Kolmapäev, 22. jaanuar 2020
Suu teeb puhtaks musta südametunnistuse?
Saate alguse kaadrid on sama jubedad kui siinne pilt. Muidugi, oleneb,
kes mida näeb! Minul tulevad hirmujudinad peale kui mõtlen, et leidub
neid, kes ei mõista isegi ühe koorma kruusa kokkuhoiu vajadust!
Algatuseks sellest, kas saalis oli veel ruumi või mitte?
Olgu! Kui "Suud puhtaks," siis SUUD PUHTAKS!
Eestimaa Rohelised ei
olnud saatesse oodatud. Meid ei kutsutud ja kui pärast teema teada
saamist ise ennast pakkusime, öeldi, et stuudio on täis. Mulle tundus,
et stuudios on ruumi küll.
Riigikogu valimiste ajal oli rohelistel väga selge seisukoht selle teema osas ning keskkond oli täiesti ilmselt elevant toas, millest ei saanud mööda vaadata ega mööda rääkida. Spetsialistid ja Elroni esindaja olid pigem mõistliku liikuvuse poolt (suur-suur AITÄH teile!!!) ehk rohelistega ühes paadis (Ain Kendra ehk välja arvatud), aga muu seltskond elab ikka 90-ndates. Yoko Alender oli ka tubli, aga RB toetamine ei tule säästva liikuvuse propageerimisel just kasuks....
Praegune valitsus on minu meelest sundseisus - lubati 2+2 igale poole ja tänu ajakirjanikele arvatakse, et see ongi põhjus miks hääli saadi. See ei ole nii! Saite oma hääled mujalt! 2+2 ei huvita kedagi! Vaja on saada punktist A punkti B võimalikult kiiresti ja odavalt ning selleks on parim viis RONG! Unustage Pärnu kaudu Rail Balticu ehitamine ja tehke korda siseraudteed ja ühendus Berliiniga tekib nagu võluväel läbi Tartu ja Valga.
PPP on muide lihtsalt Rahandusministri diversioon - seda ei juhtu! Eesti maanteede puhul puudub selleks igasugune argumentatsioon ja mõte. Elame kõige tihedama teedevõrguga Europa riigis ja ALATI on alternatiiv maksustatavale teele. Ükski tervemõistuslik ettevõte ei soovi sellist teed ehitada, mida mitte keegi kasutama ei hakka.
Riigikogu valimiste ajal oli rohelistel väga selge seisukoht selle teema osas ning keskkond oli täiesti ilmselt elevant toas, millest ei saanud mööda vaadata ega mööda rääkida. Spetsialistid ja Elroni esindaja olid pigem mõistliku liikuvuse poolt (suur-suur AITÄH teile!!!) ehk rohelistega ühes paadis (Ain Kendra ehk välja arvatud), aga muu seltskond elab ikka 90-ndates. Yoko Alender oli ka tubli, aga RB toetamine ei tule säästva liikuvuse propageerimisel just kasuks....
Praegune valitsus on minu meelest sundseisus - lubati 2+2 igale poole ja tänu ajakirjanikele arvatakse, et see ongi põhjus miks hääli saadi. See ei ole nii! Saite oma hääled mujalt! 2+2 ei huvita kedagi! Vaja on saada punktist A punkti B võimalikult kiiresti ja odavalt ning selleks on parim viis RONG! Unustage Pärnu kaudu Rail Balticu ehitamine ja tehke korda siseraudteed ja ühendus Berliiniga tekib nagu võluväel läbi Tartu ja Valga.
PPP on muide lihtsalt Rahandusministri diversioon - seda ei juhtu! Eesti maanteede puhul puudub selleks igasugune argumentatsioon ja mõte. Elame kõige tihedama teedevõrguga Europa riigis ja ALATI on alternatiiv maksustatavale teele. Ükski tervemõistuslik ettevõte ei soovi sellist teed ehitada, mida mitte keegi kasutama ei hakka.
Vastus saate küsimusele on seega üheselt: "EI!"
PS! Vaino lubas meid tulevikus kindlasti kutsuda saatesse. Jääme ootama.
PPS! Lageraied peab lõpetama!
Nii saade läbi ja minul arvamused kirjas. Aga Laks, keda saates polnud? Väga tore, et ei olnud!
* Millistest spetsialistidest jutt?
* RB toetamine ei tule kasuks, aga .... roheliste arusaam, et Pärnu ei vaja Riiaga paremaid ühendusi, tuleb?* See, kui räägitakse siseraudteede kordategemisest, aga ise ei saa aru sellestki, et Lelle - Pärnu ei ole parim variant!?
* Jutt, et 2+2 ei huvita kedagi, on vale, paraku huvitab see väga paljusid! Kuigi ega nad ise ka aru saa, tõsi küll...
* Mis ühendus Berliiniga läbi tartu tekib? Kas jutt sellest, et tekib
siis kui RB kantida Tartusse nagu rohelised soovivad ehk et kulutused
veel suuremad?* Ükski tervemõistuslik ettevõte ei ehita teed, mida ei kasutata? Mis soga, hr Laks? Ettevõtteid innustab PAPP! ja kasutajad üldse mitte.
Nii et jätkuvalt ei tohi rohelisi võimu ligigi lasta!
---------------------------
Taavi AAS
kurvastab oma jutuga! Kas põhjuseks, et e-valimiste arvuti ees istuvad
suurärimehed? Aas räägib hukkunutest ja ohutusest, aga mismoodi on
4-realine eraldatud rajaga tee ohutum kui 2-realine eraldusribaga?
Järgmisel korral sai selgeks see, et Aas ei kuule või ei taha kuulata,
milliseid ARGUMENTE välja tuuakse. Ta rääkis ikka sõiduajast "ja siin
sõna võtvatest skeptikutest" ning jätkas HÄIRIMATULT! Ka peale seda, kui
keegi (vist Hannes Luts) torkas vahele, et auto saab ju jätta
raudteejaama! Sama jora jätkus, sest 4-maanteed olla ka regionaalne
meede ja see tooks maale elama. Kas Aas teab midagi maaelust? Sellest,
et 4-realiste puhul väga paljude jaoks pikenevad vahemaad? Kaunid ja
esmapilgul asjalikud sõnad, mis uuesti üle kuulates visisevad tühjaks
nagu KE toetus...
Raagma jutu peale pakkus Aas, et Lõuna-Eestist ettevõtjad tahavad ka
kiiresti jõuda kuhugi ning Raagmaa kommile, et kes neil keelab rongile
tulla, vastas, et VAHEL on neil ka kaupa. Aga loomulikult, hr
majandusminister? Kui on kaupa, VAHEL, siis sõitku tühjemal maanteel
autoga, kui aga ei ole, istugu rongile! Kas sellepärast te ei lisagi
Põlva suunale ronge ega plaani Võru raudtee remonti, et hakatakse nägema
- RONGIDESSE TULEKS HIRMPALJU SÕITJAID AUTOROOLIST?
Aas teeb juttu ka ühtsest Harjumaa ja Tallinna liinivõrgust. Seekord ta
ei kasutanud sõna "piletisüsteem" ja siinkohal ma tuletaks meelde, et
enne valimisi lubas ta, et võib olla saavad peagi kõik Tallinnas tasuta
sõita! Aga lubadus osutus populismiks? Tegelikult suunab
majandusminister ikka inimesi autodesse ja selle nimel tekitab veel
kallimaid süsteeme ning tõstab piletihinda mittetallinlastele?
Muidugi püüab Aas ka veenda, et kui isegi raudteele ronge juurde panna,
siis mõne aasta pärast on lisandunud maanteele sama arv sõitjaid, nagu
tuli rongidesse! Kas ta ise ikka saab aru, et see on jama jutt? See saab
juhtuda vaid siis, kui mõelda ei oska! Lisaks rongidele on vaja ka KOGU
bussiliiklust arendada ja siis tuleb ühistransporti kordades rohkem
sõitjaid ja maanteedel väheneb samuti! Mõtetstaud arendamine ei ole
Mäo-sarnased jamad vaid hoopis muud! Juba täna saaks palju muuta!
Alenderi keskkonna jm teemade peale tõi Aas aga välja, et juurde tuleks
arvestada ka RB, ja SIIS kaldub asi raudtee kasuks. Mida jora??? RB on
napakas ja regionaal- ning keskkonnavaenulik projekt! Kuidas ikkagi
majandusministriks saab inimene, kes üldse asja ei jaga? Või on tegu
ikkagi südametunnistuse küsimusega? Raha neile, kes ....? Ja muide,
Rohuküla raudtee on lähimaks 3 aastaks saanud vaid 2 miljonit, eks ole?
Pange tähele, jutt ei ole sadadest vaid peenrahast!!!
Edasi minnes jätkas Aas ikka oma plära Tartu tagamaast...
Merike SAKS
mainib, et reisijate arvu kasv on väga kiire ja suur! Mainib ka 6 uue
rongi hanget. Selge, et 6 rongi on vähe. Aga Eesti Raudteel on plaan
lähiaastatel ka kiirusi tõsta. Tallinn - Narva 4-tee ehitamine ca 457
miljonit. Kogu Narva ja Tartu elektrifitseerimine ja teise tee ehitamine
maksaks 405 miljonit! (Sauk aga parandas, et see summa maanteedele
kulub ILMA Narva suunata). Luts viitas õigele lähenemisele, mis raudtee
investeeringuid veelgi vähendaks - vaja pole terves ulatuses vaid võib
piisata paari-kolme jaamavahe kaheteeliseks ehitamisest. Täpselt!
Priit SAUK
on vist tõesti üks väheseid ausaid siin saates? VAJADUST ju ei ole
4-realiste järele, ammugi mitte sadade miljonite kulutamisele!? Huvitav
muidugi küsimus, et miks Kose lõiku nii kaua ehitatakse. Eelkõige selle
pärast, et see on SUURehitus! Ja selle pärast, et seda ehitatakse kas 2
või 4 korda SUUREMANA kui vaja!!!
Sauk ajab seni üllatavalt asjalikku juttu, aga pange tähele, alles MULLU
hakati mõtlema sellele, et vaadata, kus ja mida arendada eelkõige!. Üle
20 aasta on sellest räägitud, aga Maanteeamet on nagu munas kana
toimetanud? Krt, ma olen ka pea kogu selle aja kirjutanud ja selgitanud
Maanteeameti kulidele, kuidas teha rongipeatusi jpm, aga no ei jõua
mitte midagi kohale?
Sauk samas küll veidi liialdab, keskkonnaga arvestatakse meil ikka liiga vähe.
Kuid Sauk tõi ka välja selle, millest ma rääkinud - koos kogujateedega sisuliselt ehitame 3+3!
Vaino küsis aga selle kohta, et võidad vmaanteel 10 minutit, aga linnas
kaotad selle ummikutes, Sauk selle ohuga muidugi nõustus. Ja lisandub ka
Tallinna väike ringtee ehk veel suurem raha!
Andres METSOJA
on muidugi poliitik, kelle jutu võiks ka vahele jätta. Muidugi ei oska ta ka põhjendada, miks ta autoga sõidab?
Rääkis ka PPP-st seda kiites ja lisab, et kõrvalteede arvelt ei tohiks
midagi teha. Tühi jutt. Tõi mängu ka Haapsalu raudtee, mis alles hiljuti
"olla olnud väga halb mõte, aga nüüd räägitakse, tore, ehitame
raudteid". Hr Metsoja, Haapsalu raudtee on Isamaa poliitikute arvates
halb mõte, aga teadaolevalt on Isamaa olnud see, kes ühistranspordi
vajalikke asju torpedeerinud ja halvustanud! Ehk et raudtee on halb mõte
ikka asjatundmatute arvates! Aga üks aus ütlus siit välja tuli,
Metsoja: "Ma ütlesin, paneme Lelle - Pärnu raudtee kinni, sest kahte
raudteed pole vaja!" Nii, Metsoja oli siis üks eestvedajatest?
Muide, jutt, et "küladest vaja teid, et pääseda trassile" meenutab, et
Kõnnu külast ju ka Metsoja mahitusel ei saanud enam rongile!?
Yoko Alender
kas räägite ausalt või opositsioonipoliitikuna? Ja pensionärid tulevad
Pärnusse rongiga? Millise rongiga? Selle, mille Kallas pooletoobiselt
projekteerituna Euroopas läbi lasi? Või peate silmas, üherealist, 2-3
korda odavamat ja kordi odavamat ka tulevikus, ülalpidamisel? Et siis
kõigepealt maksame abirahad tagasi Euroopa suurettevõtjate kaudu, lisame
oma inimeste raha ja hiljem maksame elu aeg veel peale? Ja pensionär,
viie rikkama riigi hulgas, jõuab rongisõidu eest Pärnusse maksta? ROOTSI
pensionär (kellest Metsoja pobises) ehk tõesti!
Alender üllatavalt hea jutuga seekord tõi välja ka selle, et teede
ehitamisel kasvab autode arv ka Tallinnas ja ühistranspordi eesmärgid
jäävad saavutamata! Olen kindel, et Aas ei saa ka siin asjale pihta....?
Ja need sõnad jooksidki mööda külge maha!
Alender tõi näiteks ka kohaliku bussiliikluse ja selle halvenemise.
Huvitav, kas opositsioonis olles räägitaksegi sageli õiget juttu, aga
võimul (isegi 17 aastat) olles muutuvad asjad üldjoontes vaid halvemaks?
Kuid ühe väga olulise numbri tõi Alender lõpupoole välja - ERAAUTO
SEISAB 94% AJAST!!! See peaks kõvasti mõtlema panema küll. Me ehitame
teid ja parklaid selleks, et keegi saaks murdosa päevast sõita?
Saatejuht Vaino aga katkestas nii olulise jutu!
Indrek ALLMANN - jah, reisijate koha pealt on iga kell tulevikku silmas
pidades raudtee mõttekam! Muide, äsja keegi FB-s kommenteeris, et mis
kasu on raudteest neile, kelle kodu sellest kaugel!? Tegelikult, on üks
suur kasu! Ehitades raudtee põhisuundadele läbimõeldult, pole vaja ka
4-realisi maanteid. Mis siis juhtuks eelkõige? Raha JÄÄKS ÜLE! Ja selle
eest saab paremaks teha just nimelt nende kantide teid, mis raudteest
eemale jäävad. Pole vahet, kas paremaks selleks, et otse linna sõita või
hoopis tulla autoga rongijaama, et rongile istuda!
Hea ka, et ta tõi välja ka Tallinna linnaosade ühendamist ehk suure osa
autosõitjatega seonduvat. Ning väga õige märkus, et koduuksest
ühistranspordini peab olema lühike maa.
Hannes LUTS
ütles seekord kuldsed sõnad - ei ole ühtegi probleemi, mille jaoks need maanteed oleks tõhusaim lahendus!!!
Peale Taavi Aasa jora tõi Luts ka iseloomustava Sitsiilia näite - ropult
makstakse ikka peale! Kuskohast Aas võtab selle pealemakstava raha
Eesti tingimustes?
Saate lõpus tõi õigesti ka välja, et tasuvust näidatakse säästetud aja
arvelt, kuid miks ei vaadata muid asju nagu keskkonnamõju ja ka
linnaliiklust ehk et .... istumegi ummikutes....
Garri RAAGMAA
tuletas meelde mulle, kuis Aas rääkis ka Tallinna ja Tartu VAHEL
elavatest inimestest. Näiteks Kose kandis? Neid, kelle jaoks
bussiterminal viiakse kilomeetreid eemale? Aga jah, kulutame
hiigelsummad, kuid sõiduaeg peasuunal lüheneb vaid veidi!? Ning talvel
ei lühenegi?
Raagma tuletas uuesti meelde Lõuna-Eesti mängutoomist ja ütleks, et
oleks tore, kui sealt saaks Ülemistele lausa 1,5 tunniga. Muidugi on see
puhas demagoogia, sest see läheb nii kalliks!
Üldiselt aga nõrk mulje - justnagu peamine oleks midagi välja öelda tõsise näoga....
Joel JESSE
räägib raud- ja maanteede komplekssest lahendusest kiire raudtee ja 2+1
maantee. Kuskohast võtta maanteede jaoks mitu korda rohkem materjale?
Kendra jutu peale räägib Jesse, et IKEA asukoht oli IKEA otsus. Ja siis?
Et siis kui keegi siia tuleb, siis ehitagu IKEA või Pühajärve kaldale
või Soomaale, Tõramaale? Ja kui me tema sõnul lubame isetegevust, siis
autokeskse tuleviku ka saame? Aga selgroogu HOVL esimehel pole? Et oleks
ka selgelt öelnud: SUURettevõte saab koha vaid sinna, kus on raudtee!?
Pehmode tõttu ju saame selle autokeskse elukeskkonna!?
(Minu märkus siia vahele - mõni aasta tagasi keegi soovis ehitada suure
meelelahutuspargi, vist dinosaurustega seoses ja ka sinna, kuhu pole
normaalset ligipääsu. Hea, et ei ole ehitatud)
Siim POHLAK sügeles juba Lutsu jutu ajal ja siinkohal tuli välja jutuga,
et maal ei ole autodele alternatiivi. Kuigi meeldiks rongiga sõita,
siis raudteevõrk hõre ning Türi - Tamsalu raudteed ju uuesti ei ehitata.
Aga kulla mees, kas natuke rohkem ei ole fantaasiat? Näiteks, et Paide
piirkonna, millest oli juttu, bussiliiklus on ju nagu haige lehma
unenägu? Jah, mida kaugemale raudteest, seda aeganõudvam autoga (Türile,
Tamsallu jm) saada. Kuid üldjuhul ka, mida kaugemale raudteest, seda
vähem elanikke!? Ning kui 4-teede arvelt õnnestub sadu miljoneid kokku
hoida, siis saavad ju ka need maanteed paremaks, mida mööda rongile ja
MUID ASJATOIMETUSI ajama sõidetakse? Mugavamalt, kiiremini, ohutumalt?
Ja muide, raudteid tuleks juurde küll, kui RB asemel ehitada normaalne
raudtee kõrvuti Pärnu maanteega? Selle mõjuala oleks ju üpris lai?
Keegi torkas vahele, et siis võiks kohalikke teid remontida ja Pohlaku sõnul "nad seda ka teevad"!
Kohalik tee juba möödunud sajandist tänaseni. Foto: Laur L.
Muidugi oli Pohlakul õigus kui ta ütleski, et möödunud aegade jooksul
bussiliiklus halvemaks muutunud. RE võimu ajal? Kahju, et Isamaa
demagooge kohal polnud! Või, oot-oot, Metsoja ju oligi! Ainult sõna ei
saa kuidagi...
Pohlak tõi ka näite, kus sõitis Tartusse Raplamaalt, jättes auto
Ülemistele. Miks aga Raplamaalt ei saa hea bussivõrku tagades bussiga
OTSE Tartusse? Või miks kulutada üle kolme tunni kui võiks sõita Raplast
rongiga Türile ja sealt bussiga Põltsamaa kaudu Tartusse? Veidi üle 2
tunni vaid ju!? Ning buss peatuks Tartus paljudele vajalikele kohtadele
hoopis lähemal? Ja Raplamaalt ju nagunii ei saa kuidagi otse mööda
4-teed Tartusse?
PPP on aga finantseerimishange, ehk et konsortsium on veel vahendaja,
lisaks muule kasumile pikaajaliselt? Ehk siis ikkagi väga kallis lõbu!?
Ain KENDRA soovitab ka raud- ja maanteed koos vaadata ja toob näiteks
IKEA. Tõepoolest, milline saabas planeerib selle sinna, kus pole
raudteed? Ning kas see oli maakonnaplaneeringus sees, nii suur ettevõte?
Jutuks tuli ka 2+2 ja 2+1 hinnaerinevus ja Ain jõuab selgitada
erinevaus, nagu meil oleks vahe rahaliselt 10%, Rootsi eksperdi sõnutsi
kuluks vaid kolmandik rahast. Erinevus tuleb vana tee laiusest, mida
siis laiendatakse. Oleneb kui palju. Seega, meil pole vaja enamasti
mitte 2+1 teed laiusega 14 meetrit vaid vana tee baasil säästa! Kas
ehitades laiema 1+1 või jätta vana maantee vähese laiendamisega kaheks
reaks ja ehitada vaid ÜKS UUS RIDA! Sellest ei taha keegi rääkida, et
see oleks igal juhul kordades säästvam! Ja kui 2+1 meil on kitsas ja
ohtlik siis .... miks üldse möödasõite prioriteediks seada?
Kaspar Oja
räägib PPP-st. Ja sellest, kui palju oleme nõus maksma või vähema
pensioniga nõus või koolidele vähem raha. Tõi ka hea näite, et kui
eurorahad oleks meil laenuks, oleks see 37% meie SKP-st!!!
Britt-Kathleen MERE
tõi mängu mure, et rongist loobuvad paljud seetõttu, et rongiga sõidavad
liiga paljud ehk et ruumipuudus, mis toob kaasa ebamugavusi. Saks
nõustus, et lisarongid pidanuks juba kohal olema, täna.
Gemma Bernadette KITS
puhul on üllatav (tänapäeva noorte arusaam?), et autokasutajate arv
paratamatult kasvab. Kas EKRE-s ei õpetata oma liikmetele, et mõtlema
peab säästmisele?
Jaanus REMM
kui ennast loodusinimeseks defineeriv - aeg sõnavõtuks jäi liiga lühikeseks ja mõte hajus laiali.
____________________________
Üldiselt usun ma aga, et mõnegi puhul ei ole
põhjendused - aeg, ohutus jm - üldse olulised, sest eesmärk on mingi
müstiline majanduskasv tegelikult läbi suure raiskamise ja keskkonna
täieliku rikkumise. Raha kantimisega kellegi taskusse....
Millal ärkab südametunnistus või muutub hoopis aina mustemaks?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar