Rõuge.
Foto: minu eraarhiiv.
Vaadates
üle Lõuna-Eesti bussiliiklust, avastasin, et kuigi ammu on räägitud
muuhulgas murest, et Rõuge ja Haanja vahel bussiliiklus olematu. Usute,
et üks buss päevas ja lisaks üks veel neljal päeval nädalas? Samas on
tegu lõiguga, kus sõiduaeg vaid 13 min. See oleks nagu kahe vihavaenlase
värk? Suurvald, mis loodi, ajas kindlasti paksu verd üles ja oli
vaidlusi erinevatel teemadel? Naaber ei salli naabrit? Või mis on
põhjuseks, et siiani ei ole nii lähedaste kohtade vahel bussiliiklust?
Kui
vaadata Lõuna-Eesti bussiliiklust üldiselt, siis on piirkondi, kus
olukord on enam-vähem. Seda näeb siis vaadates Valgamaa ja Kagu ÜTK
(akna)raamides. Raamides, kus nähakse vaid tõmbekeskusepõhist
liinivõrku, mille puhul siis on ka Võrust nii Haanja kui Rõuge
bussiliiklus justkui enam-vähem (või pigem vähem). Ristsuunalisi liine
aga just ei olegi. Ja see ei kehti vaid Haanja - Rõuge ühenduse kohta.
Eesmärk ei saa ega peagi olema mingid töölesõitude liinid, vaid
elementaarne liiklussagedus elukvaliteedi jaoks vajalik. Kuidas aga
kujundada liine nii, et oleks ka piisavalt reisijaid?
Muide,
Tsirguliina (Sangaste Jaam) lähedal on selline koht nagu Laatre.
Toobiga busse päevas Otepää - Valga liinil, aga mitte ühtegi Antsla ega
Võru suunal! Muidugi, millegagi sobitada busse on siin hõreda
rongiliikluse tõttu väga raske.
Koidula Jaam 11.50
Vastseliina 12.25
Haanja 12.45
Rõuge 13.00
Antsla 13.35
Tsirguliina Jaam 14.05
Tsirguliina Jaam 11.40 (rongilt)
Antsla 12. 10
Rõuge 12.45
Haanja 13.00
Vastseliina 13.20
Koidula Jaam 13. 55. (rong suvel tp)
Tsirguliina Jaam 15.20 (rongilt)
Antsla 15.50
Rõuge 16.25
Haanja 16.40
Vastseliina 17.00
Orava Jaam 17.30 (suvel L,P rongile)
Koidula Jaam 15.10
Vastseliina 15.45
Haanja 16.05
Rõuge 16.20
Antsla 16.55
Tsirguliina Jaam 17.25 (rongile)
Orava Jaam 18.40 (rongilt)
Vastseliina 19.15
Haanja 19.35
Rõuge 19.50
Võru 20.10
Tsirguliina Jaam 18.35 (rongilt)
Antsla 19.05
Rõuge 19.45
Haanja 20.00
Võru 20.20
Kui
liine teenindab Võru, siis peab sobitama ka liine, millega bussid saaks
hommikul nii Tsirguliina kui Koidula kanti. Seda juhul kui õhtused
bussid pakutud variandi järgi nii Haanjast kui Rõugest Võrru pööravad
ehk pakuvad ka liine, mida kl 20 paiku kummaltki suunalt ei ole. Nii
pole ka Otepäält Tsirguliina, Kanepist Otepääle sel ajal ja ÜLDSE EI
OLE BUSSE Võrust Otepääle.
Võru 9.15
Peetrimõisa 9.30
Kanepi 9.45 (buss Tartusse)
Otepää 10.10
Tsirguliina Jaam 10.50
Ei ole ka busse Võrust Koidulasse lähedasel ajal just neid kante pidi.
Võru 10.10
Husari 10.30
Otsa 10.40
Obinitsa 11.00
Koidula Jaam 11. 15
Kui
ajaliselt klapib võib Obinitsa - Koidula - Jaam vahel vaadata ka
võimalust põigata läbi Piusa rongipeatusest. Üleüldse on see näide
sellest, kui vilets on tegelikkuses liinivõrk ja kuidas sellega ükski
omavalitsus tegeleda ei taha! Ehk enne valimisi hakatakse taas elu
edendamisest rääkima?
Ja veel saab süvenedes aimu, et pikemad liinid
annavad palju rohkem võimalusi sõitjatele, on ökonoomsemad ning samas
võivad paljudes külakohtades anda olulise sõiduvõimaluse.
Ettepanekute eest tänulik, ka võimalikele vigadele viitamise eest!
********************************************
27.04.
Lisan
siia veel mõne mõtte piirkonna kohta. Eelkõige Võrut silmas pidades.
Rongiliiklust ei püüa taastada ka suurimad kohalikud
"vedurid"-poliitikud. Sest oluline pole mitte piirkond ega inimesed vaid
koht. Soe koht! Selle hoidmiseks või saamiseks on vaja teada kahte
reeglit. Vähem suuri, rohkem väikseid asju, millega näidata ennast
tegusana, juttu aga hästi palju. Ja teiseks, kui terendab euroraha, siis
selle kulutamisel võib ka suurelt rumalustele raisata.... Aga see
selleks.
Bussiliikluse
parandamine ei oleks suur vaev, ei peaks ise tegema näppusidki
mullaseks. Enamuse teeks ära ÜTK (kelle juhatuses iga omavalitsuse
inimesi), tasub vaid nõuda ja kõrged ninad pealinnas, kes kiitlevad,
kuis arendavad bussiliiklust! Tegelikkuses on vaja on ainult ühte: TÖÖD
TEHES OLLA SÜDAMEGA ASJA JUURES!
Kuhu
saab Võrust sõita? Tartusse. Ka Põlva suund on siin abiks, sest eesmärk
on ikka Tartu, kuid see annab mingitki kasu ka Põlvale. Ja pealegi on
seal konkurents, kommertsvedajad teevad ise, mis vaja! Mujale?
Otepää.
MITTE ÜHTEGI BUSSI!
Värska?
5 bussi, neist pea ühegi sõiduaeg ei kannata kriitikat. Sidumine rongidega? Null!
Räpina?
Ca 4 bussi.
Tõrva ja kaugemale?
Null! Sest pika ringiga sõitvat ühte bussi ei tasu vaadatagi.
Enne
kui ühe suuna käsile võtan, anna teada vahvast juhtumist ühe teise ÜTK
piirkonnas. 10 aastat (nagu Kagu-Eestiski) on ülivähe tööd tehtud ja
kirjavastusena sarnastele teemadele sain sõnumi: "Ega meil sisulisi
vastuseid ei ole, aga püüame ka järgmised 10 aastat ettepanekutega
arvestada"! Ehk, et ei kavatsegi tööd tegema hakata, see on üleliigne
vaev! Valgamaa ja Kagu ÜTK puhul sama lugu?
Enim
meeldib mulle prioriteedina Võru suunalt Otepää. Muidugi on Tõrvasse,
Pärnusse ja isegi Kuressaarde otsemaid teid, aga Otepää on ise piisavalt
oluline koht. Muidugi ei huvita asi sealseidki vallaisasid, aga see
pole minu tegemiste juures üldse tähtis. Sest erinevalt neist mind
huvitab inimesed ja riik. Lisaks Otepää kaudu sõit olulist ajakadu ei
põhjusta, küll aga annab täiendavad võimalused täituvuse parandamiseks.
On ju bussiliikluse kavandamisel täituvus kõige olulisem. Sest mida
rohkem reisijaid, seda rohkem ... rahulolevaid inimesi?
Vaadata
tuleb ka piirkonnas kohti, mis olulised ja kuhu samal ajal bussid
mingis ulatuses sõidavad või inimesed liiguvad muu transpordiga. Ja
vaadata tuleb piire, neid, mis just takistavad ökonoomset ja efektiivset
toimimist. Rolli mängib see, kuidas on seotus rongidega, kui palju aega
kulub sõitjal ühes või teises peatuses ümber istudes rongisõiduks jne.
Avaliku ehk nn maakondliku liinivõrgu puhul on väga pikad liinid nagu
Tartu - Pärnu erandid, vaja on mingeid sõlmpunkte, sest kuigi liin peaks
läbima 2-4 keskust, siis kaugemale tüürimine oleks juba väga
probleemne. Seega, optimaalseim oleks Kose - Võru - Kanepi - Otepää - Pühajärve - Arula - Mägiste Jaam - Tõrva.
Kes
vähegi kursis, saab aru, et liin läbib väga olulisi kohti, seega on
lootus reisijatele LÕIGUTI väga hea, aga tekivad ka võimalused suuremate
kohtade vahel sõita. Seega, kasu on mitmekordne.
Lõigud.
Kanepi
- Karste on olemas mingi bussiliiklus, aga see ei taga mitte midagi.
Võru - Raiste on mingid kohalikud ühendused, aga vähe. Otepää - Kuigatsi
- sisuliselt olematu! Kuigatsi - Tõrva? Ärge naerge! Kohalikud liinid
on sageli hommikuti ja õhtuti ühtepidi sõites tühjad, see veel üks
põhjus, miks vaja kokku liita.
Sõiduaeg
Võrust Tõrvani sel liinil oleks parimal juhul 1.30 ligi, ooteajaga
Mägiste Jaam peatuses 1.40. See on ju täiesti üleelatav? Ajad
umbkaudsed. Ja kindlasti saab ka kiiremini. Mägistel rongi aegadega
sobitatud. Käigus iga päev.
6 bussi päevas tähendab ka lisavõimalusi Tõrva jaoks, kuhu Tartust täna vaid 4 bussi päevas ja pühapäeval sedagi mitte .
Rongidele ümberistumisel Mägistelt Tartusse/Tallinna sinisega, Tartust/Tallinnast mustaga.
VÕRUST.
Kose - Võru - Kanepi - Otepää - Mägiste Jaam - Tõrva
Võru 6.30., 12.05., 16.45
Otepää 7.25., 13.00., 17.40
Mägiste Jaam 7.45-50., 13.20-25., 18.00-05*
Tõrva 8.15., 13.50., 18.30
Kose - Võru - Kanepi - Otepää - Mägiste Jaam - Tõrva
Võru 9.45., 13.45., 19.15
Otepää 10.40., 14.40., 20.10
Mägiste Jaam 10.58-11.05., 15.00-05., 20.32-37
Tõrva 11.30 ., 15.30., 21.00
TÕRVAST.
Tõrva - Mägiste Jaam - Otepää - Kanepi - Võru - Kose
Tõrva 10.35., 14.35., 17.45
Mägiste Jaam 10.58-11.05., 15.00-15-05., 18.10-15*
Otepää 11.25., 15.25., 18.35
Võru 12.20., 16.20., 19.30
Tõrva - Mägiste Jaam - Otepää - Kanepi - Võru - Kose
Tõrva 7.20, 13.00
Mägiste Jaam 7.45-50., 13.20-25.,
Otepää 8.10., 13.45
Võru 9.05., 14.40
*
Nende busside puhul tuleb kaaluda seisuaega Mägistel 18.00 - 18.15.
Kuna selle aja sees sõidavad mõlema suuna rongid ehk et mõlemalt bussilt
saab mõlemale rongile ja vastupidi. On küll mõningane lisaajakad, nii
7-8 min, aga selle peaks üle elama küll.
Hommikul
Valgast kaks rongi järjest, valisin hilisema kahel põhjusel. Võrust
oleks esimesele rongile tulek väljumisega ehk liiga varajane, kuigi
selle bussiga vast Mägiste kaudu Tartusse keegi ka ei sõidaks, kuna
kommertsliin olemas. Teisest küljest on sel ajal ka buss Kanepist
Tartusse nii, et kaaluda võib varasemat varianti, väljumisega Võrust
5.20, Mägistes rong 6. 39 ja Tartusse saabumine 7.26, Tallinna 9.29.
Tõrvast
jõuavad bussid Tartusse 7.35 ja 9.35, seega on teisele rongile jõudmine
mõttekam, sest see jõuab Tartusse vahepealsel ajal, 8.35 ja Tallinna
10.46. Otsebussi Tallinna sel ajal Tõrvast ei olegi ja isegi
ümberistumisega Mägistes oleks sõit mõned minutid kiiremgi kui nn
otsebussiga.
Et
busside tuurid kuidagi sobitama saada, on vaja veel ühte bussi Tõrvast
Võrru. Murekohaks on see, et Kuigatsi teeristist õhtusel ajal enam busse
Tartusse ei lähe, seega on vaja kas pikendada sinnani üks Tartu - Elva
või veel parem, lisada buss Valgast Tartusse, väljumisega Valgast ca 19.00 ja Kuigatsi Teeristis 19.30.
Seda enam, et viimane buss Valgast Tartusse sõidab ikka üle mõistuse
vara! Väljub 17.15 ja siis sõidab ka Tõrva kaudu! Ning vajadusel saab ka
vähemkasutatavad peatused vahele jätta, Elvast aga sõita Tartuni pea
peatusteta.
Tõrva 19.10
Kuigatsi teerist 19.27-33**
Otepää 19.55
Võru 20.50
** ümberistumisvõimalus kahe bussi vahel, sõiduks Valgast Otepää ja Tõrvast Tartu suunale.
Mida tähendaks see iga teele jääva küla, asula ja linna jaoks?
********************************************
Aili Valb
VastaIsiklikust seisukohast. Oli aeg, kui veel bussidega sai palju liigutud. On ikka väga väga ebamugav võita Rõuge kaudu Haanjasse...ja sealt siis edasi nt Ruusmäele ja Luutsnikule...kui saaks otse Rõugest. Topelt maa ja süda ka paha lõpuks...
· Vasta
· 1 t tagasi
Neeme Sihv
Aili
, mõistetav. Kuugi maainimene ehk VEIDI pikemast sõidust numbrit ei tee, siis ei pea ka ta kannatust proovile panema ju.
Nagu seegi kui soovitatakse Võrust Otepääle läbi Tartu sõita. Vms
· Vasta
· 1 t tagasi
Aili Valb
Neeme Sihv
Kord olude sunnil, tee oli kiilakas, sõitsin Kanepist Otepääle Kambja kaudu... oli see vast sõit!
· Vasta
· 1 t tagasi · Muudetud
Neeme Sihv
Aili
, tahtsin Jõgevalt Raplamaale saada. Hea, et kõik klappis, kokku 5,5 tundi.
Jõgevalt aga Järva-Jaani, vahe vast mingi 50 km, sõit 200 km ja 5 tundi.
1
· Vasta
· 1 t tagasi
Aili Valb
Neeme Sihv
Vanainime tahab saada ruttu koju 😛 ei jaksa loksuda.
1
· Vasta
· 34 min
Neeme Sihv
Aili
, eks seepärast ma ja päevased ja õhtusedl liinid kujundasin, tööle neis suundades sõitjaid vast eriti polegi.
· Vasta
· 31 min
Aili Valb
Neeme Sihv
Ega vist.
· Vasta
· 30 min
Aili Valb
Samas väga tänuväärne, et bussid haigla juurest läbi sõidavad!
1
· Vasta
· 30 min
Neeme Sihv
Aili Valb
osa busse. Sõmerpalu, Põlva jt suundade bussid peaks ka Kubija või Koseni sõitma.