Neljapäev, 12. august 2021
Kuuldused minu kurjusest ametnike vastu on liialdatud.
Ühistranspordi
seminarile tuli veel mõni osavõtja ühistranspordiga ja autoga oldi
vastas. Pool heategu tehtud, aga see lihtsam kui mitme ümberistumisega
(nagu hiljem näeme, siis seda ikkagi loetakse miinuseks). Enamus siiski
mitte. Parklasse kogunes palju autosid ja see pole sugugi tavapärane,
kuigi on ka P&S süsteemi kasutajaid. Üksikuid.
Otsisin, kas keskuses ka mõni veekraan seinast välja ulatub, aga ei leidnud.
Mäo
ühistranspordi terminali omapära, busse peatub rohkem, kui siin leidub
nende kasutajaid. Igas mõttes väga ebaõnnestunud lahendus kuni selleni
välja, et alguses ei lubatud siin isegi teenuseid mingeidki pakkuda. Ja
kellele sa pakud, kui inimesi pole?
Ehk õnnestuks Mäeküla tee ümberehitamisel uueks lahenduseks teha? Tõsi, see ei sobi Roosna-Alliku suuna jaoks, aga mõne suuna jaoks parem kui Mäo? Ka Türi-Paide bussid saaks sinna suunata Seinapalu kaudu?
Ehk õnnestuks Mäeküla tee ümberehitamisel uueks lahenduseks teha? Tõsi, see ei sobi Roosna-Alliku suuna jaoks, aga mõne suuna jaoks parem kui Mäo? Ka Türi-Paide bussid saaks sinna suunata Seinapalu kaudu?
Väga
huvitav kivide kasutamine kõrval mingil hoonel. Äkki saaks sellest teha
Kesk-Eesti taluturu? Kuigi ega ka selle puhul paljud tahaks siia sisse
keerata.
Igasuguse
muu variandi puhul on kõige parem see, kui kasutada saab peatus.ee
portaali, olgu see nii vilets kui tahes. Muide, ega ametnikud taha sel
teemal kuuldagi kriitikat. Mainisin korra sedagi, et uuel variandil ka
puudub info eesseisvate muudatuste kohta. Tundus, et pomin sai välja
lugeda, et "tuleb-tuleb". Nii et seni on Eestis parim koht muudatuste
kohta info saamiseks endiselt FB grupp Eestimaa Transport & Turism.
Tõsi, ega ametnikud siia infot ei pane, ikka peame ise üksteise jaoks seda leidma.
Aga
minu kurjus ametnike vastu? Suhteline. Kui oled ikka naiivsusest
püüdnud kunagi appi tulla ja anda endast parim, kuid vastuseks on sageli
ükskõiksus, hoolimata oma töökohast tulenevatest kohustustest, siis
aastaid hiljem olen muidugi karmim ja veelgi otsekohesem.
Bussijuhtidele on aga hädakorral olemas võimalus vähemalt WC kasutada.
Avasõnad
Järva vallavanemalt Arto Saarelt. Kusjuures peab mainima, et ega mitte
ükski inimene ei tulnud ühistranspordi teemadel rääkima, peale ühe
huvilise. Jah, ÜTK juhiga sai ka veidi räägitud, aga pigem üldistel
teemadel. Väga tugevalt oli tunda, et ega sisulist arutelu ei soovita,
vaielda ammugi mitte. Aga vaid vaidlustes sünnib tõde.. Lihtsam on
selliste üldiste teesidega esineda, mis jätavad mulje tugevast
töötegemisest, aga tegelikkuses väga lünklikult ja eduta. Pealegi, mis
sa ikka vaidled, kui oled juba oma seisukohad jäigalt betoneerinud ja ei
saa arugi, et betoon ilma tsemendita?
Järvamaa bussiliikluses on mitmeid põhiprobleeme. Esmalt, kõige olulisem on kaotada erinevad hankepiirkonnad, absoluutne enamus Türi busse peaks sõitma Paideni ja lausa Mäoni (osalt läbi Väätsa), Paide suuna busse aga Türini. Esmalt oleks ehk abiks seegi, kui nt Särevere suunalt bussid sõidaks Türi linna teise servani. Muide, Väätsa asub Türi vallas, aga sisuliselt saab Türile vaid läbi Paide. Nonsenss.
Teiseks, Tapa suuna bussid peaks sõitma Rakvereni, tagades Tapal rongidega ristümberistumised. Rakvere on paremini sobiv n.ö. sõlmjaamaks.
Kellele
meeldivad nii suured rajatised? Rullnokkadele, ehitusärimeestele ja
fanaatikutele. kelle jaoks sellised asjad olevad majanduse areng ja
edulugu. Arusaamad keskkonnahoiust ja rohelusest on neile sageli väga
võõrad.
Tegelikkuses
saanuks poole odavamalt ja ka poole võrra vähema loodusressursside
raiskamisega. Sõna "raiskamine" on muidugi väga paljude suurprojektide
toetajate jaoks täiesti mõistetamatu. Vabalt piisanuks sellest, kui
olemasolev maantee jääks ühe suuna jaoks (kergelt õgvendades jm) ja
uuena ehitatakse ainult kaks rida vastassuuna jaoks. Ei ole vaja kiirusi
üle 100, sest nagu näha, ajavõit on täiesti mikroskoopiline. Mõnelgi
puhul saanuks ehk uue teeosa viia mõnest väiksemast asulast teiselt
poolt mööda.
Kas võrdlemiseks toodud mahtude puhul rõõmustada või hoopis kurvastada? Ning kas turvas ei kõlvanud muuks kui teeäärse täiteks???
Siiski sai veidi ka huvitavat infot. Sellegi kohta, kus samatasandilisel loomade ülepääsul on ulukitel vahel rohkem mõistust kui autojuhtidel. Põder võib isegi oodata, aga autojuht, kelle jaoks vilkuv kiirusepiirang muutmärkidel jääb arusaamatuks, peaks küll jala käima! Või ühistranspordiga sõitma.
Kas võrdlemiseks toodud mahtude puhul rõõmustada või hoopis kurvastada? Ning kas turvas ei kõlvanud muuks kui teeäärse täiteks???
Siiski sai veidi ka huvitavat infot. Sellegi kohta, kus samatasandilisel loomade ülepääsul on ulukitel vahel rohkem mõistust kui autojuhtidel. Põder võib isegi oodata, aga autojuht, kelle jaoks vilkuv kiirusepiirang muutmärkidel jääb arusaamatuks, peaks küll jala käima! Või ühistranspordiga sõitma.
Muidugi
on numbreid, mida võib kunstlikut mõjusaks paisutada. Kuidas mõjub
kütusekulule suurem kiirus? Võib olla oleks sääst hoopis suurem kui
keskenduks autode arvu vähendamisele teedel, sh kaubavedude kohatisele
ebaefektiivsusele?
Loodetavasti
jõuame olukord, kus sellised nõmedused lõpetatakse. Ehk vaid Tallinna
ringteel see vajalik ja Pärnu ning Tartu piiril.
Ühistransport peaks aga olema roheline, keskkonnasõbralik? Halb bussivõrk seda ei ole.
Paide
ühendused viletsad, sest nagu öeldud, kaugliinid siia sõita ei taha.
Muidugi oleks vaja ka Rohuküla - Paide - Tartu bussiliiklust tihendada,
üks buss päevas on naeruväärne! Kui aga kommertsvedajad seda teha ei
taha, siis on paratamatu, et tuleb sõitma panna avalikud eeltasutud
bussid, kasvõi eraldi, Rohukülast Türini ja sellega seotud mingit teed
pidi Türil Jõgeva jaamani. Peaasi, et sõita saaks, olgu või
ümberistumistega. Vähemalt Türilt ja Paidest saab uues suunas sõita ja
rongile istudes ka Tartusse ja kaugemale.
Harri
Lepamets rääkis veidi asjalikumalt ka 4-realise mõjudest
bussiliiklusele ja selgelt on kogu lahendus ning Mäost Puhuni terminalid
ühistranspordivaenulikud. Miks peaks ka Puhus üldse suuremamahulise
4-realise tõstma teisele tasandile? Ehk hoopis Jõgeva - Põltsamaa
maantee? Koos viaduktil asuvate bussipeatustega, millelt siis saab
liftiga/trepi kaudu põhimaanteel (viadukti all) asuvatesse
bussipeatustesse? Midagigi kaasaegset?
Järvamaa
põhiprobleeme muidugi ei puudutatud. Muide, Transpordiamet ajab väga
jäigalt näpuga järge bussijuhtide kinnipidamist sõiduplaanist. Ju
rohkemat ei suudeta ja seda ka siis kui sageli on busside sõiduplaanide
ajad kord kiired, kord venima panevad, aga mulje täpsusest ja hoolsast
tööst see jätab. Kellelegi. Oma tegemata töö tegelikult. Ning
tegelikult peaks olema lubatud ka busside varem väljumine - 1 min
tavaolukorras ja kuni 3 min, kui teada, et kas ümberistumisi on vms. On
ju palju teeremonte, kus venimine võib mõnigi kord ümberistumise ära
jätta. Ei ole kõik bussijuhid mingid vastutustetundetud tegelased! Ja
veel, nii nagu kooliliinidel, peaks ka avalikel liinidel olema
bussijuhil otsustada, kus ta peatuda võib, väljaspool peatusi.
Aga pujäänid on Transpordiametis ja miks sellised ollakse, jääb arusaamatuks!
Aga pujäänid on Transpordiametis ja miks sellised ollakse, jääb arusaamatuks!
Piisavalt selged numbrid. Üks null lõpust puudu...
Mis on siin pildil valesti?
Millistelt Paidesse saabuvatel bussidelt saab istuda Türil rongi? Rong hommikul väljub 8.01 ja mitte kuidagi ei õnnestu 7.45-7.50 Paidesse saabuvatelt bussidelt Türile rongile jõuda!? Kui bussid jõuaks 7.40, siis kasvõi ühe kiirbussi saatmisega neist Türile saaks paljud rongile!? Ei ole kasu Paidesse jõudmisest, kui kaugemale ei saa!
Teiselt poolt tulles aga vaja Türil saada 7.09 rongile ja selle äraootamisel saaks rongilt ka Paidesse.
Millistelt Paidesse saabuvatel bussidelt saab istuda Türil rongi? Rong hommikul väljub 8.01 ja mitte kuidagi ei õnnestu 7.45-7.50 Paidesse saabuvatelt bussidelt Türile rongile jõuda!? Kui bussid jõuaks 7.40, siis kasvõi ühe kiirbussi saatmisega neist Türile saaks paljud rongile!? Ei ole kasu Paidesse jõudmisest, kui kaugemale ei saa!
Teiselt poolt tulles aga vaja Türil saada 7.09 rongile ja selle äraootamisel saaks rongilt ka Paidesse.
Liin 40 erinevate tähemärkidega sõidab nii hõredalt, et häbi rääkidagi!
Mainisin
ka siin, kui jutuks tulid Ervita bussid, et kuna kellegi sõnutsi olla
ühendused Jõgevamaa suunal head, siis tegelikult peaks need ja mõnedki
teised bussid sõitma hoopis Jõgevani, vajadusel tagades ka
ristümberistumised Vägeva Jaam peatuses, kiirrongide puhul aga Jõgeval.
Imestada võib küll, et Jõgevalt Järva-Jaani võib sõita 200-km ringiga 5
tundi, aga imestamine ei muuda asju paremaks!
Mäeküla
- Paide bussid on aga paras naljanumber - teenindavad ainult ühe otsa
reisijaid!? Tegelikult peaks paljud Türi poolt sõitvad maakonnaliinide
bussid sõitma ka Mäekülani! Ja ikka nii, et saab nii kaugbussile, kui ka
vastupidi ümber istuda.
Sõiduaegade
sobitamine on lihtne. Tuleb vaadata mitte ainult praegusi sõitjaid vaid
neid, kellele praegused võimalused ei sobi! Ja neid variante, kus ja
kuidas teha, olen sadu välja toonud. Eelkõige liinide ühildamine ehk
pikemad liinid. Näiteks Türi Jaam - Tamsalu - Rakvere Jaam
(Põhjakeskus) Muide, kui peatuse portaalist jutt oli, siis mainisin, et
sealse segaduse suhtes omavalitsused ise sageli süüdi. Peatused Jaam,
Haigla jm peavad sisaldama kohanime! Ning mingid suvalised kohad
linnades tuleks nimekirjadest välja jätta, jala liikuda oskab ka ilma
selle portaalita.
Muidugi
on ümberistumised ebamugavad. Eks proovige seda teha kasvõi Kärus? Kuid
ka siin on lahendusi ja neid olen samuti välja toonud. Näed, Aegviidus
on ebamugavus isegi tee ületamine ja ootekoja puudus! Aga pigistame ikka
kõrvad ja silmad kinni? Muidugi on murekoht Elroni komme sõiduplaane
muuta, samas on muudatused tihti kosmeetilised. Mõnel pool nagu näiteks
Valga ja Põlva suunal saaks ehk teinekord neid vältidagi, kui jätta
põhivariandis Tartus seisuaeg veidi pikemaks. Nii võib juhtuda, et
Tartuni plaani muutes pole vaja seda teiselpool isegi teha.
Aga ikkagi on see väga imelik! Teatakse, et ümberistumised on EBAMUGAVAD, aga ometi jätkatakse lõiguti bussiliinid, kus vähegi kaugemale sõiduks võib ümberistumisi olla, isegi vaata et rohkem kui 5!?
Aga ikkagi on see väga imelik! Teatakse, et ümberistumised on EBAMUGAVAD, aga ometi jätkatakse lõiguti bussiliinid, kus vähegi kaugemale sõiduks võib ümberistumisi olla, isegi vaata et rohkem kui 5!?
Elanikkonna vähenemist on ikka ja seda rohkem kui palju rohkem me halvendame maaelu, olgu siis Kosel, Väätsal või mujal.
Kaugliinid
muidugi soovivad aina vähem peatuda, eriti kui buss tuleb neilt
reisijaid peale võtma, aga kohale ei too, Mäekülas. On sel teisigi
põhjuseid, sest üldjuhul soovitakse reisijaid algusest lõpuni.
Jah,
varahommikune buss Järva-Jaanist on probleem ja häid valikuid siin
pole. Vaid kaks - buss Rakverest varahommikusele rongile (vahepealsete
peatuste inimestele) Rakverest 5.30, Tapal 6.20 ja edasi Järva-Jaani
kaudu Paidesse? Või Paidest samale rongile ja tagasi?
Kirke
Williamson oskas kaunisõnaliselt rääkida ja optimismi süstida, kuid
paraku sai mitmel puhul aru, et ka tema suudab näha vaid üksikuid
fragmente. Kui see on juhi puhul nii, on ka töötajad samal tasemel.
Korraks sain vahele torgata, et näiteks rongidele juurdeveo puhul pidanuks eriti praegu lisama iga praami puhul Rohuküla - Turba Jaam bussiliini. Ja vastuseks sain, et kas ma tean, kui palju keskmiselt Turbas rongi kohta reisijaid on?
Mis see siia puutub? Selle bussi eesmärk
on muus, mitte turbakate vedamises Hiiumaalegi. Esmalt aitab see Hiiumaa
busside täituvust tõsta, anda reisijatele soodsamad, kuigi ebamugavamad
lisavõimalused aegadel, kui sobivaid busse pole ka mandril. Ühenduse
saab ka paarikümne peatusega Turba rongiliinil ning lisaks,
lisavõimalused ka Haapsalust Turbani jäävates peatustes. Nii palju
erinevaid sihtrühmi ja valdkonna juht näeb vaid Turbat?Korraks sain vahele torgata, et näiteks rongidele juurdeveo puhul pidanuks eriti praegu lisama iga praami puhul Rohuküla - Turba Jaam bussiliini. Ja vastuseks sain, et kas ma tean, kui palju keskmiselt Turbas rongi kohta reisijaid on?
Nõrk, lihtsalt nõrk!
Mari
Jüssi puhul on aga teada, et ta on üks väheseid, kes valdkonda üpris
hästi tunneb ja mõistab. Ehk mõistab ka taristu lõikudelt tervikvaadet?
Kui aga Transpordiamet jätkab samas vaimus, pole lootustki 2035. aastaks
jõuliselt ÜT osakaalu tõsta!
Piletid
on siinkohal küll need, mida vaja ei ole, sest tegu suure lisakuluga.
Muus osas on aga viimase kümne aasta edusammud väga väikesed, kuigi
kohati oleks võimalik üpris lihtsalt asju muuta! Veel kord, tasemes on
viga!
Muide,
Rohuküla busside puhul oleks ka tegu nn porgandbussidega, praegu
Turbani, peagi vaid Ristini. Ja loomulikult mõnel pool mujalgi oleks
nendel täiesti mõte olemas. Paide asemel peaks küll sõitma Mäoni ja seda
mitte otseselt rongireisijate tarbeks vaid piirkonna inimeste
ümberistumisvajaduste vähendamiseks. Seda muidugi juhul kui Mäos või
Mäekülas ikka saaks kaugliine juurde.
Rakvere puhul on aga tegu sulaselge raiskamisega hetkel, sest linn paneb sajad tuhanded huugama uue linnaliini peale, kuigi vaja oleks esmalt maakonnaliinid jaamani ja ehk ka Põhjakeskuseni pikendada.
Põlva Jaam - Võru on mõte aga alles siis, kui ronge on päevas vähemalt 6 ja bussid sõidavad Koseni/Kubijani.
Aru
tuleb saada aga sellest, et kesklinn on möödanik, iga buss igas linnas
peab hõlmama võimalikult suure ala, sealhulgas töökohad ja muud
võimalikud sihtkohad.
Siiani
oli tõmbekeskustepõhine, nüüd toimepiirkonnapõhine süsteem? Hm, mis
selle alla küll kuulub? Kas ehk see, mida kogu aeg olen rääkinud ehk
busside A-B asemel punktidest A kuni C-ni, D-ni või kaugemalegi?
Piletisüsteemi aswemel piisab aga maksudest, sh (kaudsest) automaksust. Lihtsam, odavam ja vähem aega kulutavam.
Piletisüsteemi aswemel piisab aga maksudest, sh (kaudsest) automaksust. Lihtsam, odavam ja vähem aega kulutavam.
Tänud
lõuna eest! Pokekauss või mis iganes oli siiski vähem maitsev kui
singi-juustusaiad. Eks see olegi tänapäevane, kõik "vale sordi"
aiasaadused on vähem maitsekad. Muide, sain uskumatu vastuse kui
soovisin teada, mis sorte kasvatatakse ja müüakse ühelt plasttomatite
kasvatajalt:
Sordinimed on tõepoolest tänapäeval ettevõtte ärisaladus, kuna meie kliimasse ja kasvuhoonetesse sobivate sortide leidmiseks teeme suuri kulutusi. Samuti sordid mida kasvatame on mõeldud profikasvuhoonetesse ning ei sobi kodus kasvatamiseks, kuna kodus ei suudeta tagada piisavalt häid kasvutingimusi. Lisaks ei nõua ükski seadus, et müügisiltidel peaks olema kirjas sordinimi.
Ega midagi pole parata, pole ühegi tootja plasti ammu ostnud ja pean leppima paarikuise tomatiajaga aastas!
Järgnevas
teemas olnuks hea seminari jätkata mõnes praeguses ootekojas. Ka siin
tehakse põhimõtte "aga teised teevad ju ka selliseid" järgi. Ka
Transpordiamet on selleski valdkonnas kurt ja pime! Ometi on nii lihtne
leida palju erinevaid ja sobivaid variante ootekodadeks, üksiti need ka
õige nurga alla paigaldada, tagada parkimiskohad (mitte ainult
bussisõitjatele), paigaldada ohutust tõstvad uut tüüpi bussipeatuse
märgid jms. Miks ei liigutata lillegi asjade PAREMAKS muutmiseks?
Bussid aga vurasid Mäost läbi. Sõitjaid oli neist paljudes, väljujaid-sisenejaid aga üksikud.
Ühsitranspordipeatused ikka ettevõtete lähedusse?
Sellel
teemal nii pikalt kirjutanud, et ei ütle praegu muud: kuni pole
normaalset ühist andmebaasi, andke vähemalt FB grupis teada. Muidugi kui
on anda.
Vahelduseks
lisan veel ühe "naljapildi". Püüdsin sisestada Türi Raudtee.... Türi
Jaam peaks olema muidugi. Kui see aga sisestada, siis tuleb lisaks veel
Rapla, Turba ja muid jaamu. Milleks?
Portaal käib Transpordiametile suure kaarega üle jõu! Erit seetõttu, et ei saada aru, mida tehakse!
Mis
siis ikka. Ega suurt kasu sest seminarist polnud. Arvata võib, et
ametnikud sammuvad üpris kindlalt sama rada edasi! Aga siiski loodan, et
ilma kurjuseta sai kellegigi peas mõne halli ajuraku liikuma panna!
Tore oli aga näha, et igapäevane sõitja enda sõiduriista laadimas käib.
Aeg ühistranspordile minna. Edu tegijatele ja nii, et Mäost ikka ilma ebamugava ümberistumiseta Türi Jaama saaks.
Muide,
peatus.ee näitab Paides ka mitmeid numbritega peatusi, küll aga tuleb
välja, et on veel üks, ilma numbrita peatus, mis peatänava ääres. Kuidas
selle peale küll tulla? Paide Bussijaama Tee? Kuniks kõiki peatusi läbi
käid ja oma otsid, oled sellest maas ja ka rongist?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar