Pühapäev, 17. november 2019
Kuhu lähed, Tartumaa bussiliiklus?
Põmm! Bussijaama ja esimesele ettejuhtuvale bussile. Alatskivini.
Tartu maakonnaliinidel on linna sees mitmeid peatusi. Salvest on
tõenäoliselt peatus, kus ka maalt tulles linnaliinidele istutakse ümber.
Kuid kardan, et see ei toimi. Salvesti peatusest liigub vaid üks
linnaliin ja seegi pooletunnise intervalliga. Kindlasti pole see just
meeldiv, kui päeva lõikes võid ebaõnnesõdurina kaotada isegi kuni tund
aega ootamise peale. Õnneks on maakonnaliinidel siiski linnas muidki
peatusi. Peetri Kiriku peatuses liigub üks linnaliin tihedamalt, aga
vaid üks. Kuidas saada aga tööle nt Lõunakeskuse piirkonda? Kas peaks
lootma, et linnaliinid kordades tihedamaks muutuks ja kataks erinevaid
suundi?
Aina rohkem tundub, et Tartumaa bussiliiklus vajab kardinaalset muutust.
Muidugi pole võimalik ükskõik mis suuna puhul tagada, et
maakonnaliiniga võiks saada kõikjale Tartu linnas, kuid midagi annaks
siin teha küll. Kuna bussijaama asukoht tulevikus nagunii muutub, siis
tulebki hakata sellega varakult tegelema ja viia bussijaam üle
raudteejaama, kaubateede asemel. Kuid see on pikem protsess.
Ometi ei tähenda see seda, et bussidega ei saaks kesklinna. Vastupidi.
Isegi kaugliine saab kesklinnani pikendada. Millistes kohtades need
peatuks, on iseasi. Kuid ka kesklinn ei pea olema veel kõik. Näiteks
Tallinna bussid võivad vabalt alustada juba kuskilt Annelinnast, sõita
läbi kesklinna uude bussijaama ja siis juba edasi Tallinna?
Küll aga vajavad maakonnaliinid pikendamist. Kuidas seda teha, on juba
keerulisem. Kas kulgedes ringiga ümber linna või suundudes läbi
kesklinna? Kus on suuremad töökohad ja kuidas arvestada kooliõpilastega?
Kuidas jõuda Koosa suunalt vm Lõunakeskusesse tööle? Maarjamõisa
haiglasse? Mujale?
Muidugi on erinevaid võimalusi. Näiteks Alatskivilt 11.25 väljuv buss
sõidab Tartusse sisse hoopis teiselt poolt. Ehk rakendadagi erinevaid
linna saabumise- ja väljumise trajektoore? Selleks peab aga
maakonnaliiklus olema piisavalt tihe, sest hõrendades kardinaalselt
tavasuunda, võib hoopis karuteene teha?
Küll aga on üpris selge, et bussijaam, ei praegune ega uus, saa olla
lõpp- ega algpeatus. Eesmärk peaks ju olema inimeste autodest
ühistransporti eelitamine ja selleks on vaja kardinaalseid muutusi. Kui
nt mainitud liinile 846 lisanduksid peatused Riia mägi, Tartu Jaam jt,
kuni Lõunakeskuseni välja, oleks sõitjatel palju paremad võimalused?
Samamoodi siis muudelt suundadelt tulevad bussid sõidaks omakorda
Annelinnani, Raadini vm? Ühe muudatusega saaks tabada mitu kärbest, sh
rongidega ühildamised.
Teise võimalusena on vaja kaaluda maakonnaliinide Tartust läbisõitu,
näiteks Kallaste - Ülenurme, Põltsamaa - Luunja, Otepää - Lähte vm, ehk
siis kohalike liinide ühildamist? Siis tekib rohkem peatusi linna sees
ja lisaks võimalus mõnessegi muusse töökohta, kooli, haiglasse vm otse
saada!? Muidugi peaks siin (tavapärasemates lõpp-peatustes) jälgima ka
puhkevõimalusi bussijuhtidele, samuti toidu (sh kohvi) võimalusi.
Kus aga tagada võimalused nii tiheda liikluse puhul peatumisvõimalused
kesklinnas? Kas õnnestub laiendada neid võimalusi Kesklinn VI jt
peatustes?
Siit edasi kergliiklusteed pole, erinevalt Tabivere suunalt, kus asi
väga hästi ära tehtud! Bussiliiklus aga Alatskivi suunal on enam
vähem, kuid Varnja kaudu vajab siiski kõva muutmist. Nädalavahetusel
seal vaid mõni buss. Samamoodi peaks Tartu - Kallaste bussid sõitma
kaugemale, Mustvee ja Jõgevani. Kallaste ja Mustvee vahel praktiliselt
liiklus olematu, vajaduse kohta sain aga infot seegi kord. Vaja on ka
Alatskivi suunalt bussiliine Tabiveresse, nt Tabivere Jaam - Pataste -
Alatskivi - Varnja. Hea klapitamise puhul saaks need toimima panna nii,
et nt viib hommikul sõitjad 7. 50 rongile (rong 011), teeb
lähipiirkonnas tiiru ja tuleb tagasi kl 8.20 rongi ajaks. Nii saab
mõnestki kohast istuda Tartusse minevale rongile ja rongilt tulijad
omakorda sõita Alatskivi suunale. Näiteks tiiru läbi Äksi (sealt puudub
hommikul vara võimalus Tartusse sõita), sest hädakorral saaks siis
Tartusse ka läbi Tabivere.
Paraku pole kohalikud tegelased suurt millegagi hakkama saanud. Isegi
mitte bussipeatuste ehitamisega. Tabiveres võiks öelda, et selle
puudumine jaamas on lihtsalt tahtlik tegu! Värskelt detsembrist nii
mõnedki muudatused. Näiteks liinid 603, 605 jm. Ometi pole liinile
jäävas Kärknas tänaseni peatust Kärkna Jaam, kus buss saaks peatuda,
oodata ära rong ja alles siis edasi sõita.Muidugi pole hakkama saadus ka
bussipeatuste ümbernimetamisega. Siiani pole Äksi asulas Äksi peatust,
selle nimega peatus aga seal, kus peaks olema Äksi Kirik, Tartus pole
Tartu Jaam nimelist jne.
Muidugi eeldab see Tabivere peatuse lisamist kiirrongidele, aga
siinkohal on ametnike põhjendused lausa naeruväärsed. Nimelt püütakse
väita, et "sõitjaid ei ole ja ei ole ka lähiajal näha nende tekkimist".
Sellise põhjenduse andja peaks vallandatama kiiresti kui täiesti
ebakompetentne! Tabivere on kusjuures väga oluline sõlmjaamaks
juurdeveoliinide puhul paljudest kohtadest.
Kõige muu hulgas on selge ka totrus, et siinsesse piirkonda peab Tallinnast sõitma läbi Tartu!? Tegu ei ole inimtühja piirkonnaga, vaid siin on linnad nagu Mustvee ja Kallaste ning väga palju elanikke. Ka Sibulatee on fenomen, mis saab areneda paremaks vaid hea ühistranspordi puhul.
Ning ei kutsu maakonnaliiklus sõitma siis, kui kuhugi jõudmiseks peab igal juhul ümber istuma ja ehk ka pikalt ootama. Eriti oluline see juhul kui teoreetiliselt tegu potentsiaalse piirkonnaga, kuhu võiksid inimesed hea bussiliikluse puhul tõesti auto koju jätta!
Kõige muu hulgas on selge ka totrus, et siinsesse piirkonda peab Tallinnast sõitma läbi Tartu!? Tegu ei ole inimtühja piirkonnaga, vaid siin on linnad nagu Mustvee ja Kallaste ning väga palju elanikke. Ka Sibulatee on fenomen, mis saab areneda paremaks vaid hea ühistranspordi puhul.
Ning ei kutsu maakonnaliiklus sõitma siis, kui kuhugi jõudmiseks peab igal juhul ümber istuma ja ehk ka pikalt ootama. Eriti oluline see juhul kui teoreetiliselt tegu potentsiaalse piirkonnaga, kuhu võiksid inimesed hea bussiliikluse puhul tõesti auto koju jätta!
Tundub, et siin on hea kvaliteedi ja hinnasuhe?
Et piirkonnad üldiselt elanike puuduse üle ei kirjuta, on loogiline, et
sõidetakse ka väiksematest peatustest ja mitte ainult Tartusse. Tore!
Ning mõnes kohas on vähemalt ruumi ka vastutulijale parkimiseks.
Alatskivi. Siinne käsitööpood on ülirikkaliku valikuga.
Kivi Kõrtsis siis hommikupirukas (väga maitsev) ja kohv.
Sibulamoos ka kaasa.
Ning pilk peale ka soolatopside näitusele.
Samas majas aga ka kingituste pood, kus küll suurem osa kaupu välismaised.
Ka tagasiteel tuli palju sõitjaid. Muide, Varnjasse, Kolkjasse jm väga
nädalavahetusel tshillima ei saa minna, vähe busse ja väga pikad vahed.
Ja olgugi, et ilmad sombused, meeldib mulle ikkagi ümbrust vaadata.
Väga heas kohas kunagine kauplus!
Taas tankla, kus pole mõeldud rekameestele. Riik pigistab silmad kinni, selle asemel, et tanklafirmadega koostöös midagi teha.
Siin ka plekk-katus?
Ei paista ka Tartumaal ühtegi asjalikku ootekoda.
Buss, millega tagasi sõitsin, suundus Tartusse ringiga. Jah, sõiduaeg
veidi pikem, aga see-eest on see tõestus, et saab ja on vajalik?
Erinevaid linna piirkondi ühendada? Tööle siiapoole Tartu otsa sõita
muidugi ei saa, sest neid busse vaid üksikud.
Küll aga saab selgeks, et küllaga on siin elanikke, kelle jaoks oleks
paremad sõiduvõimalused igati meele järgi. Ning palju ka töökohti.
Aga mis siin ikka. Istusin kohe järgmisele bussile.613, Saadjärve kaudu
Tabiveresse. Loomulikult mitte raudteejaama, kuigi just sel ajal sealt
rong Tallinna minemas. Ääretu ükskõiksus ikka küll, aga eks asjad alguse
saanud RE ja IRL-i valitsemisajast maakonnas pikemat aega. Neile on see
ükskõiksus ja hoolimatus eriliselt iseloomulikud. Aga kahju, et ka nüüd
ei vaevu keegi valdkonda arendama. Küllap ka Tartu ÜTK juht mõtleb
uutele valimistele, kus saab kauneid lubadusi jagada ja samamoodi ka
kümned ja kümned kohalikud poliitikud. Piirkonnast Riigikokku valitutest
rääkimata.
Hiljuti suhtlusmeedias oli jutuks, et meil kütusehinnad tõusid ja vahe
Lätiga suurenes. Kuigi ei tõusnud maksud ega muu. Aga eks see ole ka
loomulik, kui uusi tanklaid kerkib nagu seeni pärast vihma. Teise
kõrvale. Mis sest, et kliente vähe. Aga kasumi saab kätte, kui hindu
kergitada! Sest paraku, kes Eestis tangivad ega need nii kergesti Lätti
või Venemaale seda tegema ei sõida!?
Enne võiks siin olla tankla. selle kõrval parkla, ja teeveeres ka
lihapood. Muudki vajalikku. Igal juhul oleks ka poele parem koht.
Siin aga on parkla hea koha peal!
Kõiksugu sildid ja viidad tuletavad teel olles korduvalt meelde kui
palju siin huvitavaid kohti, aga bussiliikluse organiseerijad seda vist
ei teagi!?
Kuidas peaks aga võõram inimene soovides siia sõita, teadma, et portaalis tuleb otsinguks trükkida mitte ÄKSI vaid KESKUS?
Hea bussiliiklus tähendab ka paremat elukvaliteeti maal.
Ja imeilus järvede piirkond!
Siit otse saaks raudteejaama, aga nagu ütlesin, siis kohalike antsude jaoks see oluline ei ole....
Saadjärv
Bussipeatus Äksi asub üle 3 km kaugusel Äksist. Tore ikka küll! Ühe korra marssisin siit minagi selle vahemaa...
Aga nüüd siis enne rongile minekut siit läbi. Mõni raamat juurde
kultuuri- ja UNESCO kirjanduspealinna vaksali reisiraamatukogusse. Mida,
tõsi küll, ei ole ikka veel!
Vaksalis oli aga tore näha, et kohvik endiselt toimib.
Vähemtoredam aga see, et ülekäikusid pole ikka veel tehtud!
Ruumi bussijaama jaoks on siin aga küll.
**************************************************
Kolmapäev, 6. november 2019
Joodikud kui ühistranspordi ja hoolivuse indikaatorid?
Foto Haapsalu linna FB lehelt.
Teatati, et paigaldatud ajutised BUSSIOOTEPAVILJONID ja rõõmustati, et
taas saab bussi oodata tuule- ja vihmavarjus. Tõsi või? Kas nende
känkrate puhul paviljon ei liiga luksuslik nimetus? Üle kogu Eesti on
mindud valdavalt selliste absoluutselt ebapraktiliste ja sisuliselt
mitte millegi eest paistvate "paviljonide" peale välja. Milleks?
Ühe kommenteerija ütlustest tuli taas välja (nagu kordi varemgi ja nagu
ka Eesti raudtee puhul), et "paremaid ei saagi paigaldada, kuna hakkavad
kogunema joodikud ja noortegängid"! Ehk siis:
PAIGALDAME SELLISED, MIS ISEGI JOODIKUTELE JA PÄTTIDELE EI KÕLBA, aga
teavitame, et bussisõitjatel nüüd mugav elu? Kas ikka on siin grammigi
mõeldud reisijatele, kes nüüd tuuletõmbuse käes (korduvalt ja korduvalt
kogenud, kui ohtlik on tuuleTÕMBUS) ja kuidas ikkagi vihm väiksemagi
tuulega peale sajab.
Ehk oleks aeg ausalt tunnistada, et siin on mõeldud vaid rahale ja
reklaamifirmadele? Ahjaa, muide, pingid pannakse ikka vihma kätte? Ning
ka sõiduplaanide vaatamiseks peab vihma kätte minema? Tõsi, ehk SIIN
pannakse uude "paviljoni" ka sõiduplaanid, ei tea. tallinnas seda ei
suudeta. Või siis arvatakse, et mingid plaanid ei sobi nii uhketesse
paviljonidesse?
Aga ju on see tulus äri?
Bussi ootepaviljonid
Bussi ootepaviljonide disaini saab ära kasutada ka suitsunurkade rajamiseks.
https://rajatised.ee/bussi-ootepaviljonid/
No näed! Igapäevaselt kasutangi sarnase lahendusega suitsunurka. Tõsi, suurem, aga mured samad - ääretu tuuletõmbus ja vihma sajab sisse....
Reisijate eest hoolitsevad ametnikud aga vist pole neis bussi oodanud?
Kurb...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar