Blogiarhiiv

pühapäev, 6. märts 2022

Jõgevamaal endiselt muutusteta ja Postimees Harjumaa ÜT. Apr 2021.

 

Reede, 9. aprill 2021

Jõgeval endiselt muutusteta.

 

 
 
Autoliiklust peab vähendama, seega on mõistlik auto jätta Balti jaama ja anda oma panus Pargi & Sõida süsteemi edenemisse.

 
Tapal oli hea näha, et mingi buss või isegi bussid peagi väljumas, seega on aegu, kus ümberistumised toimivad.

 
Jõgeval on lood aga hoopis halvemad.


 
Ma tegin kaasa ühe väikese sõidu sinnakanti, kus ma veel sõitnud ei olnud. Mustika liin on kilometraazhilt üpris pikk, peatusi aga vaid neli. Osalt põhjuseks siis viadukt, mis tingib pika  ümbersõidu. Praegusel ajal kui kool kinni, sõitjaid siiski vahel on.
 
Vooremaa ajaleht lugu avaldada ei julge. Saadetud tekst ongi siin allpool:

Mis aga on siis Jõgevamaal murekohtadeks?
 
Jõgevamaal on raske küsida mõne erakonna poliitikutelt, miks ei soovita Jõgevamaa ühistransporti arendada. Võim vahetub seal lihtsalt nii tihti, seega ei jõuagi kirjavastust ära oodata kui juba vana vallavalitsus kraavi lükatud ja uus vastukiri võib juba teise tegelase lauale sattuda. Samas, küsida võiks igalt erakonnalt, sest kahtlemata enne valimisi saame peagi kuulda-lugeda, kuidas plaanitakse jälle edendada piirkonna elu! Ja kordamööda pea kõigil see võimalus ju ka olnud, ainult seda kasutada ei soovita! Isamaa ja Reformierakonna puhul ma selle üle ei imesta, sest nemad selgelt vastandanud ennast eeltasutud bussiliiklusele, tuues argumentidena esile vaid demagoogiat. Miks aga piirkonnas nagu mitmel pool mujalgi Keskerakonna poliitikud väldivad selle valdkonnaga tegelemist, on arusaamatu.

Jõgevamaal on eeltasutud bussiliiklus kindlasti väga paljude jaoks oluline ja andnud võimalusi säästa. Pole ju maapiirkonnad just eriti heade tulemustega keskmise palga osas. Ning sõidetaksegi üpris aktiivselt, seda on kohati tunda isegi praeguse kriisi ajal ja loomulikult on head liikumisvõimalused elukvaliteedi üks osa. Küll aga on märgata teisigi iseäralikke jooni või vähemalt mulle tundub, et puhkepäeviti on bussiliiklus võrreldes muude piirkondadega eriti vilets. Kui ma ütleks, et Mustveest saab pühapäeval Jõgevale vaid üks kord päevas, õhtul, siis vist ei usutaks!? Kuid nii on! Olen mitmel korral pidanud loobuma seetõttu puhkusest Peipsiveerel, sest tagasi Tallinna on olnud soov saada ikka päevasel ajal.
Eriti tragikoomiline on, et pühade ajal on Jõgeva bussijaamas silt - "Pühade ajal bussiliiklust ei toimu"! Selline  asi võiks olla võimalik ehk mõnel arengumaal, aga mitte 21. sajandi Eestis!

Sellegagi aga imestamisväärt asjad ei piirdu. Bussijaamas olemas elektrooniline tabloo, kuid rongide sõiduplaani sealt ei leia (ka paberkandjal mitte), perroonilt küll leiab, aga see ekraan pole muud kui raha raiskamine. Ehk et asju tehakse rohkem tegemise pärast kui asjade mõttekust silmas pidades, rahakulu selliste asjade puhul pole aga teps mitte väike! Tegelikkuses peaks olema kaasaegsed ühtsed ekraanid nii perroonil kui bussijaamas ja nii, et rongide hilinemise kohta kuvatav operatiivinfo oleks ka väljuvate liinide bussijuhtidele nähtav.
 Jõgevamaa ÜTK kodulehel on aga endiselt üleval mitme aasta tagune sõiduplaan ja mitte kuskil ei avaldata infot eeseisvate muudatuste kohta. Tõsist muljet töötegemisest ei jää kuidagi. Pole ka lootustki saada kirjadele adekvaatseid vastuseid, sama kehtib üldjuhul ka vallavalitsuse kohta. Midagi sealt küll ka vastuseks saadetud, aga sellest selgub, et teadmised ÜT toimimisest on vägagi tagaplaanile jäänud või on kogu "laiskus" teadlik tegevus.
 
Riigikontrolli auditis oli põhijärelduseks, et eeltasutud bussiliiklus pole täitnud eesmärki, eelkõige seda, et töölesõitmiseks peaks seda kasutama 25% töötajatest. Selle ja teistegi eesmärkide täitmiseks ei piisagi vaid tasuta sõidust, vaid see eeldab väga põhjalikku tööd ka KOV-idelt ja ÜTK-delt. Kui aga pole huvi, pole ka tulemusi! Muuhulgas, et bussiliiklus oleks atraktiivne on, nii kummaline kui see ka pole, vaja peatusi, sest neist sõltub kui kättesaadav on buss kodule, töökohale või muule sõidu sihtkohale.
 
Jõgevamaa üks suurimaid puudusi on peatuste vähesus. Alustaks aga sellest, et kui hea ühistransport tähendaks autode arvu vähenemist teedel, siis Jõgeval suunatakse enamus bussiliine sisuliselt läbi äärelinna ning põhjuseks on, et .... bussid segaks autoliiklust kesklinnas! Kuidas sellise asja peale saab üldse tulla? Enamus bussiliine Tallinna maantee suunal peaks kulgema Puiestee tänava asemel Aia tänavat pidi, tagades linna piiril ka uue peatuse, sarnaselt Ukule või hoopiski kulgema Tähe tänavat pidi Piiri peatuseni, seal vajalik ka peatus Virtuse juures ning sealt edasi Aia tänavat pidi.  Mustvee-Palamuse suuna busside liiklus peaks aga toimuma  Jõgeva Keskuse ehk siis kesklinnas uue peatuse ja Piiri peatuste kaudu ning uut peatust on vaja ka Tähe tänava vastas olevate garaazhide juures, kus läbi aegade on alati soovitud väljuda. Võiks ju olla ka Tähe tänaval, aga see võimalik vaid juhul kui KÕIK ses suunas sõitvad bussid sealtkaudu sõidavad. Seega on Jõgeva Keskus, Virtus,Tähe jt bussipeatused võtmeküsimuseks, eritiseetõttu, et just neis kantides on ka suured korterelamud, majutuskohad või olulised kaubanduskeskused ja töökohad.
Kuid peatustega on muresid veelgi, ka maakohtades. Nii puudub peatus Jõgeva Alevikutee ka enne Pedja jõe silda (pildil). Täielik nonsenss, et aleviku inimesed peaks kõndima bussijaama, selleks, et siis enda teeotsast mööda sõita Mustveesse, Tormasse, Palamusele, Kuremaale vm kohtadesse? Peatust pole ka Aidu järve, Laiuse lossivaremete juures jm, kuigi oma visiooni otsiv Jõgevamaa peaks eriti hoolikalt mõtlema ka oma külalistele.
Kuna vahel siiski napilt jõuaks bussilt rongile, aga et perroonid omal ajal ehitati valesse kohta, on vahemaa bussijaamast üpris pikk. Nii võiks vähemalt saabuvad bussid peatuda seni veel puuduva posti nr 3 juures (parkla/taksopeatus) ehk ülekäigu vahetus läheduses.

Paraku ei suudeta Jõgevamaal ka liine ühildada, ometi võiks liinid olla pikemad. Näiteks Siimusti bussid võiksid sõita Jõgeva Alevikku, Ellakverre või Palamusele ja kaugemalegi, Jõgeva Jaam - Vägeva Jaam - Koeru - Paide - Türi Jaam, Jõgeva Jaam - Koeru - Järva-Jaani - Aravete - Aegviidu Jaam jt. Kindlasti peab ka tartus vaatama, kuhu kaugemale bussijaamast peaks Jõgeva - Tartu avalikud liinid sõitma. Osaliselt takistuseks hangete- ja maakondadepõhine süsteem, aga keegi ei keela riigil alustada kallite hangete asemel riikliku bussifirma loomist. 
Kindlasti oleks vaja rongidega seotud liine vähemalt 4x päevas Jõgeva - Kuremaa - Palamuse - Elistvere Mõis - Äksi Keskus ja edasi siis kas Tabivere jaama või Tartu jaamani. On ju sel teel palju vaatamisväärset ehk tegu puhkepiirkonnaga, normaalseid ühendusi ei ole neisse kohtadesse täna ei Jõgevalt ega Tartust. Sõiduvõimalused olulised nii Jõgeva kui Tartu inimestele, aga ka kaugemalt tulijatele. Võimalik sõiduplaani variant esitatud ÜTK-le juba aastaid tagasi ja see võimaldaks häid valikuvõimalusi nii kõikidele kohalikele kui ka soovi korral mitme kena koha külastust ühe päeva jooksul.

Rongiliiklus on Jõgeval vägagi hea, Tabiveres mitte nii väga, sest Elron ei suuda kuidagi mõista vajadust osa kiirronge seal peatuma panna. Küll aga jääb mulje, et Jõgeva ÜTK ja valla jaoks poleks nagu ronge olemaski, kuigi, kui mälu alt ei vea, on nad seda isegi kiitnud!?

 
Kui aga viibida Jõgeva bussijaamas siis saavad kahtlused vaid kinnitust. Busside väljumis- ja saabumisaegu jälgides saab aimu, et puudub igasugune korrapärasus. Bussid saabuvad või väljuvad kas rongidega samal ajal või nii väikese vahega enne või pärast, et ümberistumised võimalikud ei ole! On selge, et mõnel puhul on ka muid asjaolusid, mille järgi ajad paika pannakse, kuid üldiselt pole kahtlustki, et Jõgevamaal ei leidu mitte ühtegi poliitikut või ametnikku, keda bussiliiklus oleks viimaste aastate jooksul huvitanud.

Oma osa on muidugi ka selles, et tänapäeval on töö algus- ja lõppajad väga erinevad ning kui veel peale kl 19 mõnes suunas bussid Jõgevalt sõidavad (muuseas, kaks neist sõidavad taas ära vahetult enne rongi saabumist), siis peale kl 20 on vaikus! Jääb vaid loota, et sel ajal lõppevaid tööpäevi on vähestel. Ehk peaks vallavalitsuse töötajatele kõrged automaksud peale panema, et lõpuks hakataks ka ühistransporti märkama? Nali naljaks, lähenevate valimiste eel tasub mõelda, kas senised valitud on ikka piisavalt seisnud hea kohaliku elukvaliteedi, maksumaksja rahakoti ja muu olulise eest!

*********************************************

Samal ajal ärgem unustagem, et Isamaa jätkab demagoogialainel. Näiteks sponsoreerib FB-s oma reklaame, kus muuhulgas mainitakse, et aktsiisitõus on lisakulu inimestele ja seda lubada ei tohiks, kuid samal ajal soovib lisakulu põhjustada piletimüügiga! Väga kahepalgeline! Ja nagu teame, siis Jõgeva vallas pole Isamaa kohalik juht Aivar Kokk suutnud siiani midagi ära teha!

https://eestiuudised.ee/aivar-kokk-aktsiisitousule-tuleb-tommata-pidurit/




 
Kui kõik siitkaudu kulgevad bussiliinid saaks panna sõitma Piiri peatuse kaudu, võiks uus peatus olla otse nende majade ees. Kui ei, siis garaazhide juures.







 
Tartu - Tallinn rong 16.04.
Saduküla - Siimusti suunalt buss saabus 16.05.
Ja samasugused jamad terve päeva ulatuses!





 
Tore oli aga näha, et reisiraamatukogu siiski toimib ja inimesed toovad ka täiendust!








 
Kas huvipuudust näitab bussijaama mädanemine? Kui ikka ametnikud ja poliitikud siia ei satu ja vaid uute autode muretsemisele mõtlevad, siis pole ka imestada.

 
Praegu, kui sõitjaid vähem, on ka Rakvere - Tartu bussiks kasutusel väiksem buss.

 
Kui bussijaam ja riigimaja kõrvuti, kas siis märgatakse rohkem?



 
Vahel on kaubarongidel näha õige õhukeseks kulunud rattaid.


 
Ülalmainitud Jõgeva alevik pole teps mitte väikese elanike arvuga, bussipeatusesse tuleb aga kõmpida isegi mitu kilomeetrit. Aleviku sees olev  bussipeatus ju vähe kasutusel ja ega suure osa busside siit läbisuunamist ei saa ka mõttekaks pidada.

 
Tamsalus tol hetkel busse ei näinud, kuigi siin oleks vägagi mõttekas ühildatud liinid näit Paide - Järva-Jaani -  Tamsalu Jaam - Rakvere jtning just nii, et buss saabub enne rongi ja teeb siin kuni 10-minutilise peatuse. Nii saaks paljudel puhkudel tagada ristümberistumise.






 
Balti jaamas perroonide lisamiseks valis Eesti Raudtee säästumeetodi, siin tuleks aga visionääride poolt pakutud Zelluloosi peatus teha? Sest Kitseküla vales kohas, olulisem vajadus oleks peatuse järgi siin ja Lillekülas. Aga teades, et Eesti Raudtee vigu ei tunnista.....





 
Hea, et lisatee Balti jaama tehakse, aga paraku ka siin ei saa Eesti Raudtee aru vajadusest lisapöörangute järele Lillekülas.

 
 

Reede, 9. aprill 2021

Postimees Harjumaa ÜT.

 

 
Jurdevedu raudteejaamadesse on üks prioriteete, aga Põhja-Eesti ÜTK sellega hakkama ei saa.

Postimees soovis arvamuslugu.

 
Kui aga ÜTK juhiks on keegi, kelle arvates ei peaks maksumaksja eeltasutud bussiliiklust kinni maksma, siis on raske lootagi, et Andrus Niliskist oleks palju loota! Sama hästi võiks ju öelda, et las praamid maksab kinni saarlane, hiidlane jt saarte inimesed?

https://arvamus.postimees.ee/7220565/andrus-nilisk-tasuta-uhistranspordi-korvale-ei-ole-voimalik-tuua-tasulisi-teenuseid
 
Toimetaja Antti Roose:
 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar