Laupäev, 5. september 2020
Taas 333-ga.
Tervis parem ja ilm viletsam, aga see-eest ju mitte kuum ehk siis
positiivne! Väike küllasõit peaks sobima ja kuna Torisse saada mingis
mõttes rong+333 kui hakata bussijaama minema ja sinna Pärnu kaudu
sõitma, siis nii saigi. Tõsi, siiski pidin seekord sõitma Pärnuni välja,
aga eks näis, kuidas nüüdsest siis Sebe seal toimetab!
Ühte rohelist foorituld (Pärnu suund) pole porgandid Lelles ammu kahjuks näinud, kaks rohelist näitab, et suund Türi poole.
Küll
aga polnud tänaseks ei Kehtna vald ega Põhja-Eesti ÜTK siin kandis
millegagi hakkama saanud. Keavas oli bussipeatus vana koha peal ja
Lelles küll uue, aga veel "valema" koha peal kui enne oli. Peaks olema
siin, otse peroonilt minnes ja bussi astudes. Aga eks Kehtna vald ole
ikka pikka aega ühistranspordivaenulik olnud ja pole midagi muutunud.
Muidugi
pole Kehtna vald ka bussipeatuste nimede korrastamisega hakkama saanud.
Äkki ses vallas polegi vallavalitsust? Tegude puudumise järgi kahtlus
aina süveneb küll!
Tegu siis tegelikkuses bussipeatusega Lelle JAAM.
Ka
bussiliinil 333 on vead parandamata, kuigi aega selleks piisavalt
olnud. Muidugi on siin peasüüdlane ÜTK, aga eks valdade asi peaks olema
ka oma inimeste eest seismine. Nimelt, bussi pidin ootama 11 minutit,
seega bussi saabudes oli rong juba läinud. Tegelikult peaks buss aga
ootama (ülalpool pildil näha olevas olematus peatuses). Ootama selleks,
et ka Valtust ja Kehtnast tulijad saaks istuda ümber teistpidi, bussilt
rongile! Ja vastassuunas siis samuti, ca 8-min seisuaeg bussil ja saab
mõlemat pidi ümber istuda. See on eriti oluline seetõttu, et Kehtnas ka
kutsekool, kuhu kaugemalt tullakse.
Vigu aga rohkemgi. Tootsi sissesõit ei ole otstarbekas, sest seal
piisavalt hea bussiliiklus Pärnuga. Vähemalt kahtlus selles suhtes püsib
minus tänaseni. Ja kuna mingeid andmeid reisijate arvu kohta ei ole
kuskilt saada, siis pole põhjust ka arvamust muuta. Jah, Tallinna poole
küll sõidetakse, aga vähe. Nimelt on 333 sõiduaeg siiski väga pikk!
Puudusteks veel seegi, et buss ei peatu Tootsi jaama peatuses ega sõida
ka spaade juurest läbi. Samas on praegu sõiduplaane vaadates osa 333
liini busse Tootsis just ajal kui seal liikluses pikem paus. No ma ei
oskagi öelda, kas oleks ikkagi kasuks kui kaugelt tulija saaks
kiiremini?
Sel hommikul igatahes sõitjaid oli Tootsist, rohkem kui ükskikud.
Uus
Iveco lippas küll. Hea tee puhul võib sellega täitsa sõita, aga
ebatasasused tunduvad küll vedrustusega väga sõjajalal olema. Hea on
bussi madalapõhjalisus. Istmed mõnevõrra ebamugavad ja üllatusega
avastasin, et osa isegi seatud nii, et saab vastamisi istuda. Sõiduplaan
tundus üpris kiire olema, juht tegi nii sinna kui tagasi sõites üpris
head sõitu.
Siin
on tee ääres miski. Söögikoht? Kus on riigi poolne abi? Näiteks
aeglustusrada ja parkla? Või teeb riik vaid siis näo ohutusest,
ettevõtjate toetamisest jm, kui see sobib rinna kummiaajamiseks?
Teed on siingi üpriski head, aga kui hiljuti keegi mulle nina peale viskas, et võib mitmeid näiteid tuua, kus koos teeremondiga on tehtud ka kergtee, siis mina võin sadu näiteid vastupidiselt tuua. Ja siin suunal pole see teps mitte ainuke koht!
Vahel
on ka vaidlustes esile kerkinud märkide värvide teema. Miks küll peab
meil, lumisel põhjamaal (vahel ju on, eks) olema hoiatavate märkide
taust valge, mitte kollane? Erkkollane? STOP-märgi valged triibud
erkkollased? öeldagu mida tahes, praegused märgid on isegi suisel ajal
üpriski nähtamatud, nad ei HOIATA vaid pigem lihtsalt on!
Et siis parkimiskohad ei ole lahutamatu osa bussipeatustest, ärrad ja provvad Maanteeametist ja KOV-idest?
Seljalt Torini on aga nüüd täielikult kergtee olemas ja see on tore asi. Muidugi, haljastuseta jm vajalikuta, aga olemas.
See
vaade aknast on aga üks põhjus, miks jalad kõhu alt välja võtsin ja
siia ennast vedasin. vaja üle vaadata projekt, mille eest ÜTK võib
järgmisi auhindu ja preemiaid saada!
Ja
rattateed on siin vaja. On liiklustihedust, on rattureid ja on kitsad
teeservad. Miks tegemata jäeti? Ometi ju alles hiljuti siin teeremonti
tehti?
Muud
ootekojad siin loomulikult nagu igal pool, pole suuremad asjad.
Lihtsalt on võimalus öelda, et TEHTUD, aga rohkem ametnikke ei huvitagi.
Või
mis on ilmastik? Äkki sellised siiski kaitsevad ilmastikutingimuste
eest? Oleks tore, kui keegi seda ka kinnitaks mingite põhjendustega
Sindi
raudteejaam. Juba vene ajal sai algus üks põhjuste jada, miks Pärnu
raudteel tänaseks reisirongiliiklus lõpetatud. Kui täna RB asemel
otsustaks normaalne raudteeühendus taastada, siis siin oleks vist üks
koht, kuskohast see peaks kulgema? Juhul kui otsustataks Lelle jätku
kasuks, tuleks trassi nagunii korrigeerida. Ja olgu mis on, juurdevedu
pole kunagi ligilähedaltki nii oluline, kui asulasisene peatus.
Muidugi oleks see kõik täna ülikeeruline ja õnneks on ka teisi variante.
Kahju on vaid sellest, et nõukaajal asjad vussi keerati.
Linnaliiklus
Pärnus üpris tihe, aga samas lisab tihedust ka Sindi liin. Kahtlemata
peaks siin ÜTK-l mõtteainet olema. On ju liin 40 umbkaudu selline,
millest ma pikka aega olen juba rääkinud. Kulgeb ühest äärelinnast lausa
teise linnani, mitte ei "tükeldu" bussijaamas. Ja nii peaks olema
Pärnumaal enamuse liinidega. Väga suurt vahet ei ole, kas Tõstamaalt
bussiliinid Pärnut läbides siirduvad Kilingi-Nõmme või Häädemeeste
suunas või on selleks hoopis Are suuna bussid jne. Olulisim on, et
maakonnaliinid läbiks linna. ja et peatusi oleks neil nii palju kui
võimalik ja nii vähe kui vajalik. Oluline on, et peasuundadel saaks ilma
ümberistumiseta paljudesse kohtadesse linnas. Kusjuures, liinide
rohkuse tõttu saaks neid läbi linna isegi erinevaid marsruute pidi
sõidutada, bussijaam oleks vaid vahepeatus.
333-ga
sõit Pärnusse võtab muidugi rohkesti aega, aga see-eest odavam. Peatusi
Pärnu linnas aga liiga vähe, hommikune buss Pärnust väljub liiga vara
ja nii neid puudusi koguneb. Ometi oli sõitjaid ja ongi, sest ega liini
põhieesmärk ei saagi olla rongi asendamine. Plussiks on siiski suhteline
otseühendus Tallinna - Rapla suunalt Vändrasse, Seljale, Torisse, Sinti
ja ka Paikusele ning see, et neis kohtades saab nüüd enam-vähem ukse
eest bussile, mitte nagu oli rongiga.
Vaid Eidapere on justkui võitnud veidi, samas tegelikult ka kaotas, aga
eks seegi ole nii ÜTK-de kui Kehtna vallavalitsuse viga. Et ka valla
volikogulastel pole mingit huvi, peaks kohalikud ikka hirmkõvasti
mõtlema enne järgmisi valimisi! Seda enam, et tegelikkuses peaks
kiirliin kulgema ka Lelle Jaam - Järvakandi - P-Jaagupi - Pärnu busse
korda 4 päevas sõitma!
Hea
kuigi otse loomulik on söögivõimalus bussijaamas. Ja siin vast head
kondiitrid jm, sest mõnigi asi tundub Pagariposite kohta parem kui
mujal? Igatahes on oluline lõunavalikud nagu ka lihtne puljong ehk siis
veidi asjalikum menüü kui tavaliselt külmutatud materjalist pirukad....
Ja
lühike peatus Sindis. Räägitagu mida tahes, kärestik on keskkonnale
oluline asi, eriti tammiga võrreldes. Lõhelisi olevat püütud juba isegi
Riisal! Eks kevadel oleks hea ka siin üks veidi pikem patseerimine ära
teha, et kallast pikemalt vaadata ja lihtsalt nautida.
Toris
on vähemkasutaval teel valgustuspostid hõredamalt ja kasutusel
päikesepaneelid. Miks mitte, pole ju igale poole põhjust kaableid-traate
vedada.
Muidugi ei söönud ma magusat, kuigi valikut oli! Ja välismaise asemel parem mekkida Muhu õuna-arooniaveini.
Tori
keskus on "kivine" ehk et enamus hooneid on vägevad kivihooned. Nii
kivivägevuse poolt üldse, kui ka erilise ilu poolest. Isegi alajaama
sein justkui graniitplaadiga?
Ja
kõige selle kivi ning puidu erilisuse keskele on püstitatud
absoluutselt sobimatu välimusega käkerdis! Pean silmas just nimelt
välimust! Tõepoolest ei ole tänapäeval võimalik tellida erinevaid
seinakattematerjale? Oleks siis vähemalt puhtalt puidustki!
Muidugi
on "tase" omaette ka infostendide puudus. Tore oli, et olemas
elektrooniline tabloo, kuigi see, kui ei anna operatiivset infot, on
mõnes mõttes suur lisakulu ja lisaväärtust ei anna! Kuidas selliste
jamadeni ikka veel jõutakse? Tänaseks peaks juba olema kasvõi mingi
esteetiline kujutlusvõimegi välja kujunenud? Hea küll, ÜTK-s ei saada
aru ja tellitakse hanke korras patakas sõiduplaanide aluseid, kõikjale
ühtemoodi. Aga ühtemoodi saaks tellida ju ka stendile? Ja nii, et
identsed oleks ka kõrvalstendil, kuhu saaks siis A4 vm formaadis muud
infotki üles panna? Sein on selleks ju olemas? Ka tabloo ei pea olema ju
eraldi, kui just tegu pole infoga, mida ka peatuv bussijuht peaks
nägema. Ning nende tabloode nähtavust mõjutab ka päike, seega võiks olla
varjus?
Iseasi on nt siin küsimus, kas muu info peaks olema siin või hoopis
kaupluse juures, kus rohkem liigutakse? Turismiga seotud info, jah, see
küll. On ju iga info puhul olulisim, et see ikka klientideni jõuaks.
Ühesõnaga, nagu ikka on nii KOV kui ÜTK teinud tänuväärset tööd, kuid väga viletsal tasemel. Ning neid ei huvitagi, kui neile ka ennetavalt viidata, mida ja kuidas peaks arvestama. Sisuliselt on see lihtsalt maksumaks (rahale) pihta sülitamine.
Väljas
nii lilli kui rattakohad. Muidugi saanuks ka siin rohkem istepinke
paigaldada ning mõnegi poolkõrge puu ehk istutada. Küll aga ei näinud
väljaspool veekraani, aga seda ma ei imestagi. Ega ÜTK siin vett joomas
käi!
Tabloo
ainukeseks plussika on kell. Sest ajad võivad ju tablool joosta, kuid
need saab kätte ka paberkandjalt. Operatiivset infot hilinemiste vm
kohta nagunii anda ei jõuta, kas eesseisvate muudatuste kohta aga
edastatakse? Ülimalt kahtlane. Pigem oleks vaja arvutivarianti, kus
võimalik näha peatus.ee, aga eks kes kasutab, sellel see nagunii
telefonis enamasti olemas.
Tagasitee kulges vihmas ja bussijuhil tuli taas vaeva näha, et sõiduplaanis püsida. Tundub tõesti, et eksimisruumi väga ei ole.
Tootsis
liigub busse rohkem ja nii pikka posti vist ei suudetud paigaldada, sp
on info siin teistmoodi üleval. Loomulikult, ilma alusstendita. Ning
samuti tundub pinke vähe olevat ja puudub joogivesi.
Kehtna
pole väike koht, aga siit Türi ja Viljandi suunas tuleb sõita Rapla
kaudu. Kuigi saaks paremini. Parafraseerides ÜTK-d võiks ju öelda, et
ega kehtnakad ju Viljandisse või vastupidi Rapla kaudu sõida.... (vihje
nende tasemele kui nad sama ühe teise koha kohta arvasid).
Rapla
jaamas seisis ees juba kaks bussi, vajadusest siin täiendavaid
peatumiskohti tagada olen ka aastaid rääkinud, aga kahjuks ei ole
asjalikkust eriti ka Rapla vallavalitsuses.
Küll
aga on siin üks väheseid kohti, kus infoekraan veidi parema koha peal.
Peaks küll olema seal, kus bussijuhid näevad, aga pole ka suurt vahet,
sest need ülikallid ekraanid ju operatiivinfot nt rongide hilinemise
kohta ei võimaldada edastada. Ja nendegi mõttekus üpris suure küsimärgi
all - sisuliselt ei saa reisija siit mingit infot, mida ta juba ei
teaks. Seega on Maanteeamet üüratu raha huugama pannud, aga jätkatakse
samas vaimus?
(Kui suured on ametnike koolituste, seminaride, välislähetuste jm kulud Eestis aastas? Mitu miljonit?)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar