kolmapäev, 12. aprill 2017
Mida suurem metsaomanik, seda vähem looduseinimene?
Põld annab tulu ja mets annab tulu. Mõlema puhul on selge, et äärmusesse
kaldumine oleks hukutav, ei tohiks olla metsa ega ka põldu "liiga
palju".
Nii on aga äärmuses ka meie metsateema. Metsaärimehed näevad enamasti metsas ainult raha ja suurte raiete vastastes vaid tüütuid sääsepirina tekitajaid ning mõttetuid emotsionaalseid inimesi? Raievastased omakorda (äärmuses) vaid kellegi ükskõiksust ja hoolimatust? Tegelikult on tõde kusil keskel. Me ei saa eeldada, et metsa raiutaks vaid NATUKE. Sest elu vajab elamist ja puit on nii soojaallikaks kui ka tarbeesemeteks. Aga ometi ei saa me ka lubada endale liiga suurt raiet, hoolimata sellest, et mõnekümne aastaga on justkui metsa pindla tugevalt suurenenud. Ja mis siis kui on? kas meil on siis juba metsa liiga palju?
Nii on aga äärmuses ka meie metsateema. Metsaärimehed näevad enamasti metsas ainult raha ja suurte raiete vastastes vaid tüütuid sääsepirina tekitajaid ning mõttetuid emotsionaalseid inimesi? Raievastased omakorda (äärmuses) vaid kellegi ükskõiksust ja hoolimatust? Tegelikult on tõde kusil keskel. Me ei saa eeldada, et metsa raiutaks vaid NATUKE. Sest elu vajab elamist ja puit on nii soojaallikaks kui ka tarbeesemeteks. Aga ometi ei saa me ka lubada endale liiga suurt raiet, hoolimata sellest, et mõnekümne aastaga on justkui metsa pindla tugevalt suurenenud. Ja mis siis kui on? kas meil on siis juba metsa liiga palju?
Metsa õppeleht (?) "Sinu Mets" on mul ees. Väljaandja SA Erametsakeskus.
Et mulle loodus meeldib, siis muidugi hakkasin seda kohe lugema. Üks
esimesi lugusid oli OÜ Karo Mets juhatuse liikmelt Runo Ruubel`ilt "Kõik
eeldused olla õnnelik". Väga intrigeeriv pealkiri! Milles see õnn siis
seisneb? Võimaluses käia srrtes metsades? Või rahas? Võib eeldada
muidugi, et see lugu on samasse auku, nagu metsameeste lood ikka?
Ruubel kirjutab selles, et meil on 4 sorti metsaomanikke, väikeomanikest
RMK-ni. Nii see on. Kas meie metsadel on head omanikud? Ruubeli arvates
on. Ma eeldan ka, et on. Milline on hea omanik, on aga päris lai
mõiste. Kas hea on omanik siis, kui ta raiub, istutab, hooldab ja jälle
raiub? Võimalik! Kas hea omanik on see, kes märkab ka putukat ja teisi
inimesi? Kindlasti on. Aga Ruubel seda masti mees ei tundu olevat! Korra
ta küll mainib "erilist sidet", mis võib (väike)metsaomanikul tekkida.
Suuromanikul ei teki siis? sageli tundub küll, kui selliseid kirjutisi
lugeda.
Asi läheb aga väga põnevaks! Ruubeli kirjatüki ühe lõigu alapealkiri on
"Arusaamatu avalik huvi"! Mis jääb siis metsaärikale arusaamatuks? Tema
arvates on suureks probleemiks, et "metsaomaniku õigus omi metsi
vallata, kasutada ja käsutada kipub uppuma piirangutekoorma alla"!
Esmatähtis olevat riigi, riigiametniku jaoks väidetavalt ARUSAAMATU
avalik huvi! Tsiteerin: "Kaitsepiiranguid seatakse ilma
sotsiaalmajandusliku hinnanguta, omaniku huve arvestamata ja
kompenseerimsimehhanismideta, justkui oleks tegu üldrahvaliku omandiga".
Olen nõus, et kohati võimutseb bürokraatia, isegi keskkonnaametnikud ja
looduskaitsjad käituvad vahel liiga bürokraatlikult ja ehk viimased
lausa egoistlikult. Aga seda vaid VAHEL! Sellest peab üle saama ja
rohkem peab arvestama kõigi osapoolte huvidega. Ka selle "arusaamatu
avaliku huvi" osapoolega. Aga selle poolega Ruubel ei taha vist kohe
ÜLDSE arvestada? Eramets tõepoolest ei ole üldrahvalik omand. Kuid
sisuliselt MAA, millel mets kasvab, ongi KOGU RAHVA OMA! Sest sellel
toimuv mõjutab kogu riiki ja rahvast, meie kõigi keskkonda! Looduse HUVI
ei pea Ruubel aga millekski?
Minule avalikkuse huvi küll arusaamatu ei ole. Teades mõnevõrra, kui
oluline on TEGELIKKUSES LOODUSE MITMEKESISUS, on minu huvi lähtuv suures
osas just sellest. Ning teades, et selle kahjustamine võib hukule
kaugeimas perspektiivis määrata kogu inimkonna, on huvi veelgi enam
põhjendatud. Liik liigi järel loodusest kadumas tekitab lumepalliefekti
ja lõpuks on jäänud mingi üksluisus, mis ei lase isegi põllult enam
saaki saada. Toitu. Mis kasu on siis rahast? Tsiteerin: ".... Väga
sagedased on näited, kus selliste piirangute ainuke tulemus on
metsakoosluse hävimine, või olulisel määral kahjustumine, piirangu
tulemusen on kaitstav loom, lind, putukas või taim ka haihtunud"!
Teatud määral on tal õigus. Kuid autori ÜHEKÜLGSE JA PUUDULIKU ARUSAAMA teeb ülihästi selgeks teine äärmus. Asendage selles lõigus sõna "piirangud" sõnadega "piiranguteta vabadus" ja tulemus on täpselt sama!!!!
Teatud määral on tal õigus. Kuid autori ÜHEKÜLGSE JA PUUDULIKU ARUSAAMA teeb ülihästi selgeks teine äärmus. Asendage selles lõigus sõna "piirangud" sõnadega "piiranguteta vabadus" ja tulemus on täpselt sama!!!!
Muidugi laskub Ruubel juba magedale tasemele, väites et ""Tänapäevale on
iseloomulik, et äsja Laulukarusellist tulnu tüdrukukese või rahvale
tuntud "näosaate on" emotsioonikas mõtteavaldus kaalub avalikus ruumis
"Metsajürkade" õpitud ja aastakümnetega omanadtud tarkused, mida saadab
aastasadade pikkune metsanduslik kogemus ja teadustöö....". Ah et
emotsioonid on siis lubamatud? Tuleb minna ikka emotsioonitult, saag ja
kirves käes, metsa?
Kõigele lisaks ütleb Ruubel ühe väga huvitava lause:
"ERIALAFANAATIKUTE TAOTLUSED PIIRANGUID KEHTESTADA ON SEOTUD NENDE FINANTSHUVIGA FONDISEST ENESE ÜLALPIDAMISEKS RAHA TAOTLEDA...."
"ERIALAFANAATIKUTE TAOTLUSED PIIRANGUID KEHTESTADA ON SEOTUD NENDE FINANTSHUVIGA FONDISEST ENESE ÜLALPIDAMISEKS RAHA TAOTLEDA...."
Nojah, eks ole ka selliseid inimesi! Kui ma aga olen koos olnud
looduseuurijate ja -kaitsjatega, ornitoloogide ja teistega, siis
tunnistan ausalt, mõnedki neis elavadki selle alaga tegelemisel,
"fondiest" saadud sissetulekust. Palgast, mida saadakse looduse
kaitsmise, uurimise, tutvustamise eest. kas see on ebanormaalne?
Kindlasti mitte, töö nagu iga teinegi. Aga ÜHTE asja olen ma eriti
tähele pannud - need inimesed valdavas enamuses on emotsionaalsed, kui
räägivad LOODUSEST. Mitte rahast, see teema tuleb harva jutuks.
Põhiteemad on hoopis uus avastus, põnevad kohtumised, looduse
emotsioonide tunnetamine. Asjad, millest Ruubel vist mitte midagi ei
tea. Vähemalt lahmimise ja süüdistamise järgi jääb väga tugevalt selline
mulje.
Lageraie teemalgi tuleb juttu. No ei saavat Eestis mets otsa! no muidugi
täielikult ei saa! Ega me pole Taani 300 aastat tagasi ju! Mõni
metsatukk Krivasoo taga ikka alles jääb!
Lugu värskes Eesti Looduses. Kui metsamaast on paarikümne aastase
aktiivse raie järel alles alla 50% küpsevat metsa, siis kui palju
jõutakse raiuda järgmise 20 aasta jooksul, eriti kui soovitakse
raiemahtu veel kasvatada? Kas keskealised metsad TÄIES ULATUSES on 20
aasta pärast raieküpsed? Siis metsa justkui oleks!? Aga järgmise
etapina, ikka 20 aasta pärast, hakatakse silma viskama juba
noorendikele? Alaealistele? Siis vähendatakse kuusikute raieküpsust
40-aastani?
Vahelduseks ütlen, et ühes asjas olen Ruubeliga ühel nõul.Raiesmikkudel
on oma võlu! On parem võimalus loomi näha, ka linde. Saab ka maasikaid
ja vaarikaid. Sellest meil ei räägitavat, vaid ikka sellest, kui kole on
pärast lageraiet. On kole. Sageli hoolimatu suhtumise, risu metsa
jätmise ja suurte roobaste pärast. Aga kui mõnekümne aasta pärast on
meil VALDAVAS ENAMUSES vaid noorendikud, kus on siis maasikad ja
vaarikad? Kus on metsloomad? Putukad, linnud?
Muidugi jõuab Ruubel järelduseni: IGAL JUHUL VÕIKS ROHKEM RAIUDA!
Ja metsateemal võtvat sõna, emotsionaalselt, lugupeetud
kultuuritegelased, õpetajad, arstid....kes samas kurdavad oma valdkonna
larahastamist. Ometi maksis Karo Mets sadu tuhandeid eurosid makse. See
ongi tubli tegu! Kas aga makse võiks maksta ka loodusturismiga
tegelejad? Et õpetajad, arstid, kultuuritegelased ja METSAMEHED saaks
puhata? koguda metsast positiivseid EMOTSIOONE. Kuidas saavad aga nemad
makse maksta, kui loodus on muutunud üksluiseks? Kas viime oma turistid
vaid NOORENDIKESSE?
Ei, me vajame kõike ja mõõdukalt! Mitte mingil juhul ei tohi anda piiramatut vabadust metsaärikatele! Sest siis pole peale kadunud loomade, lindue, taimede, seente enam ka METSA!!!
Ei, me vajame kõike ja mõõdukalt! Mitte mingil juhul ei tohi anda piiramatut vabadust metsaärikatele! Sest siis pole peale kadunud loomade, lindue, taimede, seente enam ka METSA!!!
Kas tõesti on nii, et mida rohkem hektareid on sul metsa, seda vähem on
sinus looduseinimest? Tundub küll.. Kui loed metsaärimeeste kirjutisi.
Lugege ise ja tundke, kui olete suutelised eristama raha emotsioonidest,
ilust ja naudingust!
Kuid viimase lõiguga olen taas nõus. Jah, Eesti nokkija võiks olla
kiired ja TARGAD otsused, konsensus, mitte konflikt Kõikjal ja kõiges!
Ka metsas. Siis on meil tõepoolest eeldused olla õnnelikud!
***************************************************
neljapäev, 20. aprill 2017
Eesti metsa abiks ei tohi mitte vaiki olla.
Lea Tammik kasutajale Eesti Metsa Abiks
Suur
Reede. Kell 9 õhtul RMK usinad töösipelgad ei pea pühi. Ootan läbipääsu
külavaheteel pea 15 minutit, meie kohtumine autojuhi Igoriga on
plahvatusohtlik. Minu ootamine tema järele ja temale seega kannatuste
tekitamine ei olnud minu poolt õige tegu, Igori arvates on mul nii suur
auto, et peaksin sellega mööda põldu sõitma. Ja tegelikult see tee
polegi mingi magistraal ja siin ei peagi sõitma. Tee sobivus sõitmiseks
ei olnud küll tõesti enam suurt parem kui põllul. See selleks.
Mul ju suur auto. Sain kuidagi lõpuks mööda ja sisenesin raielangile.
Raielank, mis huvi äratas, ei olnud siiski RMK oma. Oli küll juba päris
pime, kuid seda hirmsam tundus vaatepilt. Kauguses haukusid rebased (mis
ei olnud muidugi hirmus). Mu ees laiutas laga, toikad, rööpad,
purustatud istikud, pikali tõmmatud noored kuused, oksahunnikud,
mudamülkad. Pisarad voolasid. Siin oli mullu mitme ümbruskaudse küla üks
kahest väikesest mustikametsast. Üks minu suvistest lemmikkohtadest.
Teine mustikaosakond on samas rabametsas, RMK majandada, ja selle
säilimine ei ole veel tõestatud, sest ka sellel alal on peal lageraie
luba ja sinna langile ma veel ei ole jõudnud. MÕTLESIN, MIDA TEHA. Olin
šokeeritud metsaga nii brutaalsest ümberkäimisest ja loomulikult ka
mustikametsa kadumisese võimalusest. Lugesin läbi veelkord metsaseaduse
ja METSA MAJANDAMISE EESKIRJA, kas oleks kuskilt kinni hakata.
Helistasin valda keskkonnanõunikule (kes, tuli välja, ei tegele
metsaga), Pärnu Keskkonnaameti Pärnu-Viljandi regiooni metsanduse
spetsialistile, Vändra metskonda ja Keskkonnainspektsiooni. Sain aru, et
ei olegi olemas mingeid positiivseid väljavaateid, kõik minu agrumendid
ja viited ja palved ja manööverdused lükati ümber, kõik on seaduslik,
va rööpa sügavus ja istutatud taimede sodiks sõitmine. Elanikke ei pea
kaasama, kui mustikamets ei ole aknast näha . Keskkonnainspektsioon
tuleb peagi kohale ja kontrollib, kas minu hinnang tolle erametsa
majandamise käigus metsa majandamise eeskirjaga vastuollu minemise
suhtes on tõene või mitte. Minu silma järgi olid rööpad tunduvalt üle 30
cm, seega väärteo algatamiseks peaks olema alus. Järgmisena üritan
RMKga mutsikametsa asjus läbi rääkida, aga selleks pean esmalt teada
saama, kas mets veel üldse alles on. Homme asun selle teema kallale.
Loodan et ON ALLES ja ON VÕIMALUS. Ning need, kes metsa ei oska
väärikalt majandada, saavad karistatud. Inga Raitar,
oponeeriks nüüd Teile, et ma osalesin Tallinnas mõlemal ühel ajal
toimunud meeleavaldusel, jõudsin Pärnumaal maakodus kraaviääred
puhastada, peenrad kaevata, kanaaeda teha ja lõpuks jõudsin ka metsa. Ja
seejärel ei jäänud metsaservale nutma ja FB kurtma, vaid esimesel
võimalusel uurisin, helistasin, kirjutasin, saatsin materjale... ma ei
tea, kas midagi muutub, aga ma usun ja teen kõik selleks et muutuks. Ja
tean, et paljud siin teevad samamoodi, ning kui veel ei tee, siis
hakkavad tegema, lihtsalt hoog on vaja sisse lükata. Negativism on
viimane asi, mida me vajame.
Vaatepilt
Metsanurme-Üksnurme ajaloo- ja loodusõpperajal sel nädalavahetusel,
aprillis 2017. Juba esimesel paaril kilomeetril haigutasid ürgmetsade
keskel kolm (!!!) tohutult suurt, värskelt raiutud lagendikku. Kaugelt
naasnud ja ilmselgelt segaduses linnud tiirutasid kurvalt oma kadunud
suvekodude kohal..
http://maaleht.delfi.ee/news/lehelood/koik/eesti-metsad-muutuvad-tasahilju-uhetaolisteks-tselluloosipoldudeks?id=77917612
Vahelduseks ilu!
**********************************************************
Padurohelised metsamajandajad - äärmused ei vii paradiisiaeda.
Eesti mets rünnatakse! Kordan, Eesti metsi rünnatakse!
Ma pole metsateadlane, küll aga selgelt metsarahva üks liikmetest. Ja
looduseinimene. Oleks vist vaja meil tulevikus mitte erakondi, vaid
hoopis hoidjaskondi!? Erakond meenutab juba liiga palju era-terminitega
seotud asju, kuni egoistliku mõttemalli ja omakasuni välja. Piire on
muidugi raske tunnetada ja märgata. Õnneks mitte alati.
Toomas Jüriado (selgelt looduseinimene) küsitles kunagi Eerik Leibakut (selgelt loodusteadlast).
Kurvaks tegi pigem meie metsateadlaste suhtumine: nende seas
on mujal maailmas tunnustust leidnud tänapäevased põhimõtted
väga visad juurduma. Selle asemel, et vanu arusaamu tasahiljukesigi
muuta, otsitakse pigem põhjendusi ja ettekäändeid
senistele tööviisidele. Näiteks on õpetatud
mehed tõsimeeli väitnud, et lageraie põhieesmärk
olevatki maastikulise mitmekesisuse tekitamine metsamaal! Loodetavasti
mõjutab ehk zooloogia ja botaanika instituudi liitumine
põllumajandusülikooliga soodsalt tulevaste metsameeste
loodus- ja keskkonnakaitselist haritust. Ei saa ju inimesi süüdistada
selles, et 90% ja rohkemgi nende õpinguist rõhus
metsa majandamise utilitaarsele poolele. Pisut loodan ka Eesti
ja Taani keskkonnaministeeriumide koostööle selgitamaks,
milliste metsatüüpide võtmealasid tuleks veel
kaitse alla võtta. Paraku tuleb metsameestega praeguseni
väidelda teemal, miks neid puutumata metsaalasid ikkagi
üldse vaja on...
Kuidas eristada looduseinimesi, maahoidjaid äärmuslastest? See tundub
päris lihtne, lihtsalt tunneta, kelle jaoks on olulised kolm asja - maa, rahvas ja tulevik!
Tegelikkus on aga palju keerulisem, väga paljud, ka rohelised, räägivad
neistsamustest asjadest väga sageli. Ometi ei tekita paljud neist
usaldust - liiga äärmuslik tundub väljahüütav olema. Mitte vast nii
äärmuslik, kui loomakaitsjatel, viimaste teod ja ütlemised pigem
peletavad neis eemale. Aga peletavad eemale inimesi ka rohelised. Miks
on EER-i toetus nii madal? Kas selle pärast, et pole usaldust või
sellepärast, et paljud inimesed ei oska tunnetada looduse tähtsust? Oma
roll on mõlemal.Looduseuurijadki on kurtnud, et tänapäeva noorte hulgast
ei paista piisavalt peale tulevat erinevate valdkondade uurijaid.
Ometi, näiteks Tallinna Ülikooli üliõpilastel on vedanud, neil on
selline õppejõud, nagu Tõnu Ploompuu. Tõsi, olen viimasel ajal kuulnud
isegi seda, et teda ei saavat tõsiselt võtta, kuna ta on ennast selgelt
määratlenud "erakonnaliselt". Ja see on siis tõsiseltvõetav põhjendus,
või? Iga inimene võib püüda midagi päästa, millegi eest seista ka
erakonna liikmena. Seda enam, kui ta sisimas on hoopis hoidjaskonnaline.
Ja mina usun, et on.
Ja mis eriti oluline, ta oskab (see artikkel tõestab seda) näha nii ühe kui teise "äärmuse" vajadusi!
http://maaleht.delfi.ee/news/lehelood/koik/eesti-metsad-muutuvad-tasahilju-uhetaolisteks-tselluloosipoldudeks?id=77917612
Artiklis olev kaart on muuseas heaks illustratsiooniks, mis näitab, et
kuigi suhteliselt värskeid raieid ei olegi nagu eriti palju, aga need on
ju tekkinud viimase 10, maksimum 20 aastaga? Ja kui alluda metsaärikate
diktaadile, suurendades raiet (koos raieküpsuse alandamisega), toob see
kaasa selle, et "lageda" protsent suureneb veelgi! Seda enam, et mitte
kõik see, mis kaardil roheline, ei ole kaugeltki lähedal uue küpsuse
saavutamiseni! Aga Tõnu parim ütlus on tsitaat:
"Metsatöötajate võitlus oma töökoha
säilitamiseksüleraietega on võitlus enda peatse tasuta vallandamise
eest. Iga üleraie hektariga hävitatakse tükike stabiilset kümmekonna
aasta järgset töökohta. Kui metsad muutuvad malelauataoliseks, on
jõutud töökohtade likvideerimiseni - senistele metsatööstusvõimsustele
pole enam ka peenpalki endises koguses võtta....."
Midagi paremat annab välja mõelda. See meenutab vägagi paljude kalurite
ja kalaärimeeste suhtumist, kus seistakse ikka suurema püügi eest ja
arusaam loodusest, on puudulik.
Tartumaale planeeritakse uut suurt metsatööstuse ettevõtet. Heakene
küll, Kohava ja Polli väidavad, et nad on padurohelised ning tehas vajab
vaid seda puitu, mis praegu töötlemata-väärindamata välismaale läheb.
Ehk ongi see tõene? Ja ehk ongi ÜKS selline tehas meile vajalik? Sest
majandus vajab ettevõtlust, inimesed vajavad palka, riik vajab maksuraha
jne. Aga kas me saame seda uskuda? Grupis Eesti Metsa Abiks on väga
palju juttu metsa teemal. Ometi, sealgi on sageli tunda äärmusluse
hõngu! Vähemalt nii kiputakse süüdistama. Ollakse ju väga
emotsionaalsed, räägitakse paljust, aga vahel tundub selle tõttu sisus
olema vajakajäämisi ning mina, kes ma pole majandusinimene, ei saa
selget arusaama, kui palju me peaks kartma just seda tehast. Seega pean
iva leidmiseks püüdma rohkem lugeda nende artikleid ja arvamusi, kes
toovad konkreetseid numbreid ja näite. Muidugi on näited ka pildid
lageraielankidest, aga need on siiski emotsionaalsed, vaid piksel
üldisest pildist. Mis paneb südame valutama, kahtlemata, kuid ei anna
siiski suuremat pilti välja. Kuid olulisim selles grupis on hoopis see,
et need inimesed (absoluutselt kindlalt valdavas enamuses hoolivad
inimesed) vaidlevad "äärmuslastega", ise sellesse kuulumata. Näiteks
keskkonnaminister pomerantsiga. Miks see on oluline? Sest kui
arvamusliider (jutumärkides või ilma, minister või ajakirjanik või kes
iganes) on tõestanud ROHKEM KUI KORRA, et ta ei oska mõista reaalsust,
on see inimene tõestanud, et ta ei ole ka loodusehoidja. Ega siis ka
rahva, maa ja tuleviku eest seisja! Ja Pomerants on juba minu jaoks 2
korda ämbrisse astunud. Suurde ämbrisse (väiksematest ma ei räägi, nagu
näiteks suhtumises päästeameti olukorra halvendamine jm) - RB praeguse
variandi toetamine ja asjasse süüvimata ka Haapsalu raudtee
mahategemine.
Aga uus tehas? Jääb see ainsaks?
KELLELE SIIS JÄTKUB METSA? PEENPALKI JA RAIEKÜPSET METSA?
Ning siin selgubki, et grupp Eesti Metsa Abiks võib olla emotsionaalsete
inimeste kogum, kuid nad ei ole taas VASTASED, vaid seisavad hoopis
millegi EEST! Maa, rahva ja tuleviku eest! Emotsionaalsus tulebki
hoolimisest ja kui see ei ületa teatud piire (nagu sageli loomakaitsjate
puhul juhtub), ongi see tõendus, et tegu pole hoolimatute ja
pragmaatiliste hämajatega! Vaid hoopis inimestega, kes näevad ja ei
pigista kinni silmi ega pane kinni suud, kui meie oma maa, rahvas ja
tulevik on hädaohus!
Metsalehes oli ka lugu Toomas Freylt. Mida tasub samuti kindlasti
lugeda, piisavalt konkreetne ja selge. Või temalgi midagi "viga" nagu
kipuvad arvama metsamajandajad?
Nii et ei ole sugugi nii nagu püüavad ennast sinisilmsetena näidata
kohavad ja pollid! Hoopis on salapära, varjamine, keerutamine ja otsene
valetamine. Sest mis muud on see, millest kirjutab Rainer Kuuba, kui
just valetamine? Valetamine kellegi huvides, et magusa tüki saaks kõik
äärmuslased!?
Mis puutub majandatavatesse kuusikutesse, siis on olukord märksa
hullem ja seda mitmes mõttes. Esiteks, keskkonnaministeeriumi ametnikud
räägivad pidevalt majandatavatest metsadest ning selle kohta on
avaldatud andmeid ka kõigis SMI aruannetes, kuid majandatavate metsade
andmete hulka on arvatud ka kaitsealade piiranguvööndite metsad, kus
lageraiet enamasti teha ei saa.
Teisisõnu, kui on vaja kiita Eesti
looduskaitset, siis on kaitsealade piiranguvööndite metsad (mida on
umbes pool kaitsealustest metsadest) keskkonnaministeeriumi ametnike
sõnul looduskaitse all ja avalikkus ei pea muretsema, et raiumine
metsaloodusele liiga teeks.
Kuid raietest rääkides on kaitsealade
piiranguvööndite metsad korraga arvatud kaitse alt välja ehk
majandatavaks ja need sobivad suure raiemahu õigustamiseks väga hästi,
sest niimoodi saab näidata majandatavate metsade suurt vanade puistute
osakaalu. Kui suur osa vanadest puistutest asub väljaspool kaitsealasid,
seda ei ole keskkonnaministeerium avaldanud juba aastakümneid.
Põhjuseks saab olla ainult soov avalikkust eksitada ja suurt raiemahtu
õigustada.
Kuid mis puudutab majandatavaid kuusikuid, selgub SMI eri aastate
andmete võrdlemisel, et kui rangelt kaitstavaid ehk kaitsealade
sihtkaitsevööndite metsi mitte arvestada, siis üle 80 aasta vanuste
majandatavate kuusikute pindala on viimase kümne aastaga vähenenud
koguni 25 protsenti.
Võib ju väita, et kuna sellised kuusikud on
raieküpsed, tulebki need maha raiuda ja uuendada. Nagu varem öeldud, osa
neist vanadest kuusikutest kasvab tegelikult kaitsealade
piiranguvööndites, kus puistutel on teised funktsioonid kui tavalistel
tulundusmetsadel, kuid avalikes andmetes näidatakse neid koos.
Kui
räägiksime ainult väljaspool kaitstavaid alasid olevatest metsadest ehk
tulundusmetsadest, siis oleks olukord veel hullem, aga kui palju
hullem, seda me avalikest andmetest teada ei saa. Kuid ka koos
kaitsealade piiranguvöönditega on vanade kuusikute pindala vähenemine
kümne aastaga 25 protsenti ikka väga suur metsamajanduse mõju
suhteliselt lühikese aja jooksul. On loogiline, et vanade puistute
osakaalu vähenemisest ja nooremate puistute osakaalu suurenemisest
tingituna suureneb ka metsade jooksev juurdekasv.
No kuulge! Kas ma tõesti peaks usaldama siin keskkonnaministrit, kes
varjab ja keerutab? Oma allasutuse näol? Näidates asju nii nagu VAJA.
Mitte päriselt nagu vaja, vaid nagu vaja oma maa (ja metsa) tapmiseks.
Koos kõige juurdekuuluvaga!
Küsimusi tekitab viimaste aastate keskkonnaministrite käitumine, sest
ei saa aru, kas nad osalevad samuti avalikkuse teadlikus eksitamises
või on ise ametnike poolt eksitusse aetud. Näiteks praegune minister
Marko Pomerants kinnitas 22. märtsi riigikogu infotunnis, et RMK 2017.
aasta raiemaht on väiksem kui 2016. aasta oma, kuigi ta ise oli 2016.
aasta detsembris kinnitanud RMK-le uueks perioodiks, sh 2017. aastaks,
suuremad uuendusraiete pindalad kui 2015. aasta detsembris 2016. aastaks
kinnitatud raiemaht.
Kas minister Pomerants valetas või uskus
sinisilmselt Talijärve juhitavaid ametnikke ega süvenenudki sellesse,
millistele paberitele oma allkirja paneb?
Kas ehk valija pole eksinud, kui on andnud "allkirja" aferistide ja maa
vaenlaste tüüri juurde saamiseks? No mõelge ikka enne, kui annate selle
voli ja kellele annate. Mõelge juba enne kohalikke valimisi! Sest siis,
kui metsamajandajad on oma taskutesse piisavalt raha kogunud, pole meil
enam metsi mida turismiga tegelajad saaks näidata ja kus omad inimesedki
saaks käia akusid laadimas. Euroopa "tsiviliseeritus" on siin
hoiatavaks näiteks, aga sedagi näevad vaid nägijad....
Paradiislik maa saab olema tulevikus vaid see, kus on asju, mida paradiisis näha tahetakse.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar