Blogiarhiiv

Laupäev, 4. detsember 2021

Puremiseks Vahastu - Türi bussiliin ja mida toob Elroni piletiautomaat? Veebr 2019.

 

Esmaspäev, 18. veebruar 2019

Puremiseks paras pähkel on Vahastu - Türi bussiliin. Õpikunäide.


Äsja sain teada, et on tuldud vastu Vahastu kandi inimeste soovile ja R pannakse käiku uus bussiliin. Või siis unustatud vana? Tegelikult vahet pole, aga eks Vahastu piirkonna inimeste jaoks ole mälus vana liin olemas ja Türi vast lähim suur koht!

Küll aga on letti löödud sõiduplaan ehe näide möödunud sajandi tasemest! Sellel on 2 suurt miinust. Ei ole püütud siduda busse mitte ühegi rongiga (ärme unusta, et Türi bussijaam ja raudteejaam on koos) ning sisuliselt hakkab buss sõitma poole kilometraazhist tühjana. Ja sellist lähenemist täna lubada ei tohiks. See liin on tõepoolest paras pähkel puremiseks ja õppematerjaliks! Kel vähegi soovi saada tasemel logistikuks, tasuks selle analüüs käsile võtta!
Muidugi saan ma seda, et "ei ole püütud" väita vaid 99% tõenäosusega, sest nüansse, mis mulle teadmata võib olla rohkem! Ometi, ka Järvamaa ÜTK inimestele peaks tänaseks olema teada, mis on OLULINE liinivõrgu kujundamisel. Selleks saanuks õppust võtta kasvõi minu sellest loost, mille kirjutasin Järva-Jaanist ja sealse kandi liiklusest. Aga tundub, et tuleb peale tunde jätta...

1. õppetund - BUSSILIIN EI TOHI ALATA EGA LÕPPEDA VÕSA VAHEL!
Ma ei pea silmas, et Vahastu oleks võsa, aga ta on ääremaa! Ainuke pääsetee oleks see, kui maal elaks palju bussijuhte  ja (riiklik) bussifirma lubaks busse hoida öösel kodu juures ning liinid algaks ja lõpeks seal! Üldjuhul tuleb aga loobuda tühisõitudest ja seda kasvõi pikema liini arvelt! Kes ütleb, et Kaiust või Vana-Kaiust ei oleks sõitjaid Türile? Kindlasti oleks. Kuid siin on vastuolu selles, et buss ju ikkagi alustab Türilt, sõidaks "maale" suure tõenäosusega ikkagi tühjalt ning hiljem tagasi "linna" samuti.  Seega kui vaadata Kaiu poole, siis oleks ainumõeldav variant selline, kus liin algaks kuskilt kaugemalt, Raplast või ka Koselt. Nimelt on Kose Kaiu jaoks Raplaga võrreldes üpris tähtis. Kahjuks ma ei tea, milline on kohaliku liini K3 spetsiifika, millistel kellaaegadel kuhu sõidetakse ning seetõttu ei saa ma ka öelda, et mingil ajal peale kl 8-9 võiks Koselt tulev buss sõita Türini. Rapla puhul võib eeldada, et ka sealt ei ole hommikupoole märkimisväärselt sõitjaid Kaiu suunal!? Või eksin?
Seega, siinkohal saaks loota vaid sellele, et bussifirmadel on Kosel olemas "baas" ehk et bussid alustavad sealt, sõidavad liini 22-II kaiuni R ja edasi Türile, läbi Vahastu. Andes mingigi võimaluse ka Vana- Kaiu piirkonnas.

Kuid on ka teine võimalus. Siin tuleb aga enne vaadata

2. õppetund - SIDUMINE RONGIDEGA.
Antud piirkonnas on selleks erinevaid võimalusi. Lähimad peatused ongi Türi, aga ka Käru ja Lelle. Kärus peatub pea sama palju ronge kui mõlemas suuremas kohas, see on Elroni poolt oluline ja positiivne saavutus! Tõsi, jaamadel, nagu ka Türi ja Lelle on oluline eelis, neis võib üheaegselt peatuda 2 rongi, seega on ka lootus ümberistumistele parem. Türil lisaks veel ka kaugbussid. Kuid vaadata ei saa muidugi ainult seda vaid ka seda, kus on praegu samuti puudusi bussiliikluses! Kuna antud liin aga rongidega seotud ei ole, siis ... pole ka Piiumetsa ega Änari inimestel häid võimalusi!? Teatavasti tulevad sõitjad siis, kui MÕLEMA SUUNA liikluses on võrdseid võimalusi, et ehk kui saad bussiga rongile, siis peab olema ka vastupidine võimalus! Et TAGASI saada. Vastasel juhul otsitakse teisi võimalusi ja see mõjutab BUSSIDE TÄITUVUST! Just viimane aga näitab OSKUST MAKSIMAALSELT KASUMLIKULT DOTATSIOONIRAHA KASUTADA! Selle liini puhul on see tingimus selgelt täitmata!
Türilt Vahastu poole sõites bussid rongidega seotud ei ole. Vahastu - Piiumetsa suunalt Türile samuti mitte. Kusjuures hommikul mõlema suuna rongid sõidavad minema  vaid 15 enne kahte rongi!

Üks põhiküsimusi: KUI PIKK PEAKS SÕITJALE OLEMA TÜRIL VIIBIMISE AEG?

3. õppetund -MIDA ANNAKS MUUTA?
Esiteks, nagu selgitasin, peaks alg- ja lõpp-peatus olema Vahastu asemel kuskil mujal. Üks võimalus oleks, et buss sõidaks liinil Türi - Kolu - Käru Jaam - Vahastu - Türi ja hiljem tagasi. Kuid (vist) Kolu suunal on asustust vähe. Kasu võiks olla ehk sellest kui liin oleks ehk Laupa ja Karjaküla kaudu, aga üldiselt ei tundu see perspektiivikana. Kui aga mõelda sellele, et olemas on siiski Käru (Jaam) ja et Pärnu rongi kadumine jättis ühendusteta Koogiste, siis...

(ajad umbkaudsed):
Türi - Vahastu - Käru Jaam - Koogiste -  Lokuta - Järvakandi? Ajaliselt Käru Jaama s 8. 06, rong 8. 10, buss v. 8. 14.
(Tekib võimalus sõita Piiumetsa - Vahastu suunalt Tallinna ja paranevad sõiduvõimalused ka Lokutal.)

Järvakandist tagasi 9. 00, Türile jõudmine seega ca 10. 30.

Türilt väljumine uuesti 13. 20 (rong Tallinnast saabub 13. 15), Järvakandi saabumine ca 14. 50 ning tagasiteele läbides Lelle Jaama.
Järvakandi - Lokuta - Lelle Jaam - (Käru Jaam?) - Vahastu - Türi
Ajaliselt saab Lelle Jaam 15. 45, rongid mõlemalt suunalt 15. 51, välj 15. 55.

(Lellest võib valida suundumise Vahastusse nii Käru kui Kädva kaudu vastavalt vajadusele ja positiivsematele mõjudele.)
Muuhulgas tekib Järvakandil ühendus peale Tallinna suuna ka Viljandi suunaga! Loomulikult paranevad võimalused ka VAHASTUS, ilma, et nende ühendus Türiga kuidagigi kahjustuks!?

Mis on tulemuseks? Kasvab küll kilometraazh, kuid suurenevad väga erinevate kantide sõiduvõimalused ja mis kõige olulisem, bussis võib igal hetkel olla reisijaid? Tühisõidu kadumine olekski siin ehk kõige olulisem! 
 
 

Neljapäev, 21. veebruar 2019

Mida toob Elroni piletiautomaat?


Kui need automaadid paigaldati, oli minu arvamus, et vähemalt elektrirongides puudub neil mõte! Vähe sellest, eeltasutud bussiliikluse puhul võinuks vabalt mõelda üldse ka eeltasutud elektrirongiliiklusele! Või kui üldse piletisüsteem jätta, siis elektriareaalis ühine sümboolne piletihind!?

Mis tänaseks? Väga pikk aega kulus maksmiseks "niisama", sest aparaate ei saadud kuidagi tööle. Nüüdseks tähendavad need aparaadid aga maksumaksjale suurt lisakulu. Muide, kui Elronilt nende lehel küsiti, palju see süsteem maksma läks, siis Elron avalikult vastust loomulikult ei anna! Kuna klienditeenindajad nagunii jäävad, siis see tähendabki, et kulud vaid kasvavad ja piletisüsteemide firma tulud samuti!

Kõige muu kõrval tähendab see ka teenindajate töö veelgi närvilisemaks muutumist! Sest paraku on reisijatest SUUR OSA ebaausad! Väga sageli valetatakse näiteks peatus kohta, millisest rongile tuldi! Kui aga neilt ka küsida, kas piletid valideeritud, siis tihti vastatakse jaatavalt. Kontrollides aga selgub, et lausa seltskondadega on KÕIGIL valideerimata, isegi tallinlase tasuta tsoonis! Lihtsalt ei huvita! Samas on väga palju pahaseid ja lausa väga pahaseid kliente, kes päevast-päeva oma pahameele teenindajale välja valavad! Mis tunne on neil teha oma rasket tööd? See kindlasti Elroni juhtkonda ei huvita!

Lisaks selgunud muudki "huvitavat". Elron kaotab piletiraha ka seetõttu, et kui reisija soovib Ülemistelt peale tulles piletit osta, siis natuke viivitades saab sõita soodsamalt! Ja nii kõikjal. Nimelt, Ülemiste taga Vessel lõpeb esimene tsoon ja sinnani jõuab vaid paar inimest pileti ära osta, seejärel tuleb ekraanile peatus Vesse ja piletihind .... langeb!

Kuidas edasi? Võiks öelda, et "langevas joones"! Sest 1. märtsist saab 10% soodustust vaid piletiautomaadist ostes! Mitte teenindaja käest. Ja loomulikult saavad taas teenindajad reisijate pahameel jälle enda kaela! Lisaks muud segadused, kui reisijad palju jne.
Kas Elroni juhi palk muutub ka langevas joones?

Mida teha?
Piletiautomaadid pidanuks paigaldama peatustesse, mitte rongi! Nii saanuks soodustust vaid need, kes õigel ajal kohale jõuavad ja pileti soetavad! Välismaaltki selleks õppetunde võimalik saada, aga meie ametnikud ju õppimisvõimet ei oma?
Üldiselt peaks aga piletite kontrollimise jätma vastavatele ametnikele. Kes siis mitte ei ütle jänesele "uta-uta-uta" vaid trahviks! Korralikult! Nii, et jänestel kaob tahtmine riskida!?

Või mida teha? Kas keegi ka vastutab, jätame küsimata. Sest seda asja meil ei tunta! Kui üldse, siis vastutab vaid pöörmeseadja...

2 kommentaari:

  1. Piletimasinast ei saa osta pileteid esimesse klassi. Jällegi järekordne poolik asi ehk siis tegemine tegemise pärast.

    Vasta
  2. Tänud, Andrus!

    Peaks siis küsima, kas teenindajalt ostes I klassi, soodustus kehtib?

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar