Laupäev, 3. aprill 2021
Minu lood riigikontrolli auditist meedias.
Küll aga tundub, et Sakala valis teise loo. Minu lugu siin Viljandimaa teemas nüüd üleval.
Reede, 9. aprill 2021
Viljandimaa bussiliiklus ja riigikontrolli audit.
Üheks murekohaks on iganenud liinivõrgu tõmbekeskustepõhine lähenemine. Tegelikkuses peaks maakonnaliinid võimalusel kõikjal läbima linnu (keskusi), kas siis linna teise servani või isegi järgmise keskuseni. Tegelikult on üllatav, et ÜTK-des nii lihtsa lahenduse sisu ei mõisteta! Bussijaam ei tohiks seega olla lihtsalt algus- ja sihtpunkt, värskeimad liinimuudatused rõhutavad aga Viljandis just seda, et arusaamad ulatuvad ikka veel "siiani ja mitte meetritki kaugemale" tasemeni. Kui reisija jaoks on tegu pika jalgsikäiguga või ebamugavate (isegi rohkem kui ühe) ümberistumistega, siis loomulikult eelistab ta autot. Lahenduseks oleks liinide ühildamine, nii et tekiks tunduvalt rohkem võimalusi, sõitmaks otse maalt keskuse bussijaamast kaugemale jäävasse linnaossa või väljaspoole linna. Näiteid võib tuua väga palju, näiteks Puiatu - Viiratsi, Suure-Jaani - Viljandi - Karksi-Nuia vm. Ning see ei tähenda liikumist ainult algusest lõpuni, vaid ka kõikidest vahepeatustest lähtuvalt. Ehk et vastavalt võimalustele, esialgu kasvõi lühemate liinide puhul kuigi kaugemate liinide puhul on mõju suuremgi. Muidugi on mõistetav, et sellised kardinaalsed muutused on keerulisemad, kuid ka Taavi Aas oma suhtlusmeedias antud vastustes küsimustele tõi pea ainsaks takistuseks kallid ja keerulised hanked. Seega ei tohiks olla probleeme esialgselt katsetamisegagi?
Viljandi - Mustla suuna bussid lõpetavad samuti kuskil "kolkas", selle asemel, et ühendada bussiliine ja sõita Viljandist Pikasilla kaudu läbi Palupera Jaama (ristümberistumised) Otepääni või siis Elva Jaama, ühendus Tartuga on täna ainult "ülaltpoolt" Võrtsjärve. Kuna eeltasutud bussiliiklus on selgelt ka sotsiaalne ja regionaalpoliitiline projekt, ei tohiks ju juhtudagi, et see aitab hoopis kaasa ääremaa elu-olu halvendamisele? Või peakski Mustlast sõitma Tartusse läbi Viljandi?
''''''''''''''''''''''''''''''''
4. Suure - Jaani Võhma Jaam ühendusi vähe. 11.36., 15.11. ja 18.40 Tallinna ning 9.30., 16.27., ning 21.26 Tallinnast ühendusi ei ole.
6. Ühendused Pilistveres ja Kõos viletsad, ei ole püütudki siduda neid rongidega. Liin 352 rongi ajal ei peatu isegi Võhma Jaam, kuigi samal ajal saabub rong Tallinnast.
7. Viljandi - Kõo bussidel alates Võhmast sisenemine vaid ettetellimisel, kuigi see peaks kehtima alates Võhma jaamast, rongide saabumise järgselt?
Lahenduseks oleks linnast erinevate suundade bussiliinide ühendamine, nagu piltlikult Vana-Võidu - Ramsi, Mustla - Suure-Jaani, Kõpu - Viiratsi, Karksi-Nuia - Kõo, jt.
LÄBIVAD LIINID ANNAVAD MÕLEMAL SUUNAL VÕIMALUSE SÕITA OTSEÜHENDUSEGA ROHKEMATESSE PEATUSTESSE! OLULISIM KAASAEGNE LAHENDUS! BUSSIJAAMA TÄHENDUS EI OLE TÄNA VAID ALG- JA LÕPPKOHANA!
Näiteks Jakobsoni kool, kuhu õpilased sõidavad vast maakonna igast suunast? Ning erinevalt liinist 9 saaks nii ka otsemini (õhtusel ajal) Viiratsisse?
9. Siiani ümber nimetamata Raudteejaam = Viljandi Jaam ning Sürgavere Raudteejaam peatused. Esimene ei ole peatus.ee portaalis leitav Viljandi otsinguga, viimane teadaolevalt on eksitav, Sürgavere peatuse juures aga bussipeatust polegi.
10. Mustla suuna bussiliinid pikendamata raudteejaamani, Männimäele jm.
11. Abja-Paluoja - Mõisaküla suuna bussid on praktiliselt rongidega sidumata, mõni sõidab raudteejaama lähedalt rongi väljumise ajal!
12. Viljandist Mustla suunal on võimatu saada Tartu suunale, rääkimata Võrust (kaitseväelased jt). Samas oleks täiesti loogiline ühendada liine Mustla kaudu Elva Jaama või Palupera Jaam kaudu Otepääle.
13. Bussiliinide nimetuses puudub enamasti viide JAAMALE, nii Viljandi Jaam kui Võhma Jaam, mis annaks reisijatele selge viite, et vastavate busside puhul võib ümberistumine olla võimalik.
On juhtumeid, kus portaalide teave pole ammendav, näiteks Võhma Tee peatuses näitab bussiaega, aga tegu hoopis nõudepeatusega?
Näide (link allpool):
Olen kaasaegne juba natuke ja nii kasutasin loomulikult peatus.ee mobiiliversiooni reisiplaneerijast. Ja nii ootasingi maakonnaliini, sest telefon üts, et 14.38 peatub Pilistvere - Viljandi buss. Aga vaat, ei peatunud! Kui vaadata ARVUTIS versiooni, siis saab teada, et buss peatub sisenemiseks kuni Võhma Jaam peatuseni vaid NÕUDMISEL ehk et eelmisel päeval ette helistades. Telefon aga selle kohta mitte õhkagi ei näita!
14. Õhtustel aegadel ja ka puhkepäevadel on osadel suundadel väga halb bussiliiklus, nii ei saa ka hästi rännata peatustega teel Viljandist Kilingi-Nõmme kaudu Pärnusse, rongilt Suure-Jaani spaasse jm
15. Ootetingimused väga viletsad. Karksi-Nuias talvel külmaga ooteruum külmem kui õues, bussipeatustes ei ole ilmastiku eest kaitset pakkuvaid ootekodasid. Mis muuhulgas peaks võimaldama ka matkajatel teha puhkepause halva ilma puhul, ehk suurem pindala, laiem pink jm. Bussipeatuste olemasolevad ootekojad vale nurga all, ei taga bussijuhile pimedal ajal nähtavust reisijate olemasolu kohta, Võhma Jaam vajalik ootekoda (nagu Suure-Jaanis?), mis tagaks nii rongi ootajatele normaalsed tingimused kui rahuldaks ka ületoodava bussijaama vajadused. Bussijaama n.ö. ületoomine ei pea tähendama bussipeatuse kadu praeguses bussijaamas.
16. vaja on kehtestada võimalus (teeremontide ajal, rongile jõudmiseks jm) maakonnaliinidel peatustest väljumine kuni 3 min varem.
17. Vajalik on jätkata maapiirkondades väljumiseks bussijuhtidel peatumiste lubamine vastavalt nende äranägemisele, mitte kulutada raha uute bussipeatuste ehitamiseks.
24.04.
http://www.viljandi.ee/documents/36926/29912880/Linnaleht_aprill.pdf/56c1e04a-011a-46d6-bfaf-2bf9dd0ff9a2
Tiit Jürmann (RE) esineb ehtsa reformierakondliku poliitikana ja teada on, et RE ei poolda eeltasutud bussiliiklust. Viljandi linnaliiklus on üpris keeruline ja eriti seetõttu, et liine on linnast välja mõnes osas keeruline pikendada. Aga just SEE on tulevik ja selge, et see peaks olema riigi rahastusega.
Kui aga vaadata hiljuti tehtud uuringut, siis tekib küsimus, kas Jürmann on ikka aus, kui kiidab ÜTK tööd? Võimalikud uued variandid tunduvad hoopis säästlikemate ja samas optimaalsematena?
Küll aga teadmiseks talle, ringiga sõitmine on tõesti ebamugav, aga seda on ka keskterminal mis nii paistab talle meeldivat ehk siis ümberistumised. Ja kuidas aru saada, et mõne pikema liini muutmine linnaliiniks oleks parem?
EKRE vastust ei saatnud ja kahjuks põhjuseks selle valdkonna tundja puudumine piirkonnas. Muidugi, neil puuduvad asjatundjad paljudes valdkondades...
Kui on mökutatud viimased 10 aastat, on ka mõistetav, miks asjad pole muutunud! Kui arengukomisjoni juhi arvates tähendab üks-kaks näpuliigutust ajakulu ÜLE 10 AASTA, ON MIDAGI VALESTI!
Meenutuseks üks vana postitus:
Ühe olulise seose peab veel lahti seletama. Igas maakonnas on siin omad nüansid ja ma saan vaid tuua näiteid, mis põhinevad loogikal, kuid andmed võimalike sõitjate kohta lõiguti mul puuduvad. Point on hommikustes ja õhtustes tühisõitudes.
Sellisel juhul küll ei sõidaks NEIL AEGADEL buss Oiult ja ka Meleskist ja siinkohal ongi tegu näitena kõrvalsuunast, kus sõidab Puhu Rist - Põltsamaa - Kolga-Jaani - Oiu - Meleski - Kolga-Jaani - Põltsamaa - Puhu Rist vm sarnast. Seda enam, et tõenäoliselt on tegu vähese sõitjate arvuga, aga nii saab liini heal juhul siduda Oiul suuremate liinidega.
KUI hommikul kuni Kolga-Jaanini ja õhtul tagasi on tühisõidud ja neid on kümneid kilomeetreid, siis võib ette kujutada kui palju koguneb kuu või aastaga. Kolga-Jaani sõidab hommikuti vara kaks bussi, sõidab ka Tänassilma - Valma suunale ning üpris kahtlane, et sel ajal on sõitjaid. Palju oleneks selliste tühisõitude puhul ka bussijuhtide elukohast ja võimalusest, et hommikul alustatakse ja õhtul lõpetatakse kodus, nt Tänassilmas. On ju parem kui Valmastki alustamiseks saaks buss väljuda poolelt teelt sinna poole, mitte Viljandist.
Liin 25C Mustla - Suislepa - Mustla - Männimäe - Viljandi sõidab esmalt Mustlast Suislepani, et sealt alustada? Kui aga alustaks Tõrvast
Muidugi tuleb siin igal ajahetkel vaadata Viljandis ka rongiaegu. Nii on vaja ikka proovida ka neid liine, mis ei pea sõitma Tõrvani, aga samal ajal jõuaks Viljandisse nii, et viiks ka rongile, hommikul rong nt Tallinna 8.38. Ja kuna busse Viljandisse siitsuunalt sõitmas erinevaid teid pidi, ongi vaja sobitada rongidega vaid osa, kõiki ei olegi võimalik. Kuid püüdma peab maksimaalselt.
8 kommentaari:
Muidugi võiks Helmut Hallemaa
Vasta
ka põhjendada, miks Keskerakonna osakond ses valdkonnas väga nähtaval pole. Tõsi, pole KE ju esindatud ka valla volikogus, küllap on mõjujõud lihtsalt nõrk.
Seederi (meeskonna) vastuseis eeltasutud bussiliiklusele on teada ja ka Reformierakonnalt pole lootagi suurt tahtmist arendada süsteemi. SDE aga vähemalt Tallinnas püüab väga teadlikuna ennast reklaamida ja ühistransport sageli teemaks. Viljandimaal mitte?
· Vasta
· 5 p tagasi
Neeme Sihv
Autor
Nagu arvata võiski, pole ühelgi KOV-i liikmest julgust kommenteerida. Eks mõtlemisviise selgitab ka eesoleva loo autori, Peeter Rahneli arusaamad. Õige jutu kõrval jõuab ta järeldusele, et TULEVIKUS peaks suuremat tähelepanu pöörama bla-bla-bla.... kõigele sellelesamale, millele pidi pöörama juba 20 aastat. aga pole näha, et Keskerakond ise seda oma võimupiirkondades teinuks. Ja KE valitsuses, nagu teisedki tegelikkuses ei kavatsegi seda teha, sest see ongi keeruline. Seni, kuni toimib piirkondade- ja hangetepõhine süsteem ja seda lõpetada ei paista olevat kellelgi plaanis.Urmas Suik
Vasta
Ei arva suurt midagi tasuta bussisõidust, tegemist tundub olevat selge populistliku häälte ostmisega, mida tõesti vihkan ükskõik mis parteis. Aga, bussisõit on Viljandis teemaks küll aga teistpidi, jutuks on majanduskomisjonis olnud radiaalne bussiliiklus nii nagu see toimus nõukogude ajal Tartus, kus resijad said bussi vahetada ühes kindlas kohas, Tartus siis toimus see selle koha peal, kus praegu on Kaubamaja. Majanduskomisjonis otsitakse kohta kus see võiks toimuda, üks võimalik koht oleks see haljasala, kus hetkel on üks mälestuspink ühele daamile kelle nimi ei tule mul meelde. Valuoja järve poolt vaadates Uku tänaval esimene ristmik vasakule peale Leola tänavat, enne Uku keskust.
2
· Vasta
· 5 p tagasi
Neeme Sihv
Autor
Urmas
, busse vahetama peaks n.ö. kõrvalsuundadesse sõitmisel, peamistel suundadel peaks maakonnaliin linna läbima. Just selleks, et Männimäelt või mujalt saaks ühe ja sellesama bussiga mõlemale poole linnast väljagi. Seda enam, et püüa kuidas tahad, ei saa kunagi kõiki ümberistumisi klappima, nii aga see mure väheneks.
Küll aga pole eeltasutud süsteemil populismiga rohkem pistmist kui vaid Tallinnas, sest seal on see kehtiv vaid tallinlastele. Maapiirkondades on see võimalus hoopis kulusid oluliselt vähendada, sest piletisüsteem ise on väga kulukas.
· Vasta
· 5 p tagasi
Assar Järvekülg
Administraator
Neeme Sihv
kõige nõmedam asi tasuta bussisüsteemil ongi see piletisüsteem. Kui on tasuta ärgu olgu ka pileteid, inimesed astuvad uksest sisse ja välja ega valideeri midagi ega näita mingeid kaarte. mõtetu kulu on ka selliseid seadmeid soetada. Reaalajas pole vajalik kontrollida kui palju inimesi ja kes täpselt on bussi peal.
· Vasta
· 1 p tagasi
Neeme Sihv
Autor
Assar Järvekülg
hea on teada, kust kuhu sõidetakse, aga piisaks lihtsast loendurist. Bussijuhi jaoks muidugi hea, kui ral sõiduplaan nina all ekraanil. Kallid seadmed aga mõttetud tõestiNii "arutleb asja üle Viljandimaa Keskerakond:
Vasta
Autor
Keskerakond Viljandimaa
Neeme Sihv Me räägime asjadest siis, kui on aeg ja koht. See on klassikaline Sinu lärtsumine, vabanda aga nii see on. Aga see aia ja aiaaugu teema, mis kuhugi ei vii: ühele asjale vastates, tuleb teine hoopis uuest ooperist. See teema ei ole sellise lühilausetega analüüsitav, kirjeldatav, seletatav, veelgi enam lahendatav, arendatav. Siin ongi toodud viide. Konkreetselt bussiliiklusest Viljandi linnas vastavad kõik saadikurühmad selle kuu ajalehes "Viljandi", toome meie saadikurühma juhi linnavolikogus Helmut Hallemaa vastuse sellele ka siia. See siin on veekeskuse postitus. Jah, veekeskuse enda valmimine muudab Viljandi linnas bussiliiklust küll, see on õige, aga aastate pärast!
1
· Vasta
· 6 p tagasi · Muudetud
Autor
Keskerakond Viljandimaa
Neeme Sihv
Bussiliiklust Viljandis ja Viljandimaal on on peale riigikontrolli analüüsinud ka mitmed muud asjatundjad. Viimaste poolt pole tulnud arvamusi, et see kõnealune asi oleks mõttetus. Ühistes aruteludes on kaasa teinud ka KE, s.h. Viljandi osakondade inimesed. Paremaks saab teha iga uut asja ja sinnapoole ka püüeldakse. Kui hr. Sihv teab inimesi, kes on võimelised n.ö. ühe nupulevajutusega suuri asju ideaalseisundisse viima, siis tuleks neist reisijate veo asjatundjatele teada anda. Äkki ise, hr Sihv, olete see asjatundja? Kui ei, siis jääb Teie pidevast jauramisest mulje, kui suurest soovist "olla pildil", kasvõi seal all paremas nurgas
· Vasta
· 1 t tagasi
Neeme Sihv
Kuid väga ootan seda vastust, aimates, et see pole vähemlahmiv kui siinne kommentaar. Kuigi valijad ootaks pigem seda, et erakonnaliikmed ehk julgeks avalikult arutleda ja julgelt omi arvamusi välja öelda.
Kuna siiani pole selgust, kes ja kas on üldse mingil ajal bussiliikluse kohta ettepanekuid teinud, siis võib eeldada, et polegi.
Et veidi paremini seoseid mõista, tasub mõelda sellele, et veekekskus pole ainus seos, Viljandis ja Viljandimaal on hoopis rohkem asju, mis bussiliiklusega ka täna seotud. Aga eks kohale saab ju autoga....
· Vasta
· 4 t tagasi
Neeme Sihv
Keskerakond Viljandimaa
hea tase ja vastus näitab paljutki.
· Vasta
· 19 t tagasi
Neeme Sihv
Keskerakond Viljandimaa
jah olengi asjatundja, üle 50 aasta olnud ühistranspordis, lapsepõlvest bussijuhi kõrval kuni vedurijuhini välja, iroonia on siin kohatu. Muuhulgas muutnud asju nii raudteel kui bussinduses, asjades, mille tähtsust ametnikud mõista ei suutnud. Kes lammas, kes oinas, on omatte teema, kuid see viitab eelkõige karjainstnktile ja määgimisele. Ning selline suhtumine ühe erakonna poolt on kahjuks rohkem kui matslik.
Mõttetus on siinkohal eelkõige soovimatus kaasa mõelda ja soovimatus asju muuta. Ma küsisin isakonna esimehe käest, kes on need, jes tegekevad ja milliseid etteoanekuud tehtud. Vastust ei saanud. Ja erakonna lehelgi anonüümselt vastab sama inimene? Või 'ootate siiralt kaaskodanike kaasalöömist" nagu püüate esitleda?
Palun leida loost mõni küsimus, mis võib tunduda lihtsam ja alustagem sellest? Sius on püüdlemine näha ka avalikkusele.
Ja ühtlasi ootan infot, millised asjatundjad ja mida on neis küsimustes otsustanud. Googeldades seda infot ei leia.Kuigi Keskerakond oma lubadusi ei täida ja Linnalehe lugu siin pole, siis võin seda ka ise jagada?
Vasta
Igatahes asju selgemaks saanud, ... vaja on parandada ühendusi ... rahastust olemas ... jne nagu selgub vastusest linna bussiliikluse küsimusele. Tõsi, ma rääkisin maakonnaliiklusest nii et läks vähe sassi kogu see süüdistamine.
Aga nüüdseks teada, et Keskerakond panustab inimestesse ja millest alustada? Lihtsaim on iga rongi puhul Mustla bussid siduda? Kas oskate pakkuda, kaua see näpuliigutus aega võtab?
Ja ehk lubaks kõikidel KE liikmetel arutelus kaasa lüüa või on suur huvi elu edendamise vastu vaid jutt?Nõndaviisi on siis lood Viljandimaal "bussiliikluse arenguveduri" Keskerakonnaga. Suhtlemine? Kas suhtlemine on see kui ei vastata (ükski omavalitsus ei vastanud, sh Viljandi raad) või kui vastatakse, ei tunta küsimärke ära?
Olnuks nii lihtne lubada, et "tegutseme aktiivselt selle nimel, et puudusi kõrvaldada"! Seda muidugi juhul kui tegutsetaks. Kuid Keskerakond ei tegutse, on vaid sõnad! ARENGUkomisjoni esimees?
Hermo Kuusk
VastaMa ei saa aru Riigikontrolli aruandest, kus öeldakse, et tasuta ühistransport ei ole ennast õigustatud, et sellest on saanud kasu ainult vaesem elanikkond, seega pole saanud kasu keegi. Millele see analüüs toetub? Ei millegile muule kui ideloogiale.
7
· Vasta
· 6 p tagasi
Neeme Sihv
Autor
Üldiselt ongi see ideoloogia või propaganda. Sest enim jääb mulje, nagu olnuks ainuke peaeesmärk töölesõitude osakaalu kasv. Igatahes vastasseisu veab vast Isamaa, reformierakonna abil. Imelik on aga, et Viljandis Keskerakonna osakond ei taha aktiivselt tõestada vastupidist - et nemad ongi vedurid!?
2
· Vasta
· 5 p tagasi
Hermo Kuusk
Öeldakse, et kulutused tasuta ühistranspordile kasvavad lähiaastatel kuni 65 mln aastas. Ok, aga seda annaks ära hoida siis, kui maakondlikud ühistranspordi planeerijad optimeerivad liinivõrku nii, et ei kannataks reisijad ega ka kulud ei kasvaks lakke. Praegu on see põhjus ju kellegi tegemata töö. Samas, ka reisijad peaksid hakkama täitma riigi jaoks reisipäevikut, kus on kirjas reisi eesmärk:))))).
2
· Vasta
· 5 p tagasi
Neeme Sihv
Autor
Kasvavad kulud kindlasti, sest siin-seal on palju "auke" eriti puhkepäevadel, kus liine vaja lisada. Aga kindlasti saab ka liine siduda, mõnel pool selle arvelt linnaliinegi vähendada jne.
· Vasta
· 5 p tagasi
Hermo Kuusk
Neeme Sihv
See eeldab terviklikku süsteemset lähenemist.
· Vasta
· 5 p tagasi · Muudetud
Neeme Sihv
Autor
Näiteks Jõgevamaal pühade ajal bussid ei sõidagi!
· Vasta
· 5 p tagasi
Hermo Kuusk
Neeme Sihv
võib olla on mõistlik. Aga võib olla mitte.
· Vasta
· 5 p tagasi
Neeme Sihv
Autor
Tänapäeval, just suviti, on kõikjal väga palju üritusi ja seda ka pühade ajal. Teiseks, kui pühade-eelsel ajal minnakse maale, siis pühade lõppedes soovitakse ka tagasi sõita?