Blogist Vaba Eestimaa Ajaleht.
Esmaspäev, 17. juuni 2019
Avalik kiri Eesti Vabariigi Valitsusele!
Avalik kiri Eesti Vabariigi Valitsusele!
Lp. Peaminister Jüri Ratas!
Väga kurvastav oli lugeda uudist, et sel korral ei leitud raha Turba -
Rohuküla raudtee ehituse finantseerimiseks. On küll mõistetav, et
rahaline olukord võib olla ajuti keeruline, kuid samas on olemas
erinevaid võimalusi!? Seega palun uuesti maha istuda ja arutada kiiremas
korras läbi alternatiivsed variandid.
Esiteks, Haapsalu raudtee omaaegses tasuvusuuringus on märgitud, et
esialgu võiks Riisipere - Rohuküla lõigu elektrifitseerimise ära jätta.
Kahjuks on selliseid asju võetud liiga pealiskaudselt ja arvestamata
jäetud palju olulisi ettepanekuid, nii on ka selle variandiga. Seda teed
minek tähendaks, et raudtee võiks valmida (täna siis Turbast) edasi
ilma kontaktvõrguta. Ma loodan, et planeerijad on arvestanud vajadusega
ja vajaliku ruumiga, ehitamaks Turbasse ka kõrvaltee, ehk et
peatuspunkti asemel tekiks sinna möödasõidu- ja ümberistumisvõimalusi
pakkuv jaam? Diiselvedu siin piirkonnas ei ole midagi katastroofilist,
eriti kui tellitakse juurde hübriid- ehk kahesüsteemseid ronge. Pigem
võimaldab see tulevikus ronge veidi paindlikumalt kasutadagi, nii et
variandil on ka positiivsemaid külgi. Kindlasti peab arvestama
jaamadega, mida lõigule on vaja Turbasse, Ristile ning Taeblasse.
(Tegelikkuses veelgi olulisem sõidugraafikute ja rongiriikluse huvides 2
jaama Palivere - Uuemõisa piirkonnas). Juba varasemalt ei arvestatud
jaamade asukohtadega piisavalt ja nii on tekkinud ja tekkimas pikad
jaamavahed, see aga võib väga oluliselt mõjutada rongidevahelisi
intervalle just tipptundide ajal. Millegi muutmisele pidanuks küll varem
mõtlema, nüüdseks on osa võimalusi juba parandamatult rikutud ja seda
enam on oluline edasised tegevused projekteerimisel läbi mõelda. Abiks
saab olla ka automaatblokeeringu pikendamine Keilast Turbani, mis
võimaldaks ümberistumise puhul teisel rongil kiiresti liinile järgneda.
Unustada ei tohi ka seda, et kuigi elektrifitseeritud raudtee üldjuhul
on keskkonnasõbralikum, siis tegelikult on see seda alates 30-40
rongipaarist ööpäevas. Haapsalu suuna lähituleviku maksimum saab aga
olla ehk 15 rongipaari. Ning kontaktvõrk on omakorda ohutegur lindudele,
rääkimata sellele kuluvatest kallitest maavaradest ja täiendavast
tegurist, mis tõstab rikete võimalusi süsteemis.
Nii tekib võimalus ka, kui selline vajadus peaks tekkima, mõne rongi
puhul jätta diiselrong sõitma vaid Haapsalust Turbani, Keilani,
Vasalemmani ja seal toimetada ümberistumine elektrirongidele. Teine
oluline aspekt on, et Turbas jm jaama olemasolul on võimalik tagada
Haapsalu rongide puhul ümberistumine aeglasematele elektrirongidele, nii
et Haapsalu ja Rohuküla rongid saavad Tallinnani sõita kiiremini ja
vähendatud peatustega, kuid jääb alles ka võimalus sõita ümberistumisega
kõikidesse peatustesse.
Kindlasti peab kaaluma ka võimalusi Ellamaale samatasandilise kuid
kaasaegse tõkkesüsteemiga ristumise ehitamiseks. Rongiliiklus saab seal
olema hõredam kui bürokraatlikest arvutustes (millest tekib väidetav
vajadus kahetasandilise järgi) välja paistab. Sisuliselt on ju kogu
ööpäeva lõikes ülesõit suletud ajaliselt kokku vaid mõned minutid!
Selle asemel tuleks keskenduda hoopis võimalusele raudtee sillad veidi
kõrgemaks muuta, näiteks Taebla jõe jt puhul, tagamaks kallasradasid
loomadele liikumiseks.
See kõik võimaldab projekteerida ja ehitada Rohuküla raudtee oluliselt,
ca poole odavamalt! Kas selleks jätkub raha? Kindlasti on selleks raha
leidmine võrratult lihtsam!! Eriti tuleb silmas pidada, et
ühistranspordi arendamine peaks maanteede ehitamisega võrreldes olema
prioriteet. Ehk siis eelistama peaks just neid projekte ja vajadusel
nihutama hilisemasse aega hoopis suurprojektid maanteedel. Maanteede
4-realiseks ehitamisel on küll mitmeid positiivseid aspekte, kuid
raudtee Rohukülani on hoopis suurema mõju ja tähtsusega, sest hõlmab
kogu Lääne-Eesti regiooni ja mõju ulatub tegelikult veelgi kaugemale.
Vähetähtis pole ka bussiliikluse ümberkorraldamisest tulenev positivne
mõju ning ka rahaline sääst ja rahaliste vahendite otstrabekam
kasutamine. Siinkohal usun, et ohutuse jm huvides on tarvidus küll Mäoni
4-realise maantee järele, kuid kindlasti ei ole vajalik seal kogu
maanteed uuena ehitada? Valitsusel peaks olema teada, milline on
kvaliteetsete maavarade olukord ja ressurss hetkel ning et neid tuleb
samuti kasutada säästlikult. Neid hetkel vastutustundetult raisates
loome olukorra, kus (lähi)tulevikus peame ehk aina rohkem kvaliteetset
ehitusmaterjali kaugelt sisse vedama. Seega võiks olulise säästuna igas
mõttes ehitada Mäoni uus 2-realine maantee ühe suuna jaoks ja teise
suuna jaoks jätta toimima olemasolev Tartu maantee? Vajadusel seda
(hiljem) õgvendades ja kaasajastades? Täies ulatuses uute maanteede
ehitamine ei ole säästev ja keskkonnahoidlik mõtteviis! Sama lähenemist
saab ehk kasutada ka Aaspere - Haljala lõigul jm.
Ka ei ole 9-minutiline ajaline võit Tartu maanteel võrreldavgi sellega,
kui palju muutub aeg-ruumiline faktor Lääne-Eesti ning Hiiumaa ja Vormsi
jaoks. Ka Saaremaa. Ning see, et Reformierakonna pikal
valitsusperioodil sai alguse suhtumine, mille järgi püüti projektide
peale alati maksimaalselt suuri summasid kulutada (et näidata edukat
eurorahade kasutamist), siis selline lähenemine täna, juba vigadest
õppinuna, ei ole enam aktsepteeritav! Iga rahasumma kasutamine peab
olema efektiivne!
Muidugi on küllalt reservi RB projektis, aga siinkohal on tegemist mitte
vajaliku, vaid poliitilise ehitusega. Hoolimata sellest, et RB asemel
saaks ehitada vajaliku, sobivas suuruses jms raudtee. Ühe variandina nn
vene laiusel Riisiperest suundudes koos Via Balticaga Eesti piirini,
ehitades raudtee kiirusele 160 km/h ja tehes seda koos VB
reonoveerimisega, ühe projekti raames. Sääst oleks üüratu, seda enam, et
kahetasandiliste ristumise asemel saaks kohati mõlemad tõsta postidele,
jättes nii vooluveekogude kallasrajad toimima loomade vabaks
liikumiseks. Peamine, mida see aga kaasa tooks oleks mõtteka kohaliku
liikluse teke ning olukord, milles oleks selle raudtee ülalpidamine ka
tulevikus meile jõukohane!.
Seega, raudtee ehituse teema tuleb uuesti üles tõsta, seda enam, et see
on seotud ka uute rongide tellimisega, sest vaid nii saab otsustada, kas
tellida juurde rohkem kahesüsteemseid ronge või mitte. Ning see on vaja
otsustada kiiresti, et juba tänavu saaks projekteerimisega ja
materjalide tellimisega alustada.
Palun valitsusel tõsiselt mõelda oma lubaduste täitmisele ja pidada
oluliseks nii rahva kui riigi jaoks oluliste asjade kiiret rajamist!
Lugupidamisega
HRT alias Neeme Sihv
*****************************************************
Teisipäev, 18. juuni 2019
ELUST ENESESEST - BUSSIGA MAARDUSSE - Ain Alvela
ELUST ENESESEST - BUSSIGA MAARDUSSE - Ain Alvela
Mul jagus täna lihtsat meelt, et võtta ette üks sõit ühistranspordiga
Maardusse... Kokkuvõtvalt olgu öeldud, et selline tunne oli, nagu oleks
üle Narva silla Ivangorodi jõudnud, aga kel tahtmist loeb... Muide,
samasugune kiri läks ka Põhja-Eesti ÜTK-sse ja Temptransi juhtidele,
niipalju, kui neid õnnestus tuvastada. Ma ise elan selle nöögi üle, aga
minus pesitsev õigusmeel ei luba ka selle peale lihtsalt niisama õlgu
kehitada...
Pilt on illustreeriv, aga umbes selline ka see tänane nr. 210 välja nägi (pärineb lehelt: ultra.1g.fi).
------------------
Pilt on illustreeriv, aga umbes selline ka see tänane nr. 210 välja nägi (pärineb lehelt: ultra.1g.fi).
------------------
Sisenesin nn kommertsliini nr. 210 bussi Kaubamaja peatuses väljumisega
kell 9.10 ja ütlesin kõva selge häälega vene keeles (sest oli aru saada,
et bussijuht on venekeelne inimene), et soovin sõita Kärmu peatusesse.
Peale minu oli bussis veel kolm inimest, üks läks vahepeal maha, üks
tuli juurde.
Teadsin vaid umbes, kus seda Kärmu peatust võiks oodata, aga ikkagi ei
jõudnud piisavalt varakult reageerida ja olime enam-vähem sellega
kohakuti, kui ütlesin bussijuhile, et ma soovisin Kärmu peatuses maha
minna. Too rehmas midagi käega edasipoole, siis olime juba sillal ja
teha polnud enam midagi. Aga kui buss ka järgmises Kombinaadi peatuses
ei peatunud, hakkas mu kannatus otsa saama ja ütlesin uuest, et ma
tahtsin Kärmu peatuses maha minna. Vastuseks sain peatäie õiendada, et
mis ma siis õigel ajal märku ei anna.
Justkui peaks eeldama, et seda bussiliini kasutavad ainult need, kes Vana-Narva maantee tehastesse tööle käivad...
Küsisin bussijuhilt, kas oli keeruline mulle märku anda. Vastuseks - kust mul kõik meeles püsivad. Kordan - bussis oli 4 sõitjat!
Edasi tuli juba sõna-sõnalt: Откуда мне знать, что или где этот Карму?
Jõudsin veel öelda, et võiks nagu oletada, et bussijuht võiks selliseid pisiasju teada nagu peatused liinil, mida ta sõidab, kui tuli Fosforiidi peatus ja kobisin maha ja hääletasin ennast vajalikku kohta üle silla tagasi.
Ja nüüd ma küsin, mis kurat selles Temptransis toimub? Kas tõesti on nii, et kui pealinna piir selja taha jääb, siis võib teha mingid omad seadused ja rihma lõdvaks lasta? Ma ei räägigi sellisest peenhäälestusest, nagu tabloo peatuste nimede ja värkideg vmt, aga et bussijuht ei tea, kus ta peatuma peab, see käib üle mõistuse.
Justkui peaks eeldama, et seda bussiliini kasutavad ainult need, kes Vana-Narva maantee tehastesse tööle käivad...
Küsisin bussijuhilt, kas oli keeruline mulle märku anda. Vastuseks - kust mul kõik meeles püsivad. Kordan - bussis oli 4 sõitjat!
Edasi tuli juba sõna-sõnalt: Откуда мне знать, что или где этот Карму?
Jõudsin veel öelda, et võiks nagu oletada, et bussijuht võiks selliseid pisiasju teada nagu peatused liinil, mida ta sõidab, kui tuli Fosforiidi peatus ja kobisin maha ja hääletasin ennast vajalikku kohta üle silla tagasi.
Ja nüüd ma küsin, mis kurat selles Temptransis toimub? Kas tõesti on nii, et kui pealinna piir selja taha jääb, siis võib teha mingid omad seadused ja rihma lõdvaks lasta? Ma ei räägigi sellisest peenhäälestusest, nagu tabloo peatuste nimede ja värkideg vmt, aga et bussijuht ei tea, kus ta peatuma peab, see käib üle mõistuse.
Kui selles va Kärmus oma asjad aetud sain, loen ühistranspordi äpist, et
Tallinnasse mineva suuna peatusesse peaks kell 12.25. Jõudiski, aga
vähe sellest, et buss peatuse ringile ei sõitnud, bussijuht isegi ei
vaadanud mööda vuhisedes minu ja peatuse poole, kuigi seisin nagu post
otse peatuseputka ees, heledad riided seljas ja vägagi nähtaval.
Ma ei tea, kui Temptrans on leiutanud oma bussidele pääsemiseks mingi käega lehvitamise süsteemi, siis võiks sellest ka üheselt mõistetavalt teada anda? Seni aga olen ma seda meelt, et kui bussijuht näeb inimest peatuses seismas, siis ta suudab oma peas jõuda järelduseni, et inimene tahabki bussi peale tulla ja kusagile sõita. Ei ole rakutasandil molekulaarbioloogia, et kaks otsa kokku viia...
Ma ei tea, kui Temptrans on leiutanud oma bussidele pääsemiseks mingi käega lehvitamise süsteemi, siis võiks sellest ka üheselt mõistetavalt teada anda? Seni aga olen ma seda meelt, et kui bussijuht näeb inimest peatuses seismas, siis ta suudab oma peas jõuda järelduseni, et inimene tahabki bussi peale tulla ja kusagile sõita. Ei ole rakutasandil molekulaarbioloogia, et kaks otsa kokku viia...
Mõõt hakkas täis saama, proovisin paar korda helistada süiduplaani
küljes oleval Temptransi numbril 56459623 - keegi ei suvatsenud keset
päist tööpäeva toru võtta.
No heakene küll - ootasin paarkümmend minutit, Maardu poolt suunaga Tallinnasse tuli sinine nr. 101 buss, graafikujärgselt Kärmus 12.48. Kui nüüd võiks arvata, et reisi eripäradel Maardusse ja tagasi on joon all ja kriips peal, siis kaugel sellest - mündilauale poetatud kahest eurost pistis bussijuht mulle ühe pihku tagasi, piletit aga ei andnud.
No heakene küll - ootasin paarkümmend minutit, Maardu poolt suunaga Tallinnasse tuli sinine nr. 101 buss, graafikujärgselt Kärmus 12.48. Kui nüüd võiks arvata, et reisi eripäradel Maardusse ja tagasi on joon all ja kriips peal, siis kaugel sellest - mündilauale poetatud kahest eurost pistis bussijuht mulle ühe pihku tagasi, piletit aga ei andnud.
Selle viimase juhtumi peale ei maksa mulle nüüd hakata seletama, et
reisijal on õigus nõuda jne... Kunagi, kui see teema aktuaalne oli, olen
selle mitme ametnikuga ammu enda jaoks selgeks vaielnud - reisija ei
pea midagi hakkama paluma või nõudma, sest esiteks on sellesse eos
konflikt sisse kirjutatud ja mul pole vähimatki soovi sealsamas kohas
bussijuhiga sõnelema hakata, teiseks peab bussijuht teadma oma kohustusi
ja kui bussis on korraldatud piletite käsimüük, siis üks neist
kohustustest on kahtlemata reisijale raha vastu pilet anda. Sama
elementaarne, kui putkast jäätist ostes peenraha tagasi saada - mitte
nii, et kes küsib, saab, kes ei küsi, jääb ilma. Või saan millestki ikka
oma juhmuses valesti aru.
Ma tõesti mõtlesin, et sellistest asjadest oleme tänaseks üle saanud ja bussijuhtidele makstakse vähemalt nii kõrget palka, et enam ei pea endale pirukaraha varastama.
Ma tõesti mõtlesin, et sellistest asjadest oleme tänaseks üle saanud ja bussijuhtidele makstakse vähemalt nii kõrget palka, et enam ei pea endale pirukaraha varastama.
Aastat kümme või rohkem tagasi Maardus elades nägin, et Temptransiga on
igapäevased probleemid ja reisijate pretensioonid ning nüüd näen, et
selles ettevõttes pole mitte s***gi muutunud.
Ma ei saa aru, mille kuradi pärast luuakse neid ühistranspordikeskuseid ja juurutatakse tsentraalset juhtimist, arendatakse igasuguseid süsteeme, kui sellest essugi kasu ei ole?
Ma ei saa aru, mille kuradi pärast luuakse neid ühistranspordikeskuseid ja juurutatakse tsentraalset juhtimist, arendatakse igasuguseid süsteeme, kui sellest essugi kasu ei ole?
Ma ei hakanud mingeid numbreid üles kirjutama ega muud taolist -
bussifirma saab toodud väljumisaegade põhjal suurepäraselt tuvastada,
milline konkreetne bussijuht millisel konkreetsel liinil ja millise
konkreetse bussiga nendel aegadel täna 18. juunil 2019. aastal sõitis.
Ja see pikk jutt ei olnud nüüd pelgalt auru väljalaskmiseks või et keegi
võiks kusagil selle peale õlgu kehitada ja haigutada, vaid ma ootan
otseseid vastuseid esitatud küsimustele ning Temptransi ja Põhja-Eesti
ÜTK hinnangut kirjeldatud olukordadele ja järeldusi, mida sellest
kõigest teete!
Kuidas on võimalik, et bussijuht saab väita, et ta ei tea oma liinile jäävaid peatusi, miks peab reisija, kes aastas ehk korra satub Vana-Narva maanteele, seda bussijuhist paremini teadma, miks bussijuht, selle asemel, et olukorda lahendada püüda, hakkab reisijat siunama ja süüdistama, miks buss süüdimatult ei peatu peatuses, kui seal on ilmselgelt pealetahtjaid, mikspärast bussijuht ei anna reisijale piletit?
Ja kes siis keda kamandab Temptrans ÜTKd või vastupidi?
Kuidas on võimalik, et bussijuht saab väita, et ta ei tea oma liinile jäävaid peatusi, miks peab reisija, kes aastas ehk korra satub Vana-Narva maanteele, seda bussijuhist paremini teadma, miks bussijuht, selle asemel, et olukorda lahendada püüda, hakkab reisijat siunama ja süüdistama, miks buss süüdimatult ei peatu peatuses, kui seal on ilmselgelt pealetahtjaid, mikspärast bussijuht ei anna reisijale piletit?
Ja kes siis keda kamandab Temptrans ÜTKd või vastupidi?
Uskumatu - kaks väikest juhuslikku sutsakat sõita, aga nii palju
seiklusi... Võib vaid ette kujutada, milline bardak neil liinidel
sisuliselt ja süsteemselt toimub, aga see jäägu juba asjaosaliste
hinnata, minul on minu oma konkreetne case.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar