Esmaspäev, 25. november 2019
Nõva bussiliinid - kuidas edasi?
Nõva - Tallinn halva bussiühenduse suhtes on mul ikka oma arvamus olnud.
Veidi kindlama tunde saamiseks otsustasin ühe sõidu ära teha. Muidugi
ei anna see kaugeltki mingit täit pilti, aga oma silm on igal juhul
kuningas!
Küll aga pani sõit tõsisemalt mõtlema ka bussijuhtidele ja nende
töötingimustele ehk REISIJATE NÄHTAVUSELE PEATUSTES! Aga sellest
allpool!
Ja mõtteainet on siin kõvasti. Väga oluline seos on siin ka Nõva -
Haapsalu bussiliiniga. Peamine asi, millele mõelda, on kujuteldav
olukord. EELDAME, et bussiliiklus Nõvalt ON vilets ja tegelikult ju
ongi. Muide, äsja pidi osavallavalitsus tegema pöördumise, et Nõva
kaupluses võiks eriloaga lubada retseptita ravimite müüki. Kuna piirkond
on hõredalt asustatud, pole lähedal ka apteeki nagu paljusid muidki
asju. Et ravimite müük kauplustes ei tule kõne allagi, seda enam, et see
võib veelgi rohkem apteeke maakohtades sulgemiseni viia, siis eeldada
tuleb ikkagi, et nagu ka poodi, nii on vaja ka sobivat liiklust apteeki
minekuks. Kui üldse millelegi võiks mõelda, siis retseptivabade ravimite
müüki /tellimisel) näite perearstipunktis? Aga see selleks! Peamine on
eeldusest lähtudest kujutada pilti, kus bussiliiklust on vaja parandada,
raha on aga alati küsimuseks. Ääremaal ongi üks võimalustest lühendada
liini ja muuta see juurdeveoliiniks.
On raske öelda, kas peakski olema bussiliin sellisena, et sõidaks
Haapsalu - Nõva Keila Jaam, mitte ei sõidaks Tallinnani? Edasi - tagasi
jääb siis "kokkuhoituks" üks tund ja 20 minutit. Kuna sisuliselt on
liinil vaid kaks bussi, mis sõidavad iga päev, siis ümmarguselt võttes
õnnestuks pool kuludest kokku hoida. Ärgem unustagem ka seda, et tegu on
suure bussiga, juurdeveoliini puhul piisaks hoopis säästlikumast ja
väiksemast bussist.
Vaatame ka teisi liinile jäävaid kohti. Hommikuse Nõva - Ämari -
Tallinn bussi ajal ei ole sel suunal teisi busse. Ometi, selle bussi
muutmisel ei muutu kohaliku jaoks oluliselt mitte midagi. Ühest küljest
tekiks ümberistumisvajadus, kuid teisest küljest lisandub võimalus sõita
Tallinna lisaks bussile ka teist kaudu, rongiga. Mis on olulisem ja kas
miski kaalub teise üles? Ma ei väida kunagi, et ümberistumine oleks
mugav, kuid vahel on need paratamatud ja kui need hästi tehtud, pole
mure ka väga suur! Tõsi, eks Tallinnaski tule sageli ümber istuda!?
Õhtusel ajal (tööpäeviti) on olemas pea samal ajal buss ka Harju -
Ristini, seega sõidavad kaks bussi üksteise sabas. Kui palju on
sõitjaid, ei oska ma muidugi öelda, seega ei tea ka, kas sõitjad mahuvad
ära.
L ja P sõidab liin Tallinnast välja varem, kl 14.00 ja vat sel ajal küll
teisi busse käigus Ämarini ja Harju- Ristini ei ole. Küll aga võib
eeldada, et enamus sõitjaid sel ajal tulevad Tallinnast, mitte
peatustest Tallinna piirist Keilani. Seega ... saab tulla ka rongiga?
Ning jällegi, Keilani ju on nädalavahetuseti küllaga busse, millelt
sobitada ümberistumine?
Küll aga pole hommikuse bussiga ja õhtusega vastupidises suunas muret
ses suhtes, et Tallinna TÖÖLESÕIDUKS ei seda ega teisi busse sisuliselt
ei kasutatagi. Küll ehk hädajuhul Keilasse vm teele jäävates kohtades.
Rong 524 väljub Keilast E-R 8.54, buss 177 kl 9.00, peatusest Keila
Kirik ka buss 145 kl 8.58. Nõvalt buss jõuab tänase seisuga siia 9.17.
Seega oleks vaja bussi varasemaks nihutada? Buss Nõvale saabub
varahommikul Tallinnast ja oleks väga huvitav teada, kas selles on üldse
ka sõitjaid? Buss jõuab Nõvale 7.45 ja sealt väljub buss ka Haapsallu
8.05. Ehk paneb see hoopis mõtlema, et olekski vaja liinid ühildada?
Ning sel juhul vajalik ka buss Haapsalu - Nõva - Keila Jaam? Ehk siis
Nõvalt buss 7.51, Keilas kolm ümberistumisvõimalust? Ning Keila Jaam
peatusest väljuks buss 6.57 ehk siis peale esimest rongi? Haapsallu
jõudmine küll tibake hiljem, aga ka see ei ole murekoht.Mida see annab? Kuigi vara, siis ikkagi lisareisijaid! Ning võimaluse vajaduse korral ka sõita Perakülla ja ilma nõudeta Perakülast Haapsalu suunas. Ning ka vastupidi, Tallinna suunas.
Üks murekohti on, et R Haapsalu - Nõva bussilt Tallinna bussile ümber istuda ei saa, vahe 7 minutit.
Igal juhul, kel huvi, saab mõlemaid liine võrreldes ise mõtteainet. Sääst vaid Keilani sõitmise puhul oleks tuntav ja selle arvelt saaks kindlasti kogu liinivõrku paremaks muuta! Kindlasti on vajadus vähemalt nädalavahetusel ka lisabussi järele, samuti paaril päeval nädala sees. Sest POODI ega muis asjus Nõvalt Keila poole busse sisuliselt kasutada ei saa! Kui just ei plaani päev läbi kuskil "passida". Seega, buss Keila Jaam - Nõva - Peraküla - Dirhami - Haapsalu nt T, N, L ja P?
Keila Jaam v. 10.50 (Rongid Tallinnast ja Turbast), Haapsallu s. 13. 10.
Haapsalu (suvebussi baasil) v 9.30, Keila Jaam s. 11.50 (rongid Tallinna
ja Turbasse, buss 145 peatuses Keila Kirik, soovitavalt aga buss
peatusesse Keila Jaam).
Keila Jaam v. 13.55 (rongid Tallinnast ja Turbast) Haapsallu s 16.15
Haapsalu v.14.40, Keila Jaam s. 17.00 (rong Tallinna).
Kõikide puhul saab sobitada ka Harku kaudu sõitvaid busse!
Bussi võib muidugi ka veidike kiiremaks soovi korral teha, sest kõikides
peatustes Keila ja Harju-Risti vahel ei pea ehk peatuma, soovi korral
ei pea ju ka Ämarisse sõitma. Aga võib muidugi, oleneb kui oluliseks
lisaühendusi neil aegadel siin peetakse ning kuidas see mõjutab
väiksemat sorti bussi täituvust. Küll aga tekib ka puhkepäevadel
võimalus sõita Perakülla, kus RMK keskus. Ehk ka mõnigi pereüritus vm.
Muuseumist rääkimata! Ja otse loomulikult on ka Nõva piirkonnast
võimalus sõita sinna kuhu vaja, paraneb üleüldiselt ühendus Haapsalu
suunal jne! samuti siis, nagu mainitud, tekib Nõva, Harju-Risti jt jaoks
mugavam ühendus Saue ja Nõmme suunaga, aga loomulikult ka vastupidi.
Kas Balti jaamas nendel ekraanidel edastatakse ka jooksvat infot
hilinemiste, eesolevate sõiduplaanide muudatuste jm kohta? Üldiselt on
muidugi siin rahakulutamisel selliste koondinfo ekraanide heaks suurem
mõte kui neil ekraanidel, mis paljudes rongipeatustes. Viimastele
kulutamine on osutunud mõttetuks, suured rahad magama pandud, aga ei
paista, et ükski ametnik vigu tunnistama hakkaks!?
Paistab väljuvat ka liin 191. Liin, mis samuti vajab ümberkorraldusi,
aga siiani midagi ei paista. Liin vajaks topelttihedust, suundumist
Sauelt läbi Tutermaa Keilani (vähemalt Rõõmu Kaubamajani) ning teisest
otsast, kas on ikka mõte rongiga paralleelsel liinil sõita Balti jaama?
Ehk hoopis läbi kesklinna Ülemisteni või kaugemalegi, Narva maanteed
pidi Viimsini?? Või on täna tihe bussiühendus Saue ja Ülemiste vahel?
Eriti kui Balti jaama ja Viru vahel pole nagunii peatusi? Sõidavad ju
inimesed Viimsist Nõvanigi, Sauest ja Keilast rääkimata?
Selle sara asemele oleks aga ammu aeg veidi kobedam hoone ehitada,
soodsa ja hea söögikohaga. Ning kus oodata bussi? Jõudsin ka järjekorda
üpris vara ja hoolimata heast riietusest oli ilm ikka vägagi
tarretamapanevalt külm ja mõjus! Balti jaama hoonet ei suuda ju meie
kõrgel ja soojas istuvad ametnikud kuidagi inimest teenima panna!
Tegu pühapäevase päevaga, aga sõitjaid tasapisi lisandus. Tõsi, ega
neist vist keegi peale minu sõitnudki kaugemale kui Harju-Risti! Et aga
tuldi enamjaolt linnast, siis ... võiksidki nad sõita mõne teise bussi
või rongiga Keilani?
Neist autodest aga kõiki küll ühistransporti ei meelita, tee või tina....
Üldse on piirkond suures ulatuses üsna tühi, kuni Keilani.
Siiani peaks 191 aga kindlasti sõitma. Linnaliini 14 saaks aga kaotada,
kui piisavalt 191 sõiduplaani tihendada. Ja muide, ega Sauelt jm saagi
Keilasse igale poole, rongil ju vaid üks peatus ja bussidest pole täna
lõhnagi! Aga teadaolevalt vajatakse ikka võimalusi rohkem ukse ette
sõita.
Peale Keilat tundus "tara" aga väga mõttekas, sest võib eeldada milliseks andmiseks siin muidu läheks!
Meeldiv oli aga näha pikalt kulgevat rattateed!
Ämari. Kas pöörata siia sisse? Vähemalt lisabusside puhul?
Näha oli ka "üliinimsõbralikke" bussipeatusi!
Päike paistis otse vastu, aga meeldiv siiski näha haljastust kergtee
kõrval. Tegu aga tavapuudega ehk sellistega, mis kasvavad väga suureks
ja tormiga lõpuks teele langevad? Või eksin?
Ohoh, äge hütt! Istmed küll kindlasti väga kitsad?
Ja jõudsingi Nõvale!
Ümberkaudu sõidetakse siia söömagi. Miks mitte ka bussiga, kui sõiduplaan parem? Miks mitte Nõva randa, Perakülla jm?
Poes aga tegin paar ostu, sest Dirhamini ju sõit ei läinud!
Nägin ka Haapsalu - Nõva bussi, millelt vist 3 sõitjat ka maha tuli.
Tagasiteel aga tekkis nii mõnigi küsimus. Äsja lugesin ka uudist, kus
Lääne-Nigula vallas mõnibussipeatus sai päikesebatareiga valgustuse. kas
asjalikult? Muidugi mitte, ootekoja sisemust ega sõiduplaani ei
valgusta, kallis lõbu, kuid ka ootekodasid ei pööratud jne...
KUIDAS AGA BUSSIJUHID PEAVAD OOTAVAT REISIJAT MÄRKAMA?
Ülitõsine küsimus, kuid mitte mingisugustki tegevust peale nende valesti
paigutatavate valgustite (mille mõju taustata pea olematu)!!! Ka täna,
tee remontide, sh siis bussipeatuste remondi või uute ehitamise puhul ei
mõelda selle mitte grammigi!
Kas siin ootab keegi? Kui ohtlik on pidurdamine kiiruselt 90 km/h,
lühike mahasõidurajaga ja veel halbades ilmastikutingimustes? Milliseid
erinevaid ohte see tekitab? Pole kahtlustki et on tekitanud ja väga
tihti, kuni avariideni ja ka napikateni välja!? Miks aga ei võiks
kasutada peatuse platvormi servast 2-3 m ulatuses selliseid silte?
(Foto Max Kauri lehelt).
Sildil oleks vapi asemel bussipeatuse märk ja nimi, helkiv rant ka märgi
servades? Märgi kõrgus maast alumise servani 50-80 sm näiteks? Mille
puhul siis bussi ootav inimene "katkestaks" märgi ja jooned ning oleks
kaugelt aimatav? Nii oleks ka peatustes valgustusest kasui, sest reisija
taga on olemas "taust" ja see parandaks veelgi nähtavust?
Ehk hakkaks katsetama bussipeatustes erinevaid võimalusi? Sobivas peatuses ka ootekoja "tagakülgseina" pikendust jms?
Mina aga seekord tagasiteel väljusin Jaama peatuses ja vantsisin jaama, rongile.
Pirukat küll ei saanud....
Rongile sain aga küll!
Pead tööle, seltsimehed! Maanteeamatis, KOV-ides jm!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar