Esmaspäev, 8. märts 2021
Ma eelistangi EestiMAIST, villast ei viska!
Päike ja muld.
EestiMAINE
tomat! Oluline pole, kas väikesest aiandist või talust, oluline on
MAITSE, mida suuraiandid üldjuhul oluliseks ei pea! Kui adekvaatne on
aga meedia?
Olen
tomati- ja kurgisõber. Mingil perioodil ka ise kasvatanud ning naljakas
küll, enim meelde jäänud lapsepõlvest vist esimene F1 sort Libelle.
Mitte niivõrd maitselt kui omaaegse populaarsuse poolest.
Artiklis on huvitavaid nüansse. Näiteks "....katuse
alla mahub 5500 ruutmeetrit tootmispinda. Sellele istutatud
tomatitaimed pandiseemnest kasvama detsembris Soomes ja istutati Võiste
alevikus aiandisse...." Nii nüüd loen loo lõpuni ja siis jätkan... Muide, miks jällegi mujalt toodud?
Ah et suuremad kogemused? Nujah...
Asja
juures on aga üks suur AGA. Pinna puhul ei räägita sõnagi PINNASEST?
Ehk et sellest, et pinnase ehk mulla asemel on kivivill? No ei pea ma
õigeks kunstlikku "moondamist" ehk asju voimiksitest plasttomatiteni! Ma
ei saa neist tomatitest naudingut! Muidugi põhjus ei ole ainult see,
milles kasvatatakse vaid ka see, et väga paljudes aiandites erinevate
viljade kasvatamisel keskendutakse uutele sortidele. Ja on osalt ka
mõistetav, et püütakse aretada haiguskindlamaid, suurema säilivusega
sorte. Kuid minu jaoks selle arvelt kannatab OSTJA ehk teisisõnu
MAITSE!? Varem ei osanudki nii väga tähelepanu pöörata ja ehk märgata
vahet. Pole ka nüüdki mingi maitsespetsialist ega gurmaan, kuid
tomatisalati ja tomatisalati vahel on tegelikult üüratu vahe! Talvel
enam ei söögi tomateid n.ö. "värskena" vaid ainult purgist, omas mahlas.
sest neis on kasutatud üldjuhul vaid avamaal, MULLAS kasvanud tomateid!
Mainitakse,
et eestimaiste tomatite hinnad on kõrgemad. Loomulikult! Põhipõhjus
küttekulud + veel mõned asjad. Ma mõistan ja eeldangi seda. Ja mitte
ainult kevadtalviste tomatite puhul. Ning väga tore, et öeldakse ses
loos välja ka põhjus - kaubakettide ahnus!
"Kettidel
on müük marginaali peal .... importtomateid müüakse suurtes kogustes,
seal võib marginaali vähendada, aga kuna meie ei suuda neid nii suurtes
kogusega varustada, siis et samamoodi teenida, lisab poekett sinna suurema marginaali"!. Minu rõhutus!
Mis
ajast on suurema HINNALISANDI lisamise põhjuseks kauba kogus? Tegu on
hoopis "röövmajandusliku lähenemisega" ehk et hinnalisandi PROTSENT
püütakse hoida üks. Ehk et 2-eurosele tomatile 40% lisades on ju
hinnakasv väiksem kui 4-eurosele? Aga on ka põhjust? EI OLE! Teisisõnu,
hinnalisand peaks üldjuhul põhinema tehtud TÖÖL ehk kuludel, ehk et sama
töö tehakse ja kulud on samad sisuliselt ka siis, kui letile tõstetakse
20 kilo tomateid, olenemata, kuskohast need tulid. Kolmandatsõnu, ei
saa ühe tomati letiletõstmise tööd pidada suuremaks kui teise oma!
Et samamoodi teenida? No see on ju naeruväärne. Mis põhjusel peaks samamoodi teenima väiksema koguse pealt?
Et samamoodi teenida? No see on ju naeruväärne. Mis põhjusel peaks samamoodi teenima väiksema koguse pealt?
**
Loos
järgnevalt juttu kurgikasvatajatest Järvamaal Eistveres. "... panid
jaanuari alguses MULDA kolm tuhat ... seemet. ..... ja istutas taimed
ümber kasvuhoonesse..."
Kui muld polevat taimekasvatuses vajalik ja teeb lausa keerulisemaks väetiste doseerimise jm, siis miks küll seemned mulda, mitte kivivillasse pannakse? Ma küll loodan, et need kasvavadki mullas....
Kui muld polevat taimekasvatuses vajalik ja teeb lausa keerulisemaks väetiste doseerimise jm, siis miks küll seemned mulda, mitte kivivillasse pannakse? Ma küll loodan, et need kasvavadki mullas....
**
Kolmandas
loos talus kasvatavatest tomatitest ja kurkidest. Kus kasvavad? Ei tea.
Müüakse taluturgudel. Kas tegu TALUtoodetega? Minu jaoks tähendab
üldiselt talu siiski MAAlähedast lähenemist! ja tomatilt ning muudelt
asjadelt eeldan PÄRIS MAITSET!
Kuidas Teie?
Huvitav on ka, miks meie turvas nii väga sobib Hollandi jt riikide kasvatajatele?
Laupäev, 6. märts 2021
Vana kartul ikka hea, muu hea juurde...
Pole
midagi öelda, vanad ja ehtsad asjad on ikka kõvasti väärt! Täna oli
imelik kulda kuskil raadiost voimiksite vist 30 a juubelist. Pole juba
aastaid seda kordagi ostnud ega söönud. Nii on ka mitmete muude
asjadega. Täna siis sai ostetud Balti turult kartulit Läti Kollane.
Nõmme turult plaanisin ka Andot osta, aga ei saanud. Kuid keedukartulina
on Läti Kollane, õigema nimega Läti Varajane ikka üle igasuguse prahi!
FB-s nimetuse Parimad Maitsed Märjamaalt all saab aimu aga sülditootjast. Neil muudki huvitavat nagu kartulivorstid jm. Ehtne kodusült! Tõenäoliselt zhelatiinita, sest veidi kipub lagunema, aga see pole oluline, maitse on! Nõmme turult väikesest talupoest.
FB-s nimetuse Parimad Maitsed Märjamaalt all saab aimu aga sülditootjast. Neil muudki huvitavat nagu kartulivorstid jm. Ehtne kodusült! Tõenäoliselt zhelatiinita, sest veidi kipub lagunema, aga see pole oluline, maitse on! Nõmme turult väikesest talupoest.
Sibul Viimsist.
Nõmmelt
Eesti Lihameister poest lisaks veel Vana-Võidu ajandi marjadest
Kataköök poolt valmistatud imemaitsvat karusmarjamahla. Kuigi hind 6
eurot liitrise pudeli eest, siis on see niivõrd "kange", et saab hulga
liitreid lahjendades. Põltsamaa mahlad Ehtsad ja Head? Olen nende käest
korduvalt küsinud, kas kontsentraadist valmistatut saab ikka ehtsaks
nimetada? Ei mingit vastust! Ju nad teavad ise ka, et ei saa, aga
enesereklaamiks kõlbab ju ka luisata...
Möödunud korral ostsin sama aia kollase kreegi mahla, see suhkruta ja tõsiselt hapu. Aga seegi pole ju probleem. Igatahes on Kataköök ettevõte, keda saab usaldada. Ja tõepoolest - ÄRGE OSTKE KAHTLASE VÄÄRTUSEGA MAHLASID MARKETITEST! Eriti kui pole teadagi, kust kaugelt see siia veetud.
Möödunud korral ostsin sama aia kollase kreegi mahla, see suhkruta ja tõsiselt hapu. Aga seegi pole ju probleem. Igatahes on Kataköök ettevõte, keda saab usaldada. Ja tõepoolest - ÄRGE OSTKE KAHTLASE VÄÄRTUSEGA MAHLASID MARKETITEST! Eriti kui pole teadagi, kust kaugelt see siia veetud.
Esmaspäev, 8. märts 2021
Hooliva autojuhi üleskutse väärib jagamist!
Foto autorilt!
FB-s KRISTJAN JUHKAMI-lt kirjutis, millesarnaseid pole ammu lugenud:
Tõmbaks ühe sae - pigem lausa druzba käima...
Head kolleegid/kaaskannatajad! Täna öösel, kühveldades oma tavapärast Tartu-Rakvere-Tartu tiiru jäin omakeskis mõtisklema, et viimaste libedaga seotud postituste kommentaariumitest võib välja lugeda enamasti vaid tummist vingumist teeolude/teehoolduse puuduste jne kohta.
Kõigepealt küsiks, et kas meie õrnema soo kutselised juhid vinguvad ka sama palju, kui meie karmid ja karused meesterahvastest juhid?!
Absoluutselt - olen 110% poolt sellele, et tõepoolest on Transpordiametil probleeme teehoolduse ja kõige sellega seonduvaga arvestades fakti, et veofirmad maksavad lisaks kütuseaktsiisile ka teemaksu, mis justkui peaks tagama meile mõistlikud teeolud.. Kuid siiski! Kõvemad mehed on ju kõvasti vastu rinda tagunud, et näe - 'Vanasti, heal vene ajal polnud meil talverehvegi aga üksi sõit sõitmata ei jäänud!' Paraku on minu väljalaskeaasta nõnda hiline, et ei oska kaasa rääkida, mis tol ajal toimus kuid näen praegu, et niipea, kui mõni valgem kübe teepeale satub, kukuvad käed otsast ja kohe on just sahamehed selles süüdi!?
Head KUTSELISED juhid, kes te olete enda elukutsega kaasnevalt rooli pihku võtnud - võtkem end kokku ja kohanegem olukorraga. Tõepoolest, viimased libedad on olnud pisut karmimad, kui eelnevatel 'talvedel' ning sellega seonduvalt ei ole võimalik põhjagaasiga oma marsruuti läbida, samalajal hoides ühes käes kohvitopsi ja teises käes suitsu niisama aknast ümbrust nautides.
Võtsin aega oma ringi tehes, et sõites pigem tagasihoidlikult, vastavalt teeoludele turvaliselt umbes 70-85 km/h lisandus mu ühe otsa sõiduajale umbes 6 min võrreldes tavapärase 85 km/h põhjagaasiga sõiduga (jah, mul on istumise all juba varasemalt kastreeritud isend - 85km/h on lagi). 12 min lisaks kogu reisi peale ei tundu mitte kuskilt otsast liiga palju, arvestades, et nõnda jõuan vähemalt turvaliselt koju.
Vaevalt Teil kellelgi selline tropp logistik on, kes käseb kindlalt põhjagaasiga hagu anda, vastasel juhul oodates Teid vaseliinita ihunuhtlusega laos.
Long story short - vähem arulagedat vingu/kiunu/hädaldamist ja rohkem tähelepanu/mõistlikust ning kergemat jalga vastavalt teeoludele!
Aitäh tähelepanu eest. Sain oma öised mõtted kirja.
Head kolleegid/kaaskannatajad! Täna öösel, kühveldades oma tavapärast Tartu-Rakvere-Tartu tiiru jäin omakeskis mõtisklema, et viimaste libedaga seotud postituste kommentaariumitest võib välja lugeda enamasti vaid tummist vingumist teeolude/teehoolduse puuduste jne kohta.
Kõigepealt küsiks, et kas meie õrnema soo kutselised juhid vinguvad ka sama palju, kui meie karmid ja karused meesterahvastest juhid?!
Absoluutselt - olen 110% poolt sellele, et tõepoolest on Transpordiametil probleeme teehoolduse ja kõige sellega seonduvaga arvestades fakti, et veofirmad maksavad lisaks kütuseaktsiisile ka teemaksu, mis justkui peaks tagama meile mõistlikud teeolud.. Kuid siiski! Kõvemad mehed on ju kõvasti vastu rinda tagunud, et näe - 'Vanasti, heal vene ajal polnud meil talverehvegi aga üksi sõit sõitmata ei jäänud!' Paraku on minu väljalaskeaasta nõnda hiline, et ei oska kaasa rääkida, mis tol ajal toimus kuid näen praegu, et niipea, kui mõni valgem kübe teepeale satub, kukuvad käed otsast ja kohe on just sahamehed selles süüdi!?
Head KUTSELISED juhid, kes te olete enda elukutsega kaasnevalt rooli pihku võtnud - võtkem end kokku ja kohanegem olukorraga. Tõepoolest, viimased libedad on olnud pisut karmimad, kui eelnevatel 'talvedel' ning sellega seonduvalt ei ole võimalik põhjagaasiga oma marsruuti läbida, samalajal hoides ühes käes kohvitopsi ja teises käes suitsu niisama aknast ümbrust nautides.
Võtsin aega oma ringi tehes, et sõites pigem tagasihoidlikult, vastavalt teeoludele turvaliselt umbes 70-85 km/h lisandus mu ühe otsa sõiduajale umbes 6 min võrreldes tavapärase 85 km/h põhjagaasiga sõiduga (jah, mul on istumise all juba varasemalt kastreeritud isend - 85km/h on lagi). 12 min lisaks kogu reisi peale ei tundu mitte kuskilt otsast liiga palju, arvestades, et nõnda jõuan vähemalt turvaliselt koju.
Vaevalt Teil kellelgi selline tropp logistik on, kes käseb kindlalt põhjagaasiga hagu anda, vastasel juhul oodates Teid vaseliinita ihunuhtlusega laos.
Long story short - vähem arulagedat vingu/kiunu/hädaldamist ja rohkem tähelepanu/mõistlikust ning kergemat jalga vastavalt teeoludele!
Aitäh tähelepanu eest. Sain oma öised mõtted kirja.
Kui
tegu oleks hindamisega, saaks vaid öelda - twelve points! On siililegi
selge (küllap talveune ajalgi), et kiirustamine pole ajavõit! Mitte
kuhugi ei ole nii kiire, nagu sageli sõidetakse ja nagu seda ka vahel
FB-s lausa "imeliste" sõnavõttudega õigustatakse! Kui vahel tekib
küsimus, kas ikkagi lubade andmisel ei peaks suhtumistesti tegema, siis
õnneks on momente, kus saad aru, et auto vastab tasemele - tihend rooli
ja pedaali vahel vastab "parem enne" kriteeriumitele.
1 kommentaar:
Unknown8. märts 2021 12:21
Ideel oleks jumet, kuid ajupesu on minetanud igasuguse ohutunde. Kas keegi on valmis tunnistab oma viga? Meenuvad ühe hea tuttava sõnad: "Õpetage inimesed sõitma". Mina lisaksin sellele: "Piduriteta".