reede, 16. juuni 2017
Rongiga Karksi-Nuia.
Siia vahele aga torkan mõned ilusad pildid Toompeast ja Eesti raudtee majast. Ilusad ju? Enne sõitu hea vaadata.....
Nüüd siis reisile!
Lugemist mul reisile oli, seega ei võtnud ma neid väheseid. Pealegi, las
ootavad Balti jaamas, kuni Elron leiab mõnest kabinetist paar tühja
riiulit....
Reisi eesmärk oli puhata, aga üksiti seigelda natuke looduses ja vaadata
ühistransporti. Üldse elu muidugi. Poliitikutel pole ju aega elu
märgata, nemad tahavad Eestimaalt võimalikult kiiresti Rail Balticul
läbi sõita, et mitte midagi ei näeks. Ametnikud istuvad oma mätta otsas,
kuigi nüüd pekstakse mättad paljuski puruks ja uued mättad on hoopis
võõramad. Muidugi võib loota, et kui Eesti lagedaks raiutakse, siis näeb
kaugemale ja paremini?
Ja kui arvestada, et seni on suurem osa energiast läinud mitte maaelu
ehk lausa elu väljaspool pealinna suretamisele, mitte arendamisele, siis
võib siit jõuda ka vandenõuteooriateni. Eestlased ju nagunii lähevad
minema, nende asemele tuleb odav tööjõud. Ja nood elaks juba getodes,
neile pole vaja ei Paluperat, Tõrvat ega teisi kohti. Parimal juhul toon
RB lausa töötajaid kohale!?
Kogu süsteem on vildakas, alates sellest, et marketite effektiivsus on
madal ja logistika logiseb, ometi ei peeta vajalikuks väärtustada oma
töötajaid, tagades neile inimväärse palga. Ning teisest küljest need
marketid on ka kohaliku toodangu surm. Sest raha ei hooli eestimaisest
toodangust, raha soovib vaid kasvada.
Aga see link siin natuke kõrvalisena küll, kuigi sobib, sest eestimaist
tahaks ikka osta kõikjal Eestimaal. Suuremas koguses ja seega ka
soodsamalt. Ning meie (väike)tootjad jääks nii rohkem ellu!
Lelle.
Rongiga nagu ikka, hea minna. Mis sest, et kellegi jaoks võivad
tavaistmete seljatoed olla natuke ebamugavad ja vahel pole ka kohti
istumiseks. Ometi on mõnus. Mõnus on näha ka neid reisijaid, kes sõitu
naudivad. Kõigil seda võimalust Eestis aga pole kahjuks.
Pärnusse ja Viljandisse. Peagi Pärnusse küll vist enam ei saa, kuid
teemaga tegeldakse jällegi vildakalt.Riigikogus võeti vastu otsus RB ära
teha, Mõis pakub rohelistele raha, et nad toetaks keskkonnavaenuliku
raudtee varianti, rohelised on aga oma maine juba täis teinud, tänu
eksesimehele. Ja ega ka uued tulijad vist paremad pole... Igatahes jätke
meelde, valijad, need riigikogulased, kes (erakonnad ka) hääletasid
selle poolt. Eesotsas RE-ga, kes aastaid lubanud ka maal busse rongidega
paremini siduda, aga kes sellest hoolimata pole suurt midagi ära
teinud. Ka uued perroonid, mis võinuks olla muutuste alguseks, said
mitmeski kohas tehtud vaid selleks, et linnuke kirja saada...
Käru. Üks koht, kus elu säilib tänu raudtee olemasolule ja rongide
PEATUMISELE. Ning kus peatusest on kujunenud asula keskus. Just nii
peaks püüdma igas peatuses, kus see vähegi võimalik ja
mõttekas.Külaplats ja väike terviserada.
Türi.
Aga miks ma üldse räägin neist ümberistumistest ja asjade sidumisest?
Ametnike vastuste ja tegevuse/tegevusetuse kohta oleks ehk vaja juba
psühholoogi abi, sest neid mõjutavad ülemused ja neid omakorda
poliitikud. Rääkige, aga ärge ilmtingimata tehke! See on moto!
Mina aga olen rohkem kui 40 aastat tundnud seda asja oma nahal. Olin
vaid laps, kui me vahel sõitsime linna. Ei mingit probleemi, hommikul
bussile, Kohilas kohe rongile ja linna. Enamasti sugulastele külla.
Õhtul rongile, Kohilas bussile ja koju! See oli RUTIIN! Ja nii jätkus
kogu elu, sest alati, kui muutus rongide sõiduplaan, muudeti ka busside
oma. Aitäh, rapla Bussipergile ja bussijuhtidele. Feliks Susi, Andrus
Eesmaa, Arvo Kilk ja Hillar ... hüüdnimega BAM! Aare Runge muidugi ka,
nende mantlipärija.
Viimasega tuleb mul meelde, kui õhtuti maalt tulles oli rongile jõudmine
võimatu, oli pikk vahe. Oli võimalus minna bussile, aga see tuli sageli
peatuse pöördel vastu. Bussijuht ei pidanud mõtlema ju. Ja kui kord
ühendust võtsin, vist taistoga, oli tänu nende bossile kohe asjad
muutunud. Mitte sõiduplaan, vaid teave bussijuhtidele. Ooodata. Vaat see
oli hoolimine! Ja kui siis ühel päeval sõitsin, küsis bussijuht, kas MA
OLEN KUHUGI HELISTANUD! Ta teadis, sest OMA bussijuhtide jaoks olid OMA
reisijad olulised!
Millal muutuvad OMA inimesed oluliseks OMA ametnikele?
Võhma.
Siia pidi tulema Paala peatus. Aga pole tulnud seda tänase päevani. Sest
Viljandi linn ei tea, mida on vaja ja kuidas asju teha.Ja ei ole
muuhulgas ka ükski erakond otsinud palki oma silmas, et kasvõi enne
valimisi öelda, et tehti vigu! Kes oli ja on Viljandis võimul? Kes on
need, kes kasutavad euroraha justkui hea idee huvides, aga unustavad
inimesed?
Sest teemadega on tegeletud aastaid. Nii Karksi-Nuia/Abja-Paluoja suunal kui ka Soomaa jm kohtade kontekstis.
2010.
Tere,
Raudteeremondi käigus pole plaanis ehitada Paala peatust. MKM küsis hinnangut Viljandi Linnavalitsuselt 29.04.2010 peatuskoha rajamise vajaduse kohta Pärnu mnt ja Paala ülesõidukoha vahele. Teema oli arutusel Viljandi linnavalitsuses
3.05.2010 ning MKM-le vastati, et lisapeatuskoha rajamist ei peeta
vajalikuks. Selleteemalist küsitlust Paalalinna elanike seas pole läbi
viidud, kuna ka seda ei peetud vajalikuks.
Kaalutluspunktid olid järgnevad:
- Arvestades raudteeliikluse üldisi eesmärke, on oluline liikuda kiirelt Tallinn-Viljandi liinil ja väikese kasutusintensiivsusega Paala peatuse rajamine pole mõistlik, mistõttu pikeneks ka sõiduaeg. Arvestada tuleb asjaoluga, et Paala peatuse vahe lõpp-peatusega jääks ainult alla 1,5 kilomeetri.
- Samas puuduvad nimetatud lõigul linnatänavatelt loogilised juurdepääsud ja pole olemas vajalikku maareservi peatuskoha rajamiseks. Lisaks pole otstarbekas rajada sellesse kohta eraldi linnasisest ühistransporti.
Lugupidamisega
....
Linnamajandusameti peaspetsialist
Tere!
Asjalik küsimine ja asjalikud vastused, justkui. Kuid vastused pole eriti vettpidavad. Kui MKM küsib: tahate peatust? ja linn vastab, et ah ei taha!, siis on tegu lohakusega. uuringute puudumine on laiskuse ilming. Oleks teinud ajalehe loo ja küsinud arvamust, teinud kaubanduskeskuses küsitlust vms. Muidugi sõltub ka küsimuse asetusest. Näiteks linna piirilt alates mõõdetuna oleks sõiduaeg kõigil üks ja sama. Männimäe inimeste jaoks on jah üks peatus lisaks... Linnavalitsuse loogika abil võiks ju sõiduaega lühendada sellega, et soovitada reisijatel väljuda juba Liival või Tallinn-Väike. Milline ajavõit!!!
Lühidalt: linn on võimalusest loobunud. Nüüd tuleb sellega leppida. Pragmaatiline.. aga energiat ei tasu raisata seal kus see tulu ei too.
Tere Neeme,
Tänud väga asjaliku ettepaneku eest! Eelmine arutelu-kirjavahetus
sumbus seetõttu, et palusime huvigruppidelt ettepanekut liiniaegade
suhtes ja neid kirju ootame siiani. Loomulikult on see keeruline ja
kohalikud elanikud ja turistid soovivad nii eri kellaaegu kui ka eri
päevi. Olen ise tegelenud rahalise katte otsimisega ja üht- teist on ka
olemas, nii et väga nutune rahaline pool enam ei ole. Arutame Pärnu
kolleegidega ja paneme midagi paika.
Kui mingeid ideid veel on, palun andke kohe teada!
Lugupidamisega
.....
Viljandi Maavalitsus
Tere!
Väga asjalik ettepanek! Liini võiks käivitada R-P päevadel ja maist-
septembrini. Kohalikele oleks aga ilmselt ka esmaspäev huvitav ja ka
välismaa turistid jõuavad tihti nädala alguses (Rait, mis see külastajate
statistika ütleb?). Endal oleks huvi, et kooligrupid nii Viljandi kui ka
Pärnu poolt saaks bussiga Soomaale. Praegusel hetkel ei võimalda tihti
kallis bussirent koolidele Soomaal käia. Nende jaoks oleks aga ka nädala
sisesed päevad kõige huvitavam. Katsetada võiks pakkumise vastuvõtu ka
esmaspäevase ja/või mingi teise päeva bussiga.
Minu arvates võtab aga sõit Pärnust Viljandisse läbi Soomaa rohkem aega.
Sõidan Tipust heal juhul 45 minutiga (kuni 1 tund).
Praegusel hetkel on inimesed nii harjunud sellega, et Soomaale tuleb
autoga sõita, et teavitamiseks vajaks tõesti reklaami kampaaniat. Välismaa
turistidele peaks info ka jõudma üle eesti turistiinfopunktidele ja
erinevate Soomaaga seotude kodulehekülje. Koolidele jõuab info läbi
ajalehte ning koos õppeprogrammide teatamisega.
Väga loodan, et see kord õnnestub bussiliini läbi Soomaa käivitada.
Tundub, et ka maavalitsuses teemat tõsiselt arutatakse.
Parimate soovidega,
Väga asjalik ettepanek! Liini võiks käivitada R-P päevadel ja maist-
septembrini. Kohalikele oleks aga ilmselt ka esmaspäev huvitav ja ka
välismaa turistid jõuavad tihti nädala alguses (Rait, mis see külastajate
statistika ütleb?). Endal oleks huvi, et kooligrupid nii Viljandi kui ka
Pärnu poolt saaks bussiga Soomaale. Praegusel hetkel ei võimalda tihti
kallis bussirent koolidele Soomaal käia. Nende jaoks oleks aga ka nädala
sisesed päevad kõige huvitavam. Katsetada võiks pakkumise vastuvõtu ka
esmaspäevase ja/või mingi teise päeva bussiga.
Minu arvates võtab aga sõit Pärnust Viljandisse läbi Soomaa rohkem aega.
Sõidan Tipust heal juhul 45 minutiga (kuni 1 tund).
Praegusel hetkel on inimesed nii harjunud sellega, et Soomaale tuleb
autoga sõita, et teavitamiseks vajaks tõesti reklaami kampaaniat. Välismaa
turistidele peaks info ka jõudma üle eesti turistiinfopunktidele ja
erinevate Soomaaga seotude kodulehekülje. Koolidele jõuab info läbi
ajalehte ning koos õppeprogrammide teatamisega.
Väga loodan, et see kord õnnestub bussiliini läbi Soomaa käivitada.
Tundub, et ka maavalitsuses teemat tõsiselt arutatakse.
Parimate soovidega,
.....
Nõupidamine bussiettevõtjate, kohalike omavalitsuste ja maavalitsuste
vahel ühistranspordi arendamise eesmärgil Soomaal
28 nov. 2008
Osalesid:
Viljandi Maavalitsus
Pärnu Maavalitsuste
Tori vald
Kõpu vald
GoBus Pärnu
LKK PV regioon
Nõupidamise kokkukutsumise peamised põhjused:
Soomaa rahvuspargi kaitsekorralduslikud huvid:
Soomaa rahvuspargi kaitsekorralduslikest eesmärkidest tulenev soov
hajutada külastatavuse intensiivsust aasta lõikes ja suunata
külastajad esmaste huvide rahuldamiseks võimaluse korral eeljoones
külastuskeskusesse.
Intensiivse "tellitud bussiturismi" tekke ärahoidmine ja/või
leevendamine kasvava külastushuvi kontekstis – Selline külastusviis
koormab keskkonda ja infrastruktuuri. Kaob piirkonnale omapärane
"puutumatuse" efekt.
Rahvuspargi loodushariduslike programmide kättesaadavuse parendamine
Pärnu ja Viljandmimaa üldhariduskoolidele ja üldise
keskkonnateadlikkuse tõstmine.
Kohaliku elanikkonna lahkumine puuduliku infrastruktuuri ja avalike
teenuste kättesaadavuse tõttu kahjustab pikas perspektiivis Soomaa
rahvuspargi üldiseid kaitsekorralduslikke eesmärke ja
jätkusuutlikkust. Kohalik elanik on oluline partner tulemusliku
järelvalve ja loodsukaitseliste tööde teostamisel.
Soomaa rahvuspargi, kui sihtkoha halb kättesaadavus ühistranspordi abil:
Aastate lõikes kasvav külastatavus rahvuspargis ja huvi piirkonna vastu laiemalt
( Külastuskeskuse külastatavus: 2000 a: 9400 inim / 2007a: 11600 inim;
2008 aastal tehti külastuskeskusesse ca. 250 päringut telefonitsi või
e-postitsi juurdepääsuvõimaluste uurimiseks ühistranspordi abil )
Pärnu ja Viljandi majutusettevõtetelt otseselt ja erinevatest
uuringutest tulenev külastajate tagasiside, et maakondlikul tasandil
on erinevad linnadest eemalasuvad alad halvasti kättesaadavad, või on
ühistranspordialane info puudulik.
Väliskülastaja harjumus kasutada ühistransporti, kui odavaimat
liikumisviisi. ( valdav enamus külastajatest pärinevad Lääne-
Euroopast )
Kohaliku arengu pidurdumine:
Kohalike ettevõtjate pakutavate toodete halb kättesaadavus ja kahanev
tulubaas oma toodete pakkumisel laiemale huviliste ringile.
Kohaliku elaniku pärsitud liikumisvõime, mis pidurdab ettevõtlikkust
ja soovi ennast pikemas perspektiivis "äärealaga" siduda.
Bussiliikuluse Tõramaale Soomaa RP külastuskeskusesse toomisel
ettetulevad probleemid:
Maakondlike liinide kasutus kohalike kooliõpilaste, elanike ja
rahvuspargi külastajate vahel ei kattu ajaliselt. Olemasolevate
liinide väljumisajad ei ole sobilikud potensiaalsetele sõitjatele, kes
soovivad rahvusparki külastada. Lahenduse saamiseks on vajalikud
vettpidavad alusandmed sõitjatehulga prognoosimisel.
Puudub otsene ja süsteemne alusuuring olemasoleva vajaduse osas.
Maakondlikul tasandil on olemas tänane üldine sõitjate arv.
Laiemat uuringut Pärnu ja Viljandimaa külastajate / turistide
soovidest maakonda puudutavate liinide kasutuse osas ei ole. Selles
osas on olemas vaid eraldisesivad andmed : LKK, kohalikud ettevõtjad
ja turismiinfo punktid – vajadus need andmed koondada või viia läbi
eraldiseisev maakonnapiiride ülene uuring.
Liinide omavaheline liituvus Viljandi ja Pärnu maakondade suunalt ei
ole Soomaa piirkonnas terviklikult planeeritud nii, et see võimaldaks
ligipääsu Soomaa külastuskeskusele koos ümberistumisega ühelt liinilt
teisele . Teema, millega tuleks edasi tegeleda – Teha analüüsid
potensiaalse sõitjatehulga ja väljumisaegade osas:
Variant oleks pikendada Pärnu ja Viljandi suunalt liine hooajaliselt
ajavahemikul mai- september, kui kooliõpilaste osakaal kahaneb ja
liinide graafikus oleks võimalus sellest tulenevalt teha muudatusi.
Täiestu uue maakonnapiire ületava ja Soomaa rahvusparki läbiva
transiitbussiliini loomine Pärnu-Viljandi- Tartu-suunal: oleks koos
olemasolevate liinidega ilmselt tululemuslikeim, siinse piirkonna
transpordivajaduse lahendamisel. Vajab jällegi alusuuringuid ja
tugevat "promo" erinevatel tasanditel.
Kõpu Jõesuu maantee halb tehniline olukord :
Bussiettevõtted ei soovi oma masinaparki sellisel teel vedude
korraldamisega rikkuda:
Mustkatte alla viimine seisab ressursside puudumise taga. Mustkate
versus kahekihiline asfalt: riiklikul tasandil ei ole siia kummagi
variandi jaoks ressurssi ette nähtud enne 2015 aastat. Samas oleks
kahe maakonna, ja kohalike omavalitsuste tihedama koostöö osas siin
võimalik lahendusi ja lisaressursse leida, et etapiliselt jupphaaval
tee mustkatte alla siiski viia. ( ühe kilomeetri mustkatte hind ca 2
miljonit ? )
Mustkatte puhul tekib oht liigsest läbivast transiidist, mis rikub
teekatet: Lahendus ena nähakse koormus- ja kiiruspiirangute
kehtestamist enne Kõpu Jõesuu maantee mustkatte alla viimist
liiklejate harjutamiseks; lepingud transiidifirmadega kõnealuselt
Kõpu- Jõesuu lõigult raskeveokite eemale hoidmiseks.
Riigieelarveliste ressursside puudus olemasolevate liinide pikendamiseks:
Pärnu- Aesoo-Riisa liini hooajaline pikendamine (mai-september) 6
kilomeetri võrra Tõramaa keskuseni läheb bussiettevõtte
liinikilomeetri omahinda arvestades maksma ca 90 000.00 EEK aastas.
Viljandi - Iia liini hooajaline pikendamine ( mai – september) 16
kilomeetri võrra läheb liinikilomeetri omahinnast lähtuvalt maksma ca
255 000.00 EEK aastas.
Potensiaalsele laiemale huviliste ringile ei ole bussiettevõtetega
seotud info üheselt kättesaadav:
Riiklik, kui eraettevõtete endi olemasolevate andmebaaside võrk ei ole
laiemale publikule kättesaadav ega mugav kasutada.
Veebipõhised lahendused on tihti kohmakad ega kajasta reaalset
olukorda. Bussiettevõtete kaupa on info ajakohastamine riiklikus
andmebaasis ebaühtlane.
Enamus veebipõhiseid andmebaase ei ole inglise ega vene keeles kättesaadavad.
Turismiinfode ja turismiteenust pakkuvate firmade oskus maakondlike
bussiliinide võimaluste pakkumisel ei ole piisavalt tõhus.
Bussiettevõtete valmisolek potensiaalset klientide hulka
väliskülaliste arvelt laiendada, tulubaasi tõstmiseks ei ole nähtav-
osaliselt tuleneb see ka teadmatusest sellise vajaduse/võimaluse
olemasolust.
Hetkel on see minu poolt kõik. Kui kellelgi on omaltpoolt veel
täiendusi, siis saatke see "replay all" all laiali kõigile osapooltele
nähtaval ja loetaval moel. Panen käesoleva kokkuvõtte ühtlasi üles
Soomaa koostöökogu digitaalsesse töökekskkonda.
Tänan veelkord kõiki osalejaid ja loodan, et teema ei jää soiku, vaid
leiab edasiarendamist ja lahenduste otsimist ülaltoodud probleemide
lahendamiseks kõigil tasanditel.
Võimaluse korral kutsun omaltpoolt üles Turismiinfokeskusi ja SA
Pärnumaa turismi, sel teemal koos bussiettevõtetega ühise nõupidamise
kokkukutsumiseks täiendava info vahetamiseks ja koondamiseks. Teema on
selles osas laiem ja LKKl kui looduskaitsealadel külastuskorralduse
korraldajal ja kaitse teostajal on siin oma huvi tugevalt mängus.
Parimat soovides ja igakülgset tagasisidet ootama jäädes,
.......
Tervist veelkord.
Sõnastame kõigepealt siis uuesti vajaduse:
Rahvuspargi väärtuste kaitse ja piirkonna üldise ettevõtluse arengu seisukohalt on oluline läbi nädala ja aasta vältav stabiilne bussiühendus seetõttu, et koormata ja tagada juurdepääs ühtlaselt kogu rahvuspargi alal paiknevatele külastusobjektidele ning teenusepakkujatele ( nii era, riigi, kui kolmans sektor ).
Tulenevalt üldistest arengutest on rahvuspark täna ( ja ilmselt ka edaspidi ) nädalavahetustel piisavalt koormatud autoga saabuva külastajaga ja lisa sellele ainult nädalavahetustel ja hooajal toimiva ühistranspordi näol vaja ei ole.
Pikem eesmärk stabiilsuse tagamisel peaks olema kohaliku elaniku ja maakonnakeskustest või transpordisõlmedest lähtuva külastaja ühtlane voog läbi nädala ja aasta .
Soomaa ei tunne täna puudust külastajate vähesuse üle ! Pigem on küsimus selles, kuidas jõuab külastaja pikemas perspektiivis teenusepakkujani minimaalset kulu ( ka infrastruktuuri kulu )tekitades ja maksimaalset tulu kohapeale maha jättes, jaotudes samas ühtlaselt läbi aasta ilma et keskendutaks ainult neljale-viiele suvekuule .
Siit edasi peaks hakkama ka liinide planeerimine/korrigeerimine .
Terv,
Sõnastame kõigepealt siis uuesti vajaduse:
Rahvuspargi väärtuste kaitse ja piirkonna üldise ettevõtluse arengu seisukohalt on oluline läbi nädala ja aasta vältav stabiilne bussiühendus seetõttu, et koormata ja tagada juurdepääs ühtlaselt kogu rahvuspargi alal paiknevatele külastusobjektidele ning teenusepakkujatele ( nii era, riigi, kui kolmans sektor ).
Tulenevalt üldistest arengutest on rahvuspark täna ( ja ilmselt ka edaspidi ) nädalavahetustel piisavalt koormatud autoga saabuva külastajaga ja lisa sellele ainult nädalavahetustel ja hooajal toimiva ühistranspordi näol vaja ei ole.
Pikem eesmärk stabiilsuse tagamisel peaks olema kohaliku elaniku ja maakonnakeskustest või transpordisõlmedest lähtuva külastaja ühtlane voog läbi nädala ja aasta .
Soomaa ei tunne täna puudust külastajate vähesuse üle ! Pigem on küsimus selles, kuidas jõuab külastaja pikemas perspektiivis teenusepakkujani minimaalset kulu ( ka infrastruktuuri kulu )tekitades ja maksimaalset tulu kohapeale maha jättes, jaotudes samas ühtlaselt läbi aasta ilma et keskendutaks ainult neljale-viiele suvekuule .
Siit edasi peaks hakkama ka liinide planeerimine/korrigeerimine .
Terv,
......
Hei
Normaalse juurdepääsu loomist Soomaale ühistranspodiga pean
võtmeküsimuseks, et saaksime realiseerida potentsiaali, mis kaasneb
sihtkoha pideva tuntuse kasvuga Eestist väljaspool.
Aastaringset külastajahuvi aga ma kahjuks paaril-kolmel lähiaastal ei näe.
Väga tahaks, aga jään siin realistiks.
Pole ka teenusepakkujaid kes kasvõi üritaks talvise Soomaa võlusid
HETKEL tutvustada.
Kui vagu saab sisse aetud, küll neid tuleb, vaadake näitena veematkade
pakkumise dünaamikat.
Jumekam plaan 2011, on teha jõupingutus 3-4 suvekuul Soomaale
normaalse juurdepääsu tagamise näol.
Nende loodavate transpordilahenduste teavitamine (seega ka vastavad
eelnevad otsused) ei saa aga jääda hiliskevadesse, kui toomingad juba
õides. See peab käima vähemalt pool aastat ette, et teenusepakkujad ja
teised asjalised ühisrindena saaks vastavat informatsiooni levitada.
trv
....
Tere kõik,
Viljandi MV
ühistranspordi spetsialist ja teisedki ametimehed oli august- september
hõivatud õpilaste veo organiseerimisega. See käib praegugi veel, aga
suurem töö on tehtud. Meil algasid 1. juulist uued nn brutolepingud
vedajatega ja ringi tuli mängida kogu õpilaste veo süsteem. See on pikk
jutt aga kokkuvõtteks ei ole siiani ressurssi olnud asjaga sisuliseks
tegelemiseks ja Pärnuga läbirääkimisteks. See saab aga algust järgmisel
nädalal. Küll aga oleme aktiivselt suve lõpust kohe peale puhkusi
rahalist katet otsinud ja üritanud ühte Mõisaküla otsa ära jätta. Siin
läbirääkimised kolme vallaga käivad ja ootame vastuseid. Eks need
protsessid ole aeglased, käivad läbi komisjonid-valitsused- volikogud.
Aga meie ettepanekud on tehtud ja oleme planeerinud sealt vabaneva
ressursi Soomaa suunale katteks. Kui see ei õnnestu, siis taotleme
järgmise aasta eelarvest lisaraha Maanteede ametilt. Lisaks Soomaale
vajavad lahendamist veel mitmed teisedki probleemid, nagu näiteks
Tarvastu valla õpilastevedu, mis ägab praegu kalli lepingu all ja vald
soovib seda maakonna võrku ühendada. Seegi aga nõuab lisa ressurssi.
Valdade finantseeringud on võrreldes eelmise aastaga tublisti vähenenud
ja sealt pole lisa loota. Loomulikult on see meie töö ja probleemid, aga
see oligi lihtsalt infoks. Küsimus on täna mitte niivõrd tahtes, aga
rahas.
Aga
vähemalt mina olen optimistlik ja praegune ajakava on selline:
oktoober- võimalike logistiliste lahenduste otsimine koostöös Pärnuga,
november üks ühine kokkusaamine Kõrtsi – Tõramaal, kus esitleks -
vaagiks variante . Ja taustal otsime süsteemi optimeerimise kaudu raha
ja loendame selle suuna olemasolevatel liinidel tänaseid reisijaid.
Visioon on järgmisel hooajal (15. mai- 15 sept) liini toimimine min (max –palju katet leiab) kord nädalas.
Eks aeg näitab, kuidas toime tuleme.
Kõiki ettepanekuid ootame aadressil maie.mumm@viljandimaa.ee Olete alati teretulnud ette kokku leppides meie juurest läbi astuma ja saame näidata, kaugel oleme ja millega tegeleme.
Lugupidamisega
......
Viljandi Maavalitsus
Et Viljandis liini nr 50, Viljandi - Tuhalaane - Karksi-Nuia, bussi
jaamas näha ei olnud, pidin valima linnaliini. Et aga mul oli tänu
sellele aega, siis sattusin kogemata mingisse arenduskeskusesse ja
natuke vaidlema sealse inimesega. Sellest oli vägagi kasu. Sain teada,
et linnaliine kui selliseid enam ei olegi, linnaliinid on samuti
maavalitsuse hallata, kuna kulgevad Viiratsini. Mis on igati loogiline
ja õige. See aga on tõestus, et pole üldse probleemi tuua maaliinide
alguspunkt (olgu Viljandi - Mustla, Viljandi - Kolga-Jaani vm) või
läbisõidupeatus (Viljandi - Karks-Nuia, Soomaa jm) ka raudteejaama.
Oluline, et need klapiksid rongiaegadega, et ka maapiirkonna elanikele
oleks kaugemad sõidud võimalikult kiired. Sest kiirus olevat nt RB puhul
äärmiselt oluline, seepärast ma ei mõista, miks peaks maainimesel või
puhkajal olema aega toobiga? Ja selline lähenemine on äärmiselt
elementaarne. Kuigi millegipärast maavalitsus ei olnud peatuse
kaasajastamisel osanikuks. Ükskõiksus? Nägemise puudulikkus?
Aga oma infot sain ka turismiinfopunktis. Hea on tunda, kui sageli
siiski on kuskil tööl inimesi, kes teavad ja mõistavad. Ja oskavad ka
näha. Aga miks siis ametnikud neid ei kuula?
Nii pidingi liikuma kaugemale linna südamesse, et bussile saada.
Huvitav, kas aasta on ametnike jaoks määramatult lühike aeg, mille
jooksul midagi tehtud ei saa, sest aega on vähe? kas lühike aeg on ka
viis aastat? Ometi on neid sellistest vajadustest teavitatud juba mitu
aastat ja isegi paljud poliitikud räägivad tihti parema liikluse
sidumise vajadusest. Miks siis miski kohale ei jõua? Kas puudub üks
kolmest - arusaamine, analüüsivõime ja reaalsusetunnetus - või rohkem
kui üks neist?
Siit, paarsada meetrit raudteejaama peatusest, saab taas maanteele. Osa
busse siit, osa tikuvabriku kaudu, vahemaa on lühike, aga.....
Viljandi muidugi ilus ja puhas. Kuid minu jaoks puudub siin selline
eriline hõng, mille lummuses oleks siin käimine eriline. Erinevalt
Haapsalust, Karksi-Nuiast, Elvast. Isegi Tõrvast! Tõsi, see olen vaid
minna, meil kõigil on erinevad ootused ja meeldimised.
Bussis rahvast polnud just vähe, sõitjaid jagus. Muidugi oleks ma juba
olnud siit kadunud ja võitnud vähemalt tunni, aga mis parata! Nii jäi ka
nägemata, kui palju sõitjaid oli maakonnaliinil.
Viljandist väljumisel oli olemas ka jupike kergliiklustee moodi
asjandust ehk siis mingi rada. Peagi see aga lõppes. Viljandi kandil on
veel palju areneda.
Peatuskohad tee ääres võimalikult sagedasti on olulised. Seda mõistab
igaüks, kes sõidab ja näeb. Pole vahet, kelle jaoks ja milleks, oluline
teiste jaoks on aeglustusrajad ja rahulik mahasõit. Aga meil osatakse
näha vaid algus- ja lõpp-punkti, kusjuures sageli ei märgata isegi
viimast! Lõpp-punkte on meil palju rohkem, kui ainult Tallinn ja Eesti
piir!
Muidugi torkavad (valusalt) silma ka raiesmikud aeg-ajalt tee ääres.
Mõistuse piirides on need täiesti normaalsed, sest needki üks
biotoopidest. Kuid vaid mõistlikkuse piires.
Ja parkimiskohti vahel ka on, aga mida üldse pole, on teeäärsed
müügikohad!? Miks see asi ikka vindub? Olgu siis poe ees või söögikoha
juures?Pole midagi müüa? Või pole müüjaid? Või takistuseks bürokraatia?
Või hoopiski see, et inimesed vaid kulgevad, mitte ei vaata ega naudi?
Ka teeäärse söögikoha juures polnud ühtegi peatujat.
Maanteed võivad olla kohati väga ilusad ja ilus on ka maastik, aga näha
tuleb osata maantee ja maastiku vahel. Kõike, mis ümberringi.
Selline koht võiks olla vägagi parklaks, ka rekameeste jaoks. Sest nii
saaks ehk parkida auto vilusse ja pääseda ka ohutust mõjutavast
palavusest. Natukenegi. Kas keegi näinud Eestis mõnda parklat, puude
vilus? Sellele ehk imelik mõelda, kuid kas kujutate ise ENNAST ette
puhkamas (ohutuse nimel) autos, kui lõõskav päike kõik kuumaks kütab?
Aga miks me ei võiks teha parkla, kus vastavalt olemas poolkõrge kasvuga
haljastus, just nii, et peatujatel on mõnus? Kulukas? Vaevalt, et see
nüüd oluliselt kulusid kasvataks, see-eest oleks aga tegu uhke asjaga,
millega võime ka iga välismaalase ees uhkust tunda!?
Kindlasti ei ole sellest reklaamist kasu....
Maakoha jaoks hea ootekoda, aga kindlasti vajab laiemaid istmeid.
Karksi-Nuia krossirada.
Lossi varemed ja kirik.Kirik viltu nagu Pisa torn, aga kui tuntud on see viltune ehitis välismaal?
Polli poole minnes leiab ka lennuvälja.
Sissesõit ilusasse Karksi-Nuia annabki aimu, kui maalilise kohaga
tegemist.Muidugi ei konkureeri sisemaa linn kuidagi Pärnu või mõne muu
kuurortlinnaga. Ning meelitada siia rohkem puhkajaid, on väljakutse
omaette ning nõuab teatud mõttes ka hoopis rohkem vaeva.
Üleval pildil sisuliselt paisjärve algus, kuigi teisel pool teed,
alumisel näha varemete poole jääv Linnaveske järv. Sellest alustasingi.
Näha vesikuppu, laialehist hundinuia, ujuv-penikeelt, konnaosja,
pilliroogu, tarnasid. Taimi, liblikaid, kiile jm ma eriti hästi ei
tunne, kuid ikka pidlistan. Sest need sageli ilusad ja ehk satub ette
vahel ka mõni haruldasem, kelle vastu siis looduseuurijad võivad huvi
tunda. Pealegi on pildistamine hea hobi.
Lihtsalt ilus maastik.
Need väiksemad lehed tekitavad huvi. Mingi lemmel?
Võib olla tegemist sarvikliidrikuga. Eestis on kiililiike üle 50.
Näha ka hallhaigrut ja rootsiitsitajat. Esimesele meeldis muidugi
eraldatum paisjärve algus. Nii kraav kui järveosa ise tugevalt kinni
kasvanud.
Karksi paisjärv.
Näha taas vesikuppu, pilliroogu, laialehist hundinuia, konnaosja jm tavalisi vee- ning kaldataimi
Näha on samu taimi, mida ka Linnaveske järves.
Kollane vesikupp tundub siin olema koos vesi-kirburohuga?
Lisaks tarnasid ja kollast võhumõõka.
Hallpõsk-pütt.
Ujuv penikeel.
Järves ka maalilisi saari.
Liidrikke üldse pildi järgi raske määrata.
Kas pole imeline?
Kitzbergi ausammas.
Mulke kohtas tee ääres suhteliselt palju valvsa pilguga jälgimas.
Linnast sõidavad sageli läbi ka suured veokid.
Siin võib leida endale või hoopis kinkimiseks midagi ilusat ja põnevat.
Sellised majad on vahvad!
Raske on öelda, mida peaks Karksi-Nuias tegema, et nii ilusasse kohta
rohkem puhkama tuldaks. Üks asi on kindlasti rattalaenutus, sest ega nii
mägisel maastikul jalakäimisest ei piisa. Lükka pealegi ratast
ülesmäge, aga allamäge saaks kiiremini veereda. Huvitav, kuidas siin
elektrirattad vastu peaks?
Omaettte asi on majutus. karksi lähedal on selliseid kohti mitmeid, aga on need ka head ja populaarsed?
Ujuda saab muidugi järvedes, aga nagu ikka, lühikest aega. Kuid hea
puhkamine oleks siin ju võimalik ka sügisel ja ehk ka talvel?Kus siis
ujuda? Või vähemalt pisi-spaas lõõgastuda, mullivannis? On see mõeldav
ja mõttekas üldse? Või mis oleks?
Kas sellistes kohtades oleks võimalik meelitada kedagi puhkama mitmeks
päevaks? Et ei tuldaks vaid autoga tiirutama, vaid just nimelt puhkama?
Nii et kolme päeva jooksul saaks üks koht "kogu turisti raha endale
krabada"? Mitte egoismist, vaid see ongi teatud määrela see eluterve
konkurents, mis jätab tugevamad kohad ellu! Mulgimaal peaks ju oskajaid
olema? Tegelikult see muidugi paljude kohtade jaoks Eestimaal
eluküsimus!
Omaette huvitav peaks olema ju Polli mahlasid ja veine proovida, nendega
kohapeal ka tegeldakse, aga müügil ma küll midagi ei näinud.
Aiasaaduste töötlemine
Puuviljade ja marjade tootearenduskeskus
Polli
puuviljade ja marjade tootearenduskeskus on Eesti Maaülikooli
Põllumajandus- ja keskkonnainstituudi õppe-, katse- ja arendustöö
laboratoorium, mis käivitati 2009 aasta mais Eesti-Läti programmi projekti "Goodfruit" ja Eesti Maaülikooli toel.
Pakume väikeettevõtjatele võimalust kasutada uusima tehnoloogiaga varustatud tootearenduskeskust ja katsekööki!
Huvi korral võtta ühendust - polli(a)emu.ee või tel. 55 693774 (Tiina Mõndresku); 53 474802 (Kersti Kahu)
Pakume väikeettevõtjatele võimalust kasutada uusima tehnoloogiaga varustatud tootearenduskeskust ja katsekööki!
Tootearenduskeskuse eesmärgid:
- Aiandussaaduste töötlemise ja tootearenduse edendamine Eestis ja Lätis
- Saaduste koristusjärgsete kadude vähendamine
- Valdkonna õppe-, teadus-, nõuande- ja arendustegevuse edendamine ning koostöö tugevdamine ettevõtjatega
Sisseseade võimaldab valmistada pooltööstuslikes mahtudes järgmisi tootegruppe:
Klaaritamata puuviljamahla valmistamine | kuni 1000 l/päevas |
Ensümeeritud ja klaaritud marjamahlade valmistamine | kuni 1000 l/ööpäevas |
Süsihappegaasiga rikastatud mahlajookide valmistamine | kuni 200 l/tunnis |
Marja- ja puuviljapüreede valmistamine | kuni 400 kg/ tunnis |
Moosi, hoidiste valmistamine | 200 l/päevas |
Kuivatatud taimsete materjalide valmistamine | vastavalt toorainele |
Desintegraator peenestamine | kuni 150 kg/tunnis |
Seemneõlide valmistamine | 8-10 kg/tunnis |
Saaduste pakendamine gaasilisse keskkonda | vastavalt toodetele |
Tootearenduskeskuse tegevuse valdkonnad:
- Erinevate uuringute, koolitusprogrammide, seminaride, õppepäevade ja grupinõustamiste läbiviimine aiasaaduste töötlemisest ja tootearendusest.
- Koolitusjärgne assisteeritud seadmepargi kasutamine.
- Väikesemahuline katsetootmine ettevõtjatele.
- Töötlemis- ja tootearendusalane nõustamine.
Sihtgrupp:
- Aiasaaduste tootmise ja töötlemisega alustavad või tegelevad ettevõtted.
- Õpilased, üliõpilased ja teadlased.
Pakume
ka põnevaid võimalusi bioloogilistest lähteainetest ühendite
eraldamiseks, puhastamiseks ning töötlemiseks. Rohkem on võimalik lugeda
siit.
Kus need siis on? Aastal 2008 kirjutai juba nii?
Polli keskuse juhataja Ave Kikase sõnul säilib näiteks talveõun nüüd erilises hapnikuvaeses keskkonnas hooajast hooajani. Seni võis õunad hiljemalt talve teisel poolel maha kanda.
Kaup poodidesse
Tootearendusinkubaatori abil hakkab Polli keskus aitama Eesti aednikke oma saaduste väärindamisel, samuti hakkab aiand töötlema enda 240 hektaril kasvavaid marju ja puuvilju.
Koos ladude ja külmutusseadmetega investeerivad maaülikool ja Euroopa Liit Pollisse 33 miljonit krooni, sellest kulub ainuüksi tootearenduskeskuse sisustusele 7,4 miljonit.
Milleri sõnul ei ole tootearenduskeskus mõeldud pelgalt katsetamiseks, vaid seadmete võimsus lubab toota mahlu, mehusid ja kuivatatud marju ja puuvilju ka kaupluste tarbeks.
Tunnis suudavad seadmed töödelda 500–1000 kilo aiandussaadusi. «Meie eesmärk on aidata eelkõige väiketootjal leida oma saadustele nišid,» lausus ta.
Aiandusuuringute keskus sõlmib huviliste väiketootjatega lepingud, mille järgi nad saavad graafiku alusel tootmisseadmeid kasutada. Vajadusel annab keskus aednike käsutusse spetsialistid.
Aiapidajad saavad Milleri sõnul Pollist abi alates tootmisest ja lõpetades turunduskoolitusega. Kui mahl või moos on õnnestunud ja hästi kaubaks läheb, võib aednik juba ise endale seadmed muretseda. Keskus teenuse pakkumise eest lisaraha ei teeni – aednik maksab kinni vaid elektri, kütte ja vee ning muud otsesed kulud.
Värske mahl
Keskuses hakatakse mahlade puhastamiseks kääritavatest ainetest Milleri kinnitusel kasutama lisaks pastöriseerimisele mikrofiltratsiooni, ultrafiltratsiooni ja ka nanotehnoloogiat, mida seni ei ole Eestis rakendatud. «Praegu lastakse mahl läbi pastööri ja selle tulemusena kaob osa kasulikke aineid,» lausus ta. «Tahame valmistada täiesti värsket ja naturaalset toodet.»
Esimese tootena tahab Polli enda kaubamärgi all valmistada ja müüa naturaalseid marjapüreesid. Milleri sõnul ei tegelda keskuses siiski pelgalt õunte ja marjadega, vaid kõigi aiandussaadustega.
Lisaks Eesti väikeettevõtjatele hakkavad arenduskeskust kasutama ka lätlased. «See keskus on Läti ja Eesti ühisprojekt, sest tegu on Euroopa Liidu piiriülese koostöö programmiga,» lausus Miller.
Turg oli TÜHI! Kui kasutatud riideid ja poola linikud välja arvata. Paar
purki mett oli ka. Ikkagi ka asukoht on üks selle põhjuseks. Turul
käimiseks oleks vaja ikkagi asulat või linna läbiva tee vahetus ääres
olevat platsi. Möödasõitjad tuleb rajalt maha võtta, sest kohalikest
ostjatest üksi ei piisa. Seda enam, et tööl käiakse sageli kaugemal ja
seega nemad ei satu üldse nädala sees turule.
Aga tahaks ju kasvõi head külma rabarberikisselli palava ilmaga? Midagi
erilisemat? Kohalikku, eestimaist. Värsket hapukurki vahel küll saab...
Keskväljaku juures kaks söögikohta. Valisin selle. Päris maitsvad toidud. Shnitseli kaste omapärase maitsega, seega huvitav.
Kuidas aga maal elu edeneb? Kas Siimul õigus, et ei tasu unistada
rahvastiku arvu säilitamiseks (rumalate) eestlaste loomuliku iibe peale
loota?
Busse Karksi-Nuias liigub, ei saa otseselt öelda, et justkui neid vähe oleks.
Polli. Siin pidavat õuntest jm igatsugu asju tehtama, aga turul ma tulemust ei näinud!?
Siin on ka mitmeid puukoole, aga väidetavalt olevat ka siin vahel
lihtsama vastupanu teed mindud. Tuues osaliselt istikuid Lätist!?
Aga kui tuleks ühistranspordiga puhkama?
Esimene väga põnev "mulgi loogika" selgus bussiplaanidega tutvudes!
Tallinnast Valka sõitev buss satub Karksi-Nuia "ei tea kust" ja edasi
läheb Valka kord läbi Tõrva, kord läbi Viljandi??? Sest sõiduplaanides
ongi ainult Tallinn - Viljandi - Karksi-Nuia - Valga bussid, vastupidi
liikuvaid busse ju ei leia??? Loogika ütleb, et vastupidiselt oleks
kirjas Valga - Karksi-Nuia - Viljandi - Tallinn??? See "mulgi loogika"
on aga vägagi eksitav, sest ei pruugi ju vaadata kohe seda, milline on
"tähtsam vahepeatus"!? Ja nii võid saadagi vale info. Sest bussid
sõidavad vaid Valka, Abja-Paluojale ja mujale, aga tagasi ei tule
ühtegi?Muidugi, nagu alati, siis P on ikka ja jälle kõige viletsama liiklusega päev....
Aga mis siis ikka. Täna polnud pühapäev ja minu sõit jätkus Tõrva suunas ning peale väikest segadust leidsin ikkagi õige bussi!
Ma ei ole turist, ma elan siin? Tervis peaks siin inimestel, tänu pidevale sportlikule liikumisel, küll hea olema!? Nael kummi!
Aga kindlasti siia kanti sattudes ärge jätke Nuias käimata ega peatust tegemata! Vaadake, otsige, leidke, nautige....
********************
28.06
See vastus on ehtne ja hea näide teatud ametnike tasemest! Või siis
hoolimisest! Sest kui tänaseks päevaks, Viljandimaal tehtud ära
vajaminevast ehk paar protsenti, siis see näitabki, et sisuliselt pole
tehtud mitte midagi. Mugavalt kesklinna? Jah, see võimalus on tõesti
mingil määral olemas. Aga arusaam, et ÜHISpeatus tähendab midagi muud,
on kuskil Mulgimaa pärapõrgus vist ära auranud.....
Ja, et kui tekib nõudlus, siis hakkavad mulgid tegutsema? Vabandust, kas
selline lapsik suhtumine ei tee Teile hoopis häbi? Selline vastus ju
näitab, et te ei kavatsegi näidata nõudluse TEKKIMIST! Ehk et soovite
hingest, et taeva päralt ei tekiks mingit initsiatiivi või soove, mis
võiksid näida NÕUDLUSENA!? Mis sest, et Te olete ametnikena pandud
ametisse, edendamaks Eesti elu. Ja tea peaksite ise NÄGEMA, kus on
nõudlus! Sest seda on küll, aga lihtsam on (selle palga eest või
laiskusest ja ükskõiksusest?) mängida töötegemist. Teie koht on
liivakastis!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar