Laupäev, 8. mai 2021
Ääremaa kallid bussiliinid.
Eestis tuleb hajaasustuse tõttu riigil maabussiliinidele mitmes piirkonnas peale maksta. Praegu on üle Eesti kümneid liine, kus oleks odavam reisija taksoga kohale toimetada.
See
lause siin on veidi naljakas, sest "peale maksta" tuleb ikka paljudes
piirkondades ehk dotatsioon ongi pealemaksmine. Tõsi, peale maksta tuleb
suuresti ka seetõttu, et tegu ei ole riigifirmaga, vaid kasutatakse
kulukaid hankeid ja eraettevõtjate teenuseid. Kasumita ei tee ju keegi
midagi!
"Aktuaalne kaamera" vaatas kolme maakonna näitel, millised on riigile ehk maksumaksjale ühed kallimad bussiliinid.
Saaremaal on näiteks bussiliin, mis sõidutab inimesi Kuressaarest Laimjala kaudu Kuivastusse. Seitsme kuu jooksul on selle bussiga sõitnud kokku 57 inimest. Ühe inimese sõit läks riigile maksma enam kui 47 eurot.
Tegu
on varahommikuse bussiga (käigus E), millega sõites tuleb Kuivastus
pool tundi oodata parve väljumist. Virtsus on küll Haapsalu buss vastas,
aga vaid L ja P. Kohalik liin Lihulasse sõidab ära paar minutit enne
parve saabumist. Jääbki üle vaid Tallinna buss, millele ümber istuda,
mis aga Lihulasse ei sõidagi. Seega oleks vägagi mõttekas Virtsu 7.55 -
Lihula 8.20 - Turba Jaam 9.15 bussiliin
ja otse loomulikult igapäevaselt! Seda aga ei soovi millegipärast ükski
osapool!? See oleks Lihula jaoks väga hea võimalus ja kuna neil on
päeva jooksul mitu "auku" Tallinnaga ühendustes, siis on taas mainitud 4
(või isegi 6?) bussi päevas Turba Jaamani vajalik ja mõttekas.
Kas
selle bussiga ongi seitsme kuu jooksul sõitnud 57 inimest? Imelik ka,
kui ÜHEL päeval nädalas käigus oleva bussiga sõidab nii "vähe". Või oli
see loo kirjutamise ajal igapäevaselt käigus? Tegelikkuses on tõepoolest
isegi vaid E sõites reisijate arv liiga väike. Saaremaa vald aga
sooviks needki kinni panna, kui ainult saaks, selle asemel, et oma
palgad välja teenida? Muide, tee äärde jääb ka majutusi jm turismiga
seonduvad, kohalikest üritustest rääkimata. Igale saarlasele 3 autot?
Muidugi
on selliste varahommikuste liinide puhul tegu ettesõiduga ehk et bussi
eesmärk on Kuivastu suunalt hakata vedama inimesi keskusesse ehk
Kuressaarde. Kas midagi saaks muuta? Kindlasti, kuid see oleneb
sellestki, kas Saaremaalt oleks piisavalt vara sõitjaid kaugemale ja kui
mõttekas on tagada varahommikused väljumised Virtsust. Tähendaks ju
see, et Pärnu, Tartu vm suuna busside juhid peaks ööbima Virtsus.
Tõenäoliselt on seda mõttekam teha hilisemate bussidega, nii, et
kaugemalt tulevad bussid jõuaks hommikul Virtsu. Veel parem mõlemat
kaaluda, sest ega varahommikune buss Kuressaare suunas enam tühi pole,
seega pigem vaja hilisemale täituvust. Selge on see, et erinevatel
põhjustel soovitakse ka Kuressaarde ikka võimalikult vara mujalt jõuda.
Kuid seegi probleem, sest varahommikuti ükskõik kuskohast sõitma
hakkamine pole ju meelakkumine, seda tehakse pigem hädaolukorras.
Muidugi pidanuks loos mainitama sedagi, et tegu "kalli" liiniga, mis
vaid ühel päeval käigus, nii ei jääks vale muljet.
Omaette probleemiks teise vaatenurga alt on see, kas hajaasustuses on bussijuhte kes elavad keskusest väljas ehk antud juhul Kuivastu kandis. Nii saab ära jätta tühivedusid hommikuti ja õhtuti ja see on sama nüanss ka üle Eesti.
Järgmine buss saabub Kuivastusse
9.05 ja mis te arvate, mis kell väljub parv? 9.05! Ning loomulikult pole
ka sel ajal Virtsust busse kuhugi sõitmas. Ehk et peeglisse
peaks vaatama Saaremaa liikluskorraldajad, mitte pole ühiskond süüdi!
Tagasi Kuressaarde buss sõidab 9.45, nii et jõuaks ka parvelt bussile.
Tartust oleks väljumine sel puhul väga vara, kuid Haapsalust ja Pärnust
saaks küll tulla.
Kui Leisist sõitagi hommikul Orissaarde, et
sooviks mitme ümberistumisega kuhugi jõuda? Laimjala - Kuivastu buss on
selleks ajaks lännu! Vähemalt Tallinna bussile Orissaares napilt jõuab.
Aga miks ei võiks Kuivastus samale parvele jõuda ka Laimjala suunalt? Ja
Virtsus oleks Pärnu, Tartu jt bussid vastas? See peaks
kommertsvedajatele, kes hädas, et eeltasutud sõit neid tapab, olema
tervitatav? Saaks ju sel ajal Virtsust ära napsata kõik, kes Kuressaare,
Leisi, Laimjala suundadelt tulevad? Ja nii peaks tegema minimaalselt 4
korda päevas ning põhimõtteliselt on selle jaoks bussid Laimjala kaudu
olemas, jääb vaid Leisi - Orisaare suund paika panna.
Jõgevamaal on aga näiteks bussiliin Mustvee - Torma - Voore - Kääpa - Mustvee, millega on aasta esimese seitsme kuuga sõitnud kokku 96 inimest. Riik maksis reisija eest 26 eurot.
Jõgevamaa ÜTK on üks
nõrgimaid Eestis ja seepärast pole ka ime, et sealt nii palju bussiliine
"kallite" hulgas. Mainitud liin 228 (käigus ka vaid paaril päeval
nädalas) ei saagi olla toimiv, sest suuremas osas liinist sõidab buss
tühjalt, alles Kääpa kandis tõenäoliselt tuleb mõni reisija. Kui aga
reisijaid enne Vahimetsa teed ei ole... siis miks liin üldse nii on
paika pandud? Samas pole Tartust sellel suunal käigus rohkem kui 3
kommertsbussi nädalas! Seega, siia on vaja minimaalselt 3 korda päevas
avalikku bussiliini, (mitte kommertsliinide ajal), seda enam, et kui
praegu ka sõita hommikul Kääpalt vm Mustveesse poodi vm asju ajama, siis
tagasi saab alles lõuna ajal!
Ehk et see, nagu poleks reisijaid, on suuresti ikka liinikorraldajate viga, mitte kellegi teise.
Võrumaal on bussiliin Mõniste - Vastse-Roosa - Kari-söödi - Varstu - Mõniste. Selle bussiga on seitsme kuu jooksul sõitnud 60 inimest. Riik maksis reisija eest 21 eurot.
Ringi tiirutav liin, millest ka inimestel "pärapõrgus" suurt kasu pole. Kuhugi saad, aga tagasi niipea mitte....
ja
muidugi, kolks, vastu maakonnapiiri tõkkepuud sõites keerab kannalt
ümber! Ehk ikka MÕTLEKS natuke? Miks mitte liini pikendada
(nõudetellimuse tõttu) Valgani? Milleks see liin on, kui nõudepeatustes
ei saa ka lähimasse poodi sõita, seal ostud teha ja tagasi?
"Kui dotatsioon sisenemise kohta hakkab minema üle 10 euro, siis ühistranspordikeskus peab väga-väga põhjendama, miks need dotatsioonid nii kõrgeks on läinud. See on meie nii-öelda valulävi," märkis maanteeameti ühistranspordi osakonna juhataja Kirke Williamson.
Ahsoo!?!?
Kuidas aga põhjendada, kui ÜTK-d tihti ise arugi ei saa, milles
probleem? Ning Williamson ja Transpordiamet ei suuda maakonnapiire
kuidagi "ära kaotada" ehk tagada normaalseid piiriüleseid liine?
Mõnel pool ühendatakse maaliinid sotsiaaltranspordiga
Eesti kolm kõige kallimat liini on Saaremaal, nende kulud ületavad maanteeameti poolt normaalseks peetud summat kolme-neljakordselt.
Saaremaa valla transpordinõunik Karl Tiitsoni sõnul näivad saarlaste numbrid suured, sest tegu on ettesõiduga. Näiteks hommikul Kuressaarest Leisi sõitev tühi buss on üks liin, aga sealt linna tööleminejaid sõidutav buss kannab teist numbrit.
"Kui me võrdleme ennast just sarnaste maakondadega - hajaasustatud ja vähene rahvastik -, siis kindlasti Saaremaa ei ole halvem kui teised sarnased maakonnad," ütles Tiitson.
Just
sellest ma räägingi. Kas aga Leisis ei leidu paari meest, kes tahaks
bussijuhina töötada? Eriti kui saad alustada kodust ja seal ka liini
lõpetada?
Williamsoni sõnul ootavad maaliine ees muudatused, sest kui ühes kuus sõidab bussiga kümmekond inimest, siis pole mõtet traditsioonilist bussiliini käigus hoida. Mõistlik oleks need asendada ettetellitava nõudeliiniga.
"Võib-olla tõesti on algus ebamugav, et sa pead selle transpordi endale koju tellima, aga sellega harjub ära. Mujal maailmas see toimib, ma ei saa aru, miks Eestis ei võiks see toimida," selgitas ta.
Samas ei pruugi nõudeliin olla riigi jaoks odav lahendus. Nii näiteks maksab setude viimine Orava jaamas peatuvale Tartu rongile ligi 50 eurot sõitja kohta.
Väheste reisijatega liinide puhul tuleb Williamsoni sõnul leida allternatiivne lahendus, olgu selleks siis väiksemad bussid või takso.
Lahendust pidanuks ammu otsima ja ei ole ainuke
lahendus nende asendamine, täiesti võimalik võib olla ka liini
pikendamine. Eestis on sadu liine, kus maakonnapiirid ehk
Williamsoni-hanked on segavaks faktoriks. Neid olen järjepidevalt neid
ka välja toonud, aga no ei huvita Transpordiametit!!! See käib ka
"setude viimise" kohta rongile. 50 eurot per kärss on ikka üle mõistuse!
Ja seda ajal kui Vastseliinast rongile ei saa. Võrrugi jõuab alles 7.32
ja mis kellaks jõuab nii Tartusse kui on vaja?
Kas liinid 137A ja B on sõitjatega või tühjad? Ehk oleks siis mõte jubaVõrust tunnike varem väljuda ja sõita Koidula jaamani?
Mainitud
"kallis" Orava jaama sõitev liin on ka keeruline nõudeliin, kus mingist
punktist sõit algaks juba üsna vara, kuigi rongijaamani vaid mõned
kilomeetrid ja tervet tiiru kaasa teha pole kellelgi tahtmist. Nõustuda
saab aga sellega, et kõiki kohti regulaarliinidega läbi sõita ei saa ja
seegi, et NÕUDETRANSPORT ON KALLIS LÕBU! Veel kallim enamasti kui
"kallis" buss.
Ja kas ka Vastseliinas pole juhte, kes bussijuhi ametit kaaluks, kui buss seisaks kodus?
Kui
aga see liin on kalliduselt Eesti rekordliine, miks seda siis vaja on?
See tuleb likvideerida ja püüda mingil teisel lõigul tagada
regulaarliinid, mis oma otstarbe paremini täidaks. Meremäe - Obinitsa
suunalt täidaks selle paremini isegi see, kui selle lõigu sõidaks enne
liinile 115A minev buss Obinitsast, kuid Vastseliina seega ühendust ei
saaks. Värska - Niitsiku lõigu Ilumetsani saaks sõita hiljem Podmotsasse
suunduv 79A. Need vaid ühed näited, kuidas asju kaaluda.
Lähiajal hakatakse Eestis katsetama lahendust, kus ühendatakse maaliinid sotsiaaltranspordiga.
"Kogu selle projekti mõte on, et need inimesed, kes suudavad iseseisvalt istuda, võiks sõita ühistranspordiga. Kas see buss - on see siis buss või takso - läheb talle täiesti ukse juurde järele, aitab inimese bussi või siis võetakse koduvärava juurest peale," rääkis Williamson.
Saaremaa on üks maakond, kus seda katsetama hakatakse. Selle lahenduse puhul muutub teekond ilmselt pikemaks või viiakse inimene varem soovitud kohta, et kõigi soovijate sõite ühildada.
"Praeguse nädalavahetuse liikluse Saaremaal võiks sisuliselt tervenisti asendada. Nädalavahetusel on mõned üksikud liinid, kus nõudlus on nii suur, et traditsiooniline liin õigustab ennast," tõdes Tiitson.
Tema sõnul hakkab uudne nõudetransport olema tasuline ning seda ei saa tellida sinna, kus sõidab tavaline bussiliin.
See
tundub kõik paras totrus, aga ega Tiitson enam ka asju organiseeri.
Eestvedajate hulgas hoopis "eksperdid" nagu Tanel Talve jt. Kui aga seni
sõite organiseerida ei osatud, kuidas järsku osatakse nõudesüsteemi
edukalt arendada? Või on käpp sees mingis firmas, mille jaoks need
TASULISED nõudetranspordid on "sobivamad"?
Jutt sellest, et
nädalavahetuse enamus liine saaks tervenisti asendada, on näide
soovimatusest hoolida inimestest. Muidugi saab seda vaadata ka teistpidi
- ega nädalavahetusel polegi suurt bussiliine Saaremaal! Ja ega
Laimjalast Kuivastusse polegi tahtmist sõita kui sõit võtab aega 1.15 -
2.05!? Kui bussid sõidavad ja keegi liinikorraldajatest ei tea, miks nii
ja kuhu, siis ei saagi sest asjast asja! Küll aga peaks vaatama kogu
liinivõrgu üle vaatama parvedega ühendamise suhtes, see aga nõuab tööd
ka mandripoolelt. Sh kommerstvedajatelt, kelle ainus eesmärk ei saa olla
Tartust vm kupatada ilmtingimata Kuressaareni.
Mitu liini on käigus sh nädalavahetusel Leisi suunalt Kuivastusse? Null! On midagi Orissaareni, aga see on ka kõik
Läänemaal on kõige enam nõudeliine Nõva kandis, kus elab pisut üle 300 elaniku. Juba aasta aega saavad bussi peale vaid need, kes on oma sõidusoovi eelmisel õhtul registreerinud.
"See on mõistlik, sest Nõva on hajaasustusega piirkond ja inimesi on siin vähe, ühistranspordi kasutajaid on veel vähem. Tühja bussi edasi-tagasi sõita lasta pole mõtet," arvas Nõva osavallavanem Aivi Heinleht, kelle sõnul sai nõudesõitude süsteem reisijatele kiiresti selgeks.
"Me peame kiitma ka oma bussijuhti, kes on väga hea suhtleja inimestega, kes kõigile väga meeldib. Ta suutis kõigile hästi ära seletada selle ja ta on väga lahke ja abivalmis," lisas Heinleht.
Eks Nõva
piirkonnaski ole omad murekohad, nii ei saanud vahel ühelt liinilt
teiselegi (Tallinna) istuda. Nüüd saab. Aga see pole veel kõik, mida
oleks vaja muuta.
Osa märgitud liinidest ongi tänaseks kadunud. Mitte ümber kujundatud, sest nii on lihtsam...
Või pole muret kohalike liinidega? Oi, ja kuidas veel! Lugege, mida inimesed kirjutavad:
Reede, 14. mai 2021
Jõgeva - Elva linnalähirong?
Omavalitsuste ametnikud aga mängivad oma liivakastides. Tartu linnaski ehk et keskenduvad mängult rahva kaasamisele ja plaanivad järjekordselt raha kulutada aina uute ja uute arengukavade tegemiseks. Tegelikkuses, on neist mingitki tolku? Ei ole, sest need ei kohusta millekski, seega saab sinna toppida igasugust soga, peaasi, et valija ära lollitada ja näidata ennast aktiivsete tegutsejatena valijate heaks.
Tartu linna FB lehelt:
Valgani kardetavasti ei saa kunagi olema elektrifitseerimiseks piisavalt tihedat rongiliiklust, Elvani aga on lootust rohkem! Isegi siis, kui peaks jõutama arusaamadeni, et taastada on vaja ka rongiliiklus Võru suunal. Ehk peaks juba täna ja kindlasti homme olema (kiir)ronge Tallinn - Elva, mitte ainult Tartuni? On neidki, kes pidevalt jalgu trambivad ja nõuavad 4-realist maanteed Elvani, kuigi see on igas mõttes veelgi koormavam. Nii keskkonnale kui maksumaksja rahakotile. Ei suudeta ju juba tänagi teid piisavalt uuendada ja tasemel hoida, seega ei tohiks sellistest ehitustest isegi mõelda enam mitte! Raudtee aga on olemas ja kuigi Tartu aina paisub ning osa piirkondi jäävad raudteest kaugele, on juurdepääsu optimeerimine ikkagi võimalus, olgu nendeks ümberistumispeatusteks siis Vorbuse, Tähtvere, Aardla või Ropka. Või veel mõni uus peatus. Muidugi ei saa uue peatuse ehitamise ainukeseks põhjuseks olla vaid ümberistumised, vaja on ka piirkonnas elanikke või töökohti. Vorbusel nüüd uue raudteesilla ehitus, kuid peatust ei planeerita. Ehk peaks? Eriti kui planeeritakse rohkem elumaju, Jänese matkarada hakkab toimima aktiivselt või mõnel muul põhjusel. Kuigi raske on vist tartu vallalt loota tõelist piirkonna visiooni tuleviku suhtes?
Tabivere on juba teatud määral Tartu magala ja et selle koha väärtus saaks kasvada, on tihe rongiliiklus üheks eelduseks. Abiks oleks juba täna seegi, kui Tartu kiirrongid siin peatuks, sest praegune sõiduplaan ei ole tabiverelaste jaoks üldse mitte "meelitav". Kasvõi osagi ronge. Et aga asi võiks olla täiuslikkuselähedane, on vaja tipptundidel hoopis teistsugust rongiliiklust, hommikuti ja õhtuti siis ehk isegi ca 40 min intervalliga. Ja ehk ei peagi kõik olema Elva - Jõgeva rongid vaid nii nagu pealinna läänesuunal, ka lühemaid sõite tegevaid nagu Tabivere - Nõo jm. Sõltuvad asjad ju ka läbilaskevõimest.
Eelduseks on aga peatuste lisandumine, Tähtvere ülesõit plaanitakse küll kahetasandiliseks teha ja see kasuks ei tuleks. Loodetavasti seda ka ei tehta, sest nagu öeldud, sellised asjad muudavad elu vaid kulukamaks. Busside peatuskohad peaks olema vahetult perroonide kõrval. Milliseid peatusi aga veel on juurde vaja, on võtmeküsimus. Väga palju neid "karta" ei ole, sest suur osa raudteest kulgeb täielikul hajaasustuse alal, seega pole ka kartust, et linnalähirongide sõiduaeg väga pikaks veniks. Jõgeva - Tartu oleks see 45, Elva - Tartu 35 min ringis.
Muuhulgas tähendavad need rongide täituvuse suurendamist. Minnakse ju sinna siis, kui selles suunas rongid tühjemad?
Tihe rongiliiklus tähendaks kindlasti ka võimalusi tulla rongile rattaga, eriti kui rattateedevõrk aina paremaks muutub. See eeldab siiski nii ratta võtmist rongi kui harjumusi rattaid peatustesse jätta.
Olulisim on aga Jõgeva ja Tabivere.
Rong saabus 16.04, vahetult enne sõitis minema Siimusti buss, minut peale saabumist Puurmani ja Sadala buss, heal juhul jõuab Põltsamaa bussile...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar