Kolmapäev, 24. juuni 2020
Kohila - rong+buss
Väga pikkade aastate jooksul olen korduvalt kirjutanud kõigest olulisest
ühistranspordis ka Kohila vald. Et eksvallavanem armastab öelda, et
kordamine on tarkuse ema, siis kordangi. Ehk kümnendat, ehk sajandat
korda, aga üks kord jõuab ehk midagi kohale?
Muidugi võib osavalt lükata ühte kui teist enda kaelast ära, vihjates
teiste ametkondade haldusalal, olulisem aga see, et kui ükskõik mida
tehes (uued planeeringud, rajatised jm) jäetakse korrutatud tähele
panemata, siis see näitab üht-teist ära!
Muide, huvitav pole vaid ühistransport, aga ka haljastus, mis kellegi
jaoks peaks olema tuttav maa, jääb ikka kahe silma vahele? Kas
sellepärast, et tegu pole metsaga vaid inimliku lähenemisega oma
inimestesse jt? Palki siit vast tõesti ei saa! Samas, võiks ju loota, et
uue vallavanemaga peaks asjad paremaks muutuda, eriti kui eelmine nüüd
Riigikogus ja omab suuremat võimu muuta suhtumist!? Või on asi selles,
et Isamaa Erakond aastaid olnud pigem ühistranspordi vastane ja suurte
maanteede jm objektide pooldaja? Ei tea, tõesti ei tea....
Kohila jaamas (nimi endiselt muutmata ehk seegi töö vallas tegemata)
nüüd aeg-ajalt peatub mitu bussi korraga. Kusmaalt siin planeeris
Edelaraudtee, vald, Maanteeamet või keegi neljas, pole teada. Küll aga
on teada, et selliseid asju tehakse koostöös ja kooskõlastades. Ja on
teada seegi, et korduvalt on ka ette teavitatud, KUIDAS asju peaks
tegema ja millega arvestama. Igatahes kaks bussi siin peatuma ei mahu!
Koduküla üks väheseid kohti, kus bussiliiklus aja jooksul isegi paremaks
muutunud, võrreldes ka nõukaajaga. Olulisim, et 5 aastakümmet või
rohkemgi on bussid olnud suuresti rongidega seotud. Nõukaajal saadi
sellega ülihästi hakkama, PEÜTK nii hästi ei saa, aga siiski vähemalt
minu vajaduste puhul enamasti toimib. Eks see ka tänu aastatepikkusele
pidevale torkimisele ja meeldetuletamisele. Lõunane buss ongi nüüdsest
käigus endise kahe päeva asemel kõikidel päevadel Ja kuigi inimesed
mugavamaks muutunud, sisi tasapisi saaks uuesti harjutada rohkem
kasutama busse. Selle eelduseks on aga tihedamad võimalused. Lõunane
buss seda pakub kindla peale. Eriti hea ju kui lausa kahe suuna
rongidelt saab ümber istuda ja vastupidi!
Ühised toimetamised ei toimi siin kohe üldse! Kuigi nii rongide ja
busside sõiduplaan kui muu info saaks ka siin ühte koondada, on kõik
laiali!
Kuna sõitjaid, eriti eakaid inimesi, on üpris palju, on vajalik keskuses
bussipeatus. Ühel suunal see olemas, teisel ei ole aastate jooksul seda
tehtud. Mitte ühegi hoone ehitamisel või lammutamisel ei vaevunud
vallas keegi sellele mõtlema. Muidugi ka Maanteeametis, eks seegi
tavapärane, aga kes teab kohalikke vajadusi kõige paremini? Või vähemalt
peaks teadma? Eriti kui kordi meelde tuletatud?
Peagi uued seadused ja bussijuhid saavad trahvid enda kaela. Kui peatuvad seal, kus pole lubatud. Lisaks veel reisijate pahameele, kes peatust väga sageli paluvad. Sest (Isamaa) poliitikud Riigikogus ja KOV-ides ei saa oma tööga ka selles hakkama! Nende jaoks on vaja lennuvälju maanteede asemel, et saaks kimada ja riigi ressursse raisata! Nii ei pööra keegi tähelepanu ka mõistlikele seadusepunktidele.
Salutagusel oli aga tekkinud söögikoht tee äärde! Väga tore! Muide, kui
palju on aga Kohilas ja vallas vallavalitsus tekitanud joogivee
võimalusi? Praeguse kuumalainega see eriti meeldetulev. Aga ehk peaks
arusaamiseks jälle auto maha jätma? Sest isegi EL- määrus ei pane selle
peale mõtlema, keskkonnaküsimustest rääkimata! Pole ju varsti ka
kohtigi, kuhu metsas viluvarju minna....
"Vingerdaval" maanteel pole ka bussipeatused just kõige paremini planeeritud.
Pahklaski mõnedki inimesed ootasid paremat bussiliiklust. Enamus saavad
minna peatusesse tee ääres, mis pole kaugel, aga tänuväärne on just see
hetkel, et päevane buss võimaldab poodi saada nüüd iga päev. Rohkemaks
pole siin ka piisavalt elanikke. Ahjaa, siiski tasuks ehk tuleviku
bussiliinide, nagu Kiili ja Peetri kaudu Tallinna, mõelda siitkandi
läbimisele. Vald ei mõtle, seda sain kirjavastustest aru piisavalt...
Siinne tee on ka Penijõe - Kauksi matkaraja osa. Pildilt paremale poole
metsavahele jääb RMK lõkkekoht, külakeskusesse aga kauplus. Tõsi, seda
ei pruugi varsti kahjuks enam olla! Kauaaegne vaevanägemine hakkab otsa
saama. Eks terake ole ehk ka bussiliiklus süüdi, aga keegi ei sunni oma
poest ostmata jätma ja pidevalt mujale sõitma! Nii et ....
Järlepa alleed on aga vaatamisväärsus omaette!
Bussipeatuse ootekoda muidugi parem kui mitte midagi, aga läbimõtlematult tehtud.
Et lõunane buss L ja P alles hakkas sõitma, olin nii sinna kui tagasi ainuke sõitja.
Tallinnas tagasi, hakkasin plaanima uut maaleminekut. Jaanid ju! Ühes
rongipeatuses avastasin aga et lõpuks hakkab rongiinfo ja kohalik info
lõpuks ühte kohta koonduma? Tõsi, info jäi veidi arusaamatuks....
Et aga Vana-Pääsküla - Saku suuna bussiliiklust siiani teha ei suudeta,
siis tuleb sõita läbi Tallinna linna! Kahjuks ei jõudnud ka napilt
rongile, seega tuli valida buss + tramm + tramm. Sest plaan oli ikkagi
Balti jaama turultki läbi hüpata. Ei saa ju shaslõki juurde
plasttomateid süüa!?
Ka Risti peatuses (Järvel) seni bussiliinid ei peatu!
Kuhu lähen, kuhu lähen... Maale, ülisuure ringiga! Ja siis räägitakse, et teed on autosid täis!
Innovaatiline ja roheline Tallinn on mõned joogiveekohad loonud.
Kiiduväärt, aga vaja oleks sada korda rohkem. Ja nii, et need ka
märgatavad oleks!
Taas Kohilas, seekord tuli buss rahvast täis!
Küll aga vaatsin ja pildistasin seekord järjekordset läbimõtlematust.
Bussijuhid peavad puhkepausidel seisma lõõmava päikese käes või püüdma
leida väikenegi varjuline koht!
No ei ole siin kuskil bussipeatust tekkimas näha! Aga nagu mainisin, on
see ka vast loomulik, sest Isamaa suunab inimesi ikka autodesse...
Maal käidud, ujumas käidud, jaanitulel käidud...
Kui aga vallaametnikud jt natukenegi konditsioneeriga) autodest välja
tuleks, siis ringi vaadates ehk märkaks, kui oluline on haljastus ja et
VAHEL ikka saab asju teha nii nagu vaja?
Ja sedagi, kuidas asju ei tohiks teha?
Perroonide suhtes tasuks minna kasvõi Lohule vaatama, kus puud kohati
väga edukalt varjavad. Igatahes saanuks siingi asju paremini läbi
mõelda, aga on selge, et igal pool on enamasti nii, et enne järgmist
hanget (mitmekümne aasta pärast?) midagi ei muutu! Sest valitsedes pole
oluline ei keskkond ega inimene, vaid kõlisev! Sealhulgas maksumaksja
kõliseva priiskav laristamine! Oma nõrkust majanduses on muuhulgas ka
Isamaa piisavalt tõestanud!
Või vaadata, et tee ääres on kohati puid, aga "augud" on nende vahel?
Samas ma usun, et ka Kohila vallas on käidud kuskil tutvumas
kogemustega? Miks siis pole märgatud, et parklaid tehes saanuks ka
haljastust rakendada? Muide, jaama taga oli vanasti ka kaev, aga
tsivilisatsiooni arenedes need kaovad ja ei mingit asendust! Parem on ju
saata jälle poodi, ostma uues naftast tehtud pudelis
mikroplastiosakestega jooke?
Hea bussiliiklus meelitab aga ka palavuse eest maale põgenema.
Pühapäev, 28. juuni 2020
Hagudi - rong+buss
Hagudi jaamahoone maha jäetud.
Siin "unustati" taas bussipeatus tegemata. On küll väike kõhklus, kas
siin peaks olema bussipeatus, sest suure teeni vaid mõnisada meetrit.
Seepärast ei olegi ma nii väga kindel. Samas, oleks loogiline, kui siin
peaks toimima mingitel puhkudel ka ristümberistumised. Muidugi ei
sõidaks siia kõik bussid. Liinivõrk on täna küll väga sassis, busse
siinkandis on väga vähe. Jättes kaugliinid kõrvale, siis tööpäeviti 7
bussi, neist vaid 1 nädalavahetusel. Samas on Hagudi üpris sobiv koht
mõnegi suuna ümberistumiste jaoks.
Loomulikult ollakse täna paljudes kohtades auto kui vältimatu
liiklusvahend ülekaalu saavutanud. Teisest küljest ei ole Juuru, Härgla
jt kohtade ühendused Tallinna suunal sugugi head. Näiteks pole
kunagistest Tallinn - Juuru - Kaiu bussidest ühtegi alles. Ajad muutusid
ja omal ajal väga populaarsed liinid kadusid.
Nüüd on ringliin 8 näiteks üks võimalusi Juurust saada Tallinna rongile. Muide, buss sõidab Juurus vaid bussijaamani, mitte Kaupluse (peatuse nimi peaks olema Juuru Kauplus. Taas ikka selleks, et nimi järgis loogikat, sh otsingumootorites) peatuseni. Lühimat teed pidi tagasi aga ühegi bussiga ei saa.
Samal ajal on palju busse lähedalasuvas Arankülas, Juuru (Kaiu,
Kuimetsa, Järlepa) suundadelt. Nii mõnelgi kellaajal saaks osa neist
suunata Raplasse läbi Hagudi ning vastupidi, põige oleks väike ja aega
ei kulutaks. See oleks mõeldav ka seetõttu, et vaevaltveniv PEÜTK ei
suuda Juuru suuna busse Rapla Jaamagi suunata. Ja on buss, mis sobival
ajal ka sõidavad täna. Nii on üks Juurust tulev buss Arankülas täpselt
sel ajal kui rong Hagudist ära sõidab.
Ning Härgla, Vankse, Purila jt kohad on üldse üpris viletsas seisus bussiliikluse koha pealt.
Sõiduplaan vahetamata.
Vist pean aga tänulik olema Isamaa erakonna poliitikutele, et Raplamaal tuleb raha taskust välja koukida bussile minnes.
18 min ooteaega. Piiri peal. Igapäevaseks sõiduks ehk paljuvõitu, aga
siin ka keegi vaevalt et Tallinnast nii sõidaks. Kuigi, nagu PEÜTK-le
pakkusin, peaks buss väljuma Raplast 10 min võrra varem ja sõitma läbi
Juuru bussijaama.
Siit jääb Juuruni vaid 4 km. Kuigi külade "tõmbekeskused" muutunud, siis
ometi peaks see buss läbi Juuru sõitma. Lisaks rongidele pääsu
paranemine Hagudis ja Kohilas, annaks see Juuru ühenduse tagasi
kõikidele teele jäävatele küladele. Kui ongi vaja Järlepast Juuru minna
hommikul, siis enne õhtut sealt tagasi ei saa. Kas nii mindaks näiteks
kalmistule?
Muide, kuigi 7 küla soovivad liituda Kohila vallaga, siis täna seda
tehtud ei ole ja nii ollakse ka Juuruga mõnevõrra rohkem seotud..
Edasi viis sõit läbi Vankse, Härgla juba Järlepasse.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar