Blogiarhiiv

esmaspäev, 7. märts 2022

Kuuldused minu kurjusest ametnike vastu on liialdatud. Aug 2021.

 

Neljapäev, 12. august 2021

Kuuldused minu kurjusest ametnike vastu on liialdatud.

 

 
 
Ühistranspordi seminarile tuli veel mõni osavõtja ühistranspordiga ja autoga oldi vastas. Pool heategu tehtud, aga see lihtsam kui mitme ümberistumisega (nagu hiljem näeme, siis seda ikkagi loetakse miinuseks). Enamus siiski mitte. Parklasse kogunes palju autosid ja see pole sugugi tavapärane, kuigi on ka P&S süsteemi kasutajaid. Üksikuid.

 
Otsisin, kas keskuses ka mõni veekraan seinast välja ulatub, aga ei leidnud.

 
Mäo ühistranspordi terminali omapära, busse peatub rohkem, kui siin leidub nende kasutajaid. Igas mõttes väga ebaõnnestunud lahendus kuni selleni välja, et alguses ei lubatud siin isegi teenuseid mingeidki pakkuda. Ja kellele sa pakud, kui inimesi pole?
Ehk õnnestuks Mäeküla tee ümberehitamisel uueks lahenduseks teha? Tõsi, see ei sobi Roosna-Alliku suuna jaoks, aga mõne suuna jaoks parem kui Mäo? Ka Türi-Paide bussid saaks sinna suunata Seinapalu kaudu?



 
Väga huvitav kivide kasutamine kõrval mingil hoonel. Äkki saaks sellest teha Kesk-Eesti taluturu? Kuigi ega ka selle puhul paljud tahaks siia sisse keerata.


 
Igasuguse muu variandi puhul on kõige parem see, kui kasutada saab peatus.ee portaali, olgu see nii vilets kui tahes. Muide, ega ametnikud taha sel teemal kuuldagi kriitikat. Mainisin korra sedagi, et uuel variandil ka puudub info eesseisvate muudatuste kohta. Tundus, et pomin sai välja lugeda, et "tuleb-tuleb". Nii et seni on Eestis parim koht muudatuste kohta info saamiseks endiselt FB grupp Eestimaa Transport & Turism.
 

Tõsi, ega ametnikud siia infot ei pane, ikka peame ise üksteise jaoks seda leidma.

Aga minu kurjus ametnike vastu? Suhteline. Kui oled ikka naiivsusest püüdnud kunagi appi tulla ja anda endast parim, kuid vastuseks on sageli ükskõiksus, hoolimata oma töökohast tulenevatest kohustustest, siis aastaid hiljem olen muidugi karmim ja veelgi otsekohesem.


 
Bussijuhtidele on aga hädakorral olemas võimalus vähemalt WC kasutada.





 
Avasõnad Järva vallavanemalt Arto Saarelt. Kusjuures peab mainima, et ega mitte ükski inimene ei tulnud ühistranspordi teemadel rääkima, peale ühe huvilise. Jah, ÜTK juhiga sai ka veidi räägitud, aga pigem üldistel teemadel. Väga tugevalt oli tunda, et ega sisulist arutelu ei soovita, vaielda ammugi mitte. Aga vaid vaidlustes sünnib tõde.. Lihtsam on selliste üldiste teesidega esineda, mis jätavad mulje tugevast töötegemisest, aga tegelikkuses väga lünklikult ja eduta. Pealegi, mis sa ikka vaidled, kui oled juba oma seisukohad jäigalt betoneerinud ja ei saa arugi, et betoon ilma tsemendita?

Järvamaa  bussiliikluses on mitmeid põhiprobleeme. Esmalt, kõige olulisem on kaotada erinevad hankepiirkonnad, absoluutne enamus Türi busse peaks sõitma Paideni ja lausa Mäoni (osalt läbi Väätsa), Paide suuna busse aga Türini. Esmalt oleks ehk abiks seegi, kui nt Särevere suunalt bussid sõidaks Türi linna teise  servani. Muide, Väätsa asub Türi vallas, aga sisuliselt saab Türile vaid läbi Paide. Nonsenss.
Teiseks, Tapa suuna bussid peaks sõitma Rakvereni, tagades Tapal rongidega ristümberistumised. Rakvere on paremini sobiv n.ö. sõlmjaamaks.





 
Kellele meeldivad nii suured rajatised? Rullnokkadele, ehitusärimeestele ja fanaatikutele. kelle jaoks sellised asjad olevad majanduse areng ja edulugu. Arusaamad keskkonnahoiust ja rohelusest on neile sageli väga võõrad.


 
Tegelikkuses saanuks poole odavamalt ja ka poole võrra vähema loodusressursside raiskamisega. Sõna "raiskamine" on muidugi väga paljude suurprojektide toetajate jaoks täiesti mõistetamatu. Vabalt piisanuks sellest, kui olemasolev maantee jääks ühe suuna jaoks (kergelt õgvendades jm) ja uuena ehitatakse ainult kaks rida vastassuuna jaoks. Ei ole vaja kiirusi üle 100, sest nagu näha, ajavõit on täiesti mikroskoopiline. Mõnelgi puhul saanuks ehk uue teeosa viia mõnest väiksemast asulast teiselt poolt mööda.
Kas võrdlemiseks toodud mahtude puhul rõõmustada või hoopis kurvastada? Ning kas turvas ei kõlvanud muuks kui teeäärse täiteks???

Siiski sai veidi ka huvitavat infot. Sellegi kohta, kus samatasandilisel loomade ülepääsul on ulukitel vahel rohkem mõistust kui autojuhtidel. Põder võib isegi oodata, aga autojuht, kelle jaoks vilkuv kiirusepiirang muutmärkidel jääb arusaamatuks, peaks küll jala käima! Või ühistranspordiga sõitma.


 
Muidugi on  numbreid, mida võib kunstlikut mõjusaks paisutada. Kuidas mõjub kütusekulule suurem kiirus? Võib olla oleks sääst hoopis suurem kui keskenduks autode arvu vähendamisele teedel, sh kaubavedude kohatisele ebaefektiivsusele?

 
Loodetavasti jõuame olukord, kus sellised nõmedused lõpetatakse. Ehk vaid Tallinna ringteel see vajalik ja Pärnu ning Tartu piiril.

 
Ühistransport peaks aga olema roheline, keskkonnasõbralik? Halb bussivõrk seda ei ole.

Paide ühendused viletsad, sest nagu öeldud, kaugliinid siia sõita ei taha. Muidugi oleks vaja ka Rohuküla - Paide - Tartu bussiliiklust tihendada, üks buss päevas on naeruväärne! Kui aga kommertsvedajad seda teha ei taha, siis on paratamatu, et tuleb sõitma panna avalikud eeltasutud bussid, kasvõi eraldi, Rohukülast Türini ja sellega seotud mingit teed pidi Türil Jõgeva jaamani. Peaasi, et sõita saaks, olgu või ümberistumistega. Vähemalt Türilt ja Paidest saab uues suunas sõita ja rongile istudes ka Tartusse ja kaugemale.



 

 
Harri Lepamets rääkis veidi asjalikumalt ka 4-realise mõjudest bussiliiklusele ja selgelt on kogu lahendus ning Mäost Puhuni terminalid ühistranspordivaenulikud. Miks peaks ka Puhus üldse suuremamahulise 4-realise tõstma teisele tasandile? Ehk hoopis Jõgeva - Põltsamaa maantee? Koos viaduktil asuvate bussipeatustega, millelt siis saab liftiga/trepi kaudu põhimaanteel (viadukti all) asuvatesse bussipeatustesse? Midagigi kaasaegset?
 
Järvamaa põhiprobleeme muidugi ei puudutatud. Muide, Transpordiamet ajab väga jäigalt näpuga järge bussijuhtide kinnipidamist sõiduplaanist. Ju rohkemat ei suudeta ja seda ka siis kui sageli on busside sõiduplaanide ajad kord kiired, kord venima panevad, aga mulje täpsusest ja hoolsast tööst see jätab. Kellelegi.  Oma tegemata töö tegelikult. Ning tegelikult peaks olema lubatud ka busside varem väljumine - 1 min tavaolukorras ja kuni 3 min, kui teada, et kas ümberistumisi on vms. On ju palju teeremonte, kus venimine võib mõnigi kord ümberistumise ära jätta. Ei ole kõik bussijuhid mingid vastutustetundetud tegelased! Ja veel, nii nagu kooliliinidel, peaks ka avalikel liinidel olema bussijuhil otsustada, kus ta peatuda võib, väljaspool peatusi.
Aga pujäänid on Transpordiametis ja miks sellised ollakse, jääb arusaamatuks!

 
Piisavalt selged numbrid. Üks null lõpust puudu...





 
Mis on siin pildil valesti?
Millistelt Paidesse saabuvatel bussidelt saab istuda Türil rongi? Rong hommikul väljub 8.01 ja mitte kuidagi ei õnnestu 7.45-7.50 Paidesse saabuvatelt bussidelt Türile rongile jõuda!? Kui bussid jõuaks 7.40, siis kasvõi ühe kiirbussi saatmisega neist Türile saaks paljud rongile!? Ei ole kasu Paidesse jõudmisest, kui kaugemale ei saa!
Teiselt poolt tulles aga vaja Türil saada 7.09 rongile ja selle äraootamisel saaks rongilt ka Paidesse.

Liin 40 erinevate tähemärkidega sõidab nii hõredalt, et häbi rääkidagi!

Mainisin ka siin, kui jutuks tulid Ervita bussid, et kuna kellegi sõnutsi olla ühendused Jõgevamaa suunal head, siis tegelikult peaks need ja mõnedki teised bussid sõitma hoopis Jõgevani, vajadusel tagades ka ristümberistumised Vägeva Jaam peatuses, kiirrongide puhul aga Jõgeval. Imestada võib küll, et Jõgevalt Järva-Jaani võib sõita 200-km ringiga 5 tundi, aga imestamine ei muuda asju paremaks!

 
Mäeküla - Paide bussid on aga paras naljanumber - teenindavad ainult ühe otsa reisijaid!? Tegelikult peaks paljud Türi poolt sõitvad maakonnaliinide bussid sõitma ka Mäekülani! Ja ikka nii, et saab nii kaugbussile, kui ka vastupidi ümber istuda.


 
 Sõiduaegade sobitamine on lihtne. Tuleb vaadata mitte ainult praegusi sõitjaid vaid neid, kellele praegused võimalused ei sobi! Ja neid variante, kus ja kuidas teha, olen sadu välja toonud. Eelkõige liinide ühildamine ehk pikemad liinid. Näiteks Türi Jaam -  Tamsalu - Rakvere Jaam (Põhjakeskus) Muide, kui peatuse portaalist jutt oli, siis mainisin, et sealse segaduse suhtes omavalitsused ise sageli süüdi. Peatused Jaam, Haigla jm peavad sisaldama kohanime! Ning mingid suvalised kohad linnades tuleks nimekirjadest välja jätta, jala liikuda oskab ka ilma selle portaalita.

Muidugi on ümberistumised ebamugavad. Eks proovige seda teha kasvõi Kärus? Kuid ka siin on lahendusi ja neid olen samuti välja toonud. Näed, Aegviidus on ebamugavus isegi tee ületamine ja ootekoja puudus! Aga pigistame ikka kõrvad ja silmad kinni? Muidugi on murekoht Elroni komme sõiduplaane muuta, samas on muudatused tihti kosmeetilised. Mõnel pool nagu näiteks Valga ja Põlva suunal saaks ehk teinekord neid vältidagi, kui jätta põhivariandis Tartus seisuaeg veidi pikemaks. Nii võib juhtuda, et Tartuni plaani muutes pole vaja seda teiselpool isegi teha.
Aga ikkagi on see väga imelik! Teatakse, et ümberistumised on EBAMUGAVAD, aga ometi jätkatakse lõiguti bussiliinid, kus vähegi kaugemale sõiduks võib ümberistumisi olla, isegi vaata et rohkem kui 5!?

Elanikkonna vähenemist on ikka ja seda rohkem kui palju rohkem me halvendame maaelu, olgu siis Kosel, Väätsal või mujal.

Kaugliinid muidugi soovivad aina vähem peatuda, eriti kui buss tuleb neilt reisijaid peale võtma, aga kohale ei too, Mäekülas. On sel teisigi põhjuseid, sest üldjuhul soovitakse reisijaid algusest lõpuni.
 
Jah, varahommikune buss Järva-Jaanist on probleem ja häid valikuid siin pole. Vaid kaks - buss Rakverest varahommikusele rongile (vahepealsete peatuste inimestele) Rakverest 5.30, Tapal 6.20 ja edasi Järva-Jaani kaudu Paidesse? Või Paidest samale rongile ja tagasi?
 
 
 
Kirke Williamson oskas kaunisõnaliselt rääkida ja optimismi süstida, kuid paraku sai mitmel puhul aru, et  ka tema suudab näha vaid üksikuid fragmente. Kui see on juhi puhul nii, on ka töötajad samal tasemel.
Korraks sain vahele torgata, et näiteks rongidele juurdeveo puhul pidanuks eriti praegu lisama iga praami puhul Rohuküla - Turba Jaam bussiliini. Ja vastuseks sain, et kas ma tean, kui palju keskmiselt Turbas rongi kohta reisijaid on?
 Mis see siia puutub? Selle bussi eesmärk on muus, mitte turbakate vedamises Hiiumaalegi. Esmalt aitab see Hiiumaa busside täituvust tõsta, anda reisijatele soodsamad, kuigi ebamugavamad lisavõimalused aegadel, kui sobivaid busse pole ka mandril. Ühenduse saab ka paarikümne peatusega Turba rongiliinil ning lisaks, lisavõimalused ka Haapsalust Turbani jäävates peatustes.  Nii palju erinevaid sihtrühmi ja valdkonna juht näeb vaid Turbat?

Nõrk, lihtsalt nõrk!






 
Mari Jüssi puhul on aga teada, et ta on üks väheseid, kes valdkonda üpris hästi tunneb ja mõistab. Ehk mõistab ka taristu lõikudelt tervikvaadet? Kui aga Transpordiamet jätkab samas vaimus, pole lootustki 2035. aastaks jõuliselt ÜT osakaalu tõsta!




 
Piletid on siinkohal küll need, mida vaja ei ole, sest tegu suure lisakuluga. Muus osas on aga viimase kümne aasta edusammud väga väikesed, kuigi kohati oleks võimalik üpris lihtsalt asju muuta! Veel kord, tasemes on viga!

 
Muide, Rohuküla busside puhul oleks ka tegu nn porgandbussidega, praegu Turbani, peagi vaid Ristini. Ja loomulikult mõnel pool mujalgi oleks nendel täiesti mõte olemas. Paide asemel peaks küll sõitma Mäoni ja seda mitte otseselt rongireisijate tarbeks vaid piirkonna inimeste ümberistumisvajaduste vähendamiseks. Seda muidugi juhul kui Mäos või Mäekülas ikka saaks kaugliine juurde.

Rakvere puhul on aga tegu sulaselge raiskamisega hetkel, sest linn paneb sajad tuhanded huugama uue linnaliini peale, kuigi vaja oleks esmalt maakonnaliinid jaamani ja ehk ka Põhjakeskuseni pikendada.

Põlva Jaam - Võru on mõte aga alles siis, kui ronge on päevas vähemalt 6 ja bussid sõidavad Koseni/Kubijani.



 
Aru tuleb saada aga sellest, et kesklinn on möödanik, iga buss igas linnas peab hõlmama võimalikult suure ala, sealhulgas töökohad ja muud võimalikud sihtkohad.

 
Siiani oli tõmbekeskustepõhine, nüüd toimepiirkonnapõhine  süsteem? Hm, mis selle alla küll kuulub? Kas ehk see, mida kogu aeg olen rääkinud ehk busside A-B asemel punktidest A kuni C-ni, D-ni või kaugemalegi?
Piletisüsteemi aswemel piisab aga maksudest, sh (kaudsest) automaksust. Lihtsam, odavam ja vähem aega kulutavam.

 
Tänud lõuna eest! Pokekauss või mis iganes oli siiski vähem maitsev kui singi-juustusaiad. Eks see olegi tänapäevane, kõik "vale sordi" aiasaadused on vähem maitsekad. Muide, sain uskumatu vastuse kui soovisin teada, mis sorte kasvatatakse ja müüakse ühelt plasttomatite kasvatajalt:

Sordinimed on tõepoolest tänapäeval ettevõtte ärisaladus, kuna meie kliimasse ja kasvuhoonetesse sobivate sortide leidmiseks teeme suuri kulutusi. Samuti sordid mida kasvatame on mõeldud profikasvuhoonetesse ning ei sobi kodus kasvatamiseks, kuna kodus ei suudeta tagada piisavalt häid kasvutingimusi. Lisaks ei nõua ükski seadus, et müügisiltidel peaks olema kirjas sordinimi.

Ega midagi pole parata, pole ühegi tootja plasti ammu ostnud ja pean leppima paarikuise tomatiajaga aastas!


 
Järgnevas teemas olnuks hea seminari jätkata mõnes praeguses ootekojas. Ka siin tehakse põhimõtte "aga teised teevad ju ka selliseid" järgi. Ka Transpordiamet on selleski valdkonnas kurt ja pime! Ometi on nii lihtne leida palju erinevaid ja sobivaid variante ootekodadeks, üksiti need ka õige nurga alla paigaldada, tagada parkimiskohad (mitte ainult bussisõitjatele), paigaldada ohutust tõstvad uut tüüpi bussipeatuse märgid jms. Miks ei liigutata lillegi asjade PAREMAKS muutmiseks?

 


 
Bussid aga vurasid Mäost läbi. Sõitjaid oli neist paljudes, väljujaid-sisenejaid aga üksikud.

 
Ühsitranspordipeatused ikka ettevõtete lähedusse?








 
Sellel teemal nii pikalt kirjutanud, et ei ütle praegu muud: kuni pole normaalset ühist andmebaasi, andke vähemalt FB grupis teada. Muidugi kui on anda.



 
Vahelduseks lisan veel ühe "naljapildi". Püüdsin sisestada Türi Raudtee.... Türi Jaam peaks olema muidugi. Kui see aga sisestada, siis tuleb lisaks veel Rapla, Turba ja muid jaamu. Milleks?
Portaal käib Transpordiametile suure kaarega üle jõu! Erit seetõttu, et ei saada aru, mida tehakse!
 




 
Mis siis ikka. Ega suurt kasu sest seminarist polnud. Arvata võib, et ametnikud sammuvad üpris kindlalt sama rada edasi! Aga siiski loodan, et ilma kurjuseta sai kellegigi peas mõne halli ajuraku liikuma panna!



 
Tore oli aga näha, et igapäevane sõitja enda sõiduriista laadimas käib.
 

 
Aeg ühistranspordile minna. Edu tegijatele ja nii, et Mäost ikka ilma ebamugava ümberistumiseta Türi Jaama saaks.
Muide, peatus.ee näitab Paides ka mitmeid numbritega peatusi, küll aga tuleb välja, et on veel üks, ilma numbrita peatus, mis peatänava ääres. Kuidas selle peale küll tulla? Paide Bussijaama Tee? Kuniks kõiki peatusi läbi käid ja oma otsid, oled sellest maas ja ka rongist?

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar