3 tähisjoont:
* Reformierakond lubas enne valimisi, et jätkatakse Rohuküla raudtee taastamist.
* 22. septembril möödub 29 aastat rongiliikluse lõppemisest, Haapsalu raudteejaam ootab teid.
* Oluline oleks järgmise aasta lõpuks taastada liiklus Ristini.
Tänu petistele (1. punkt) on raske täita isegi 3. punkti. Kui palju siis õieti kaotavad riik, Lääne- ja Hiiumaa ning keskkond sellest, et rongiliiklust pole ikka veel?
2023. aastal sõitis Eestis reisirongiga esialgsetel andmetel 7,83 miljonit reisijat, mis on aasta varasemast ligi 10% enam
Enne kui minna arvutuste juurde, peab otsa vaatama veel ühele asjaolule - rongipaaride arv. Elron on mõni aasta tagasi arvanud, et sõita võiks 6 rongipaari (12 rongi edasi-tagasi) ööpäevas, mille jaoks elektrifitseeritud raudtee ehitamine oleks puhas kuritegu! See arv aga keskkonna ja inimeste huvides on omakorda naeruväärne, paraku on Elroni tase selline. Kuigi seda tõde ei taheta avalikustada, kus on optimaalse rongipaaride arvu piir kontaktvõrgu puhul, on see minimaalselt 20, tõenäolisemalt aga 30 rongipaari ööpäevas. Minimaalselt. Muidugi, elektrirongid on vast töökindlamad jms, seega kui arvestada, et alustuseks peaks liinil olema vähemalt 14 rongipaari ehk 28 rongi, võib elektrifitseerimine olla mõttekas.
Muidugi võiks ehitada ka esialgu ilma kontaktvõrguta, siis tähendab see, et meil on vaja diiselrongide koosseise juurde muretseda. Oluline ka see, et valdavas osas päevast ei ole 2-vagunilised koosseisud piisavad, sest reisijate arv liinil on väga muutuv ning vaevalt et keegi isegi Keilast Tallinna sõites tahaks püsti seista.
Haapsalu - Tallinn KIIR 6.20 - 7.50
Haapsalu - Tallinn KIIR 7.10 - 8.40
Rohuküla - Tallinn EKSPRESS 8.00 - 9.15 (v.a. P)
Haapsalu -Tallinn KIIR 8.30 -10.00
Rohuküla - Tallinn KIIR 10.00 - 11.45
Rohuküla - Tallinn - EKSPRESS 11.30 - 12.45
Rohuküla - Tallinn KIIR13.00 - 14.45
Haapsalu - Tallinn KIIR 15.00 - 16.30
Rohuküla - Tallinn EKSPRESS 16.00 - 17.15
Haapsalu - Tallinn KIIR 17.20 - 18.50
Haapsalu - Tallinn KIIR 18.20 - 19.50
Rohuküla - Tallinn KIIR 18.55 - 20.40
Haapsalu - Tallinn EKSPRESS 20.10 - 21.10
Haapsalu - Tallinn KIIR 21.30 - 23.00
Tallinn - Rohuküla KIIR 6.00 - 7.45 (v.a. P)
Tallinn - Haapsalu KIIR 6.40 - 8.10
Tallinn - Rohuküla KIIR 8.00 - 9.45
Tallinn - Rohuküla EKSPRESS 10.00 - 11.15
Tallinn - Rohuküla KIIR 10.55 - 12.40
Tallinn - Rohuküla EKSPRESS 12.05 - 13.20
Tallinn - Rohuküla KIIR 14.00 - 15.45
Tallinn - Haapsalu KIIR15.30 - 17.00
Tallinn - Haapsalu KIIR 16.30 - 18.00
Tallinn - Rohuküla EKSPRESS 17.30 - 18.45
Tallinn - Haapsalu KIIR 18.10 - 19.40
Tallinn - Haapsalu KIIR 19.20 - 20.50
Tallinn - Rohuküla EKSPRESS 20.30 - 21.45
Tallinn - Haapsalu KIIR 22.10 - 23.40
Kui ka oletada, et (lihtsama arvutamise huvides), et kuivõrd rongide arv mõjutab reisijate arvu, siis kui palju võiks olla mõlemal puhul suurusjärk päevase liiklustiheduse jaoks?
Võtame 7 (14 rongi) ja 14 (28 rongi) rongipaari arvutuste aluseks. Ning objektiivselt võiks arvestada reisijate arvu nullist ehk just Turba ja Haapsalu/Rohuküla vahel, kuigi suurem osa sõitjaid sõidaks edasi Tallinnani ja kaugemalegi. Kui palju sõidaks pikemaid, kui palju mõne peatuse vahel, on raske öelda.
Taas lihtsuse mõttes - jätame kõrvale sessoonsuse jm aspektid ja vaatame keskmist ning nende hulka kuuluvad ka õpilased. On ju haldusreform muutnud ka koolisüsteemi ja väiksemaid oole on kinni pandud ja pannakse ka edaspidi.
14 rongi puhul peaks aastaringse keskmisena olema minimaalselt ühe veootsa kohta ehk ühes rongis 50 inimest, See arvutus on väga tagasihoidlikust eeldusest lähtuv! Seega sõidaks päevas pidevsõitjaid (õpilased ja töölesõitjad) kokku 1400 inimest. Kuus seega 42 000 inimest ja aastas 504 000 inimest.
Kui nüüd võtta aluseks peaks 7 rongipaari (14 rongi) puhul matemaatiliselt ehk proportsionaalselt olema sõitjaid päevas 700, kuus 21 000 ja aastas 252 000 inimest. Tegelikkuses seda ei juhtu, sest suurim reisijate arvu mõjutaja on rongiliikluse sagedus, reaalsuses võiks olla tulemus hoopis ca 400, 12 000 ja 144 000 inimest võib olla 10-20% jagu rohkem. Põhjus on lihtne - kui inimestele ei sobi rongide väljumis- ja saabumisajad, tullakse rongidele oluliselt vähem. Seda on näidanud senine raudtee ajalugu, sest isegi Tartu liinil ei ole reisijate arvu kasvu põhjuseks mitte niivõrd kiiruste tõus ehk ajavõit vaid tihedam liiklus ja eriti hästi on see mõistetav läänesuunal, ka Tallinn - Keila lõigul.
Raudtee tasuvusarvestuse järgi oleks siin raudtee taastamine sotsiaalmajanduslikult tasuv, aga ... selle uuringu tegijad unustasid ära erinevad üritused. Kuid arvestama peabki suures osas puhkajatega, nii et tegelikkuses võiks aastaringi reisijate arv olla midagi muud - päevas 3000, kuus ligi 100 000 ja aastas kaugelt üle 1 000 000 reisija! Oma mõju oleks ka tihedal Virtsu - Lihula - Risti Jaam ja muudel bussiliinidel, mis samuti tuntavalt kasvatab reisijate arvu. Tegelikult on ka see pigem tagasihoidlik arvestus!
Praegu on Elroni teenindavate rongide liinivõrgu kogupikkus 723 km, Turba - Rohuküla lisab sellele ca 55 km. Laias laastus sõitis 2023. aastal iga 50 km raudteevõrgu kohta umbes 0,5 miljonit sõitjat, Haapsalu/Rohuküla raudteel oleks aga sama distantsi vaates sõitjaid 2x rohkem - üle 1 miljoni!
Ehk et aastal 2023 jäi "statistikast" välja ca 1,2 miljonit potentsiaalset sõitjat, see on ligikaudu 15% reisijatest! See on meie valitsejate laiskuse, ükskõiksuse ja hoolimatuse hind! Mis tegelikkuses selle sees inimlikul tasandil lisaks toimub, on iga ühe inimese enda sisetunnetuse asi!
Ahjaa, miks selline sõiduplaan jm? Osalt põhjustab aegu ümberistumine praamidelt, aga ajad on muidugi umbkaudsed. Pikemalt saab lugeda allolevatelt linkidelt. Kui reformierakondlased peaks teile aga väitma, et raudtee tasuvusanalüüs näitas ära, enagu rongiliiklus ei olevat tasuv, siis ärge neid uskuge. Me teame, kui palju saab usaldada Kallaseid, Võrklaeva, Ligi, Michalit jt.
Ja lisan veel ka teise varasema postituse.
Liiprid.ee kaanefoto.
Omaaegne maakonnaplaneering
*************************************************
Mainisin ka Turba - Risti lõiku. Tõepoolest, kui asi võib jääda siiski natuke venima, siis Ristini on eriti oluline raudtee kiiresti valmis ehitada, sest see on regionaalpoliitiline sõlmjaam, kuhu saavad reisijaid tuua Virtsu - Lihula - Kullamaa - Risti Jaam bussiliinid ehk et ei pea alati bussid sõitma praamile. Seda enam, et kui Turba ja ka Riisipere kõrvale jätta, siis pole maanteel rohkem olulisi peatusi, rongiga saab aga reisija paarikümnesse peatuesse teel Tallinna. Sama kehtib muidugi ka Rohuküla - Risti Jaam bussiliini kohta, sest praegused Läänemaa liinid on häbematult viletsad ning Haapsalu linn ja Lääne-Nigula vald ei ole mitte kordagi püüdnudki midagi paremaks muuta
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar