Esmaspäev, 29. juuni 2020
Kabinetis, asfaldile ja betoonile mõeldes valminud Reidi tee promenaad?
Pidin täna suurema osa päevast kesklinnas veetma. See palav nädal on
päris karmilt mõjunud, sp kumises peas aina mõte minna pärast korrakski
mere äärde tuulutama. Õnneks ei jäänud Kadriorg kaugele.
Minnes oli hea näha, et kuskilgi olemas ühistranspordil omad sõidurajad. Bussiga siit vist siiski Piritale ei saa!
Ja rõõm seegi, kui õpitakse kaevusid jm sõiduteelt ära koristama! Tilkhaaval õpitakse teiste aastakümnete tagustest kogemustest?
Võeh, ei istu mulle kivine linn! Ometi meeldib ka selliseid maju
pildistada. Ikkagi erinevad ja erinevus pidi ju rikastama! Ja eks ta
seda teebki, kui just äärmustesse ei lasku! Nii olla ju kõiges!
Kuid puumajad on hingelähedasemad ja vahel sada korda ilusamad! Kahju,
et suuremate uusehitiste puhul sellist ilu pea kunagi ei näe! Mitmeski
mõttes, sest on ju Kalamajas jm puiduga kaetud maja ehitatud. On neiski
ilu, aga seda klassikalist ilu nii kergelt järgi ei tee! Iga detail on
see mis mõjutab. Ja nii oli neid tänavaid pidi minnes nautida küllaga.
Trammil oli miski kiri rohelisest transpordist. Kas Tallinna linn panustab kõvasti rohelisse transporti?
Koertega ei tohi ju Kadrioru tiigi lähedale minna? Ja pealegi veel nii
pika nööri otsas? Mõtisklesin ja alles siis sain aru, et see on
veevoolik! Arvasin, et nüüdseks lahendatud avalike veekohtade probleem
pargis , viipasin ja karjusin, aga sunnik ei toonud vett ringiga teisele
poole tiiki! Mul oli vaid poolik veepudel kotis!
Ja et tuult siiski oli vähevõitu, otsisin varjulisemaid käike mere
äärde. Ei saa kahjuks selliste ilmadega pikalt käia, kuigi entusiasm
algul suur.
Tegelikult oli hea muidugi jalutada. Palavus ei olnud täna nii hull ja kohati ka tuulekest!
Oi, kuidas mulle need "jõed" meeldivad! Lapsepõlvest saadik meeldinud
just selge veega ojad, kus näeb heledat põhja ja muidugi elugi selles!
Siin jätsid need aga alati sellise kahtlase mulje. Aga poleks osanud
arvatagi, et põhi nii s... ja haisev!
Eks samas oleks mingi puhtuse tagamine ka hirmus keeruline ja kallis...
Veidi hiljem sain teada, et reostust ehk keskkonnakoormust suurendab
hoopis suurehitis liikluses, mitte "looduslik sade"? Kas ei pane
mõtlema, et samamoodi suurendab keskkonnareostust iga suurrajatis,
näiteks Reidi Tee jt? Ehk et juhitakse reostus võimalikult kaugemale,
peaasi, et liiklussõlm jätaks puhta mulje???
/-/"kanalite
süsteem, mille kaudu voolab Ülemiste liiklussõlme eelnevalt puhastatud
sademetevesi Kadrioru pargi ringkanalisse ning tiikidesse ja sealt edasi
Tallinna lahte."/-/
Siinkohal tuli meelde, et jutuks olnud niitmise vähendamine, siinsamas
Kadrioruski? Väga tore uudis. Eks seda saakski mitut pidi teha. Niita
lapiti, erinevatel aegadel või kuskil pikaks ajaks hoops niitmata jätta!
Mõnus see on!. Mõtlesin korra isegi minna kaema, kas liblikaid vm näha!
Aga tõesti palavus pole minu jaoks...
Õnneks siin siiski oleks ka mõni pink viludamas kohas.
Omamoodi huvitav on muidugi püüda head kaadreid saada! Ilu on linnas ka,
ma ei püüagi vastupidist väita. Ja vahel isegi väga "tehniline" foto on
omamoodi huvitav. Pildistamise juures üks oluline asi ongi ju ka enda
rahuldus tabamustest.
Mereäärsete puudega omad mured ja eks neil ole ka oma eluaeg. Ükskord
jõuab kätte langemise aeg, eriti karmimates oludes. Hea on tunne, et
siinkandis siiski on uusi puid üksjagu istutatud. Periooditi ongi vaja
mitte ainult sauhti saega maha võtta, vaid ka istutada.
Lõpuks ometi mere ääres. Hm, joogivett ei paista....
Aga terava silmaga nagu olen, nägingi, et linna poolt korraldatud
pakkumine mõni näksikoht siia saada, on õnneks läinud! Tõsi, lastega
siiatulek ei ole just kõige lihtsam asi. Jäätise hinnad jäid mul küll
vaatamata, aga tilk cocat maksis peaaegu 3 eurot! Eks ta ole, pole see
ka lastele kõige kasulikum, seega tuleb siia tulla ikka autoga ja
joogivarusid pagasnik täis! Osalt selleks ju ka miljonid Reidi tee alla
läksid! Ja kust seda ikka tilkhaaval tagasi teenida, kui eeldatavalt
kõrge rendiga? Kõrge rent omakorda aga üks põhjus, miks hinnad kõrgemal
kui tuulelohed? K-Kohukesi vist ka ei olnud näha....
Et samas aga kõht täis oli, siis jäi mul ka burger vm proovimata! Võib
olla on teised väga maitsvad? Kuigi ettevaatlikuks tegi, et tüki aja
jooksul kedagi teist ka ostmas ei näinud!? Ju siis palavusest....
Muide, keegi kuskil näoraamatus vist ka küsis, et kus on siin "vihma
eest varju põgenemise kohvikud"? Mingi aja pärast ajaski tumedaid pilvi
üles ja kõige lõpuks oli mõnusa tuule asemel lämme! Õnneks oli sinna
aega ja tuult ikka sain!
Peaks ka ehk ükskord ära proovima?
Väga armas aga, et mõnes kohas siin veele lähedalgi taimestikku alles.
Kibuvits ju eriti ilus selles kivi ja betooni rajatise juures?
Rahvast aga väga palju ei olnud, pigem vähe. Eks kel võimalus, põrutabki maale! Tööpäev ka muidugi.
Sellised looduslikud pingid muidugi lahedad.
Õnneks rohkem ei näinud ja loodan, et liiva sisse ka ei jäänud.
Jalutasin ja istusin, jalutasin veidi veel.
Mingil hetkel meenus, et vanal ajal oli näoraamatus mõnelgi korral suur
vaidlus siinsete ratturite ja jalakäijate, liduvate koerte ja laste
teemal. Nüüd, paar korda siin käinud, tundus, et olukord on palju parem.
Rattateel peab küll olema üpris tähelepanelik ja hoolas, sest kiirused
on nüüd hoopis teised! Jooksjatel aga omaette kate raja servas, see
tundub olema hea lahendus!?
Ometi ilmub just sellele mõeldes mõni sooda, käed lahti, mobiil näpus!
Ei saanud kahjuks ka küsida, kas ajude kuumenemise tõttu vaja ehk
kiirabi kutsuda? Kus on aga rattapolitsei? Meil igasugused
seadusterikkumised, olgu siis millegi lõhkumine vm, on tavapärased, aga
tavapärane ka see, et seadused kehtivad ratturitelegi? Ja kui palju
õnnetusi olnud, ikka ja jälle keegi politseinikest või ametnikest
vibutab näppu ja ütleb, et "uta-uta, olge tähelepanelikud"? Miks ei
võiks siis ikkagi rattapatrull liikuda ja sellistele üks litakas anda?
Või peab hakkama, vana inimesena, kepiga jalutama ja vahel siis halva
nägemise tõttu sellega vehkima ja kodaratesse kogemata sattuma? Võiks
öelda, et nali naljaks, aga murtud luud või muu ei ole tegelikult nali!
Kui siis ainult see, kuidas sooda lendab!Või on lapsed nali, et mänguväljaku juurest PEAB ka rattaga sõitma?
Rattateel aga kiirused tõesti kõrgemad, kuid oli siiski mingil moel
tunda, et enamus sõidavad korrektselt, hoolides ja tähelepanu terava
hoides! Ma ei tea muidugi kas puhkepäevadel sama kena kõik, kui tullakse
rohkem tervisesporti tegema ja/või ennast näitama?
See on ilus "oaasike".
Kui aga hoolikalt vaadata, siis küsimused siiski tekivad. Kas kabinetis
istudes, asfaldilõhnases linnas ja kivi- ning betoonifirmade pakkumisi
majanduse edendamiseks pidades saabi sellise poolhea asja? On ju see
promenaad igal juhul hea asi! Kuidas aga lood sellise ahta projekteerija
pilguga? Või on süüdi ainult linnaametnik, kes asja tellinud?
Puid on siiski siin palju istutatud nii et selle koha pealt polegi etteheited põhilised. Hoopis NÄGEMISES või selle puudumises!
Heakene küll, puud pandi projekti sisse ja aitäh! Kuid miks ei ole
üheski kohas tulnud pähe puud või poosad planeerida kokku pinkidega? Või
vähemalt pingid puudele lähemale, mõneski kohas? Sest kabinetis
konditsioneer? Ja pole probleemi ka kogemata promenaadile sattudes
lõõskava päikese käes tunde olla? Siiski on küll ja veel inimesi, kes
eelistavad vahel istuda varjus!? Kelle tervise huvides ongi olla rohkem
pähepaistva päikese eest varjul? Või hoopis lapsevankriga? Kui aga
selle peale mitte keegi pole tegelastest mõelnud, siis need inimesed
sageli peavad loobuma siiatulekust. Hoolimata isegi sellest, et ehk
olnud see kant neile aastaid kõige olulisem?
Muidugi, küsima peaks ka seda, kas kallid puud kõik ikka lähevad kasvama?
Mõnes kohas küll pingid ja puud "lähenevad" teineteisele, aga mure
siinkohal ongi see, et see on JUHUSLIK! Ei näinud ühtegi uut pinki
vanade puude-põõsaste varjus, ei näinud ühtegi puud või põõsast,
istutatuna pinkide kõrvale. MITTE ÜHTEGI! Just see on see, mis mul
siinkohal täna kõige rohkem silma torkas!
Asjad joonistatigi kabinetis valmis, vähimatki mõtlemata kohapealsele?
Ei käidud kordagi koha peal? Plaanides joonistatuna olevad puud ei
tekitanud mingit ajutegevust? Ehk võinuks planeerida asju nii, et nende
valmides veidikene ka midagi juurde mõelda? Kivid, asfalt ja betoon
varjutavad mõtlemise? Millest see tuleb?
Muidugi, peab lootma ka muudele asjadele ehk mõtlemisega seotutele. Kas
siin pingid kestava, erinevalt Võrust või Tammsaare pargist? Või kas
immutatud laudmaterjal ka üle immutatakse, nagu hooldusreeglid nõuavad?
Või hoolitakse sellest hankepõhises riigis vähe?
Ennäe, leia pildilt varju otsiv inimene!
Joogivesi aga peab kaasa omal olema. Ka lemmikutele mõeldes! Võib olla
pidanuks siia kulutama hoopis kabinettides Saku Lätte peale kulutatava
raha? Roheliseks Tallinnas pürgivas? Hakkaks ehk mõtlema ka plasti
vähendamisele?
Tore aga, et mõnigi pilt tekitab tunde rohelusse suundumisest. Tõsi,
need bussid enamuses väga rohelised ei ole, kuid kindlasti paremad kui
varasematel aegadel.
Kuivanud?
Ka nende puude all pinke ei ole!
Kui nüüd aga hoolega vaadata, siis kuskil on pingid ja põõsad kõrvuti? Kogemata? Või kunagi suudeti rohkem mõelda ja näha?
Mänguplatsi olemasolu aga muidugi hiigeltore! Arvatavasti jääb sellest vähekski!
Mis puit? Kauakestev Siberi lehis vm või tavapärane kuusk?
Tualetid siin isegi olemas, hea, et mänguplatsi lähedalgi. Mujal neid
nii kergelt ei leia ja eks kaugemal pole ka viita, kummale poole liduda
kui vajadus tekib....
Praegune majandusminister lubas enne valimisi, et "võib olla saavad
peagi kõik Tallinnas tasuta sõita". Teadlik vale muide või? Sest samal
ajal räägitakse küll ühisest piletisüsteemist Helsingiga (koroona ajal
selgus, et ei satutagi sõitma sealt siia ega siit sinna, aga kulutaks?),
küll muudest aina kallinevatest variantidest. Või on Isamaaga ses
suhtes leivad ühte kappi pandud ja nähakse Ridango jt ettevõtte
toitmises majanduskasvu?
Suur uhke tabloo jäi täies ulatuses aga pildistamata. Kuid äärmiselt
tore oli näha, et tarkust siiski on kogunenud ja seda üksjagu, eriti
võrreldes Maanteeametiga. Sest viimane ei osanud isegi teiste vigadest
ega ka õpetustest õppida (ei suuda vist ka täna?), linn aga on suutnud?
Vähemalt paberil ka lisainfot ette teatades? Tegelikult peaks nii selle
kohta kui ka võimalike häirete kohta saama infot anda operatiivselt ehk
elektrooniliselt? Kas seda ka tabloo võimaldab?
Busside sõiduplaanid aga vaheldusid ekraanil ja üpris heal tasemel, sest näha oli iga kord nii tööp kui ka L ja P sõiduplaani. Tõsi, ülaosas oli ajakulg "justkui peatunud", sest liini 1A näitas pika aja jooksul saabuvat 8 min pärast! Võib olla ka eksisin. Kuid sõiduplaani olemasolu pidevalt vahetudes võimaldab siiski ka ise kellaaegu jälgida.
Ja tegelikult ega suurt vahet polegi. Sest ei lähe siit ju busse mujale kui vaid Hobujaama suunas! Välja arvatud liin 5. Ei suundu ükski Smuuli tee, Järvevana, Mustamäe ega üheski muus suunas. Ekspressidest rääkimata. Pole muud kui kaerda pea suvalisele bussile! Armastame ju palavalt vanamoodsat terminalide süsteemi ja ümberistumisi. Pole siis ka ime, et Reidi tee vajas läbilaske suurendamist.
Et aga lõppkokkuvõttes ajas palavus ikka hirmsasti higistama, kobisin
varem trammile. Kui palju siit aga busse mööda uhas? Igati tore, et on
tihe liiklus ja sagedased võimalused, kuid ehk peaks Mustakivi tee
läbimurdest jm enne hakkama mõtlema ikkagi korraliku trammiliini
pikendamisele? Isesõitvate bussidega läheks sellises mahus vist paar
aastakümmet, et midagi muutuks. Kui üldse. Trammiga peaks aga saama nii
Koplisse (Liinidele jm), Järvele ja kaugemalegi ning ka Peetri suunas?
Ja kuidas üldse siinkandis mured ummikutega, kui busse sõidab nii palju?
Süüdi aeglus ja ajakulu? Või vilets liinivõrk? Või teede puudumine, et
Pirita suunalt kõik autod sisuliselt kesklinna kupataksegi?
Pole vast muidugi lihtne mingit otseteed teistesse kantidesse teha, aga
autovoogude soodustamisega me olukordi ei lahenda vaid muudame ainult
hullemaks.
Ahjaa, mainisin siin korra Maanteeametit. Neilt täna hea uudis!
Alates 26. juunist saab kasutada uut ja kaasaegset reisiplaneerijat aadressil https://peatus.ee/. Vana kujundusega portaali saab soovi korral kasutada 31. juulini.
Miks on uus reisiplaneerija parem kui varem?
✅Uut portaali saab kasutada nii arvutis kui telefonis, kuna lehe paigutus muutub vastavalt kasutatava seadme ekraani suurusele. Seetõttu suletakse lehekülg https://m.peatus.ee/.
✅Vanas portaalis sai reisi planeerida ainult kindlate peatuste vahel, uues saab reisi kavandada asukohtade vahel ja portaal pakub mõistlikumaid ümberistumistega reise.
✅Varem oli kasutuses kolm lehekülge: www.peatus.ee, Tartu linnaliinide leht http://tartu.peatus.ee/ ja mobiilivaade https://m.peatus.ee/. Nüüd koondub kogu info ühte portaali, mille aadress on https://peatus.ee/.
✅Uut portaali saab kasutada nii arvutis kui telefonis, kuna lehe paigutus muutub vastavalt kasutatava seadme ekraani suurusele. Seetõttu suletakse lehekülg https://m.peatus.ee/.
✅Vanas portaalis sai reisi planeerida ainult kindlate peatuste vahel, uues saab reisi kavandada asukohtade vahel ja portaal pakub mõistlikumaid ümberistumistega reise.
✅Varem oli kasutuses kolm lehekülge: www.peatus.ee, Tartu linnaliinide leht http://tartu.peatus.ee/ ja mobiilivaade https://m.peatus.ee/. Nüüd koondub kogu info ühte portaali, mille aadress on https://peatus.ee/.
Iga uus asi vajab harjumist, kuid selleks, et saaksime uut portaali veelgi paremaks muuta, ootame tagsisidet siin: https://bit.ly/reisiplaneerija-tagasiside.
Kas aga tõesti tegu parema asjaga kui varem?
Küsiti, kuidas leida sõiduplaane liinide kaupa.
Tere!
Kui kirjutate väljale "Otsi alguspunkti, liini või peatust" vastava liini numbri, valite "Liini number - LIIN (maakond, kus liin sõidab)", saate kogu vajaliku informatsiooni.
Kui kirjutate väljale "Otsi alguspunkti, liini või peatust" vastava liini numbri, valite "Liini number - LIIN (maakond, kus liin sõidab)", saate kogu vajaliku informatsiooni.
Esialgsete arvamuste järgi ühest küljest kaasaegsemaga kindlasti, aga
teisest kõvasti lollakama variandiga. Ehk õigemini suurte puudustega
variandiga. Põhjus ka kabinetis istumises? Ehk siis bussidega mööda
Eestimaad mittesõitmises? Nii pakutaksegi, et "sisesta peatus ja liini
number"? Ja kuskohast ma selle välja uurin, helistan Maanteeametisse
ööpäevaringselt? ÜTK tegelastele või vallavanematele?
Muide, juba jõuti märgata sedagi viga, et kirjutades otsingusse
Raudteejaam või Bussijaam vm, siis sageli ei näita otsing mitte asukohta
(linna, asulat) vaid mingit koodi. Kas peaks kõik need läbi klikkama?
See toonud esile veel ühe asjaolu. Nimelt, et ma MNT, KOV-idele jt aastaid rääkinud, et peatuste nimi peab olema
KOHANIMI + JAAM
NIMI + KOOL
NIMI + HAIGLA
NIMI + TURG
jm sellised asjad. Siis jäänuks paljud probleemid, mis NÜÜD tekivad ja pikaks ajaks ehk olemata või vähemalt leevendunuks.
IGATAHES ENNE ASJADEST ARUSAAMIST MA AMETNIKEL KÜLL EI SOOVITA KUUMA
KÄES VIIBIDA! See mõju võib olla üpris hukutav, eriti nõrga pea
puhul....
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar