Blogiarhiiv

pühapäev, 6. märts 2022

Kuremaal on potentsiaali üliheaks turismikeskuseks. Jaan 21.

 

Neljapäev, 28. jaanuar 2021

Kuremaal on potentsiaali üliheaks puhkekeskuseks.

 

 
See pilt pole Kuremaalt, kuid on viide või vihje sellele, et puhkamiseks head kohta otsides võib valida ka mõne maakoha, peaasi, et seal lähedal oleks palju võimalusi. Nii lähedal kui ka veidi kaugemal lähedal. Aga unustagem auto, vaja on arendada ikkagi ühistransporti, mida paraku meil teha ei taheta. 

 
Alati tekibki aga küsimus kuidas kohale saada ja teisest küljest seegi, mida kohapeal veel on, et tasuks puhata lausa pikemat aega, rohkem kui üks-kaks päeva. Tamsalust saaks kohale kindlasti rongi ja bussiga, kui asi toimib.

 
Rakkes tegin rongiaknast pildi suunast, kus asub bussipeatus Rakke Jaam. Super, et selline olemas, aga paraku on Rakkes nüüd 2 peatust, teine on ebamugava jalgsitee kaugusel, aga enamus busse just seal peatubki. Asi sai alguse Eesti Raudtee poolsest perrooni asukohast ja selleaegsest koostöö puudumisest.

 
Tartu. Ei ole veel näha bussijaama siiakolimist.

 
Siit aga vaade sinna, kuhu Eesti Raudtee plaanib perrooni ümberehitust. Mitmeaastase mõtlemise tagajärjel jõutakse ikka halva lahenduseni. Muide, aitasin tunnelisse pääsul inimest lapsevankriga, kel veel kohvrid lisaks. autoga oldi vastas, aga selle asemel, et tulevikus saaks loogiliselt pildil nähtavast suunast parklasse, suunatakse kogu komplott ikka maa alla, ringiga minema. Juurde jutt, et "vahemaa on väga oluline"....

 
Elronil on Tartu kiirrongide sõiduplaan tehtud viimase vindi peal, et näidata aega alla 2 tunni. Väikesed kiirusepiirangud Kassinurmes ja mujal panevad aga kohe kõik rongid hilinema ja kui nii venides tahakski jõuda bussijaama suunduvale bussile, siis pole see lihtne. Ei näe ju ka bussijuht uuel tablool bussipeatuses infot rongi hilinemise kohta. Ja kui ei jõua bussile, valid järgmise, siis näed kesklinna sõites, kuidas maakonnaliinid minema sõidavad. Kui need läbiks raudteejaama, saaks ju kohe koju või mujale, aga ei, nii lihtsalt need asjad Eestis ei käi.
Täna on kombeks see, et isegi Tartu linnas ei saa olulisematesse kohtadesse rongilt ühe bussiga, vaksalist läbi sõidab vaid paar liini.

Minul seekord küll konkreetsele bussilemineku plaane ei olnud ja vaatasin niisama veidi ringi, et siis mingi liin läbi sõita.

 
Tartusse tagasi jõudes oli päris uhke vaadata Go Busi "rongi". Tartumaal on tõepoolest tihe bussiliiklus ja nii selliseid pilte ka mitmel hetkel näha võib Ometi tekivad ka paljud küsimused, millele ÜTK siiani pole ka vastuseid otsinud?


 
Ega ka Tartu linn vist otsi, neile on olulisem linnaliiklust tihendada. Sest mis muud ikka juhtub, kui kesklinna (pargikeste asemele) uusi keskusi jm ehitada? Suisel ajal oli siin aga üks tänav kinni, huvitav, mis järeldusi sellest tehti? Ehk peaks kardinaalselt lähenema ja selle ristmiku lähiümbruses lõpetada üldse autoliiklus, jättes alles vaid ühis- ja teenindava transpordi? Ehk et läheks tarkade mõtete linnas teist teed võrreldes Tallinnaga ja väldiks pidevat vajadust tänavaid laiemaks ja uusi läbimurdeid tulevikus ehitada?



 
Kui minna sellist teed, oleks lihtsam ka bussijaam vaksali juurde kaubateede asemele kolida. Just ses mõttes, et vastasel juhul oleks keeruline maakonnaliine kesklinnast läbi suunata ja peatuma panna. Praegusesse bussijaama sissepööramine on aeganõudev ja ebamugav, autoliikluse vähenemisel saaks aga endiselt ENAMUS maakonnaliine kesklinna LÄBIDA! Lihtsalt nendegi jaoks oleks peatused ühes piirkonnas linnaliinidega ehk selle ristmiku ümbruses. Piltlikult öeldes muutub kesklinn bussijaamaks!
Bussijaama ümberkolimine ei tähenda, et kesklinnast enam bussidele ei saaks!

Kuna nagunii on vaja lähitulevikus hakata liine kokku siduma, siis tuleb juba täna hakata mõtlema, milliseid ja kuidas!? Mõttekohti on siin aga väga palju. Võtame näiteks tihedaima liiklusega Elva suuna. Kuna busse on palju, ei ole otstarbekas neid suunata kõiki ühte teed pidi, küll aga annab tihedus hea võimaluse just suunatagi Elva bussid mitmes suunas ja kõik ei pea isegi kesklinna läbima! Muidugi eeldaks see pilti sellest, kuhu Elva suunalt (autod) enim sõidetakse ja millistelt suundadel Elva poole soovitakse sõita. EESMÄRK ON JU KASVATADA ÜT KASUTAVATE INIMESTE %? Kas peaks Elva bussid jagama kaheks või kolmeks, nii et osa sõidaks kesklinna otse, teised läbi Ülenurme ringteele ja kolmandad ringteed pidi Betooni suunda? Ning, et mitte lõpetada kõiki liine kesklinnas nagu täna, siduda bussid Mustvee ja Alatskivi liinidega kokku? Sel moel oleks ka nende suundade (kui on tihe liiklus) bussid "jagunemas" Tartusse jõudes kaheks või kolmeks?
 
Point selles, et inimesed soovivad Tartus väga paljudesse kohtadesse, otseliinide puudumine neid busse kasutama ei kutsu!

Igal juhul peaks kõik maakonnaliinid  läbima Tartu linna. Kas siis kaugemasse punkti suundudes või lõpetades linna piiri lähiümbruses. Nii peab tööle- ja ka koolisõitja saama nt Alatskivist bussiga otse kohale, mitte ümber istuma PÕHISUUNDADEL linnaliinidele.


 
Jalutasin aeglaselt ringi, sest ega ma linnades oska suurt midagi nautida. Ehk pildistamist ja värvide otsimist. Jalutamine nüüd olulisem ka ses mõttes, et tervist hoida ja nii võtangi asju rahulikult.






 
Et nüüd dieedil, jutumärkides muidugi, siis lõpuks peab sööma ikkagi. Paar võileivakest ja kohvi hommikupoolel (isegi tõusta vara ei viitsinud) ning aeg midagi nüüd veel süüa. Kergemalt. Kohvijakohvi kõrvuti võib ju tore olla, aga siiski tahaks midagi muud.






 
Mõtlesin, et siia ma kindlasti ei lähe, sest kunagi sain sealt üpris söödamatu sodi. Aga ennäe, uus tegija? Nimi muutunud. Tüürisin vaatama, mis sest, et tänavatoiduga tegemist.

 
Lugesin, mida pakutakse, aga ikkagi õõnes stunne seest ei kadunud ja seepärast ka loobusin. Kuigi võib olla nüüd siin tõesti midagi head?



 
Ei mingit liiter piima ja vägev praad! Hoopis pakimahl (morssi ei pakutud) ja kergemat sorti soe salat. Kusjuures oli üpriski maitsev!



 
Unekott olen ma alati olnud ja mis ikka pikka aega trampida ringi. Majutus Tartus tänaseks ka kohati paremate hindadega, seega sobib ka vana tuttav hostel. Pikutada, lugeda ja magama.

 
Oleksin võinud Kuremaale sõita ka otse Tartust, sest mingid võimalused on ju olemas. Hädapärased. Tööpäeviti 3 bussi, laup 1 ja P 2 bussi. Ehk et Tartust on eriti puhkepäevadel võimalik puhkama siiakanti sõita ainult autoga! Ka tööpäeviti (just suve silmas pidades) pole olukord normaalne! Minu pakutud sõiduplaan annaks seetõttu väga paljudele (kogu liini ulatuses) lisavõimalusi ka tavasõitudeks, seda enam, et nüüd on Jõgeva - Tartu bussid hoolimata rongide üpris heast sõiduplaanist rahvarohked. Ning Kuremaa on niigi juba tänagi populaarne koht!
 
NB!
OLULINE TÄPSUSTUS: MINU POOLT PAKUTUD BUSSILIINID peaksid küll sõitma peatuseni Tabivere Jaam, aga sealt edasi siiski TARTUSSE JA ALUSTAMA KA SEALT! SEDA JUST SEETÕTTU, ET TARTUSTKI EI OLE KUREMAA-PALAMUSE PIIRKONNAGA HEAD BUSSIÜHENDUST, AGA SEE VÄGA VAJALIK!

SÕIDUPLAAN VANAST POSTITUSEST TÄNASES KUUES: 
20.12. 2020.
 
Kuna palju vett merre voolanud, ÜTK ei saanud hakkama sõiduplaani tegemisega ega ka mitte selle kasutuselevõtuga, siis teen veel kord nende eest tööd. Ehk viin ajad seotuks tänasest kehtima hakanud oluliselt tihedama rongide sõiduplaaniga. 
Muidugi eeldaks see Tabivere peatuse lisamist mitmetele rongidele. Selles asjas on korduvalt sõna võtnud Aivar Kokk, Igor Gräzin jt, aga paraku Elron jampsib oma unenägudes edasi ja Keskerakonna poliitikud ei tee üldse midagi...


1. buss Jõgeva Jaam buss 8.10 (mõlema suuna rongid 7 min varem) Kuremaa - Palamuse - Luua - Tabivere Jaam, saab 8.50, peatub rong 013 kl 9.00. Edasi Tartusse.

Tartust saabub enne rongi, Tabivere Jaam v 9.05 - (peatub 013, seega L ja P võimalused ka Valga ja Koidula poolt tulijatel) - Äksi * - Elistvere Mõis - Luua - Palamuse - Kuremaa - Jõgeva Jaam, saab 10.10, rong Tallinna 10.20.

2. buss. Tagasi sama liini pidi (võib põigata läbi Lähtest**) Jõgevalt u 9.50 (12 min varem saabub rong 010). Tabivere Jaam saabub 11.10, peatub rong 012 kl 11.21, edasi Tartusse.

Tartust tagasi Jõgevale, saab 12.30, peatub rong 213 kl 12.36.

3. buss Jõgevalt 11.15 (saabub 012 kl 11.07) , Äksit läbimata, saab Tabivere Jaam 12.10, rong 213 kl 12.19, edasi Tartusse.

Tabivere Jaam saabub enne rongi 213, väljub 12.25, läbi Äksi, Jõgeva Jaam saabumine 13.33, rong Tartusse 014 kl 13.39.

4. buss. Jõgeva Jaam 13. 44, saabub rong Tallinnast 13.39, - Kuremaa - Palamuse - Tabivere Jaam, saab 14.20 ***, (peatub rong 017 Tartust kl 14.25), buss jätkab Tartuni

Tartust saabub Tabivere Jaam enne rongi, välj 14.35, (5 min varem rong Tartust), edasi Äksi - Elistvere - Mõis - Palamuse - Kuremaa Jõgeva Jaam, saab  15.55, rong 019 Tallinna kl 16.04

  5. buss Jõgeva Jaam 16.15, rong 018 Tallinnast 16.04 - Kuremaa - Palamuse - Elistvere Mõis - Äksi - Tabivere Jaam, saab 17.35, (rong 215 Tallinna 17.47), buss Tartuni

Tartust saabub Tabivere Jaam enne rongi, välj 17.51, (rong 215 Tartust 17.47) - Jõgeva Jaam saab 19.15, kl 19.24 rong 063 Tallinna

6. buss. Jõgeva Jaam 19.15, rong 060 Tallinnast 19.09 - Kuremaa - Palamuse - Luua - Äksi - Tabivere Jaam 20.20, (rong 216 Tallinna kl 20.26.), buss edasi Tartusse.
 
Tartust Tabivere Jaam saabub enne rongi, välj 20. 40 (rong Tartust 20.26), Äksi - Luua - Palamuse - Kuremaa - Jõgeva Jaam saab 22.00, rong 062 Tartusse 22.20 ****
 
* Äksi tähendab siin kohal praegust ümbernimetamata Keskus peatust Jääaja Keskuse juures. Praeguse Äksi peatuse nimi peaks olema Äksi Kirik. 
** Liinide kujundamisel lähtuda reeglist, et liinid oleks võimalikult ühetaolised, vältimaks liiga paljude liininumbrite jm teket või liininumbreid täiendada A jm tähtedega. Kui Lähtest ajaliselt nt jõuab läbi sõita kõigist vaid üks buss, on parem seda varianti mitte kasutatagi.
*** Tuleb ära jätta kas sissesõit Kuremaale või osa vahepeatusi liinil, et jõuaks 36 minutiga Jõgevalt Tabiverre. Näit peatuks vaid Kuremaa, Änkküla, Palamuse, Luua, Mullavere.
**** Tegu küll hilise bussiga, aga annab siiski mitmeid sõiduvõimalusi Tartu suunal, kaotab ära totra olukorra kus Jõgevalt Palamusele ei välju busse peale kl 19 ning tekitab mingigi võimaluse õhtuti Kuremaa spaas käia.

Vastavalt selle sõiduplaani käikuminekule saab ümber kujundada muud Palamuse jm liinid. Pakutud variant katab kogu päeva ja üksiti täidab Jõgevamaa n.ö. sotsülesande, anda oma panus autostumise vähendamisse ja ühistranspordi täituvuse parandamisse. Mis need tühjad jutud poliitikute poolt ilma tegudeta ikka väärt on?
 
******************************

Muidugi on siin veel kümneid ja kümneid nüansse, kuid igal juhul on mingi võimalus ühe päevaga tallinlasel (perel) külastada kuni 4 kohta. Mingeid võimalusi tekib ka tartlastel ja isegi Valga ja Koidula poolt tulijatel. Rongiaegadega on nagu on, selles mõttes, et iga kord mingit ümberistumist tagada ei saa, seetõttu on eriti oluline, et mõni kiirrong Tabiveres peatuks. Seda enam, et selle paiga inimesed ammu tahtnud kiirekatele peatust ning üks (või ka 2-3, nt Lehtses ja Aegviidus) peatust juures, et ole mingi probleem.Eesmärk ei saa olla vaid kaks linna Eestis, vaid suurem pilk!

Muidugi võib küsida, miks ei võiks mõnel korral suunduda Tabiverest Jõgevale Kassinurme kaudu vms. Ikka võib. Oluline on muu ühistranspordi seis kuskil kandis praegu ja potentsiaalne reisijate arv. 

Või ehk aitaks asjale rohkem kaasa, kui buss läbiks ka LÄHTET, kus käivad koolis ju lapsed Elistvere-Saadjärve kandist?

Omajagu peaks kasuks tulema ka Kadri Simsoni omaaegne soov kohalik transport muuta tasuta transpordiks. Nii oleks nii kohalikel, kui ka puhkama tulevatel kaugematel külalistel olema just pere kulutusi silmas pidades oluline kokkuhoid. Loodetavasti suudab Keskerakond ka rehvidele selgeks teha, et mõtlemisvõime on edulugude alus!
 
 
 
Et aga ka Jõgeva suhtes olen veidi oma arvamust bussiliinide suhtes muutnud, tahtsin siit mõned illustratsioonid teema juurde saada ja üksiti jälgida taas vana teemat - rongide ja busside sidumist. Seepärast oleks otsebussiga Kuremaale minek takistanud siin pildistamist. Veidi ülapool on pilt garaazhidest viadukti lähedal ja varem pidasin mõttekaks sinna bussipeatus teha. Kuigi juba varemgi plaaninud ka teisi variante, siis tänaseks veendunud pigem, et bussid Jõgevalt ei tohiks "põgeneda" reisijate eest ja parim variant Torma-Mustvee ning Kuremaa-Palamuse suuna jaoks oleks kui linnast läbi sõiteks oleks bussil peatused Jõgeva Kesk, Piiri ja Tähe, seejärel Jõgeva Alevikutee...

Jutt sellest, et "häh, Jõgeva nii väike, et siin ajab asjad jalakäies ära", ei päde. Mugavus on oluline ja inimesed väärtustavad oma aega. Ka ei pea vanemad inimesed, eriti kompsudega, pikki maid käima bussile saamiseks.
Ehk siis peatus kuskil olulisimas kohas kesklinnas, praegune Piiri ja uues peatuses Tähe (Tähe tn 8 või 12 juures).Nii saavad bussi endale lähemale kõige olulisemate piirkondade inimesed ja ka linna tööle- ning koolisõitjad. Loomulikult, rongidega seotult. Ja veel parem kui oleks liin osadelgi juhtudel Siimusti bussidega kokku pandud. Ehk et Siimusti - .... - Uku - Jõgeva Jaam - Jõgeva Kesk - Tähe - Jõgeva Alevikutee - ..... Mustveesse, Palamusele vm. Muidugi peatumisega Jõgeva Jaam 3. posti juures 8-10 min, tagamaks ristümberistumisi rongidega.
Vastassuundade busid sellega seoses peaks ka linnas rohkem peatusi tegema, mitte linnaserva pidi hiilima.



 
Postid 1 ja 2 olemas, post 3 aga siiani puudub. Ja tänu sellele ka sageli rongist maha jäädakse. 

 
Siia piirkonda selle aga teha saakski.

 
Endiselt aga siin mõttetu ekraan, pealegi näitas juba "möödunud" kellaaegu, rongide sõiduplaani pole jne. Absoluutne huvipuudus vallas!


 
Igal juhul hoitakse busse inimestest võimalikult kaugel! Paneelelamutest, kus elab ei tea kui suur protsent linna elanikest, sõidab buss aga mööda, "tegemata neid märkamagi"!

 
Ringristmiku taga enne jõge peakski olema peatus Jõgeva Alevikutee. Muide, vald on küll olnud väga tubli mingitel päevadel ujulabussi käivitades, aga seegi ju siit kedagi peale ei võta. Aga peaks. Rääkimata sellest, et maakonnaliinidega peaks Kuremaale saama ka kaugemalt rongiga tulija.




 
Piirkonna, kus vald otsib oma visiooni, võimalused on head mitte ainult ühe-kahe asja tõttu piirkonnas. Veski on juba ise tänu heale tutvustusele, giidile ja käsitööle populaarne koht. Lisaks, järvele, pargile, ujulale ja lossile seega veel rohkem kohti, kuhu jalutada, kui tahaks siinkandis puhata.


 
Vaid veerand tunnikest sujuvat sõitu ja kohal!

 
Avasta Jõgevamaa? Avastaks küll, kui vallavalitsus vaevuks paremini oma tööd tegema!


 
Igatahes puhkuseks, kui tahta olla, ujuda, jalutada, vaadata ja mõtiskleda, sobiks Kuremaa ideaalselt. Eriti siis kui saaks siin veel mõned asjad paremasse korda!





 
Uue valitsuse tõttu on nüüd siingi rehvid kohal, varem neist midagi tolku polnud? Nüüd on? Kahtlane, juba kuulukse, et ühistranspordi "spets" Kristen Michal tahtvat anda ÜTK-dele rohkem vabadust, otsustamaks, kas, kus ja kui palju keegi bussipileti eest maksaks. Hästi ÜT mainele mõjunud eeltasutud sõit võib ohus olla. Oleks RE midagigi analüüsinud ja nüüd põhjendaks, oleks normaalne. Aga midagigi õppimata ja järeldusi tegemata endale meeldivaid asju teha....

 
Hm, katus läbi ja maja p....?

 
Üks maja (vist lõpuni seest valmis ehitamata) on müügis kui hotell-pansionaat! Väga äge, aga kes seda ostab? ja kui leidubki keegi, siis peaks see olema juba selline pansionaat, kus ka mõni oma mullivann, massaazh jm olemas, sest veekeskus jääks liiga väikeseks!?




 
See kaader meenutab mulle millegipärast Hukkunud Alpinisti hotelli. 

 
Muidugi võiks siin olla ka paketid ehk et mingite puhul majutuse hinna sees oleks ka ujula ja spa kasutus.
 

 
Ujula on aga igatepidi mõnus! Ehk vaid eesruumis, kui vaja aega parajaks teha, oleks parem kui oleks mõnusamaid toole?

 
Ujulaosa koos suurema basseiniga on eraldi kasutatav ehk et siia saab soodsama piletiga. Basseinis vist sügavus 70 sm, seega lastele parajalt mõnus. Muide, survejoad, joad jm peaks olema automaatse väljalülitamisega. Ülisageli on kombeks  inimestel neid tööle lülitada ja peagi ise ära minnes. Lisamüra ja lainetust (kui rahvast vähem) pole ju vaja, on ju mõnus peegelsileda veega basseinis hõljuda.
 
 
Vesi ja õhk mõnusa temperatuuriga.




 
Mulle ääretult meeldib see kujundus ja need värvid! Niivõrd sooja tunnet tekitav!

 
Rahvast muidugi praegu tööpäeviti vähe ja see muidugi omaette pluss! Kuigi pole kasuks ujulale.


 
Kolm sauna ja lisaks veel eraldi saunad garderoobis (töötavad alates kl 16) ning mujal.






 
Peresaun.



 
Ülioluline mingis puhkepiirkonnas on kui on söögikoht, mis pikalt avatud ja siin see kõva pluss olemas.


 
Salat 3.50 pole paha?




 
Ohoo, huvitav "maailmamesi". Kas meil ka sellist tehakse? Et näiteks sidruni maitsevee sisse segada?

 
Maitsev guljash. Tagasihoidlikult einestades. Igatahes, kui tulla siia pikemaks kui 1-2 päevaks, on heade hindadega söögikoht ülikõva pluss. On ju ka puhkuse ajal söömise kulud vägagi tähtis faktor. Külalistemajas majutuse hinna sees hommikusöök, lõuna siin (kui just ei kola kuskil) ja õhtusöök ka - mida paremat tahta?

 
Isegi mõnusa talveilma juures oleks ju jalutamine siin mõnus? Küllap leiaks võimaluse ka suuski laenutada kui tahtmist, ehk isegi järvel uisutada!?






 
Sotsiaalmaja???





 

 
Tagasi jõude 16 min rongini. indel ja turvalineaeg ja sobib õhtuseks ajaks. Tõsi, Tartu rongile poleks jõudnud, aga ega siis sellised pisiasjad vallavalitsust ega ÜTK-d ei huvita. Siiani ootan vastuseid ja jäängi ootama....


 
Sealt see Tartu rong läheb.





 
Laulukoor saatmas valla külalisi!

 
Miskit 400-500 isendit.


 
Rong hilineski, aga mitte palju. Aga ega pole vahet, infot nagunii ei saa!





Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar