Taavi Aas vastas FB-s ja selgus, et....
....
nõunikke ja muidutegelasi võib ju ümberringi olla, aga reaalsest elust
pilt muutub aina kõveramaks! Kas teadlikult vahetatakse majandusministri
kabinetis peegleid aina kõveramate vastu?
Kuulsin
juba mõningaid vastuseid, just mu enda küsimustele ja siiani mõtlesin,
et kogu lugu kuulama ei hakka. Aga nüüd, arvuti taga, tahaks ikkagi
lõpuni kuulata.
Proovides nüüd seal esitatud küsimusi siia kopeerida, leiab hoopis selle:
Valitud on kõige asjakohasemad, seega on mõned kommentaarid võib-olla filtreeritud.
Tüüpiline viiamsel aja FB-s! Kord näed, kord ei näe....
Paneme siis käima!
Teemaks ka energeetika, aga sellest ma pikalt ei kirjuta. Hoopis kopeerin majandusministri lehelt tema postituse:
Avaldan
oma vastulause Õhtulehele. Alustuseks olgu öeldud, et plaanitud
muudatustega ei pea tavatarbija enam kunagi nii kõrget
taastuvenergiatasu maksma kui täna.
Õhtuleht
kirjutab tänases juhtkirjas taastuvenergia tasust ning on kahjuks segi
ajanud kaks omavahel täiesti sõltumatut teemat. Lausvale on öelda, et
minu “plaan suurendaks tädi Maali taastuvenergiatasu ligi 40 protsendi
võrra”.
Esiteks,
järgmisel paaril aastal lõpeb 12 aastane vana taastuvenergia
toetusmudel väga paljudele tuuleparkidele ja koostootmisjaamadele,
mistõttu need jaamad enam toetust ei saa. Nende jaamade abil täitis
Eestis oma 2020 aastaks EL ees võetud taastuvenergia kohustused. Nende
jaamade toetuse lakkamine põhjustab ka 2024. ja 2025. aasta
taastuvenergia tasude kukkumise.
Aga
Eesti nii nagu ka ülejäänud EL riigid on seadnud eesmärgi saavutada
kliimaneutraalsus, mis tähendab, et taastuvenergia arendamine peab
jätkuma. Selleks peame rajama uusi tuule- ja päikeseparke ning seal kus
võimalik ka tõhusaid taastuvenergial töötavaid elektri- ja soojuse
koostootmisjaamu. Ka need investeeringud vajavad veel täna toetust, aga
oluliselt vähem kui veel 5-10 aastat tagasi. Ja ka see toetus peegeldub
taastuvenergia tasus. See kindlasti tõuseb kõrgemaks kui 2024 ja 2025
aastal, kuid ei saa olema sama kõrge kui see on tänavusel aastal.
Keskenduda
erandlikele aastatele (2024, 2025) ning nende pealt järeldada, et
terendab 40%-iline tõus, on opositsiooni demagoogia, millega paraku on
kaasa mindud. Peame võrdlema hinnatõuse ja kasve tavaliste aegadega,
milleks on meie praeguse ja järgmise aasta seis. Võrrelda seda erandlike
aastatega on sama kui öelda, et ettevõtjatel kulub tulevikus palju
rohkem palga peale, kuna riik ei maksa enam Töötukassa kaudu erasektori
palgatoetust.
Ja
nüüd teine teema, mis ei mõjuta eelnevalt kirjeldatut. Taastuvenergia
tasu diferentseerimise eelnõu ei suurenda taastuvenergia tasusid.
Riigikogus on hetkel elektrituruseaduse muudatus, mis suurendab elektri
suurtarbijate konkurentsipositsiooni välisturgudel ja loob täiendavad
võimalused uuteks investeeringuteks olemasolevatesse ja uutesse
energiamahukatesse ettevõtetesse. Sarnased suurte tööstusettevõtete
konkurentsi parandavad abinõud on nii Soomes, Rootsis, Taanis kui
Saksamaal. Samuti teistel Baltimaades.
Sotsiaaldemokraatidele
võib see olla küll raskesti usutav, aga jõukust toob ühiskonda
ettevõtlus ja tänapäevane tööstus. Kui uute investeeringute konkurentsis
oma naabritele alla jääme kaovad töökohad ja maksutulu, mida
sotsiaaldemokraadid on alati olnud varmad ümber jagama. Isegi kui
suurendaksime investeeringud teadusesse ja innovatsiooni 50%-ni SKP-st
perpetum mobilet rajada ei õnnestu.
Maksusoodustus suurettevõtetele ei tule kodutarbijate arvelt, suurtarbijate lisandumine annab hoopis vastupidise efekti. Eesti
elektrivõrk paistab silma sellega, et ühest keskmisest võrgu
kilomeetrist käib läbi kordades vähem elektrit kui näiteks Soome
keskmisest elektrivõrgu kilomeetrist. Kulud võrgu ülalpidamiseks on aga
sarnased. Elame hajali ja peame loomulikuks, et kvaliteetne elektrivõrk
järgneb meile igasse metsatukka. Seetõttu on võti madalamateks
elektriarveteks peidus elektritarbimise suurenemises.
Kui üldine elektritarve riigis suureneb, vähenevad kõigile nii võrgutasud kui taastuvelektri tasu elektriarvel.
Näiteks ühe Estonian Cell laadse tarbija lisandumine vähendab kõigile
tarbijatele taastuvenergia tasu 2,4 ning võrguteenuse tasu ligi 3
protsendi võrra. Lähiriigid on sarnased diferentseerimised juba ära
teinud, oleme viimaseid riike kes ei ole soodustust veel rakendanud.
Ja
veel ühe korra: tavatarbija ei pea enam kunagi nii kõrget
taastuvenergiatasu maksma kui täna. Uued töökohad ning suurettevõtjat
vähendavad kõigile tarbijate taastuvenergia ja võrgutasu. Mingit
“elektrimaksuga lajatamist” ei ole tulemas, kasutame olemasolevat
lihtsalt paremini.
Minu poolt vaid üks kommentaar: jõukus ei sõltu ettevõtluse ja tööstuse arutust
kasvatamisest! Keskerakond nüüd aina rohkem "rohestub", seda nende endi
sõnade järgi. Tõesti või? Ma kahtlen, sest siingi tundub asju mõjutavat
seesama kõverpeeglimaailm! Elektritarbe SUURENDAMINE ei tohi mitte
kuidagi eesmärk olal, vaja on tegeleda vajalike tarbimiste säilitamise
kõrval RAISKAMISE lõpetamisega, ehk õppida mõistma , et SÄÄSTMINE on
prioriteet nr 1! Muidugi on kurbnaljakas, et selleks, et võrgutasu ja
taastuvenergia tasu mu arvel väheneks, peaksin hakkama rohkem kulutama
ja elektri eest maksma?
Miks ma selle kopeerisin siia? Sest
sellesama kõverpeegli juurde jõuab läbi mitme seose. Kas ROHESTUVAD
poliitikud ikka ise saavad aru, millest nad räägivad? Mida aeg edasi,
seda vähem seda usun. Hiljuti üks tipp-poliitik rõõmustab järgmise
suurprojekti üle - 100 milli per maantee kilomeeter! Kuigi saaks
kokkuhoidlikumalt, nii 15-20 milli eest maksimaalselt. Jah, lugesite
õigesti, ehk 100 000 eurot/meeter!! Kuna see pole päris tavaline tee,
tekkis mul küsimus, kui palju kulub selle ehitamiseks terast,
killustikku, tsementi? (Märkuseks, tsemendi valmistamiseks kulub palju
elektrit ja selle tootmist plaanis põlevkivi najal vähendada. Iseenesest
positiivne, aga....?). Pikem arutelu aiaaukudest. Ja lõpuks sain nagu
puuga pähe, kui vastuseks oli: ".... aga miks selle juures need kulud
üldse olulised, kõik on ju HINNA SEES!"!
Ahah???
Aga
edasi, tõepoolest, maal kasvab elukeskkonna väärtus, kui
sõiduvõimalused paranevad. See käib muidugi ka maateede kohta, sellest
midagi ka räägiti seekordki ehk et rohkem plaanitakse kõvakatte alla
teid viia. Riigikontrolli auditi puhul (eeltasutud bussiliiklus pole
eesmärki täitnud) aga on tõesti nii, et saab mõne asjaga nõustuda,
mõnega mitte. Aas mainis ka KALLEID HANKEID...
Ohoo,
auditis oli KÕIK õige, mis puudutas asjade parendamist ja see KÕIK on
Transpordiametis ka töösse võetud!?!? No ei ole ju??? ÜTK-del on kõik
võimalused olemas, et leida lahendusi??? No ei ole ju? Ainuke takistus
on keerulised ja KALLID hanked, ütleb Aas. Jätame selle meelde....
Miks igal pool pole veel eeltasutud ühistransporti? Meenutame esmalt Taavi Aasa lubadust:
Põhjus,
iga piirkonna ÜTK-d said ise otsustada. Pärnumaal on aga piletitulu osa
kuludest vaid 7%, seega on see ka "peaaegu tasuta". Kuidas sobib linna
külalisele peaaegu tasuta ehk 3 eurot pileti eest? Aga "kuni KE on
valitsuses, tasuta ÜT ei kao"!? Ohoh!
Neeme
(ehk siis mina) küsis, et kuidas on viimastel aastatel kaasajastatud
liinivõrku ja millal Elroni kõrvale luuakse Elbus. Aas arvab, et seda
pole vaja luua, sest peaks LIINIVÕRK OLEMA ÜKS! Harjumaal on näha, et
ettevõtteid, kes tegeleb ÜT, on liiga palju, Elron, TLT, ÜTK jt.
Liinivõrk ei ole üks tervik! Erinevad vedejad peaks rohkem integreeruma,
ehk et tuua kõik ühe katuse alla.
Täpsustan
- küsimus oligi mitte niivõrd eraldi bussiettevõttes, kuivõrd RIIKLIKUS
omanduses! Kas tõesti on siis vastusest aru saada, et plaanis on
bussiveod riigi alla tuua? Mujal parendamiseks oleks vaja üleriigilist
uuringut ja see ka algatatakse, aga varasemalt tehtu on ÜTK-de töö, sest
neid juhivad KOV-id ning nemad kohapeal teavad asju kõige paremini. Ma
ei saanud nüüd asjale pihta!? Teed omavalitsusele ettepaneku muuta sju
nii ja teha naa, nemad aga pea eranditult ütlevad, et pole nende asi,
pöörduge ÜTK poole! Et siis juhivad, aga ei juhi ka?
Tegelikult aga
peakski asju juhtima Tallinnast, sest kohalikud EI TEA PARAKU ROHKEM KUI
OMA MÄTTA KOHTA JA SEDAGI VÄGA NADILT! Tean, mida räägin, sest näen kui
nõrgad on ametnikud ÜTK-des ja kui vähe autoga sõitvad
omavalitsustegelased teavad bussiliiklusest.
Neeme küsib veel, et
kui nagunii dotatsiooni osakaal kasvab, kas poleks mõtet üle minna
kõikjal eeltasutud transpordile. Aasa sõnul algusest peale oli otsus, et
seda sunniviisiliselt ei tehta. Toob näiteks Pärnumaa kus isamaalased
jt OTSUSTASID JÄÄDA TASULISE JUURDE!
Tänaseks
on selge, et see vaid kasvatab riigi kulusid ja SEDA majandusmister
lubada ei tohiks. Või peaks siin küsima nüüd taas, et " ... MIS SEE KÕIK
SIIA PUUTUB, SEST KÕIK ON JU HINNA SEES!?"?
Jutt
läks ka RB-le ja me oleks "raskustes tulevikus ilma selleta". Küsiks
ehk sama küsimuse? Sest ei saa ju aru, et RB on liiga suur suutäis!? Ja
ei hakkagi saama, sest "kõik on hinna sees ja tahame oma maksumaksjaid
panna täna, homme ja ülehomme maksma obrokit Euroopale ning seegi obrok
on hinna sees"! Selline on meie poliitikute vastus!
Koolitustest PEÜTK-s jääb väheks?
Alustasin
kunagi ammu kriitikaga mahedalt. Kõiges ja kõikjal, ei mingit
ülekeemist ega -voolavust. Kui aga aastad, mitte päevad, lähevad, ja
muutusteta, siis saad aru, et pehmus ei vii kuhugi. Ei pruugi viia ka
karmus, aga lootust on igatahes rohkem! Vähemalt paneb mõne unise
herilasepesa ehk detsibelligi võrra rohkem sumisema.
Täna
avastasin ebameeldiva uudise. Ja mitte ainult seetõttu, mis on asja
sisuks, vaid ka "selgituste" tõttu on see eriliselt häiriv ja samas nagu
näidis. Kuigi mida aeg edasi, seda suuremalt kummis on rinnasuled, siis
tegelikkuses hägustub aina rohkem igasugune arusaam elementaarsest
ühistranspordi toimimisest, seostest ja sellest, milleks üldse see
mõeldud on!
Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus lõpetab alates 01.04.2021 Läänemaa
avaliku kaugliini 711 Haapsalu – Keila liiniveo tellimise seoses
sõitjate vähesusega. Keskus on liini täituvust kriitiliselt jälginud
juba kaks aastat ning see näitab et kasutamine on ülimadal ja ei kasva.
Liin 711 kuulub Läänemaa avalike liinide hulka, mille maht on mõeldud
Läänemaa inimeste transpordi vajaduste rahuldamiseks. Läänemaa
kasutajaid on liinil 711 väga vähe, liini sulgemine annab meile
võimaluse vabanenud mahtu Läänemaa elanike jaoks otstarbekamalt
kasutada. Harjumaa osas on marsruudi osa kaetud teiste liinidega.
https://www.ytkpohja.ee/et/uudised-ja-teated/-/asset_publisher/BxAVg7CUKFLs/content/id/30309040?redirect=https%3A%2F%2Fwww.ytkpohja.ee
Ausalt,
kas te teete nalja? Te olete kaks aastat istunud arvuti ees, surfanud
ja nii tublid olles kriitiliselt jälgides? Kas te ei märganud, et selle
liini lahendust on ammu kritiseeritud? Rohkemgi veel, pakutud lahendusi?
Selle lühendamine Keila Jaamani (tänud, et liinikirjelduses see sees,
kuigi peatuse nimi muutmata) Tallinna asemel oligi üks võimalus, kuid
see eeldanuks juba siis "võimalust vabanenud mahtu otstarbekamalt
kasutada". Ehk et TIHENDADA bussiliine. Selle asemel lösutasite endiselt
ekraani jälgides kontoritoolis?
Muide, Lääne-Nigula vallavanem teab aastaid, kes teemat valdab, kes mitte, ometi edastab ka ise paljusõnalise teate:
Transpordiamet
edastas 26.01.2021 Transpordiameti peadirektori käskkirja nr
1.1-1/21/62, kus on Transpordiameti poolt ühepoolselt vähendatud
Põhja-Eesti Ühistranspordi Keskuse haldusalas töömahtu ca 900 000
liinikilomeetri võrra, põhjendusega, et liiniveo mahu arvestamine
väiksemas mahus on arvestatud vastavalt kujunenud sõidunõudlusele ja
kogutud andmetele, mis näitavad, et on vajalik maakonnaliinidel teha
liinivõrgu sisemisi korrektuure, sealhulgas suurendada väljumiste
intervalle, et vältida tühisõite ja oleks vähem väikese täituvusega
liinide osasid ehk veootsi.
Keskus
poolt on kaardistatud töömahu vähendamise kohad ning kooskõlastatult
juhatusega planeerime sisse viia järgmised muudatused, mille aluseks
veootste, mis on madala täituvusega (põhiliinid 5 sõitjat keskmiselt
veootsa kohta ning kohaliku tasandi liinid 2,5-3 sõitjat veootsa kohta)
sulgemine ......
Muidugi
oli väga mugav omavalitsustelt igasugune vastutus ÜTK-de kaela lükata,
aga ettepanekute tegemineomavalitsuste poolt oma inimeste heaks jäi
neil kohustuseks. Aga jah, sisemiste korrektuuride tegemine ongi
vajalik, mis saab aga siis, kui seda ei osata?
Kiirkorras
pakkusin välja lahenduse, mis tegelikult ka PEÜTK-s ammu teada, aga
pingsalt ekraani jälgides see ju peakolusse ei jõua! Küsida aga
lähemalt, mis on asja mõte, ei luba ametiau! Kõrge haridus ja
asjatundlikkus paneb põsed õhetama...
Selle asemel, et koguda see kamp kokku, maha istuda ja koolitus teha, hõikab
Taavi Aas
, et täna viipekeele päev! Viipaks ühe märgi krt kas tead....
Jah, sama raha eest saaks 2 korda rohkem. TASUTA liin.
1. Haapsalu 5.55 - Turba Jaam 7.00. E-R.
2. Sama liin Riisipere Jaamani, E-P, Haapsalu 6.50 - Riisipere Jaam 8.05
Või Rohuküla 8.00 - Turba Jaam 9.15.
3. Turba Jaam 18.05 - Haapsalu 19.10.
4. Turba Jaam 19.05 - Haapsalu 20.10. E-L, Rohukülani R.
Kõik siis siin läbi Linnamäe.
See
ongi vaid üks võimalus ja sedagi võinuks rakendada selle paari aasta
jooksul. Oodata kriitilise pilguga ekraani ees, lastes samal ajal riigi
rahal niriseda...? Tegelikult on ju elementaarne, et molutamise asemel
peab otsima lahendusi muutmaks halbu variante toimivateks!? Kuidas saab
oma töösse suhtuda nii ükskõikselt?
Kas pakutud lahendus erineb kuidagigi PEÜTK variandist?
1.
Liin (vajadusel läbi Linnamäe peamaanteele) annab võimaluse läbida
asustatud punkte, erinevalt seni toiminud variandist. Midagi pole
parata, kui tee Linnamäelt Padiseni läbis sisuliselt asustamata ala,
siis hoolimata üksikute kohalike soovist sõita, ei saa see olla toimiv.
Kui on soov kasutada ühistransporti, peab nii hõreda asustusega paigas
kasutama P&S varianti.
2. Linnamäe on siinjuures regionaalne lähenemine, kui sõitjaid ei ole, jääb see ära.
3.
Sõitjad tulevad aga siis, kui on valikuid. Oletades, et hommikul võiks
see variant kellelegi sobida, mis teha siis kui õhtul sõidab buss tagasi
enne sobivat aega? Võtad oma auto Keilas? See, mis jäi Linnamäele
hommikul? Seega, kaks on parem kui üks, kolm on juba normaalsemat laadi!
Ja sisuliselt olekski Tallinnani sõidu asemel 3 bussi päevas Turba
Jaamani minimaalne toimiv.
4.
Hiiumaa ühendused on hulleimad kui kunagi! Heakene küll, ekspeaminister
Ratas kimab sinna autoga, aga kui ON võimalus mingigi buss siduda
praamidega väljaspool kommertsliinide aegu, siis peab seda tegema, eriti
kui tegu on vaid kümmekonna kilomeetriga. Ratas aga Taavi Aasa juba
külla ühistranspordiga ei meelita, eks?
See on aga toimivam siis kui
Ratas suudab aimu saada, et ka Hiiumaal peab sel ajal olema bussid
Heltermaale. Ainult auto jätmisele sadamas loota ei saa.
5.
Pakutud eeltasutud bussiliikluse (KE lubadus) variandid annavad
võimaluse sõita ka aegadel, kui kommertsliine pole. Neile pole see
tasuv, riigi jaoks "tasuv" saab see olla aga vaid siis, kui kasutajaid
sihtgruppe ehk "sulelisi ja karvaseid" on rohkem kui üks. Ja siis, kui
selle maksavad kinni autosõitjad.
6.
Kõige muu hulgas on pakutud variandil üks TÄIENDAV võimalus - tagada
ühendust mingilgi määral Keila ja Haapsalu SUUNA vahel, ainult, et
täiendava lisaväärtusena, mitte ainueesmärgina. Ainueesmärk oli see ju
liini käivitamisel, sest ei saadud arugi, et sama aeg Keilas ei sobi
sama ajaga Tallinnas. Ehk et AINULT Keilasse (valel ajal?) suunatud
bussi saavad kasutada kordades rohkem inimesi. Ja ei saa ju natukenegi
bussidega sõitmist tundes loota sellele, et sõidetakse ainult Haapsalust
Keilasse?
7.
Asjatundlike lahenduste puhul asendab liin osaliselt ka mingeid
maakonnaliine, pakkudes harjunud ühendusvõimalustele lisaks ka UUSI
võimalusi, nt Palivere - Linnamäe. Sellised lõigud ei pruugi ollagi
masskasutusega, kuid annab maapiirkondadele uusi võimalusi.
8.
Buss peatus vaid Niines Haapsalu ja Uuemõisa vahel? Kamoon? Liin peaks
haarama Haapsalu linna (alustades Laine spaast?) ja ka muid peatusi
teel. Või ka Kiltsist ehk Rohukülast. Kes saab ja tahab hommikul vara
mingil moel jõuda Haapsalu jaama? Kui reisijaid ka pole, pole ka
ajakadu!? Seega need vahepeatused kuskil ei mõjuta ka sõiduaega.
9.
Igasuguse liikluse puhul ükskõik kus ei taga ÜKS kord päevas liikuv
buss mingitki kvaliteeti. Et sõitjaid oleks rohkem, kellele asjad
sobiksid, peab neid olema kaks ja rohkem.
10.
Muidugi on selge, et kui nii hõreda asustusega piirkonnas sõites on
näha, et reisijaid ei ole, tulnuks ka kohe tegutseda. Ja täna saaks seda
teha. Panna sõitma pakutud liinid ja ehk pikendada ka Saue valla
siseliini Ellamaalt Ristini, muutes selle maakondlikuks liiniks.
Olemegi
jõudnud sinnani, kus ÜTK "kriitiline pilk" on vaid puhas mull! Ei
püütudki otsida lahendusi, küsida neilt, kes midagigi teavad,
omavalitsustest rääkimata? Loomulikult! Äkki võtaks kätte ja lahkaks
teemat?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar