Kopeeritud Eestimaa Looduse Blogist. Aug 2019.
Laupäev, 17. august 2019
Hiiumaa 1. Tallinna Bussijaam - Kalana - Järveääre.
Piletit ette ostma ma ei hakanud, uskusin, et nädala sees hommikusele
bussile kohti on. Oma bussi oodates vaatasin, et ka naisbussijuhte on
aina rohkem.
Kuigi siinse sõidu eesmärk oli 50:50 puhkus ja bussiliiklus, siis
otsustasin siiski seekord teema looduseblogisse panna. Ikkagi palju
loodust! Ja võtke heaks või pange pahaks, tuleb nii kiitust kui
kriitikat!
Jõin ka ühe limonaadi! Super, et sellised aparaadid lõpuks tagasi
tulevad. Küll peab plasttopsidest loobuma ja tagama joogiklaaside
pesemise.Muide, meie saartel oleks siirupeid küll, millest sellises
aparaadis jooke pakkuda. 200 grammi kaupa paneks nii et tolmab, hind
muidugi ka oluline.
Raamat loomulikult reisile kaasa!
Ja läkski sõit Hiiumaale lahti. Go Bus teenindab seda liini. Ja kohe
meeldiv uudis - Luidjasse sõitvale bussile on lisatud nõudeliin
Kalanani. Parajalt pika seisuajaga seal, et veidi lihtsalt ringi
vaadata. Tõsi, hiljem selgus, et paljud kohalikudki seda ei teadnud,
seega on info levitamine ka Hiiumaal nadivõitu. Ja selgus ka see, et
inimesed vahel loobuvad infoportaalidest vaatamast kui tegu
nõudeliinidega.
Aga teel hea oli näha, et kuigi mitte kõige asjalikumalt tehtuna, on
siiski ilmunud parklatesse tualetid ja prügikastid. Paljud rekajuhid ja
eks ka teised vast lagastavad ikka, nagu kuulda, aga nüüd on sellele
"õigustust" vähem
See teeäärne söögikoht tundub elule hakanud! Varasemalt oli siin tihti tühjus, nüüd näeb ka seisvaid autosid.
Vihtasid ma ei näinud, küll aga tähendas silt, et kui ei mõtle, siis võid vitsu saada? Kiiruskaamera ikkagi...
Kas aga Eestis on juhuseid, kus Maanteeamet on planeerinud lisaradasid
või parklat seal, kus keegi, vahel juba ammu, midagi tee ääres müüb?
Mitte igas kohas pole see muidugi mõttekas, aga siiski neid kohti palju.
Ohutus pidi ju oluline olema? Kas pildil müüaksegi vihtu ja seal kus
tõkkebarjäär?
Ülimalt kahju on aga, et ka Läänemaa Väravatest pole haisugi!
Veendusin aga, et Rohukülla veel rongiga ei saa!
Nii mandril kui saarel võib näha ühte head tegu, päikesepaneeliga
valgustust bussipeatuses. Aga siiski, mis kasu on bussijuhi jaoks sest
valgustusest, kui ootekojas olevaid reisijaid nagunii ei näe? Esiteks on
ootekojad vale nurga all ja valgusti ei ole paigaldatud mitte ootekotta
vaid posti otsa? On sel ka mingi põhjus? Või nagu mõni ametnik ütleb,
et ei ole mingit selgituse kohustust avalikkuse ees!? Teeme nii nagu
tahame ja mis see teie asi on? KOV-id võiks ka siiski huvi tunda, miks
neile tehakse midagi, mis ole läbimõeldud? Või on ka siin ametnikud
"solidaarsed" teistega, sest .... nii ongi lihtsam teha? Taguda vastu
rinda, et oi, kuidas teeme ikka palju asju? Oma kodus samamoodi?
Virisen? Aga vaadake pilti, kujutage ette, et ootekoda on keeratud
"avausega" sõidusuunda ning seega bussijuht näeb reisijaid, ka pimedas,
sest valgus langeb ka ootekoja sisemusse? Eriti kui lamp natuke
madalamal.
Taebla bussijaamas tundub toidukoht edenevat ja toimivat.
Hea on aga, et parklaid maanteel siiski on. Tõsi, pole teeäärseid
müügikohti, joogiveepunkte (kaevusid), varjulisi istekohti, tualette
vajalikul määral jne. Turismi silmas pidades peaks muidugi tualette
olema just teeninduskohtades rohkem.
Suitsukana? Kus?Vähemalt saab vist autoga teelt ära keerata.
Kuulus bussipeatus, tehtud vist mikrobusside jaoks? Täiesti arusaamatu, millega projekteerijad mõtlevad? Või tellijad?
Siin aga realiseerimiskeskus ja tundub populaarne.
Ilusad bussid Läänemaal. Bussiliiklus ise aga ilma eriliste uuendusteta
ja PEÜTK ei suuda kuidagi asju siin edendada.Muidu bussid nii palju ka
ei seisaks. On ju Läänemaalgi täiesti vananenud süsteem.
Porgandeid veel pole, aga vähemalt arhailised kontaktvõrgu dresiinid juba olemas!
Haapsalu - Rohuküla tee remont. Väga tore! Kuid nagu ikka, ei mingeid
muutusi. Ei laiemat teeperve ratturitele, ei möödasõiduvõimalusi lisarea
näol mõnel ristmikul, ei mingeid parkimiskohti bussipeatuste juures
jne.
Üldse aga tunduvad busside pöörukohad peatustesse veelgi viletsamaks
muutuvat, selle asemel, et pikemaid radasid teha? Ikka vaid kulgemist
nähes elab meil Maanteeamet jt ametnikud? Igasugused peatumised on
saatanast ja need vaid segavad magistraalidele keskendumast?
Mida rohkem eestimaist (väiketootjate) toodangut sellistes kohtades,
seda parem. Teatud mõttes oleks paras "lääne" asjad üldse lettidelt
koristada, meil on juba piisavalt palju head ja ehedat. Ning turistile
tuleks seda ka poolagressiivselt peale suruda. Coca asemel saaks pakkuda
ka Värska limonaade vm. Aga head ja paremat jätkus ja seda oli meeldiv
näha.
Tõsi, oktoobrist muutub toitlustaja ja ei tea, mida see kaasa toob.
Uusi praame on üksjagu kirutud, mina nende kohta midagi halba öelda ei
oska. Vähe sõitnud ja pole ka autoga neile sattunud. Nii lihtsalt
reisijana sõites pole nende kohta aga midagi halba öelda.
Laeva peatusaeg Rohukülas lühike, proffesionaalne töö laevameeskonnalt -
autod maha ja peale ning tuld! Söögivõimalused laevas head, kuigi
kuulda nüüd, et valitakse teine toitlustaja. Kas asi läheb paremaks või
halvemaks, on teadmata. Laevad aga piisavalt mugavad nii et kui lased
ajal kulgeda, läheb tund ja veerand märkamatult.
Küll aga ajab endiselt naerma see ekraanide värk. Palju mõttetut
reklaami ja ei midagi asjalikku! Peale mõne üksiku ürituse reklaami.
Recato teenib kindlasti, eks seegi tore, aga üle Eesti peaks ekraanidel
ikka midagi muud nägema!
Üks meeldivamaid asju oli kohaliku bussiliikluse ühendamine
kaugliinidega. Tõsi, TS Laevad pidevalt susib oma sõiduplaanide
muudatustega ja see rikub väga palju ära. Praamide sõiduplaanide
selgroog peaks olema alati paigas, vaid hooajaliste lisareisidega tuleb
arvestada nii, et need oleks põhiaegade vahel, mitte ei muudetaks kogu
sõiduplaani. Muide, kui veel mandri poole tagasi vaadata, siis
kaugbussid Haapsallu peaks tunduvalt sagedamini sõitma otse Rohukülla.
Kuidas aga reisija, kes ooviks tulla bussidega, saab info kätte? Kui
hästi oskab ta ümberistumisi leida? Välisturist oskab leida Suuremõisa
vm teise koha portaalis vm? Kas peatus.ee näitab ümberistumistega
võimalusi, näiteks Tallinn - Käina? Paraku on peatus.ee ajast maha
jäänud. Selle otsinguga näitab lennukiga Kärdlasse ja siis bussiga.
Mitte aga seda, et Heltermaal ootab Käina buss? Ja eks osade liinide
puhul pole ka ümberistumist. P päeval sõidab kaugliin Nurstesse, aga
samal ajal Heltermaalt Kärdlasse bussi ei lähe. R küll. Eks neid
kaugliine ole üldse nadilt, väga harva nii Luidja kui Nurste suunal.
Muide, peatus.ee, hoolimata sellest, et sisetada konkreetselt Heltermaa, viskab ette pooltel juhtudel Heltermaa Klubi ja seegi tekitab segadust. Nii võib jääda mulje, et kaugliinide puhul sõidab kohalik enne minema, sest ajad niivõrd erinevad, seisuaeg ju bussidel.
Üldiselt on aga nädala sees Heltermaa - Käina bussiliiklus ääretult nadi! Suuremõisast on parem, aga ka seal päeval ülipikk vahe. Ning ega tavasõitja oskagi, erinevalt kohalikust, otsida veel ühte ümberistumist Suuremõisast. Selle jaoks peaks olema hästi levitatav ja leitav "seletuskiri", mis variandid välja pakub ja see olema viitega leitav ka praamid.ee jm lehtedel.
Aga head võimalust kaugliiniga Kalanasse sõita ma juba kirjutasin. Ometi on siingi mõtteainet. Nii suur buss sõidab ühe inimese pärast? Ehk peaks piirkonnas olema ikkagi rohkem busse? Pole sõitjaid? Muidugi pole, kui suvel ei suudeta tagada mõistlikke sõiduvõimalusi, siis sõitjad ka ei tule! Või kui Luidja ja Õngu vahel puudub igasugune bussiühendus. Kuidas saab olla kindel, et Viskoosalt ei sõidetakse Emmaste suunal? Muidugi on selge, et hea sõiduplaan tähendab busse sõitmas ringliini vähemalt 4 korda päevas ja see NÕUAB TUNDUVALT ROHKEM RAHALIST PANUST! Minu eesmärk oli proovida päeva jooksul sõita mitme bussiga, et näha ära mitu kohta. Kui aga sisuliselt selleks võimalust pole, siis ei saa ka sõita! Peaksin 4 tundi passima Emmastes? Nii palju seal vast ka vaadata ei ole? Nägin ka välismaalaste gruppi, kes loobusid bussidega rändamisest ja rentisid auto. Tegelikult on aga selliseid välismaalasigi rohkem, kes bussidega sõidaks, kui see võimalik oleks. Ja küllap ka meie endi hulgas oleks see (tulevikus) populaarsem, kui head võimalused olemas. Ning kahtlemata sõidaks siiski ka kohalik rohkem.
Muide, peatus.ee, hoolimata sellest, et sisetada konkreetselt Heltermaa, viskab ette pooltel juhtudel Heltermaa Klubi ja seegi tekitab segadust. Nii võib jääda mulje, et kaugliinide puhul sõidab kohalik enne minema, sest ajad niivõrd erinevad, seisuaeg ju bussidel.
Üldiselt on aga nädala sees Heltermaa - Käina bussiliiklus ääretult nadi! Suuremõisast on parem, aga ka seal päeval ülipikk vahe. Ning ega tavasõitja oskagi, erinevalt kohalikust, otsida veel ühte ümberistumist Suuremõisast. Selle jaoks peaks olema hästi levitatav ja leitav "seletuskiri", mis variandid välja pakub ja see olema viitega leitav ka praamid.ee jm lehtedel.
Aga head võimalust kaugliiniga Kalanasse sõita ma juba kirjutasin. Ometi on siingi mõtteainet. Nii suur buss sõidab ühe inimese pärast? Ehk peaks piirkonnas olema ikkagi rohkem busse? Pole sõitjaid? Muidugi pole, kui suvel ei suudeta tagada mõistlikke sõiduvõimalusi, siis sõitjad ka ei tule! Või kui Luidja ja Õngu vahel puudub igasugune bussiühendus. Kuidas saab olla kindel, et Viskoosalt ei sõidetakse Emmaste suunal? Muidugi on selge, et hea sõiduplaan tähendab busse sõitmas ringliini vähemalt 4 korda päevas ja see NÕUAB TUNDUVALT ROHKEM RAHALIST PANUST! Minu eesmärk oli proovida päeva jooksul sõita mitme bussiga, et näha ära mitu kohta. Kui aga sisuliselt selleks võimalust pole, siis ei saa ka sõita! Peaksin 4 tundi passima Emmastes? Nii palju seal vast ka vaadata ei ole? Nägin ka välismaalaste gruppi, kes loobusid bussidega rändamisest ja rentisid auto. Tegelikult on aga selliseid välismaalasigi rohkem, kes bussidega sõidaks, kui see võimalik oleks. Ja küllap ka meie endi hulgas oleks see (tulevikus) populaarsem, kui head võimalused olemas. Ning kahtlemata sõidaks siiski ka kohalik rohkem.
Kuidas siin liine korraldada, on muidugi omaette küsimus. Selge, et üks
buss peaks ka Kõpu - Kalana suunal sõitma. Üldjuhul suvel siis ka 4
korda päevas, septembrist või oktoobrist aprillini aga 2 korda
minimaalselt? Või esialgu vähemalt püüda 3 korda päevas?
Ehk peaks siis kohalikud liinid olema Luidjal vm seotud ja üks buss
sõidaks Kärdla - Tahkuna - Luidja - Kalana, teine, Kärdla - Käina -
Emmaste - Luidja? Kerge pole seda tagada, kuid ehk saab siiski
praeguseid liine osaliselt ära kasutada ja vaid osa lisada? Tahkunas
muide, pole üldse mingeid liine.
Teine murekoht on Kassari. Kuidas see siduda, aga ka sinnakanti peaks suvel buss vähemalt 4 korda päevas ringi ära tegema. Muidugi paljud oma eluga keskendunud autole ja pole ka ime. Kui saaksid ikka poodi minna hommikul ja tagasi õhtul, siis.... sõidadki bussiga või? Selge, et ei sõida. Muidugi on siin taas küsimus rahas, kuid minul on usk sellesse, et Hiiumaale tuldaks meelsasti puhkama, kui saab ka rohkem ringi sõita? Rohkem näha? Muide, et enamus busse Õngu ettetellimisel, siis kuidas ma peaksin saama selle päeva varem sinna tellida, kui ma ei tea, kas ma Kõrgessaarest vm üldse kuidagi sinna saan?
Emmaste - Kärdla busse muidugi Kassari ringi tegema ei saa saata, sest ega saa ju Emmaste inimeste jaoks Kärdlasse sõitu pikaks venitada.
Muidugi saab üksjagu sõita ringi ka rattaga ja ka kohalikud kasutasid seda võimalust väga palju. See ka mõistetav. Kuid igaüks siiski ei tule rattaga, ei rendi ratast vms. Ja ei ole ilmad ka alati mõnusalt suvised.
Olgu mis on, see, et kohalike jaoks on bussiliiklus justkui enam-vähem rahuldav, ei tähenda, et ei ole vaja püüda paremuse poole!? Lõppude lõpuks tähendab parem infra igal juhul rohkem külalisi Hiiumaale, rääkimata kohalike jaoks veelgi elamisväärsemast keskkonnast. Ning puhkajana, olles Kõrgessaare kandis, oli mul endalgi mitte just parimad valikud. Kas varahommikul Kärdlasse või alles väga hilja. Või jala Õngu või Nurstesse. Õnneks sain autoga Kärdlasse. Sest ei marsi ma enam nii lihtsalt kümmet kilomeetrit või rohkemgi. Usun küll, et hiidlaste puhul saanuks ehk ka hääletada, aga kindel ei saa ju olla? Mis siis kui ei jõuagi bussile? Sest ka Luidjale saanuks ju sisuliselt alles lõuna ajal?
Kahju muidugi, et ei Go Bus, Lux ega keegi teine soovi Tallinnast sobivatel aegadel klapitada ja sõita Rohukülani ja vastupidi. Eriti aegadel kui osa kaugliine sõidavad vaid mõnel päeval nädalas ja nii ei saa valida normaalset sõiduvõimalust? Sõite, kus tuleb poole tosina jagu ümberistumisi teha, ka ju väga ei taheta?
Näit 722 jõuab Haapsallu 12. 55 ja enne seda 870 käigus Nursteni vaid P? Haapsalu - Rohuküla buss läheb muidugi enne ära kui Tallinna buss saabub, sest praam väljub 13. 00
Muidugi, 14. 22 Kärdlasse on aga käigus vaid R? Tõesti tahetakse öelda, et sel ajal ei ole Käina ega Kärdla liinidel sõitjaid?
Teine murekoht on Kassari. Kuidas see siduda, aga ka sinnakanti peaks suvel buss vähemalt 4 korda päevas ringi ära tegema. Muidugi paljud oma eluga keskendunud autole ja pole ka ime. Kui saaksid ikka poodi minna hommikul ja tagasi õhtul, siis.... sõidadki bussiga või? Selge, et ei sõida. Muidugi on siin taas küsimus rahas, kuid minul on usk sellesse, et Hiiumaale tuldaks meelsasti puhkama, kui saab ka rohkem ringi sõita? Rohkem näha? Muide, et enamus busse Õngu ettetellimisel, siis kuidas ma peaksin saama selle päeva varem sinna tellida, kui ma ei tea, kas ma Kõrgessaarest vm üldse kuidagi sinna saan?
Emmaste - Kärdla busse muidugi Kassari ringi tegema ei saa saata, sest ega saa ju Emmaste inimeste jaoks Kärdlasse sõitu pikaks venitada.
Muidugi saab üksjagu sõita ringi ka rattaga ja ka kohalikud kasutasid seda võimalust väga palju. See ka mõistetav. Kuid igaüks siiski ei tule rattaga, ei rendi ratast vms. Ja ei ole ilmad ka alati mõnusalt suvised.
Olgu mis on, see, et kohalike jaoks on bussiliiklus justkui enam-vähem rahuldav, ei tähenda, et ei ole vaja püüda paremuse poole!? Lõppude lõpuks tähendab parem infra igal juhul rohkem külalisi Hiiumaale, rääkimata kohalike jaoks veelgi elamisväärsemast keskkonnast. Ning puhkajana, olles Kõrgessaare kandis, oli mul endalgi mitte just parimad valikud. Kas varahommikul Kärdlasse või alles väga hilja. Või jala Õngu või Nurstesse. Õnneks sain autoga Kärdlasse. Sest ei marsi ma enam nii lihtsalt kümmet kilomeetrit või rohkemgi. Usun küll, et hiidlaste puhul saanuks ehk ka hääletada, aga kindel ei saa ju olla? Mis siis kui ei jõuagi bussile? Sest ka Luidjale saanuks ju sisuliselt alles lõuna ajal?
Kahju muidugi, et ei Go Bus, Lux ega keegi teine soovi Tallinnast sobivatel aegadel klapitada ja sõita Rohukülani ja vastupidi. Eriti aegadel kui osa kaugliine sõidavad vaid mõnel päeval nädalas ja nii ei saa valida normaalset sõiduvõimalust? Sõite, kus tuleb poole tosina jagu ümberistumisi teha, ka ju väga ei taheta?
Näit 722 jõuab Haapsallu 12. 55 ja enne seda 870 käigus Nursteni vaid P? Haapsalu - Rohuküla buss läheb muidugi enne ära kui Tallinna buss saabub, sest praam väljub 13. 00
Muidugi, 14. 22 Kärdlasse on aga käigus vaid R? Tõesti tahetakse öelda, et sel ajal ei ole Käina ega Kärdla liinidel sõitjaid?
Väga lahedad skulptuurid.
Rattureid siin jätkub. Ja jõudumööda tehakse ka kergteid, kuid kindlasti
tasuks mõelda odavamate rattateede tegemise peale? Asustusest kaugemal
oleks need täiesti mõttekad. Tervisetee tüüpi. Sama raha eest kaks või
kolm korda rohkem? Või siis vähemalt teeremondi käigus võtta ette
teepeenarde laiem asfaldiga katmine.
Hea, et sellinegi parkla on, aga üldjuhul peaks need olema kitsa
haljastusribadega teest eraldatud ja lisaks peaks natuke rohkem ka vaeva
nägema. Et peatumiskohad oleks head. Ning soovitavalt ikka ja jälle
bussipeatustes, mitte suvalises kohas.
Huvitavat leiab muidugi ka valla arengukavast. Mis tegelikkuses
millekski ei kohusta muidugi, aga linnuke kirjas. Seda enam, et paljusid
sõnastusi võib väga erinevalt tõlgendada.
Muide, tänavavalgustuse puhul oleks ka Hiiumaal kohati, nt Kärdlas
suures osas, teha võimalik asju 10 korda soodsamalt. Aga millegipärast
ei paku see variant terves riigis kellelegi huvi, sest nõuaks seaduste
muutmist ja eks ka vaidlusi kinnistuomanikega. Kuigi viimased võiksid ka
aru saada, et suur raha kokkuhoid võimaldab seda kasutada mujal.
Tegevused
-
Valla kui terviku heakorra tagamine, haljastuse terviklahenduse väljatöötamine;
-
Supluskohtade korrashoidmine Luidjal ja Kärdlas; perspektiivis supluskohtade
väljaarendamine Hausma tee alguses ja Kammioja suudmealale; koostöös
eraettevõtjaga Mangu supluskoha arendamine;
-
Vallasisese ühistranspordi (k.a õpilasliinid) ühildamine maakondliku
transpordikorraldusega selliselt, et kõik liinid säilivad, vajadusel täienevad ja
sõidugraafikud vastavad vallaelanike, sh õpilaste transpordivajadustele;
-
Tänavavalgustuse järk-järguline uuendamine, uute kaasaegsete
juhtimissüsteemide
hankimine, energiakulukate valgustite LED lampidega asendamine,
võimaluse korral kombinatsioonis taastuvenergia kasutamisega;
-
Lagunevate hoonete taastamise või lammutamise toetamine;
-
Jalgrattahoidlate rajamine ja liikumisteede äärde istepinkide paigaldamine;
-
Kohalike teede ja tänavate korrastamine piirkonnapõhiselt; suuremate asulate
lülitamine teehoolduse ühishankesse;
teekraavide puhastamine ja vajadusel rajamine;
-
Partneritega koostöö tegemine, et Hiiu valla avalikud teed oleksid vähemalt
tolmuvaba kattega (Lauka-Hüti, Käina-Hüti -Puski, Reigi küla, Posti-Malvaste);
Tänavate ja kergliiklusteede võrgustiku kaasajastamine, järk
-
järgulinemunitsipaalteede ja tänavate tolmuvabaks muutmine;
-
Õpilaste ohutu koolitee nimel ettevalmistuste tegemine kergliiklustee
rajamiseks Kõrgessaare aleviku (Viskoosa) ja Lauka küla vahel; kergliiklustee rajamine
Lehtma teerist
-
Tõrvanina, Tahkuna teeots
-
Pihla, Kärdlas Rannapark
-
Kultuuripark
-
Mängudemaja
-
Selver;
-
Promenaadi rajamine Hausma tee
-Nuutri jõe suudmealale;
-
Turvalisuse ja korrakaitse oluliseks pidamine vabatahtlikkuse alusel
(abipolitseinikud, vabatahtlikud päästjad,
naabrivalve liikumine jms) ja selle toetamine;
-
Jäätmete ladustamise ja ümbertöötlemise väljaviimine linnaruumist;
-
Munitsipaalelamufondi kaasajastamine;
-
Vee ja kanalisatsiooniga liitumise toetuspõhimõtete väljatöötamine;
-
Hiiu valla sadamate väljaarendamine koostöös partneritega;
-
Lehtma sadama liikuvate liivade ning Kärdla Nuutri jõe suudmeala liivaluidete
probleemile lahenduse leidmisele kaasa aitamine;
-
Rohemajanduse arendamiseks teadlik keskkonnajuhtimine, hangete
korraldamisel keskkonnahoidlikkus; planeerimisel keskkonnasõbralikkuse kriteeriumite
järgimine;
-
Ökoinnovatsiooni toetamine info
-
ja kommunikatsioonitehnoloogia lahenduste
abil (ideed, mis toovad keskkonnale, majandusele ja ühiskonnale märkimisväärset kasu
IKT
-
lahenduste arendamise läbi energiamajanduses, transpordis ja logistikas, tootmises
ja kaubanduses ning tervishoiuvaldkonnas);
-
Hiiumaa energiamajandusettevõtte asutamise toetamine Hiiumaa Prügila
juurde;
-
Kõrgessaarde tankla rajamise toetamine (elektri, gaasi, bensiini ning
diiselkütusega sõidukitele);
-
Soodsamate võimaluste loomine koostöös ettevõtjatega valguskaabli
kasutuselevõtuks (nn mahasõidud); lairiba internetiühenduste täiendamise toetamine;
-
Peremeheta varade arvele võtmine ja neile uute omanike leidmine;
-
Poebussi teenuse jätkamises osalemine koos teiste omavalitsustega, et
toimetada kaup kätte võimalikult elukoha lähedal;
-
Koostöö valla territooriumil asuvate karjääride omanikega.
Samamoodi üsna üldine on ka turismi arendamise jutt.
Mis aga väga meeldiv oli, see on palju korralikke bussiootekodasid.
Mõnedel ka pleksiklaasid akende ees Hea võimalus (rattamatkajal) ka
vihma eest varjuda või puhkepausi pidada. Nii mõneski isegi laud sees,
seega, külalised, olete oodatud Hiiumaale! Küll aga peaks ühe täienduse
kindlasti tegema. Pingid peaks olema minimaalselt 80 sm laiad. Kui
vaja, siis kasvõi kahes osas, tavapink ja hingede peal ülestõstetav
laiendus. Ei ole siin eesmärgil üheltki majutuasutuselt kliente ära
võta, aga telkijate/ratturite puhul võib oodata vahel (halvema ilmaga)
suurt tänulikkust kui vaiksemas kohas saab hädakorral öö mööda saata või
ka päeval lihtsalt korraks selga sirutada! Eriti Õngu - Kalana kandis,
iga tihedama asustusega kohas pole see vast siiski mõttekas?. Olen isegi
selga sirutanud rattamatkadel niiviisi.
Ja hea kui sõiduplaanid jm info ikka kojas, mitte posti otsas. Sildi
posti olemasolu üldse kahtlane, piisaks ju sildi ootekojale
kinnitamisest? Niisamuti saks ju ootekodasid paigaldades arvestada muu
info hilisema lisamise järgi ja selleks ka võimalused tekitada? Olgu
siis tegu Hiiumaa kaardiga või ettevõtete infoga piirkonnas? Kas aga
peatustes leiab ka turismi-ja kohalikku infot?
Talveks natuke aga "kuivab sõiduplaan kokku". Eriti mõnes kandis.
Pühalepa kirik
Veelkord, busside sidumine omavahel oli igati hea uudis. Kuid nagu
ütlen, külaline selle kohta head "seletuskirja" vist ei leia kuskilt!?
Mõttetu vist küsida selle kohta ka Maanteeametilt ja peatus.ee jääb
endiselt näitama naljakaid ümbersitumisvõimalusi?
Selline ootekoda aga ei kõlba kuhugi.
Üldiselt oli aga minu jaoks üpris üllatav, et sõitjaid oli pea kõikidel
liinidel. Järelikult, kui liinivõrk oleks parem võiks julgelt ka rohkem
sõitjaid oodata?
Taas üks hea asi kohalikele ja ehk ka külalistele. On suusaradu ja
diskgolfi ning tehakse ka uusi kergteelõike. Üldse on kergteid Hiiumaal
veel vähevõitu, kuigi rattamatkajaid ju palju ja palju ka kohalikke
sõitjaid. Mõnel pool aga oli selge, et eraldi teed polegi alati vaja,
abiks oleks ka laiemalt asfalteeritud teeperv?
Esimene mulje Kärdlast oli, et tegu ilusa väikese linnakesega.
Aga esialgu jätkus minu sõit Luidja suunas ja seega ka uuel nõudepõhisel pikendusel Kalanani.
Kohapeal kuulsin sageli kurtmist, kuidas metsa väga tugevalt
laastatakse. Samas teidpidi sõites jäi mulje, et metsa praegu veel
kõvasti! See võib muidugi petlik olla, sest "sügavale" ju ei näe! Palju
oli ka näha, et risu jäi maha kõvasti, kuigi hakkepuidu virnasid leidus
ka.
Mõnes kohas on ka parklaid tee ääres, aga üheski väiksemas bussipeatuses ma mingeitki parkimiskohti ei näinud.
Nii mõnegi mahapöörd puhul võiks olla ka lühike lisarida, kui parkimisvõimalus?
Siin üks hea näide. Kes eestis on see, kes hea asja, kaardi näiteks,
lajatab tee äärde suvalisse kohta? Lisarada siin raske loota, kuigi
bussipeatusest mahapöördeteeni võiks see lausa olla! Ning sedagi, et
kaart paigaldatakse näit bussipeatuse juurde? Kes ja kuidas peaks autoga
siin kaardi juures peatuma?
Sõitjaid vahel ikka väga palju! Muide, ka õpilasrühmi.
Ääretult äge oleks muidugi kui Kärdlast või siitki sõidaks mõni vana
buss, PAZ vm, ka Tahkunasse, et seal paar tundi saaks ringi vaadata!?
Kohati on aga selgelt näha, et sõidetakse palju ringi ja peatutakse? Autodega? Bussidega siis ju ka kui liinivõrk parem?
Muidugi on siin hea asi, et poebuss olemas. Eks see aitab juba selgi
puhul kui bussiliiklus pole hea või tegu kõrvalisema kohaga.
Küll aga ajas mind segadusse, ksu ja mis on siis Kõrgessaare ja
Viskoosa? Kõrgessaares Viskoosa bussipeatus? Ja kui sõidad Kõrgessaare
bussipeatuseni, siis see polegi ju sama koht?
Nõudeliin Kalanani või lausa Ristnani?
Küll aga olen kindel, et Kalanas oleks vahel mõnus lihtsalt ööbima
tulla! Meri ja väljast paistavad ka üsna kõbusad majakesed. Tõsi, trään
peab endal kaasas olema...
... sest kuigi kohapeal justkui mingi resto olemas, siis menüüd käivad
siiski Ristnas olevate söögikohtade kohta! Siin on ainuke võimalus isegi
vett saada vist ainult bussijuhilt!
Vist ohakaliblikas.
Keegi silmikutest.
Oh, oleks need valmis olnud!!!
Jalutuskäik oli aga imeliselt mõnus!
Lõpuks jõudsin ka siin sisse astuda. Paraku jäi söömata. sest soovisin
vaid kerget einet, seega buffet jäi proovimata. Kuigi valik äge ja
isuäratav.
Ja hea, et kohalikes (COOP) kauplustes kohaliku kauba letid olemas!
Küll aga oleks oodanud, et kohalikud (noored?) võtaks kätte ja teeniks
taskuraha? Isegi tee äärest korjates oleks see mõeldav, sest liiklus ei
ole siin nii tihe, et mõjutaks. Ja 3 eurot väikese karbi eest poe ees
müües poleks ju palju?
Kunagi ammu (ma Hiiumaal vaid mõne korra olnud, sest kauge, ebamugav
kohale saada ja pole meil ju veel 4-päevast töönädalat) saatusin siia
läbisõidul. ja meeles ning nii ka ööbimise valisin. Muide, enne sõitu
FB-s uurisin, miks Hiiumaal palju majutusi vaid toapõhise hinnaga, ehk
et 50-110 eurot üksinda puhates ikka liiga palju!. Vastukaja oli suur ja
aitäh kõigile vastanutele! Nii palju pakkusmisi tuli, et pidanuks kõigi
kasutamiseks kogu oma kaks nädalat siin olema....
Järveäärel puhkamisega väga rahul, suur tänu perenaisele!
Näha hallhaigruid, hõbehaigruid, merikotkast jpm. Kõiki määrata ma ei oska.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar