Teisipäev, 16. juuli 2019
Tellimusliine netu? Bussiliiklust ka netu?
Ja tegelikult ei ole ka mitte
kelleltki tegelikult aru pärida. Ütle veel, et ametnikud ja poliitikud
targad pole! Kui varemalt sai veel maavanemalt või -valitsuselt midagigi
küsida ja oli ehk mingigi vastutus, siis nüüd on see osavalt lükatud
mitte millegi eest vastutavate ÜTK-de kaela. Ka mitte kellegi eest
vastutavate ÜTK-de. Sest ka majandusministeerium, Maanteeamet jt
ütlevad, et "pole õige sekkuda"!
Ja nii pääsevad endised maa- ja
vallavanemad igasugusest vastutusest selle eest,, et nad pole 16 aasta
jooksul suurt midagi ära teinud. Ning bussiliikluses üldiselt on teinud
pigem vähikäiku.
Aga muuseas me teame, mis on keskkonnahoid? Ning vastutustunne ei küüni ka selleni, et sellelegi mõeldes oma tööd hästi teha?
Ometi meil palju üritusi, kus korraldajaid ei huvita tellimusbussid ega
ka see, et bussiliine pole. Muidugi ei viitsita selle nimel vaeva näha
ega ka mitte kohalike võimude ja ÜTK-dega suhelda, selgitada, nõuda.
Lüüakse käega, sest küll tuleb ka autoga piisavalt külastajaid. Kuigi
isegi selle koha pealt vahel kuulda olnud, kuidas sealsamas peipsiveerel
vanausuliste pühad vm ja samal ajal üritused. Küsitakse tasakesi, kas
üldse ei mõelda kohalike elu-olule ja ummistatakse see autodega? Aga
seegi hääl vaibub...
Sattusin Rein Riisalu poolt aastal 2003 (!) kirjutatud loole
ühispeatustest. Mõelge, 16 AASTAT SELLEST JUBA MÖÖDAS! Sisuliselt võiks
seda ehk pidada esimeseks pääsukeseks sel teemal. Minagi alustasin
sellest kirjutamist, küll sõltumatult, oma teooriaid arendades. Kuid
küllap olid sellised lood mindki alateadlikult mõjutanud.
Ühistranspordi korraldamisel Eestis on
olnud kombeks vastandada bussi- ja rongiliiklust. Nagu igas lahingus, on
siingi kaks leeri, kes otsivad argumente oma eelistuse kasuks ning
loomulikult ka vastuargumente teise poole kahjuks. Igatahes on
tervitatav, et teemaks on ühistranspordi korraldus, mitte aga see, kas
Mazda 6 on tõesti nii hea auto, kui edetabelitest paistab.
Infrastruktuuriliselt on raud-
ja maanteede võrk välja kujunenud iseseisvalt. Kummagi tuiksoone äärde
on kerkinud elu- või äripinnad ning avaliku sektori ülesandeks on
korraldada ühistransporti kõigis piirkondades. Tõsiasi on, et nii bussi-
kui ka rongiliiklusele tuleb enamasti peale maksta. Nagu pea kõikjal
arenenud maailmas. Kui vaadata doteerimist läbi Euroopa-prillide, pole
tegemist sotsiaalpoliitilise paratamatusega, vaid ühistransport aitab
lahendada ka regionaalpoliitilisi, transpordikorralduslikke ja keskkonna
probleeme.
Aga ikkagi – kas saaks
odavamalt? Kui riik vähendaks kalli reisirongiteenuse ostmist, võiks ju
rohkem paindlikumalt liikuvaid busse käiku panna! Keegi sellest võidab,
keegi kaotab. Aga kas süsteem tervikuna läheb efektiivsemaks?
Teine võimalus on integreerida
rongi- ja bussiliiklus. Logistika seisukohalt pole vahet, millise
transpordivahendiga tegemist – reisijatevoo suurus ja kohtkilomeetri
hind panevad paika, kas vaja oleks neljakohalist taksot, 15-kohalist
väikebussi, 50-kohalist bussi või 350-kohalist rongi. Ehk kui inimesi
palju, tellitakse rong, kui vähe, siis buss.
Selle asemel et doteeritavad
buss ja rong sõidaksid paralleelselt ehk läbiksid topelt
liinikilomeetrid, “toidavad” bussid kui väiksema veomahuga sõidukid
ronge kui suurema veomahuga sõidukeid, tuues inimesed ümbruskonnast
ühisesse peatusesse kokku või vedades nad sealt laiali, kui rong on nad
ühispeatusesse toonud. Sellise kokku-(lahku)vedamisega oleks ka rongidel
täita oma kindel funktsioon.
Ühtne ühistranspordivõrk
Seega saaks rääkida ühistranspordivõrgust,
mis on üles ehitatud reisija liikumisvajadusi ja mugavust ning
lahenduse hinda arvestades. Ühtses ühistranspordivõrgus koostatakse
liinigraafik, mis seob omavahel raud- ja maanteeliikluse läbi ühiste
ümberistumiskohtade tingimusel, et reisija ei pea ühest
ühistranspordivahendist teise liikumiseks kõndima üle ühe minuti.
Kohtadesse, kus see pole praegu infrastruktuuriliselt võimalik, tuleks
rajada vastavad teed ja ühispeatused.
Järgmiseks sammuks on ühiselt
koostatud sõiduplaanid bussidele ja rongidele, et osutuks võimalikuks
sujuv ümberistumine ning rongide ja busside poolt läbitav summaarne
liinikilomeetrite hulk (ehk sõidukulud) väheneksid tänasega võrreldes
paralleelsete liinide kadumise arvelt. Samas ühendus keskuste/
asustuspunktide vahel ehk inimeste liikumistingimused ei halveneks.
Pidevaks protsessiks kujuneks liinivõrgu ja sõiduplaani optimeerimine
tulenevalt tegelikest reisijavoogudest ja nende muutustest.
Oluliseks lüliks ühtses
ühistranspordivõrgus oleks piletisüsteem, mis tagab igapäevastele
sõitjatele (s.t kuukaardi kasutajatele) sõiduõiguse sõltumatult
transpordivahendist (operaatorist). Üksikpiletite osas oleks otstarbekas
kasutusele võtta komplekspiletid, mis võimaldavad ümberistumist ilma
täiendava piletiostuta. Kui lisada veel reisija infosüsteem, kuhu oleks
koondatud nii rongi- kui ka bussiliikluse info, ning ühine
positsioneerimissüsteem transpordivahendites, mis võimaldab vahetult
otsustada graafikust väljasoleva liikluse korral, siis saaks juba
võrdlemisi töökindla ja mugava süsteemi, mis pole kallim praegusest
ühistranspordikorraldusest.
Turumajanduslikud jõud
Kui minu visioon on hea
reisijale ja kasulik avalikule sektorile, siis mis takistab selle
realiseerimist? Kas turumajanduslikud jõud ei suuna meid selle poole?
Iga operaator, kes ühistransporditurul tegutseb, püüab maksimeerida oma
kasu ja sõita sellistel aegadel, mil rahvast palju. Kui tööpäeva lõpus
sõidab ühissõidukiga Keila poole pea kaks tuhat inimest, siis pole ju
keeruline 15-kohaline väikebuss täis saada ning end piletitulust ära
majandada.
Rein Riisalu on Elektriraudtee AS-i juhatuse liige
Turujõud ei sunni tegema “otsi”
hõreasustatud aladele, et 4-5 inimest kokku korjata, või sõitma
õhtutundidel, mil rahvast vähe. Muidugi, ebaotstarbekalt ei taha
opereerida ka riigile kuuluv Elektriraudtee – kui ikka õhtul on
reisijaid rongis 30-60, siis on mõistlikum panna rongid liikuma
aegadele, mil eeldatav täitumus suurem. Kurb on asja juures see, et
turujõud ei paku nendele 30-60 inimesele alternatiivi.
Siin ei ole muud võimalust kui
ühistranspordi teenuse tellijad – riik, maavalitused ning kohalikud
omavalitsused – teeksid koostööd ühtse ühistranspordivõrgu
väljatöötamisel. Ja näiteks Harjumaal võiks vabalt olla pilootprojekt,
kuna nii bussi- kui ka rongiliiklus seal on piisavalt tihe.
Ühistransport ei tähenda ju midagi muud kui ühiselt korraldatud
transporti.
Tekst nii oluline, selge ja konkreetne, et toon selle välja. Välja
arvatud siis tänaseks väga kalliks osutunud piletisüsteem, mis ei sobi
siinse eesmärgiga. Aga mida on siis 16 aastaga tehtud? SELLES osas,
millest rääkis Riisalu ja millest minagi üle 10 aasta rääkinud,
sisuliselt pole ka täna edusamme! Bussid ei ole rongidega valdavas
enamuses ühendatud, tasemel pilootprojekte pole ka Harjumaal ega mujal
Eestis, on vaid üksikud märkamatud edusammud. Millest ka meedia muide
vaikib, aga see juba teada, et paraku kirjutajate hulgas tasemel
arusaajaid eriti pole. Peale mõne üksiku, nagu Zirnask, Langebraun ja
mõni veel.
Kui nüüd lugeda, siis näemegi (kes vähegi üle Eesti toimuvaga kursis),
et üksikud pääsukesed, kes siingi midagi teinud või proovinud, ongi
üksikuteks jäänud! Samal ajal on aga küllaga neid juhttegijaid, kes
suurt tegemisega hakkama ei saanud, tänagi KOV-ides võimutüüride juures.
Olgu siis nt Vallavanem 1 (ei suutnud vallavanemana ... bussiliiklusega
tegeleda, ei suuda ka ... vallas), Vallavanem 2 (... perrooni asukoha
kooskõlastamisel naljanumbrina silma paistnud), Maavanem 1
(maakonnaliinide ... vaksalisse viimise vastasena tuntud), Maavanem 2
(raudtee- ja ühistranspordivastane, kuid nõudebussidele raha jagamise
pooldaja), Maavanem 3 vpt. Valimiste eel lubadusi jagamas, aga tegemata
asjade kohta vaikides!? Pole julgust? Kuid jätkub siiski julgust taas
piruka manu liikuda? Kõigi mainitute jpt puhul võin tuua igal puhul
hulganisti näiteid omaaegsest perroonide planeerimisest ja
kooskõlastamisest, vastuste puudumisest või asjatundmatusest
kirjavahetuses jne. Ääretult kurb!!!
(Huvitaval kombel on paljud tuntud Isamaa erakonna liikmetena!? Erakonnasisene "koolitus"? Ometi sellegi erakonna liikmete hulgas ka vastupidiseid näiteid, n.ö. "eesrindlikke", kes midagigi siis teinud ja teevad ka täna! Miks küll edumeelsus "ei levi"? Riisalu muide mainib ka piletisüsteemi ja just Isamaa erakonna inimeste hulgas oli kapitaalselt rohkem ka eeltasutud bussiliikluse vastaseid ja piletisüsteemi kalli rakendamise pooldajaid!?)
(Huvitaval kombel on paljud tuntud Isamaa erakonna liikmetena!? Erakonnasisene "koolitus"? Ometi sellegi erakonna liikmete hulgas ka vastupidiseid näiteid, n.ö. "eesrindlikke", kes midagigi siis teinud ja teevad ka täna! Miks küll edumeelsus "ei levi"? Riisalu muide mainib ka piletisüsteemi ja just Isamaa erakonna inimeste hulgas oli kapitaalselt rohkem ka eeltasutud bussiliikluse vastaseid ja piletisüsteemi kalli rakendamise pooldajaid!?)
Kuidas siis aga tellimusreisidega asi edeneb?
Halvema poole pealt Paunvere Väljanäitus näitab endiselt oma viletsat
taset ja suhtumist. Parem olukord Jõgeval, Kuremaa spaasse laupäeviti
aga käigus valla buss, kuigi avalike liinidega ühildamata. Antslas oli
tänavu mingi lasteüritus, tellimusbusse ei tellinud keegi. Ämaris äsja
lennushow, käigus oli palju busse. Peisiveere kodukohvikute päev,
tellimusbussid korraldajaid ei huvitanud. Ka ei saa Jõgevamaal
nädalavahetuseti sisuliselt bussidega sõita, pühade ajal pole aga
peaaegu üldse busse! Nüüd Rääbisefestival Kasepääl, liinibusse pole,
korraldajad ei huvitu ka koostööst KOV-idega. Kohtla-Nõmme
muusikafestivali puhul teevad rongid lisapeatuse, Jäneda laada puhul ei
tee. Jne jne.
Jätkuvalt väga suur ükskõiksus nii korraldajate kui KOV-ide poolt!
Millal hakatakse palka välja teenima? Ja millal ürituste korraldajad
saavad aru, et vaja on natuke rohkem mõelda? Ning millal mõlemad pooled
VÕTAVAD JULGELT SÕNA, öeldes välja, et ka nädalavahetuseti on vaja HEAD
BUSSILIIKLUST!???
Näide ühest "tasemest" ja iseseisvast mõtlemisvõimest: Riigi raha otstarbekast kulutamisest....
(Rohkem vastuseid sealt ajaloos praktiliselt tulnud ei olegi.)
Tere!
Oleme saatnud Teie ettepanekud edasi Kagu
ühistranspordi keskusele seisukoha võtmiseks. Omavalitsusena oleme
lähtunud ettepanekute tegemisel kohalike elanike poolt laekuvatest
taotlustest. Nimetatud
muudatuste osas ei ole meile laekunud taotlusi.
Lugupidamisega
Teine kiri.
Aastatetagune ametniku vastus kohalikule elanikule. Ehe näide sellest,
kuidas ettekujutus isegi suhteliselt heal spetsialistil puudub! Mis
jutt, et Räpinast keegi ei sõidaks Veriorale rongile? Tänagi on üldiselt
10 bussi Räpina - Tartu, aga Riisalu ettepanekust pole ikkagi õppust
võetud. Ja kas ikka "kohalikud analüüsijad" analüüsivad midagigi kui
saadavad hoopis ettepanekud ÜTK-le, täna? Ei suutnud analüüsida siis,
ammugi siis täna? TUNDUB on liiga vähe! Vaja on uurida, katsetada,
informeerida ja mõista!
Omaette teema on muidugi see, et ei siis ega tänagi mõisteta "lõunamaal" mida tähendaks rongiliikluse tihendamine. Nimelt seda, et see tooks ka OLULISELT ROHKEM SÕITJAID, mitte ei saa "tunduda" see, et sõitjate vähesus ei luba ronge sõitma sagedamini panna!
Omaette teema on muidugi see, et ei siis ega tänagi mõisteta "lõunamaal" mida tähendaks rongiliikluse tihendamine. Nimelt seda, et see tooks ka OLULISELT ROHKEM SÕITJAID, mitte ei saa "tunduda" see, et sõitjate vähesus ei luba ronge sõitma sagedamini panna!
Vastavalt kehtivale korrale aga .... ostke auto või kolige maalt ära....
Tänan
ühistranspordi teemadel kaasamõtlemise ja ettepanekute tegemise eest.
Põlvamaal kasutab maakonnaliine aastas ca 1 miljon reisijat ja busside
läbisõit
üle 2 miljoni kilomeetri. Bussiliinide toimimise aluseks on reisijate
olemasolu. Sellest sõltub bussiliinide avamine ja sulgemine. Sellise
mahu juures ei suuda maavalitsuse üks töötaja otsuseid langetada.
Vallavalitsuste
ja maavalitsuse vahelise kokkuleppe alusel laekuvad piirkonna elanike
ettepanekud ühistranspordi ümberkorraldamise kohta kohalikule
omavalitsusele.
Vallavalitsus analüüsib laekunud ettepanekuid,
vajadusel korraldab elanike liikumisvajaduse uuringuid, küsitlusi ja
nende alusel teeb maavalitsusele omapoolse ettepaneku, mis vastab
enamike reisijate huvidele.
Tänase
päeva seisuga teenindab Räpina-Tartu marsruuti 10 bussiliini päevas ja
Tartu-Räpina suunal samuti 10 bussiliini. Tundub, et sellest peaks
piisama. Räpina
rahvas ei hakka kindlasti sõitma Veriorale või
Oravale, et rongiga Tartusse jõuda. Teie poolt tõstatatud hommikune liin
nr 27(1) on mõeldud selleks, et Orava rahvas ( kooliõpilased,
tavareisijad) jõuaks kell 7.45-ks Räpinasse. Loomulikult kasutavad
inimesed
alates Veerksust seda liini ka Orava rongile minekuks.
Alates
maikuust muutuvad rongide sõiduplaanid. Arvestades maavalitsusele
laekunud ettepanekuid oleme oma tahtmised ELRON-le edastanud. Vähene
reisijate arv
Koidula-Tartu liinil seab kolmanda rongiliini avamise kahtluse alla.
Vastavalt kehtivale korrale palume tulevikus esitada oma ettepanekud Räpina Vallavalitsusele.
*******************************
Kelle käest küsida Põlvamaal? Jõgevamaal? Raplamaal? Igal pool?
*********************************************************************
Esmaspäev, 22. juuli 2019
Laagri Jaam bussipeatus.
Kuigi selgelt ja põhjendatult pooldan ühispeatustes standardseid
bussipeatuste nimesid, siis veidi olen ka kõhklemas. Näiteks Jõhvis jääb
jaamas oleva bussipeatuse nimeks mitte JAAM, vaid JÕHVI VAKSAL.
Iseenesest ju isegi täiesti mõeldav? Seda enam, et mingis mõttes
"venejuurselt" on ju reisiliikluse jaoks ikka olulisem vakzal kui
stantsija?
Küll aga on Jaam enamusel juhtudel ainuvõimalik, sest Raudteejaam liiga
pikalt kõlav, lihtsalt Jaama või muud ei sobi aga juba infootsingute
puhuks. Ning JAAM on see, mis viitab selgelt ja üheselt bussipeatuste
puhul ka ümberistumisvõimalustele.
Täna tulin aga .... Vana-Pääskülast Laagrisse. Kuhu siis? Rongile. Ja
Laagri asum ju algab ühest küljest rongipeatusestki. Mida siin aga teha?
Vana-Pääsküla on muidugi väga paljude jaoks ammu teada ja kinnistunud
nimi. Laagri rongipeatuse nimi ei ole eksitav, kuigi nüüdseks võiks
öelda, et see pigem asumi servas? On ju lisandunud nt Urda peatuski, mis
samamoodi Laagris. Aga ometi, isegi hoolimata sellest, et ülipaljud
teavad, et ses kohas ümberistumised rongide ja busside vahel võimalikud,
siis on ka neid, kes ei tea, igal hetkel sõiduviisi valides ei mõtle
või ei meenu, turistide jaoks (olgu neid või vähe) ei assotsieeru need
omavahel kuidagi jne.
Ja sel teemal mõtiskledes olen esialgu jõudnud seisukohale, et päris vanamoodi ei tasu jätkata. Ja kuna Vana-Pääsküla hoopis tuntum bussipeatusena kui Laagri jaamana, pooldaksin bussipeatust VANA-PÄÄSKÜLA JAAM ning rongipeatuse nimena VANA-PÄÄSKÜLA!
Natuke ka konkreetsuse mõttes. "Hei, tuled rongiga? Võtan su Laagrist
peale...". Aga kui sinu jaoks on Laagri pigem "seal" kus on Urda?
Või...?
Aga seda tasub muidugi põhjalikult mõelda läbi, kuigi uued bussipeatuste sildid võiks ju KOHE teha nii nagu vaja. Mine tea...
Hetkel teeremont rohkem linna saabuval suunal, sp on kaugliinide peatus
ka vanast peatusest ülikaugel. Vaatasin FB Lux Expressi lehele ja ei
leidnud mingit infot. Kas peatubki ainult siin, kus saab istuda
bussidele 18 ja 27 või peatub ka linna sees, et saada bussidele 10 ja
14? Või pole see oluline?
Viit näitab bussipeatusesse 200 m kaugusel. Väga ei näinud küll seda peatust!? Ju ma siis ei pannud möödasõites tähele.
Linnast väljuval suunal korrektne viit samuti olemas
Ja olemas ka viit nende busside kohta. Möödunud nädalal helistasin
TLT-sse, küsides, kas siit ka nende liinide bussidele peale saab,
vastata ei osatud. Lubati tagasi helistada. Millal, seda ei öeldud...
Metsa langetama, igatahes...
Kus ja kui palju mahub tulevikus siia busse peatuma? Kuidas asi läbi mõeldud?
Puidki maha võetud. Osa kindlasti jäävad ette, aga võetakse vist ka
niisama, tulu mõttes natuke rohkem? Või dendroloogid otsustanud? Linna
sõnutsi ei pidavat saama siia midagi ehitada, eramaaga lugu?
Võib olla pidanuks juba ammu kogu siinse ala broneerima suure
ühispeatuse tarvis. Tollal ei osatud mõelda ja nüüd siin üpris suur
tankla. Kuidas ära mahtuda, homme ja ülehomme?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar