Kolmapäev, 20. jaanuar 2021
Ei too see kaubanduskeskuste ja marketite "konkurents" head.
Täna
siis teles juttu Lidli keti tulekust. Keegi Prismast teeb näo, et pole
muret, sest "neil laialdasem sortiment". Tegelikult peaks kõik
kaubanduskeskuste ja marketite omanikud muretsema. Narr on kuulda
uudistes juttu võitlusest odavaima ostukorvi nimel. Sest võitlus võib ju
olla ja on ka odavaim ostukorv, ainuke mure on selles, et see odavaim
muutub aina KALLIMAKS!!!
Meil ei ole enam mingit konkurentsi, on selle räige tapmine! Väikepoed on meil enamasti kadunud ja tasapisi muutuvad marketid väikepoodideks. Just klientide arvu poolest. Muidugi on siin-seal keskusi, kus on palju kliente, aga need on pigem erandid, mis kinnitavad reeglit. Põrandapinna vm kohta aga tegelikkuses klientide arv väheneb, samal ajal kasvavad kõikvõimalikud kulud. Pole lootagi, et kaubandustöötajate PALK kasvaks määrani, kus see tagaks elementaarseimagi võimaluse ELADA! Vahel kui sel teemal vaidlusi, tuletan meelde ikka vist aastast 2014 artiklit, kus juttu sellest, et "marketite omanikud ei karda 800-eurost" miinimumpalka. Loomulikult seda pole tänagi ja paljudes kohtades on ka palk sellestki väiksem? Kuidas aga elada sellise palgaga, muretseda endale kodu, reisimisest rääkimata?
Viletsa palga põhjus peitubki marketite ülekülluses! Kui ikka KÄIVE on madal versus kulud, siis tähendab iga uue poe tekkimine, et see rebeneb veel suuremaks, sest kliente kardinaalselt ei tule mitte kuskilt juurde ja nende rahakott ei paksene nagu taigen pärmi lisades! Apteegireform on piisavalt hea näide sellest, kuidas ei tohiks käituda. Mis sest, et EKRE, Isamaa jt erakondade poliitikutelt ja toetajatelt tol ajal räigelt tümitada sain, tegelikkuses pidanuks see reform käivituma ja tooma kaasa ca kolmandiku apteegide sulgemise. Mis tähendanuks siis ka vähemalt teoreetiliselt palga tõusu ja praktiliselt efektiivsema majandamise. Kuid Isamaa vedamisel, kus EKRE ja KE poliitikud sõnakuulelikult neil sabas sörkisid, keerati asi nässu!
Ka marketite puhul tuleks vähemalt kolmandikul uksed sulgeda! Ning ülejäänutel vaadata, kas hoida ikka tööl juhtkonda, kes viimastel aastatel aktiivselt tegeleb nende arvates tähtsaimaga - sortimendi suurendamisega. Tegelikult on siingi omad piirid ja ÜLELIIGNE SORTIMENDI LAIENDAMINE KASVATAB NII KULUSID KUI HINDASID! Kas ärimehed ei saa sellest aru või ei taha saada? Sest saab ju alati kasvõi vinduda, peaasi, et konkurent kõrval ka vinduks? Ja kui vinduda ning siiski mingigi kasuminääpsuke tilgub, saab ju endiselt püüda vähem palka maksta, võtta tööle puudega inimesi, kelle puhul see veelgi lihtsam jne?
Täna Selveris vaatasin, kuidas suured (700 gr) salatikarbid hunnikutes, peal silt - 50%, vedelevad. Homme on need prügis. Ja nii iga päev kümnete ja sadade kilode kaupa igas suuremas marketis? Need, kes aga peaks asju läbi mõtlema, saavad samal ajal ju üle 800 euro palgapäeval arvele? Kui samal ajal kogu logistika süsteemisiseselt ebaefektiivsuse poolest mitte ei karju vaid kriiskab?
Selver ostis Comarketi? Osa nendest marketitest (pole need suured) asuvad teiste marketite läheduses? No aga mis segab siis Marja poe vm baasil teha SELVERITURG? Kus muidugi võib ka Selveri omaköögi tooteid müüa, aga rõhk peaks olema kodumaisel talunike ja väiketootjate kraamil! Suurtootjatelt võiks müügil olla vaid ülimalt naturaalsed ja kohalikust toorainest tooteid, vaid selliseid mida ükski väiketootja ei tee! Ka nende ettevõtjate tooted, mida marketites ei ole. Ka tomatite jm puhul vaid kohalik toodang, selline, mis ei oleks plastmassist!
See kõik ei pea olema mitte tavaturuna vaid just nimelt talumarketina, kus on kaubad müügil Selveri hoole all, mitte eraldi lettides, sest kui klient otsib ikka vorsti või maitsesoolasid, siis need olekski ühel riiulil või letis koos!
Meil ei ole enam mingit konkurentsi, on selle räige tapmine! Väikepoed on meil enamasti kadunud ja tasapisi muutuvad marketid väikepoodideks. Just klientide arvu poolest. Muidugi on siin-seal keskusi, kus on palju kliente, aga need on pigem erandid, mis kinnitavad reeglit. Põrandapinna vm kohta aga tegelikkuses klientide arv väheneb, samal ajal kasvavad kõikvõimalikud kulud. Pole lootagi, et kaubandustöötajate PALK kasvaks määrani, kus see tagaks elementaarseimagi võimaluse ELADA! Vahel kui sel teemal vaidlusi, tuletan meelde ikka vist aastast 2014 artiklit, kus juttu sellest, et "marketite omanikud ei karda 800-eurost" miinimumpalka. Loomulikult seda pole tänagi ja paljudes kohtades on ka palk sellestki väiksem? Kuidas aga elada sellise palgaga, muretseda endale kodu, reisimisest rääkimata?
Viletsa palga põhjus peitubki marketite ülekülluses! Kui ikka KÄIVE on madal versus kulud, siis tähendab iga uue poe tekkimine, et see rebeneb veel suuremaks, sest kliente kardinaalselt ei tule mitte kuskilt juurde ja nende rahakott ei paksene nagu taigen pärmi lisades! Apteegireform on piisavalt hea näide sellest, kuidas ei tohiks käituda. Mis sest, et EKRE, Isamaa jt erakondade poliitikutelt ja toetajatelt tol ajal räigelt tümitada sain, tegelikkuses pidanuks see reform käivituma ja tooma kaasa ca kolmandiku apteegide sulgemise. Mis tähendanuks siis ka vähemalt teoreetiliselt palga tõusu ja praktiliselt efektiivsema majandamise. Kuid Isamaa vedamisel, kus EKRE ja KE poliitikud sõnakuulelikult neil sabas sörkisid, keerati asi nässu!
Ka marketite puhul tuleks vähemalt kolmandikul uksed sulgeda! Ning ülejäänutel vaadata, kas hoida ikka tööl juhtkonda, kes viimastel aastatel aktiivselt tegeleb nende arvates tähtsaimaga - sortimendi suurendamisega. Tegelikult on siingi omad piirid ja ÜLELIIGNE SORTIMENDI LAIENDAMINE KASVATAB NII KULUSID KUI HINDASID! Kas ärimehed ei saa sellest aru või ei taha saada? Sest saab ju alati kasvõi vinduda, peaasi, et konkurent kõrval ka vinduks? Ja kui vinduda ning siiski mingigi kasuminääpsuke tilgub, saab ju endiselt püüda vähem palka maksta, võtta tööle puudega inimesi, kelle puhul see veelgi lihtsam jne?
Täna Selveris vaatasin, kuidas suured (700 gr) salatikarbid hunnikutes, peal silt - 50%, vedelevad. Homme on need prügis. Ja nii iga päev kümnete ja sadade kilode kaupa igas suuremas marketis? Need, kes aga peaks asju läbi mõtlema, saavad samal ajal ju üle 800 euro palgapäeval arvele? Kui samal ajal kogu logistika süsteemisiseselt ebaefektiivsuse poolest mitte ei karju vaid kriiskab?
Selver ostis Comarketi? Osa nendest marketitest (pole need suured) asuvad teiste marketite läheduses? No aga mis segab siis Marja poe vm baasil teha SELVERITURG? Kus muidugi võib ka Selveri omaköögi tooteid müüa, aga rõhk peaks olema kodumaisel talunike ja väiketootjate kraamil! Suurtootjatelt võiks müügil olla vaid ülimalt naturaalsed ja kohalikust toorainest tooteid, vaid selliseid mida ükski väiketootja ei tee! Ka nende ettevõtjate tooted, mida marketites ei ole. Ka tomatite jm puhul vaid kohalik toodang, selline, mis ei oleks plastmassist!
See kõik ei pea olema mitte tavaturuna vaid just nimelt talumarketina, kus on kaubad müügil Selveri hoole all, mitte eraldi lettides, sest kui klient otsib ikka vorsti või maitsesoolasid, siis need olekski ühel riiulil või letis koos!
*************************
Ja ennäe, just TÄNA näitas ETV hommikul filmi "EESTI LOOD - HOMME SAABUB PARADIIS"!
Filmis ei ole väga palju kaadreid prügimäest või muust, aga see, mis
nähtav, peaks iga mõtleva inimese panema SÜGAVALT mõtlema!
Muide,
filmis kaeti ka söögilaud. Jah, välismaised maitsed on loomulik osa me
elus, kuid mõtlema paneb Maalehe lugu, kus meie oma kartulikasvatajad
saavad kilost vaid sandisente! Teid kedagi see mõtlema ei pane?
Teisipäev, 2. veebruar 2021
Piletisüsteem haiglatesse, vallavalitsustesse, koolidesse jm?
Raha.
Ilma
rahata on raske midagi teha. Kuid raha ei määra kõike, ammugi iga
sissepääsu eest maksmine. Liikuvusgrupis postitus uuest ekspressliinist
Tallinnas ja kohe toodi mängu piletisüsteem. Põhjapanev?
Kui
uus liinvõrk ja tariifisüsteem oleks välja mõeldud, siis selle
kasutuselevõtt praeguse piletisüsteemitehnoloogiaga oleks suurusjärgus
mingi ühekohaline number kalendrikuid. Tehnilisi takistusi ei ole.
Lihtsalt pole teada, mida soovitakse / mida vaja teha on ja selle peavad
asjaomased välja mõtlema, kokku leppima.
Praegune
tehnoloogia võimaldab olemasolevate piirkondlike / vedajate süsteemide
ristkasutust niimoodi, et reisija ei saa arugi, et ta tegeleb erinevate
vedajatega. Ristkasutus pole probleem mitte sellepärast, et
ristkasutuses kui sellises oleks midagi valesti, vaid see liinivõrk ja
hinnastamisloogika on vildak.
Juba
praegu oleks võimalik kõiki pileteid ühest kohast müüa aga erinevad
osapooled lihtsalt ei soovi oma pileteid nö ühtsesse süsteemi müüki
panna. Lihtsalt puudub äriline motivatsioon ja huvi ning 'keegi' pole
vastavasisulist korraldust andnud. Ja isegi kui nad ühtsesse süsteemi
panna, siis liinivõrk ja hinnastamisloogika ei ole eriti
tarbijasõbralik.
Täiesti
vabalt võib kõik avalikult subsideeritud liiniliikluse panna
arhitektuurilises mõttes ühtsesse piletisüsteemi, milleks on samuti kogu
tehnoloogia olemas. Selle puhul tekivad teistsugused probleemid - kas
näiteks Tallinna linn, PÜTK, Elron ja Mootor Grupp oleks nõus, et üks
nende ärikriitiline infosüsteem on kellegi teise kontrolli all või
sellega jagatud.
Lisaks
tasub silmas pidada, et mingi üks server, millel on piletimüügi
veebiliides on ainult väike osa tehnoloogilises mõttes piletisüsteemist.
Lisaks on mobiilrakendus, sõidukis paiknevad seadmed ja äriloogika,
analüütika jne jne. Kui ma ei eksi, siis kõik see on enamalt jaolt juba
olemas. Tuleb ainult soovitaval viisil tööle panna.
Mina: --- Statistikasüsteem ehk sisenejate ja väljujate lugejad uste kohale. Kõik.
Nii,
ja mida me teeme teadmisega, et Viru Väljakul tuli bussi peale 5
inimest ja keegi 2 läksid maha Kristiines ja 4 Akadeemia teel. Me ei
tea, kas nondest kahest 1 hakkas reisima Viimsis, Lasnamäel või
Kesklinnas. Ehk siis veidi parem kui ainult valideerimiste andmed aga
sugugi mitte see info, millega saab terviklikku liinivõrku planeerida.
Saame teada toru jämedus ja peatuses kursseeriva rahvahulga suuruse aga
kui suured bussid, kust kuhu ja mis graafiku alusel võiks sõita - see
tuleb ikka parima oletuse põhimõttel.
Reisijateloendurid
tuleb kuhugi ühendada, andmed ühte kohta kokku saada ja neid tuleb
analüüsida. Õnneks on praeguste piletisüsteemi seadmete näol selline
infrastruktuur olemas aga isegi loenduskaamerate ost ja installeerimine
ei ole odav lõbu. Kõrvalmärkusena, et see, mida nimetatakse tehnilises
mõttes 'piletisüsteemiks' tegeleb ka paljude muude funktsioonidega -
busside asukoht, graafikust ja liinidest kinnipidamine, bussiliikluse
operatiivjuhtimine jne
Valideerimisandmed
pluss väike hulk busse, kus on loendurid olemas on juba täitsa piisav -
loenduritega busse roteeritakse erinevate liinide vahel ja teostatakse
loendus ning rakendatakse neid reisijatevoogude mustreid
valideerimisandmetele.
Mina:
Kumb kallim, loendur või piletusüsteem ja mis vahe on rahaliselt?
Busside
suuruse saab teada reisijate arvu järgi ja ametnikud tulgu sõitma,
mitte ärgu istugu arvuti taga. MNT omad istuvad ka ja keeravad jama.
Mis
kas sellest, kui hiigelkogus andmeid, kes kuhu sõitis kui on vaja
hoopis teada, miks sõitma ei tuldud? Ja asukoha, kella jm saavad
loendurid fikseerida.
Vood, mustrid jm on bürokraadi sõnavara.
Ning et sõidetaks, on oluline tasuta süsteem.
Lahmida pole vaja.
*
Loendur vs piletisüsteem hind selgub riigihankel. Piletisüsteem uksest
välja ja loendurite süsteem asemele on kindlasti kõige kallim lahendus.
Ja neid andmeid mida tegelikult vaja, sellega ei saa. Ja keegi ei ole
öelnud, et tasuline ühistransport tagasi ei tule. Siis ostame uue
piletisüsteemi. Kelle huvides on raha raiskamine?
*
Busside suuruse saab reisijate arvu järgi teada aga kust kuhu ja mis
kellaaegadel (ümberistumised) saab teada siis kui on olemas reisimiste
punktist punkti statistika. Ja seda ei saa loenduritega.
*
Mina tean, et MNT-s ja tellitud uurimistöödes inimesed analüüsivad
andmeid ja teevad arukaid järeldusi. Bussiga ringituuritamine ei anna
detailset ja ülevaatlikku statistikat. Aga muidu tore tegevus.
Mina: kindlasti kõige kallim lahendus on tühi lahmimine. Kõigele lisaks on maakonnaliinidel piletisüsteem ajakulukas.
Siis
tulebki kindlalt suund võtta üleüldisele tasuta nii linnas kui
maakondades. Tänaseks on juba selge, et tasulisele tagasi minnes
kasvavad kulud ja väheneb reisijate arv. See omakorda seoses
hiigelkulutustega läbimurretele jm tee-ehitusega seonduvale.
Ümberistumiste jaoks on loogika. Statistika järgi saab teada vaid OSA olemasolevate kohta.
Mida
nad (MNT) analüüsivad? Ka maakonnaliinidel praegune süsteem sageli ei näita
sihtkohta. Kui nad analüüsiks, oleks võrku ammu muudetud, sest
tõmbekeskustekeskne mudel ammu vananenud.
Bussidega sõitmine annab väga hea ülevaate ja ainult siis tekivad arusaamad vajadustest. Aastatega selgus käes.
-------------------------
Ma
mõistan, et ka piletisüsteemi väljatöötamine, sadade kaasaegsete
rakenduste töölepanek, uuendused, põnevad lahendused jpm on põnev nagu
lastel liivakastis mängimine! Aga pole edasiviiv!
Tegelikult
PILET kogu süsteemsusega ei määra mitte mingisugust teenusekvaliteeti!
Pole mitte mingisugust vahet, kas avalike teenuste rahastus toimub
piletiga või eelarvest. Pole vahet teenusekvaliteedi koha pealt. Küll
aga on vahe rahade kulutamises! Mitte keegi ei taha välja öelda, kui
palju maksab piletisüsteem Tallinnas, Harjumaal või mujal. Kui palju
maksab mupo reidid transpordis. Väidetakse ka, et piletisüsteem annab
statistikat ja võimaldab liinivõrku planeerida. Praegune süsteem ei
võimalda, tahad paremat tulemust .... maksa veel rohkem süsteemi eest!
Kõik on olemas? Naiivsus! Tööle panna? Veel rohkem kulutades?
Kõik on olemas? Naiivsus! Tööle panna? Veel rohkem kulutades?
Muide,
tõestus, et pilet ei määra kvaliteeti, on meil olemas. Eeltasutud
bussid sõidavad nagu muiste, kuigi raha bussijuhi pihku ei pea poetama!
Sattusin taas vaidlema ja kuigi on teada, miks ja kelel pärast Isamaa apteegireformi vastu tegutses (õnnestunult), siis ikkagi - kas tegu on rumaluse või petmisega?
VastaKustutaÄrgem unustagem, et nii nemad kui EKRE jagavad ohtralt valimislubadusi!
**************************
Asjade paremaks muutmiseks peab majanduse loogikat jagama ja univershind ei ole loogika vaid populism. Lausa aferistlik võiks öelda, sest püütakse suunata rohkem raha vaid ettevõtjatele. Toetused? Kelle taskust?
Et kütusehinnad tegelikkuses langeks, on vaja leida võimalus vähemalt pooled tanklad kinni panna!
KUi palju on tanklaid Hispaanias ja Eestis 1000 elaniku kohta? Apteekide puhul te sellest loogikast midagi ei jaganud, kas nüüd on lootust?
Vasta1 h tagasi
Jaak Madison
Neeme suurim häda on, et ta ise laskub madala populismini ning ei jaga majadusest suurt midagi. Võime ju vastu küsida, et kas tanklate arv X riigis mõjutab keskmist kütuse müügihinda? Kas tõesti on selline seos olemas? Viimaste andmete kohaselt on Eestis 491 tanklat, Hispaanias 11 810 tanklat. Siia tuleb arvestada ka riigi eripärad, rahvastikutihedus ja nende jaotumine suurkeskuste ja hajaasustuste vahel, kuid kütuse lõpphinnas seal vahet seetõttu on raske näha. Seega hüüatus, et pooled tanklad tuleks kinni panna, kõneleb vaid hüüdja lollusest ja teadmatusest.
Vasta36 minMuudetud
Heldur-Valdek Seeder
Neeme Sihv Probleem ei ole jah tanklate arvus vaid kartellipoliitilises hinnastamises. Erinevad tanklad teevad sisseoste erineval ajal ja vahest ka erinevatest allikatest. Mis kõik peaks kajastuma hinnas aga ei kajastu.
Vasta33 min
Neeme Sihv
Heldur-Valdek Seeder olen väga tänulik, et andsid aimu, kuidas isamaalased mitte midagi ei jaga ja/või valetavad suu sisse!
Kui ikka aru ei saa, et kulud ketil olenevad sellest, kas kliente on 1000 või 2000, siis on ikka midagi väga mäda. Ning et esimesel juhul on keerulisem odavamalt müüa, teisel aga oleks, vähemalt teoreetiliselt. Rumalus või petmine?
Vasta7 minMuudetud
Neeme Sihv
Ja seesama arusaam on ka nüüd apteegid viinud olukorda, kus hakatakse koondama?
Apteegireformi peessekeeramine on üks põhjusi. Oleks see käivitunud ja ca pooled apteegid linnades kadunud, oleks allesjäänud elujõulisemad ning suur osa teistegi töötajatest seal tööl. Et teenindada vähemalt 2 x rohkemaid patsiente! Aga kui rumalus ronib esile ja ..
Vasta2 min
Neeme Sihv
Jaak Madison tänud, nüüd mõistetav seegi, miks EKRE Isamaa erakonna sabas sörkis ja apteegindust solkis.
Kui käive versus kulud tõesti ei mõjuta hindu, siis tuleks sellised otsustajad algklassidesse tagasi saata!
Ma ei hakka praegu Hispaania rahvaarvuga arvutama, aga Eestis on apteek ca 2500, Rootsis 12 000 inimese kohta. Arvata, et elekter, küte, rent, arvutid, kassaaparaadi, mida meil laias laastus rootslastest 5 x rohkem, ei tähendaks apteekrile kordades suuremaid kulutusi - no kamoon!?