Blogiarhiiv

kolmapäev, 16. juuli 2025

Putukaväil, hindeks kõva 4!

 



Aeg-ajalt on ette sattunud postitused PUTUKAVÄILA teemadel. Olen aru saanud küll, miks ja milleks, aga õiget sotti polnud, kuidas ja kus. Mingeid kaarte googeldades siiski leiab, aga rohkem seda, mis oli mingil aastal plaanis ja kuidas tahetakse teha ing sedagi, millistel lõikudel. Eile aga nägin postitust, et Putukaväil on VALMIS! Noh, teatud määral. Kuidas seda siis leida? Kuna Kopli kaubapargis veel pole õhkagi, siis alustan Krullist?


Trammitee ristus siin (kunagi lapsepõlves sai siit üle viadukti Nisusse sugulaste juurde mindud) Kopli raudteega, millest ka räägitakse, et võiks ja peaks ja tahaks, et reisirongiliiklus avada. Aga see on selline propajutt, ükski poliitik lähemalt ei selgita ega vasta. Aga võiks?



Krulli peatusest igatahes pole märkigi ühestki väilast.



Miks tehtule kõva neli, aga mitte 5, 5- või 4 selge +ga?
Mõningate nähtud piltide põhjal sain juba aimu, et kuigi on teatud kõige olulisemad nüansid, siis üks neist on täielikult tegemata. Siingi - mõni puu on vahelt välja langenud? Ehk istutaks uue? Igatahes hiilisin nii palju kui võimalik, varjus ja seda hoolimata sellest, et päev polnud tappevkuum. Putukaväil peaks inimeste, kliima, putukate, lindude jpt jaoks olema haljastusega, aga malts ja põõsakesed ei ole veel see vajalik haljastus.





Ahaa, Standardi maja juurest nägin juba uut ja meelde jäänud rajatist! Olen ikka õigel teel!


Kui kohviisu jalutama minnes suur, tuleb see kaasa võtta või siit osta. Sest vähemalt praegu teel automaati enne ei näinud kui Stroomis. Veepudel mul oli taskus. Tean ju, et linn ei suuda veekraane luua ja ei suuda neid ka tähistada. Õigemini Tallinna Vesi, aga ka LV pole ühtegi tegelast, kes võtaks Tallinna Vesi opakal juhtidel kraest kinni ja ütleks - linnaruum on vaatamiseks ja nautimiseks, mitte ei pea inimene otsima kõike internetist. Ning siis avastama näiteks, et jalutas just kraanist mööda, hing paelaga kaelas...



Teekonna alguses oli kohe rõõmu - edasi kulges sisuliselt 3 teed ja üks neist killustikukattega põõsaste-puude varjus! Väga tore! Igal juhul see on tubli tegu ja loodetavasti see ka jääb, mitte pole tegu ajutise teega, mis põhiosa valmides likvideeritakse?


Esimene kena plats, kuhu juba tullakse oma lõunaeinet sööma, kohvi nautima ja päikest võtma. Ees on ka üks mullane laik, aga siia igatahes ühtainumastki puud istutatud ei ole. Isegi mitte suurekspaisuvat paju (nagu Paljassaares) või sirelipõõsast. Mõtlemiskoht, eriti kui siit hakatakse teega teisele poole edasi minema - ehk siiski mõni pink ka varju?


Siin on siis näha need kolm teed, mille vahel valida. Sportinventarid ja kiiged ei ole veel täielikult valmis, aga neid on tõepoolest palju. Nii et kui siia ka tulevikus hakkavad tulema väga paljud, kitsaks vast ei lähe!?
Ka valgustid on paar-kolm korda säästlikumate postide otsas ja nii peaks olema kogu linnaruum - majadest eemal valgustatud kõnniteed sel moel ja ka ülekäigud. Sõiduteede valgustus tuleb likvideerida ning teatud tänavatel panna valgustid hoopis majadele-aedadele.
Mis siin veel tekitas meeldivat tunnet, on see, et nähtavasti on tegijad tõepoolest edasi liikunud ehk arenenud ja rohkem on kiita kui laita!?



Tagasivaade kunagise raudteeviadukti poole. Plaanitakse praebu Balti jaamast siiani vist ajutist teed, sest nii magus elamumaa, kui see kaubapark on, meelitab ju igat ruutmeetrit täis ehitama.


Siingi sain aimu, et LV on pool rehkendust ära teinud ehk et püüdnud pinke ka varju panna, aga teine pool on kapitaalselt tegemata - puuistutajad pinke "ei näe".


Positiivne ehmatus oli kohe raja algul! VEEKRAAN, jee!. Tõsi, sellest saab siin LÄHEDAL liikuja teada ainult siis kui otsa koperdab või ninapidi netis on. Ka ratta seljas ehk siis siuliselt JUHT liiklusseaduse mõistes. Muide, hiljem nägin võõras keeles dogstationeid, kus all oli kast ja ülaosas kotikeste võtmiseks KIRJADEGA kast. Ehk siis koeras... asjandused on märgistatud, aga suurt sinist Tilgu kujutist üles panna ei suudeta? Millise kehaosaga Tallinna Vesi inimesed mõtlevad?

Kuid veel kord, ülimalt tore, et siin on teel lausa mitu kraani. Ehk mitte nii palju kui peaks, aga igal juhul rohkem kui oskasin oodata. Tänud! Ilma nendeta oleks hinne tehtu eest veelgi alla läinud....



Taimestikuga on siin lood nii, et hetkel on liike üsna palju, eriti kui arvestada, et suures osas on puhas mullamaa ja ka osa teeääri on kui jäätmaa - killustik jm. Teisest küljest see jäätmaa lisab isegi liike ning eks asi saab siin olema ka väga suures muutumises. Huumuse ja kasvutingimuste paranedes võtavad mõned liigid rohkem võimust, ja teised kaovad või jäävad väiksemas osas kuhugi siiski alles. Selge on see, et ELURIKKUSE mõttes on siin juba täna olukord päris hea, arvestades, et kõik suurel alal alles tärkamas.
Eile käisin taimerännakul, kus teemaks umbrohi. Kahju, et meil veebipolitsei neid, kes sõimavad elurikkuse suurendajaid lollideks, ei pane kohustuslikke ÜKT tunde tegema. Näiteks koolitunnid mingis ulatuses teadjate käe all. Nali naljaks, aga AIMU peaks sellest teemast siin liikudes saama ka kõige rumalam keskkonnahariduse taseme järgi.




Prügikastidest enamus olid veel kilega kaetud, aga isegi neis olid tublimad püüdnud prahti prügikasti toppida, mitte maha visata.


Põhiline miinus - PUUD! Kui see salajasem killustikurada kulges varjus valdavalt, siis  linavalitsemise skandaalist tuttav puude teema sai selgeks. Maksab puu 1000 või 5000 eurot, siis võid kindel olla, et need pole need päris ÕIGED puud. Kultuurpihlakas, olgu ta mistahes kultuursort, ei anna kunagi nii palju varju kui laiavõralised. Muidugi, Vabriku ja Kotzebue nurgal on näide, et neistki mõni võib suureks kasvada, aga samas koha on ka näha, et paarikümneaastased pärnad on juba suuremad. Ja mina juba tean, kui hea see on...
Nii et kus on PÄRNAD, VAHTRAD, TAMMED, KASTANID?
Teine sama teega seonduv on näha paremini allpool.



On siin maltsa, moone, põldmarju jpm liike



Kindlasti leidub ka neid, kes nagu kauem niitmata umbrohu puhul hakkavad nurisema ka "võsa" üle. Aga selle võib tõesti kõrvust mööda lasta. Küll aga peab jälgima mõningaid invasiivseid võõrliike.









Kohati on puud muidugi olemas, näiteks kased võsa sees ja eks peab nende kiiremat kasvu lootma.





Siingi istutati mingeid nadimaid puid vasakule ehk päiksepoolsele küljele, aga olgu pealegi. Kui muugi alles jääb, siis aja jooksul tekib ehk tihe roherinne, mis ka rohkem varju annab.


Vahepeal siis pöörasingi sellele "3. järgu teele" ja ülitore oli näha, et siingi oli pinke!




..... või lausa koos laudadega.


Tore oli ka mände näha, sest needki on osa elurikkusest.





Ootamatu oli näha "teistsugust" aeda, iseasi on see, kui kaua see kestab. Aga visuaalselt äge!


Ja näed, isegi pilvikuid leiab!







Ka linde oli näha, põhiliselt küll varblasi, aga seemnetest toitus keegi veel, ma oma viletsa hääletundmisega jätan määramata.


Siitmaalt aga hakkaski paistma teine suurim MIINUS - päiksepoolsele küljele nui neljaks, puid istutada ei ole tahetud! Kohati on mullaala nii lai, et võiks lausa olla tegu piltlikult metsatukaga. Aga ei midagi. Ja kui P-P Pere räägib, et ta 5x kallimate rattaputkadega säästis 4 miljonit, siis kui palju võiks säästa, kui püüda istutada siia puid, mis liinialustest vm üles kaevata? Mis nagunii ju maha niidetakse? Muide, eelkõige petised-reformikad pole siiani välja öelnud, et nad miljardiprojektiga RB säästavad ka kindlasti 1 või 7 miljardit? Nad ju oskavad eriti valjuhäälselt lollusi välja suust ajada?





Olemas ka tualett, väga tore! Ja kui ma rääkisin siin õpivõimest, siis näiteks Reidi teel suudeti ka peldik püsti panna, aga veekraani sinna juurde mitte. Siin seegi olemas.


Siit aga näebki suurt "vaba" ala, kus ei ole istutatud ühtegi laiavõralist puud. Miks? Kauguses lausa lai "põld"!



Või on jäänud alles üks puu, aga istutatud on ainul paremale poole, mitte kaitseks päikese eest?







Väga lahedad on need vanaaegsed äärepostid.


Ja pinke on tõesti rõõmustavalt palju.


Sõle-poolses otsas oli ka väga palju mängu- ja sportimisvahendeid!





Veekraanide oluline kaasnev osa peaks olema viidad. Siin on ristumine vist Sõle tänavaga ja nii peaks siingi olema viidad kahes suunas, mis näitavad vahemaad veekraanideni. Viitasid peaks muidugi mujalgi olema, nt mänguväljakute vm juures.





Alles jäetud ka mõned toredad maamärgid.


Siia sobiks ju ka üks männi- või lausa nulgude tukakene?





Üldse ei pea puid alati reas istutama, võibki just puudetuka tekitada. Ka lindude jaoks on see oluline.




Olemas on ka koerte mänguväljak.







Veel üks rõõmustavam nüanss - pisuke märgala. Veelgi parem elurikkuse seisukohast.







Veel üks potentsiaalne "metsaala".







Paaris kohas näha isegi grillimisalus! Kuhu lähevad aga tuhk ja söed?





Nägin ka üsna uhke Pelgu aia ära. Sisse küll ei pääsenud.




Ja ennäe, nina mullas olles, näed kohe ka veekraani ära. Võiks ju need ka salajasteks ja märkamatuteks muuta nagu Tallinna Vesi joogiveekraanidega teeb? Las kuradid otsivad netist....


Katused ilma katuseta ei oma aga küll mingit mõtet. Mõni koht peab ikka olema selline, kuhu äkkvihma puhul minna?











Aga saigi see tee otsa. Edasi läksin ennast veidi jahutama metsa alla.




Kohati peab aga igasuguste põristajate suhtes olema, mida kiiremini kimatakse, seda vähem ajusid alles jääb - tuul ulub läbi teise korruse...



Järvani trammitee?






Metsas pinke ei näe, aga istuda siiski saab.




Igas linnas on mureks ka kõnni- ja jalgratteede ehitamise hinnad. Näide siingi - ei ole kõikjal vaja asfalti. 






Edasi suundusin Pelguranna bussipeatuse poole, kuigi suunda pidin vaid aimama. Aeg süüa üks jäätis ja bussile.




Ohakalind - ka üks liike, kelle jaoks on umbrohuseemned olulised.


Aitäh, kuigi täna ma kohvi ega kakaod ei võtnud.
Ah et trammitee Pelguranda? Ehk oleks ikka erinevates linna kantidest tulevad bussiliinid paremad? Nagu olnuks ka sadamatrammi puhul? Aga teame juba ammu - aferistid vajad suuri rahasummasid kulutamiseks ja sõpradele "annetamiseks". Käsi peseb kätt? Kui varastada, siis ikka suurelt ja kuigi millegi ehitamist ei saa = varastamisega, siis kui mõelda maksumaksja rahakoti vaatenurga alt, on tegu krupnokaliibriliste vargustega. Ka keskkonnalt. Ja ikka, samm tuumajaama poole, selle asemel, et teha 2 sammu tagasi.



Grill ja päike!











Meri, toit ja jäätis - tore!




Miks peaks olema vaja uut ja ajutist rannahoonet?





Kabinettidest välja tulles saab ikka aimu, et vaja veekraane, jäätiseputkasid jm. Tore, et neid siin on. Isegi mõningad viidad on, aga veekraane need ei juhata.




Lisada ehk pikendada siia veel mõned bussiliinid erinevatest suundadest ja ... trammi vajadus kaob?



Ja jõudsingi sipsti tagasi. Tõesti tore oli, et midagi tehtud palju paremini kui karta võis! Edu!


























































































































Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar