Blogiarhiiv

teisipäev, 1. veebruar 2022

Quo vadis, Tartumaa bussiliiklus ja joodikud kui ÜT ning hoolivuse indikaator. Nov`19.

 

Pühapäev, 17. november 2019

Kuhu lähed, Tartumaa bussiliiklus?


Põmm! Bussijaama ja esimesele ettejuhtuvale bussile. Alatskivini.




Tartu maakonnaliinidel on linna sees mitmeid peatusi. Salvest on tõenäoliselt peatus, kus ka maalt tulles linnaliinidele istutakse ümber. Kuid kardan, et see ei toimi. Salvesti peatusest liigub vaid üks linnaliin ja seegi pooletunnise intervalliga. Kindlasti pole see just meeldiv, kui päeva lõikes võid ebaõnnesõdurina kaotada isegi kuni tund aega ootamise peale. Õnneks on maakonnaliinidel siiski linnas muidki peatusi. Peetri Kiriku peatuses liigub üks linnaliin tihedamalt, aga vaid üks. Kuidas saada aga tööle nt Lõunakeskuse piirkonda? Kas peaks lootma, et linnaliinid kordades tihedamaks muutuks ja kataks erinevaid suundi?

Aina rohkem tundub, et Tartumaa bussiliiklus vajab kardinaalset muutust. Muidugi pole võimalik ükskõik mis suuna puhul tagada, et maakonnaliiniga võiks saada kõikjale Tartu linnas, kuid midagi annaks siin teha küll. Kuna bussijaama asukoht tulevikus nagunii muutub, siis tulebki hakata sellega varakult tegelema ja viia bussijaam üle raudteejaama, kaubateede asemel. Kuid see on pikem protsess.
Ometi ei tähenda see seda, et bussidega ei saaks kesklinna. Vastupidi. Isegi kaugliine saab kesklinnani pikendada. Millistes kohtades need peatuks, on iseasi. Kuid ka kesklinn ei pea olema veel kõik. Näiteks Tallinna bussid võivad vabalt alustada juba kuskilt Annelinnast, sõita läbi kesklinna uude bussijaama ja siis juba edasi Tallinna?
Küll aga vajavad maakonnaliinid pikendamist. Kuidas seda teha, on juba keerulisem. Kas kulgedes ringiga ümber linna või suundudes läbi kesklinna? Kus on suuremad töökohad ja kuidas arvestada kooliõpilastega? Kuidas jõuda Koosa suunalt vm Lõunakeskusesse tööle? Maarjamõisa haiglasse? Mujale?

Muidugi on erinevaid võimalusi. Näiteks Alatskivilt 11.25 väljuv buss sõidab Tartusse sisse hoopis teiselt poolt. Ehk rakendadagi erinevaid linna saabumise- ja väljumise trajektoore? Selleks peab aga maakonnaliiklus olema piisavalt tihe, sest hõrendades kardinaalselt tavasuunda, võib hoopis karuteene teha? 

Küll aga on üpris selge, et bussijaam, ei praegune ega uus, saa olla lõpp- ega algpeatus. Eesmärk peaks ju olema inimeste autodest ühistransporti eelitamine ja selleks on vaja kardinaalseid muutusi. Kui nt mainitud liinile 846 lisanduksid peatused Riia mägi, Tartu Jaam jt, kuni Lõunakeskuseni välja, oleks sõitjatel palju paremad võimalused? Samamoodi siis muudelt suundadelt tulevad bussid sõidaks omakorda Annelinnani, Raadini vm? Ühe muudatusega saaks tabada mitu kärbest, sh rongidega ühildamised.

Teise võimalusena on vaja kaaluda maakonnaliinide Tartust läbisõitu, näiteks Kallaste - Ülenurme, Põltsamaa - Luunja, Otepää - Lähte  vm, ehk siis kohalike liinide ühildamist? Siis tekib rohkem peatusi linna sees ja lisaks võimalus mõnessegi muusse töökohta, kooli, haiglasse vm otse saada!? Muidugi peaks siin (tavapärasemates lõpp-peatustes) jälgima ka puhkevõimalusi bussijuhtidele, samuti toidu (sh kohvi) võimalusi.


Kus aga tagada võimalused nii tiheda liikluse puhul peatumisvõimalused kesklinnas? Kas õnnestub laiendada neid võimalusi Kesklinn VI jt peatustes?



Siit edasi kergliiklusteed pole, erinevalt Tabivere suunalt, kus asi väga hästi ära tehtud!  Bussiliiklus aga  Alatskivi suunal on enam vähem, kuid Varnja kaudu vajab siiski kõva muutmist. Nädalavahetusel seal vaid mõni buss. Samamoodi peaks Tartu - Kallaste bussid sõitma kaugemale, Mustvee ja Jõgevani. Kallaste ja Mustvee vahel praktiliselt liiklus olematu, vajaduse kohta sain aga infot seegi kord. Vaja on ka Alatskivi suunalt bussiliine Tabiveresse, nt Tabivere Jaam - Pataste - Alatskivi - Varnja. Hea klapitamise puhul saaks need toimima panna nii, et nt viib  hommikul sõitjad 7. 50 rongile (rong 011), teeb lähipiirkonnas tiiru ja tuleb tagasi kl 8.20 rongi ajaks. Nii saab mõnestki kohast istuda Tartusse minevale rongile ja rongilt tulijad omakorda sõita Alatskivi suunale. Näiteks tiiru läbi Äksi (sealt puudub hommikul vara võimalus Tartusse sõita), sest hädakorral saaks siis Tartusse ka läbi Tabivere.
 Paraku pole kohalikud tegelased suurt millegagi hakkama saanud. Isegi mitte bussipeatuste ehitamisega. Tabiveres võiks öelda, et selle puudumine jaamas on lihtsalt tahtlik tegu! Värskelt detsembrist nii mõnedki muudatused. Näiteks liinid 603, 605 jm. Ometi pole liinile jäävas Kärknas tänaseni peatust Kärkna Jaam, kus buss saaks peatuda, oodata ära rong ja alles siis edasi sõita.Muidugi pole hakkama saadus ka bussipeatuste ümbernimetamisega. Siiani pole Äksi asulas Äksi peatust, selle nimega peatus aga seal, kus peaks olema Äksi Kirik,  Tartus pole Tartu Jaam nimelist jne.
Muidugi eeldab see Tabivere peatuse lisamist kiirrongidele, aga siinkohal on ametnike põhjendused lausa naeruväärsed. Nimelt püütakse väita, et "sõitjaid ei ole ja ei ole ka lähiajal näha nende tekkimist". Sellise põhjenduse andja peaks vallandatama kiiresti kui täiesti ebakompetentne! Tabivere on kusjuures väga oluline sõlmjaamaks juurdeveoliinide puhul paljudest kohtadest.
Kõige muu hulgas on selge ka totrus, et siinsesse piirkonda peab Tallinnast sõitma läbi Tartu!? Tegu ei ole inimtühja piirkonnaga, vaid siin on linnad nagu Mustvee ja Kallaste ning väga palju elanikke. Ka Sibulatee on fenomen, mis saab areneda paremaks vaid hea ühistranspordi puhul.

Ning ei kutsu maakonnaliiklus sõitma siis, kui kuhugi jõudmiseks peab igal juhul ümber istuma ja ehk ka pikalt ootama. Eriti oluline see juhul kui teoreetiliselt tegu potentsiaalse piirkonnaga, kuhu võiksid inimesed hea bussiliikluse puhul tõesti auto koju jätta!


Tundub, et siin on hea kvaliteedi ja hinnasuhe?


Et piirkonnad üldiselt elanike puuduse üle ei kirjuta, on loogiline, et sõidetakse ka väiksematest peatustest ja mitte ainult Tartusse. Tore!



Ning mõnes kohas on vähemalt ruumi ka vastutulijale parkimiseks.













Alatskivi. Siinne käsitööpood on ülirikkaliku valikuga.



Kivi Kõrtsis siis hommikupirukas (väga maitsev) ja kohv.


Sibulamoos ka kaasa.


Ning pilk peale ka soolatopside näitusele.





Samas majas aga ka kingituste pood, kus küll suurem osa kaupu välismaised.






Ka tagasiteel tuli palju sõitjaid. Muide, Varnjasse, Kolkjasse jm väga nädalavahetusel tshillima ei saa minna, vähe busse ja väga pikad vahed.









Ja olgugi, et ilmad sombused, meeldib mulle ikkagi ümbrust vaadata.



Väga heas kohas kunagine kauplus!


Taas tankla, kus pole mõeldud rekameestele. Riik pigistab silmad kinni, selle asemel, et tanklafirmadega koostöös midagi teha.


Siin ka plekk-katus?





Ei paista ka Tartumaal ühtegi asjalikku ootekoda.


Buss, millega tagasi sõitsin, suundus Tartusse ringiga. Jah, sõiduaeg veidi pikem, aga see-eest on see tõestus, et saab ja on vajalik? Erinevaid linna piirkondi ühendada? Tööle siiapoole Tartu otsa sõita muidugi ei saa, sest neid busse vaid üksikud.





Küll aga saab selgeks, et küllaga on siin elanikke, kelle jaoks oleks paremad sõiduvõimalused igati meele järgi. Ning palju ka töökohti.







Aga mis siin ikka. Istusin kohe järgmisele bussile.613, Saadjärve kaudu Tabiveresse. Loomulikult mitte raudteejaama, kuigi just sel ajal sealt rong Tallinna minemas. Ääretu ükskõiksus ikka küll, aga eks asjad alguse saanud RE ja IRL-i valitsemisajast maakonnas pikemat aega. Neile on see ükskõiksus ja hoolimatus eriliselt iseloomulikud. Aga kahju, et ka nüüd ei vaevu keegi valdkonda arendama. Küllap ka Tartu ÜTK juht mõtleb uutele valimistele, kus saab kauneid lubadusi jagada ja samamoodi ka kümned ja kümned kohalikud poliitikud. Piirkonnast Riigikokku valitutest rääkimata.



Hiljuti suhtlusmeedias oli jutuks, et meil kütusehinnad tõusid ja vahe Lätiga suurenes. Kuigi ei tõusnud maksud ega muu. Aga eks see ole ka loomulik, kui uusi tanklaid kerkib nagu seeni pärast vihma. Teise kõrvale. Mis sest, et kliente vähe. Aga kasumi saab kätte, kui hindu kergitada! Sest paraku, kes Eestis tangivad ega need nii kergesti Lätti või Venemaale seda tegema ei sõida!?






Enne võiks siin olla tankla. selle kõrval parkla, ja teeveeres ka lihapood. Muudki vajalikku. Igal juhul oleks ka poele parem koht.


Siin aga on parkla hea koha peal!


Kõiksugu sildid ja viidad tuletavad teel olles korduvalt meelde kui palju siin huvitavaid kohti, aga bussiliikluse organiseerijad seda vist ei teagi!?




Kuidas peaks aga võõram inimene soovides siia sõita, teadma, et portaalis tuleb otsinguks trükkida mitte ÄKSI vaid KESKUS?




Hea bussiliiklus tähendab ka paremat elukvaliteeti maal.





Ja imeilus järvede piirkond!







Siit otse saaks raudteejaama, aga nagu ütlesin, siis kohalike antsude jaoks see oluline ei ole....





Saadjärv






Bussipeatus Äksi asub üle 3 km kaugusel Äksist. Tore ikka küll! Ühe korra marssisin siit minagi selle vahemaa...
























Aga nüüd siis enne rongile minekut siit läbi. Mõni raamat juurde kultuuri- ja UNESCO kirjanduspealinna vaksali reisiraamatukogusse. Mida, tõsi küll, ei ole ikka veel!
 
 

Vaksalis oli aga tore näha, et kohvik endiselt toimib.


Vähemtoredam aga see, et ülekäikusid pole ikka veel tehtud!


Ruumi bussijaama jaoks on siin aga küll.

 
**************************************************
 

Kolmapäev, 6. november 2019

Joodikud kui ühistranspordi ja hoolivuse indikaatorid?


Foto Haapsalu linna FB lehelt.

Teatati, et paigaldatud ajutised BUSSIOOTEPAVILJONID ja rõõmustati, et taas saab bussi oodata tuule- ja vihmavarjus. Tõsi või? Kas nende känkrate puhul paviljon ei liiga luksuslik nimetus? Üle kogu Eesti on mindud valdavalt selliste absoluutselt ebapraktiliste ja sisuliselt mitte millegi eest paistvate "paviljonide" peale välja. Milleks?

Ühe kommenteerija ütlustest tuli taas välja (nagu kordi varemgi ja nagu ka Eesti raudtee puhul), et "paremaid ei saagi paigaldada, kuna hakkavad kogunema joodikud ja noortegängid"! Ehk siis:
PAIGALDAME SELLISED, MIS ISEGI JOODIKUTELE JA PÄTTIDELE EI KÕLBA, aga teavitame, et bussisõitjatel nüüd mugav elu? Kas ikka on siin grammigi mõeldud reisijatele, kes nüüd tuuletõmbuse käes (korduvalt ja korduvalt kogenud, kui ohtlik on tuuleTÕMBUS) ja kuidas ikkagi vihm väiksemagi tuulega peale sajab.

Ehk oleks aeg ausalt tunnistada, et siin on mõeldud vaid rahale ja reklaamifirmadele? Ahjaa, muide, pingid pannakse ikka vihma kätte? Ning ka sõiduplaanide vaatamiseks peab vihma kätte minema? Tõsi, ehk SIIN pannakse uude "paviljoni" ka sõiduplaanid, ei tea. tallinnas seda ei suudeta. Või siis arvatakse, et mingid plaanid ei sobi nii uhketesse paviljonidesse?

Aga ju on see tulus äri?


Bussi ootepaviljonid

Toodame ja paigaldame vastavalt kliendi soovidele bussi ootepaviljone.
Bussi ootepaviljonide disaini saab ära kasutada ka suitsunurkade rajamiseks.

 https://rajatised.ee/bussi-ootepaviljonid/

No näed! Igapäevaselt kasutangi sarnase lahendusega suitsunurka. Tõsi, suurem, aga mured samad - ääretu tuuletõmbus ja vihma sajab sisse....
Reisijate eest hoolitsevad ametnikud aga vist pole neis bussi oodanud?

Kurb...

 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar