Blogiarhiiv

pühapäev, 6. märts 2022

116 Raku asemel Kiilini. Veebr 2021.

 

Laupäev, 13. veebruar 2021

116 - Raku asemel Kiili.

 

 
On hea kodus vedeleda! Aga tean, et peab viitsima ennast ka liigutada. Pole vahet, et ma ei lähe pikki vahemaid käima, natukenegi on kasuks, värskest õhust rääkimata. Mõtlesingi, et lähen teen ühe sõide Raku kanti, sest selle koha viletsast bussiliiklusest räägiti FB-s.

Etteruttavalt võin öelda, et minu arvates saab seal raudselt asju paremaks muuta. Kuidas seda teha, on iseasi.  Muidugi ongi omajagu naljakas, et Viljandi maantee ääres võib olla üldse nii nadi bussiliiklus. Just ses mõttes, et bussidega saab vaid ühes suunas Tallinnas. Teisest küljest, on ju teada, et mõnedki kohalikud poliitikud, oma inimeste häälte esindajad, ihkavad 4-realisi maanteid ja sadade miljonite sinna uputamist, mitte aga ÜT parandada! Vahva oli lugeda sellestki, kuidas "kodukäijad" ehk siis ustele koputavad Vakra, Pevkur jt lubavad kohaliku elu parandada, aga tegusid pole näha, ei riigi ega kohaliku elu tasandil.

Sõidu planeerimisel panin veidi puusse, millegipärast jäi mulje, et peatus on kuskil peale Viljandi maanteelt ärapööramist. Nii ka mööda sõitsingi ja siis juba lõin käega - käin siis korraks Kiilis ära. Tulemus oligi huvitavam.

Mureks FB-s oli liiga hõre liini 57 sõiduplaan Rakust (sest edasiliikumised on inimestel nii Nõmme kui muudes suundades) kui ka see, et 116 on tasuline.
 
Ma pole piletisüsteemiga väga kursis, aga on vist ka võimalus kasutada perioodipiletit 1. ja 2. tsooni puhul, mis võimaldab ka linnatranspordiga tasuta sõita? Seegi maksab, aga siiski. Küll aga saab nõustuda sellega, et ka siin nagu ka Tallinnas peaks olema bussisõit kõigile TASUTA. On teada, et see kaasaegne piletisüsteem on ÜLIKALLIS riigil üleval pidada, aga seda paljud poliitikud tunnistada ei taha. Küllap on nende süsteemide pakkujatest ärimeestel oma "panused tehtud" ja tuntakse ennast kindlalt - leib on laual!

KOV-valimised aga tulekul ja ühe olulisima nõudena peaks valija ootama kadidaatidelt selget ütlust: JAH, MA POOLDAN 100% TASUTA BUSSILIIKLUST AVALIKEL LIINIDEL!
Sõltub ju see, millises maakonnas eeltasutud süsteem toimib, omavalitsustest. Ja kui sinna valitud inimesed, kes seda kuidagi ei poolda, ei saa ka eeltasutud busse olema!!!

Mida annaks teha? Kaaluma peaks maakonnaliini Haabersti - Valdeku Jaam - Raku - Sausti - Kiili - Vaela - Jüri - Peetri - Ülemiste Jaam. Praegu on 116 liini tihedus vägagi hea, seega pole ka põhjust sel juhul (kui on tasuta sõit) mingit põhjust liini 57 tihedust muuta? Maakonnaliin 116 on parem variant ükskõik millise peatuse piirkonna jaoks, kuigi peatusi on sellel vähem. Ja sellega on ka tagatud kesklinna suundumine, nüüd on vaja otse saada Tallinnas ka muudel suundadel. Ametnike arvamust, et "nende arvates sõidetakse enim kesklinna" ei maksa tõsiselt võtta.

Kui veel lisanduks uus maakonnaliin, oleks asi üpriski roosiline, isegi juhul kui see sõidaks esialgu ca 15 korda päevas?
OLULINE on ka, et 116 ja 116B sõiduplaan oleks sama, ses mõttes, et puhkepäevade väljumisajad ei tohiks tööpäeva omadest erineda ka harvema sõiduplaani puhul.
 
 
Pildid FB-st: Tegu siis tõenäoliselt linnapoolse vastusega, neid maakonnaliinid eriti ei puuduta.




Teema FB grupis Eestimaa Transport & Turism ka üleval koos arvamustega.

 
 
Bussile minnes ukerdasin lumemügarike otsas, endiselt ootaks, et TLT huvituks ka ülekäikude puhastamisest!

 
Nr 1 tramm sõidab nüüd ajutiselt Tondini, millegipärast kardetakse sellele panna õiget numbrit 6!?

 
Bussegi äge pildistada, eriti kui "kirevust" on rohkem.





 
Muidugi on omaette probleem maakonnaliikluses ka lõpp-ja algjaamade asukoht. Ei sobi paljudel juhtudel selleks ei Estonia, Viru terminal ega Balti Jaam. Maakonnaliinid peaks läbima võimalusel linna ja erinevatel teedel, nagu nüüd käivitud ekspress 180E, nii siis ka tavaliinid. Ümberistumised on loomulikud vaid kõrval-, mitte peasuundadel.

 
Nii ka ekspressi 180E taustal, kõigi peatustega muud Kallavere liinid peaks sõitma samuti Balti Jaama kaudu Haaberstini, otsemaid marsruute pidi läbi linna Harkuni ja mujale. Ehk et liinid tuleb KOKKU PANNA!

 
Esimest korda nägin rohelist GoBusi. Ilus!

 
Pilet rohelise kaardiga ostetud! Piletiteenust pakkuvad firmad küsivad vist reisija pealt rohkem kui 72 senti? Ma ei imestaks! Pealegi, niisuguse röövelliku hinnaga teenuse eest võiks ehk ka maksta midagi, kui sest süsteemist kasu oleks! Tsoonipõhine arvestus ei anna isegi statistikat, millisest millisesse peatusesse sõidetakse!

Muide, vaidlustes tasuta busside üle tuuakse sageli esile väide, et tasuta bussid võtavad ära sõitjaid kommertsliinidelt ja rongidelt. Millegipärast ei räägita sõnagi sellest, et tasuta linnaliinid muskil võtavad reisijaid ära maakonnaliinidelt?

 
116-l on linnas peatusi piisavalt tihedalt. Vaid Linnahalli kandis võiks peatus olla?


 
Hea on ka see, et buss peatub suhteliselt lähedal nii edela- kui idasuuna rongipeatustele.

 
Bussipeatustes sellist infot ei näe. Tutvuda saad alles siis kui astud bussi.

 
Reisijate arvu koha pealt pole täna midagi kommenteerida, on koroonaaeg.




 
Vaatasin ümbrust ja pildistasin. Ning et olin ekslikult mõelnud, nagu oleks Raku peatus Viljandi maanteelt kõrval, ei tabanudki õiget momenti ära. Seepärast lisangi siia alla pildi uuest bussipeatuste tähistamise variandist, mis siis teeks igal juhul jälgimise võõras piirkonnas lihtsamaks. Ka polnud bussis peatuste tablood, kallis piletisüsteem ei teavuta samuti juhti, et Raku peatusesse on sõitjaid jne. Loomulikult ei huvita see kedagi.

Muide, kus on kergteed?
 

 
Teid arendatakse kõvasti, igal juhul panustatakse sellele hoopis rohkem kui ühistransporti!


 
Kiilile lähenedes torkas silma tore asi - istutatud allee!

 
Ja ehitus, tähendab, piirkonda lisandub aina elanikke!

 
Et mööda sõitsin, siis otsustasingi Kiilini sõita. Nii ka bussijuht näitas, et "siin on Kiili". Tegelikult oli ja ei olnud kah, aga sest pole midagi. Hea oli näha, et Kiilis on rohkem kui üks bussipeatus.

Kuid ka siin ei suudeta sõiduplaane ootekodadesse paigaldada, muus infost (nagu eespool pildil näha olev info bussis) rääkimata.



 
Kohati on olemas kergtee, nii et bussipeatusesse saamiseks ei pea sõiduteel ohtlike lumevallide vahel ukerdama. 

Ootekojad on aga siingi samasugused mõttetud käkid nagu mujal!

 
Ohoo, stend bussipeatuse ootekojas ju olemas? Pole luba sõiduplaani alust sinna kinnitada?

 
Kiili ise aga jättis väga hea mulje. Ilusad majad, üksjagu haljastust - ühesõnaga tekitas igati sooja tunde! Kas see tundub nii, seda saate mõnede piltide järgi ise näha!






 
Minu pilku tõmbavad puumajade kõrval alati ilusad tellistest või maakivist/paekivist hooned.



 
Üllatusega aga vastasin, et siin on kaks marketit! Just hiljuti leidsin netist ühe väite, mis on selgituseks meil kõrgete hindade peapõhjustana. Kahju, et suurärimehi ei huvita ei madalad hinnad ega töötajate palgad.

http://eestimaablogi3.blogspot.com/2021/02/pisa-s-esimesed-tegelikkuses-viimased.html

 
Iga vaade tundus ilus! Kiili elanikud on tõenäoliselt oma piirkonnaga üsna rahul!? (muidugi ei pruugi mõni põhjus "lume alt" ja võõrale silmagi paista). Mulle igatahes tõesti see pisku nähtust väga meeldis!


 
Ootamatu oli näha ka juba veidi paremat ootekoda. Puuduseks siiski alt ja ülalt lahtised seinad, muus osas üpris hea! Isegi sõiduplaan olemas, muu info aga puudus. See aga juba PEÜTK viga.


 
Loodetavasti käivitub kevadel ka Kohila Jaam - Kiili - Jüri - Peetri bussiliin. Esialgu plaanitakse küll vaid mingi 7x päevas.

 
Seegi vaade mulle meeldis. Suuresti muidugi ka tänu lumele, sest talv on üle pika aja imeilus!


 
Igatahes 116 liin on üpris hea tihedusega, vähemalt nii mulle tundus.


 
Ainuke asi - L ja P käigus olevad bussid peaks väljuma samadel aegadel kui tööpäeviti. Miks muudetakse aegade meeldejätmine keerukamaks? Erinevad sõiduajad Tallinnas peatuste vahel tänu autodele? Ja mis siis?


 
Hiljuti pakkus Toomas Paaver taas välja mõtte, et asulates ja linnades peaks kiirus olema 50 asemel 40 km/h. Mõnede arvates isegi 30. Bussi oodates oli päris huvitav jälgida autode kiirusi siin, kus lubatud 40. Paljude jaoks polnud mingi probleem tublisti aeglasemalt sõita, aga oli ka ületajaid. "Tublim" ületas tulemuse 10 km/h.





 
Mnjah, ega see piletihind väga odav pole. Kui tahta ikka bussidega linna tööle sõita ja seal omakorda piletite eest maksta!





 
 
Teel juhtus huvitav asi, mis ka aitab natukenegi mõista, miks on eeltasutud bussiliiklus oluline.  Inimesi kutsutakse terviseradadele ja eks peaks olema loomulik, et sinna saab ka ühistranspordiga. Üks seltskond teel sooviski bussile tulla. Kel polnud kaardil raha, sest ... pole ju Tallinnas vaja? Kel polnud kaartigi, keegi oli nõus ka teiste eest maksma, bussijuht pidi aga aega kulutama vastamiseks ja selgitamiseks, sest .... bussipeatustes pole ju infot jne jne. Lõpuks osa maha jäidki, tagasihoidlikkusest, sest bussijuht andis teada, et aeg jookseb ja buss jääb nii hiljaks. Õige küll! Eeltasutud bussiliikluse üks plusse ongi AJA KOKKUHOID! Ning keskkond (tervisesporti ei minda tegema autotossus) ja tervis (paremad võimalused kohale saada, et tervisjooksu jm teha).



 
Muide, matkaliste seltskonna järgi oli hästi näha, et maakonnaliinidel peab üksjagu peatusi olema - pundist oli väljujaid vähemalt 4 peatuses.



 
Väljumiseks vajuta STOP-nuppu. Kus on bussis need nupud? Tõuse sõidu ajal püsti ja otsi? Ei ole parim lahendus! 

Sõit läks asja ette, et natuke paremat arusaama ka linnalähiliiklusest saada.

************************

Tänapäeval nii põhjalikke selgitusi lehtedest juba ammu ei liea.

https://www.harjuelu.ee/tallinna-ringtee-bussiliin-jaab-esialgu-paberile/
 
 Mõnes kohas põikaks ringtee-liini buss ka asumisse sisse ning peatustega probleeme poleks. Krooni nimetas Sauet, võimalik oleks see ka Sakus, aga Kiili asub ringteest juba liiga kaugel.
„Ringtee-liini mõte oleks, et näiteks Keila inimesed saaksid Sauele, Saue inimesed Sakku ja nii edasi,“ ütles ta. „Paldiskist Maardusse ei hakka tõenäoliselt keegi sõitma, siin oleks vaja juba otseliini läbi Tallinna. Pigem on see selline liin, kus inimesed sisenevad ja väljuvad liini keskel. Põhieesmärk oleks ikkagi normaalaajal tööle ja koju saamine.“
 
Tõepoolest, Kiili jääks ringliinist kõrvale, sest nii kaugele kõrvale põikamine oleks teiste kohtade suhtes ebaõiglane. Seepärast ka selle asemel teist liini välja pakkusin, sest peamine oleks Kiili ühendus ikkagi Jüriga ja Peetri kaudu Ülemistega ning küllap oleks õigustatum ka Nõmme suund?

Üldse on artikli sisu üpris tõene ja ringliin on paras pähkel. Kahju vaid, et aastaid juba sellega venitatakse.

6 kommentaari:

  1. Tere. Olen kohalik, elanud Kiili alevis juba üle 13 aasta.
    Oleksid võinud natuke ka maastikupilte lisada sealt Kiili kandist. Näiteks vahetult enne Kiili sissesõitu vms. Ehk satud millalgi uuesti siiakanti pildistama. Olgu öeldud, et maastikuvaadeteks väga palju aega sul pole, sest kõik mis lage, tehakse ruttu maju täis kahjuks.

    Vasta
    Vastused
    1. Tänud! Heameelega oleksin rohkem pildistanud, aga selleks tuleb jalgsikäik ette võtta. Ilusat oli küll ja eks tõesti, millalgi võib olla täis ehitatud mõnigi koht. Aga kommentaar pani mõtlema, et ehk tõesti tulla teinepäev uuesti ja juba jalutamise mõttega.

  2. Korralik koolikirjand. Tubli! Istu kohale - 5!
    Pildistamist pead veel õppima.
    Hinnad on tarbija seisukohalt. Osta buss ja püüa ise siis €0,72 eest mitukümmend kilomeetrit rahvast vedada. Tead kui palju bussi kilomeeter maksab?

    Vasta
    Vastused
    1. Tänan kommentaari eest!
      Kooliskäigust ja eluülikoolist kasu. Tean ka, et 0,72 ei kata kulusid ja ma pole seda väitnudki ning km maksab üksjagu. Kuid teadmiseks, avalike bussiliinide puhul maksab riik firmadele kõik kulud kinni, seega valest rahast jutt! Point on sõiduvõimalustes ja riigi EESMÄRGIS kasvatada ÜT sõitjate arvu.
      Mis aitaks seda teha?

      Pildistamine bussist sõidu ajal polegi lihtne ja eesmärk pole konkursile pilte saata, vaid õppida märkama, et tee ääres on palju olulist ja seotut!

    2. Ülevaade oli asjalik ja usun, et sellest on kasu. Hea, et keegi võtab kätte ja viitsib asjaga tegeleda. Tänan.

    3. Tänud!
      Ma LOODAN, et on kasu. Sest vahel tõesti tegutsetakse. Nagu Raplamaal, kus Alu ja Raudteejaama vahelise liini kokkupaneku teemal sain ka mitu aastat vastu päid-jalgu, nüüd tehtud ja asi toimib vägagi kenasti.

      Kui aga aus olla, siis see tegelemine on omamoodi mõnus. Värske õhk käib asja juurde, nii et kasud sees.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar