Reede, 13. september 2019
Bussiliiklusest taas Lõunalehes.
(Mõne päeva pärast täies ulatuses loetav, kiitus Lõunalehele sellise lahenduse eest!)
Hea lugu Ülle Harjult, kuigi kurvastav. Küll aga tõestus paljudele
asjadele. Rongiga ühel ajal ei olda nõus kuidagi bussi sõitma panema.
Jah, võiks ju öelda, et Ülenurmele saab ka rongiga, kuid peatus võib
asuda töökohast üsna kaugel? Ehk et kas ikka on nii vastuvõetamatu
inimeste soov, et Põlvast oleks sel ajal üks buss? Mis kunagi oli, aga
ära võeti?
Lux Expressi puhul ma ei imesta. Hiljuti just oli ka vaidlus sarnasel
teemal, seega ei imesta ma üldse, et ses firmas on arusaamad sellised.
Või õigemini, arusaamad puuduvad! "Antud peatuse teenindamine pole
majanduslikult põhjendatud" vastas Lux Küllile. Tõsi ka või?
Tegelikkuses peaks ehk iga bussifirma spetsialist teadma, kuidas liiklus
toimib? Muidugi oleks vaja siin ka maakonna ja linna
ühistranspordikorraldajate abi. Nimelt, kui maakonnaliinid peatuvad ka
väiksemates peatustes, siis ometi mitte kõigis. Ja kui on vaja reisijal
kuhugi saada, nt antud juhul Ülenurme ja kesklinna vahel, siis peaks
kaugbuss just Ülenurmel peatuma ning põhimõtteliselt linnaliin sealt
alustama, just nende busside aegadel? Tänaseks peaks olema juba
mõistetud, et reisijatel on väga oluline kuhugi saada otse, mitte
ringiga. Otse ses mõttes, et kui seal ka tuleks ümber istuda, siis saab
sealt Tõrvandisse ikka otsemini ja kiiremini kui kesklinnast TAGASI
sõites? Ka Lõunakeskusesse jne, seega on tegu teemaga, millega pole
siiani tegeletud!?
Seega, linna piiril peaks olema üks ja kindel peatus, kus kõik bussid
peatuvad ja seal siis tagatud ka linnaliin? Sisuliselt ongi Ülenurme ju
oma asukoha poolest osa Tartu linnast? Võib olla peaks linnaliini nr 1
pikendama Ülenurmeni? Liinina 1A vajalikel aegadel? Või hoopis 2A? Mis
liiguks läbi ka raudteejaamast? Mõtteainet jätkub.
Tartumaa ÜTK juht Tõnis Piir aga annab teada, et praegu loodetakse MK
Autobussi peale, et kl 14.15 liinile lisataks mõned peatused. Abiks
oleks seegi kindlasti, aga
Aga Luxi suhtumine on hea näide sellest, kuidas eraomanikku reisija ei
huvita. Kagu ÜTK juhi Sander Saare sõnul suheldi nendega, aga
ettepanekutest ei oldud huvitatud, kuna see "ei sobivat Luxi
ärimudeliga"! See ongi ärikate suhtumine ehk siis lihtsalt teises
sõnastuses.
Lisaks ütleb Saar pikas sõnastuses, et kui kl 14 ajal lisada bussiliin,
siis see mõjutab kommertvedaja reisijate arvu halvenemise suunas ja
seega võib kaudselt ühendusi halvemaks teha. Ehk et kui võtab reisijad
ära ja liin pannakse kinni. Ma ei tahaks seda väga uskuda, sest mõju on
kahtepidine. Õigemini, nõustun, et mõjutab, aga teisest küljest, kui
kommertsvedajat ei huvita reisija, siis miks peaks ÜTK-d huvitama
kommertsvedaja? Aga samas, mida paremad on ühendused, seda rohkem tuleb
sõitjaid ja neid jagub ka kommertsliinidel!?
Aga on ka teisi võimalusi. Nii kl 14 ajal võiks vabalt lisada bussiliini Tartu - Lõunakeskus - Piigaste - Ihamaru - Põlva? Ning hommikul sama teed kaudu siis vastupidi, saabumisega Tartu bussijaama kl 7.50 või 8.00? Ei ole ju sel ajal ühendusi ka Savernas, Piigastes ja Krootusel?
Seda enam on mõttekas seda teha, et kommertsvedajad võtavad nagunii
liine vähemaks, nagu lehes mainitud? Ja kui kaob 14.45 väljuv liin, siis
ongi vaja midagi asemele panna?
Üks asi on kindlasti veel, mille vajalikkusele seegi lugu põhjust annab. Tartust ON VAJA Põlva suunal rongiliiklust 5 korda päevas. Ja alles siis saab hakata vaatama, kuidas korraldada maakonnaliine! Ehk vabaneb nii mõnigi buss mingil kellaajal ja selle saab suunata hoopis juurdevedudele kuskil risti raudteega. Ning siis ehk hakatakse ka Luxis veidigi peaga mõtlema. Loos mainitud, et Võru bussidest jääb liinilt ära tervelt 5 bussi ja nende asemele tuleb 2 vaid korda päevas ekspressliinid Tartu - Põlva - Võru. Siiski vist ka üks Tartu - Kanepi - Võru. Just rongi aegadel! Nii et ärimudeliga sobib kokku reisijate äratõmbamine rongidest ja selle nimel ollakse ikkagi valmis ka selleks, et osa potentsiaalseid reisijaid jääb bussi tulemata? Hullem veel, see sisuliselt ei paranda bussiliiklust, sest teistel vajalikel aegadel pole busse ju ikka!?
Ning nagunii tuleb liine juurde panna? Kui Simple liinid Võrru enamuses
kaovad, siis on vaja juurde panna vähemalt 4 liini? Ehk seni, kuni
rongiliiklust Põlva suunal pole paremaks muudetud, võiksid sõita bussid
järgmiselt:
IGAPÄEVASELT (Lõunakeskuse kaudu):
Tartu jaama läbivalt kl:
Tartu - Tartu Jaam - Kanepi - Kubija 8.45
Tartu - Tartu Jaam - Kanepi - Kubija 10. 20
Tartu - Tartu Jaam - Liiva - Karilatsi - Kubija kl 12. 10
Tartu - Tartu Jaam - Kanepi - Kubija 17. 40
Tartu - Tartu Jaam - Ihamaru - Varbuse mõis - Hurmi - Kanepi - Kubija 18. 55
(21B jääb alles kuid väljub varem ja sõidab läbi Tartu jaama või alustab jaamast10.30?)
ja
Põlva Jaam - Saverna - Tartu,
Põlva jaamast 6. 50, Tartusse saabumine 8. 00 (E-L)
Võrust (Tartu jaama aeg):
Kubija - Kanepi - Tartu Jaam - Tartu kl 8.30 (ka see liin E-L?)
(21A liin läbi Krootuse jääb alles ja hakkab sõitma E-L? Kubijalt?)
Kubija - Kanepi - Tartu Jaam - Tartu 12. 00
Kubija - Karilatsi - Liiva - Tartu Jaam - Tartu 15. 15.
Kubija - Kanepi - Varbuse - Ihamaru - Tartu Jaam - Tartu 18.35 (või 17. 25)
Kubija - Kanepi - Tartu Jaam - Tartu 19. 50
Tartu - Tartu Jaam - Saverna - Põlva
Tartu jaamast 8. 50 (E-L)
(Kuna sel ajal ka 99B, siis võib suunata ka Kambjasse läbi Nõo?)
Miks pakun liine osaliselt kõrvalisemaid teid pidi? Sest, esiteks,
paljudes kohtades bussiliiklus vilets ja teiseks, siis ei saa ka ÜTK-d
ega kedagi teist süüdistada kommertsliinide segamises ja ärihuvide
kahjustamises. Pealegi, vana Postitee läbib väga huvitavaid paiku, sh
Maanteemuuseum, Talumuuseum jm. Küll aga võidaks neist liinidest need,
kes soovivad rongiga Tartust edasi sõita ja ka need võrukad jt, kelle
kodu või töö lähedal bussid linna sees peatuse teeks! Näiteks Seminari
väljak, Soo, Turu?
Taisto pakub ennast? Ehk annaks liiniloa vaid sellistele liinidele? Kas kommertsliinina välja veab, ma ei tea. Kui ei, siis tuleb paraku doteeritavad liinid käivitada.
Kui aga Taisto saab liiniload, siis peaks needki hõlmama kahte nõuet - Tartu Jaam ja Võru linna läbimine! Muidugi on kahju, et Krootuse ja teised kohad paremat liiklus sel juhul ei saa.
Taisto pakub ennast? Ehk annaks liiniloa vaid sellistele liinidele? Kas kommertsliinina välja veab, ma ei tea. Kui ei, siis tuleb paraku doteeritavad liinid käivitada.
Kui aga Taisto saab liiniload, siis peaks needki hõlmama kahte nõuet - Tartu Jaam ja Võru linna läbimine! Muidugi on kahju, et Krootuse ja teised kohad paremat liiklus sel juhul ei saa.
******************************************
Esmaspäev, 16. september 2019
Hannes Astok kinnistab RE kuvandit.
Mägiste peatus. 2011.
Peatus, mis pidi kaduma, nagu mitmed teised. RE valitsemise ajal.
Peatus, mis pidi kaduma, nagu mitmed teised. RE valitsemise ajal.
Peaminister Andrus Ansip (RE), majandusminister Juhan Parts (IRL).
Mina Mägistel 2011:
Mägiste peatuse puhul olen rahul, et sain seista nii olulise peatuse säilimise eest! Kuigi muidugi veelgi meeldivam,
et kohalikud võtsid soovitust tõsiselt ja äärmiselt visalt seisid oma
piirkonna peatuse säilimise eest. Üldse oli üllatav, et paljude peatuste
mitteehitamise põhjuseks toodi vajadus konkurentsis püsida ja seetõttu
jätta alles ka võimalikult vähe peatusi. Ma ei näe siin mingit segavat
faktorit konkurentsiks!? Paar rongi päevas peatuksid kõikides peatustes
(nn piimarongid) ja ülejäänuid konkurentsivõimelisi ronge pane käiku või
kümme tükki!
Nüüd on peatustest ilma Pikaantsu, Aakre, Uderna, Vapramäe inimesed. Kui Vapramäe puhul veel lähedal bussiliiklus, siis...
5 minutit peale hommikusest rongist väljumist
sõitis mööda Puka-Sangaste-Valga väikebuss. Nii, kuuldavasti kiruvad
kohalikud, et kes loll lasi peatuse lagedale väljale ehitada. See
tuletab meelde anekdooti, kus turist küsib jaamaülemalt: Kes loll see
jaamahoone linnast nii kaugele ehitas? Jaamaülem: Arvasime algul ise ka,
et ehitame linna, kuid pärast otsustasime ikkagi raudtee äärde
ehitada...
Kus on vallavalitsus? Kõrvalolev plats sobib ideaalselt bussipeatuseks ja ühise ootekoja ehituseks!!
Ja mis veel hullem, siiani pole bussiaegu
mõne minuti jagu viitsitud nihutada!? Selle asemel tegeleb maavalitsus
taas võlutegudega - arengukavade väljatöötamisega. Ometi saaks rongilt
tulija bussiga Pikaantsule!? Või vastupidi.
Tollal oli perroonide planeerimisega kõvasti maadlemist. Kui
Edelaraudteel üldiselt mõeldi ja kuulati, siis Eesti Raudtee oli raevus,
et tollal kõikide peatuste (v.a. läänesuund) kohta MKM-ile lühikese
analüüsi saatsin. Iga peatuse ja perrooni nimel tuli sõdida, põhjendada,
suhelda erinevate osapooltega. Mida aga siis RE tegi? Või Juhan Parts?
Sõnades peeti igati õigeks siduda ronge ja busse jms.
Hannes Astok: häda nende bussidega
Otepää vallas elav kaugtöötegija leiab, et
maainimeste tegelikele vajadustele vastav liinivõrk on välja töötamata.
Lahenduseks pakub ta välja näiteid paiguti juba toimivatest
süsteemidest.
Iseenesest kirjutab Astok ju õigest asjast. Omamoodi üllatav on aga
tõesti see, et mingit liini sõidab buss vaid ühte pidi. Asub Mägiste
Valga maakonnas Otepää vallas. Otepäält mainitud Kase peatusesse saab
kolmel päeval nädalal, teistel päevadel (kolmel) sõidab buss Kuigatsi
teeristi kaudu. Õhtuti. Miks just Kuigatsi teeristi kaudu, kui seal
niigi palju busse? Aga Kase peatusest vallakeskusesse ei saa? Nohjah,
igast peatusest seda ka teha ei õnnestugi. See paar km peaks siiski
kuidagi liigutud saama. Olgu või rattaga. Ja kas Astok ei ole kuulnud
ühest võimalusest, mis ka Ansipi ajal pidevalt teemaks oli? Pargi &
Sõida!? Nii et Kase peatuse teemal on osalt siin jutus tegemist vinguga.
Astok räägib siin muuhulgas kaasaegsest tartu linnaliiklusest (mis
polegi nii hea, kui võiks arvata), räägib sellest, kuidas Saaremaal
plaanitakse nõudeteenust (mille planeerimisega läheb üle kivide ja
kändude), või siis mingist uuberist!. Kõik olla tema arvates odavamad
kui bussiliinid. Ise aga ei tea ta, et nõudeteenused võivad paljudes
kantides vägagi kalliks osutuda? Aga mis siin ka imestada!? Kui Astok
imestab, et miks õhtuks Valka sõita, siis ei saa ta arugi, et ehk hoopis
õhtul tullakse Otepää suunalt Kase peatusesse? Või oskab Astok vaid
bussile minna, mitte väljuda?
Muigama ajab aga Astoki jutt, mille järgi olevat suur murekoht 20 min
rongi oodata! Oot-oot, kas ikka mitte Ansipi ajal ei valitud peatustesse
ootetingimuste tagamise asemel need libresse-tiivakesed? Kus oli Astok
SIIS? Tegelikult on kuni 20 min oodata täiesti sobivas suuruses. Üle
selle läheb tasapisi muidugi jamaks. Nii et taas tühi ving?
Ah et mõelda võiks veidi laiemalt? Nii laialt, et paneme bussi liikuma
kaks korda päevas igast külast ja ka suurematest kohtadest? Et siis
muudame bussiliinid hoopis mõttetuks? Nii palju võiks ikka teada, et
kaks korda päevas liikuv buss ei anna ENAMUSELE võimalust sõita ei tööle
ega muul otstarbel. Sest vaja on valikuid. Kui Kase peatuses nii oleks,
tahaks Astok ju teise rongiga tulles ka bussile saada? 4 rongi kummaski
suunas, ehk et paneks bussiliini Kase - Mägiste Jaam 4 korda päevas? Ei
õnnestu, sest Astok tahab ka Valgast koju saada? Seega sõidab 8 korda
buss päevas?
Iroonia irooniaks, aga edasi lugedes saab aru, et Astoki eesmärk on
sama, mis enamusel rehvidel (ja ka isamaalastel). Vinguda eeltasutud
bussitranspordi pärast. Valitsusest eemaloleku pärast. Aga kulla Astok,
selline ongi ju RE tase ja selle asemel, et tunnistada, et ISE omal ajal
palju vigu tehti ja palju ka tegemata jäeti!? Kas tõesti on normaalne
loota, et sellised vinglood peaks panema inimesi RE-d toetama?
Astok astub sama reha otsa, nagu paljud teised, tehes end lolliks!
Valitsus külvab eeltasutud transporti raha, aga puudub MAAL ELAVATELE
INIMESTELE VAJALIK BUSSIVÕRK!?? Siinkohal küsin uuesti kahte asja?
1. MIKS RE OMA VALITSEMISE AJAL SEDA VÕRKU ÜLEÜLDSE EI ARENDANUD?
2. MIKS TÄNA RE (ja ka Isamaa) PIIRKONDADES, KUS OLLAKSE VÕIMUL, SEDA ÜLEÜLDSE EI ARENDA?
Tõsi, ega teisedki väga suurt initsiatiivi üles näita, olgu need sotsid,
keskid või konservatiivid. Vabaerakonnast rääkimata. Aga miks RE
poliitikud kohtadel ei näita, et nad suudavad mkidagi ära teha?
Ettepanekute ja kriitika puhul ollakse vait nagu kuldid Mägiste rukkis!
Astok toob siin näiteid kaasajast, millest juba kirjutasin. Nõndaviisi:
See kõik on tulevik, mis võiks hea
pealehakkamise korral olla tegelikkus juba homme, sest tehnoloogia
takistusi ei sea. Nagu ikka on probleemid laua ja tooli vahel, rääkimata
poliitikute pimedast usust tasuta transporti. Tasuta asju ei ole -
isegi kui lollus on tasuta, maksan selle maksumaksjana kinni.
Nii ütleb Astok. Kulla mees, miks seda, vähemalt osaliselt, ei ole juba
täna? Väga lihtne! sest RE EI TEGELENUD SELLE VALDKONNAGA EILE NAGU VAJA!
Nii et palun, härra Astok, pöörduge oma erakonnakaaslaste poole kohtadel
ja küsige, mida nad õigupoolest molutavad!? Üleüldse, pöörduge kõigi
kohalike poliitikute ja asjapulkade poole, ning tehke koostööd!
Kuid nõustun, et rongide ja busside aegu tuleb sobitada. Selle nimel
tegin ka RE valitsemisajal selgitustööd, et bussipeatus ja rongipeatus
kõrvuti on elementaarne vajadus. Miks aga perrooni ehitamise ajal ei ehitanud kohe ka bussipeatust selle juurde? Kõige lihtsam ja elementaarsem asi, et asju saaks siduda?
Kui RE valitsemise ajal lisaks muule viletsasti tehtule või üldse mitte tehtule, hakkas kujunema liinivõrk, mida näeme ka täna, siis jääbki õhku küsimus, miks ei tehtud EILE tööd, et mitte ainult HOMME vaid ka TÄNA oleks hea liiklus?
Kui RE valitsemise ajal lisaks muule viletsasti tehtule või üldse mitte tehtule, hakkas kujunema liinivõrk, mida näeme ka täna, siis jääbki õhku küsimus, miks ei tehtud EILE tööd, et mitte ainult HOMME vaid ka TÄNA oleks hea liiklus?
2 kommentaari:
Tänud!
Kahjuks ei saa lugeda. Aga Postimehe taset teades, on seal vaid osaliselt tõtt.
https://lounapostimees.postimees.ee/6778603/bussiajad-ei-taha-kohati-rongigraafikuga-klappida
Vasta