Jalutama Jõelähtmele.
Nii
nagu arst käskis, püüan ma ka teha. Jalutamine kuulub ju stabiilse
koormuse hulka!? Muidugi olin ma "kaval", sest tahtsin nagunii kord
Jõelähtmel ära käia! Tõsi, pean vast uuestigi minema, sest Kostivere
karstialale minemiseks on vaja veidi teist riietust - eelkõige
kummikuid. On seal vast niiskemaid kohti, aga on ka siugusid. Kuid
suurimaks takistuseks on kemplus, mis käib seal veiseid karjatava
tegelase jt osapoolte vahel. Nimelt pole rahvusvahelise tähtsusega
karstialale ammu normaalset ligipääsu. Vald soovib maa-ala endale ja ma
ei tea, kaugel sellega lood on. Küll aga on alal loomapidaja rikkunud
ligipääsu. Tegelikult peaks olema üldse võimatu, et sellised asjad
juhtuks! Sest ei ole siin ju asju, mida varem pole teada, seega saabki
kõike normaalsete inimeste poolt tehtava puhul ette näha ja ARVESTADA!
Arvestada kaasinimestega, loodusest rääkimata.
Aga
alustame algusest. Istusin bussi, et sinnakanti sõita. Olenevalt
kellaajast ja liinist kestab sõit sinna erineva aja. See on muidugi üks
suur puudus Harjumaa bussiliikluses, et ajad erinevad ja see on vaid
suure segaduse allikas. Olgugi, et töö- ja puhkepäeviti on linnaliiklus
erinev, aga see ei ole põhjuseks erinevaid aegu tekitada! Lisaks
sellele suudab ÜTK teha peaaegu KÕIK väljumisajad töö- ja puhkepäeviti
erinevaks! Sõita tahaks tegelikult kaugemalegi, sest lisaks karstialale
on pea sealsamas ju ka Jägala juga, Jõelähtme elektrijaam ning Neeme
küla. Bussidega aga kohtadele, mis ka Jõelähtme vallale turismi
eesmärgil nende endi sõnul üliolulised, niisama lihtsalt sõita ei saa.
Eks üheks põhjuseks vast seegi, et vallavanem pole eriline
ühistranspordi fanaatik, pigem vastane.
Juhatuse koosseis alates 27.02.2020
Andres Harjo
Andrei Novikov
Andrus Umboja
Ago Kokser
Vladimir Arhipov
Einar Vallbaum
Mikk Lõhmus
Herkki Olo
09.04.2018 toimunud juhatuse koosolekul valiti juhatuse esimeheks Andrus Umboja.
ÜTK tegevdirektor on aga Andrus Nilisk, Koselt. Ka Kose pole mingi eeskuju läbi aastate ühistranspordis olnud.
Tagamaadest saab aimu siin:
Andrus Umboja
MTÜ Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse juhatuse esimees, Jõelähtme vallavanem
Mis
umbusaldajad meie oleme. Ministrit saab umbusaldada riigikogu. Meie
ütlesime välja, mis seis reisijateveol reaalselt on. Arvestada tuleb
Harjumaa bussiliiklust tasuta reisijateveoks ümber korraldama asudes
sellega, et meil on 4,8 miljonit reisijakilomeetrit kommertsliine, mida
ähvardab ärakukkumine; teiseks tuleb arvestada sellega, et osa inimesi –
ja see ei puuduta ainult Harjumaad – liikleb rongiga. Meil on aastaid
prioritiseeritud raudteetransporti: ostetud uued rongid, uuendatud
raudteeliine, ärgitatud inimesi rohkem raudteega sõitma. Nüüd teeme siis
tasuta bussiliinidega varem tehtu kõik olematuks: kes enam rongiga
sõidab, kui buss tasuta on! Reisijateveo küsimused on palju keerulisemad
ja komplitseeritumad kui ainult tasuta bussisõit.
Kui
üksmeelselt selline märgukiri Kadri Simsonile sündis? On ju juhatuses ka
Tallinna esindajad, kus tasuta transport toimib ja teisigi Keskerakonna
liikmeid…
See otsus oli konsensuslik. Nii Tallinna
esindajad kui ka näiteks Maardu linnapea Vladimir Arhipov (Keskerakond –
HE) said aru, et sellise mudeliga, nagu Kadri Simson on välja käinud,
meie ühistransport toimima ei hakka.
Puhas häma ja
demagoogia nagu ÜT valdkonnas RE ja Isamaa aastaid on ajanud.
Kommertsliinidega koostoime oli siis ja on ka täna täiesti võimalik.
Kommertsliinid saaks näiteks liikuda põhisuundadel, eeltasutud bussid
aga kõrvalsuundadel, mis pakuks PAREMAID võimalusi inimestele, mitte ei
lõhuks kuidagi süsteemi. Ka rongidega võrreldes polnud põhjust arvata,
et neilt reisijad kaoks. Tänaseks see tõestatud, aga ega keegi oma vigu
tunnista! Veel vähem oleks neilsamadel poliitikutel tekkinud tänaseks
soov midagi paremaks muuta!Muidugi võiks eeldada, et ÜTK juhatus
koosnebki ühistranspordi tõelistest "padupooldajatest", siis
tegelikkuses on nimesid nähes suur kõhklus. Pigem tõendab, miks
ühistransport on oma olemuselt eelmises sajandis.
Teel muidugi
mõtisklesingi ka ühistranspordi üle. Ja õnneks või kahjuks on Sebe
bussid erinevad. Sinnasõitev oli umbne, logistas läbi linna, mh
remondipiirkonnas ja nii ajas seest keerama. Seega ka rohkem
alternatiividele mõtlema. Kuna varemgi mõelnud, et Aruküla kandist oleks
sinna ju ka bussiliiklust vaja, siis selle nurga alt vaadates on asi
ülilihtne! Raasiku - Kostivere vahel mingit liiklust on, aga see on
nadi ehk piirkonna külastamiseks sobimatu. Ka kohalikele liiklemiseks.
Pealegi, ka ümberistumisega rongidele on sõiduaeg Balti jaamast
Jõelähtmele täiesti võrdväärne bussidega, lihtsalt mugavust on rohkem.
Ning kui tõepoolest ka Jõelähtme bussiliinidel teha muudatusi nii, et
Balti Jaam pole ainuke sihtpunkt, vaid bussid suunduks kesklinnast edasi
suures osas, olekski rong see alternatiiv, millega ikkagi Balti jaamast
saab Jõelähtmele.
MITU KORDA PÄEVAS PEAKS JÕELÄHTMELT BUSS RONGILE VIIMA?
Seepärast
olekski igati mõistlik panna sõitma maakonnaliinid Aruküla Jaam
peatusest vastavalt vajadusele läbi Kostivere kas Jõelähtmeni,
Jägala-Joani ning Neemeni. Neemeni vast minimaalselt 4x päevas,
Jägala-Joani aga sagedamini, kuni 6-7 x päevas? Talvine sõiduplaan
muidugi erineks mõnevõrra ehk üks buss Aruküla Jaam - Kostivere -
Jõelähtme - Neeme võib ka vähemaks jääda, selle sageduse juures mitte
rohkem. Ja loomulikult oleks need bussiliinid Arukülas rongidega seotud,
võimaldades ühe päeva jooksul külastada nii karstiala, juga kui ka
Neeme küla. Kasutada sellist varianti saaks ka Tallinna jt kooliõpilased
ekskursioonideks.
Neile
poliitikutele, kes seisid ja seisavad tasulise bussiliikluse eest,
teadmiseks, et piletite ostmisest loobumine tähendab ka kiiremat
sõiduaega. See tähendab ka säästu, sest tegelikult saaks loobuda isegi
ülikallist piletiaparatuurist ja asendada see sisenemise-väljumise
loenduritega. Olulisim on aga mõju, sest kallis piletihind igapäevastele
sõitjatele ei kutsu sugugi auto asemel ühistransporti eelistama.
sadakond eurot kuus, pere puhul veelgi rohkem, ei ole väike raha
Tallinn
vajab muidugi ülikarmi autoliikluse piiramist! Uskumatu milline
liiklusvool Tallinnas on, tekib tunne, et tööd ei tehtagi või kui
tehakse, siis ainult autosõiduga seonduvalt. Ratastega ja tõuksidega
peaks olema sõitmiseks sisuliselt tühjad tänavad mitmel pool. Õigemini,
koos ühistranspordiga ja neil tänavatel võiks olla lubatud autosõit vaid
kaupade kohaletoimetamiseks päevasel ajal. Keeruline on, aga vajalik!
Muide,
meie komme hirmkalleid ja -suuri tee-ehitusi ja seejärel teeremonte
teha tähendab sedagi, et ühed levinumad transpordivahendid on
tee-ehitusega seotud masinad. See pole majandusareng vaid selle
hävitamine! Maavarade kulutamine liiga suures mahus ja selleks ka
liigselt ressursse kulutada kohaletoimimiseks.
Ühesuunaliseks
ehk autodele vaid üks rida? Ülejäänu bussidele ja ratturitele? Tahad
oma autoga saada Haaberstisse vm, siis palun, kupata ümber linna,
ringteed pidi!
Mis raha ja materjalid küll kuluvad sellistele teedele? Rekasid ei tohiks vast üldse läbi Tallinna lubada?
Mingist
hetkest läheb suur elamurajoon siin-seal üle kõikvõimalikeks ettevõtete
ehk ka logistikakeskuste piirkonnaks üle. Tohutud maa-alad on kaupade
edasi-tagasi liigutamise eesmärgil täis ehitatud, kuigi nende koht pole
sugugi ilmtingimata linnas. Aga see kõik on muidugi globaalne
huina-muina...
Vann,
vanni järel vann.... Vanniks nimetavad veokajuhid neid vanne, mis
pildil. Nende eesmärk on maksimaalselt vedada kõike, mida vaid koormasse
tõstetakse ja mida rohkem, seda uhkem! Eks kopadki, mis maapõuest
muudkui kaevavad, muutu aina võimsamateks.
Ma lihtsalt tunnen
nii ja samas ka tean, et kui ehitaksime vaid seda, mida vaja ja nii
suurelt kui vaja, oleks vähem ka liiklust. Oleks vähem isegi autosid
vaja toota! Puhas keskkond on olulisem kui selline raha ahnitsemine!
Materjalimahtudest
üheainsa suurprojekti puhul saab aimu siingi. Kuigi Tallinna piiril
suuremad teed on veel mõistetavad, aga mitte väljaspool, kaugemal.
Mingil hetkel sain bussis aimu, et hakkame normaalsusesse jõudma! Tunne muutus hoobilt teiseks.
Kuid eeldada võib, et linn neelab lähitulevikus ka kõik siinse alla....
Linna
ümbritsevate piirkondade poliitikute jaoks on ju meelitavaim
maksumaksjate lisandumine, seega, tuldaks vaid, ükskõik kes ja kuidas?
Eks näis.
Kuigi sellised teed koos kõige kõrvalolevaga pole sugugi normaalsus. Kahel pool teed olev on omavahel ära lõigatud.
Kas kunagi on pool Eestit selline?
Tõsi
see on, et meil on Lool liiklus nagu linnas , iga 15 min tagant ja
Kostiveres ka hea liiklus. Aga ülejäänud vald peab vaatama kuidas ise
liikuma saab.
Jõeläthme
vallas on koolide juures, LOO, Kostivere, Neeme. Lisaks meil on
huvikoolina ka Muusika ja Kunstikool. Bussid pandi käima selle
riigipoolt eraldatud huviringide lisarahastuse taha eest, et ka
kaugemalt lapsed saaksid nendes osaleda ja kohale ja tagasi koju saada.
Karm
tõde? Kindlasti saaks maakonnaliinide puhul tagada, et osa neist
täidavad ka vallaliinide rolli, ainult, et OTSTARBEKAMALT ja parema
täituvusega.
Hommikul
saaks mingi buss tuua õpilase kooli, aga samas täidaks see ka Aruküla
Jaamani juurdeveorolli, kuskohast siis alustada päevast liiklust. Jürini
sõit täidaks üksiti rongidevahelise aja ja võimaldaks seal peatuda
erinevates peatustes ning samas saaks ühendatud Jüri nii mõnegi rongiga
võimaldamaks sõitu Jürist Aegviidu suunal ja vastupidi.
Aruküla Jaam - 7.45 - Neeme 8.25.
Neeme 9.15 - Aruküla Jaam 9.52- 58 - Jüri 10.00
Jüri 10.10 - Aruküla 10.21-27 - Neeme 11.07
Neeme 11.20 - Aruküla Jaam 12.00 - Jüri 12.15
Jüri 13.00 - Aruküla Jaam 13.13 - Neeme 13.43
Neeme 13.50 - 14.30-36 - Jüri 14.50
Jüri 15.10 - Aruküla Jaam 15.21-27 - Neeme 16.07
Neeme 16.15 - Aruküla Jaam 16. 55
Aruküla Jaam 17.32 - Neeme 18. 12
Neeme 18.30 - Aruküla Jaam 19.10
Aruküla Jaam 19.25 - Neeme 20.25
KABERNEEME
ühendustega oleks keerulisem. Kes sõidaks Jõelähtmele, kui tihti?
Mõttekam võib tunduda sõit Kiiu ja Kuusalu kaudu läbi Anija Kehrasse?
Sest nii saaksid ühenduse ka paljud need kohad, kus praegu ühendused
puuduvad nagu Anija - Kehra jm.
Kaberneeme - Valkla - Salmistu - Kuusalu
- Anija - Kehra Jaam, sõiduaeg umbes tund ja rongiga ca 30 min, oleneb,
kas saab klapitada kiirema või elektrirongiga. Elektrirongi pluss
iseenesest ka pääs Raasikule ja Arukülasse. Poolteist tundi Tallinna
pole ju tavasõitudeks midagi liig paljut? Kehra puhul aga hea klappimise
korral saaks sõita hoopis Tartu suunal, ka Aegviitu.
Kaberneeme 7.20 - Kehrast rong 8.20, Narva 8.24, millelt saab Tapal ka Tartu rongile.
Rongid Tartust ja Tallinnast, Kehra Jaam 8.30 - Kaberneeme 9.30.
Kaberneeme 9.40 - Kehra Jaam 10.40, rong Tallinna.
Rong Tallinnast, Kehra Jaam 10.45 - Kaberneeme 11.45
Kaberneeme 12.50 - Kehra Jaam 13.50, rong Tallinna.
Rong Tallinnast, Kehra Jaam 14.20 - Kaberneeme 15.20
Kaberneeme 15.30 - Kehra Jaam 16.30, rong Tallinna (paarikümne min pärast ka Tartusse)
Rong Tallinnast (ca 20 min varem ka Narvast), Kehra Jaam 17.00 - Kaberneeme 18.00
Kaberneeme 18.20 - Kehra Jaam 19.20, rong Tallinna ja 20 min pärast ka Tartusse.
Rong Tallinnast (Tartust ka ca 20 min ooteajaga) Kehra Jaam 19.45 - Kaberneeme 20.45.
Palju
sõltub bussijuhtide töötuuridest ehk puhkeaegadest, sõiduplaan on
näitlik. Ning kasutada saab ka erinevaid bussijuhte ehk optimeerida
toimimist.
Vaadata võib ka kaugemale. Need liinid tagaks ühenduse Leesiga, samas oleks lisaühendusteks Kuusalu - Kehra Jaam kui olulisima lõigu vahel. Sõiduaeg Leesilt on samaväärne bussidega sõites.
Leesi - Kuusalu - Anija - Kehra Jaam
(Loksalt) 6.10 - 7.10, rong 7.15 Aegviidu - Tallinn
8.15 - 9.15, rong 9.25 Narva - Tallinn
10.50 - 11.50, rong 11.53 Aegviidu - Tallinn
14.30 - 15.30, rong 15.33 Aegviidu - Tallinn, 15.37 Tallinn - Aegviidu.
16.20 - 17.20,
18.40 - 19.35, rongid Tallinna ja Aegviitu
Kehra Jaam - Anija - Kuusalu - Leesi
7.15 - 8.15
Rong 9.02 Tallinn - Aegviidu, buss 9.15 - 10.15
Rong 12.12, Tallinn - Aegviidu, buss 12.20 - 13.20
Rongid Aegviidust ja Tallinnast, buss 15.40 - 15.50
Rong Tallinnast, buss 17.45 - 18.40
Rongid Tallinnast ja Aegviidust, buss 19.50 - 20.50 (Loksale)
Ka
rahastuse poole pealt on siin mitmeid plusse. Kui nt Leesilt puuduvad
piisava tihedusega ühendused Tallinnaga, siis lühem bussiliin Kehrasse
tähendab, et sama raha eest saakski tihedama sõiduplaani! Hetkel on 2
bussi tööpäeviti ja 2 puhkepäeviti, aga saaks teha isegi 6 bussi IGA
PÄEV!? Kokkuvõttes on dotatsioon kindlasti suurem, kuid see-eest annab
tihedam liiklus võimaluse kasutada ühistransporti, sest tekivad VALIKUD!
Ka Leesi, Kaberneeme jt kohtade külastamiseks Tallinnast.
Sõitsin vallamajani. Rõõmustav üllatus, bussipeatuse nimi korrektne!
Paas. Loomulikult. Vajaduse järgi murtud ja ehitatud. Mitte nii nagu tänapäeval.
Hea oli veidi jalutada, kuid palavust siiski üksjagu.
Jõelähtme
vald ei saa aga vist elukeskkonna heahoidmisega hakkama? Kurepesa on
rohtunud ja elanikud selle maha jätnud!? On see märk?
Nali naljaks, õnneks on nad leidnud lähedale uue koduvõimaluse.
Ooo!
Tundus
päris populaarne! Kuigi kui pärast ringi liikusin, siis mõtlesin küll,
et miks ei võiks see olla Jõelähtme bussipeatuse kõrval, kuhu siis ka
siitpoolt autoga ligi saab? Osta saaks siis ju ka suurel teel sõitja?
Lisaks saaks ära teha selle, mida poliitikud ammu lubanud! Aga sellest
juba bussipeatuste juurde jõudes.
Ilu leiab siin aga küll ja veel.
Kuid
ajal kui autoteid aina ehitatakse ja kahetasandilisi ka, on
bussipeatusesse viiv tee selline. Näed mahatallatud heina ja eemal
bussipeatust, siis saadki kohe sotti! Ratast siinkandis aga omada pole
mõtet, sest ega kergteidki näha pole. Nii et auto, ikka auto!
Raha
on ka nagunii riigil vähe, tee-ehituste kõrval ei jää kahjuks üle
normaalsete ootekodade jaoks. Ammugi siis lubaduste täitmise jaoks -
parklad P&S süsteemi jaoks bussipeatustes. Siinkandis ei näinud ma
loomulikult mitte ainsamatki! Ja ometi tähendaks parklad just
söögikohtigi! Neidsamu, mis kuskil nurga taga peavad hingitsema.
Teeületuseks
peab sellistel teedel aga lihtsalt ootama, kuni liikluses paus tekib.
sest ega normaalsed inimesed siin koperdagi, seepärast pole ka oluline,
kas teisele poole teed peaks kuidagi saama.
Et siin keegi käima ei peakski, saab selgeks juba siis, kui näed, et polegi kuskil käia. Ohutumalt vähemalt.
Vahel
olen siit mööda sõitnud ja tahtsin ka neid kalmeid näha. Uskumatult äge
ette kujutada, kuidas need kunagi kasutusele võeti!
Pinnas
tähendabki siinkohal eelkõige ei muud kui paekivi! Ja sellised
paepealsed ehk loopealsed on ühed väga erilised paigad! Mulle meeldivad
sellised, ka karjäärid, kus taimed võitlevad ellujäämise eest ja loovad
pika aja jooksul uut elukeskkonda.
Murekohaks
ongi siin siis juba pikemat aega veisekasvataja, kes karstialale viival
teel aiad maha võtnud ehk teisale paigutanud ja kuigi väidetavalt
piisaks vaid väikesest aia nihutamisest, et juurdepääsurada oleks
kõigile mugavamalt kasutatav. Ala haldab RMK ning seepärast pole ka suur
ime, et nad teemaga tegeleda ei viitsi. Siin pole ju metsa! Ning mingid
mõttetud huvilised ringi kooserdamas - mis mõte sel on?
Kuidas on
aga üldse võimalik, et RMK, vald jt ei suuda nii lihtsaid asju hoobilt
lahendada? Veisekasvataja keksleb veel FB-s edasigi, jagades mingit
arusaamatut infot.
Mõned arvamused netist:
Lihtsalt
üks mõte: kui karjatatav ala oleks vaid pisut kitsam, säiliks kõigil
(sh liikumispuudega) inimestel juurdepääs karstialale ja keegi ei
häiriks loomi nende karjamaal. Praegusest logisevast trepist ja
muda/sõnnikulabürindist pääsevad üle ja läbi nagunii ainult noored ja
osavad.
***
Küll
ikka jagub jaksu ussitada ja postitada. Tegelege oma eluga. See
karstiala oleks nagu Peeter Pauli katedraal või Sixtuse kabel, mida kohe
peab elus korra ära nägema, muidu suren. No ausalt. Puhake jalga. Või
proovige ise loomi kasvatada sellises emotsionaalselt ükesköetud
õhkkonnas.
**********
ma
ei ole seda vaidlust küll järginud, aga kui küsimus on tõesti ühes
suhteliselt kitsas kopli servaribas, siis kas see annab veiste
söödamaale nii palju juurde, et selle pärast tasub negatiivseid
emotsioone üles kütta?
Oleksid loomad söönud ja oleksid loodushuvilised rahul ning veel rõõmsamadki, kui loomi eemalt näevad.
***
Küsimus vallavanemale, mille too soovitas esitada Keskkonnaametile:
Äkki teate teie, kust peaksid turistid edaspidi karstialale sisenema,
et loomi ja karjatamist mitte häirida? Kus võiks toodud skeemil asuda
koht, kus saaksid parkida autod ja bussid ning jalakäija pääseks
turvaliselt vaatamisväärsusele ligi? ****
Selle võib sisuliselt ka lugemata jätta, puhas bürokraadi üllitis!:
Viimane
kiri, mis sel teemal Keskkonnaametist on vallavalitsusele laekunud:
Pille Pappel
OÜ Utti
oy.utti@gmail.com
Teie 30.04.2021
Meie 20.05.2021 nr 7-9/21/9368-2
Seisukoht Kostivere maastikukaitseala
külastuskorralduse kohta
Austatud Pille Pappel
Oma kirjas1 soovite Keskkonnaameti seisukohta Kostivere maastikukaitsealal2 toimuva
külastuskorralduse suhtes. Avaldate muret, et külastajad käivad läbi Teie kasutuses oleva
loomade karjatamiseks piiritletud ala. Teie soov on külastajate läbipääsu läbi karjatatava ala
piirata loomatauditõrje seaduse3 alusel.
Alal on kaks vastandlikku huvi, nendeks on Teie lepingust tulenev kohustus alal loomi karjatada
ning ala külastavate inimeste soov läbida karjaaeda kaitsealal asuvate karstivormide
külastamise eesmärgil.
Ala kaitsekorrast ja selle seosest karjatamisega
Kostivere maastikukaitsealal kehtib looduskaitseseaduses (edaspidi LKS)4 sätestatud kaitsekord
ala kaitse-eeskirjas5 toodud erisustega. Kostivere maastikukaitseala kuulub Kostivere
loodusalana6 üleeuroopalisse Natura 2000 kaitsealade võrgustikku7.
Natura 2000 võrgustiku eesmärk on säilitada või vajadusel taastada üleeuroopaliselt ohustatud
liikide ja elupaikade soodne seisund. Nõukogu direktiiviga 92/43/EMÜ looduslike elupaikade
ning loodusliku loomastiku ja taimestiku kaitse kohta (EÜT L 206, 22.07.1992; edaspidi
loodusdirektiiv) on seatud kohustus kaitsta Natura 2000 võrgustikku arvatud erikaitsealasid.
LKS § 70 kohaselt on Natura võrgustikku kuuluvate loodusalade eesmärk loodusdirektiivi I
lisas nimetatud looduslike või poollooduslike elupaigatüüpide või II lisas nimetatud liikide
soodsa seisundi säilitamine või taastamine.
1 Registreeritud Keskkonnaameti dokumendihaldussüsteemis 30.04.2021 nr
7-9/21/9368
2 Keskkonnaregistri kood KLO1000499
6 Keskkonnaregistri kood RAH0000456
7 Vabariigi Valitsuse 05.08.2004 korraldus nr 615 „Euroopa Komisjonile esitatav Natura 2000 võrgustiku alade
Kostivere maastikukaitseala kaitse-eesmärk on kaitsta karstivorme, looduslikke ja
poollooduslikke kooslusi, maastikku ja maastikuilmet ning ohustatud ja haruldasi liike ning
elupaigatüüpe, mida loodusdirektiiv nimetab I lisas. Need on karstijärved ja -järvikud (3180*)8,
kuivad niidud lubjarikkal mullal (6210), lood (alvarid – 6280*), niiskuslembesed kõrgrohustud
(6430), aas-rebasesaba ja ürt-punanupuga niidud (6510), nõrglubja-allikad (7220*) ja plaatlood
(8240*)9.
Teie kasutuses oleval karjatataval alal on inventeeritud järgmised elupaigad: aas-rebasesaba ja
ürt-punanupuga niidud (6510), niiskuslembelised kõrgrohustud (6430), kuivad niidud
lubjarikkal mullal (6210). Kõik eelnimetatud elupaigatüübid on poollooduslikud kooslused,
mille ilme ja liigikoosseisu tagamiseks on vajalik loomade karjatamine või niitmine10. Kõigi
nimetatud elupaigatüüpide kaitse on eesmärgina nimetatud ka kaitse-eeskirjas.
Eelnevast tulenevalt on Keskkonnaamet veendunud, et karjatamine on selle praegu
toimuvas asukohas vajalik tegevus, mis toetab kaitseala kaitse-eesmärgi saavutamist.
Ala külastusest seoses kaitsekorraga
Olete probleemina välja toonud, et inimesed külastavad kaitsealal olevaid karstivorme,
kasutades selleks Teie kasutuses olevat karjakoplit läbivat liikumisteed. Eriti suure probleemina
olete nimetanud suuri gruppe, kus inimesi on palju. Ei saa välistada, et kariloomad võõraste
inimeste suhtes ettearvamatult või ka agressiivselt käituvad.
Kaitseala kaitsekord ei piira inimeste liikumist kaitsealal. Kaitsealal on lubatud kuni 50
osalejaga rahvaürituse korraldamine selleks ettevalmistamata ja tähistamata kohas11. Rohkem
kui 50 osalejaga rahvaürituse korraldamine selleks ettevalmistamata ja tähistamata kohas on
vajalik kaitseala valitseja (Keskkonnaameti12) nõusolek13. Eelnevast tulenevalt saab
Keskkonnaamet anda nõusolekuid või keeldumisi ning seada tingimusi vaid suurematele kui
50 osalejaga gruppidele. Väiksemate kui 50 osalejatega gruppide osas puudub
Keskkonnaametil seaduslik alus külastust piirata.
Muud seadusest tulenevad asjaolud
Loomapidajal on õigus loomataudi ennetamiseks loomakasvatushoonesse ja -rajatisse ning
loomade pidamiseks piiritletud alale kõrvalise isiku pääsemist piirata14. Loomataudi
ennetamisega seotud küsimused kuuluvad Põllumajandus- ja Toiduameti haldusalasse.
Keskkonnaameti seisukoht
Keskkonnaamet soovitab vajadusel ülekäigud viia riigimaale, samuti loomade jootmiskohta
nihutada inimeste liikumisteest eemale. Nii on inimeste ja loomade kokkupuutumise tõenäosus
väiksem.
Kui loomapidaja leiab, et siiski on vajalik külastajate või loomade kaitseks kõrvaliste isikute
juurdepääsu loomapidamiseks mõeldud alale piirata, siis saab ta seda teha vastavast seadusest
tulenevatest piirides.
8 Sulgudes on siin ja edaspidi kaitstava elupaigatüübi koodinumber vastavalt nõukogu direktiivi 92/43/EMÜ I
lisale. Tärniga (*) on tähistatud esmatähtsad elupaigatüübid.
9 kaitse-eeskiri § 1
10 kaitse-eeskiri § 6
11 kaitse-eeskiri § 5 lg 1 p 5
12 kaitse-eeskiri § 3
13 kaitse-eeskiri § 5 lg 2 p 1
14 loomatauditõrje seadus § 71 lg 1 p 23 (3)
Keskkonnaamet soovitab läbipääsupiirangu kehtestajal arvestada järgmisi asjaolusid:
1) inimeste juurdepääsu piiramist vaid karjatamise ajal;
2) alale pääsemise piirang peab olema selgelt väljendatud ala piirile piirangu kehtestaja
poolt paigaldataval infoallikal;
3) infoallikal peab olema piirangu kehtestamise seaduslik alus (viide seadusepunktile) ja
piirangu kestvus;
4) juhul kui inimeste ligipääs alale on osaliselt või teatud tingimustel lubatud, siis peaks
infoallikas selgitama alal viibimise reegleid (näiteks mitu inimest korraga, kas
lemmikloomi võib kaasa võtta või mitte, kuidas karjaaias käituda nii, et see ei häiriks
kariloomi);
5) kasulik on väljastpoolt karjatatavat ala karstivormide juurde viiv marsruut joonisena
kanda paigaldatavale infoallikale.
6) soovitame infoallikas paigaldada vähemalt senise karjaaeda sisenemise koha juurde, aga
vajadusel ka teistesse kohtadesse.
Keskkonnaamet juhib tähelepanu, et Jõelähtme jõe kallasradu sulgeda ei tohi15, inimeste pääs
karstivormide juurde peab olema tagatud mööda Jõelähtme jõe kallasradu.
Lugupidamisega
(allkirjastatud digitaalselt)
Maret Vildak
juhtivspetsialist
looduskasutuse osakond
****
Kõik
kohalikud ja juba ka kaugemalt tulnud teavad, et pärast seda, kui RMK
poolt karstiala rendile anti, siis sellele maastikukaitsealale normaalne
ja mõistlik ligipääs tavainimesele puudub.
********
Kuna
karstialale ei pääsenud, siis otsustasin bussile tagasi kiirustada. Aga
ajasin ajad sassi, nii et paarkümmend minutit jäi "üle".
Ja
kuna kõht tundus tühjavõitu, läksingi süüa ostma. Hea, et tuult oli,
muidu oleks päikese all üpris liig minu jaoks olnud ja eks selline
palavus ei lasknud mul ka pikemalt kolada. Muide, ei ei paistnud ka
midagi sellist, millest saanuks aru, et kohapeal külalised tõesti
oodatud - teerajad, katusealused, viidad jms. Teryaki-kastmes kana oli
päris hea, riisiga! Juurdepakutud coleslawi salat pole aga minu jaoks.
Eelistaks vähemalt suvel sellise toidu juurde saada Rebala Aiandi
tomati-sibula salatit. Praegu keerulisem ju muidugi naturaalset salatit
juurde pakkuda, enamus kasvanud tont teab milles ju.
Ahjaa,
ehk oleks ka Rebala Aiandil hea bussipeatuses parklas korralikus
teeäärses müügikohas oma kasvatatut müüa!? Peab siis kõike Tallinna
vedama?
Bussi
oodates peab aga tähelepanelik olema, putkasse varju pugeda ei saakski
kui see ka võimaldaks! Mine tea, milla buss plakati tagant välja lipsab!
Ei parkimiskohti ega midagi kaasaegset. Kui rekal või kellelgi teisel midagi juhtub, pole kilomeetrite viisi kuskil peatuda.
Mustakivi üks põhilisemaid ja tähtsamaid peatusi.
Muidugi
on hea laia tee puhul selgelt tunda, kui palju kiiremini saab sõita
linnaliinidest. Ahjaa, mõnes bussis on ka konditsiooneer ja sellest oli
hea meel. Kuigi kasu oleks kasvõi korralikust ventilatsioonist.
Peale
Hobujaama oli aga buss pea tühi. Ehk ongi nii, et kuna vaja on linna
läbivaid maakonnaliine, siis mõnedki liinidest võiks mitte Balti jaama
LÄBIDA vaid isegi Hobujaamast kohe Pärnu maanteele suunduda ja sõita
Tabasaluni, Harkuni, Saueni vm? Nii oleks sõit Harjumaa piires
ühistranspordiga üpris kiire ja vaid kõrvalsuundadesse liikumiseks peab
ümber istuma?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar