* 06. 00 - 07. 30 KIIR
* 07. 05 - 08. 10 EKSP Rohukülast
* 07. 20 - 08. 50 KIIR
* 08. 15 - 09. 45 KIIR
* 09. 40 - 11. 10 KIIR Rohukülast
* 10. 45 - 11. 50 EKSP
* 12. 40 - 14. 10 KIIR
* 14. 00 - 15. 30 KIIR Rohukülast
* 15. 30 - 17. 00 KIIR
* 07. 05 - 07. 45
* 08. 50 - 09. 30
Ajad on väga umbkaudsed, ehk sisuliselt skemaatilised, mis näitavad , mille poole peame püüdlema jaamade asukohtadega (rongide möödumiseks), Heltermaa - Rohuküla praamide sõidugraafikus jm.
Riisiperes kõik KIIRrongid ei pea peatuma. Ka Vasalemmas mitte? Turbas või Riisiperes ümberistumised aeglastele rongidele, nii palju kui läbilaskevõime võimaldab. Vajadusel saab mõnel puhul teha ümberistumine Keilas või Vasalemmas, see võib kaasa tuua selle, et mõni Haapsalu rong peaks tegema peatuse ka Laitses).
Väga palju sõltub jaamade asukohtadest. Hetkel ollakse valdavalt seisukohal, et peale Riisiperet on jaamad Risti, Palivere, Taebla. Ometi tundub, et Riisipere - Risti ja Vasalemma - Riisipere jaamavahed on liiga pikad? Siinkohal on probleemiks lähenemine, mis meil kombeks. Enne Riisipere jaama ümberehitamist tasunuks mõelda, kas Riisipere asemel ei võinuks jaam olla Turbas ja teine siis Jaanikal? Iseenesest pole ka nüüd hilja, see oleks lihtsalt keerulisem.
Kuidas on rongikoosseisudega, kas neid jätkub? Kindlasti peaks väga täpsed arvutused tegema ja juba hommepäev koos uute rongidega vajadusel juurde tellima ka 1-2 elektrirongi. Samas on kosseise praegu rohkem kui vaja, seega väga suurt puudust karta ei ole. Pealegi, viies depoo asukoha Pääskülast üle Koplisse (Balti jaama juurde) või Keilasse, saab vähendada Tallinn - Pääsküla vahel sõitvate rongide arvu ning üksiti tihendada liiklust Keila suunal! Teatud määral võikski "osadepoo" elektrirongidele olla Keilas, põhidepoo Koplis. Üksiti annaks see boonusena diiselrongide puhul selle, et neil kaob vajadus Pääskülla sõiduks ja seega tekib neid muudele suundadele "rohkem" aja kokkuhoiu arvel!?
Oluline see teema on, sest sõiduplaanidega ehk üldse tuleviku vajadustega Eestis tuleb arvestada uute rongide tellimisel, tee-ehitustel jpm juhtudel ning samamoodi on siin arvestatud nii teiste suundade probleemidega ja kogemustega, ürituste lõpuaegadega ja reisijate soovidega, ekspresside lisamisel sellega, et teiste rongide intervall ei muutuks kasutaja jaoks ebamugavaks jne jne.
Rohuküla - Tallinn sõiduplaan.
Muidugi oleks säästvam mitte ehitada ülikulukat ja loodust hävitavat Ellamaa viadukti ega elektrifitseerida lõiku Turbast Rohukülani. Efektiivne on kontaktvõrk siis, kui selleks on piisavalt rongipaare ööpäevas. kas Eesti Raudtee, MKM jt julgevad seda tunnistada? Ja ehk tõesti on meil tulevikus ka vesinikrongid?
Raudtee taastumine on üks asi, edukas saab tulemus siis kui liiklus on hea. See sõltub omakorda paljudest asjadest, sh sellest, mitu jaama raudteele ehitatakse, kas Riisipereni või kui kaugele rajatakse automaatblokeering, praamide sõiduplaanist jms.
Haapsalut võib siinkohal võrrelda Paldiski või (elektrifitseeritud) Tapaga vahemaa poolest, seega ei tohi sõiduplaan olla neist hõredam. Et aga sõidupõhjusi ja huvitatud inimesi (Läänemaa turism) on kordades rohkem.....
Kuna nagunii on juba täna vajadus (tulevikus veel enam, tagamaks võimalikult sujuvat ja tihedat sõiduplaani) lisapeatuse järele, siis tasub analüüsida vajadust selle järgi. Nimelt Laitse ja Jaanika vahele, tingliku nimega LAITSE 2. Esiteks on Laitse elamupiirkond pikaks veninud ning vajab seega lisapeatust ja teiseks võiks olla see oluline peatus just JAAMANA, sest siis ei pea kõik praegused Tallinn - Turba/Riisipere rongid sõitma kaugemale (mõni Laitse 2 jaamani, jättes ära ka Jaanika) ning tekib lisanduv möödasõidu- ja ümberistumisvõimalus. See, kas mõni rong sõidab Riisipereni või Turbani, on oluliselt pikem vahemaa kui Laitse 2 ja üksiti Jaanika peatuses nagunii kõik rongid päevas peatuma ei peaks. Üksiti aitab see hoida tavarongide sagedust Keila ja Vasalemma vahel tänases mahus, vähendades seega ka vajadusel läbisõitu ja sõiduaega ning võimaldab nt Haapsalu - Tallinna ekspressi järel lühema ooteajaga väljuda Riisipere jaamast tavarongil. Praeguses seisus ei saaks too rong väljuda enne kui ekspress on jõudnud Vasalemma jaama piiridesse.
Laitse 2 on mõttekas ka seetõttu, et kui kiirrongid Riisiperes peatuvad, siis Laitse 2-st edasi pole enamusel juhtudel tavarongidel mingit mõtet sõita. Aastas jääb vähemaks tuhandeid kilomeetreid sõitu, rääkimata koosseisude kasutamise ajalisest võidust. Ka pole Elronilgi ju aimugi reisijate statistikast, seega võib mõelda ka variandile, kus Riisiperes kõik rongid peatuma ei peakski?
Kuna Elronil on elektrirongidel varu, siis seda kas ja kui palju ronge juurde vaja, saabki teada alles siis, kui läbi on analüüsitud sellise sõiduplaani juures rongikoosseisude vajadus või veelgi enam, vaadates tulevikku ja võimalikke vajadusi muudel liinidel. Ei tohi unustada, et ka Tapa suunal elektrirongide sõidumaa pikeneb esmalt just Tapani. Nii saab ka varakult selgeks, kas ja kui palju juurde on vaja ronge tellida. Mitte vastupidi, nagu seni on tehtud, kus vajadusest räägitakse aastaid, aga tellimine aina venib.
Ajad, mille lauale löön, on muidugi umbkaudsed ja neile rongidele peavad lisanduma kõigi peatustega rongid Tallinna Riisiperest, Vasalemmast, Keilast, Laitse 2-st vm, mis siis kiir- ja ekspressrongide ees või taga sõidavad ja tagavad lühikese ümberistumisaja. Kiirrongidel Haapsalu - Tallinn sõiduaeg umbes 1,5, ekspressil 1 tund. Sõiduaeg sõltub peatuste arvust, seega kaasneb siin ka küsimus rongikoosseisude arvust. Ja omakorda, mida vähem peatusi on kiir/ekspressrongidel, seda rohkem ja Tallinnast kaugemale sõitvaid tavaronge on vaja päeva lõikes
Kui jaamad lisaks saavad olema Ristil ja Taeblas või ehk veel kuskil, siis võib olla peaks kaaluma Taebla asemel jaama hoopis Nigulas? Ühtlustub vahemaa Risti järgmise jaamani ja lisajaama olemasiolul on vahe optimaalsem just Nigula, mitte Taebla puhul?.
KIIRRONGIDEL peatused Kastani, Uuemõisa, Taebla, Nigula (osadel), Palivere, Risti, Ellamaa (osadel), Turba, Riisipere, Laitse 2 (osadel), Laitse (osadel), Vasalemma, Keila, Saue, Laagri, (Pääsküla?), Nõmme, Tondi, Lilleküla.
EKSPRESS - Kastani, Uuemõisa, Risti, (Turba), Keila, Nõmme, Tondi, Lilleküla.
Osadel kiirrongidel tuleb ehk peatuda ka Laitses, seda juhul kui tavarong (kõikide peatustega) sõidab vaid Keila või Vasalemmani. Hetkel on ka Turba (neist 2 Riisipereni Elroni nõrkuse tõttu) ronge 14, Haapsalu liikluse käivitamisel enam kõik tavarongid Riisipereni või Turbani sõitma ei pea. Palju sõltub ka reisijate arvust Kulnas. Oluline ongi vaadata, et Laitses, Kibunas ja Kulnas ei halveneks sõiduvõimalused olulistel aegadel. Selle jaoks eespool toodud välja ka lisajaama ehitamise variant.
Postitasin Eesti Raudtee lehele. Esimene lõik nende lehelt:
Eesti Raudtee visiooniks on saada regiooni kõige kaasaegsemaks raudteetaristu ettevõtteks. Seda eesmärki toetavad ka ettevõtte väärtused: koostöö, ausus, uuendusmeelsus ja professionaalsus.
Ehk oleks lõpuks aeg vabaneda kinnisideedest? Parimate tulemuste saavutamiseks on vaja avalikku arutelu. Perroonide planeerimisel teil seda ei olnud nagu paljudel muudelgi juhtudel. Isegi koolipoiss sai sest aru, nagu näitas tema diplomitöö. Kas on Balti jaamas uute teede juurde planeerimisel mõttekas teha 6-9 tee lahendus ümber, et hiljem mitte taas leida, et eksitud? Vigadest ju õpitakse?
Sama lugu on Rohuküla raudteega. Vaikida plaanidest, mitu jaama teha jms, tähendab tulevikus jälle, et peate vigu tunnistama?
Teadmiseks, et see raudtee toimiks, on vaja vältida vigu!
Haapsalu - Tallinn KIIR 6.20 - 7.50
Haapsalu - Tallinn KIIR 7.10 - 8.40
Rohuküla - Tallinn EKSPRESS 8.00 - 9.15 (v.a. P)
Haapsalu -Tallinn KIIR 8.30 -10.00
Rohuküla - Tallinn KIIR 10.00 - 11.45
Rohuküla - Tallinn - EKSPRESS 11.30 - 12.45
Rohuküla - Tallinn KIIR13.00 - 14.45
Haapsalu - Tallinn KIIR 15.00 - 16.30
Rohuküla - Tallinn EKSPRESS 16.00 - 17.15
Haapsalu - Tallinn KIIR 17.20 - 18.50
Haapsalu - Tallinn KIIR 18.20 - 19.50
Rohuküla - Tallinn KIIR 18.55 - 20.40
Haapsalu - Tallinn EKSPRESS 20.10 - 21.10
Haapsalu - Tallinn KIIR 21.30 - 23.00
Tallinn - Rohuküla KIIR 6.00 - 7.45 (v.a. P)
Tallinn - Haapsalu KIIR 6.40 - 8.10
Tallinn - Rohuküla KIIR 8.00 - 9.45
Tallinn - Rohuküla EKSPRESS 10.00 - 11.15
Tallinn - Rohuküla KIIR 10.55 - 12.40
Tallinn - Rohuküla EKSPRESS 12.05 - 13.20
Tallinn - Rohuküla KIIR 14.00 - 15.45
Tallinn - Haapsalu KIIR15.30 - 17.00
Tallinn - Haapsalu KIIR 16.30 - 18.00
Tallinn - Rohuküla EKSPRESS 17.30 - 18.45
Tallinn - Haapsalu KIIR 18.10 - 19.40
Tallinn - Haapsalu KIIR 19.20 - 20.50
Tallinn - Rohuküla EKSPRESS 20.30 - 21.45
Tallinn - Haapsalu KIIR 22.10 - 23.40
Tegelikkuses sõidab Rohuküla - Tallinna rong vast 5 min kiireminigi, aga seoses praamiliiklusega tuleb jätta sõiduplaani ka kümmekonna minuti jagu varu, et vajadusel saaks hilinemisi tasa teha (täpselt välja arvestades jääb praamilt rongile istumiseks nt 10 minutit ja lisaks on esimeste jaamavahedeni tagatud veel kuni 10 min järgisõitu. Vabalt võib iga kord rong paberite järgi neist 5 min Haapsalus seista, aga hilinemise puhul on seegi ju puhas varuaeg. Hetkel lühendasin mustandis siiski Rohuküla sõiduaegu, et rongi ja praami vahele jääks 15 min.
Muidugi, kui tahta, et oleks valikuid ja kuna asju mõjutab ka võimalikud praamide sõiduplaanide muudatused jm, peab HAAPSALU JAAMAS OLEMA 2. PERROONIL TEED KAHEL POOL, ET VAHETUDA SAAKS KA ROHUKÜLA RONGID! Ehk siis Haapsalu jaamas kokku vajalik minimaalselt 3 teed tavaliikluseks.
On muidugi ka võimalus, et vana perrooni äärde jäävale teele tehakse lisaperroon Tallinna poole, et saaks Rohukülasse pöörata, kuid pöörangute puhul võib see osutuda probleemiks. Muuhulgas nihkuks perroon jaamaesisest veelgi kaugemale. Üldjuhul aga toimib süsteem, kus pooled või enamus rongidest peatub olemasoleva perrooni juures ja ainult Rohuküla rongid uue perrooni juures. Nii jääb vaksalile igal juhul oma funktsioon. Bussijaama funktsioon teatud määral väheneb, kui liinid hakkavad linna LÄBIMA, mitte ei ole tegu alg- ja lõppjaamana 100%
Päevased rongid on piisavalt olulised, et oleks valikuid ning seda kõikide peatuste lõikes, seda enam, et osa ronge peaaegu ei peatu (Tartu suund tänapäeval näitab ilmekalt, mida tähendab kuni 7-tunnine vahe väiksemates peatustes). Rohukülas peab arvestama, et üldjuhul ooteaeg ei ületaks ümberistumisel 15-20 minutit.
Kokku 3 teed reisirongide jaoks Haapsalus on aga vajalikud nii kohe kui tulevikku silmas pidades. Peaasi, et ei juhtuks sama, kui Eesti Raudtee ei osanud Balti jaamas perroone tehes tulevikku ette näha - ne znaju, ne znaju! Et tulevikus nii palju ronge käigus. Muidu tekib ka siin olukord, kus laiutatakse käsi ja korrutatakse sama!
Rongide tihedus võib tunduda ebamõistlikult suur, aga tegelikult peab siin arvestama erinevate kohalike sõitudega, töö- jm aegadega kogu liini ulatuses, palju töökohti erinevate peatuste läheduses, praeguse liiklussagedusega jm. Loomulikult ka sellega, et kui eesmärgiks on ÜT kasutavate inimeste osakaalu suur tõus, peab nii tiheda reisijate liikumisega piirkonnas tipptunnil olema sagedus võimalusel ALLA 1 TUNNI! Mitte mingil juhul ei tohi lähtuda variandist, kus teeme algul raudtee mingi 6 rongipaari jaoks päevas ja siis analüüsime-vaatame! Sest aeg on korduvalt näidanud, et muutusteks kulub aastaid ja see on kasutajate arvule ülitugeva mõjuga. Minu pakutud sõiduplaani tihedus tagab, et sisuliselt on rahuldatud üle 90% piirkonnas ja läheduses elavate inimeste vajadused iga sõidueesmärgi koha pealt ja seda isegi mõjuga Kohilani, Tartuni ja Rakvereni välja!
Olulisim ongi ka see, et Rohukülani sõidaks põhipraamide ajal põhirongid, muudel puhkudel saab rakendada erinevaid võimalusi - kohalik rööbasbuss, buss Uemõisani või hoopiski "kõrvalekalletega" (Linnamäe jm) sõitvad kohalikud liinid, nt Rohuküla - Riisipere (Rapla) vm.
NB! Kohendasin sõiduplaani vastavalt kommentaarides antud PRAAMIDE põhiaegadele. Vormsi praami aegadega veel ei arvestanud, sest reisijate arvust pole aimugi! Jääb võimalus Rohukülast 11.30 väljumine lükata hilisemaks, 12.10, peale Svibyst praami saabumist. Vajadusel õnnestub kindlasti sobitada ka õhtusele praamile Rohukülas jõuda. Ka peab TS Laevad tegema pingutusi, tagamaks Heltermaa ja Sviby parvlaevade aegade ühtlustamist Rohukülas.
KORDAN: KÕIK NEED LAHENDUSED ON VÕIMALIKUD AINULT SIIS KUI RAUDTEE PLANEERIMISEL JA EHITUSEL VAJADUSTEGA ARVESTATAKSE!
Tallinnast 19.30 koosseis seisab Haapsalus ja tagasi pakkusin 21.30. Arvestus eelkõige õhtul ürituste lõppemise aegadega. Kui peaks olema vajadus oodata ära viimane praam, peaks see väljuma Rohukülast hiljemalt 21.55, seega jõuaks Tallinna alles 23.40.
Kuna Turbat jaamana ei ehitatud, on mure, et seal rongiliiklus võib hõreneda. Lahenduseks on Turba peatuse lisamine ka ekspressidele (väiksematest peatustest sinna nendega saab siis lühikese ümberistumisajaga Keilas).
************************
Eesti Raudtee:
Turba ja Haapsalu vahele rajatakse kaks jaama – Risti ja Taebla. Automaatblokeering rajatakse kogu planeeritava trassi ulatuses.
*******************************************
Automaatblokeering tervel trassil on üpris suur üllatus. Eeldasin, et isegi Riisipereni selle rajamist ei toimu! Süsteem annab võimaluse sõita rongidel üksteise "sabas" mõneminutiliste vahedega. Kuid ei lase muidugi kuidagi vastassuunas "lõigata". Kaks jaama võib olla piisav, aga võib ka mitte. Kes teeb analüüsi? Jonnakas Eesti Raudtee selleks ei sobi, Lääne Raudtee arusaamad võivad nõrgaks jääda.
Kui Risti - Taebla sõiduaeg peatustega võib olla 10 minuti ringis, siis tähendab see, et järgmine rong samas suunas võib sõita parimal juhul kuni 20-25 min pärast. Nagu ütlesin, see võib olla piisav, aga annab vähe paindlikkust.
*************************
Hiiumaa BUSSILIINE tuleb veel muidugi korrastada ja sobitada ning alustada sellega juba täna. Sest maanteed on valmis.
SINISEGA TEISTE KOMMENTAARID:
Tallinn-Rohuküla kiir (13:30-15:15) võiks olla hilisem, kuna normaalajal väljub Hiiumaa praam 16:00
VastaVõimalik, et Tallinn-Haapsalu kiir (16:30-18:00) vaja pikendada Rohukülani, praam Vormisle 18:15 Rohukülast iga päev
Rohuküla-Tallinn ekspress (16:45-18:00) oleks mõistlik tuua varaseaks, praam 14:30 Heltermaalt jõuab Rohukülla 15:45
Sellised tähelepanekud.