Nagu
eelnevas postituses kirjutasin, on siiakanti sõitmine keerukas ja
(aja)kulukas. Ka rahakulukas, sest maakonnabussid tänu vallajuhtide
vastuseisule ei ole tasuta ehk eeltasutud ja sõiduplaan on nii vale kui
veel olla saab. Et aga hiljuti kuskil nägin, kuis vallavanem Einar
Vallbaum kutsus külalisi Kunda randa, mis nüüd paremas korras, siis
otsustasingi tulla. Olen mõelnud isegi sellele, et ehk tulla ööbima
Kundasse või Aserisse! Vaiksem kant, vähem rahvast? Muidugi on siin
majutusega kitsas käes, kohti eriti ei ole. On ajaloos olnud lausa
suurem võõrastemaja vist, aga see hääbunud. Paari kohta näitab ka
booking ja ime küll, ka Aseris on mingil määral hea hinnaga külaliskortereid! Usun
küll, et Aseri võib reklaamida ennast, sellise privaatsema
puhkamiskohana.
Ütlen
kohe ette, et kindlasti on potentsiaali nii Kundal kui Aseril, vaja on
lihtsalt tahtmist. Ja ka raha muidugi, aga arengutele ei aita kaasa
mitte 4-realised, vaid kohad kui sellised. Ja nende rahade eest, mis läheks kahtlase
väärtusega maanteedele, võiks ülikõvasti erinevates kantides asju muuta!
Kundas
on Cell, selle peab algatuseks ära märkima, sest hais ei ole see, mis
kutsuks puhkama. Ja haisu on, rohkem või vähem, aga kohalikud teavad
seda paremini. Muidugi sõltub ka linna seisukord ettevõtlusest. Nordic
Tsement sulges mullu osaliselt tootmise, klinkritootmine suure saaste
tõttu siis lõppenud, kuid tsemenditootmine siiski jätkub. Aga väga
kasulik ettevõtlus vallale siiski vist pole olnud (kui vaadata vaid
linnale laekuva tulu koha pealt)? Sest kui elanikud peavad ka kaugemal
tööl käima, siis nende maksuraha laekub ikkagi valda? Seega, pigem on
maksumaksjaid vähe? Linna (valla) elanike arv väheneb, maksulaekumised
vähenevad, piirkonna väärtus langeb, maksumaksjad lahkuvad veel
rohkem...?
Muide,
Kundast on ka väga viletsas seisus raudteelõik Rakverre, väidetavalt
taheti seda lausa tasuta Eesti Raudteele anda? Teha see siiski vähegi
korda ja tagada kohalik rööbasbuss päev läbi sõitma? Kindlasti nii seotuna Rakveres rongidega kui ka vahepealsetel kellaaegadel. Kas oleks sellest
kasu? Minu arvates vägagi oleks, eriti kui tahaks külalisi meelitada ja rong+buss ju ei toimi! Eelkõige vallavanema vastutegutsemise tõttu?
Kas on loota, et asjad muutuks? Hooneid on müügis, aga huvilisi pole? Ehk tulevik on veel tumedam?
Turismile
loota on haisu jm tõttu keeruline, kuid kindlasti oleks ka mingeid
võimalusi. Sellised kohad nagu Kunda ja Aseri oleks isegi spaa jaoks
sobivad, just sellise, kus on rohkem teenuseid, aga samas ka privaatsust
ja lähipiirkonnas rohkem tegevust. Näiteks noorte spordilaagrid? Või
reisid lähipiirkonna ilusatesse kohtadesse? On ju ka Lahemaa pärlid
käeulatuses? Muidugi ärimehed väga kergelt selliseid asju (koostöös) ei tee,
omavalitsused aga ei suuda.
Siin
aga arvatakse kohati hoopis, et tuumajaama oleks siia vaja!? Sellist
asja suudavad mõelda vaid need, keda kohalik elu ega keskkond ei huvita,
aga nii on. Ei, ma ei naljata! Õnneks asub Aseri tektoonilise rikke
asualal ja seega ehk see piirkond kuidagigi ei sobi.
Aseris
on hooldekodu ja eks vanurid ole teatud mõttes ka võimalus! Kui
õnnestuks pakkuda pensionilejääjatele Tallinna asemel uut elamist? Müüd
seal korteri maha, ostad või üürid uue siin ja ülejääva rahaga saad
elada lahedamat elu, mille oled ära teeninud? Siinkohalgi peaks KOV
üksjagu panustama, et võiks olla paradiisilaadne keskkond kasvõi nende jaoks.
Esmamulje
on oluline ja ausalt öeldes oli üldine mulje kurvastav. Kunagisest
õitsengust ei saagi kõik aegade muutumise tõttu alles jääda, ikka saab
millegi aeg millalgi täis ja vana lammutamine on ka üpris kulukas, kuid
tegelema sellega peaks. Ainult vallamaja ehitamisest ju ei piisa!
Oli Kundas korda tehtud (kõnni)teid, oli ka lagunenuid.
Üks
peatänav oli väga heas korras. Õitses palju sireleid ja see haljastuse
osa lihtsalt lummav, sest sirelite lõhna võib sügavalt nautida! Pole ju
haljastus lihtsalt rohelus vaid ka värvid või teisest küljest hoopis
varjulisus. Samas on suuri poste, aga kõnnitee ja sõidutee vahel pole mingeid puid. Võiks ju?
Kerge
lõuna võtsin plaani. Kundas vist isegi 4 söögikohta, see neist uuem.
Palavaga oli janu, aga jook oli kaasas, ühtegi avalikku veekraani aga
joogiveepudeli täitmiseks küll silma ei hakanud.
Et
ma kuumust ei kannata, olen väga hea testija. Eemal algas allee, aga
siin algusosas seda pole. Kuid võiks. Istutada maksimaalselt
varjupakkuvaid liike, kasvõi poolkõrget haljastust ja see on igal pool
ennast tõestanud kui inimestele väga oluline asi.
Muidugi saavad ka kohalikud ise puid istutada, kruntide piirile jne.
Palju
korda tegemata või lagunevaid maju, kuid siiski ka ilusaid ja heas
korras. Mis majaga aga pildil tegu? Ka märk kadunud hiilgusest?
Siin
on nüüd hästi näha. Raha puuduse taha ei saa ka kõike ajada. Ehk on
võimalus kogukonnaga kokku leppida, kellel kuskil mõni vahtra-, pärna vm
taim kasvamas ja istutada siia needsamad? Või tohib kasutada ainult kalleid firmade pakkumisi?
Lisaks väga oluline on
istepingid, sh just varjus. Siin neid näha ei ole. On küll suuri
puidufirmasid, aga ju ei jätku ühtegi palgijuppi oma piirkonda pinkide
tegemiseks?
Kõikidele
tänavatele tänaseks asfaltkatet pole jätkunud, aga kui vaadata seda
siledat teed, siis kas peabki? Tolmama kipub vast küll, kuid aeglaselt
sõites vast mitte?
Mõnus maja! Kas suudetakse ka vuntsida, sest ega sellisedki asjad odavad pole. Kuid mõelda vaid, kui kena, kui saaks paremaks!
Kõrval kena ja korras maja.
Äge vana paekivihoone!
Palju tühjust!
Puhkama
tulles ei ole ma ninapidi telefonis ega otsi kaarte, vaid vaatlen ikka ümbruskonda. Tahtsin randa
jõuda. Uus peatus.ee näitab Kunda - Kunda Rand otsinguga bussiliini
asemel vaid võimalust KÕMPIDA 41 min ja seda siis üksõik mis ajal.
Proovin kuvada "varasemaid" väljumisi, aga ikka sama pakkumine. Meri
pole tõesti lähedal ja nagu kuulsin, siis mõned Rakvere bussid randa ka
sõidavad. Peaks sõitma muidugi enamus. Ja ehk ma sõitnukski, kui ....
Rakverest rongilt otse maakonnaliinile saanuks, aga ei saa ju!
Ühtegi
piirkonna kaardiga stendi ma ka ei näinud ja läksin tunde järgi. See oli
ka ainuke viit, aga vist on mõeldud vaid autoga sõitjatele? Nii ma siis
ekslesingi.
Selle
asemel, et vallavalitsus püüaks selgelt ja konkreetselt randa viiva tee
viitadega varustada, armastatakse siin hoopis paigaldada teistsuguseid
"viitasid" - jalakäijate liikumise keelumärgid!
Ehk jääb selline asi ranna kanti? Siis olen vast õigel teel...
Oletame,
et siis maanteel ei tohigi kõndida ja ehk ongi hea. Kergteed siin vist
ei olegi? On aga mingi rada, mida justkui kasutatakse. Ehk leiaks natuke
sobivat materjali, puistaks sellisele rajale (asfalteeritud kergteed
polegi tingimata vaja)? Istutaks puid-põõsaid ka raja ja maantee
vahele, et oleks varjulisem? Ehk püüaks tagada võimalusi liikuda
looduses või muul moel?
Rattalaenutust muide Kundas ei ole, see
peaks aga olema üks kindel tingimus, kui tahta siin puhkamist tekitada.
Kuid laenutusel pole mõtet kui on rattasõitu keelavad märgid üleval?
Kui aga on liikumise keelumärgid ja ei ühtegi viita, siis on see vallavalitsuse tegemata töö?
Näha
ka rekultiveerimist, võimalik, et tegu mingi vana jäätmealaga. Äkki
saaks ka siinpool mändide vahele teerada tekitada? Oleks ju isegi põnev
selliseid teid pidi liikuda, kus loodus taastumas? Või ei tohi ka teed
ületada, sest suured autod ju aina sõidavad?
Täiesti käidav tee, kui oleks ka haljastus teisel pool, raja ja maantee vahel?
Paremalt?
Läksin
hoopis siiapoole, sest eeldasin, et sellisest kohast on kindlasti tee
randa!? Praegu pilte postitades vaatan arvutist Regio kaarti ja sel on
isegi kirjas suurendades Ranna jalgtee. Kõrvale, pildistamisalast välja
jääb veel mingi ala, kas seesama ohtlike ainete ladestus, näitab mingit
savikarjääri ehk looduslikult huvitavaid kooslusi.
Ohoh!? Saastav või lihtsalt piirkonna "valge mullastik"?
Üks puhkevõimalus Kundas. Bookingu järgi on teine veel, poolteist km keskusest.
Võtsin suuna mere poole. Taga paistab liiv?
Päike kuumas.
Küll aga oli siinkandis näha heas korras maju.
Krt, saepuru hunnik hoopis!? Ei, aega mul piisavalt pole, eriti seal lõpus puudub veel randa minekuvõimalus, ei tea ju!
Nii et kahjuks ei saanud vallavanema lahket kutset ära kasutada ja pöörasin ringi.
Teeärses lopsakuses õitses ka kuutõverohi.
Kunda jõgi päris uhke. Turismi koha pealt oleks äge, kui selle kallastel matkarada oleks.
Siin
siis majutus olemas ja kuigi Booking küsis terve maja puhul üle kaheksa
soti kahe öö eest (eksitav reklaam), siis tegelikult kodulehe andmeil
saab ka ühe toa kaupa majutuda. Hind hetkel üksinda 34, kahekesi 50 euro
ringis/öö. (Elektri)rattalaenutust ei ole.
Tagasiteeks
küsisin juhatus ja pidi saama ka siinse "taevatrepi" kaudu.
Ettevaatust, see pole väga trepi moodi trepp, vaid trepi moodi asi. Aga
üles sain, kuigi võttis hullult hingeldama. Minu jaoks üldse mitte hea,
aga ega maanteed pidi teisiti poleks olnud, tõus jääb tõusuks. Laugem
tähendab pikematki tõusu!
Eks see trepp oligi vast osa seikluspargist.
Kutse kutseks, külalisi siia küll ei oodata!
Ka
parkmetsa kasutamine oleks hea, peaaegu et piisaks ju niidetavatest
metsaradadest risti-rästi läbi metsa? Ka lihtsalt et minna varju istuma. Kui pinke oleks muidugi.
Kuigi, keegi olla hiljuti isegi karu näinud! Ossaa!
Sinna KA EI TOHI MINNA?
Lehtpuul "vaik"?
Aga
kindluse mõttes tagasi sama teed pidi. Mine tea, kus trahvi maanteel
käimise eest kaela saad või hoopis ära eksid ja bussile ei jõuagi...
Viru-Nigula vallamaja? See on ju mittetegijate jaoks hea variant küll, välja ei näe ja hea on oma palka teenida peidus nokitsedes! Kuigi kahtlemata saaks turismi teenistusse rakendada? Aga mida sa rakendad, kui turiste ei oodata?
Mina aga sööma.
Pirukad kohapeal tehtud, aga sööma pean vähekaupa, nii et jäid proovimata.
Täiesti
heamaitseline lõunasöök. Ehk vaid soola pisut raputada peale. Praad 4
eurot, õunamahl küll kahjuks Poola oma, mitte kodumaine naturaalsus.
Õiteilu aga palju.
Kuskil
on ka tsemendimuuseum, jõel pais koos mittetöötava kalatõstukiga, aga
viitasid ei ole.... Ehk ongi tänapäeval ümbruskonnaga tutvumine mõeldud
pool ajast ninapidi telefonis olles? Ja minusuguse jaoks elektriratta laenutuse puudumisel jääksid kõik need potentsiaalselt tõmbavad kohad külastamata.
Teede
seisukord muidugi alati oluline. Hiljaaegu ka paar ekrelast raevukalt
kaitsesid end mu kriitika vastu, et EKRE lubas teha kohalike jaoks kõikjal
hea ühistranspordi. Ei saa aru helmed ega ka mitte need jüngrid (nii
enamuses erakondadest), et KOGU RAHA tuleb tegelikult ühisest rahakotist
ja sadade miljonite raiskamine suurteedele tähendab, et väiksemad
jäävad tulevikus veel halvemasse olukorda! Ja mõni püüab isegi selgeks
teha, et Lõuna-Eesti ääremaastumise vältimiseks on parim asi 4-realine
maantee! Tulgu need koksatasaanud siia ja selgitagu, kuidas peaks
4-realine aidata vältida selliseid olukordi?
Raha tuleb kordades enim
suunata regioonidesse, vajalike muudatuste tegemiseks, mitte seda
raisata. Ka Viru-Nigula vald vajab raha, aga seda kipub kogu aeg puudu
olema. Kus see on?
Suund ökokatustele? Miks ma ei leia ajakirjandusest ega valla kodulehelt infot, mis projektiga tegu?
Kuid
puudustest hoolimata on Kundal oma võlu! Ja kahtlemata saab asju veelgi paremaks muuta, oleks vaid tahtmist ja vallal inimestest hooliv
valitsus.
Enamus fotodest on muidugi kurvad, aga kahjuks on sellised lobudikud igas endises tööstuslinnas, ka pealinnas.
Vasta