Neljapäev, 26. august 2021
Sõit Kaevandusmuuseumisse.
Varahommikuse
rongiga muuseumisse ei lähe, aga Elron peab oluliseks kiirust. Piisava
kõikides peatustes peatuvate rongide jaoks pole piisavalt koosseise,
sest päeva lõikes peaks kõikjal peatuma vähemalt 4 rongi. Muidugi on ka
ekspressid ülihea variant, aga kui Elron regionaalpoliitikaga ei
arvesta, ei peaks juhtkond ka sellist palka saama. Vagunisaatjad ehk
teenindajad niigi lahkuvad töölt, ettevõtte suhtumine ja arusaamad on
nõrgad. Elroni alguspäevil sai neile korduvalt öeldud, et linnades, kus
palju töölesoovijaid, peaks olema ka töötuurid, mis sealsamas algavad.
Mitte nii, et Viljandis, Tartus vm peab esmalt paar tundi tööle sõitma
(kui rongiajad klapivad)....
Aga see selleks, ekspress Kohtla-Nõmmel ei peatu.
Ülemistel paistab taustal vägev paekivihoone.
Tapal aga juttude järgi peaks jaamahoone saama uue elu, Tapa muuseum ja muugi ehk tulevikus siin.
Valgejõgi
Kiviõli
oli esimese päeva sihtpunkt, aga siin ma ei plaaninud väljuda, sest
muidu võinuks Kaevandusmuuseumisse jõudmine veelgi keerulisemaks
osutuda. Kuigi Ida-Viru bussiliiklus suuresti üks parimaid Eestis, siis
ikkagi, miks asju keerulisemaks teha.
Kiviõli
ja Püssi vahel võinuks aed olla raudteele lähemal ja selle ning maantee
vahel kergtee. Ideaalne võimalus, aga Eesti Raudtee käitub kui riik -
ei mingit soosivat tegevust! Miks peavad siin ratturid sõiduteel sõitma?
Ojamaal transporditakse põlevkivi lindil.
Ida-Viru maastikupilti kuuluvad korstnad ja tuhamäed.
Kohtla-Nõmme
perroon õnnestus üle viia paremasse kohta, teine peatus pidanuks asuma,
siin, ülesõidul Seda Eesti Raudtee muidugi ei teinud.
Jõhvi.
Eesti
Raudtee on üldse imelike arusaamadega. Soovimata peatust paremasse
kohta viia, valetati suud-silmad täis. Ka ohutuse koha pealt kulutatakse
raha näiliseks tegevuseks ja kühveldatakse seda OLE-le, samal ajal
jäeti siin alles ülekäik vahetult tunneli lähedal, mis on üks
ohtlikumaid meie raudteedel. Seda siis taamal, viadukti lähedal.
Kohalik
võim ka soovis peatust teise kohta, Eesti raudtee aga nagu kõikjal,
sõitis sellest üle. Muidugi on peetud ka plaani bussijaam siia üle tuua,
aga sellelgi on ka miinuseid. Õnneks on rongide ajal ÜTK siinkandis
pannud ka bussiliine jaama läbima, peatus on Jõhvi Vaksal. Nii saab
sõita rongilt tulles Vokasse, Toilasse jm. Kuid osade liinide puhul
tuleb siiski kõmpida bussijaama.
Mina
valisin kõmpimise Postkontori peatusesse. Kusjuures siinkandis on
siiani peatuste nimed korrastamata. Igas linnas või asulas peaks
maksimaalselt peatuste nimele eelnema kohanimi, eelkõige peatustes kus
peatuvad maakonnaliinid. Nii on peatus.ee otsing hoopis sihipärasem,
eriti tänu sellele, et seal on sageli tegu mingite koodinumbritega,
mitte kohanimedega.
Putka,
mis bussipeatuses on, on paras inetus. Ka heakord pole parim. Muidugi
torkas silma ka see, et meil enamasti ei püüta asju hooldada,
hangetepõhine suhtumine ruulib.
Busse
tõesti liigub palju, aga liinivõrk on teatud mõttes siiski ajast ja
arust. Bussid alustavad bussijaamast üldjuhul, seega peab ka siin
bussile saamiseks suurest osast linnast kasutama linnaliine. Milleks?
Miks ei võiks bussid alustada linna teisest servast? Jääb ära liinide
sobimatus ja ajakulu, tekib mugavus.
Mõne liini puhul on kirjelduses Jõhvi Vaksal, teisel raudteejaam. Viide on hea, aga peaks olema ühtne.
Ilm
polnud hea, ka pildistamiseks. Imelikul viisil kulgeb suur osa liini
algusest mööda viadukte keerutades, peatusi oli näha, aga sõitjaid neist
vist pole. Suured kulutused tee-ehitusele, aga sõit muutunud
ajakulukamaks ja ka kütust kulub rohkem?
Suur osa sõitjatest väljus muidugi Kohtla-Järvel.
Miks
aga bussid peaks sõitma linna piirini? Just seepärast, et sageli on
"teisel pool" bussijaama peatusi, kus sõitjaid väga palju. Nii peaks ka
siin olema kokku pandud liinid ehk Kohtla-Järvest Narvani. Hoopis vähem
oleks nii logistikutel kui reisijatel jagelemist ümberistumistega.
Kui
kuskil kiputakse kerge käega vanu puid maha võtma ja asemele istutama
vaid hõredaid raagusid, siis olen hakanud rohkem ka haljastust
pildistama.
Kohtla-Järva Vanalinn oleks peatuse nimena pikk ja lohisev, aga kohanime on vaja. Kuidas nimetada?
Puude istutamine siinkandis paistav igal juhul väga tavapärane olema ja seda hea näha.
Majugi on siinkandis palju, aga paljudes neist vist ei elata.
See
nimi vägagi eksitav ja peaks ammu olema muudetud. Ka bussijuht muide
polnud kursis, kui küsisin, millises peatuses väljuda, et rongile saada,
soovitas seda. Pole ime, kui tänu sellele nii mõnegi inimese sõit hukka
läinud.
Mõnes
bussipeatuses siingi sobimatud putkad, kuid vähemalt bussipeatuse nimi
suuremalt nähtav. Toila vald vist plaanis mingil ajal paremaid
ootekodasid teha, aga nagu näha, soov ei olnud tõsine. Masstoodang, mis
millekski ei kõlba.
Tänavugi on kastani keerukoi puid kahjustamas, saartel oma surm ja isegi pihlakatel näha varast lehtede pruunistumist.
Muuseumisse
piletit ma ei ostnud, pean säästma. Ega ma pole Tralla, kellele mu
rahade eest propagandasõidud kinni makstakse. Eesmärk oligi vaadata
siiasõitmise võimalusi ning varasemalt olen vähemalt siin ära näinud.
Muuseum aga vägev ja siinkandis saab ka hostelis ööbida.
Küll aga tegin väikese ostu iseteenindusega suveniiripoest.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar