Tartusse taas elektrirongiga.
Seekord
oli plaan aega maha võtta ja Tartumaal otseselt mitte ringi sõita, vaid
vaadata ja tunnetada kohapeal. Küll aga vaatamist pidin "alustama" juba
sõidu alguses. On ju nüüdseks aeg-ajalt ilmumas lugusid, mis räägivad
järgmistest suurtest raha kulutamistest arengukavade tegemiseks.
Teatavasti on need eelkõige selleks, et näidata justkui suurt
töötegemist, edumeelsete tulevikuideede olemasolu ehk et püütakse midagi
tõestada. Kasu on sest üldjuhul sama palju kui jänesele tripperist, aga
samas annabki võimaluse nende arengukavade üle arutleda. Tõsi,
arutlemine on keeruline!
Oma blogipostituse panin teema juurde üles ja mida kostavad ametnikud kui kostavad?
A: tegu
on nii algus faasis oleva teemaga, et selle detaile ei ole hetkel mõtet
arutada. Arengustrateegia tekstis seda teemat isegi ei mainita
Mina: artikkel
on teema arutelu alguseks. Ja veel, osa asju peaks juba planeerimisel
olema. See ongi see näiline kaasamine, kus arutada ei taheta SISULISI
asju, hiljem öeldakse, et "ups, oleks pidanud jah Kristiinesse uued
perroonid tegema, depoo mujale kolima" jne.
Just
nimelt tuleb seda täna arutada. Ja veel, teha arengukava tuleb mitte
tänase elanikkonna, töökohtade jm järgi vaid tulevikku silmas pidades.
Muide,
hea näide on Urda. Mökutati bussiliikluse sinna pikendamise ja ka
maakonnavõrgu arendamisega aastaid. Kui kaua on seal juba marketid ja
töökohad?
mille järgi aga on välja toodud just Ülemiste ja Laagri, mitte kaugemad punktid?
Ning kuidas viletsa läbilaskevõime puhul Pääsküla depoost sõidaks rongid pendeldamist alustama Laagrist?
A: Sõnastan
ümber.... me ei tegele selle teemaga hetkel aktiivselt. Ehk et ei ole
protsessi mille raames neid küsimusi arutada. See oli välja toodud kui
perspektiiv.
Sellega
seoses ka vaatasin Ülemiste piirkonda. Igal juhul on kummaline, et on
ideid, aga keeldutakse nende üle arutlemast? Ehk et loobitakse ideid
ühte patta nagu pudru ja kapsad, peaasi, et tähemärke oleks palju? Mingi
perspektiivikujund justkui ongi, aga väljatoodud ideed jäävad õhku,
mõnelegi võivad tunduda need väga innovaatilised. Tegelikkuses pole siin
teragi vaadatud kaugemasse tulevikku vaid võetud asju tänasest
olukorrast.
Ülemiste
jaam on oma mõõtmetelt väga suur ja raske on öelda, kas lähikümnenditel
leiab see kõik kasutust? Kuid esimeste asjade hulgas tuleb ära
otsustada, kas linna piir jääbki Ülemiste kanti raudtee piirkonnas või
saab selleks 15+ aasta jooksul Kulli, Aruküla, Raasiku? Juhul kui ei
plaanita sinnakanti elu- või muid rajoone, on Ülemiste sobiv Elroni
depoo asukohaks. Pluss on siin ka selles, et vajadusel saab nn
linnasiseste pendelliinide alguseks kasutada ka Lagedi jaama,
läbilaskevõimet siin saab kujundada nagu vaja. Ja seda juhuks kui enne
Lagedit oleks mõte veel üks linnalähirongide peatus teha, see võimaldaks
linnalähirongidelt sujuva ümberistumise Jürisse jm suunduvatele
liinidele, võrreldes Lagedi jaama või Vesse peatusega. Kuid nagu
varasemas teemas mainisin, siin piirkonnas on ettevõtted, mis ei taga
piisavat sõitjate arvu uue peatusega jaoks. Kuid see-eest on midagi
muud, on ruumi.
Kui
aga on väiksemadki plaanid alustada ehitusi teisel pool Lagedit, tuleb
ka depoo asukoht muudmoodi läbi mõelda. Olulisim on, et juba
varahommikul alustaks esimesed rongid ikka sealtpool, kus reisijate
enamus liigub ning üksiti maksimaalse täituvuse peale mõelda. Nii on
asjaga lisaks seotud veel Lilleküla perroonide ehitamine ja Kitseküla
nihutamine Veerenni ülekäigu juurde. Kuid diiselronge silmas pidades on
samas ka oluline, et need alustaks võimalusel ikka Tallinnast (või
tõesti Ülemistelt). Mida kaugemale depoo viia, seda suurema osa ajast
kulutatakse Balti jaama jõudmiseks ja vastupidi. Pääsküla on aga koht,
kuskohast tuleb depoo võimalikult kiiresti ära kolida ja seda enam, et
uusi ronge on juurde tulemas.
Kui
planeeriti Smuuli tee viadukti, ehk pidanuks juba siis mõtlema siin
ümberistumisvõimalustele? Lihtne see poleks vaid oleks nõudnud hoopis
uutmoodi lähenemist. Või tegelikult, kui uutmoodi? Isegi Lätis on vist
viadukt üle raudtee, millel on ühistranspordi peatused? Muidugi saaks
Lasnamäe suunas bussid siduda rongidega ka Lagedil vm, aga iseenesest
siin vähemalt PIDANUKS mõtlema, kas mitte viaduktil poleks peatustel
mõte olnud? Ja mõeldud pole ka täna! Igatahes annaks see omad
võimalused. Ma ei väida, et siinsed plussid kõvasti muud kohad üles
kaaluks, aga siiski...
Raudteeäär Lagedini on ühest küljest ettevõtetega kaetud, teises küljes on sisuliselt tühermaa. Mis siia plaanitakse?
Suure teenindusala ainus sobiv paik on linnas? On see ikka hästi läbimõeldud?
Lagedi. Kas asula muutub suuremaks magalaks ja plaanitakse suuri korterelamuid?
Iseenesest
on ka maa Lagedilt Kullini ja kaugemale praktiliselt inimtühi. Kas
kindel, et nii jääbki? Iseenesest oleks ju täiesti mõeldav, et uusi
elumaju ehitataks sinna, kus on head transpordiühendused olemas? Mitte
et ehitatakse kuhugi, kus on vaja teid laiemaks seejärel ehitada? On
küll tegu põllumaaga jne, aga samas oleks see hea, kui maakohtades oleks
raudteelähedased maad elamupiirkonnad? Rae valla elanike arv on väga
tugevalt kasvanud, poleks mingi ime, kui siia midagi planeeritaks.
Aruküla.
Muide,
järgmises loos räägitakse Tartu raudtee elektrifitseerimisest ja
sellest, kas on mõtet selle käigus (ennetavalt) kõveraid laugemaks
muuta, sest see teeks tulevikus kiiruse kasvatamise kuni 160 km/h tunnis
oluliselt odavamaks.
On
ääretult tore märgata, et 2020.aastal on lõpuks jõutud ekspertide
kaasamiseni. Miks aga eksperte SIIANI pole olnud MKM-is, Maanteeametis,
Eesti Raudteel, Elronis jm? Tartu raudtee kiirus 160 km/h oli ju paberil
juba RB esmastel variantidel? Oli. Nii et idee teha rongisõit Tartusse
kiiremaks, on juba ammu õhus!? Seega, iga teeremont, mis siin peale seda
idee tekkimist toimunud, pidanuks olema juba EKSPERTIDE kaasabil tehtud
koos raudtee õgvendamisega? Heakene küll, kohe esimeste jaamavahede
juures poleks ehk seda jõutud. Loos mainitud Tabivere kant ju aga eriti
ere näide, sest seal tehtud värskeimad remondid!? Selle ajal oli juba ka
õgvendamise teema õhku visatud!? Miks meil aastaid aetakse mula, aga
tegusid ei ole?
Ometi tekivad väikesed kahtlused lisaks nendele ka Eesti Raudtee tasemes.
Kahe
raudteelõigu ümberehitamine oleks aga nõnda keeruline, et need soovitab
analüüs puutumata jätta. Näiteks Aegviidus pööravad rööpad vahetult
enne jaamani jõudmist. "Mis tähendab raudteetehniliselt seda, et
praktiliselt terve jaam koos pöörmete, ooteplatvormide ja
ületuskohtadega, isegi võib-olla hoonetega oleks tulnud piltlikult
öeldes uude kohta viia," ütles Vjatkin. "Ja sealt saadav ajavõit oli
mingi 10-15 sekundit ja selle maksumus ei ole selle ajavõiduga
vastavuses."
Iseenesest
on jutt õige, ses mõttes, et Aegviidus on jaam kogu täiega tõesti kohe
kõvera taga ja neil kõverail on kiirus vaid 100 km/h. 120-ga võrreldes
oleks ajavõit tõesti väga väike, aga 160-ga võrreldes ju hoopis teine
lugu?
Küll
aga ei saa nõustuda, et tehnilises mõttes oleks Aegviidu jaama
"kolimine" ainuke võimalus!? Pildil on raudteesirge Mustjõe Kõrtsitalust
Aegviiduni. Soovi korral on siin võimalus mistahes kohast alustades
muuta kõver pikaks, laugeks ja sujuvaks? Kulukas oleks muidugi seegi,
aga võimalus ju on? On see asjatundmatus või tahtlik eksitamine?
Omaette
teema on siin veel. Ka viimases artiklis mainitakse seda, et kui
õnnestuks kõik kõverad sirgemaks "käänata", siis maksaks see ca 50
miljonit ja sõiduaeg oleks Tartust Tallinna pooleteist tunni ringis.
Tegelikkuses saaks veel kiiremini, sest hoolimata vähesest
konkreetsusest, saab aimu, et elektrifitseerimise numbritest on siin
juttu lõigust mitte Tallinnast vaid Aegviidust alates? Või Tapalt? Point
selles, et kaheteelisel Tapa - Tallinn lõigul oleks ees veel suurem ja
kallim muutus? Nimelt, praegune raudteevahe ei sobi siin sõitmiseks
160-ga ka sirgetel lõikudel? Isegi mitte 135?
Ehk et
lõppkokkuvõttes võibki iga minut kiiremat sõitu tähendada miljoneid
eurosid kulusid? Mingis osas isegi kuni 10 MILJONIT PER KILOMEETER?
Seega tuleb enne õgvendamist ka mõelda, kas 160 kogu trassil on ikka
mõttekas võrreldes kulutustega? Ehk keskenduda vastavalt lõikudele
kiirustele tulevikus 135 - kuni 160? Rongis sõites ja vahel reisijatega
suheldes saab aimu, et valdava enamuse jaoks ei tähendaks veerand tundi
ajavõitu või rohkemgi mitte midagi. Küll aga usun, et kulude suur kasv,
sh piletihinnad, tähendaks küll!
50
miljonit siia, sajad miljonid sinna ja selle asemel saaks normaalse RB +
Võru raudtee + Pärnu - Tartu suuna raudtee? Või on tartlaste viha
pärnakate jt vastu nii kõikehõlmav?
Minu
uus katsetus sõita Tartusse kohalikku elu vaadates ("spetsialistid"
näevad ju valdavalt vaid kahte linna ja ei muud) oli seekord sujuv. 5
min peale rongi saabumist väljus Aegviidu - Tapa buss ja Tapale jõudis
see enne Tartu rongi.
Muide,
Käravete ja Ambla bussiliinid ei võimalda isegi sisulist töölkäimist
Tapal, ammugi siis Rakveres või Tallinnas. Kiitvaid sõnu tehtust ja
plaanidest kuuleb poliitikutelt küll, tegusid aga taas pole. Kui mõne
aasta pärast elektrirongid sõidavadki Tapani, võib praegustest Aegviidu -
Tapa bussiliinidest kaduda kõik. Igal juhul on ümberkujundused suured,
aga tegeleda tuleks nendega juba täna. Ja üks võimalus olekski Aegviidu -
Käravete - Ambla - Tapa bussiliinid. Ehk lausa Rakvereni, tagades Tapal
ka ristümberistumised. Aegviidu rongide sagedus on piisav, et anda ka
lähipiirkonnale head võimalused. (Muide, praegu rongide uue
sõiduplaaniga paar bussi ei klapi, muudatusi aga Järva ÜTK lehel ei
paista). Murekohaks on ka nv bussiliiklus piirkonnas, seega peaks
pakutavad bussid sõitma enamuses E-P. Hilisem ühendus õhtul, kui
vajalik, saab olla käigus juba Tapa - Ambla - Käravete - Aravete -
Järva-Jaani vm. Muidugi saab siin mängida aegadega ja suundadega nii
Järva-Jaani vm. Nii aga peaks olema täna, kuni elektrirongid sõidavad
vanaviisi ja on olemas ka liin 64. Ning lisaks Käravetele on siin
oluline ka Nelijärve ning Jäneda ühendused, mis täna on selgelt nadid
Tapa - Aegviidu 6. 05 - 6.50 (E-R), 7.10 - 7.55. 8.20 - 9.05, 12.05 - 12.50, 14.10 - 14.55, 18.00 - 18.45, 18.55 - 19.40 (E-L).
Aegviidu - Tapa 7. 05 - 7.50 (E-R), 8.10 - 8.55, 9.20 - 10.05, 13. 15 - 14.00, 15.05 - 15.50, 18.50 - 19.35
Sisuliselt
on kõik liinid kokkuseotavad Tapa - Rakvere liinidega ehk sõita saaks
ümberistumiseta. Kuidas asi toimib siis kui Tapa elektrirongid käigus,
on juba teine küsimus.
Muide, see jt võimalikud
juurdeveobussiliinid on siinkohal väga oluline küsimus seks puhuks, kui
plaanida kiirrongidele peatus Aegviidus. Selleks, et Aruküla, Raasiku ja
Kehra saaks endale ümberistumisvõimaluse Tartu suunale ja asjalikuma
sõiduplaani. Või ka Aegviidu puhkepiirkond saaks samuti hea võimaluse
oodata endale külla inimesi Tartust, Jõgevalt, Rakverest jm. Praegu
sõiduplaan on selgelt vilets.
Kuid siin tekib vastuolu sellise
süsteemi rakendamisel. Poleks ju mõtet kui Aegviidus oleks tava- ja
kiirrongi intervall 30 minutit, nagu täna juhtus (rongid 410 ja 014).
Ümberistumiseks Tapal aeglaselt rongilt Tartu või muule rongile on see
liiga pikk aeg. Kui intervall teha lühikeseks, kaob aga üks osa busside
efektiivsusest, sest ühe ja sama bussiga saab küll n.ö. Aegviidust
Jootmele vm , aga sealt Tartu rongile enam ei jõuaks.
See
on lihtsalt näide asjade seostest. Tegelikkuses seda muret vast ei
tekigi, sest juhul kui elektrifitseeritakse Tapa - Aegviidu, mis on
tähtsaim lõik ja vajab tegemist igal juhul, muutuks ümberistumiskohaks
rongilt rongile Tapa. Seal aga saaks vajadusel intervalliaja lühemaks
muuta, ca 20 min ja see ongi piir! Tegelikult veelgi enam, sest
elektrirong teeks ju olulisimad peatused ise - Lehtse, Jäneda ja
Nelijärve? Bussiliinid peakski sel juhul pigem ümber kujundama! Õpilased
siinkohal omaette teema, bussiliiklus läbi väikeste kohtade kõikjal aga
ei saa olla tihe (Pruuna jm), hõredus toob aga kaasa, et sõitjaid ei
ole.
Eesti
Raudtee eksperdid koostöös Elroniga ja KOV-iga pole aga tänaseni
suutnud sõiduplaane jm ümber tõsta. Ka bussipeatust mitte. Isegi
bussipeatuse nime pole KOV suutnud muuta! Ei saa selle eest miljoneid -
see ongi põhjus? Või pole ka täna neil tööl eksperte?
Bussipeatus
peaks olema nii lähedal, kui üldse võimalik. Kas siin (sissepöördega)
või vähemalt parkla lähimas servas. Põhjuseta teeületamist pole ju ka
vaja, mõistlik ongi, kui bussipeatus asub ühel pool teed ja see pool
peab olema ikka seal, kus on reisijad, kõnniteed jm? Muidugi, ametnikud
ei sõida bussiga, kuid ohutusest jpm räägivad nad küll!
Selle
asemel on peatus aga üpris kaugel. Õnneks on vähemalt visuaalne
nähtavus olemas ja bussijuht saab ka väikese hilinemise puhul reisija
ära oodata. Peaasi, et PEÜTK eksperdid suudavad ja tahavad
bussiplaanidega tööd teha. Muidugi, soove edastama peavad neile ka
kohalikud ametnikud, mitte jätkama vaimus, et "nüüd sokutasime selle
enda kaelast ära ja las spetsialistid teevad, kes teavad". Üksjagu ka
õige, aga paraku, "spetsialistid" ei tea sageli kohalikke olusid ja
jutumärkides on nad seetõttu, et nad ei saa samas arugi, milline
bussivõrk üldse kutsub inimesi sõitma! Senine muutuste puudumine on
selleks piisav tõestus. Üks olulisemaid tingimusi on sõiduvõimalus ehk
busside sagedus. Ning arvestada ei saa vaid töö- või koolisõitudega.
Pole
ju siin ka pidev tee ületamine sugugi mitte ohutu ja ülekäik on selle
jaoks viidud sinna, kustkaudu rongilt tulija bussile ei lähe. Ei läinud
ka mina! Või pidanuksin minema, plakat käes, et "tulen ka bussile, aga
ausalt ja ringiga"?
Kas see bussipeatus asub rongijaama juures? Aegviidu Jaam?
Ilm aga ilus ja sügisene aeg ju ka.
Jänedal ollakse tänulikud, et on ka uus peatus lisandunud.
Imekombel on aga Jänedal rongipeatuse lähedal peatuse nimi paigas - JÄNEDA JAAM!
Asustus siin muidugi väga suur ei ole. Aga heade tingimuste puhul ju ehk tuldaks?
Kaitsevägi
aga paisub. Siiani sai siit põllult/heinamaalt midagi, tuleval aastal
enam mitte! Mitte et kaitsevägi mittevajalik oleks, kuid nüüd juba kahes
kohas Eestis haugatakse aina suuremaid tükke!
Siin muide üks väheseid kohti Eestis, kus infoekraan enam-vähem õiges kohas. Teised perroonil aga mitte, endiselt.
Tore on ka, et veetorn saanud uue katuse.
Sellist
ekraani, kus olemas nii rongide kui busside ajad, soovitaks ametnikel
aga pikalt - hommikust õhtuni jõllitada! Siis hakatakse ehk paremini
mõistma ümberistumisaegade olulisust. 5-10 minutit on hea, hädakorral
kuni 20 minutit kõlbab kah. Seda muidugi siis, kui ootetingimused on
head, siin on vähemalt ooteruum olemas.
Jama aga selles, et ekraanidel ei edastata infot rongide hilinemise kohta.
Raudteel on ooteruumidega muidugi keerulisem.
Millal Eesti Raudtee ja Elron hakkavad infoekraane õigesse kohta ümber paigutama?
Eksperdid
peavad aga veel rohkem vaeva nägema, sest elektrifitseerimine on
tõsiselt plaani võetud. Tapani jah, see on ülivajalik. Ehk isegi
Tamsaluni või Rakvereni? Tartu puhul aga tuleb tõsiselt mõelda, sest
isegi kui panna sõitma 20 paari elektrironge Tartuni, oleks tegu ikkagi
ebaefektiivse kontaktvõrguga! Teiseks, ka Tartu ümbrus vajaks
linnalähironge, seega Tartuni elektrifitseerimine poleks eriti mõttekas,
vaja oleks sel juhul vähemalt Elvani ja Põlvani? Ehk on tõesti tulevik
vesinikurongide päralt? Igal juhul kaoks ära see kõverate õgvendamise
praegune, kohene vajadus?
Pidev
rõhumine vaid Tartule jätab muidugi ka mitmetest ekspertidest mulje, et
tegu inimestega, kes suurt pilti näha ei oska. Tartu üksi ei ole
pooltki nii oluline kui Tartu koos ümbruskonnaga.
Tamsalus palju puid istutatud, seda tahaks millalgi lausa vaatama minna. Midagi ju silmatorkavalt ilusat!
Ümberistumine kitsarööpmelisele (muuseum)rongile Tamsalu - Järva-Jaani?
Ikka pole siin õhkagi bussijaamast!
Siiani pole Eesti Raudtee alustanud ka perrooni mõlemas otsas ülekäikude ja juurdepääsude rajamist.
Tartus
oli sel ajal kenasti linnaliin paigas, sai otse bussijaama. Tõsi,
ERM-ini see buss ikka veel ei sõida! Ega tartlased (Tartumaal)
tegelikult külalisi väga ootagi, kuigi püütakse sageli vastupidist
muljet jätta. Igasugused nõuded RB siia üle tuua jms on enamasti puhtast
egoismist tulenevad! Aga ju siis suudetakse iga kord enne valimisi
valijad ära lollitada oma lobeda jutuga!?
Üks on siin, maavanem Reno Laidre aastal 2014.
https://tartu.postimees.ee/2725202/reno-laidre-kuidas-liigud-tartumaaUue
veolepinguga uuenevad ka sõidugraafikud, kuna inimeste
liikumisvajadused muutuvad. Sõiduplaanide ajakohastamisel on meie
ametnikud ära teinud väga suure töö.
Seni
on liinid alanud ja lõppenud suuremates keskuses nagu Tartu ja Elva,
edaspidi on rohkem liinide algus- ja lõpp-punkte suurtest keskusest
väljaspool. Nii saavad inimesed kogu maakonnast paremini Tartus koolis
ja tööl käia.
Selle
uuenduse aluseks on nii küsitluste tulemused kui positiivne tagasiside
esimestelt katseliinidelt, millel bussid väljuvad maakonnakeskusest
hilisõhtul ja saabuvad siia varahommikul.
Sõiduplaanide
ajakohastamine jätkub ka edaspidi, olgu põhjuseks muudatused
ettevõtluses või koolivõrgu reorganiseerimine. Oleme alati valmis
sõitjate ettepanekuid kuulama ja kaaluma. Küll tuleb arvestada sellega,
et veomahtu pole võimalik kasvatada – iga uue liini lisamine tähendaks
mõne teise äravõtmist.
Veel
üks uuendus puudutab sõiduplaane. Nimelt peab tulevane vedaja tagama,
et bussipeatustes oleks sõiduplaanid. Elame küll nutitelefonide ajastul,
kuid plaani peaks nägema ka need, kellel nutiseadet pole või on selle
aku just tühjaks saanud. Info kättesaadavus on osa ühistranspordi
kvaliteedist.
Leian,
et meie bussiliinivõrk pakub praegu võrdlemisi häid liikumisvõimalusi.
Kriitikat kuuleb peamiselt nendelt, kes ise ühissõidukit ei kasuta.
Tartumaa
piirkondadest on ehk kõige raskemas seisus Kirde-Tartumaa. Alatskivi
elanikud tahaksid saada otse ja kiiresti hommikul Tartusse ja õhtul
koju. Ent maakonnakeskuse ja Alatskivi vahele jääb palju külasid, mille
elanikud kasutavad samuti bussiteenust. Panna ekspress- ja aeglane buss
teineteise sabas sõitma ei ole kahjuks sõitjate koguhulka arvestades
otstarbekas.
See-eest
võivad rahul olla Nõo ja Elva elanikud, kellel on lisaks küllalt
tihedale bussiühendusele Tartuga nüüd ka parem rongiliiklus.
Tühja
plära jagub "ekspertidel" üldse palju! Sisuliselt maakonna bussiliiklus
on viimase kümmekonna aastaga ajast kapitaalselt maha jäänud ja kohati
ka räigelt helvenenud. Probleemiks ongi asjatundmatus, nii nt Elvast
sõidavad bussid Tartusse vaid ühte teed pidi ja nende bussidega saab
vaid väiksesse ossa linnast.
Linnasisene
bussivõrk on täiesti ümber kujundatud, aga ülevaadet, kuidas ollakse
rahul ning kuidas muutunud reisijate arv, pole juhtunud silma jääma.
Seekord
ei plaaninudki bussidega sõitma minna, sest ilm kiskus veidi vihmaseks
ja õhtusel ajal läheb juba ruttu pimedaks. Saab ka bussijaamas viibides
vaadata ja mõelda. Ja nii võtsingi eesmärgiks eelkõige logeleda. Ja
lugeda, Elroni reisiraamatukogu krimka oli mul kaasa võetud.
Maakonnaliiklus
Tartus on aga üpris tihe, bussid uhavad kogu aeg edasi-tagasi. Kuid
ringi vaadates ja mõeldes olen aina rohkem veendunud, et vana mudel, see
bussijaamakeskne liinivõrk, on ajast maha jäänud! Absoluutselt ajast ja
arust!
Bussid
Lähte, Luunja, Alatskivi jt suundadelt - kas tõesti keegi arvab, et
neid + linnaliine tahetakse kasutada Lõunakeskusesse, Maarjamõisa vm
töölesõitmiseks? Või ka rongile ümberistumiseks?Ümberistumised, eriti
peasuundadel, on igal juhul aeganõudvad ja ebamugavad. Olukorras, kus
linnaliinile saamiseks tuleb üksjagu vantsida? Muidugi mitte, sellega
vaid kasvatatakse autoliiklust nii linnas kui ringteel jm.
Sama
lugu on siis tegelikult kõikjal Tartu lähipiirkondades.
Maakonnaliinidega peab saama nii linna südamesse, kui äärelinna, ehk
siis linnast LÄBI! Linnalähedaste suuremate (töö)kohtadeni jm. Otse,
ümberistumiseta.
Aga
äkki ma teen ametnikele liiga? Ja nii ongi! Raha kulutatakse siingi nt
sellele. Mis siis seekord pole arengukava vaid tegevuskava nime all, aga
eesmärk on ikka üks - näidata tegutsemist ja kaasaegsust!
Dokumendi koostamist toetas Euroopa Liit rahvusvaheliste koostööprojektide OptiTrans, SUMBA ja
Cities.Multimodal kaasabil.
OptiTrans projekti eesmärgiks on ühistranspordi osakaalu suurendamine linnade ja nende äärealade liikuvuses,
suurendades transpordikorraldajate võimekust ühistranspordi kavandamisel ja korraldamisel, tutvustades
uudseid lahendusi ühistranspordi kvaliteedi tõstmiseks, kasvatades linnaelanike teadlikkust ning suurendades
keskkonnasäästlike liikumisviiside kasutust linna territooriumil. Tartu linnavalitsuse eesmärkideks on
ühistranspordi teenustaseme tõstmiseks ning ühistranspordi ja teiste säästlike liikumisviiside ühendamiseks
vajalike tegevuste väljatöötamine. OptiTrans projekti rahastatakse osaliselt Euroopa Regionaalarengu Fondi
INTERREG Europe programmist.
Projekti Sustainable urban mobility and commuting in Baltic cities – SUMBA eesmärgiks on linnalise liikumise
kavandamine, arvestades igapäevase pendelrändega, mis moodustab suure osa linnaliikluse mahust. Projekt
suurendab transpordi planeerijate pädevust, kaasajastab partnerlinnade transpordipoliitika dokumente ja
parandab linnade ja lähialade koostööd integreeritud transpordilahenduste kavandamisel ja juurutamisel.
Läänemere linnades on liikuvuse teemadega ohtralt tegeletud, sageli keskenduvad need tegevused aga ainult
sihtlinna territooriumile ja ei arvesta piisavalt pendelrände poolt tekitatud täiendava liiklusega. Kuna enamik
pendelrändajaid kasutab liikumisteks isiklikku sõiduautot, on tagajärjeks ummikud, halb õhukvaliteet, surve
linnaruumi ümberkorraldamiseks vastamaks autokasutajate vajadusele (parkimise vajadus) jne. Need
probleemid esinevad valdavalt linnade keskustes, mis on pendelrändajate peamiseks sihtkohaks. Projekti
rahastatakse osaliselt Euroopa Regionaalarengu Fondi Läänemere programmist
Projekti Cities.Multimodal eesmärk on muuta linnalist liikumist mitmekülgsemaks ja keskkonnasõbralikumaks.
Projekti 10 partnerlinna töötavad välja ühiseid meetmeid, millega vähendada isikliku auto kasutamist ja
suurendada aktiivsete liikumisviiside osakaalu linnatranspordis. Projekti peamiseks fookuseks on nn
multimodaalsete punktide metodoloogia loomine ning pilootprojektide ellu viimine. Multimodaalne punkt on
linnas koht, kus kohtuvad ühistransport, aktiivne transport, jagamistransport ja isiklik transport ning tänu sellele
on elanikel lihtne ühelt transpordiviisilt teisele liikuda.
Liikuvuskava koostamise töörühma koordineeris ja kava koostas Tartu Regiooni Energiaagentuur koostöös Tartu
linnavalitsusega.
No
kui palju nii lobe tekst küll maksma on läinud? Ning kas siis peaks
uskuma, et SEE dokument toob ametnikele tarkuse, kui nad ometi siiani
pole saanud ega tahtnudki aru saada? Sest see multimodaalne punkt on
sama, mis P&S, ühispeatused jm erinevad terminid, mis ammu
kasutusel. Kuid siin on ka mõistetav, et taas nähakse asju POOLIKULT.
Sellesama arendamise raames ongi näha vaja mitte ainult linna sisse,
vaid ka linnast väljaspoole. ÜMBERISTUMISED ei ole täna enam võluvits,
seda saab oluliseks pidada eelkõige kõrvalsuundades ning seal, kus nt
oma transpordi jätmisel on olemas mõte! Üldiselt tuleb aga asju
vaadatagi suures pildis ja selle sees võivad need multimodaalsed punktid
kuskil olemas olla ja ehk isegi toimida.
Muide, kas Tiksojale
plaanitakse ka koos rongipeatusega "multimodaalset punkti"? On ju tegu
piirkonnaga, kuhu kindlasti peaks tehtama rongipeatus, parkla,
bussipeatus? Tähtvere silda "tõrjutakse" ehk saab siiski leida mingi
keskse lahenduse?
https://tartu.postimees.ee/308920/supilinlased-torjuvad-tahtvere-silda
Aga
eks siis vaatame, kuhu ja milleni see suur ja kallis lõbu meid Tartu
linnas viib!? Ehk isegi mõni ametnik hakkab ka teemast rääkima? Ma ei
pea siin silmas enne valimisi ÜTK juhti taas helgele tulevikule
viitamast, endist maavanemat varrukast tarkusi puistamas vms, vaid ikka
sisulist töötegemist.
Ja parim koht mõtisklemiseks Tartus on siin!
Või siin? On siin ka kortereid või ainult büroopinnad?
Bussijaamas
istudes hakkad pikema aja jooksul ka märkama, kuidas bussile tullakse
sageli üpris vara. Eks seda mõjutab linnaliiklus jpm, aga kindlasti
ajakadu võib väga suur olla, kui kaugemalt tullakse.
Ujumaminek oli aga küll plaanis!
Hiljuti
keegi feissis kirjutas, kuidas soovis Tartu hotelli veidi varem sisse
kolida ja keevitati kohe 30 eurot arvele otsa. Eriti praegusel ajal on
see üpris imelik.
Hindadega
on aga veelgi rohkem imelik paljudes muudes kohtades. Aura on hea
näide. Võtame tööpäeva tuleku päevasel ajal. Täiskasvanu 9.-,
sooduspilet 8.-. Seda nimetatakse sooduseks? Perepilet kahe lapsega 26
eurot, kaks täiskasvanut 18 eurot. Olen aga alati seda meelt, et
täiskasvanud ilma lasteta kuhugi minnes peaks peresid n.ö. "doteerima".
Näiteks maksma 9-10 euro asemel 12-13 eurot, sooduspilet peaks aga 8
euro asemel olema 5-6. Sel juhul oleks perepilte võimalik soodsamaks
teha, nt -50%? Ehk et päevasel ajal 2x12+2x5=34 eurot, perepilet sel
juhul oleks aga 17!? Üksinda väikese lapsega minnes saaks sel juhul
lausa 6 euroga! Oluline vahe, meil, kes me perepoliitika olulisusest
räägime?
Sama lugu ka muuseumites jm.
Ja
muide, ka Elron ei suuda kuidagi tekitada 50% soodustust perepiletiga
sõitmisel, meelitamaks rohkem peresid rongidesse! Ei tea, kas see
ohustaks juhtkonna kõrgeid palganumbreid?
Mingid
jutud käivad ka Tartu bussijaama kohta. Mitte selle viimisest sinna
kuhu vaja, vaid kaasajastamisest. Ei tea, kas see hõlmab midagi ka
bussijuhtide töötingimuste parandamisest?
Heade
mõtete linnas tekitab hämmingut seegi, et mingil põhjusel peetakse
linnasüdant väga vähese hoonestusega alaks!? Ja vähese liiklusega alaks,
sest ikka ja jälle on kuulda plaane ehitada siia paljut juurde, isegi
parkide arvelt! Millest selline mõtlemine tuleb?
Bussijaama kohale
saaks ehk küll midagi ehitada, kui see ära viia ja maakonnaliinide jaoks
tagada peatumiskohad erinevate numbritega Kesklinna bussipeatustes!?
Ehk siis ka linnast liikluse väljaviimise teel muuta linnasüda eelkõige
ühistranspordi alaks.
Hinnad
Tartu majutuses pole aga sugugi madalad, vahel võib olla tegu üpris
suure kulutusega. Aga siiski võib leida hea hinnaga kohti. Booking on
hea koht nende hindade võrdlemiseks ja vahel tasub klikata peredel
erinevaid otsinguvariante, näiteks sisestades kuupäevad, panna
otsingusse variandid 2 täisk ja eraldi koos lastega. Nii näeb samade
kohtade puhul ära, kui palju laste pealt juurdehindlust tekib!?
Ometi
torkavad kallimad hinnad silma ajal, kui kõne all turismiäri
ellujäämine. Ühegi sõidu maksumus ei kujune vaid ühe osalise hinnast,
kaasa mängivad kõik - majutusest muuseumiteni.
Hotell
Tartu pakub ka pakette, nt koos AHAA-keskuse ja V-Spa külastusega.
Kindlasti on just praegu ajad, kus tuleb leida võimalusi soodustuste
suurendamiseks. Kuid on ka teisi pakette. Ja siin on hea "parastada",
kuidas Tartumaa oma külalisi ootab, kui viimast lauset lugeda. Nimelt
antakse teada, et "mõlemad, Palamuse Muuseum ja Elistvere Loomapark
asuvad Tartust väljas ja vajalik on auto olemasolu"!
Kas
on ikka normaalne, et tule, aga vaid AUTOGA??? Tartumaalt pole ükski
osapool aastate jooksul kordagi huvi üles näidanud, et käivituks minu
poolt pakutud bussiliinidega ühendamine.
Ja
oleks siis selle kohta vaid üks näide, aga ei, vastupidi.
Maanteemuuseumisse ja Karilatsi Talumuuseumisse ei saa, Järvemuuseumisse
ei saa, Lennundusmuuseumisse ei saa jne. Ometi võiks vähemalt N-L olla
päevad, kus bussidega saaks ja veel olulisem, saaks ühe päeva jooksul
kaks kohta läbi sõita!?
Riia
mnt raudteeviadukti juures aga suured tööd käimas, ratturid ja
jalakäijad saavad oma läbipääsud. Kas ka bussid hea pöördkoha
raudteejaama läbimiseks?
Aga mis siis ikka, rongile! Pauluse peatusest, umbes sealt, kus tulevikus ka tramm sõidab?
Tallinna saabudes on aga hea näha, et kadunud on see jube telliskiviaed koos "kunstiga". Aastaid rikkus see vaatepilti.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar