Pühapäev, 30. august 2020
Turba kohvikutepäeval selga sirutamas.
Mis on selja tugeva närvipõletikuga kasulikum, kas vedeleda või ka
mõõdukalt liikuda? Usun, et liikumine on kasuks. Eriti kui saad rongiga
pea ukse ette ja käimist sellega vähe! Paremaks on tõesti läinudki,
kuigi ausalt öeldes ka vedeleda kurradima hea!
Kolme mehe köögis jätsid head emotsioonid toidust hea mulje ja et lisaks
kodukohvikutele oli ka lootus heale pitsale, plaanisin ikka ühe tiiru
teha. Isegi siis jäi soov alles, kui selgus, et ahi andis otsad ja pitsa
jääb ära! Kui miski tõsiselt pähe hakanud, ei ole lihtne loobuda
plaanidest.
Küll aga vabandan, et kõikjal osta ja süüa ei jaksanud. See loomulik,
kuid alati kripeldab kodukohvikute puhul justkui väike süütunne....
Aga pitsaahju katkiminek andis kohe märku, rong oli pea tühi! Tegelikult
muidugi ei minda kodukohvikutele täna veel massiliselt rongiga ja sel
kellaajal kipubki rong tühi olema. Pole see esimene kord ja teatud
mõttes see paratamatus. Kuid selge, et põhjuseid tegelikult hoopis
rohkem. Ma ei tea ka, mitmes on see kohvikutepäev Turbas järjekorras,
kuid on tunda, et rong on asula jaoks igati oluline ja osa uuest
hingamisest. Ja on ka selge, et iga hea üritus toob inimesi kohale
rohkem, kui on hea kohale saada! Eriti kui sõiduplaan on hea ja
läbimõeldult tehtud, Haapsalu raudtee puhul on seda üpris lihtne teha!
Ka Turba puhul saaks juba katsetada mõnda kiirrongi päeva jooksul.
Äsja jagas ka peaminister taaskord postitust ühest maakonnast, kus TAAS
tõi ta ühe põhjusena ääremaa elu kestmise ning toimimise jaoks vajadust
parema ühistranspordi järele. Muide, sealgi maakonnas ta oma erakonna
poliitikuid aastaid tegutsemas, aga arengud venivad nagu vilets
püksikumm ja plaksuga sageli peale valimisi eriti katkema kipuvad.
Millest see küll?
Ka EKRE on viimasel ajal ÜT koha pealt, täpsemalt Haapsalu raudtee,
kuidagi vait! Isamaast ma saan aru, neil on paljastunud üpris aferistlik
suhtumine ÜT teemal, sh raudteed. Nähakse rohkem vaid ühte linna peale
Tallinna ja Eestimaa maapõue augustamist peetakse justkui majanduse
arengu võtmeks.
Ohoh, bussipeatus juba nii perrooni kõrval? Ei, siiski tillikas, Sauel
ei ole veel tehtud muudatusi, mida ühispeatuses vaja. Õigemini natuke
tehtud, aga osa sellest ka valesti....
Laitses see linnaputka on kindlasti parem kui mitte midagi. Ja rahvast
sõidab siin palju. Samas mingi metall-plastik kängar ehk ei sobi maale
nii hästi, kui mõni parem materjal? Või saaks siiski ka
metallist-plastist midagi paremat teha? Ilu võib selgi asjal siin veidi
olla, läbikumava pildidki huvitavad, aga sellest on selgelt vähe! Asi
pole muidugi väga hull, sest eks Saue vallal kindlasti valmis juba
projekt ühispeatuse rajamiseks siia ja selles ka inimlikum ootekoda? Või
siiski mitte? Jätkatakse nagu tehti Turbas, ei mingit läbimõtlemist?
Ilmastiku eest vilets kaitse või pole üldse kaitset? Info laiali, mitte
ühes kohas koos? Ei tualetti, rääkimata joogiveest?
Usutavasti pigem ikka samal viisil edasi....
Pildistamisega jäin pisut hiljaks, tegelikult oli kiirus vahepeal 140
ligi. Kuigi vagunis olles ei saanudki väga aru tundest, et sõit Eesti
suurimal raudteekiirusel, niivõrd sujuv oli, tee hästi rihitud. Muide,
oli ka tunda, et puldi taga sujuva sõiduoskusega juht! Terve tee ei
mingit jõnksutamist, kiirendus ja pidurdused sujuvad.
Edasi aga ikka veel ei saa. Eesti Raudtee esindaja hiljuti arvas kuskil
raadiosaates vist, et kui asjad laabuvad ja raha leitud, siis võiks 2025
sõita Rohukülani. Minu arust, arvestades kui priskelt Eesti Raudtee
uusi töötajaid aina juurde võtab, peaks töötegemine ikka tõsisem ja
kõrgetasemelisem olema. Loogiline oleks, et tänavuse otsustamise puhul
sõidaksime mitte hiljem kui 2023!!?? Pole ju tegu mingi hiigelsuure
objektiga, ammugi RB-ga! Vaid sisuliselt külaraudteega, millise
Edelaraudtee pea samas mahus sai valmis ühe aastaga! Kontaktvõrku ei saa
pidada väga palju suuremaks "lisaks", sest seda saab teha tee-ehitusega
sisuliselt ühel ajal.
Kohalikud valimised tulemas, küllap ka rohkem lubadusi ja arvamusi
hakkab jälle siginema. Samal ajal tasuks nii kandideerijatel kui
valijatel hoida pilku peal ka sellel, et SEEKORD ei tehtaks nii nagu
Riisipere ja Turba vahel, kus rattaga sõitmise võimalus ära kaotati.
Kuigi saanuks säilitada. Eks vallavalitsus näeb asju rohkem autoaknast
kui ratta lenkstangi kohalt. Huvitav, kui paljud vallavalitsusest on
seda terviseteed kasutanud? Valijatega kohtuma sõitmiseks näiteks? Või
lausa lapsevankriga jalutamiseks?
Muide, Tervisetee piirkond on väga atraktiivne nt liblikatele, seega ka nende pildistajatele!
Asfaldi lõhkumine käis kähku, taastamine aga mitte nii kiiresti.
Seekord niipidi ja esimeses kohvikus rõhk magusal. Alustada tahaks aga soolasest? Ehk pidanuks vastupäeva liikuma!?
Muide, veetrasside jm ehitamisega vist ühel pool, ühtegi joogiveekraani
ma aga ei leidnud. Korduvkasutatav veepudel oli mul kaasas, aga kogemata
jäänud täitmata, vaid tilk põhjas....
Siingi magus, retrovahvlid. Paraku ei saanudki loota, et kõhus ruumi
kõige jaoks oleks, seepärast jäidki need kahjuks maitsmata. Usutavasti
olid need aga paljude laste lemmikud.
Siin juba midagi tõsisemat! Kiluleivad sobivad soolaseks "põhjaks"
raudselt alati, selles pole kahtluseraasu ka mitte!!! Õunakook oli
eriliselt mõnus magus laks! Ja morss muud ostes lausa tasuta!
Muidugi on hinnad Tallinnaga vm kohaga võrreldamatud. Ning tore kui
lapsed oma vaeva eest siiski tasu saavad. Nii ei saanud ka tippi
panemata jätta!
Oi jeerum! Nii oleks seenepirukat tahtnud! Kas aga mahub?
Heeringapirukaga lihtsam, seda ma lihtsalt ei saa süüa! Pidanuks vist
lihtsalt kaasa ostma....
Aga kui siin kohvik pidevalt olemas, siis saab äkki ka teine kord? Kui
ikka tõelised metsaseened kasutusel, peab ju neid proovima! Selline
vaevanägemine ON kõva sõna!Kes homme Turbast mööda sõidab või ülehomme, pööraks sisse ja minge vaadake, äkki ongi!?
Mida tähendab, kui kandik tühi, pooltühi või täis`? Kui täis, siis pole
maitsev? Või hoopis juba mitmes kandik? Nagu selle pooliku puhulgi?
Mnjaa, isu äratada osatakse küll, kuid, kuidas valida, mida võtta, mida
jätta?
Mis on äärmiselt lahe, suhteliselt uus asi. Jooke pakutakse sellistest
korduvkasutatavatest nõudest! Kuigi imenatuke, on see igal juhul panus
loodusehoidu!
Turbas liikudes näeb muide ka mõnda istepinki.
Oih, veel üks kohvik! Aga pärast veel ju Kultuurimajas?
Rotiaasta.
Panna cotta. Kas võtta? Peale hiljutist juhtumit, kus ma esimest korda
peale kooliaega või vähemalt nooruspõlve sõin korraga KAKS magustoitu,
ei olnud ma kindel, kas need on sama head!? Väga isuäratavad, aga kuna
paistis ka võimalus süüa kodust kotletti ja oma aia tomatit (siga pidi
olema naabri aiast), jätsin seekord ikkagi magusa vahele!
Mnjaa, oleks meil söögikohtades nii maitsvaid koduseid toite rohkem! Ja
tomatist oligi aru saada, et need kivivillast küll kasvanud pole....
Ilm ei olnud kõige parem, aga rahvast liikus ja seda oli tore näha.
Küllap oli hea meel ka kodukohvikute tegijatel, kes vaid tänusõnu
väärivad!
Täna ka Ristil toimumas ühte koma teist, aga palju kolada ei tahtnud. Ja rongi ju ka ei lähe, nagu näete!
Turbas kõik kenasti käepärast, nii ka Kultuurimaja.
Oeh, ainult kohvi, palun....
Võeh, keegi veel jookseb....
Kuigi eks see vägagi mõttekas. Pidauks vast ka jooksma elus rohkem, nüüd
on hea tervise kaela ajada muidugi. No aga see-eest olen vahepeal
vähemalt priskelt rattaga sõitnud, matkadel.
Ja vallaametnikele (Eesti Raudteele, MKM-le jt-gi) teadmiseks, et
rattaga ei sõideta mitte ainult sellepärast, et rongi pole. Vaid see on
osa elukvaliteedist. Ja eriti oluline see siis, kui raudteed taastades
on väga lihtne selle kõrvale Tervisetee taastada. Hoida alles.
Veidi üle 46 km Haapsaluni ja törts peale Rohukülani. Härrad ja prouad
poliitikud, kas teie olesklemine ja lubadused pole natuke pikaks
veninud? Või arvate, et kõige kasulikum on võimalikult kaua lubadusi
jagada? Teile võib muidugi kasulik olla, sest kui iga kord aitab see
soojale kohale, on see ehk tõesti tore! Kuid kui ka majandusminister
alles hiljuti siinse raudtee näiteks tõi, kui OLULISE osa
elukvaliteedist ja piirkonna arengust, siis miks peaks arenguid mitmeid
aastaid veel kinni hoidma? Mis on siis olulisim kui Läänemaa kõige
olulisem "projekt"???
Või on kellelgi siiski objektiivseid põhjuseid, mis ei lase hästi tööd
teha? Olen 99,9% kindel, et pole, kuid tore oleks 100% kindel olla!?
Otsus täna, materjalide tellimine ja trassi ettevalmistamine homme, nii,
et projekteerimise lõpuks oleks trass valmis sisuliselt
rööbaste-liiprite pealetoomiseks? On ju ka projekteerimiseks hiigelpikk
aeg planeeritud!
Pole sõitjaid? Edgar vaid naerab selle peale! Tore taas kohtuda!
Sõidu põhjuseid on sadu! Ja sõitjaid tuhandeid ja tuhandeid!
Peegeldus segas seda pildile saamast, kuid kuidagi väga huvitav metsatee
enne Keilat!? Kuigi puude mingisugunegi "kallutamine" pole ehk
tavapärane, siis ometi oleks sellise allee tekitamine omamoodi
vaatamisväärsus?
Kas oleme Euroopas? Ma olen üpris kindel, et suured rajatised, liiga
suured, pole euroopalik väärtus. Me peaks hoopis suutma talupojatarkust
Euroopalegi jagada! Tehkem ikka nii, et iga euro läheks meil asja ette,
mitte vaid kellegi taskusse. Kuhu hiljem, et tuul ei vilistaks, peame
igavesti peale maksma. Põhjuseta.
RB asemel muide saaksime raudtee Lätti viia ka siit kaudu. Keilast Pärnu peale pöörates näiteks. Kordi odavamalt kui see kuritegelik projekt!
Ahjaa, Eesti raudtee! Kus on Lilleküla terminal? Et veel rohkem saaks ümber istuda ja sõita, sh Haapsallu?
Aga selg sai natuke paremaks küll. Eks rohud jäävad edasi
"söögikõrvaseks" ja näis mis analüüsid-uuringud näitavad. Tervis on
kõikse kallim vara!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar