Esmaspäev, 31. mai 2021
Priit Humala värskemaid mõtteid RB-st.
Huvitav kuulamine loodetavasti!
Priit
Humal (Isamaa Erakond) on nüüdseks pikemat aega kodanikuliikumise
Avalikult Rail Balticust eesotsas. Tehtud nende poolt on väga palju,
kuid siiski selge suunitlusega - Pärnu suuna raudteeühenduse vastu! Loo
alguses ta mainib, et ARB hakkas rääkima võimalustest kasutada
"olemasolevat raudteed", mis väga paljude jaoks meeltmööda oli. Kuni
selgus, et olemasoleva all peetakse silmas üldjuhul hoopis Tartu
raudteed! Tegu seega teadliku petmise ja eksitamisega! Kuid ARB näeb õigustatult, et see projekt ei ole nii ilus
kui algselt demonstreeriti, ometi pole ka ARB pakutav teistpidi nii
ilus, kui nad püüavad näidata. Teisisõnu, siis "kellegi ebaausa tegevuse
tagajärjel sündinud projekti vastu" on õige minna samasuguse sisuga
asendusvariandiga? Pärnu kaudu raudteeühenduse rajamine ON otstarbekas.
ja selle eesmärke on mitu, sh parimal juhul vältida ka 4-realisi
maanteid täies ulatuses.
EL-i
rahadest on tema sõnul väga väike osa, mis meile jääks tulemata, kui me
ka leiaks teised, sobivamad asendusvariandid. Kõik teised riigid
kasutavad seda raha ka RIIGISISESE osa arendamiseks, nt Pärnust Riiga.
Tõsi, Pärnu vajaks ühendust Riiaga (ehk Lätiga).
(Kuigi
ka nt Toomas Kümmel püüdis väita, et meil on ühendused Pärnust Lätiga
olemas. Tema arvates piisab maanteeühendustest, kuid koheselt oli ka aru
saada, et tõsiseid põhjendusi ta anda ei oska.).
Pärnu
- Ikla maakonnaplaneeringu lõik tühistati ning toimub kolme
alternatiivi vahel Natura-hindamine. Kas Humal mainib ka seda, et ainult
looduse järgi ei saa ju planeeringut normaalseks muuta? Kui asju ümber
vaadatakse, siis TÄNA peaks olema selge nõue - vaadata on vaja looduse kõrval eelkõige
inimeste vajadusi! Ja ka meie vajaduseks on 160 täiesti piisav,
üherajalisest sel lõigul rääkimata. Ka Humal mainib siinkohal õigesti,
et kiirused peaks suuremad olema seal, kus on rohkem elanikke, täpsemini
sõitjaid! Nii piisaks meil Tallinnast (Keilast) Riiani kiirusest 160
km/h. Kas sealt Kaunaseni on vajalik 200 või 240, on juba teine teema.
Leedus
on rajatud 2 tänase laiusega ja üks eurolaiusega raudtee. Ning
eurolaiusega lõik on väiksema kiirusega. Kuid pangem tähele, Humala
arvates oleks meil just Kaunaseni sõitmiseks vaja eurolaiusega, 1435 mm
rööpavahega raudteed! See on paraku vastupidi, sellesuunalise raudtee
põhieesmärgiks peaks olema Baltikumi-sisesed ühendused, mitte "sõit
Euroopasse". Vene laiusega jätkamine tähendab erinevaid võimalusi, sh
rongiühendust Jurmalaga, Vilniusest kaugemale jms. Kaunases saab aga alati soovi korral ümber istuda, seda enam, et valdav osa reisijatest oleks Baltikumi sisesed, mitte Varssavisse!
Kui
rääkida saastemõjust, siis asi pole ainult EURO 2 saastes vaid saaste
peaks maanteedel vähenema ka tühisõitude kadumisel. See aga ei tundu
üldse kellegi jaoks oluline, kuigi logistikas on palju puudusi, kuni
pideva edasi-tagasi vedudeni paljude kaupade puhul. Seda siis nii
transiitvedude kui ka kohalike vedude puhul. Ja ka see pole kõik, sest
vaatama peaks ka sõiduautode arvu vähenemist teedel, mida saab tagada
vaid hästi planeeritud ühistransport. RB pole hea planeering siin ka
reisijateveod koha pealt. Humal küll muretseks justkui vaid veoautode
vähenemise pärast teedel.
Esialgu
aga siiski ei planeeritud mitte kiiret reisiraudteed vaid vastupidi,
kaubaraudtee. Kaugrongid tulid "mängu" alles siis kui maavanemad Rootsis
käisid, kohalikud rongid veel hiljem. Mõlemal puhul ma rääkisin vajadusest teha raudtee KÕIGI jaoks ammu enne. Hea on siin siiski see, et Humal
põhjendab ära, miks isegi Hiina vedude jaoks oleks Murmanski suund
mõttekam. Ikka sõltub palju sellest, kas taristu on olemas, Soomes pole
midagi! EL-i Kontrollikoda peaks aga tõesti siin kohe pidurit tõmbama,
ammu juba! Kui aga ka Juhan Parts (Isamaa Erakond) mokaotsast midagi
pobiseb, siis polegi midagi loota!
RB
on aga vajalik sellisena tõepoolest AINULT neile, KES SEDA EHITAVAD!
Seega on ka selge, miks Pärnu ja Ülemiste terminalide projekteerimised
kallinevad kordades! Muidugi ei tohi unustada ka sedagi, et tulevikus
selle raudtee ülalpidamine on suuresti vaid meie maksumaksja kanda!
200
miljoniga, mis esimesena küsitud, saanuks me aga valmis raudtee Keilast
Pärnuni ja kaugemalegi! Ja seda hea tahtmise juures juba tänaseks! See
variant aga ei sobi muidugi ka Humala ega üldse Isamaa jaoks? On ju
senini näha, kuidas Isamaa seisab ja lausa tegutseb ÜT arengute vastu,
iga nurga alt! Mingi rahade (ja keskkonna) surumine maanteevedude jaoks
nii kaubavedude kui ka reisijateveo puhul on neile südameasjaks! Pole
siis ime seegi, et eeltasutud avaliku bussivõrgu asemel tehakse kõik
ridango-suguste firmade kasumisoovide täitmiseks. Muide, kui rääkida
summast 200 miljonit, siis mis on mõttekam, kas sama raha eest taastada
rongiühendus Pärnu suunal või tõsta Tartuni kiirus kõrgemaks?
Muidugi
on loomulik, et Humal püüab suunata kuulaja mõtteid sellele, et TNT
koridorid on Tartu (-Riia) raudtee ning Via Baltica. Kuid seda on ka
Tallinn - Keila - Pärnu - Riia raudtee muus mõõdus ja trassil? Ehk siis
Keila kaudu planeerides saanuks me ehk raha ka Rohuküla raudtee kui
juurdeveoharu tarvis või veelgi rohkem, tulevikus Pärnu - Karksi-Nuia-
Tartu suunale? Küsimus on soovides ja põhjendustes!?
Saatejuht
küsis, et kui palju on sel teemal dialoogi. Humala sõnul pole selle
jaoks konkreetset partnerit, kuid oma osa on siin ka selles, et ARB ei
paku konkreetseid ja selgeid alternatiive välja. Tegutsemine käib vaid
raudtee(ühenduse) kui sellise põhjalaskmise nimel, "dialoogi teine pool"
aga ei püüagi vältida rahade raiskamist! Pada sõimab katelt?
Küll
aga tasub meelde jätta üht-teist mainitust, nagu et RB kiirrongid ise
oleks kordades kallimad kui porgandid, normaalse raudtee puhul oleks
kõik aga odavam, ehitusest rongideni, ülalpidamisest rääkida. Ning kui
ka Pärnu - Salacsgriva lõigul oleks ka hõre rongiliiklus, poleks isegi
elektrifitseerimine sel lõigul ilmtingimata parim variant, kõik oleneb
ikkagi Tallinn - Riia rongide sagedusest, Häädemeeste piirkond oleks
siin üksi väiksema mõjuga.
Loomulikult võis arvata sedagi, et Humala arvates oleks VB 4-realisena ja Tartu raudtee 160 km/h mingi eriliselt suure mõjuga ääremaa jaoks, kuid siin ta vaikib sellest, et olulisim mõju oleks ka neil puhkudel õigustamatult kallid kulutused. Vaid Tartu raudtee puhul saab mööndusega nõustuda, et kui sealsete remontide käigus oleks aastaid tagasi kohe planeeritud ja ka tehtud mingeidki lõike suurematele kiirustele, oleks kulutused osaliselt mõttekamad.
Loomulikult võis arvata sedagi, et Humala arvates oleks VB 4-realisena ja Tartu raudtee 160 km/h mingi eriliselt suure mõjuga ääremaa jaoks, kuid siin ta vaikib sellest, et olulisim mõju oleks ka neil puhkudel õigustamatult kallid kulutused. Vaid Tartu raudtee puhul saab mööndusega nõustuda, et kui sealsete remontide käigus oleks aastaid tagasi kohe planeeritud ja ka tehtud mingeidki lõike suurematele kiirustele, oleks kulutused osaliselt mõttekamad.
RB käristab Eesti pooleks? Rohkem kui Humal seda püüab näidata. VB kõrvuti NRB-ga oleks igal juhul oluliselt väiksema mõjuga.
Loo
lõpu poole räägib Humal aga taas olemasolevatest raudteedest, kuid siin
püüab ta näidata ka Pärnut ühe võimaliku variandina. Mitte olulisima
vaid ühe võimalikuna. Õige on aga see, et Pärnust edasi peaks raudtee
kulgema maanteega koos. Siiski lisab ta ka seejärel, et Valga suuna
saaks kohe toimima panna. Tõepoolest saaks ja peakski! Kuid Pärnu
sellest ei võida!
Ja
kõik põhiline ei saanud ses saates kaetud! Näiteks seesama praegu
genereeritav kohalike peatuste teema! Aga ega paremat sellest loost
oodata polnudki.
MIS ON HETKEL PEAMISED ÜLESANDED?
*Peatada
RB ja lüüa see asjatundmatu punt laiali. Taotleda rahastust vajalikele
lahendustele, kui seda on võimalik veel teha, andes võimaluse meie oma
ettevõtetele raudteede projekteerimiseks ja ehitamiseks.
*
Sama rahastust taotleda kiirendatud korras ka Rohuküla kui
juurdeveoraudtee rahastamiseks. Juurdepääs Haapsalule ja Hiiumaale on
osa piiriülesest ühendusest Läti ja ka Leeduga
* Alustada Keila - Pärnu - Ikla raudtee ehitamist ning jõuda kokkuleppele lätlastega, kasutamaks senist raudteelaiust kuni Saulkrastini.
* Analüüsida võimalust ehitada sama rahastuse raames juurdeveoraudteed Viljandi - Karksi-Nuia ning Pärnu - Kilingi-Nõmme - Karksi-Nuia - Tõrva - Puka suunal. Lahendus, kus ei püüta jõuda otsemat teed pidi asustuseta piirkondades Pärnust Tartuni (jättes kõik muud kohad kõrvale) annab omad võimalused ülalmainitud kohtadele ning üksiti tähendab nii Valga kui Pärnu suunal Tartust tihedamat liiklust Palupera ja Pukani, mis muudaks oluliselt efektiivsemaks Elvani linnalähipiirkonna rongiliikluse
* Ehitada raudtee Iklani koos Via Baltica kaasajastamisega, valdavalt 1+1 ja osaliselt 4-realisena väheses ulatuses, maksimaalses läheduses piirkonna asustatud punktidega.
* Alustada Keila - Pärnu - Ikla raudtee ehitamist ning jõuda kokkuleppele lätlastega, kasutamaks senist raudteelaiust kuni Saulkrastini.
* Analüüsida võimalust ehitada sama rahastuse raames juurdeveoraudteed Viljandi - Karksi-Nuia ning Pärnu - Kilingi-Nõmme - Karksi-Nuia - Tõrva - Puka suunal. Lahendus, kus ei püüta jõuda otsemat teed pidi asustuseta piirkondades Pärnust Tartuni (jättes kõik muud kohad kõrvale) annab omad võimalused ülalmainitud kohtadele ning üksiti tähendab nii Valga kui Pärnu suunal Tartust tihedamat liiklust Palupera ja Pukani, mis muudaks oluliselt efektiivsemaks Elvani linnalähipiirkonna rongiliikluse
* Ehitada raudtee Iklani koos Via Baltica kaasajastamisega, valdavalt 1+1 ja osaliselt 4-realisena väheses ulatuses, maksimaalses läheduses piirkonna asustatud punktidega.
* Kiiresti leida võimalused Tallinn - Elva - Valmiera - Sigulda - Riia kiiretele raudteeühendustele vähemalt 4 x päevas.
*
Elektrifitseerimise puhul maksimaalselt õgvendada kõveraid Tartu
suunal, tagamaks lähitulevikus võimalusi sõidukiiruste tõstmiseks.
*
Vältida maksimaalselt kahetasandiliste ristumiste ehitamist, asendades
need kaasaegsete ja turvaliste ülesõidukohtadega ning vältida
kahetasandilisi ka maanteedel.
Hetkel oleme mingis mõttes kui lõhkise küna ees! ARB võib olla oluline abimees, peatamaks Rail Balticut, kuid samas peatavad nad ka arengud. Isamaa erakond seda taotlebki?
Esmaspäev, 31. mai 2021
Leia pildilt reformierakondlane!
Kanäe,
enne valimisi aktiviseeruvad igasugused "spetsialistid". Kas mitte RE
üleskutse polnud, et kui ikka nemad võidavad, siis hakkavad ametnikud
üks päev nädalas tööle sõitma autota!? Küsisin neilt küll korduvalt, aga
nagu ka enne eelmisi valimisi, vastuseid ei saa! Nende poliitika on
postitada ja vaikida. Rohkemaks pole ju suutelised? Või oskavad nad
ikkagi öelda, millises piirkonnas, kus nad ammu võimul, selline praktika
on kasutuses?
Riigikogu postitas:
Kristen
Michal ütles, et see oli väga huvitav! Tea Danilov teatas, et põhiline
tulemus ütles, et oleme autostumises esirinnas, aga Michali ju ei ütle,
et see sai hoo sisse siis kui Reformierakond pikka aega võimul oli?
Danilovil muidugi õigus, et suurimaks soodustajaks on autokeskne liikuvuse planeerimine ja autokasutaja on inimene, kes kulutab isegi väiksema sissetuleku puhul liiga palju. Sageli pole tal teist võimalust. Aga kui asjalik see uuring on?
Danilovil muidugi õigus, et suurimaks soodustajaks on autokeskne liikuvuse planeerimine ja autokasutaja on inimene, kes kulutab isegi väiksema sissetuleku puhul liiga palju. Sageli pole tal teist võimalust. Aga kui asjalik see uuring on?
Michal
muretses ka selle üle, kas keskkonnakomisjoni juht Yoko Alender süda
tuksub rõõmsamalt! Huvitaval kombel alustas Alender sellest, et inimeste
kulud on lausa kuni veerand sissetulekust eraautodele. Kompaktsemalt
elamine ehk "15-min linn" kõlab aga naljakalt (sest 15 min rattasõidu
kaugusel võib enamus teenuseid kättesaadavad olla, kuid teisalt ei tohi
olla ka nii palju marketeid, apteeke jm kui täna on!). Ja "nii jätkata
enam ei saa, peame tegema paremini". Michal rõõmsal meelel ka ütles, et
tuul ja päike võitlesid sellest, kuidas inimesel mantel seljast kätte
saada"....
Oh seda tarkust kapaga....
Aga vaatame raportit:
Uuring
polnud kindlasti odav lõbu ja osalt on seda kahtlemata "vürtsitatud"
tekstirohkusega, mida niisugusel määral pole baja. Elementaarsete tõde
selgitamiseks peaks piisama vähemast.
Väga oluline on
Joonis 10. Liikuvuse kui teenuse (MaaS) pakutavad liikumisvalikud
Sest
kui seda sisuliselt analüüsida, saab aru sellest, millest olen
korduvalt rääkinud: Ümberistumisi nii palju kui võimalik ja nii vähe kui
võimalik! Linnades tähendab see nii linna läbivaid maakonna- kui ka
ekspressliine. Mõnes mõttes on need ühed ja samad ju? Teine oluline
nüanss on rongide ja busside puhul võimalikult lühike ümberistumisaeg ja
seda mitte ainult ooteaja mõttes vaid ka peatuste omavahelises
kauguses. Iga minut on hinnas!
Siinkohal on aga eriti oluline sobivaim arv peatusi neil bussidel, sest liigne hõredus pikendab jalgsiliikumist jm ümberistumistega sõidu aega, liigne tihedus aga pikendab sellesama pika liini sõiduaega.
Siinkohal on aga eriti oluline sobivaim arv peatusi neil bussidel, sest liigne hõredus pikendab jalgsiliikumist jm ümberistumistega sõidu aega, liigne tihedus aga pikendab sellesama pika liini sõiduaega.
Kui lisaks sellele asendab isejuhtiv sõiduk ühe osa inimeste jaoks ühistranspordiga liiku-mise, suurendab isejuhtivate sõidukite laiem levik veelgi autokasutust, ummikuid linnades ja trans-pordi keskkonnamõju. Isejuhtivate autode positiivne mõju liikluskoor-muse vähenemisele ilmneb ainult sel juhul, kui ise-juhtivatel sõidukitel põhinevad nõudluspõhised la-hendused on kasutusel inimeste ühistranspordiga ühendamiseks ehk nn viimase miili lahendusena
Seega,
rääkimise asemel peaks kiiremas korras arendama ühistransporti! Nii
Einode, Svetlanade kui teiste jaoks. keskkonna jaoks. Riigikogu postitus
ehk selline väga pealiskaudne "ekspertide" kommenteerimine näitab aga
pigem, et asjast on endiselt nõrk ettekujutus.
Kas leidsite pildilt Michali?
Küll aga, kui vaadata uurimisssuuna juhtkomisjoni, siis on selliselt üldse midagi paremat loota? Tegelased, kes näevad vaid 4-realisi või ei näe üldse, ei paista mõtlema panevat ka terve uurimisrühm, olgu seal nii kõvad eksperdid kui tahes. Kusjuures selles ka EKRE esindaja. Ja kui EKRE täna ka kritiseerib olukorda, siis kus on nende endi asjalikud ettepanekud? Kai Rimmel suutis vaid RB-d asjalikumalt kritiseerida, kuid muus osas pigem ebakompetentsus.
Miks püüelda maksumaksjale lubadusi jagades kohale, kus peaksidki riigi ja sellesama maksumaksja hüvanguks tegutsema, kui seda ei suuda ega taha? Hepner, Saar, Juske, Rimmel, Võrklaev, Alender?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar