Esmaspäev, 15. märts 2021
Postipoisike või Postimees Pärnumaal?
Postimees
on huvitav leht! Peaks kirjutama nagu mehed muiste, aga ikka sebivad
ringi poisikesed? Alguses ja ka hiljem mõnigi asi õige, aga tähtsamaid
asju ei puudutata ja neist ei räägi ka muidugi Pärnumaa
reformierakondlikud "eksperdid". See on muidugi omaette osav
ajakirjanikutöö, kuid imelik, et selle lugemise eest veel raha tahetakse
teenida?
Jah,
Simsoni tehtu oli tasemel, selle mõjusaima tulemuse rikkusid ära
peamiselt Isamaa ja Re kohalikud poliitikud, aga oma panuse, nii imelik
kui see ka ei ole, andsid igal pool ka Kesrakonna poliitikud! Roll
kindlasti ka endise Maanteeameti ehk siis ka MKM-i "poliitikud". Nii et
kõigepealt peaks põhjalikult lahkama selle, kes tööd tegid, kes mitte.
Teadmiste puudumise üle ei tohiks VÄGA kurta, sest aeg-ajalt keegi ikka
kirjuanud asjalikke lookesi. Ning alati on võimalik KAASATA neid, kes
teavad. Paraku tähendaks see aga, et tuleb teha palju tööd ja murda
väljakujunenud dogmasid. Näiteks tõmbekeskusekeskne bussiliiklus, mis
ammu iganenud, õigemini kujunenud vale lahendusena algusest peale.
Reformierakondliku valitsuse ajal ja pikka aega. Nii et nüüd nende
"eksperdid" taas püünel - see on naeruväärne!
Seniseid
autosõitjaid pole suudetud panna eelistama ühissõidukeid, elanike
liikumisvajaduste kohta puudub piisav ülevaade, ÜTK-de rahastamine on
ebaühtlane ning riigi kulud kasvavad tempos iga paari aasta peale
paarkümmend miljonit lisaeurot.
Tõsi
see on suures osas. Aga MIKS? Sest liinivõrgu kaasjastamise asemel on
keskendutud liinikilomeetrite kasvule, ülevaadet ei osata uurida ega
analüüsida, rahastamine poliitikas kinni ning kulud nii palju IGA paari
aasta järel siiski ei kasva. Seega, paras häma!
Riigikontroll
sellest lähtuvalt soovitas kaaluda eeltasutud (mitte tasuta terminina)
transporti vaid neile, kellele see on toimetulekuks hädavajalik. Kellele
on ja kus on see piir, mis on hädavajalik? Ning kui KULUKAS oleks selle
kõigega tegelemine? Või tahab keegi väita, et see oleks odav lõbu?
Muidugi, Postipoisike lükib lõikude vahele omi meelevaldseid järeldusi.
Näiteks, et "NAGU NÄHA ON JUURESOLEVAST GRAAFIKUST ON ÜHISVEONDUSEGA
RAHULOLU MÄRGATAVALT SUUREM MAAKONDADES, KUS OTSUSTATI JÄTKATA TASULIST
TEENUST"!
Ah et rahulolu põhjuseks on siis see, et saab pileti eest maksta? Rumalus võiks vaka alla jääda....
Muide,
Tartumaal ollakse samavõrd rahul kui Rapla- Harju- ja Lääne-Virumaal?
Ehk on põhjus ikkagi selles, et teatud maakondades on elanike arv ja
rahvastiku tihedus suuremad, ÜT parem ja seega ka ollaksegi rohkem
rahul? Nii tuleb asju mõista, mitte püüda näidata asju VALE NURGA alt!
Oleks ju imelik, kui Võrumaal, kus lisaks üleüldisele ääremaastumisele
on külasid-teid nii hajali ja palju, et sinna RAHULDAVAT bussiliiklust
tagada oleks pea võimatu!
Keskerakondlaste
vastulaused auditile tulid ühes mustris: enne reformi oli ühisveondus
alarahastatud, liinivõrk on tihenenud ning riik ei saa avalikku teenuse
osutamisel lähtuda vaid tulususest
Nõnda leidis samuti praegune majandusminister Taavi Aas (KE).
Nõnda leidis samuti praegune majandusminister Taavi Aas (KE).
Ka
riigikontroll toob välja, et kahe aastaga suurenes sõitude arv 15
protsenti. Kui vaadata seda pikemalt kahe aasta ulatuses, on isegi 30
protsenti sõitjate arv suurenenud Nii et need protsendid näitavad, et
see on kindlasti kellelegi oluline inimesed on saanud rohkem liikuma",
märkis Aas.
Aga
nii ongi ju? Rehvide ajal jäeti valdkond unarusse ja muuhulgas
keskenduti vaid tööle- ja koolisõitudele ja valdkond OLIGI
alarahastatud! Kõik on vaid tõlgendamise (teadmiste, soovide ja
tahtmise) küsimus. Proovige rehvidele või ka isamaalastele öelda
väljendeid KELLELEGI OLULINE, TULUSUS, INIMESTE RAHAKOTT jms. Nad ju ei
mõista neid väljendeid ehk et eesmärk on alati ja ikka vaid ettevõtjate
rahakott. Mis sellest, et raha tuleb suuresti maksumaksjalt. Ise
saadakse nende rahadest palka ja siis röövli kombel sokutavad seda veel
lisaks teistelegi, kasvatades nii RIIGI KULUSID!
Muidugi
on kahju, et Taavi Aas ja Keskerakond asjadega tõsiselt ei tegelenud.
Koheselt 2018 oleks pidanud looma ka RAS Elbus, hakkama kaotama hankeid,
tooma liinivõrgu kujundamise ühe juhtimise alla jms. Nüüdseks ongi
Transpordiamet olemas ja kuna ÜTK-d pole valdavalt saanud ka
töötegemisega hakkama ja ongi aeg hakata neid likvideerima. Kuidas aga
seda koos RE-ga teha?
Huvitaval
kombel Pärnumaa ÜTK juht leiab ka, et Taavi Aasa toodud faktile, nagu
olnuks veel paari aasta tagune pärnakate bussivedu üks kulukamaid, et
see ei seostu mitte kuidagitasuta bussisõitudega. Kuidas ei ole seost?
Kui varasemalt Pärnumaal pea 10 aastat oli busse sõidutatud suurte
kuludega ja kulud langesid peale uut süsteemi, uut veolepingut ja uut
rahastust, siis miks küll 10 aastat raha nii palju kulutati?
Muidugi on Kärpuki jutt tüüpiline pläma, sest Pärnumaa ühistransport pole mingilgi moel Eesti üks eeskujulikumaid. Sest olevat ju Pärnumaa ainsad eestis, kes on suutnud ühtlustada linna- ja maaliinide piletisüsteemid. Ja SEE on eeskujulikkuse etaloniks? Meinhard Pulk unustas vist küsida peamise küsimuse: KUI KULUKAS ON PÄRNUMAA PILETISÜSTEEM?
Muidugi on Kärpuki jutt tüüpiline pläma, sest Pärnumaa ühistransport pole mingilgi moel Eesti üks eeskujulikumaid. Sest olevat ju Pärnumaa ainsad eestis, kes on suutnud ühtlustada linna- ja maaliinide piletisüsteemid. Ja SEE on eeskujulikkuse etaloniks? Meinhard Pulk unustas vist küsida peamise küsimuse: KUI KULUKAS ON PÄRNUMAA PILETISÜSTEEM?
Kahju muidugi, et ka Dago Antov ei räägi peamisest. Piletisüsteemi kuludest. Vaid toob näitena konteksti mittesobiva.
"Taavi
Aas eksis oma järeldustes," resümeeris Annely Akkermann (RE).
Mõistetavalt on ta rahul, et Pärnumaal valiti tasulise teenuse
jätkamine. "Ühistranspordi kaks olulist kriteeriumi on marsruutide
mitmekesisus ja sõiduplaanide tihedus ning selles mõttes tuleks eelkõige
lasta tegutseda kommertsliinidel ning maksumaksja rahaga toetada neid
liine, nii-öelda baasteenust ehk liine kohtadesse, kus elab nii vähe
inimesi, et kulusid ei ole võimalik piletimüügiga katta", ütles
Akkermann.
Varasemalt
olen vahel ta väljaütlemisi ja arusaamu FB-s kritiseerinud, aga et ta
peale "tarka panemist" ise oma sõnu suurt ei mõistnud, lõi ta hoopis
kartma. Tõepoolest, teatud mõttes on siinnegi tema jutt õige ja nii ta
Postipoisikese poolt eksperdiks tituleeritakse. Paraku ei jaga ta
ühistranspordist sisuliselt midagi. Mis sest, et Pärnumaal ongi vaja
võimalusel kuskil kommertsliinidel tegutseda lasta, ometi on see
sisuliselt võimalik vaid Kilingi-Nõmme suunal vähesel määral (Tartumaal
samaväärne vaid Võru suund näiteks). Mujal Pärnumaal ei olegi piisavalt
inimesi selle teenuse jaoks. Seega laguneb kogu ta jutt koost. Et aga
mujal ka SÕIDETAKS, ongi vaja marsruutide mitmekesisust ja tihedat
sõiduplaani, seda saab aga vaid avaliku liinivõrgu toel. Et aga busside
täituvust parandada ja inimesi rohkem sõitma meeiltada (riigi eesmärk?),
ei sobi selleks piletisüsteem, ükskõik, kui väikese piletihinnaga, sest
süsteem sööb ise tasulise osa ära!
Paraku pole Pärnumaal liinivõrgu juures tehtud MITTE ÜHTEGI uuendust, mis oleks kaasajale sobiv ja EESKUJUKS teistele!
Pärnu
linn on veninud pikaks, mitte ainult haldusreformi tagajärjel vaid ka
reaalsuses. Ja suurim puudus nagu mujalgi Eestis, on arvamus, et maa- ja
linnaliinid koos oleks toimivad ja kutsuks inimesi eelistama seda
autodele. Vastupidi, Pärnumaal peaks rakendama Pärnut LÄBIVAID liine,
nii et maalt saab olistematesse kohtadesse linnas ilma ümberistumata ja
vaid kõrvalsuundadesse võib sõita ümber istudes. MITMEKESISUS
siinkohal tähendab võimalusel maaliinide ka linnas SEES erinevatesse
kohtadesse saada. Ehk skemaatiliselt bussiliine Tõstamaa - Uulu, Ikla -
Audru, Lihula - Sindi jms. Osa liine siis võimalusel mitte Riia
maanteed pidi vaid isegi Ehitajate teed pidi vm. On ju linna erinevates
kohtades hulganisti töökohti, kuhu ka parima ümberistumise süsteemi
puhul sõitmine on ebamugav.
Muide, seesama liin 333, mis rehvide poolt rõõmuga kaotatud rongi asemel sõitma pandi, ei võimalda sõita hommikul Tallinna mnt või muust piirkonnast, sest juurdevedu pole. Ei sobi see isegi suplema spaasse tulekuks. Ja planeeritud on ta täiesti läbimõtlemata! Aga ... näed, ei saada ise aru, kui kaugel on tehtu eeskujulikkusest!
Muide, seesama liin 333, mis rehvide poolt rõõmuga kaotatud rongi asemel sõitma pandi, ei võimalda sõita hommikul Tallinna mnt või muust piirkonnast, sest juurdevedu pole. Ei sobi see isegi suplema spaasse tulekuks. Ja planeeritud on ta täiesti läbimõtlemata! Aga ... näed, ei saada ise aru, kui kaugel on tehtu eeskujulikkusest!
Nii polegi põhjust võtta tõsiselt Kärpuk, Akkermann & Reformipojad juttu!
Esmaspäev, 15. märts 2021
Viljandimaa hädas bussiliiklusega?
Viljandis vist on mõni poiitik, kes olla isegi busse näinud!
Puudused:
1. Võhmas ei ole suudetud bussijaama raudteejaama juurde üle viia, peatus Võhma Jaam.
2.
Võhmas ei ole ühelgi liinil tagatud ristümberistumisvõimalust (buss
jõuab jaama enne rongi ja väljub peale rongi). Ei kasutata ka võimalust,
kus Põltsamaa - Suure-Jaani buss jõuaks Võhma Jaam enne rongi ja
Olustvere Jaam peale rongi ning vastupidi, mis oleks kohati Suure-Jaani
inimeste jaoks oluliselt kiirem sõiduvõimalus.
Liin 52 jõuab Võhma Jaam 8.51, enne rongi, rongilt bussile istuda ei saa. Teiste busside puhul ümberistumisvõimalusi pole
Liin 52 jõuab 13.38, rongilt bussile saab, bussilt rongile mitte.
Liin 37 saabub 19.29, sama lugu.
3.
Suure-Jaani - Põltsamaa bussid ei sõida Puhu Ristini, tagamaks
ümberistumisvõimalusi Tartu ja Tallinna bussidele. Veelgi olulisem oleks
sõit Jõgevani.
4. Suure - Jaani Võhma Jaam ühendusi vähe. 11.36., 15.11. ja 18.40 Tallinna ning 9.30., 16.27., nin 21.26 Tallinnast ühendusi ei ole.
5. Imavere suunalt halb bussiliiklus ja Järvamaa bussiliinid ei seondu Võhmas rongidega.
6. Ühendused Pilistveres ja Kõos viletsad, ei ole püütudki siduda neid rongidega. Liin 352 rongi ajal ei peatu isegi Võhma Jaam, kuigi samal ajal saabub rong Tallinnast.
7. Viljandi - Kõo bussidel alates Võhmast sisenemine vaid ettetellimisel, kuigi see peaks kehtima alates Võhma jaamast, rongide saabumise järgselt?
8.
Linna läbivaid ühendusi on vähe, Kolga-Jaani, Tänassilma jt suundadelt
ei saa Maailma Lõpp, Jakobsoni Kool, Männimäe, Huntaugu, Reinu Tee,
Viljandi Jaam bussipeatustesse.
Lahenduseks oleks linnast erinevate suundade bussiliinide ühendamine, nagu piltlikult Vana-Võidu - Ramsi, Mustla - Suure-Jaani, Kõpu - Viiratsi, Karksi-Nuia - Kõo, jt.
LÄBIVAD LIINID ANNAVAD MÕLEMAL SUUNAL VÕIMALUSE SÕITA OTSEÜHENDUSEGA ROHKEMATESSE PEATUSTESSE! OLULISIM KAASAEGNE LAHENDUS! BUSSIJAAMA TÄHENDUS EI OLE TÄNA VAID ALG- JA LÕPPKOHANA!
Näiteks Jakobsoni kool, kuhu õpilased sõidavad vast maakonna igast suunast? Ning erinevalt liinist 9 saaks nii ka otsemini (õhtusel ajal) Viiratsisse?
9. Siiani ümber nimetamata Raudteejaam = Viljandi Jaam ning Sürgavere Raudteejaam peatused. Esimene ei ole peatus.ee portaalis leitav Viljandi otsinguga, viimane teadaolevalt on eksitav, Sürgavere peatuse juures aga bussipeatust polegi.
10. Mustla suuna bussiliinid pikendamata raudteejaamani, Männimäele jm.
11. Abja-Paluoja - Mõisaküla suuna bussid on praktiliselt rongidega sidumata, mõni sõidab raudteejaama lähedalt rongi väljumise ajal!
12. Viljandist Mustla suunal on võimatu saada Tartu suunale, rääkimata Võrust (kaitseväelased jt). Samas oleks täiesti loogiline ühendada liine Mustla kaudu Elva Jaama või Palupera Jaam kaudu Otepääle.
13. Bussiliinide nimetuses puudub enamasti viide JAAMALE, nii Viljandi Jaam kui Võhma Jaam, mis annaks reisijatele selge viite, et vastavate busside puhul võib ümberistumine olla võimalik.
On juhtumeid, kus portaalide teave pole ammendav, näiteks Võhma Tee peatuses näitab bussiaega, aga tegu hoopis nõudepeatusega?
Näide (link allpool):
Olen kaasaegne juba natuke ja nii kasutasin loomulikult peatus.ee mobiiliversiooni reisiplaneerijast. Ja nii ootasingi maakonnaliini, sest telefon üts, et 14.38 peatub Pilistvere - Viljandi buss. Aga vaat, ei peatunud! Kui vaadata ARVUTIS versiooni, siis saab teada, et buss peatub sisenemiseks kuni Võhma Jaam peatuseni vaid NÕUDMISEL ehk et eelmisel päeval ette helistades. Telefon aga selle kohta mitte õhkagi ei näita!
Lahenduseks oleks linnast erinevate suundade bussiliinide ühendamine, nagu piltlikult Vana-Võidu - Ramsi, Mustla - Suure-Jaani, Kõpu - Viiratsi, Karksi-Nuia - Kõo, jt.
LÄBIVAD LIINID ANNAVAD MÕLEMAL SUUNAL VÕIMALUSE SÕITA OTSEÜHENDUSEGA ROHKEMATESSE PEATUSTESSE! OLULISIM KAASAEGNE LAHENDUS! BUSSIJAAMA TÄHENDUS EI OLE TÄNA VAID ALG- JA LÕPPKOHANA!
Näiteks Jakobsoni kool, kuhu õpilased sõidavad vast maakonna igast suunast? Ning erinevalt liinist 9 saaks nii ka otsemini (õhtusel ajal) Viiratsisse?
9. Siiani ümber nimetamata Raudteejaam = Viljandi Jaam ning Sürgavere Raudteejaam peatused. Esimene ei ole peatus.ee portaalis leitav Viljandi otsinguga, viimane teadaolevalt on eksitav, Sürgavere peatuse juures aga bussipeatust polegi.
10. Mustla suuna bussiliinid pikendamata raudteejaamani, Männimäele jm.
11. Abja-Paluoja - Mõisaküla suuna bussid on praktiliselt rongidega sidumata, mõni sõidab raudteejaama lähedalt rongi väljumise ajal!
12. Viljandist Mustla suunal on võimatu saada Tartu suunale, rääkimata Võrust (kaitseväelased jt). Samas oleks täiesti loogiline ühendada liine Mustla kaudu Elva Jaama või Palupera Jaam kaudu Otepääle.
13. Bussiliinide nimetuses puudub enamasti viide JAAMALE, nii Viljandi Jaam kui Võhma Jaam, mis annaks reisijatele selge viite, et vastavate busside puhul võib ümberistumine olla võimalik.
On juhtumeid, kus portaalide teave pole ammendav, näiteks Võhma Tee peatuses näitab bussiaega, aga tegu hoopis nõudepeatusega?
Näide (link allpool):
Olen kaasaegne juba natuke ja nii kasutasin loomulikult peatus.ee mobiiliversiooni reisiplaneerijast. Ja nii ootasingi maakonnaliini, sest telefon üts, et 14.38 peatub Pilistvere - Viljandi buss. Aga vaat, ei peatunud! Kui vaadata ARVUTIS versiooni, siis saab teada, et buss peatub sisenemiseks kuni Võhma Jaam peatuseni vaid NÕUDMISEL ehk et eelmisel päeval ette helistades. Telefon aga selle kohta mitte õhkagi ei näita!
14. Õhtustel aegadel ja ka puhkepäevadel on osadel suundadel väga halb bussiliiklus, nii ei saa ka hästi rännata peatustega teel Viljandist Kilingi-Nõmme kaudu Pärnusse, rongilt Suure-Jaani spaasse jm
15. Ootetingimused väga viletsad. Karksi-Nuias talvel külmaga ooteruum külmem kui õues, bussipeatustes ei ole ilmastiku eest kaitset pakkuvaid ootekodasid. Mis muuhulgas peaks võimaldama ka matkajatel teha puhkepause halva ilma puhul, ehk suurem pindala, laiem pink jm. Bussipeatuste olemasolevad ootekojad vale nurga all, ei taga bussijuhile pimedal ajal nähtavust reisijate olemasolu kohta, Võhma Jaam vajalik ootekoda (nagu Suure-Jaanis?), mis tagaks nii rongi ootajatele normaalsed tingimused kui rahuldaks ka ületoodava bussijaama vajadused. Bussijaama n.ö. ületoomine ei pea tähendama bussipeatuse kadu praeguses bussijaamas.
16. vaja on kehtestada võimalus (teeremontide ajal, rongile jõudmiseks jm) maakonnaliinidel peatustest väljumine kuni 3 min varem.
17. Vajalik on jätkata maapiirkondades väljumiseks bussijuhtidel peatumiste lubamine vastavalt nende äranägemisele, mitte kulutada raha uute bussipeatuste ehitamiseks.
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Igakordse sõiduplaanide muudatuste kohta levitan infot FB-s, millega ÜTK ega KOV-id ise hakkama ei saa. Sellega kaasneb alati ka viited puudustele, mis on kättesaadavad igale KOV-ide ja ÜTK ametnikule. Mittereageerimine näitab vaid ametnike HUVIPUUDUST!
https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.2205137993074098&type=3
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar