Blogiarhiiv

laupäev, 4. detsember 2021

Pärnu. Tagasi liiniga 333, mis vajab muutmist. Dets 2018.

 

Pühapäev, 9. detsember 2018

Pärnu


Kui Pärnus, siis ka pilte Pärnust. Ka uuest bussijaamast. Üpris kobe värk!




Ööbimiseks valisin Green Villa.


 





















Pärnu Kaubajaam. Siin võiks vabalt asuda Muuseumraudtee. On ju ammu aeg RB projekt läbikukkunuks tunnistada, osta Edelaraudteel ära rööpad, naelutada need kitsarööpmeliseks ja tuua ekspositsioon Lavassaarest siia. Igatahes mõttekam ja rahvarohkem kui Pärnu lennujaam?









Aga hinnad on üles aetud. Ei kutsu Pärnusse puhkama.






























 
 

Pühapäev, 9. detsember 2018

333-ga Pärnust Rapla Jaama


Varahommikuse esimese asendusbussiga oli mõlemas suunas mõni sõitja olnud. Lõunasega oli neid juba rohkem. Tore oli, et kohtusin bussis ka "kauaaegse kirjasõbraga", Avo Rahu PÜTK-i vanemlogistik. Tema jutust sain ka aru, et tegelikult tehtud ettepanekutesse ei süvenetudki ja seepärast ka ongi valmis tehtud sõiduplaan väga halb! On küll ka häid nüansse ses plaanis, aga miinused kaaluvad kahjuks plussid üles.

Bussis küsis Rahu ka seda, miks keegi sõidab. Üks inimene ütles, et tuleb spaast. Vohh! Mis ma ütlesin, et Terviseparadiisi juurest peaks liin läbi kulgema! Rahu arvates küll linnaliiklus nii hea, et pole vaja, samal ajal aga hommikuse bussi ajal pole üldse linnaliine!? Kui aga vaja puhkamast Tallinna poole tagasi pöörduda hommikul vara? Või soovivad hoopis keskuses töölkäijad ühistranspordiga tulla ja minna? Igal juhul on mugavam lastega tulles otse veeparadiisi saaDA?
Küll aga pani teda vist mõtlema see, et buss ei oota Lelles ära rongi! Loodetavasti siiski lähitulevikus need vead kõrvaldatakse. Nagu seegi, et buss ei läbi Mahlamäed. Peatuks siis vähemalt Välja peatuseski!

Ka ongi sõiduplaan tehtud liiga kiireks. Loodetavasti Toosti sissesõit ei õigusta ennast (mitte et ma Tootsi vastu oleks) ja see aeg jaotatakse sõiduplaani peale laiali. Ja nii, et sõiduplaani järgi jõuaks buss Lelle Jaama 3 min enne rongi, kuid varuaega jääks just Eidapere ja Lelle Jaama vahele! Raplast Pärnusse sõites aga jätta aega nii sinna, kui ka Kehtna ja Rapla vahele. Nii et bussil tegelikkuses oleks võimalik jõuda Lelle sõiduplaanist varem ja Pärnu suunas sõites ka tagada Lellest väljumise korral rongide väikese hilinemise puhul võimalus plaani "järele sõita".

(Muide, vaatasin teiste busside peatuseid sel liinil ja silma jäi peatus "Veekeskuse" enne Paikust. Googeldasin ja sain üle 10 aasta vanuseid artikleid vaheldumisi stiilis "Paikuse Veekeskus hakkab kerkima" ja "Paikuse veekeskus võib Reiu jõkke vajuda"!? Kas siis see keskus olemas või mitte?)

Muidugi peaks ka bussipeatuse tooma Lelles otse perrooni otsa juurde. See on täiesti võimalik ja vältimatult vajalik. Praeguse peatuse väljaehitamine tuleb peatada ja suunata raha sinna, kus on asjal mõte.

Aga jama muidugi seegi, et rohkem busse ei pandud ja Eidaperst koguni neid vähemaks võeti. Ehk saab aga abiks olema see, kui Eidapere - Vändra buss  saaks pikendatud Lelleni ja/või Raplani. Kuigi sisuliselt ongi mõttekas PEA iga bussi puhul siin tagada ühendus just nimelt Pärnuni! Kasvõi kohalike liinide n.ö. asendusena, kõigi peatustega!
332 peaks igal juhul hommikul veelgi varem minema Vändrast. Nii et sõidakski vaid peatuseni Rapla Jaam, saabumisega 6. 30 ja siis jõuab ka tagasisõidul sisuliselt praeguses graafikus Vändrasse. Tõsi, nii vara hommikul Tallinnast rongi ei tule, kuid Tallinna sõidu võimalus tekib. Muuhulgas VÄGA oluline võimalus Kehtna jaoks - neil, nii üllatav kui see ka pole, puudub täna buss, millega saaks rongile nii, et jõuaks Tallinna enne kella 8! Ja veel, nii saaks ka Raplasse need, kel vahetusega töö!? Ning kui kellegi ongi vaja Rapla keskusesse saada nii varasel ajal, siis, kuigi ebamugav, aga saab seda teha linnaliiniga jaamast.
Ka õhtul saaks buss väljuda Rapla Jaamast hiljem, 19.12 ja sõita Vändrani 332-na.

Ja kui siin tegelikkuses siis plaani koostama hakata, selgubki, et tegelikult on kõige mõttekam panna Pärnu - Lelle - Rapla sõitma 6-7 korda päevas, osaliselt praegusi liine asendades!?

Mis saab aga Koogistest ja Viluverest? Koogistesse pandi üks nõudebuss. kas see toimib ja piisav? Saab sellega ka poodi ja tagasi? Ehk peaks ikkagi paaril päeval nädalas olema buss Rapla - Järvakandi - Koogiste - Käru Jaam? Rongiaegadega seonduvalt ja ooteajaga, et jõuaks poeski ära käia?

Viluvere? Kas selle lisamise küsimus uude bussiliini tõstatus.. Kindlasti ei ole seda otstarbekas lisada sellele liinile, kuid paari bussi lisamine Pärnu - Viluvere - Järvakandi - Rapla Jaam liinile oleks siin abiks. Ka selle pakkusin välja kuid....
Teine ja vägagi loogiline tundub Pärnu - Lehu bussiliini pikendamine Vändrani?

Ja ärgem unustagem, nüüd pole enam ka bussi Eidapere ja Järvakandi vahel! Nii et ei pääse bussidega osavalda ja ka Kehtnaga ühendus on nõrgavõitu. Kindlasti tuleks aga ka liinid 331, Pärnu - Järvakandi pikendada peatuseni Lelle Jaam. Kas ka edasi Kehtnani? Hetkel 15.19 Järvakanti jõudev liin sobib ideaalselt jõudmaks Lelles rongidele 245 Viljandi ja 244 Tallinna. ja ootamaks seal ära rongidelt saabujad toimetamaks neid taas Järvakanti ja Pärnu-Jaagupi suunale. Õhtuse bussiga veidi küll keerulisem, sest Tallinna rongile jõudmine pole nii oluline kui võimalus Tallinnast Järvakanti saada, seega peaks buss muutuma varasemaks kui võimalik. Igal juhul on bussiliini lõpp Järvakandis nonsenss, kui samal ajal on Lelle jaam ja rongid nii lähedal.

Muidugi on raske muutusi loota, pole ju tänini suudetud isegi otsebusse Pärnu ja Haapsalu (Rohuküla) vahelgi tagada, Lihula kaudu!



Tänaseks ei ole ei Kehtna ega Rapla vald suutnud peatusi ümber nimetada, seepärast pole ka liini kirjelduses viiteid nagu Lelle Jaam ja Rapla Jaam. Mis oleks elementaarne, aga paraku meie ametnikel võtab selliste asjade kohalejõudmine veel pikalt aega.


Huvitaval kombel ei olnud ka Pärnu bussijaamas suure ja väikes tabloo liininimetused identsed. Suurel õige Lelle Tee, aga väikesel näitab, et ka lõunane buss sõidab Lelle sisse?
  


Tore aga, et bussijaamas olemas ka reisiraamatukogu. Elron muide, pole sellega siiani Balti jaamas hakkama saanud, nagu UNESCO kirjanduslinn Tartugi oma vaksalis. Kiitus siinkohal Pärnule!



Bussiliiklust Pärnus aga üksjagu.






Kui palju ikkagi saab vankreid jm "ladustada" liini 333 bussi?


Ja tulebki siis meie buss.


Pileti hind vastavalt Pärnumaa süsteemile 1 euro. Ei tea, kas seda ikka oli vaja? Väikesed hinnad versus kallis piletisüsteem?



Paikusel tühjus.







Aga nagu näha, siis sõitjaid oli. 
Muide, välisturistidki ootavad sõiduvõimalusi Soomaale. Juba ammu selgi teemal ettepanekuid tehtud, neid teinud ka turismiettevõtted ja - organisatsioonid. Ei maksa unustada, et välisturistid tulevad selle kohta infopunktides sageli küsima. Vähemalt suvel on vajalik bussiliin kolm korda päevas, tagades praeguste liinide ühildamise. Ja otse loomulikult tuleb püüda need käiku panna maksimaalse sidumisega Viljandis rongidega ja Pärnu suunal Toris liiniga 333! Talvel on keerulisem, enne tuleb liin "sisse sööta". Seda enam, et talviti pidavat ühendustee Tõramaa - Tipu kaudu olema sageli tõeline jääväli.






Tootsi sissesõit ei pruugi olla mõttekas. Tootsil on Pärnuga piisavalt hea ühendus ja rongi peale toodi inimesi autodega. Vähe küll, aga vahel oli sõitjaid. Sama hästi saab neid tuua ka Mannare peatusesse. Teema tulim ka bussis jutuks ja kuna sõiduplaan liiga kiire, siis tuleb olukorda pingsalt jälgida. Halvim ongi see, kui peaks juhtuma, et bussiga libeduse tõttu näiteks rongile Lelles/Raplas ei jõuagi! Niipea, kui olukord näitab, et selleks on vähegi ohtu, tuleb sõiduplaan muuta.
Kui siis Tootsi sissesõit peaks kaduma, saaks selle aja sõiduplaani peale "laiali jaotada" nagu eespool kirjutasin. Ning mõelda tuleks peatuste lisamisele. Veeaparadiis Pärnu linnas, Valtu ning Mahlamäe või Välja Rapla linnas.
Ja Tootsis bussiliiklus nii hea, et sel ajal kui sinna sõitsime tuli vastu liin 98. Kuigi ebamugav, siis sellelt saaks ju ümber istuda vajadusel Mannares 333-le?






Peatuses mõned istusid, aga need jõmisesid seal niisama.








Aga rattamatkajad saavadki nüüd Pärnumaale vaid nii?



Täiesti toimiv! Liini lõppemine Vändras seda ei ole, seega tulebki kaaluda (ka kõigi peatustega liinide vajadusel) sõitmist ikkagi Raplani tihedamalt kui 3 korda päevas. Kaasa arvatud kommertsliin 735, mida 333 kindlasti mõjutama hakkab. Ehk peaks seegi Tallinnani sõitmise asemel liiklemagi hoopis Pärnu - Rapla? Sest selle kadumise oht on ju siiski olemas? Kas selle peatused enne Tallinnat, nagu Viljandi maante jt, on piisavalt "tulusad", et rongidest erineda?




Maaelu.



Sellistel teedel sellise sõiduplaaniga sõita on risk ja elude ohtu seadmine.







Eidapere vast midagi võidab uuest bussist, kuid kaotab rohkem, sest muid bussiliine suletakse? Kas seda nimetatakse ühistranspordiühenduste parandamiseks?







Siit suunduks siis kohalikud liinid Kärusse?


Lokuta jaoks on see buss aga kindlasti võit.





kaks bussi Pärnu poolt peatuvad siis Lelle Teel.


Ohoo, värsked pirukad???



Vahel selguvad ka ootamatud plusspunktid. Saab nädalavahetusel varasemale rongile ja pühapäeval see üldse esimene ühendus. Tõsi, nagu selgunud, siis Kehtna vajab ka varasemat bussi Rapla Jaama, tagamaks sõiduvõimalusi ja jõudmist tallinna enne kl 8.




Rongile läksid vähesed, ülejäänud kas jala edasi või oli auto vastas. Kui aga auto vastas, siis peab mõtlema, kas ehk mingid ühendused puudu või halvad?







Tallinn. Otserong oli parem. Ja pidanuks juba ammu Pärnus päeval seisva rongi sõitma panema, kuni 4 korda päevas, osaliselt kasvõi Lelleni. Tagades juurdeveo tasemel, poleks ka juhtunud seda, mis juhtus. Kui juba aga käkk keerati, siis peaks asemele tulema vähemalt kvaliteetne bussiliiklus. Simson ja Ratas kohtusid reedel Pärnus valijatega, kas panid paika ka PÜTK-i?

 

Teisipäev, 11. detsember 2018

Bussi 333 sõiduplaan vajab kiiret muutmist.


Tänahommikune bussi hilinemine tulenes eelkõige inimlikust eksimusest ja ehk ka bussifirma teatud määral tegemata tööst. Õigeks on osutunud aga aimdus, et sõiduplaan on liiga kiire. Küll aga võisin eksida, et Tootsi liinil pole oluline, hetkeks on sealt mõned sõitjad ikkagi olnud. Kuhu ja kui palju tulevikus, näitab aeg. Kulgemisahast rääkides aga peaks olema juba seegi, et ideaalilähedastes oludes täpselt sõiduplaani järgimine ja ehk ka paariminutiline edestamine ei ole võimalik talvistes teedeoludes, eriti kui need teed on kõrval peamagistraalidest ja teehooldus sinna jõuab tunduvalt hiljem. Ja praegu ei ole ka reisijaid palju ning kuigi täna toimuvad asjad kiiremini kui varem, siis suur reisijate arv toob igal juhul kaasa viivitusi. Ning ka mitmed muudki väiksemad takistused, mida aeg-ajalt ikka juhtub. See on ettenägelikkus ja hoiatus, hoidmaks ära edaspidiseid probleeme.
Peamine halb nüanss tehtud sõiduplaanis on aga ristümberistumise eiramine. Ja kuigi sellest ka varemalt korduvalt kirjutasin asjaomastele, siis jällegi, süvenema ei vaevutud. 

On vaja varuaega ja tagada ristümberistumine Pärnu suunalt:

Nii saaks hetkel hommikust plaani muuta nii, et  (ajavaruks):
Kuni Allikõnnuni tänase plaani järgi
Allikõnnu 6. 46
Eidapere 7.03
Saare 7. 07
Lokuta 7.12
ja Lelle s 7.25 v 7. 33 (rong 7.29)
Kehtna 7.44
Keava tee 7.46
Valtu 7.50
Rapla Jaam (raudteejaama uus nimi) 7.54 (rong 8. 01)
Vesiroosi 7.57
Mahlamäe 7. 59
Rapla Bussijaam 8. 03

Seega lisanduksid peatused Veeparadiis Pärnus ja Mahlamäe Raplas.

Nagu näete, siis hoolimata Lelles rongi äraootamisest, jääb ka Kehtna piirkonna inimestele võimalus ümberistumiseks järgmisele rongile kl 8. 01. Samas ei olegi selle bussi eesmärk tagada neile ümberistumisi. Nimelt 3 head asja korraga ei saa! Prioriteetideks on ümberistumine Lelle Jaam peatuses nii bussilt rongile kui vastupidi.

Lõunane buss Pärnust Kuigi ümberistumine (ka õhtul) ei toimu Lelles, peaks mõlemad bussid siiski Lelle sisse sõitma. Sõiduplaanid:

Lelle Jaam 14. 31
Kehtna 14. 43
Keava Tee 14. 45
Valtu 14.50
Rapla Jaam s. 14.55
Vesiroosi 14.58
Mahlamäe 15. 00
Bussijaam 15. 03

Õhtune:

Lelle Jaam 17. 56
Kehtna 18. 08
Keava Tee 18.10
Valtu 18. 15
Rapla Jaam 18.20
Vesiroosi 18.23
Mahlamäe 18. 25
Bussijaam 18. 28

Rapla - Lelle Jaam - Pärnu:

(Sissepööramine Rapla jaama ei ole vajalik)

Rapla Bussijaam 8.20
Mahlamäe 8. 23
Vesiroosi 8. 25
Rapla Jaamatee 8. 27 (Praegune peatus nime all Rapla Jaam)
Valtu 8.30
Keava Tee 8.34
Kehtna 8.36
Lelle Jaam s 8.48 v 8.56
Lokuta 9. 06
Saare 9. 09
Eidapere 9. 14
Allikõnnu 9. 30
Vändra 9. 34
Allikõnnu 9.37
Edasi praeguse sõiduplaani järgi.
Sarnaselt kujundada plaan ka õhtusel bussil!

Muidugi on vajalik sõiduplaani tihendamine.
 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar