Blogiarhiiv

kolmapäev, 22. detsember 2021

Türi - Paide - Võhma - Olustvere Jaam. (Apr 2019, EB 3)

 

Pühapäev, 7. aprill 2019

Türi - Paide - Võhma - Olustvere jaam



Alustasin muidugi Tallinnast. Balti jaamas on taas mingeid arenguid, uued tablood kahes kohas. Tublid, et lõpuks ometi!
Teavitasin ka Elronit, et:
* puudub inglise keel (nüüdseks see olemas)
* väljumise ja saabumis tablood ühe värvilahendusega
* endiselt ei edastata ekraanidel infiot hilinemiste, eesolevate remontide jm kohta.


Felliniga Viljandimaale? Sobib!


Saku Raudteejaam bussipeatus, ikka veel ümber nimetamata. Nagu ikka veel pole ka peatust Kasemetsa Jaam.


Tee peal võis ka märgata, et Kiisal ei ole ikka veel ülesõidu juures bussipeatus Kiisa Jaam.  Aastad aga mööduvad, väikeste asjadega ei saada kuidagi hakkama. Tõsi, Kiisal näiteks tehti väike parkla jaama taha, tore! Kuid miks ei tehta sama väikest asja siis ülesõidu juures ära? Parkla vähendab autosid maanteedel, tore! Bussipeatus õiges kohas aga vähendab autosid teedel, suurendab reisijate arvu bussides ja lõppkokkuvõttes muudab kogu süsteemi mõttekamaks!


Kohilas jaama juures on aga küll ja edukalt toimiv. Kahjuks ei toimi turg.




Aga Lelle? Millal Kehtna vald jõuab niikaugele, et toob bussipeatuse siia, otse ülekäigu juurde? Vahemaa pole justkui suur, kuid siiski, ristümberistumiste puhul oluline iga meeter! Kuidas saaks KOV-ide ametnikele selgeks teha, mis on optimaalne lahendus ja inimlik suhtumine?




Jaama juures ka siin väike rattaparkla olemas. Muide, Kiisa jaama taga on ka kaev, aga teiste jaamade juures pole mingit joogivee kohta.


Põõsa tagant "piilub" ajalooline raudteelaste elamu.


Türil oli vastas ka Viljandi poolt tulev rong. Üldiselt aga, kui äsja ilmus intervjuu Elroni uue juhiga, siis murekohaks temagi sõnutsi rongide ületäituvus. Samas seisavad Türil, raplas jm rongid vahel tundide viisi! Selge, et läbisõitu püütakse mitte väga kõrgeks ajada, sest sellestki sõltuvad hooldusseisakud jm. Aga on see ikka otstarbekas kallite rongikoosseisude puhul? Isegi Lelleni ei soovita vajalikel aegadel mõnda rongi viia!?


Türi jaama parkimiskohad teisel pool teid. Jaama pool bussipeatused. Mis parata, ruumi sealpool parklaks pole, nii et P&S süsteemi kasutajad busside puhul peavad samuti raudtee ületama, aga sest pole vast ka hullu.




Siiski on ka bussijaama poole peal mõned parkimiskohad, aga loomulik, et siin see kitsaks jäänud.

Aga eks ka Järvamaal ole küllaldaselt asju, mis vajavad bussiliikluses muutmist. Kui ikka tahetakse, et Mäo hakkaks toimima, tuleb Paide - Türi bussid Mäoni liigutada. Jändja suunalt bussid Paideni ja Mäoni. Bussid sobitada paremini rongidega. Järva-Jaani suunalt bussid Tamsaluni ja kaugemale (Tapa, Rakvere). 

Samuti ühendada Türi  Jõgevaga ja Aegviiduga ning ühendada Türi - Paide liiniga Paide - Imavere, Paide - Järv-Jaani (Tamsalu jm) jt, ehk siis sisuliselt ka MÄOGA! 



Tuttav tunne aga tekkis. Kuigi juba aastaid tagasi lubati hakata infostende ühte kohta koondama, pole jaama juures essugi tehtud! Head mehed, kes lubavadki!


Bussid aga Paidesse mugavad ja kiired. Küll aga pole mul õrna aimugi, miks isegi siin liiniajad erinevad tööpäeviti ja nädalavahetusel? Segadust rohkem kui toobiga?

Üldiselt on aga Särevere - Türi (Jaam) - Paide bussid rongidega hästi sobitatud. Mõned puudused siiski on, nv saab 9.15 rongidele bussiga ka Säreverest, aga tööpäevadel saabub buss 2 min hiljem. On sel ka mingi põhjus?
Ka on õhtusel ajal mingi anomaalia, ühe rongi puhul peab ootama lausa pool tundi, öise rongi puhul pole aga üldse bussiühendust! Kuid usun küll, et ka öise rongi puhul võiks väike buss kindlasti olla, sõites läbi Säreverest ja siis kohe Paidesse.

Küll aga on täielikult paigast ära maakonnaliinide sidumine rongidega. Türi muide peatus.ee ja liinikirjeldustes kirjas "Türi Bussijaam" nime all, aga peaks olema samuti vaid "Türi Jaam".
Kui aga vaadata liine, siis on asjad hapud. Muidugi on siin ka nüansse palju, millele mõelda. Kas iga buss Paide suunale sõitmiseks peab ikka olema see "linnaliin"? Äkki saaks kasutada maakonnaliine? Türi - Võhma - Villevere võiks olla hoopis Mäo - Paide - Türi Jaam - Võhma - Villevere? Või sagedamini alustama Tehnika peatusest?
Kas Türi ja Särevere vahel peab olema ikka busse, nii et tapab? PÄEVAS SÕIDAB SINNA ÜLE 40 BUSSI!!!! Nii maakondlikud eeltasutud kui ka kommertsliinid! Võib olla oleks mõttekam osa liine suunata Türilt mööda Raadiojaama Teed või läbi linna ja Türi-Alliku hoopis Mäeküla suunalt Võhmasse? Näiteks Taiksesse saab nii kommertsliinide kui rongidega, pole ehk mitmelgi põhjusel mõistlik sinna ka kõiki avalike liine "otse vedada"? Siis saaks ehk lahti ka MÕISTETAMATUST - sellest, et pea ükski selle suuna buss ei ole rongiga seotud! Ja ometi jääb Taikse Tee ja Võhma vahel lausa 13 peatust, sh Oisu!?

Muidugi on erinevatel aegadel kulgevate busside ja rongide puhul justkui rohkem võimalusi, aga samas ei ole neid ju vähe sel suunal? Ja ega siis läbi linna sõites avalike liinide puhul sõiduaeg oluliselt ei kasva, küll aga tekivad ühendust Türi äärelinnast Oisu ja Võhma suunale? Ning ka Villeveresse ja Kahalasse saaks rongilt tulles sõita?

Üllatama ei pane ka see, et äsja avatud uus liin (mille üle Vahastu inimesed õnnelikud) Vahastu - Änari - Türi ei arvesta rongiaegadega. Türi Jaam väljumine Vahastusse peaks olema varem, ca 8. 02 (peale Tallinnast saabuvat rongi), siis saaks ka Vahastust tagasiteele asuda varem. Või saame olla kindlad, et sealt "kolkast" (Vahastu ja Änari) ei taha keegi sõita 9. 15 rongiga Viljandi poole? Puudu jääb ju vaid 20 min? 
Ka tagasisuunal jääb pea samapalju puudu, et saaks Tallinna poolt tulles rongile istuda! Kuigi mängida saaks nii ja naa aegadega, tagasi Vahastusse siis kas varem, ca 12. 10 (rongid kahelt suunalt) või hiljem, 13. 20, peale Tallinnast rongi saabumist On see märk, et sõiduplaane tehes mõeldakse kõigele muule, aga mitte rongidele?

Väätsaga pole aga rongilt tulles ÜLDSE mingitki otseühendust! On mõned bussid Väätsa Koolini, läbi Änari, aga loomulikult pole needki mitte kuidagi rongidega seotud. Nii et ka kuulsat jalgrattamuuseumi külastada on keeruline ja aeganõudev. Sisuliselt lausa mõttetu. Sest kui ka saabud 11. 48 rongidega, siis Paidesse (või ka Reopalusse) jõuad ikka peale seda, kui Paide - Väätsa buss läinud...
Ei tasu Türi - Paide busside asemel osaliselt panna busse, mis sõidaks Väätsa kaudu?

Nii et mõtteainet on siin küllaga, selline möödunud sajandi süsteem ei kõlba kuhugi. Oleks aga tore, kui siin ka kommenteeritaks kohalike poolt, mis mu arutluskäikudes vale ja nii saaks ehk sotid selgemaks ning ka ma ise teadmisi juurde.
Üldse on üllatav, et Türi ja Paide on Järvamaal bussiliikluse puhul justnagu kaks täiesti erinevat regiooni, erinevate hangetega? Ning seetõttu ongi Paidest kaugemale saamine otsebussidega võimatu? Või on peamine põhjus selles, et bussifirmad tahavad maksimaalselt palju busse kui üksusi ringi liigutada?

Pildilt näha ka see, kui palju oli sel ilusal päikselisel päeval Türi - Paide bussis sõitjaid! On see ikka optimaalne bussikasutus?

Omamoodi huvitav on, et haldusreformi käigus "krabati" endale ka Käru vald, aga sisulist ühendust sealsete Lungu jt küladel Türiga ei ole! Bussid, mis sõidavad Kärusse ei ole normaalselt rongidega ühendatud ja Käru Jaam bussipeatust perrooni kõrval ka ei ole! Mis sest, et peatuse ümbrus päris korda ja asjalikuks tehtud, vanast ajast juba. Aga Türi valda oma ääremaa ei huvita?

(Järgmises teemas juttu Põhja-Sakala valla bussiliiklusest).


Hea muidugi see, et siinsesse bussi saab ka lapsevankriga.






























Oh jeerum-jeerum....
Hiljem nägin sama meest juba Balti jaama turul ja meenub ikka, et RE poliitikud (nagu ka Isamaa) armastavad eeltasutud piletisüsteemi aegadest pidevalt korrutada, et vaja on selle asemel paremat bussiliiklust, liinide ühildamist jms. Aga ikka ei saa mina aru, miks nende erakondade poliitikud, nii mäe otsas kui kohtadel, siis oma TÖÖD ei tee või ei teinud varem?






Teel leidub ka süüdimatuid liiklejaid





Aga kus hommikust süüa? Kolledzhi kohvik avatakse hiljem, teistesse peatänava ääres olevatesse kohtadesse aga kohalikud ei soovita, olla "tagasilanguses". Tahtsin ka ise minna vaksali söögikohta.








Ringhäälingumuuseum ja Türi muuseum.



Ammune burksikoht aga ikka veel alles.







Äge elamine!







Aga ei vedanud!




Nii läksingi hoopis friikaid sööma. Polnud viga!









Käsitööhuvilistel on aga kindlasti põhjust siia poodi sisse põigata, kevadpealinna Türile minnes.




























Türi jaamas tundub aga palju töötajaid olevat?





Kas Türi ja Pärnu bussiliiklus, 3 bussi päevas, on hea? Või peaks olema ka bussid liini 333 aegadel, Türi - Vändra?










Nüüd siis edasi Võhmasse.








Kauguses paistab taikse rongipeatus, mis õnnestus kunagi tasapisi "susides" taastada.


Kes aga räägib, et kergliiklusteid pole vaja?

















Lennuliikluse majakas?



Hea aga näha selliseid peatuskohti teedel.





Võhma. Bussid sõidavad perrooni juurest mööda, aga ei peatu?










Võhma muidugi jäänud sellisesse "varjusurma" kahjuks.













Kohalik härra arvas, et peaksin temastki pildi tegema. Aga muidugi!


























Lubatud bussipeatust veel ei olnud muidugi. Aga usun, et peagi siiski saab olema peatus Võhma Jaam! Seda ju väga vaja ja masendav ju vaadata, kuidas bussid Võhmas peatuvad, aga ümberistumine ei ole eriti levinud. Mis sa ikka istud, kui buss nina alt minema sõidab vms?
Aga väga hoolikalt peab läbi mõtlema, kuidas tulevikus bussijaam siia tuua ning paigutus.






Imelik aga, et jaamas pole isegi ülekäiku mitte!? Kas tõesti keegi arvab, et peaks marssima ülesõiduni ja tagasi?








Ja nagu näha, siis ümberistujaid oleks. Sest praegu peab sageli hoopis autoga vastu tulema!




Siin see lõunane buss ongi, millest ma järgmises teemas juttu teen.




Jõudsingi Olustveresse.


Jaamahoone ikka väga viletsas seisus, karta on, et seda keegi ei taasta ja nii ta lihtsalt lagunebki lõpuks.












Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar