Blogiarhiiv

pühapäev, 6. märts 2022

Viie tunniga Jõgevalt Raplamaale 1. Märts 2021.

 

Laupäev, 27. märts 2021

Jõgevalt Raplamaale 1.

 

 
Jõgeva on üks selliseid keskusi, mis sobib maakonnaliinide alguseks ja lõppkohaks. Mitte kõikide, sest suur osa piirkonna liine peaks hoopiski Jõgevat LÄBIMA, aga teistest maakondadest tulevad liinid võivad siin suures osas lõpetada küll. Miks nii? Kui loogiliselt kujutleda liine teistest regioonidest, siis Jõhvist ja Tartust Mustveesse, Suure-Jaanist Põltsamaale jm liinid sobituksid Jõgevani sõitmisega väga hästi, sest tegu on sõlmpunktiks sobiva kohaga. Selliseid kohti on Eestis veel, kui võrrelda näiteks Türi ja Paidet, siis Türi on sobiv, Paide aga mitte.
Mind aga huvitas võimalus sõita läbi pool Eestit ning vaadata ümberistumiste puhul tekkivat tunnet ja seda just sellest vaatenurgast, kui neid ümberistumisi on mitu.
 

 
Siin oleks vaja uut, Äntu rongipeatust. Põhjuseks koha populaarsus ja kuna Äntu järvede juurde ühistransporti sisuliselt pole, peaks selle võimaluse tekitama



 
Jõgeval jälgisin lihtsalt busside väljumisi ja saabumisi ning ega uut midagi öelda polegi - ÜTK ja omavalitsused siin  vist tõepoolest meelega laisklevad, sest soovi midagi kardinaalselt paremaks muuta ei paista kuskilt otsast. Sõiduplaani vaadates näed selgelt, kuidas bussid väljuvad suvaliselt järjestikku, mitte mingisugust "korda" ehk sobivust rongiaegadega ei ole.  Üksikuid Mustvee busse, mis rongidega klapitatud, selleks pidada ei saa.






 
On ju seegi "naljakas", et bussid sõidavad mõnel suunal linnast välja selle servapidi, võimalikult KAUGEL kortermajadest ja teistpidi neist mööda, ilma et siin oleks peatust. Kui aga mõelda vallavõimude põhjendusele, et ei soovita linna keskelt suure liiklussageduse tõttu kesklinnas sealtkaud busse sõidutada....



 
Koroona ajal on sõitjaid muidugi kordades vähem, aga siiski sõidetakse, sest elu ei saa seisma jääda.


 
Küll aga mõnel pool bussid seisavad palju. Ning selleks, et saada Jõgevalt Raplasse, peab sõitma suure ringiga, kulutades selleks tohutult aega. Korduvalt olen kirjutanud sellestki, et isegi Järva-Jaani tuleb sisuliselt sõita 100-200 km, seda aga ajal kui Vägeva suunal saaks innapoole bussidega väga lihtsalt. Paraku solgutatakse igal pool lühikesi korjeliine, keskusepõhiselt ja neid ühildada ei plaanita vist niipea.
Ühes asjas sain siin aga selge kinnituse - Järvamaal on see kahe keskuse "kõlvatu konkurents" bussiliikluses täiesti absurdne lugu! Minu seekordsel sõidul klappisid küll kõik ümberistumised pea ideaalselt, aga miks peab ümber istuma EBAREAALSETES kohtades?

Igal juhul oleks vaja kohalikud liinid siduda ja muuhulgas tagada ka liin Jõgeva Jaam - Vägeva Jaam - Koeru - Paide - Türi. Ehk isegi Särevereni, sest olukorrad, kus isegi Türilt ja Säreverest Mäosse ning Mäekülla ümberistumiseta saab vaid üksikutel puhkudel, on absurdsuse tipp! Valdav enamus Paide liine peaks olema pikendatud Türini ja Särevereni (osa läbi Väätsa), Türi liinid aga Mäekülani. Kõigele lisaks annaks see võimaluse ka osa Paide - Türi liine asendada.

 
Minu jaoks oli aga tegu paraja seiklusega läbi Eestimaa. Imekombel, nagu juba ütlesin, ümberistumised klappisid ja hea, et vana peatus.ee versioon neid ka välja tõi, kui sisestasin näiteks Jõgeva - Paide. Kuid esialgu pidin selleks sõitma hoopis teises suunas, kui loogika pakuks, rongiga Jõgevalt Tapale.

Rongiga praegu muidugi hea sõita, isegi saab hea vedamise korral maskita rongis olla. Seda muidugi juhul, kui teisi sõitjaid läheduses pole ja praegu selliseid hetki on.

 
Kuidas liine rongidega siduda? Muidugi saab seda teha ka Jõgeval, aga osadel puhkudel on mõistlikum teha seda Vägeva Jaam peatuses, kui on sobival ajal peatuvaid ronge. Muidugi eeldaks see 7-8 min seisuaega, et jõuaks nii bussilt rongile kui rongilt bussile istuda.  Unustada ei tohi sedagi, et Tooma peatus sellel juhul hea võimalus, kuhu saaks siis tulla ka rongiga. Samuti tooks see paremaid võimalusi Koeru inimeste jaoks, kus bussiliikluse muutunud pigem halvemuse poole. Vajaduse korral saab bussi sinna suunata ka läbi peatuse Rakke Jaam, sest suurt ringi see ei põhjust



 
Hea oli Tamsalus näha bussi rongiga ühel ajal, Tamsalu - Rakvere. Kuid ka siin saaks normaalseks pidada vaid liine, mis LÄBIKS Tamsalut, näiteks Türi - Järva-Jaani - Tamsalu - Rakvere.  Mõelgem, kui mitu suurt asulat selle sisse jääb ehk et milliste kohtadeni saab ühe raksuga vajadusel sõita!





 
See pilt on aga selline, mis peaks panema mõtlema ka Võrust paremate ühenduse vajadusele. Sõdurpoisid on ju ka sihtgrupp, kellele tuleb mõelda!? Tapal on neile kojusõiduks erinevates suundades üksjagu võimalusi, Võrus teenides olukord hoopis keerulisem.


 
Tapal oli ümberistumiseks aega 6 minutit - paras!




 
Tapa - Paide maakonnaliini sõiduaeg aga parajalt pikk ja hoolimata üpris rohketest peatustest oli kiirus ikka nadi küll! Aravete jm kohtade jaoks ei ole valikud nii ühes kui teises suunas just eriti rohked, seega peaks siin ka bussiliine rohkem olema. Üldiselt ei morjenda muidugi kui sõit ka veidi kauem kestab, 1 h ja 25 min, aga selgelt liiga kaua. Sõidu pikkus ju 60 km ringis vaid.



 
Veel üks nüanss, mille pärast mitut keskust läbivad liinid on paremad - iga suurema keskuse lähedal on bussipeatusi, kuskohast üpris rohkesti sõidetakse. Kui aga neist ei saa otse n.ö. oma keskusest järgmisse või vastupidi, siis on see selgelt ebaratsionaalne (või ka Amblast Moele vm). Kuigi Tapalt on siiski Rakvere suunas üpris sage liiklus.










 
Käravete ja Aravete, Roosna-Alliku, eriliselt hea bussiühenduse üle kiidelda ei saa. Kui Tapa suunal veel midagi valida on, siis Aegviidu suunal on asi väga hapu. Türi Jaam - Aegviidu Jaam oleks aga väga oluline bussiliin, nagu ka Aegviidu Jaam - Aravete - Tapa Jaam.



 
Muidugi nautisin vaateid, kuigi mitte kõiki Kui näed mingeid lagunevaid hooneid, siis ega see meeldiv pole. Pildistada aga kõike ei saanud, sest aknad olid üksjagu määrdunud.


 
Eks vilets bussiliiklus oleks siinkohal üheks põhjuseks, miks kergesti auto valitakse. Kui ikka poodi saamiseks bussid ei sobi....





 
Mõni bussipaviljon küll väga lahedalt kaunistatud, kuid üldiselt asjalikke ootekodasid pole ka siinkandis. ikka "linnukekirjaputka" ja kõik!



 
Sõitjaid ei olnud väga palju, aga peatuda tuli siiski üksjagu tihti. See, et sõidetakse keskustevahelistel liinidel aga väga erinevatest peatustes MÕLEMAS  suunas, on kohe märgatav ja see ongi erinevus keskusepõhistest korjeliinidest, kus üks suund sageli reisijatest tühi.


 
Kas ilus embleem otsaseinal muudab selle käkerdise kuidagi paremaks? Ei, OOTEkoda see siiski pole, liiga hea sõna, et seda kasutada mõttetute rajatiste puhul.



 
Muidugi ei hakanud ka bussipeatustes siingi ühtegi parkimisala silma.

 
Bussipeatuste uue tähistuse kohta pole Transpordiametist siiani midagi kuulda, aga selge, et isegi päeval oleks see abimeheks ootavate reisijate märkamisel.

 
Teel torkas ka see allee silma, vahepealsed tühikud tuleks täis istutada.



 
 
Roosna-Alliku on aga endiselt plaanis üle vaadata. Kasvõi juba selleks, et Pärnu jõe läte ise ära näha.


 
Et sellised paekivist hooned korda tehtud, on küll hea näha.



 
Et siis selline "ootekoda"? Vihma eest kaitseb tõesti, aga võiks kenam olla? Aknad ka ei püsi?


 
Rõõmustav oli näha aga uut kergtee lõiku valmimas!







 
Muidugi läbis buss ka tõelist käkki! Seda mida nimetatakse terminaliks. Täielik läbikukkumine ja kasu pole sest mõhkagi. Ainult aja- ja kütusekulu. Kuid tõenäoliselt on Järvamaa ÜTK sellest veel kaua teisel arvamusel.


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar