2023. a valminud sarja 3. saade - Transport.Selliseid saateid vaadates ei ole tegu mitte kahetiste tunnetega vaid ei oskagi öelda"mitmestega". Futuristide jaoks võib see olla äärmiselt põnev, paljude jaoks aga ehk hoopiski koomiline. Igal juhul on tegu rohepöörastega, kelle adekvaatsus on vägagi kaheldav. Progress jm sellised sõnad on tänaseks devalveerunud, nagu ka majandustõus jpm väljendid. Sest selliseid armastavad kasutada lobistid ja lausa suuraferistid. Küllap sageli näoga "hea eesmärgi nimel", ainult et milline see hea eesmärk on?
https://jupiter.err.ee/1609818337/tulevik-ulaltvaates
Ah et peaksime jõudma selleni, et transportima inimesi odavamalt, vähemate tõrgetega, turvalisemalt, ideaalis nullsüsinikujalajäljega? Kõlab hästi jah. Progress aga ei saa automaatselt tähendada nullsüsinikujalajälge. ainuüksi juba sel põhjusel, et aastaks 2050 võimegi olla praktiliselt ilma vedelkütuseta ja sinnani me aina kasvatame jalajälge. Igapäevaselt, igal aastal ja sisuliselt seda lausa soodustatakse. Kuigi oleks ju võimalik juba täna kardinaalselt autostumist (ja mitte ainult, ka lennundust jm) vähendada. Kui me seda aga ei tee, on kõik sellised ulmesaated puhas jama!
Esmalt näidatakse robotaksosid. Tegelikult olen muidugi 100% nõus sellega, et transpordisüsteem tuleb ümber kujundada. Robotakso oleks siis 100% elektriline ja juba see paneb küsima - kuskohast me hakkame saama piisavalt elektrit? Tuugenid ja päikesepargid ei ole kuuldavasti jätkusuutlikud, igasse külla tuumajaamasid ka ei tahaks? Võib olla on lootust, et kuskil, kus päikest palju, saaks sõiduatod liikuda neil endil asuvate päikesepaneelide jõul. Küll aga on teada, et nende, akude jpm tootmiseks kuluks väga suures koguses kalleid ja haruldasi maavarasid. Kas ajuvaba "majanduse kasvatamine" rohepöördega koos ei vii meid hoopis III maailmasõjani? Sest ahnus sunnib võtma teistelt, kui endal ei ole või ei jätku?
Meil on muidugi linnadki väikesed, aga kujutada ette, et mingis suurlinnas sõidaks 100 000 või rohkemgi robotaksot? Ehk peaks tegelikkuses hoopis sõitmist vähemaks muutma? Elukohad lähemal töökohtadele? Linnade kasv võimaldaks ehk midagi ses osas muuta? Ehk peaks selle peale mõtlema juba täna, nt ehitades ladusid, tootmisettevõtteid mitte ümber Tallinna ja Tartu vaid hoopis linnast väljuvate teede äärde, ühele poole ettevõtted, teisele poole teed elamukvartalid?
"Kui meil (kaadris Pariis 2050) on palju rohkem iseliikuvaid sõidukeid, siis teed, parklad, sillad - kõik muutuvad laste mängualadeks, haljasaladeks" - soovunelm? Kas kaovad ära ka kaubaveod linnades? Välja tuuakse seegi, et sisepõlemismootoritega peame hüvasti jätma. Küsin uuesti, kuskohast tuleb see meeletu elektrienergia kogus?
Daejeon (L-Korea) plaanitakse elektrilisi laadimisradu, kus sõidukeid laetakse teepinnalt. Sellega poleks ka meil talvel probleeme? Ja miks ei taheta rääkida sellest, et kogu sellise infra ehitamine on ju ka suure süsinikujlajäljega?
Edasi näidatakse elektrilennukit ehk et vaja pole enam teid ega rööpaid! Tõsiselt? Kui palju on meil vaja selliseid lennukeid, et vedada ära Keila või Tartu suuna rongireisijad?
Pikalt on juttu ka droonidest, justkui oleks need võluvits kõikide probleemide lahendamiseks. Ausalt öeldes ei tahaks küll näha maal elades tuhandeid droone päevas üle lendamas. Hea nali on aga see, et "kujuta ette, et toidukarp jõuab su juurde mõne minutiga ja peaaegu tasuta....". Ehk peaks sul toidukarp hoopis tööl kaasas olema? Ehk on küsimus hoopis meie enda suhtumise muutuses?
Jutuks ka hüperloop ja superkütus, aga ... pigem ennustatakse et lennukireisijate arv kasvab tohutult. On ikka nii palju vaja lennata?
https://jupiter.err.ee/1609818340/tulevik-ulaltvaates
See link on siis sarja esimesest osast - Energia.
Kui vahel saan vastuseks kommentaaridele selle kohta, kuidas peaksime rängalt ja halastamatult kulutamist vähendama, ütluseid a la "kas hakkame taas hobuvankritega sõitma", saab sellest aimu, et väga paljud ei saa aru, mida tähendab ülejõu elamine ja tarbimine. Seda enam võib öelda, et piltlikult peamegi tagasi pöörduma oma juurte juurde ehk siis elada vajaduste ja võimaluste järgi. Targalt. Reageerimata paadunud autoomanike kisale.

Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar