Pühapäev, 10. mai 2020
Puhkuse 7. päev - tervis.
Pole veel kuumustki, aga ei istu see palavus, mis parata. Eks siis peab puhkama.
Esmaspäev, 11. mai 2020
Puhkuse 8. päev - turg ja lörts.
Eilsele soojale päeval järgnes prrr-päev! Seega, ei mingit kaugemale minekut!
Neljapäev, 14. mai 2020
Puhkuse 9. päev - Kabelist Otepää bussile
Muidugi olen seda varianti ennegi kasutanud. Raudteel mitmeid peatusi,
kus saa rongilt bussile ja vastupidi ümber istuda. Muidugi klapivad
asjad harva. Kuna aga Tartu linn ja vallad ei vaevu teemaga tegelema,
siis peab jätkuvalt neile meelde tuletama, et Tartu bussijaama asukoht
on raudteejaamas, kaubateede asemel. Erit tänase uudise valguses, kus
räägitakse liikluse vähendamise võimalustest kesklinnas.
https://www.err.ee/1090047/spetsialistid-soovitavad-tartu-kesklinnast-liikluse-eemale-juhtida-karlova-tunneliga
Pikk jutt ja ikka kulude kasvatamise suunas! Üllatusega aga lugesin, et
mees, kes jättis vaksalisse isegi bussipeatuse tegemata, on seekord
öelnud välja kõige mõistlikuma mõtte!? Tõepoolest, just seda teed peab
minema! Kui linnaarhitekt seda näha ei oska, siis tuleb talle näitlikult
selgeks teha.
Ja üheks osaks on siin uue võimaliku rattatee kõrval just bussiliikluse
tänapäevaseks muutmine. Bussijaam tuleb kolida raudteejaama, kaubapargi
asemele. Muidugi ei tähenda see, et nt Tallinna bussid peaks
ilmtingimata sealt alustama, vaid võivad sobivaid tänavatpidi ka läbi
linna liikuda ja sobivas peatuses kesklinnale lähemal ka peatuse teha.
Samas, kui autodevoolu saab läbi linna vähendada, saaks bussid seda
paremini kesklinna läbida. Kommertsliinide puhul otsustab asja ettevõte
ise, maakonnaliinid aga tulebki läbi linna sõitma panna ja see omakorda
vähendabki põhjusi autoga linna sõitmiseks. Näiteks Luunja - Ilmatsalu
jm, Elva bussid aga linna mitut teed pidi kuni Kõrvekülani, Lähteni,
Annelinnani vm.
Muidugi, Mati Raamatul ses mõttes õigus, et liiklemine peab olema
inimestele lihtne, aga seda saabki teha ka muul moel, kui suurelt
kulutades.
Muidugi jääb õhku ikka kahtlus, sest aeg on näidanud, et sõnad ja teod
kokku sageli ei lähe. Vähe sellest, nähtud küllaga sedagi, et ise ka ei
saada aru, mida räägitakse! Nii ka eksmaavanem Laidre puhul. Ma ei
tuleta siinkohal meelde seda, et mees ise veel uhke ka, et
maakonnaliinide peatuse vaksali juurde tegemata jättis, vaid pean silmas
seda, et lahendused, mis võivad sündida, on valed.
Aga võib-olla võtame hoopis uue suuna
Reno Laidre
viskas üles hoopis teistsuguse mõtte. Ta rääkis, et üldplaneeringu
koostamisel tuleb lahendada palju keerulisemad ja laiemad dilemmad, kui
mõni üksik sild, tunnel või tänav.
"Liiga
ennatlik ja rutakas oleks täna väita, et me ilmtingimata soovime ja
tahame tulevikus näha Tartut sellisena, kus meil on soov kohaneda
kasvava liiklusega just niimoodi, et me tõesti ehitame hoogsalt sildu ja
tänavaid juurde."
Laidre sõnul on võimalik ka see, et linn liiklusvoogude kasvamiseks uusi võimalusi ei loo.
"Vaid pigem
otsime alternatiivseid võimalusi, tegeleme põhjustega, mille tõttu
inimesed on sunnitud autoga liiga palju sõitma ja leevendame neid. Ja
loome ka võimalusi ohutuks ja võimalikult sirgjooneliseks jalgsi ja
jalgrattaga liiklemiseks."
Tegelikult
märgitakse ka OÜ Alkraneli uuringus, et uued teed ja tänavad toodavad
uut liiklust. "Paranenud liiklusolukorrad tänavatel kutsuvad autodega
liiklema ka neid inimesi, kes varem autoga sõitmist liiklusseisakute
tõttu vältisid," täheldas ettevõte. Alkraneli hinnangul võib see olla ka
üheks seletuseks, miks Ihaste silla liiklussagedus oli juba 2017.
aastal suurem, kui silla rajamise aegu 2030. aastaks prognoositud
liiklussagedus.
Linnainsener
Mati Raamat ütles, et paremad liikluslahendused meelitavadki autosid
juurde sealt, kus liiklus on ebamugav. Aga see ei tähenda, et need
liikluslahendused kohe mõttetuks muutuvad. Ta tõi näite Sõpruse silla
Annelinna-poolsest otsast. Sealne ringristmik oli alalõpmata umbes, kuni
Sõpruse sillalt Kalda teele lisarada ehitati.
"Tekitasime ühe raja juurde ja kadusid igaõhtused ja igahommikused tipptunni ummikud."
Mati Raamat märkis, et mida lihtsamad on inimeste igapäevased liikumistrajektoorid, seda lihtsam on ka nende elu.
"See eesmärk võiks olla ikka niisugune, et linn toetab oma inimesi nende igapäevastes tegemistes, mitte ei takista."
Minu plaan oli aga seekord uuesti teha ümberistumine Kabeli peatuse kaudu. Seepärast ma ka Tartust rongist maha ei läinud.
Väljusin Aardlas. Polnud aega vaadata, aga olen kindel, et endiselt on
siin ka linnaliini peatus ümber nimetamata, Suur-Kaar pole ikka veel
muudetud Aardla jaamaks.
Muidugi ei sõida kõik linnaliinid sealtkaudu, aga see polegi peamine.
Küll aga peab arvestama, et Tartu aina paisub, ümberkaudset piirkonda
ehitatakse aina rohkem ja rohkem täis. Nii on tulevikus ka siin ehk
olemas rongide linnalähiliiklus. Nii oleks aeg juba täna raudteele muide
ka Külitse peatus ehitada, Lennuvälja tee ülesõidule. Ja mujalegi.
Muide, kui rääkida kesklinna liiklusest, siis miks peaks alati autoga
rongile tooma sõitjaid peavaksalis? Miks mitte ka Tähtvere ülesõidu
juurde peatus teha? Aga see selleks.
Paar minutit hiljem möödus siit ka Piusa rong. Mitte küll Võrru, aga....
Kabeli peatusesse jõuab kiiresti.
Läbi kalmistu ja vasakule, siinsamas see peatus ongi.
Küll aga pole siin endiselt maakonnaliinide sõiduplaane üleval, tabloo
neid samuti ei näita. Imekombel oli aga siin midagi ka positiivset -
linnaliini sõiduplaanid on ootekojas, mitte pagan teab kus, nagu
Tallinnas.
Mida annab maakonnaliinide läbi linna suunamine? Näiteks seda, et ka
Lähte, Pataste, Koosa jt suundadelt võib saada ILMA ÜMBERISTUMISETA
Kabeli, Aianduse vm peatustesse, Külitsest, Tõrvandist ja Ülenurmest
rääkimata ning vastupidi.
Siin aga õpetlik pilt RB toetajatele - saab raudteed ehitada ka maantee
kõrvale ja Pärnu suunal see ongi parim võimalus. Ma ei räägi muidugi
mingist kiirraudteest, sest meile piisab ka kiirusest 160 km/h.
Muidugi on vaja rongipeatust ka Kirsi ja Ülenurme vahele. Ja mitte
ainult seetõttu, et Eesti Raudtee peatuse valesse kohta tegi....
Ilmnes aga ka uus probleem. Koroonakriisi tõttu enamasti
maakonnaliinidel enam esiust ei avata, seega suunduvad väljujad tagumise
ukse juurde. Ja kui bussijuht nõuab, et vajutataks nuppu? Pole selles
ju midagi valesti, kuid ometi tekitab see mitmeid küsimusi.
1. mõnel pool ei soovitata liigselt igasuguseid nuppe näppida?2. Samal ajal pole nuppe istmete juures. Suuremal kiirusel on igal juhul ohtlikum püsti seista, varakult ukse juurde siirduda? Ning kimpsude-lompsudega opereerides nuppu vajutada?
3. Kuna teema "värske", siis kui bussis on vastav silt vaid ukse juures, siis kuidas seda bussis istudes teada, et nuppu peab vajutama?
4. Kuidas vähesõitev inimene või ka võõras teab pimedal ajal, et tema peatus on just nimelt järgmine? Vajutades liiga vara, mis juhtub?
Kui sageli räägin sellest, et parkimiskohti ei tehta, ehk et sõnad ja
teod ei lähe kokku kõikjal, siis vahel arvatakse ka, et peatumiskohti
pole vaja. Tõesti või?
Siin oli mõnda aega segadus bussipeatuste nimedega. Kas Ülase on nüüd parim valik või võinuks siin olla Kambja 2?
Oi kuidas mulle meeldib vaadata sõites ümberringi!
Kevad!
Möödasõitja näeb ka kauneid vaateid!??
Hea tunne oli näha, et Nõuni pood on ikka elus! Külastage ja te ei kahetse!
Talv pani paljude turismiasjalistele põntsu, koroona aga järgmise! Täna
peab Otepää, nii võimud kui ettevõtjad, tõsiselt mõtlema, kuidas oma
inimesi siia puhkama meelitada! Muuhulgas ärme siis unusta bussi
Palupera Jaam - Otepää!
Hetkel imekombel isegi üks, hommikune Otepää - Elva buss sobib rongile minekuks! See vist mingi apsakas....
Millal aga saab Otepää normaalsed ühendused? Pärnuga, Viljandiga, Põlvaga? Miks vallas ei peeta ühistransporti oluliseks? Millal hakatakse aru saama, et ei ole vaja sadade viisi lühikesi külaliine, vaid bussid peavad ühendama kahte ja ROHKEMATKI keskust korraga? Millal tegeletakse sellega, et Tallinna saaks 3 tunniga? Ja et Tartusse peaks saama tippajal ca 40 min intervalliga? Et osa busse sõidakski Tartu - Elva - Otepää?
Millal aga saab Otepää normaalsed ühendused? Pärnuga, Viljandiga, Põlvaga? Miks vallas ei peeta ühistransporti oluliseks? Millal hakatakse aru saama, et ei ole vaja sadade viisi lühikesi külaliine, vaid bussid peavad ühendama kahte ja ROHKEMATKI keskust korraga? Millal tegeletakse sellega, et Tallinna saaks 3 tunniga? Ja et Tartusse peaks saama tippajal ca 40 min intervalliga? Et osa busse sõidakski Tartu - Elva - Otepää?
Ohoo, ka Otepääl uue linnaväljaku rajamine! No vaatame siis ringi.
Väike õpetus teistele Eestis - saab küll pinkide tegemisel ka mugavusele mõelda!
Küll on aga ka siin ikka kivi ja betoon? Kas siia, lampide vahele,
tõepoolest ei saanud ka puid istutada? Üksiti aitaks sellised, teise
kivilahendusega, ka vihmade ajal vett vähendada. Rääkimata tulevikus
võimalusest ka viludamas istuda.
Pingid on aga liigutatavad.
Üks küsimus tekitas minus aga kohe huvi. Siingi saab valmis purskkaev,
aga tõenäoliselt ei siia ega ka mänguväljaku juurde joogivee kraane ei
tule? Ikka veel ei suudeta mõelda? Vähe sellest, et tegu MITMEL põhjusel
vajaliku asjaga, räägitakse aina enam ka sellest, et .... peske käsi!?
Või tuleb linnavalitsuse maja seintest mõni kraan välja?
Või tuleb linnavalitsuse maja seintest mõni kraan välja?
Küll aga tundub siia mõnus mänguplats tekkivat! Varjulisemate
kohtadega, puidust jm head! Muide, ühte pisiasja peaks arvestama, pingid
ja kõik muu peaks võimalikusel olema ilma teravate nurkadeta!
Aga aeg ka lõunat süüa. Pitsat? Mnjah, avatakse alles kl 12....
Kumb siis aga valida?
Seekord pöörasin vasakule...
Veiseliha pihv. Üldse mitte paha! Ja lisaks ka 50-sendine morss! Väga hea!
Osadel liinidel on juba sõitjaid palju, teistel võib buss aga peaaegu tühi olla.
Kuskil ehitatakse hooldekodu linna, kuskil on see aga looduskaunis kohas.
Kõikjal ilu nautida siiski ei lasta...
See siis ongi kalarestoran.
Konkurents tagab soodsaid hindu?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar