Blogiarhiiv

neljapäev, 9. oktoober 2025

Kaua jaksad bussiga sõita?



Rongiga on ikka paganama hea sõita! Eestis võiks raudteid isegi rohkem olla kui Rohukülani, risti-rästi läbi Eestimaa. Aga muidugi lepin ma ka bussidele ümberistumisega, eriti kui see on sujuv ja ladus. Praegu veel rongide sõiduplaanid "segased" ja selge, et ÜTK-d ei saa iga muudatusega kõike ümber korraldada. Kas Jõgevalt minna itta või läände? 
Kui idasuunas on asjad enam-vähem ja Jõgevamaa ÜTK aina püüab midagi paremaks muuta, siis ka sellel suunal on vaja muutusi nagu poliitikud ütlevad. Aga näe, keegi lubab Pedja jõele uue silla teha ja uhke puhkeala, kuid samal ajal ei suuda teha bussipeatustki silla juurde? Varsti luba jõe tagurpidi voolama panna?

Ja muidugi peaks juba toimima see, et Jõgeva - Mustvee bussiliinid oleks liidetud Kallaste liinidega. Sinnasuunda saadi ka üks bussipeatuski juurde tehtud. Ikka üks neist, millest ma olen aastaid rääkinud. Nüüd siis olemas Jõgeval Aia ja Pae peatused, kustkaudu aina rohkem busse liigub ja see näitab, et .... mul oli jälle õigus. Lisandus Mustvees  ka Uus-Raja. Ning on selge, et ka Jõgeva suunalt tulles ei taha kõik ju bussijaamas maha minna, vaid saada ka otse ja omadega Kasepääle, Omedule jm. Ning vastupidi.
Aga kaugemale Põltsamaast läänesuunas ei maksa mitte mõeldagi. Sellest aga juba allpool, sest see on ikka uskumatu, mis toimub! Võrrelda saab seda vast Pärnu - Haapsalu bussiühendusega, täpsemalt, selle puudumisega.





Eesti Raudtee remont aga venib. Nii on hea, kui on rongis raamat kaasas, sest sõit pole lühike.






Kuidas siis "piirkonnainnovatiivseimaks pürgiv" Eesti Raudtee ka tööd teeb? Näed, tegigi! Selle asemel, et siia teha kauaoodatud ülekäik, on hoopis aed ette ehitatud. Siin saab küll soovida kohalikele vaid teravaid lõiketange ja jaksu! Sest kui enne said ikkagi siin raudtee ületada, siis nüüd litsu jaama ja teiselt poolt siis sama palju tagasi. Et näiteks kooligi saada. Säh sulle peresõbralikku raudteefirmat!



Jõgeva bussijaamas on aeg-ajalt ootajaid küllaga. Küll põhjuseks paremaks muutunud bussiliiklus, küll pensipäev. Aga tore on seda igal juhul näha. Paraku....

Mul oli plaanis ööbida siin või Tartus ja sõita siis Pärnusse ning edasi Kablisse. Aga võin juba ette öelda, et puhkaminegi väsitab ja kui sain aru, et teha saabki seda sõitu vaid Tartu kaudu, siis hakkasin kõhklema. Peatus.ee pakub õhtupoolikul ka sõitu läbi Tallinna, kuskil ööbimisega ja hommikul oledki Pärnus. Kõigest 11 tundi kuluks.
Otsebuss Jõgevalt sõidaks vaid 3 tundi, aga väljub vaid kella 15 ajal, nii et hommikusest otsesõidust pole juttugi. Ometi, selliseid liine peaks olema erinevate linnade vahel minimaalselt 4 x päevas. Ei pea muidugi eeldama, et Pärnusse kella 8-ks hommikul jõuad, aga no kella 9-10-ks esimese bussiga küll. Sama ka tagasisuunas.
Praegu on aga nii, et isegi Põltsamaal ei maksa Viljandisse või mujale edasisõitmiseks loota, et ajad sobituvad. Ja tänaseks on Eesti Vabariiki olnud juba üle 30 aasta, aga oleme muutunud vaid autokesksemaks.


Uue juhi käe all on aga Jõgevamaa ÜTK arenenud kohe kindlasti. Suur samm oli juba seegi, et ekraanil lausa muudatuste kohta info. See vajalik asi, mida rongiperroonidel ühelgi ekraanil ei näe, siin toimib. Tõsi, rongide infot ei näe ka siin, ikka pead minema perroonile, kus .... nagunii infot pole või kui on, siis aprillikuu oma....


Poliitikud aga ei taha kuidagi tunnistada, et üheks takistavaks teguriks on riigifirma puudumine ehk hanked, erinevad liinigrupid ja vedajad. Ning bussijuhtide solgutamine, kui vedaja vahetub. Tõsi, riigifirma puhul oleks vaja väga asjalikku juhtkonda, mitte nagu Elronis.


Vahel saan aga ikka sõimata ka, oma ideede eest. Jõgeval on ometi muutusi märgata. Aastaid sai räägitud vajadusest bussipeatuste järgi Aia tänaval. Ja nüüdseks need seal ongi, Aia ja Pae. Tulemus? Liinimuudatuste käigus aina lisandub just sealkaudu sõitvaid busse, mis näitab, et mul oli õigus! Ehk saab lähitulevikus veel mõne "vingumise" tagajärgi näha?

Tõsi, nagu mainisin, siis Pedja jõele tuleks äkitsi uus sild. Nii vähemalt Viktor Svjatõshev lubab. Aga bussipeatust surutakse ikka kuhugi alevikku, Seemne tänavale ning vastust, miks ja kuidas, ei saa! Kuigi siin pole isegi sissesõiduteed!? Kuidasmoodi siis? Sinka-vonka, jälle ajakao ja ebamugavuse arvelt? Raha ei olevat, sest siinne maantee ei võimalda lihtsalt posti püstipanekut, on vaja taskuid!


Aga ehk oskaks mõned neist, kes lubavad "vajame muutust", "ummikust välja" jms, selgitada, kui palju raha kulub neile portreedele? (Lea Pihlak - 3 pilti - aitäh!) Võib olla saanuks kambaga koos tehes lausa mitu bussipeatust juurde?





Ja vabandan muidugi, eriti suuri lubadusi jagavad suurimad valetajad ja nii ma lisangi siia selle võrratu hüüdlause! Ehk et bussitaskut teha ei jaksa, aga suured õhulossid viie 4-realiseima riigi hulgas jne? Riigil on kohustus tulevikuks tuua rohkem inimesi ühistransporti, aga reformikad kukuvad maanteedele ridu juurde ehitama ja kõigi kodude juurde karjääre tegema?

https://reform.ee/kohaliku-omavalitsuse-volikogu-valimised-2025/jogevamaa/jogeva-vald/kandidaadid/
Küsiks neilt ka? Hakkasin otsima, kas saab neile selle postituse panna üles ja mida ma leidsin.....?


Pean vist uuesti sõitma tulema, aga ma ei tea, mis kellased bussid neil planeeritud on Mustveesse ja Põltsamaale? Kõige parem oleks ju koos sõita ja küsida, kas Pedja jõe silla juurde tuleb neljarealine lõik või lausa sild?
Igatahes on paras aeg postitada küsimused ja oodata vastuseid. Eelkõige selle ühe puuduva peatuse kohta, aga ka puuduliku bussiühenduse teemal. Kõige ausam oleks, kui poliitikud postitaks vastused siia, blogipostituse alla. Vaatame, palju ausaid on?

Ehk hoopis teinud kiiresti peatus valmis ja pannud plakatid üles: Meie TEGIME!?


Bussisõit on aga tore! Ja nagu alati olen öelnud, igal aastaajal oma võlu, Jõgevamaal on aga kohati vaated, mida mujal ei olegi. Ja kui vaatate järgmist postitust, näete, et tasub küll tulla siia puhkama. No seda visiooni otsima, mida poliitikudki aina otsivad. Igatahes Mustvee, Kuremaa ja Palamuse puhul saate üsna edukalt ka ühistranspordiga hakkama, sest Jõgevamaa ÜTK püüab neid ka rongidega siduda. Kui rongid taas normaalse sõiduplaaniga sõidavad.


Sõidu ajal bussiaknast on alati keeruline pildistada, aga püüan ikka ja jälle tabada mingeid vaateid, vahel vildakatena ja vahel hoopis udustena. Viimased enamasti muidugi kustutan. Ometi näete midagi sellest, mida on hea bussiaknast vaadata (või hoopis rattasadulast). 


Oh, päevalilli oleks küll tahtnud lähedalt pildistada!



Maaelu (mille puhul ongi ÜT väga oluline) tähendab aga ka ju meie toidulaua täitmist ja siin on Sadala Agro ning palju teisi tegijaid.





























Bussiliiklusega aga ongi siin nii ja naa. Igal juhul on kohalik bussiliiklus palju parem, kui aastaid tagasi. Aga nagu aastaid olen rääkinud (ja lõpuks selgunud ikka, et mul õigus), on vaja Kallaste - Mustvee - Jõgeva (kokkuliidetud) bussiliine, samuti paari kiirliini, mis ei läbiks kõrvalisi kohti (mitte ma ei mõtle seda, et neis busse vähemaks võtta) vaid jõuaks Mustveest veidi rohkem kui poole tunniga Jõgeva ja ka Rakvere raudteejaama. Kiirliinid peaks tegelikult alustama juba Alatskivilt, sest sealgi on seda nuditud, just Tallinna suuna ühendusi silmas pidades. Ja kui ülipikki maaliine teha ei saa, siis vähemalt Jõgeva peaks olema koht, kus bussiliinid edasi (Pärnusse, Viljandisse, Haapsallu) oleks seotud nii et 10-20 minutilise ooteajaga saaks ümber istuda.
Valimisedki ukse ees ja tegelikult ei peaks valima neid, kel juba aastaid bussiliikluse mainimise peale mokk ripakile vajub. Ei maksa tuututada, et "omavalitsused ei korralda bussiliiklust" jm sellist bla-blaad. Korraldab küll, koostöös ÜTK-de ja riigiga. Ning kui ei taheta kuulda võtta, tuleb selg sirgeks lüüa ja nõuda. Seda enam, et mingid kauged sihtkohad, mida mainin, ei tähenda ju, et inimesed peaks innani sõitma. Ei, peab ikka ka tee peale maha ja peale saama! Sest vaid nii toimivad bussiliinid, mitte tilgutades.
Muidugi härrad ja daamid plakatitelt sõidavad ise valdavalt ikka autodega ja peavad seda normaalseks. Aga äkki ei peaks, ehk hakkaks ikkagi hoolima inimestest ja keskkonnast?



Kahjuks puuduvad Jõgevamaal ka korralikud ootekojad. Ometi, palgikoormaid kihutab siia ja tänna, korralikke puidust "aiamajakesi", mis üksiti ka matkajatele heaks peatuspaigaks oleks, pole kuskil näha? Ning taas, mitte keegi ei selgita, miks pannakse püsti (kui pannakse) ikka plastist käkerdisi, mis ilmastiku eest ei kaitse? Kas Euroopa komisjon on mõtlemise ja iseotsustamise Eestis keelanud või mingi muu must jõud selles muutusi luua ei lase? Hiiumaal õnneks ollakse osaliselt sellest vabad või on neil rohkem selgroogu?
Pink siin muidugi oli, selline kipakas, et kui "ahtrit" veidi rohkem nihutada võid ka kraavi lennata. Ei, ma ei kiru kogu aeg ja lausaliselt, sest tõesti olin sellegi eest tänulik!













Eks nende lubadustega ole nagu on. Ma ei mäleta, kas Metsküla ja Ruusa kooli puhul ka lubati? Kuigi siin väga loodan, et need maakohad on piisavalt tugevad ja siinsed inimesed ei vali koolide sulgejaid. Kuigi, kuidas sa tead, kas ikka saab üldse kellegi lubadusi uskuda?


Oh sa, millised aknad! Pagan, kui veel peaks omale maja ehitama, siis sellist tahaks küll!


Laiuse lossivaremete juures pole ka veel bussipeatust. Kuigi platski olemas ja miks mitte siia tulla lastega? Või ka täiskasvanud ise lihtsalt olemist nautima? Vahva koht ju.




Võib olla võõrana ei saa ma hästi aru, aga miks vallavalitsus ei taha siingi bussipeatuste nimesid muuta? Kõik ütleb siin, et asun Laiusel, bussipeatus on aga Sootaga. Ja Laiuse nimeline peatus on hoopis tee ääres, kus võiks olla Laiusetee?
Koht on aga lahe, korra käisin siin isegi kohvikutepäeval. Kui paljud meist aga teavad, et siin ka Õlemuuseum? (Mitte õllemuuseum, kuigi seegi võiks olla?)






Vajame muutust!? Tõsi ta on, siingi, kus lapsi väga palju vahest bussi ootamas, on nende jaoks vaid käkerdis.




Püha jumal, saab vaid öelda.....
Aga siin siis bussist maha tulin, sest plaan oli minna Kuremaa spaasse. Õnneks tean, kus mingi bussipeatus on, peatus.ee portaal aga vahel eksitab inimesi.





Tegelikult ei ole vast väga hea, et ühe nimega peatuseid on iga tee ääres. Ehk peaks olema Mutso 1 ja Mutso 2? Just võõramaid inimesi silmas pidades. Sest Muts "Vilina" suunas või Võidu suunas ei ütle ju võõrale midagi?






Siiski, mõni vahvam ja vähe asjalikum ootekoda on. Loodetavasti on tõepõhi all sellelgi külakal, et Palamusele tuleb samasugune?


Kuremaa on muidugi eriline! Kõige ilusama kujundusega väike spaa ja ilus park, järvest ning lossist rääkimata.



















Väga ilusad on muidugi ka väikesed valgustid, aga neidki leiab linnades vähe. Suured kolakad koos nendega kaasneva suure rahakuluga paraku ruulivad ka täna. Samal ajal mõnigi pood paneb uksi kinni.



Väga varakult Tartusse jõude aga ind rauges. Mõelda, esmalt kolista bussijaama, sest samal ajal väljuv Pärnu buss jaama ei läbi. Ja bussijaama ületoomist kaubateede asemele või ajutise lahendusena kõrvalolevale vabale platsile ei paista kuskilt. Siis sõit Pärnusse pea 3 tundi, seejärel ootamine, et saada kohalikule bussile, veel tund.... Ei, pole ma enam nii noor, et seda kõike välja kannatada. Jõgevalt otsebussiga oleksin ammu kohal olnud. Nii et meie ÜT taseme tõttu üks mõnus olemine linnujaamas jäigi mul seekord ära.





Aga vahi imelooma! Tartu vaksalis, peale 10-aastast "vingumist" on kultuur kohal - reisiraamatukogu! Lõpuks ometi!


Lootsin muide, et enne aasta lõppu hakkavad elektrirongid ka Aegviidu asemel Tapani sõitma...








Koju jõudes sain aga külma dushi, nii kaudses mõttes RB pättust nähes, kui otseses aknapesija käest...
Aga loodan, et ehk Jõgeval tehakse peatused nagu vaja ja eelkõige käib see Pedjajõe peatuse kohta. Näis, kas mõni poliitik ka siin teemas sõnakas on?





















Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar