Reede, 9. juuli 2021
Haapsalu lageraie - pahategu või vaade tulevikku?
(Lisan veidi uusi lauseid ja ka pilte, täna, 13.07. Seda enam, et Postimehes üks lugu heade selgitustega ja selles puudutati ka Posti tänava teemat).
Kivikõrbetel on lisaks muidki mitmeid miinuseid, nii on sageli probleeme paduvihmade puhul, sest vihmavesi ei saa maasse imbuda, kuumuse tahtlikust kasvatamisest rääkimata. Näeb sedagi, et istepingid pandud nii, et kuskil pole võimalust varjus istuda. Seega ei tohiks haljastuse puhul mingit allahindlust teha, iga puu plaanitust rohkem istutada on vaid tore asi!
Esimestel piltidel purskkaevu ümbrus, siinsete puude puhul ka teemaks, et neid ikka ja jälle täiega nuditud ja ega seegi meeldi paljudele. Samas on haljastusel üks oluline faktor - näha peab olema ka vaateid. Ehk ongi linnapeal õigus, et pärnad, vahtrad jt kaharad suurekasvulised puud, ei sobi linna haljastuseks. Täpsemalt, ei sobi teatud tänavatel või ainult osadel lõikudel. See-eest pakuvad nad aga rohkelt varju. Proovi siis leida kuldset keskteed?
Sellistel tänavatel, nagu on Haapsalu peatänav, peaks olema omavalitsusel õigus maksta mitte valgustuspostide jm eest vaid suunata KÕNNITEEDE valgustamise kohustus kinnistuomanikele. Kes ju, nagu viitasin, vabanevad lumerookimise kuludest!
Valgustid peaks siin paigaldatama teatud tingimuste järgi majade, aedade vm külge ja seda võiks teha OMAVALITSUSE KULUL. Kinnistuomanikud tegelikult võidaks sellest, sest neil oleks õigus lahendusena paigaldada valgustus oma maja igale küljele (teatud kulude ulatuses), seega, omavalitsus maksab kinni hämaruseandurid, valgustid, kaabelduse jm., kuid vabaneb edaspidisest ülalpidamisest. Kinnistuomaniku jaoks pole aga mõne lambi põletamine mingisugune kulu ning kavanda kui tahes omapäraseid valgustusposte, majade küljes valgustid on ikkagi võimalus olla veel omapärasem
Tulemuseks oleks liiklemist takistavate postide puudumine (välja arvatud ehk ülekäikudel, kus KOV jääb tagama eraldi valgustuse olemasolu) ja visuaalse reostuse vähenemine, rääkimata sellest, et valgustuse ülalpidamine oleks kümmekond korda ODAVAM! Säästetava raha saaks kasutada omavalitsus muude asjade tegemiseks.
Tänaseks (13.07) aga selgunud, et kommunikatsiooniga on probleemid suuremad, kui arvata võis. Küsimusele, millised puud, millisel lõigule, istutatakse, Sukles ei vasta. Ehk siis lastakse taas midagi ÄRA TEHA ja siis uus skandaal üleval? Mida kardetakse? Kas kuurortlinna märksõnaks planeeritakse PÕÕSALINNA?
Ning asi ei olegi ju vaid sõidutees, plaan on tagada paremad sõiduvõimalused ka ratturitele ning käimisruum jalutajatele. Kuidas pidanuks seda tegema, kui puude asukoht määrab paljutki ja takistab parimate lahenduste tagamist? Rattaga slaalomit ouude vahel? Trikitajatele see meeldinuks muidugi. Kuigi jah, planeerijad suudavad meil isegi lageda peal teha selliseid käkke, kus pärast liiklemine on nagu on. Kabinetivaikuses ju hea sirgeldada. Eks näis! Igatahes oleks väga suur kisa ka siis, kui puud alles jäänuks ja see tekitanuks oma asukoha tõttu palju probleeme nii ratturitele kui jalakäijatele. Ette on aga teada, et nagunii tuleb kõige valmides nurinat! Või .... osa on jälle põhjendatud?
Urmas Sukles is feeling positiivselt.
Ning tõepoolest saavad ehk tulevikus ka tänaval olevad toitlustusettevõtted avaramad võimalused väliala jaoks.
Haapsaluski neid on ja Vasikholmil ka omal ajal kõngesin päikese käes, kuni avastasin, et ranna servas elektrikapi moodi asi....
Igal juhul loodan, et Haapsalus remonditavale lõigul, kultuurimaja, mänguväljaku, linnavalitsuse vm juurde mitu kraani ka lisandub.
https://www.haapsalu.ee/documents/377453/31484336/2014_E_MA-3-01_seletuskiri.pdf/d82bab30-c6b3-49cf-af33-6c5abfeafb79?version=1.0
16 kommentaari:
Märt Randoja:
Mind teeb murelikuks Suklese agenda. Kui kunagi küsisin tema nägemust Haapsalust 25 a pärast, siis mõnda aega mõtles ja vastas ebalevalt- Kuurortlinn. Kui poleks Fra Maret, võiks arvata muud, aga oma äri eestoaks linna teha on tal igtahes tubli motiiv. See tähendaks kodanikele lõputut probleemi sesoonse keskusena olemisest. KOV saab tulu elanike tulumaksust ja seda enam jahmatas seltsimehe esimene reaktsioon PKC uudise peale et ca 300 töökohta Haapsalule polegi probleem (sic!). Seliste projetide asemel võiks muretseda kodanike tööhõive parandamise pärast võideldes transpordiühenduste eest teiste tõmbekeskustega kus paremaid aastaringseid võimalusi. Hetkel saaks toimida mh linna subsideeritud ekspressliin Haapsalu-Turba sünkroonis porgandiga jms. Ka rattasõidu taristut ei arendata, see on ju aborigeenide mure mitte tähtsate turistide/puhkajate. Tundub et ta ajab mitte linnarahva asja. Vastupidist tuleks tal kõvasti tõestada. Ja keeruliseks teeb selle Fra Mare. Ei meenu ka teistsuguse skoobiga projekte
Märt, pean taas nõustuma kuigi rattatee pole ainult Urmas Suklese teema, vaid ka Lõhmuse ja Andres Laisk .
Läänemaa bussiliiklus aga kahjuks ei huvitagi kedagi, kuigi esmaseid asju oleks lihtne teha.
Tegelikult on ka raudteega äärmiselt viivitatud. Karilaidki võinuks Ratasele selgeks teha, et Turba valmimisel ei pea "vaatama, kuidas toimib", vaid rajult edasi panema.- Jah, põhjused erinevad. Kuid mõlemad enamasti on ühel tasemel selles, et ei mõista keskkonda ja selle tähtsust. Kihutajad on egoistid, poliitikute ülesanne on aga kulutada raha ja miks mitte anda see sellele, kes tuleb ja ütleb, et "ma teen sulle 4-realise, peatänava, keskväljaku, tunneli, vallamaja vm". Justkui kasvatatakse majandust, justkui seistakse valijate huvide eest ja pääseb veel esikaanelegi ja taas soojale toolile. Tegelikult ei huvita neid ka kihutajad rohkem kui vaid häälte saamiseks.Hoolimisest saab aimu muude asjade järgi. Sukleski justkui vastab inimestele ja see on kiiduväärt, sest enamus poliitikuid ainult riputavad oma reklaame üles. Kuid kui küsida asjade kohta, mida tähtsaks ei peeta või mis ei upita pildile, jäävad küsimused vastuseta. Väike näide ongi joogiveekraanid, mille vajalikkusest iga aastaga rohkem räägitakse. Tänaste ilmadega saab rohkem aimu, miks ja teiseks, keskkond ehk pudelivesi. Kuid see EI OLE POLIITIKUTE JAOKS piisavalt oluline ja kümnete kraanide lisamist ei plaanita. Nii jääb ka küsimus vastuseta ja vastamatajätmine näitabki, et ei plaanita. Ja et EI HUVITUTA! Tähendab, ei mõisteta.Kuigi too kümnest majast toru kraaniga välja ja reaalsuses on selge, et sa huvitud inimeste muredest ehk et oled mees omal kohal!
Mark Muru:
Kuurortlinn ta oli juba erinevate ühiskonnakordade ajal ja miks mitte samal lainel jätkata kui see hästi toimib? Kuurortlinn paratamatult vajab ka häid transpordiühendusi
Mark, just nimelt. Ja vajab mitte ainult Tallinnast vaid ka mujalt, sh maakonna sees. Mida näitab see, kui sellest pole sõnagi kuulda? Seda, et pole tegeletud ja oma inimesed teisejärgulised.
Märt Randoja:
Mark Muru aga vajab ka oma inimeste elatamiseks meetmeid rannahooaja välisel ajal. Isegi selles kuurortlinna võtmes oleks vaja teisi asju teha kui RE. Haapsalu võlu (tugevus) on see et ei ole üle arendatud. See on Tõnis Padu teene kes oli mees omal kohal. Nüüd plaanitakse mingit võigast prospekti. See osa linnast peaks aga olema jalakäijatele/ratturitele ja võiks veel olla "people mover" liikumas (kasvõi a'la Peetrike) ja suuuuuured puud.KOMMUNIKATSIOONIGA AGA ON PROBLEEME EHK SIIS REAALSE KAASAMISEGA! Kui on olnud jutuks, et ENNE ei soovinud Sukles teemat avalikustada põhjalikult, siis sellele võib olla tõepõhi all.
HRT grupis ootan Suklese kommentaare. Ta ei pruugi muidugi seda küsimust märgata, aga tundub olema siiski oma konks! NIMELT, KEEGI JUBA KÜSIS UUTE LIIKIDE KOHTA, AGA VASTUST MA EI NÄINUDKI!? Järelikult, taas ei soovita ENNE avalikustada?
------------
Mina:
Urmas Sukles, millised puuliigid ja millistele lõikudele konkreetselt plaanitakse?
·
Märt Randoja:
Kuidas näeb kava ette erinevate liikumisviiside jagunemist sel tänaval? Rõhk, jalakijate/ratturite positsioon (ka puudega inimesed) ja kas vastav taristu ka olema saab? Liiga palju muid tegemisi elus et pole käinud dokumentidega linnavalitsuses tutvumas. Nagu valdavalt inimesed. Seda enam tahaks et kodanikud kelle kätte on asi usaldatud, ei peta ootusi. Kusjuures ootustena pean silmas tarka ja hoolivat, elurikkust arvestavat ja jätkusuutlikku lähenemist. Asi ei ole ju pelgalt "remondis" ja tehtaval on mõju aastakümneteks. Tänane Posti tn põhihäda on liiga palju autosid suvisel ajal, sellega peaks tegelema ja need sealt tõrjuma.
·
Olema saab, aga Sukles teab paremini või ka Innar Mäesalu.
Ma ootan nende kommentaare siin, sest Haapsalu & Läänemaa grupis on palju tühikommentaare. Eks näis.
Vastuste saamisega aga nadid lood....Aga mis siis ikka, vaatame tulevikku!? Juba tuleval aastal näeme ära esimese mulje, kuid selge on see, et arutelusid suhtlusmeedias saab olama palju ja erinevatel teemadel Posti tänava puhul Ning loodan, et hästi tehtu osas ei olda ka kiitusega kitsid!
Loodame, loodame, loodame !Tõesti loodan ,et tulevik ei tule vāga kivine !See mote individuaalsest valgustusest tānaval -on huvitav ja omapārane ! Elame - nāeme !