pühapäev, 19. veebruar 2017
Elva.
Elva eeslinn - Peedu. See sõna, eeslinn, ajab muidugi paljusid vast
muigama, aga ma mõnes mõttes meelega nii kirjutasin. Enne Elvasse
jõudmist tuli meelde, et Peedult on sinna paras maa jalutamiseks, ning
seda enam, et tegu matkarajaga. Elva-lähedased matkarajad on ammu olnud
mu eesmärgiks ja nüüd siis ma jupikese vaatasin ära. Tõepoolest, seal
tasub need kõik läbi käia või rattaga sõita, maastik ju eriilmeline ja
huvitav. Küllap ka siis taimed ja seened ja liblikad ja järved ja
palju-palju muud.
Elvasse minna oli mul plaan väga ammu ja nüüd kindel, et lähen vaatan
veel erineva nurga alt kordi ja kordi. Et võimalikult head pilti silme
ette saada. Praegune oli vaid kübemeke. Miks käisin? Üks põhjus, et
rohkem näha Eestimaad ja teine, raudtee ning ühistransport üldse. Kas te
kujutasite ette, et jälle meie RB-valitsuse tegelased ja "eksperdid"
räägivad , et VÕIB TEKKIDA VÕIMALUS VALGAS ÜHILDADA RIIA JA TALLINNA
RONGID, ÜMBERISTUMISEGA? Kas te saate aru? Emotsionaalselt öeldes,
kuskohast tuleb selline ääretu rumalus? Ma ütleks lausa idiootsus?
See polnud mulle üllatav, et kui kord "eksperdid" tegid uuringu selle
liini reisiliikluse tasuvusest, siis leiti, et ei ole tasuv (arvestati
vist kahe rongiga). Muidugi pole tasuv, kui jutt vaid kahest. Veel vähem
tasuvam on siis, kui jäetakse uuringus ära rongide peatumine Siguldas,
Valmieras, Cesises ja ..... Elvas! Ja-jaa, just nii tehakse meie riigis
uuringuid. Küllap seepärast, et tulemusi soovitakse näidata nii nagu
"vaja"!. Vaja ei tähenda siin ei meie riiki ega inimest, vaid kitsaid
ringkondi ja klikke.
Kuid üllatav on seegi, et meil isegi päris asjatundjad, inimesed, kes
näevad üpris paljut ja üpris hästi, järjekindlalt eeldavad, et
TALLINN-RIIA(-VILNIUS) RONGID PEAVAD KONKURENTSIS PÜSIMISEKS TEGEMAGI
VAID PAAR PEATUST! Tõesti või? Tõesti või???? Millises konkurentsis? Kui
aga küsida, kas tõesti jätaks keegi Riiga või kaugemale sõitmata, kui
rong teeks igas riigis kahe-kolme peatuse asemel 4-6, siis jäetakse see
küsimus ALATI vastuseta. Seepärast, et sisimas teatakse, et see ei oma
mitte mingisugust (halba) mõju!. Aga kas osatakse näha ka seda, kas neil
peatustel oleks positiivne mõju? Viimasel ajal olen hakanud kahtlema!
Nii nagu ka Haapsalu puhul TAVALISELT ei mõisteta igasuguste nüansside
ja tesite valdkondadega seonduvat. Ja see oli ka alateadlikult vist üks
põhjuseid, miks ma nii põhjalikult tolle raudtee kohta kõike uurimas
käisin. Samamoodi on vaja uurida ka Elva ja Võru jpm kohta.
Sageli räägitakse, et misjaoks on ronge vaja, on ju olemas bussid. Aga
mis siin rääkida, mine rongi ja vaata!? Kui silmad peas ja signaal ajju
jõuab, siis mõistadki! Rongis sõitsid esinejad kontserte andma ja
tõeliselt koduseks tegi neil sõidu hea suhtlemine, s.t siis ka võimalus
suhelda - istmed vastamisi! Mõnusaks tegi kaasavõetud kodune proviant.
Nagu nostalgialaks nõukaajast! Ja mida parem on rongiliiklus..... seda
rohkem on erinevate valdkondade inimestel eelistada
autodele-tellimusbussidele rongi ja liinibussi. Või ka liinibussile
rongi! On ju? Nemad igatahes tundsid ennast rongis väga hästi!
Aastaid võid aga näha rongiga sõites ka ühte asja, mis ei muutu.
Ükskõiksust. Pole Vorbuse peatust juba ammu. Ja pole ikka veel. Ning
selliste valitsejate puhul pole ka 10 aasta pärast!
Tartus aga.....
..... on asi muutunud juba idiootlikuks. Korduvalt on erinevatele
osapooltele püütud selgeks teha, et Tartus on vaja taastada mõlemas
perrooni otsas olevad ülekäigud! siin ma lihtsalt peangi taas ütlema, et
tõepoolest, idiootse järjekindlusega eirab EVR seda vajadust. Meil on
küll võrdõigusvolinik Ja paari vagunitäie jagu kõikvõimalikke teisi
võrdsuse ja ma ei tea mis volinikke veel. Aga ei ole ühtegi ametnikku,
kelle tööks oleks hoolimine INIMESEST! Ole sa pereema suurte pakkida ja
lastega, ole sa ratastooliinvaliid või hoopis terviserajalt või
rattamatkalt tulija. See, et sa pead tunnelisse ronima, on meie riigis
nagu aamen kirikus! Ka MKM ja TJA poole pealt ei kostu juba AASTAID
ühtki inimlikku kippu ega kõppu, kuid samal ajal pannakse kümneid
tuhandeid eurosid huugama OLE alla. Või mõne muu mittevajaliku asja
jaoks. Kahju, ääretult kahju on selliseid asju näha. Asju, kus pole
lootust muutustele.....
Perroonide renoveerimise aegu kadus siinkandis aga Vapramäe peatus.
Kahetsen, et ka ma ise ei seisnud piisavalt selle peatuse eest. Tean, et
sellelgi olnuks oma mõte. Kohalikud aga seisid siin ja veel ühes kohas
selle eest, et nende lihtne ja kodune ootekoda säiliks. Mida justkui ei
olevat saanud säilitada. Saadi! Kiitus ja kummardus. Neile, oma kodu
eest seisjatele. Mitte neile, kes "üleval" pole suutnud mitme aastaga
väikestes peatustest taastada/ehitada MITTE ÜHTKI OOTEKODA!
Mugavust tähendab isegi selline tualett. Nagu on mugavus seegi, et rongi võid oma pereliikmed kõik kaasa võtta, sh ka kutsu.
Ülekäik ja tõkistorud on aga siingi paigaldatud nagu jumal juhatas. Kuigi, isegi jumal oleks juhatanud paremini.......
Ei stendil ega ka ootekojas olnud Tartu-Tallinna rongide sõiduplaani.
Elroni ükskõiksus ja arusaamade puudumine. Aga see juba nii tavapärane,
et nende AASTATE jooksul, mil neile ja teistele korduvalt teada antud,
mida vaja teha, ometi ei tehta. Ja seega poleks ju mõtet ennast ka
vihastada. Aga näe, vihastab selline suhtumine! Et siis ikkagi peab iga
hetk olema ninapidi telefonis, näit rongi väljumisaegu jm infot otsima?
Aga ehk hoopis vaataks ilu enda ümber? Hakkaks kasvõi looduses toimuvat
märkama?
Huvitavad majad ja vaated. Ja eri värvi aknaraamid
Aga tee oli libe! Oli nähe, et eelmisel korral vist oli liivatatud, kuid
see liiv oli nüüd siiski jää all. Selline suhtumine oma inimestesse ja
külalistesse küll häirib. Kohalikki, kes vastu tuli, tokkidega, jättis
kurvalt oma ringkäigu pooleli. Terviserada on hea, aga tervis pole
ainult värske õhk ja käimine, vaid ka luud-kondid.......
Miks ma aina "virisen"? Aga miks ei taheta teha ka ülekäike, sinna kuhu
vaja? Ehk paneks siis sinna alla ka selle raha, mis läheb OLE-le?
Organisatsioonile, mis saab aastas vist ca 100 000 ja tegeleb .....
raudteeohutuse propageerimisega! Kus siin see ohutus on?
Oleks siis vähemalt nii, et ametnik, kellele näpuga näidatakse (ja
ninapidi sisse torgatakse?) ütleks ausalt ja südamest (on süda ikka neil
olemas?), et teeme kindlasti kui vähegi võimalik.....
Aga ei, eiratakse, vaikitakse või lihtsalt saadetakse kuiv ja külm vastus.....
Elusaim asi metsas on surnud puu. Isegi küttepuu, mis maha jäetakse, muutub selleks.
Aga nagu näha, siis elu on ka elusal puul. See on see, mida meil paljud metsamehed ei märka.
Väikese väe rada pidi läksin ka ja sattusin kokku kohalikuga, kes mulle
paljust rääkis. Õigemini, kaks inimest rääkisid, aga et nemadki selle
libedusega hoopis pikali kippusid kukkuma, siis jätsin selle raja
seekord läbi käimata. Seda enam, et kevadel pidavat siin palju erilisem
olema.....
Kuid tänulik olen jutuveeretamise eest kohe väga!
Tartu-Valga liinile lisandub tõen. tuleval aastal veel üks rong. Aga kas
on vaja siis ka lisaks neile neljale kohalikule ka neli, veel parem
kuus kaugrongi?
Kui riigiisadel ja Elroni juhtidel jätkunuks mõistust, südant ja
hoolivust, olnuks meil juba TÄNA rongid käigus. Kas a) ajutiselt tasemel
remonditud vanad rongid või b) uued, korralikud, kolmeklassilised
kaugrongid. Aga näe ei jätku! Asi pole ju rahas, vaid ikka neis asjus,
millest just mainisin!
Siingi on torutõkised paigutatud mitte ohutusest lähtudes, vaid ikka
selleks, et need liikumiseks võimalikult hästi takistusi pakuks......
Aga liikujaid oli! Järsku kargas nurga tagant välja, nagu egiptuse
rändirtsuparv, suur hulk inimesi! Kuid tegelikult tähendas see "ehmatus"
mulle kohe ühte väga olulist asja. Kuigi suurem jagu tegu kohalikega,
siis ometi, SIIN peab olema midagi erilist. Et on terviserajad ja et
need on popid? Järelikult on popid, seega on põhjust ka kaugemalt tulla?
Piisab lühikesest kohalike võimalustega tutvumisest, kui saabki
selgeks, et on põhjust tulla. Rohkem kui üks põhjus. Järelikult ......
peavad olema head ühendused? Et mitte maanteid veelgi koormata! Head
ühendused, ehk lisanduvad rongid, tähendavad aga paremaid võimalusi ju
veelgi rohkematele inimestele?
Aga kas tuldaks piisavalt vaid terviseradade pärast? Tuldaks, kuid võiks
ju veel rohkem tulla? Näiteks puhkama järvede äärde? Lihtsalt looduses
käimiseks? Ja kas Elvas on ka muud, mille pärast tulla? No igatahes ühes
kohvikus olnud imeliste pirukate pärast astusid sisse neid ostma ka
muul põhjusel Elvasse sattunud inimesed. Tähendab, mida rohkem erilisi
ja häid asju, seda rohkem põhjust tulla ja jälle oleme alguspunktis
tagasi, et tulla vajame häid ühendusi. Ja kui on head ühendused,
tullakse muidugi rohkem ja kohalikud teenivad sellelt rohkem ja
paremini?
Jah, Riia (Vilniuse) ronge on vaja. Ja mitte vähe. Ning annaks taevas,
et otsustajaks ei oleks keegi, kes arvaks, et tulija võiks Elvasse
sõiduks ümber istuda Valgas piimarongile..... Muidugi, Sangastesse või
Ropkale sõitmiseks nii peabki tegema. Aga Elva on suur ja tähtis koht.
Ning kui keegi siiski ütleb, et ei ole ju, siis ma ütlen kohe vastu -
kui tahta muutuda tegijaks, siis peab ka võimalusi tekitama! Ja
võimaluste tekitamine on riigi esmane ülesanne!
Elva jaamahoone on aga korda tehtud ja väga ilus! Vähe sellest, siis on
isegi mõnus puhkenurk. Siin on isegi reisiraamatukogu!Ja ikka ja jälle,
nii naljakas kui see ka ei ole, siis Elroni näiteks ei huvita
absoluutselt selliste võimaluste loomine! Olgu siis või vähemalt Balti
jaama ooteubrikuski!
On ka seminarisaal! Seega on linn osanud kasutada taas ära ühe
võimaluse, mis on igati tore. Jaamahoonetes peab olema elu, peamine on
ooteruum ja sinna juurde saab juba erinevaid asju kombineerida.
Aga kujutate te ette, et Otepääle sõidab AINULT 3 bussi! Ja ka Paluperas
ei saa rongiga tulles istuda ümber Kuutsemäe-Otepää bussile! Just täna
oli Otepääl MK-etapp. Muide, kõige paremini olla meie omadest läinud
...... Liis Lemsalul..... No a krt, kui ka eestlased ei ole praegu väga
tegijad suuskadel, siis ehk võiksime olla tegijad inimeste
(pealtvaatajate) siiatoomisel erirongide ja edasi bussidega? Miks küll
mitte keegi selle pärast ei muretse, et eestlastel oleks rohkem omi
kaasa elamas? Et koha peal ettevõtjad saaks natukenegi rohkem teenida
pakutavate teenuste pealt? See on ju seesama üksteist toetav koostöö,
mis peaks olema ka riigi prioriteet?
Tegelikult võinuks sinna sõita lausa erirongid!
Ka siin on juba olemas rattahoidla. Nagu pärast selgus, siis saab ka
vastupidi, tuled rongiga ja ratta rendid kohapealt näiteks Verevi
motellist. Aga miks ma seda raudteejaamas rentida ei saa? Ma ei viitsi
enam väga pikki maid vantsida. Ja kui tahan rongiga tulla ja minna, siis
miks ma peaks ratast rentima kuskilt kaugelt? Muidugi, kui tulen
ööbima, siis on mugavam ratas majutusest võtta, nii et iseenesest see
igati kiiduväärt, kuid sellises kohas peaks siiski olema rohkem
võimalusi..
Aga ehk peaks hakkama levitama kuuldusi, et Elvas UFO-d tulevad lausa nina alla?......
Võib olla tullakse tuhandeste hordidena siis?
Küll aga levitan kuuldusi, et aprillis peaks avatama jaamahoones
restoran. Ja lähipiirkonnas peaks veel üks kohvik tulema. Ja
kiirsöögikoht, nii et hommikul rongile minnes saab kohvi jm rongi kaasa
võtta. Ja et tegijad ise on põnevil ning särtsu täis.....
Pean vist juba aprillis uuesti tulema......
Muide, Haapsalus olid paljud pessimistlikud, kui korraga mitu uut
kohvikut avati. Aga tegelikult tõi see hoopis vanadessegi kliente
juurde.....
Huvitavaid hooneid Elvas palju. Isegi uus tehniline jaamahoone omamoodi
natuke ilus. Aga allpaistvas hotellis ma vist ööbiks küll!?.....
Arbi järv. Saab ujuda nii siin kui Verevis. Muide, Kubijas pidavat palju
lätlasi käima, miks siis Elvasse ei võidaks kiirrongiga tulla? Eriti
kui Elva saaks endale ka väikesed spaaprotseduurid, kasvõi
mullivannidki? Aga kus? Tervisespordi keskuses? Näe, tondiloss pidavat
lammutamisele minema! Äkki tuleb siia midagi mõnusat, eriliselt mõnusat?
Ujula ja spordihoone ka lähiajal plaanis ja mõnigi uskus, et see
tulebki..... Tahaks väga loota, et see unistus täitubki!
Ahjaa, ma mõtlesin, et tuleks soojemal ajal natuke pikemalt kaema. Aga
nüüd kummitab ka see, et kohalik hoovikohvikute päev pidavat ka olema
eriline ja vägev!? Nii et pean ikka tõepoolest mitu korda ja mitmel
põhjusel tulema? Ega mul polegi midagi selle vastu, saab ka majutusi üle
vaadata.
....nagu valmis ka uus kultuurimaja!
Aga väga mahajäetud Elva ka ei tundu. Lapsevankreid veeres üksjagu ringi.......
Ning tee mis tahad, Elva on metsapealinna tiitlit väärt. Ja ega Eestis
polegi vast teist nii erilist kohta, kus majade võlus on eriline mitte
ainult majadele endile, vaid ka just puudele. Nõmme on, aga see on
teistsugune. Elvakad peavad oma puid hoidma, õnneks seal ka kergesti
luba puude mahavõtmiseks ei antavat.....
Aga kõht oli tühhi!
Seljanka oli täiesti maitsev, nagu ka kotlet ja munasalat! Tagasihoidlik
kohake, peamiselt tuldi kringlite jm järgi. Praadi saab aga vaid
tööpäeviti. Sest muidu pole söömatulijaid! Jällegi, Elvasse on vaja
rohkem külalisi! Et iga töö ja vaev siin saaks paremini tasutud. Igal
juhul tunnistan aga, et sellest vähesest (näiliselt) sain mina kõhu
vägagi täis. Nii et mõnevõtta hiljem teises kohas ei jaksanud ma
rohkemat kui ühe piiraka nosida......
Komistasin isegi kaubaka otsa. Kaubavedu peab natuke ikka olema, et
raudtee mingitki raha teeniks. Ja vähene vedu tekitab ka vähem kolinat.
Lähevad ju kaubakad siit enamasti vast läbisõiduga, seega häirivad need
ehk ka vaikust piisavalt vähe.....
Siit piilub suusahüppemägi!.....
.... ja seened!!! Kohalikudki sooviks, et taas müüdaks siin jäätist! Aga
taas, igasugune äri nõuab piisavalt palju tarbijaid, kohalikest jääb
selleks kindlasti väheks. Aga kindlasti lisan selle seenepildi ka gruppi
Eestimaa Seened.
"Tulge aidake! Professor sai värskeõhumürgituse.... osoon, osoon...." -
see tuli siin millegipärast kohe meelde! Igatahes, kui juba haiglasse
sattuda (ptüi-ptüi-ptüi....), siis sellises kohas haigla on parem, kui
kuskil mujal! Koht ikkagi ääretult ilus ja Verevi järvgi ülilähedal.
Kindlasti tahaks suvel näha, kuidas siin asjad toimivad. Olemas paistab
olema ka väike müügikoht, seegi juba hea. Ujumiseks pidavat Verevi olema
mõnus, olemas ka hüppetorn, kuigi hüppama ma ise ei kipu. Kas ka
paadilaenutus olemas? Olengi viimastel aastatel väga harva kalal käinud.
Siingi oli näha spordiga tegelejaid.
Elva üks võlu on ilusad majad ja muidugi puud. Huvitav, kas aga ka
tänapäeval tahaks keegi pakkuda puhkajale kodumajutust? Juhul kui siia
muidugi taas tuleks palju puhkajaid!
Männil pole seeni väga tihti näinudki.
Männitaelik (määras Tõnu Ploompuu.). Vanade, üle 130-a mändide seen.
Muusikakool.
Ja ongi suusahüppemägi! Väga uus see ei ole, aga siiski vast kasutatav?
Sobiks ka välismaa noorsportlastele laagrite korraldamiseks?
Taas Arbi järve ääres. Siin ka pink kirjanikele ja selline koht, nagu
Elva (Peedu) peaks kirjanikele ja kultuuriinimestele kindlasti sobima.
Seda ajalugugi tõestanud.
Näha ka kobraste tegutsemisjälgi.
Kas ainult biopuhasti või siin ka allikas?
Kanapiirakas oli imehea!
Ja nagu näha, siis üritusi toimub. Seegi üheks tõestuseks, et vaja oleks
ka hiliseid ronge, kasvõi neidsamu kaugrongegi. Kuigi tullakse
kindlasti ka lähedalt, kuid iga üritus tähendab alati külastajaid ja hea
ühistransport võib nende arvu alati kasvatada. Mis võib, tegelikult
kasvatabki! Tõsi, siinkohal tuli mulle meelde omaaegne noorte hip-hopi
festivalikülastajatega jagelemine rongis, selline kontingent küll pole
suurem asi. Hoolimatud ja ülbed nad tollal olid, aga paika sai pandud.
Kas just alaealiste veini-sprite libistamine see kõige õigem tegevus
rongis on. Seetõttu kardan, et ka selline festival eriti meeldivaid
tagajärgi ei jäta.... Aga mine sa tea! Ehk muutuvad ajaga ka sellised
noored vähe mõistlikumaks!
Buss on. Romngid ja jalgrattad on. Lennukid siin muidugi "ei peatu". Aga
ühendused on olulised, seda ma tean ja sellest kirjutamata ma ei jäta!
Ja siingi need torutõkked ei ole parima lahendusega, rongi jälgimise asemel võivad tähelepanu hoopis kõrvale tõmmata.
Omal ajal perroonide renoveerimise aegu oli üks asi, millest rääkisin,
võimalikult hea visuaalne kontakt bussilt rongile. Näe, bussijuht tuli
ka ise siin kaema, kas rong tulemas. Küllap siis osaliselt on ka siin
bussid rongidega seotud ja see on vajalik asi. Kui vähegi võimalik,
tuleb ümberistumised tagada. Kõigele muule lisaks on see väike tagatis
busside allesjäämisele. Kuidas üldine olukord bussiliiklusega siinkandis
on, ei oska ma ise öelda. Ehk keegi kommenteerib?
Balti Ekspress? No muidugi, just sellist rongi Elva vajabki!
Ropka.
Daatshasse auto või rongiga?
Tartusse jõudes aga nägin, et rongiga ikkagi minnakse Kuutsemäele. Ja
nagu küsides teada sain, siis mindaks veelgi mõnusamalt, kui Elvast ka
buss Kuutsemäele sõidaks! No jah, saan ikka aina kindlustunnet, et mul
õigus. Olen ka seda kunagi ühe põhjendusena välja toonud. Siis kui tegin
analüüsi ja sõiduplaani Palupera-Otepää-Kuutsemäe ühenduste kohta.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar