Kolmapäev, 7. august 2019
PEÜTK ei kasutanud võimalust?
ATKO ajastu mööda saamas, kohati juba uued firmad tulemas. Seda, et
ATKO-saaga tõestab ühtse riikliku bussifirma vajadust, ei hakkagi
seekord lahkama. Selge niigi.
MTÜ Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus sõlmis riigihanke nr 203132 „Avaliku bussiliiniveo korraldamine Harju maakonna lääne 2 suuna bussiliinidel" tulemusel parima pakkujaga, AS SEBE, avaliku teenindamise lepingu. Leping jõustub 02.02.2020.
Tulenevalt
eelnevast lõpetatakse alates 01.02.2020 järgmiste liinide tellimine
Harju maakonna läänesuuna avaliku teenindamise lepingu 2-8.1/25 (2012)
alusel ATKO Liinid OÜ poolt:
• Liin 107 Tallinn - Harku - Keila - Vasalemma - Ämari - Munalaskme
• liin 119 Tallinn - Harutee - Riisipere - Turba - Lehetu
• liin 133 Keila - Harutee - Riisipere - Turba - Ellamaa – Lehetu
• liin 136 Tallinn - Harku - Keila - Ämari - Madise – Paldiski
• liin 145 Tallinn - Harku - Keila – Paldiski
• liin 148 Tallinn - Harku - Keila - Ämari – Rummu
• liin 149 Tallinn - Harku - Keila - Rummu - Audevälja - Harju-Risti
Alates 02.02.2020 alustatakse nimetatud liinide teenindamist Lääne2 suunal, SEBE AS-ga sõlmitud lepingu alusel.
• Liin 107 Tallinn - Harku - Keila - Vasalemma - Ämari - Munalaskme
• liin 119 Tallinn - Harutee - Riisipere - Turba - Lehetu
• liin 133 Keila - Harutee - Riisipere - Turba - Ellamaa – Lehetu
• liin 136 Tallinn - Harku - Keila - Ämari - Madise – Paldiski
• liin 145 Tallinn - Harku - Keila – Paldiski
• liin 148 Tallinn - Harku - Keila - Ämari – Rummu
• liin 149 Tallinn - Harku - Keila - Rummu - Audevälja - Harju-Risti
Alates 02.02.2020 alustatakse nimetatud liinide teenindamist Lääne2 suunal, SEBE AS-ga sõlmitud lepingu alusel.
Kuid PÜETK jättis ikkagi võimaluse kasutamata. Ometi, mida räägib, PEÜTK juht:
Põhja-Eesti ühistranspordikeskuse tegevdirektori Vello Jõgisoo sõnul
Harjumaal napib raha juba tänavu. "Põhja-Eesti ÜTK on algusest peale
edastanud maanteeametile info, et 2019 aastaks planeeritud summast
bussitranspordi rahastamiseks ei jätku. Meie poolt koostatud taotluste
aluseks on nõudluse järsk kasv ning vajadus tagada avaliku teenuse
kättesaadavus nii, et sõitjad ei peaks jääma bussidest maha," sõnas
Jõgisoo.
Räägib, aga laseb mõisa köiel lohiseda? Ka teised räägivad RAHAST, kuid
väga ei ole märgata muutusi? Täna on parim maakonnaliinide arendaja
vast Ida-Virumaa ÜTK, teised on kõik teinud midagi, üks rohkem, teine
vähem, aga säravat tulemust pole. Nagu Eesti spordiski sageli...
Mida aga vaadata Harjumaa osas? Kõigepealt torkab silma, et enamus
Lääne2 liinidest kulgeb läbi Harku. Ehk siis PEÜTK surub piltlikult
öeldes päevas lausa sadu busse Tallinna ummikutesse! Ja samas puudub
paljudest kohtades mingigi võimalus sõita ka teisele suunale! Ometi on
teada, et päeva igal hetkel ei ole kõik bussid täis ja ruumi on. Ei ole
ka päevased läänesuuna rongidki täis. Muide, siinsega seostub taas ka
üks vana probleem - Elroni rongidepoo vale asukoht, mis jätab Laagri,
Urda jm kohad viletsamasse seisu kui võiks! Depoo ümberkolimine
võimaldaks Keilani ja kui vaja, ka kaugemale, liiklust tihendada! Ja kui
vaja, ka hilisõhtul lisada liinile Keila - Turba ronge, kasvatades
sellega reisijate arvu Paldiski või Keila rongides Keilani ning andes
samuti võimaluse ehk ka mõni lisarong panna. Samas ei pea sugugi iga
rong hilisõhtul sõitma kogu liini.
Ütlen aga kohe ette ära, et mõistan väga hästi - ÜMBERISTUMISED EI OLE
KÕIGE MUGAVAMAD ASJAD! Kuid samas, kui need on tasemel kavandatud, ei
ole neis ka midagi hullu! Ning läänesuuna ümberistumiste jaoks on
mitmeid erinevaid kohti - Vana-Pääsküla, Urda Jaam, Keila Jaam,
Vasalemma Jaam, Klooga Jaam, Saue Jaam jm. Ning mitte ainult rongidele,
vaid eelkõige Keilas saab ju istuda ka Harku suuna bussidele?.
Keila puhul on siinkohal kaks olulist aspekti. Nimelt tuleb tagada
peatuses Keila Jaam võimalused ümberistumisteks nii rongidele kui (Harku
kaudu) sõitvatele bussidele. Teiseks, sh osa busse suunata Tallinna
Tutermaa ja Saue kaudu Harku suunale. Seda enam, et osa busse (näit
Paldiski - Tallinn) sõidaks ju sama teed pidi ja nii saaks mujalt
tulevatelt bussidelt otse neile ümber istuda. Sauelt muide, pole mingit
ühendust Harku suunaga!
Lisaks saaks liinid 14 ja 191 ühendamisel ning kaks korda tihedama
graafikuga likvideerida ka liini lõpposas pooltühjad bussid ja needki
annavad võimaluse Keilani sõites (läbi Tutermaa) lisavõimalused peatuses
KEILA JAAM ümber istuda.
Esialgu võinuks ümberistumistel keskenduda aegadele väljaspool
tipptunde, eriti hilisõhtusel ajal. Aegadel, kus nii bussid kui rongid
on suhteliselt tühjad. Oluline on ka see, et bussid ääremaalt Tallinna
igal liinil täituks võimalikult vara, mitte ei oleks maakohtadele
lähimad otsad tühjad.
Vaatame esimesena vaid üks kord päevas sõitvat LEHETU - Tallinn bussi.
Sellises mahus puudub liinil eriline mõte, eelkõige Lehetu piirkonna
jaoks. Peaks olema täiesti optimaalne, kui ... jätta liinist alles vaid
sisuliselt kümnendik, Riisipere Jaam peatuseni, kohati ka vaid Turbani,
sest Turba rongiliiklus peagi käivitub (vajalik maht u 13 rongipaari
ööpäevas + 3-4 kiirrongi). Aga jätkuvalt läbi Nissi? Isegi kui ühe bussi
asemel panna liin käima 5-6 korda päevas, oleks rahaline võit olemas!
Oluline mõtteaine - Riisiperest Urdani sisuliselt ei ole kohti, kuhu
Lehetu suunalt sõidetaks? Ja kui sõidetakse, saab sinnasõiduks kasutada
ka Riisiperest kommertsbusse?
Teine aspekt - nagunii on vajalik juurdevedu kaugemalt tagada. Rapla -
Alu - Varbola - Nurme - Turba Jaam (Nissi ja Riisipereni) peaks liini
järgi vajadus täiesti olemas olema (töökohad Varbolas, samalt suunalt
ühenduste puudumine Tallinnaga jm). Seega, selle asemel, et suurel arvul
liine dubleerida Tallinna lähedal, peaks keskenduma regionaalsetele
vajadustele.
Muidugi on nüansse tohutult. Nagu see, et Lehetust Riisperesse on E-R
siiski 3 bussi päevas. Ja kunagi ei tea, kui hästi õnnestub liine
sobitada, Varbola, Lehetu jt vajavad erinevaid aegu jm. Unustada ei tohi
aga sedagi, et ääremaa jaoks ei piisa 1-2 bussist, sest ei ole eesmärk
inimestel sõita vaid terveks päevaks Tallinna, soovitakse ka päevaseid
võimalusi ja lühemaid sõite. Vallakeskus kaasa arvatud. Seega, siinkohal
saab kaaluda, kas 5-6 bussi Lehetust või ühe bussi asemel 3 bussi
Varbola suunalt. Ja ärme unusta, osaliselt on liinid juba täna olemas,
kilometraazhilt. Nagu Rapla - Varbola jm. Piisab vaid erinevate liinide
ühendamisest.
Siin veel üks aspekt, miks maksumaksja raha kokkuhoiul oluline. Mida
rohkem tagame reisijaid põhisuundadel, seda rohkem on lootust, et neist
huvituvad KOMMERTSFIRMAD? Ehk et maksumaksja koormus langeks veelgi!?
Või eksin? Näiteks Paldiski - Tallinn või mõni muu liin peaks neile
olema sel juhul atraktiivne?
Liinid 136 ja 145 PALDISKIST arvatavasti võiks olla põhisuuna bussid?
Või sobiks selleks hoopiski Rummu ja Harju-Risti suund? Paldiskist on ka
rongiühendus, kuid oluline seegi, kui palju sellest LINNAST on
sõitasoovijaid just Harku suunale? Nii tundubki, et mõttekam on OSA
Rummu, Harju-Risti, Vihterpalu ja Nõva (pikendus Haapsalu - Dirhami -
Peraküla) suuna bussidest suunata mitte Tallinnani vaid taas lähemale,
peatustesse Vasalemma Jaam, Keila Jaam, Vana-Pääsküla Jaam? Nendelt
suundadelt on erinevate alguspunktidega Keilani päeva jooksul käigus ca
20 bussi. Tundub hea? Ei, võiks olla parem. Vaatame kaugemalt. Nõvalt on
päevas vaid 3, Vihterpalust 4, Harju-Ristilt 6 bussi.
Kas nüüd tajute, kui heas seisus on
lähipiirkond ja kui halvas ääremaa? MIKS SIIS IMESTADA, ET
ÄÄREMAASTUMINE ON IGAS NÜANSIS AINA SÜVENEV!? Ei taha ju keegi elada
pangaautomaadi vm-ta ja ei taha elada ka viletsa ühistranspordiga!?
Lisaks kohad, kus peaaegu midagi ei ole, nagu Audevälja, Variku, Kuijõe
jt. Loobuks egoismist ja annaks enda mugavuse arvelt midagi ka neile?
Eriti, kui SAAME SEETÕTTU KA ISE SÕITA Nõvale, Perakülla, Dirhamisse jm?
Eelnev siis Harku suunda (V.a. Lehtu bussid) vaadates. Kaks liini aga
sõidavad Harutee kaudu. Haruteelt sõidab Tallinna umbkaudu 40 bussi (osa
neist kaugbussid ja nende puhul võib küsida, kus on lisapeatused Urdal,
väljuval suunal Järvel, Hiiul ja ka Kanamal jm!?)! Kui palju on aga
busse Haruteelt (Ääsmäelt) busse Keilasse? E-R kaks, puhkepäevadel, ei
ühtegi! Muide, põnev oleks teada, kui paljud pakuvad õigesti, mitu Pärnu
- Tallinn bussi päevas Haruteel peatub?
Siia lisandub tegelikult ebaotstarbekate liinide nimistu kaudu veel liin
163, Haiba -Tallinn. Taas, miks kõik ühte teed pidi? Miks Kernu suunalt
MITTE ÜKSKI BUSS EI SÕIDA VALLAKESKUSESSE? Tagades seal
ümberistumisvõimalused Keila ja Tallinna suunale? KAHELE suunale
minimaalselt?
Mõistan, et üliraske on hoomata, millised "päikesekiired" ehk needsamad
SEBE kätte lähevad bussiliini ühes suunas uhavad. Aga võtke liinid
peatus.ee kaardil järjest lahti ja vaadake!? Üliraske on ka tajuda, kui
ebaotstarbekas see on! Ometi, PEÜTK kõrgelthinnatud asjatundjad peaks ju
teadma, et lisaks liinivõrgu kujundamisele peaksid nad ka maksumaksja
raha otstarbekalt kasutama?
*****************************************************************
Teisipäev, 27. august 2019
MKM-i kutse arutelule - s.o. kriminaalne pullikaka!
Olen teadlikult vältinud viimasel ajal RB teemal kirjutamast. Lihtsalt
seepärast, et selline planeeritav raudtee on kuritegu riigi ja rahva
vastu! Kuna aga selge, et selle taga jõud, keda huvitab vaid raha, siis
oleks kirjutamine lihtsalt asjata energiakulu. Muudel teemadel võib
vähemalt muutusi loota, siin paistab aga nüüd asi ikka päris
kriminaalseks minevat!
Rail Balticu raudteele plaanitakse Pärnumaal viis peatust
Riik otsib kohalikele peatustele lisamiljoneid
Rail Balticu Eesti raudteekoridori
põhiprojekteerimise käigus on majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi
teatel oluline paika saada piirkondliku rongiliikluse peatuste asukoht,
rääkida läbi taristu otstarbekus ja alustada arutelu selle rahastuse
üle.
Nii ongi värskelt lausa kaks artiklit ilmunud. Esimeses siis kutsutakse
üles aruteludele otstarbekuse, peatuste asukoha ja rahastuse üle. Võtame
järjest. Trassi planeeringu puhul arutelu oli vaid linnukese pärast,
ühtegi olulist viga ei parandatud. Siinkohal täna ei saa arutada
rahastuse ega otstarbekuse üle, sest sellisel RB-l ise puudub
otstarbekus! Seega ei tohi seda ka rahastada sest sellisel raudteel
kohalik rongiliiklus on igasuguse loogika vastane! Seda peaks teadma une
pealt igaüks, kes natukenegi valdkonnast jagab!
Miks ma üldse otsustasin seekord kirjutada? Sest üllatun ikka veel, et
keegi peab RB otstarbekaks, aga veel üllatavam see, et ikka leidub
neidki, kes arvavad, et kohalik liiklus sel mõttekas! Ning ükski viide
ei mõika, ükski sõnastus ei pane süvenema!?
Kunagi ammu mindi kitsarööpmeliselt raudteelt üle laiarööpmelisele. See
oli suur õppetund, mis näitas, et raudteeta jäänud asulad suuresti
kängusid. Üks rohkem, teine vähem. On muidki tegureid, kuid see mõjutas
kõiki asulaid, mis raudteest ilma jäid. Ja kui keegi toob põhjenduse RB
kohalikule liiklusele, et "asustus, tööstus jm "tuleb uuele asukohale
järele", lähemale ja suureneb nende ümber" on minu jaoks uskumatu ....,
ma isegi ei tea öelda, mis see on! Kui aga arvata, et Raplast ja
Kohilast näiteks kaugel asuvatel peatustel on mõte, siis üks
põhireegleid unustatakse ära? Ma ei räägi sellest, et siin raudtee juba
ühendamas, kuigi mitte parimal moel, tänu Rapla jaama asukohale. See on
piisav! Tõsi, Pärnuga ühendus puudub, aga halvima stsenaariumi puhul
saab siiski ka Rapla ja Pärnu vahel ekspressbussiliikluse käivitada.
Praegugi Rapla jaama asukoht mõjutab negatiivselt reisijate arvu.
Kui aga mõlemas kohas uued peatused kaugel, siis see mõjutab ju veel
rohkem? Ehk et IGA TRASSI PUHUL TULEB VAADATA MITTE VAID PAARI LINNA,
vaid ka VAHEPEALSETE PEATUSTEVAHELISE LIIKLEMISE MÕTTEKUST! See puudub
RB-l aga praktiliselt üldse. Ja kui ollakse valmis kulutama 2 miljonit
per peatus, siis saab selgeks, et absoluutselt mõttetu asja tarvis
soovitakse kulutada pea 20 MILJONIT!? Kusjuures, et sellise vahemaa
puhul, Ülemistel Iklani oleks kohalikul liiklusel mingigi mõte, peaks
peatuste arv olema lausa 15-20. Seega, vähegi OTSTARBEKA kohaliku
liikluse jaoks peaksime kulutama 40 miljonit! Lisame siia kulu nende
rongide ostuks, hilisemad ekspluateerimiskulud jm, siis SELLEST RAHAST
SAAKS EHITADA VALMIS ROHUKÜLA RAUDTEE! Mille OTSTARBEKUS on kordades
suurem! Vähe sellest, tõenäoliselt jätkuks raha ka Võru raudteele!?
Esimest planeeritakse, taevale tänu, aga Võrust isegi ei räägita!
Õppetunnikd peaks olema ka praeguse Pärnu raudtee saatus! Keegi võib
arvata, et RB kiirus nii hea, et hoolimata asulatest kaugele jäämisele,
tullakse sõitma, siis see on vaid osaliselt tõde! Sest Pärnu raudtee
suletigi seetõttu, et sõitjaid vaid suvel ja mõnevõrra nädalavahetusel.
See aga ei toida ja sellest peaks igaüks aru saama. Uue raudtee, Rail
Balticu, kohaliku liikluse tulemus saab olema sama. Sest kuigi liiklust
plaanitakse tihedamalt, saab sõitjaid rongide arvu ja kulutatud raha
suhtes olema vähe! Raudtee on aga toimiv vaid masside puhul ja kui see
pole eesmärgiks ega tulemuseks... Halvasti mõjub kindlasti veel kõrge
piletihind, seega sõitjate sihtgrupid on sellised, kus igapäevane
töölesõit jääb ära valdavalt ja "maale vanaema juurde" lapsi samuti
saatma ei hakata!
Järgmisena võiks vaadata kohaliku rongi olukorda sealpool Pärnut.
Häädemeeste vald arvudes
Rahvaarv 4982 (01.01.2018 seisuga), pindala 493,74 km²
, volikogu liikmeid 19.
Ühinesid Häädemeeste vald ja Tahkuranna vald.
Volikogu esimees on Andrus Soopalu, vallavanem on Karel Tölp.
Elanike arv 1 km2
kohta on 10,09.
Kui suur aga Häädemeeste aleviku elanike arv? Ometi soovitakse panna
kohalikud rongid sõitma Häädemeesteni? Iseenesest selle piirkonna
vaatevinklitest imetore mõte ja MÕISTUSPÄRASEL raudteel peakski nii
olema. Peaks olema aga hulganisti rohkem peatusi, nagu Lottemaa (et
sellega üldse pole arvestatud, näitab juba niigi otsustajate taseme
ära!), Uulu, Tahkuranna, Võiste, Rannametsa, Häädemeeste, Penu, Kabli,
Orajõe, Treimani.
Peatustega kaasnevad rongide möödasõiduteed ja perroonid rajatakse Rail
Balticu projekti kulu ja kirjadega, kinnitas Rail Baltic Estonia juht
Riia Sillave. „Rail Balticu opereerimiskava ja liiklusgraafik näitasid,
et esialgu mahub kavandatud 8 rahvusvahelise reisirongi ja kaubarongide
kõrvale iga päev sellele trassile liikuma samuti 8 reigionaalset
reieirongi,” lausus Sillave.
Selles Andres Reimeri naiivsevõitu loos siis juttu ka sellest, et iga
peatus vajavat kõrvalteed, ehk siis muutub peatus jaamaks. SEE ongi see,
mis taas ajab kulud ebamõistlikult suureks. Raudteel kiirusega kuni 160
km/h, saaks aga perroone ka peatee äärde teha, kõrvalteed
teivaspeatustes pole vajalikud. Need võivad olla üherajalisel teel vaid
pikkade lõikudena möödasõidu hõlbustamiseks vastassuuna rongide puhul.
Seega, SAMA RAHA eest saaks ehitada 2-3 korda rohkem peatusi
normaalraudteel. See aga loomulikult Reimerit ei huvita.
Kes kutsub üles kuritegelikule rahakulutamisele? Ministeerium! Ja
minister aitab kuriteole kaasa? Meedia samuti? Siinkohal on veel teine
ülioluline nüanss! Isegi kui eeldada, et asulates kõik hakkab liikuma
nagu trifiidid, siis mis on selle HIND? Kõik minevikus tehtud kulutused
muutuvad vähem või rohkem EBAOTSTARBEKAKS, sest kui ka tekivad uued
elamud, ettevõtted jm uute peatuste juurde, siis mis saab
olemasolevatest? Üpris paljud muutuvad kohalikus mõistes osaks
ÄÄREMAAST! Ehk et me ääremaastame lisaks kõigele praegusele ääremaale
veel midagi! Muudame rohkem või vähem mõttetuks kulutatud rahad ja
materjalid jm? Aitame kaasa autostumise kasvule üheltpoolt, kuigi
teiselt poolt justkui võitleme selle vastu?
On selge, et RB peaks olema vene laiusel, valdavalt üherajaline ja kuni
160 km/h. Vaid siis on meil olemas OTSTARBEKUS ja me suudame seda ka
üleval pidada. Kulud oleks sellisel puhul põhjendatud rohkemal või
vähemal määral. Ning kogu raudteelähedane piirkond võiks võita nii kaug-
kui lähirongidest. RB puhul ei ole võitjaid, muide! Peale
ehitusfirmade! Pärnu suunalise raudtee jaoks on olemas vaid 3 võimalikku
trassivarianti..
Riisipere - Märjamaa - Pärnu-Jaagupi - Pärnu - Reiu - Häädemeeste - Kabli - Ikla,
või
osaliselt Risti - Virtsu - Pärnu ...
või
Lelle - Vändra - Sindi - Pärnu ....
Veendun selles aina rohkem, sest tänu "asulate liikumise teooriale" saan
veel rohkem aru, et koos VB-ga (millega koos ehitamine veelgi säästvam)
kulgemisel võiks Märjamaa, Pärnu-Jaagupi ja veel mõned asulad
tõepoolest selle teooria järgi arenema hakata! Elamupiirkonnad ühel,
tööstus teisel pool RB+VB trassi! Keskkonnast olen juba varem
kirjutanud. Ning sellise valiku puhul on tõesti nii, et ei kannata
olemasolev raudtee oma taristuga ja areneb ka uus trass koos
juurdekuuluvaga. Eriti tänu sellele, et mainitud kohtadele tekib KAKS
HEAD ÜHENDUSVIISI! Ükskõik kes või mis soovib liikumist, siis just
sellisel puhul on parimad võimalused!
Kas meil siis õppetunde liiga vähe olnud, et me ei näe ega suuda õppida?
Siinkohal ma tooks veel ühe õppetunni välja, kuigi neid kümneid ja
lausa sadu!
Mäo!
Me solkisime ära kvaliteetsed ühendused Paide jaoks, sest sinna enam
bussid praktiliselt ei sõida. Nüüd teeme sedasama Puhu Ristis Põltsamaa
jaoks, kus ka praktiliselt ühendused puuduvad? Märjamaa on samuti
muudetud põhimõtteliselt ääremaaks. Ja kuigi Põltsama ja Märjamaa jaoks
hakkasid (nagu ka väiksemategi kohtade jaoks) mured maantee kaugelt
MÖÖDA viimisega, siis taas lausa kuritegelikult kulutati raha Mäo jaoks!
Sest see on neist TIPP! Ning seda kõike on tehtud riigi käsul ja
mahitusel! Kellegi huvides muidugi. Nüüd siis RB näol sooritame tõelisel
"tipptasemel" kuriteo riigi ehk rahva (maksumaksja) vastu? Me ei võta
õppust sellest, et INIMESTEST mööda minnes me sedasama inimest
peletamegi maalt minema? Sest halvendame igal võimalikul moel nende
elukeskkonda!?
Muide, Puhu risti, Paide jt kohtade puhul ei tee riik tänaseni MITTE
MIDAGI, et olukorda parandada (omi vigu), hoolimata sellest, et mingid
võimalused on olemas? Üheski kohas pole kiiret juurdevedu. Et ühel pool
räägime kiiresti kohalejõudmise olulisusest ja teisal liigume teosammul,
solkides kogu mõtte? Kas me hoiame kedagi või midagi? Ei, hoopis tapame
rahva ja looduse?
Kui see ei ole kuritegu, siis mis on kuritegu?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar