Laupäev, 27. märts 2021
Jõgevalt Raplamaale 1.
Jõgeva
on üks selliseid keskusi, mis sobib maakonnaliinide alguseks ja
lõppkohaks. Mitte kõikide, sest suur osa piirkonna liine peaks hoopiski
Jõgevat LÄBIMA, aga teistest maakondadest tulevad liinid võivad siin
suures osas lõpetada küll. Miks nii? Kui loogiliselt kujutleda liine
teistest regioonidest, siis Jõhvist ja Tartust Mustveesse, Suure-Jaanist
Põltsamaale jm liinid sobituksid Jõgevani sõitmisega väga hästi, sest
tegu on sõlmpunktiks sobiva kohaga. Selliseid kohti on Eestis veel, kui
võrrelda näiteks Türi ja Paidet, siis Türi on sobiv, Paide aga mitte.
Mind aga huvitas võimalus sõita läbi pool Eestit ning vaadata ümberistumiste puhul tekkivat tunnet ja seda just sellest vaatenurgast, kui neid ümberistumisi on mitu.
Mind aga huvitas võimalus sõita läbi pool Eestit ning vaadata ümberistumiste puhul tekkivat tunnet ja seda just sellest vaatenurgast, kui neid ümberistumisi on mitu.
Siin
oleks vaja uut, Äntu rongipeatust. Põhjuseks koha populaarsus ja kuna
Äntu järvede juurde ühistransporti sisuliselt pole, peaks selle
võimaluse tekitama
Jõgeval
jälgisin lihtsalt busside väljumisi ja saabumisi ning ega uut midagi
öelda polegi - ÜTK ja omavalitsused siin vist tõepoolest meelega
laisklevad, sest soovi midagi kardinaalselt paremaks muuta ei paista
kuskilt otsast. Sõiduplaani vaadates näed selgelt, kuidas bussid
väljuvad suvaliselt järjestikku, mitte mingisugust "korda" ehk sobivust
rongiaegadega ei ole. Üksikuid Mustvee busse, mis rongidega klapitatud,
selleks pidada ei saa.
On
ju seegi "naljakas", et bussid sõidavad mõnel suunal linnast välja
selle servapidi, võimalikult KAUGEL kortermajadest ja teistpidi neist
mööda, ilma et siin oleks peatust. Kui aga mõelda vallavõimude
põhjendusele, et ei soovita linna keskelt suure liiklussageduse tõttu
kesklinnas sealtkaud busse sõidutada....
Koroona ajal on sõitjaid muidugi kordades vähem, aga siiski sõidetakse, sest elu ei saa seisma jääda.
Küll
aga mõnel pool bussid seisavad palju. Ning selleks, et saada Jõgevalt
Raplasse, peab sõitma suure ringiga, kulutades selleks tohutult aega.
Korduvalt olen kirjutanud sellestki, et isegi Järva-Jaani tuleb
sisuliselt sõita 100-200 km, seda aga ajal kui Vägeva suunal saaks
innapoole bussidega väga lihtsalt. Paraku solgutatakse igal pool
lühikesi korjeliine, keskusepõhiselt ja neid ühildada ei plaanita vist
niipea.
Ühes asjas sain siin aga selge kinnituse - Järvamaal on see kahe keskuse "kõlvatu konkurents" bussiliikluses täiesti absurdne lugu! Minu seekordsel sõidul klappisid küll kõik ümberistumised pea ideaalselt, aga miks peab ümber istuma EBAREAALSETES kohtades?
Ühes asjas sain siin aga selge kinnituse - Järvamaal on see kahe keskuse "kõlvatu konkurents" bussiliikluses täiesti absurdne lugu! Minu seekordsel sõidul klappisid küll kõik ümberistumised pea ideaalselt, aga miks peab ümber istuma EBAREAALSETES kohtades?
Igal
juhul oleks vaja kohalikud liinid siduda ja muuhulgas tagada ka liin
Jõgeva Jaam - Vägeva Jaam - Koeru - Paide - Türi. Ehk isegi Särevereni,
sest olukorrad, kus isegi Türilt ja Säreverest Mäosse ning Mäekülla
ümberistumiseta saab vaid üksikutel puhkudel, on absurdsuse tipp! Valdav
enamus Paide liine peaks olema pikendatud Türini ja Särevereni (osa
läbi Väätsa), Türi liinid aga Mäekülani. Kõigele lisaks annaks see
võimaluse ka osa Paide - Türi liine asendada.
Minu
jaoks oli aga tegu paraja seiklusega läbi Eestimaa. Imekombel, nagu
juba ütlesin, ümberistumised klappisid ja hea, et vana peatus.ee
versioon neid ka välja tõi, kui sisestasin näiteks Jõgeva - Paide. Kuid
esialgu pidin selleks sõitma hoopis teises suunas, kui loogika pakuks,
rongiga Jõgevalt Tapale.
Rongiga
praegu muidugi hea sõita, isegi saab hea vedamise korral maskita rongis
olla. Seda muidugi juhul, kui teisi sõitjaid läheduses pole ja praegu
selliseid hetki on.
Kuidas
liine rongidega siduda? Muidugi saab seda teha ka Jõgeval, aga osadel
puhkudel on mõistlikum teha seda Vägeva Jaam peatuses, kui on sobival
ajal peatuvaid ronge. Muidugi eeldaks see 7-8 min seisuaega, et jõuaks
nii bussilt rongile kui rongilt bussile istuda. Unustada ei tohi
sedagi, et Tooma peatus sellel juhul hea võimalus, kuhu saaks siis tulla
ka rongiga. Samuti tooks see paremaid võimalusi Koeru inimeste jaoks,
kus bussiliikluse muutunud pigem halvemuse poole. Vajaduse korral saab
bussi sinna suunata ka läbi peatuse Rakke Jaam, sest suurt ringi see ei
põhjust
Hea
oli Tamsalus näha bussi rongiga ühel ajal, Tamsalu - Rakvere. Kuid ka
siin saaks normaalseks pidada vaid liine, mis LÄBIKS Tamsalut, näiteks
Türi - Järva-Jaani - Tamsalu - Rakvere. Mõelgem, kui mitu suurt asulat
selle sisse jääb ehk et milliste kohtadeni saab ühe raksuga vajadusel
sõita!
See
pilt on aga selline, mis peaks panema mõtlema ka Võrust paremate
ühenduse vajadusele. Sõdurpoisid on ju ka sihtgrupp, kellele tuleb
mõelda!? Tapal on neile kojusõiduks erinevates suundades üksjagu
võimalusi, Võrus teenides olukord hoopis keerulisem.
Tapal oli ümberistumiseks aega 6 minutit - paras!
Tapa
- Paide maakonnaliini sõiduaeg aga parajalt pikk ja hoolimata üpris
rohketest peatustest oli kiirus ikka nadi küll! Aravete jm kohtade jaoks
ei ole valikud nii ühes kui teises suunas just eriti rohked, seega
peaks siin ka bussiliine rohkem olema. Üldiselt ei morjenda muidugi kui
sõit ka veidi kauem kestab, 1 h ja 25 min, aga selgelt liiga kaua. Sõidu
pikkus ju 60 km ringis vaid.
Veel
üks nüanss, mille pärast mitut keskust läbivad liinid on paremad - iga
suurema keskuse lähedal on bussipeatusi, kuskohast üpris rohkesti
sõidetakse. Kui aga neist ei saa otse n.ö. oma keskusest järgmisse või
vastupidi, siis on see selgelt ebaratsionaalne (või ka Amblast Moele
vm). Kuigi Tapalt on siiski Rakvere suunas üpris sage liiklus.
Käravete
ja Aravete, Roosna-Alliku, eriliselt hea bussiühenduse üle kiidelda ei
saa. Kui Tapa suunal veel midagi valida on, siis Aegviidu suunal on asi
väga hapu. Türi Jaam - Aegviidu Jaam oleks aga väga oluline bussiliin,
nagu ka Aegviidu Jaam - Aravete - Tapa Jaam.
Muidugi
nautisin vaateid, kuigi mitte kõiki Kui näed mingeid lagunevaid
hooneid, siis ega see meeldiv pole. Pildistada aga kõike ei saanud, sest
aknad olid üksjagu määrdunud.
Eks
vilets bussiliiklus oleks siinkohal üheks põhjuseks, miks kergesti auto
valitakse. Kui ikka poodi saamiseks bussid ei sobi....
Mõni
bussipaviljon küll väga lahedalt kaunistatud, kuid üldiselt asjalikke
ootekodasid pole ka siinkandis. ikka "linnukekirjaputka" ja kõik!
Sõitjaid
ei olnud väga palju, aga peatuda tuli siiski üksjagu tihti. See, et
sõidetakse keskustevahelistel liinidel aga väga erinevatest peatustes
MÕLEMAS suunas, on kohe märgatav ja see ongi erinevus keskusepõhistest
korjeliinidest, kus üks suund sageli reisijatest tühi.
Kas
ilus embleem otsaseinal muudab selle käkerdise kuidagi paremaks? Ei,
OOTEkoda see siiski pole, liiga hea sõna, et seda kasutada mõttetute
rajatiste puhul.
Muidugi ei hakanud ka bussipeatustes siingi ühtegi parkimisala silma.
Bussipeatuste
uue tähistuse kohta pole Transpordiametist siiani midagi kuulda, aga
selge, et isegi päeval oleks see abimeheks ootavate reisijate
märkamisel.
Teel torkas ka see allee silma, vahepealsed tühikud tuleks täis istutada.
Roosna-Alliku on aga endiselt plaanis üle vaadata. Kasvõi juba selleks, et Pärnu jõe läte ise ära näha.
Et sellised paekivist hooned korda tehtud, on küll hea näha.
Et siis selline "ootekoda"? Vihma eest kaitseb tõesti, aga võiks kenam olla? Aknad ka ei püsi?
Rõõmustav oli näha aga uut kergtee lõiku valmimas!
Muidugi
läbis buss ka tõelist käkki! Seda mida nimetatakse terminaliks. Täielik
läbikukkumine ja kasu pole sest mõhkagi. Ainult aja- ja kütusekulu.
Kuid tõenäoliselt on Järvamaa ÜTK sellest veel kaua teisel arvamusel.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar