Blogiarhiiv

laupäev, 20. september 2025

Suurimad muutused, mida Eesti vajab, poliitikud eitavad!

 

Mida Eesti vajab enim?

Võiks öelda, et kui poliitikutele või muidu sõnakatele plärajatele FB-s rääkida nt keskkonnast ja loodusvaradest, siis peaaegu 99% neist ei saa neist sõnadest aru! Sama lugu on kõige olulisemate teemadega, selle asemel poliitikud räägivad mingitest pisikestest pseudoprobleemidest (aiaauk), plärajad aga ründavad ja tembeldavad lolliks.


* Megaehitiste lõpetamine ning ehitamine/rajamine vaid vajaduspõhiselt

* 4-päevane töönädal (eriti oluline ääremaa jaoks)

* Kohaliku elu edendamise tarvis taristuobjektide (Rohuküla ja Võru raudtee jm) ehitamine

* Pühapäeva puhkepäevaks muutmine - kaubanduskeskuste ja marketite sulgemine (tööpäeviti kella 20-ni), lubatud olgu vaid väikepoed.

* liigsete marketite, apteekide, tanklate jm sulgemine ehk vähemalt 50% nende põrandapinnast/arvust

* kaubandustollide kehtestamist, vältimaks loodusreostavat "sodi" ehk mittevajaliku vedu kaugelt ja oma ettevõtluse kaitsmist

* Riikliku kommertspanga loomine, välistamaks maksuvabalt kasumite väljaviimist, kõikide riigiasutuste rahatehinguteks ja pakkudes võimalust hoiustada sääste oma riigi toimimiseks.

* Maavarade kaevandamist vaid enda tarbeks ning vähesel määral ka naabritele müümist

* Metsade raadamise vähendamist mõistliku piirini (pool praegusest), puiduhakke, pelletite jm tarbimine kohapeal

* Põhjavee kaitset ja väärtustamist.

* Immigratsiooni piiramine miinimumini

* ühekordse joogitaara keelustamine (või kõrgelt maksustamine), taarakokkuostus tagada ka muu klaastaara (nt purgid) pakkumine koduhoidiste tegijatele.

* Maanteede, sh viaduktide ehitamine vaid reaalse vajaduse järgi. 2+1 või 2+2 maanteede puhul ehitada vaid 1 või 2 uut rida ehk 2+0 või 1+0.

* RB  peatamine ning selle trassil 1+1 maantee rajamine. Mida hiljemaks sellega jääda, seda rohkem tegijaid peab vastutusele võtma.

* Sõiduteede valgustuse asendamine kõnnitee valgustusega, võimalusel paigaldades need majadele/aedadele/väravatele

* Välireklaamide keelustamine 

Näide:
Kui enamasti ka öisel ajal näeb/tajub valgusreostuse mõju vaid osaliselt ehk et värvid/pildid vahetuvad mingil ekraanil, siis täna öösel madala pilvisusega oli olukord hoopis teine. Niisugusena oli mitmesaja meetri kauguselt üle teise hoone näha ühe ekraani muutustega kaasnev, valgusmängu kuma jõudis vaat et 100 m kaugusele ja ehk ka kõrgusele! Omaette küsimus on see, miks üldse öösel need ekraanid peaks töötama, kuigi tegelikkuses puudub üldse mingigi reaalne vajaduski nende välireklaamide järele. (tulemuseks on autojuhtide häirimine ning kaupade ja teenuste kallinemine). Nagu puudub vajadus ka sõiduteede valgustuse järele. Aga ööd Tallinna kohal olid siin valged...

Aga jätkame:

* Tuumajaamast loobumine ning keskendumine mittevajalike elektritarbijate sulgemisele.

* Tuuleparkide toodetud elekter tuleb tarbida kohapeal, välja "viia" lubatud vaid ülejäägid. Tuugeneid ehitada tohib vaid VAJADUSpõhiselt.

* Riigiasutuste koondamine ühte kohta Kesk-Eestis, ÜT sõlmpunkti (nt Kiltsi)

* mitte kulutada ülearu sõjandusele, aitab 2% SKP-st..

Mis veel?

*************************

Võib arvata, kui ebamugav oli ERSO peadirigendil eile hooaja avakontserdi lõpus publikule kuulutada, et Eesti esindusorkester ei tule enam ots otsaga kokku ning et inimesed on lahkumas ja et nüüd oleks abi vaja. Aga Olari Elts tegi seda nii mõjusalt, et küllap tuli klomp kurku paljudel. Sel hetkel mõtlesid küllap paljud jälle, et mis on selles üha vastikumaks kiskuvas maailmas sellist, mis täidab rinna mitte ainult rõõmu, vaid millegi suurema ja uhkemaga.
Ainult et nüüd tuleks kohe tegutseda. Ka orkestril endal. Suurettevõtjal on lihtne nipsutada raamatupidamisosakonnale sõrme, ülejäänud (eraldi väikeettevõtjad, eraisikud jne) vajaksid ettevalmistatud lihtsat ja mugavat viisi, kuidas oma toetust nüüd ja kohe väljendada. Natuke enne seda, kui maad katab taas kuulus tõdemus "nojah, aga kõigil on ju praegu raske..."

Kui räägid inimestele, et ärge tahtke aina utoopilisemaid projekte ja rajatisi, et me ei jõua neid kinni maksta ja kannatavad kõik teised, tegelikult, mitte sõnavahus väljendatult, siis on vähe lootust et aru saadakse.

***************************************

2019 kirjutasin transpordist nii. Mis on ära tehtud või vähemalt alustatud?

 

 Eestimaa Blogi 3. osast.

Kolmapäev, 15. mai 2019

Prioriteedid lähiaastatel transpordis ja turismis.



Foto maalist, autor Fideelia-Signe Roots.

Lähiaastate prioriteedid transpordis ja turismis.

1. Raudtee reisijateveo vaatenurgast:
* Ümber teha Rail Baltic projekt, kasutades Pärnu-suunalise raudtee rajamiseks olemasolevat rööpalaiust, maksimaalselt olemasolevat raudteed ja leida võimalusi rajamaks seda väiksemas mahus ja kiirusel, RB+VB koos. (Lelle - Pärnu trassi õgvendamisega, Riisipere - Märjamaa - Pärnu kõrvuti VB-ga, Risti - Virtsu - Pärnu, keskendudes regionaalsetele vajadustele ja turismi edendamiseks Lääne-Eestis ja saartel vm).
Koostöös EL leida võimalused kasutamaks kokkuhoitud raha teiste, juurdeveoga seotud lahenduste rahastamiseks (Valga - Koidula remont, Lelle - Pärnu või mõnele muule endisele trassile kitsarööpmelise muuseumi tarbeks sobiva raudtee ehitus mis võiks võimaldada ka kaasaegsete kooseisude sõitmist 80-100 km/h, mitmete lõikude elektrifitseerimine (esimesena Aegviidu - Tapa?), kohatine kaheteeliseks ehitamine tulevikus Tartu suunal, linnalähiliikluse edendamiseks Tartu lähistel jm).
* Vähendada kahetasandiliste ristumiste ehitamist ristumisel raudteega, suurendades selle arvelt väiksemaid teid ületavate maantee trassidel pikemate viaduktide ja vooluveekogudel pikemate sildade ehitamist (ka raudteel), tagades väikese tee ääres või jõgede kaldavööndis kallasradade olemasolu loomade liikumisteedeks.
( Selgitus, miks kiirkorras on vaja iga suurema lõigu ehitusel nii teha: https://elu24.postimees.ee/6696693/fenomenaalne-loodusvideo-eesti-vaiksel-metsajoel-kaib-elavam-liiklus-kui-soome-ja-eesti-vahel?fbclid=IwAR23RqVf9AgjuGVQIBY36VycB62Of6fWR8_tOiJiG7LeprlnenRrWoa-HFQ )
* Ehitada kiires korras välja raudtee Rohukülani, mitme rongide möödasõitu võimaldava jaamaga (Turba, Risti, Palivere, Nigula). (Võimalusel Keilast raudteeharu Pärnu ja piiri suunas, Märjamaa kaudu Pärnusse ja Riiga RB asemel.)
Peatused: Ellamaa, Risti, Palivere, Nigula, Taebla, Uuemõisa, Kastani ja ehk ka peatus Haapsalu ja Rohuküla vahel.
* Remontida Koidula - Valga raudtee koos 12-13 peatuse rajamisega. Peatuste rajamisel arvestada vajadusega siduda bussiliiklus rongiliiklusega, rajades peatused mõlemale transpordiviisile sobivalt, vältides senitehtud suuri puudusi. Teha koostööd Läti ja Venemaaga, tagamaks tihedat rongiliiklust St. Peterburg - Võru - Riia, Tartu - Petseri - St Peterburg.
* Täiendada rongiparki, tellides kiirkorras juurde 4-5 (suurema rattaalaga) 4-vagunilist diiselrongi ja mitmed lisavagunid praegustele 2- ja 3-vagunilistele koosseisudele. Oluline: Nende lisavagunite puhul tagada koht kuni paarikümnele jalgrattale jm.
* Reisijate arvu kasvuks ja perede toetamiseks kehtestada perepiletid koheselt Elronis, 50% soodustusega, mitte vähem (midagi maksma ei lähe, mõju on aga kaalukas)
* Sarnaselt Tallinnas trammide renoveerimisele leida võimalus kahe vana diiselrongi renoveerimiseks erinevate vagunilahendustega või leida selleks (Leedust) 2 ajaloolist diiselrongi D1 (Ganz-Mavag), kasutades neid nii erirongidena kui ka vajadusel tavarongide asendamiseks erijuhtudel.
*  Koostöös Läti ja Leeduga leida operaator tiheda rongiliikluse tagamiseks Tallinn - Tartu - Riia - Vilnius, rongidega, milles 3 klassi. Leida ka võimalus osaliseks doteerimiseks siseriikliku liikluse all. Selleks muretseda Elronile 3-4 kaugrongi koosseisu või lahendada valdkond koostöös Läti ja Leeduga.
* Kaaluda võimalust elektrifitseerida Tapa - Aegviidu jaamavahe.
* Leida võimalused taastamaks Männiku (või Saku) ja Hagudi jaamad.
* Rajada rongipeatused (ühispeatused) Sõmeru, Vorbuse, Kalevi, Äntu, Tooma. Vajadusel ka muud ( Saue ja Padula vahel jm)
* Ehitada kaheteeliseks praegused üheteelised lõigud Pääsküla ja Keila vahel.
* Viia rongidepoo Pääskülast üle kohta, mis tagab säästlikuma rongide kasutuse ja optimaalsema liinivõrgu, nt Koplisse või Ülemistele.
* Rajada perroonid (seotuna Balti jaama rekonstrueerimisel) ja ka lisapöörangud Lillekülla, ka Rapla ja Aegviidu suuna jaoks, tagades otseümberistumisvõimaluse läänesuuna saabuvalt suunalt edela- ja maksimaalselt ka idasuunale (ilma tunnelita), muud ümberistumised läbi tunneli.
* Koos lisaraja ehitamisega Balti jaama ehitada sinna ka 3 lisaperrooni.

2. Bussiliiklus.
* Harjumaal ja ka Tartumaal leida võimalused osade, põhitrassidel ja suure reisijate arvuga avalike bussliinide üleandmise kommertsvedajatele. Tekitada oluliselt uusi juurdeveoliine, tagades neil eeltasutud piletisüsteemi.
* Viia üle eeltasutud süsteemile bussiliiklus Tallinnas (kõigile) ja ka Lääne-Virumaal, Pärnumaal, Raplamaal ja osaliselt, põhiliselt juurdeveoliinide osas ka Harjumaal.
* Luua riiklik bussifirma avalike liinide teenindamiseks, kaotades kulukad, aegaviitvad ja vananenud hanked. Parim lahendus - ühtne riigifirma rongide, busside ja parvlaevaliikluse haldamiseks.
* Rajada ühistranspordipeatused, arvestades erinevate sihtgruppide huvisid, alates matkajatest ja lõpetades talutoodangu müügikohtade jm.
* Kardinaalselt muuta senist mittetoimivat lahedust, kus ÜTK-d ei suuda ühendada bussiliiklust rongiliiklusega ja vajadusel pannes selle ülesande Maanteeametile.
* Alustada bussijaamade üleviimist raudteejaamadesse Raplas, Põlvas, Võrus. Tartu kaubapargi asemel rajada bussijaam, jättes võimalusel alles bussiliinidel ka peatus kesklinnas. Jõhvis leida lahendus kahe variandi vahel: Bussijaam raudteejaama või perrooni üleviimine praeguse bussijaama maksimaalsesse lähedusse.
* Keskenduda miinimumühenduste arvu tagamisele päevas maakondlikel bussiliinidel, vähendades erinevate liinid rakendamist nädalapäevadest sõltuvalt.
* Keskenduda maakondliku bussiliikluse parandamisele nädalavahetusel, eriti laupäeval.
* Pikendada avalikke maakonnaliine, muutes need keskuse pendelliinidest kahte või enamat keskust ühendavateks liinideks, vähendamaks tühisõite varahommikul ja õhtul ning kasvatamaks reisijate arvu ja bussiliine efektiivsust. (Näiteks Värska - Põlva - Kanepi - Otepää - Palupera Jaam, Jõhvi Jaam - Avinurme - Mustvee - Jõgeva Jaam, Viljandi Jaam - Mustla - Elva Jaam, Suure-Jaani - Võhma Jaam - Põltsama - Puhu Rist - Jõgeva Jaam jne)
* Leida lahendus busside peatumiseks vastavalt bussijuhi otsustusõigusele väljaspool olemasolevaid peatusi väiksema kategooria teedel (mitte rakendada seaduses karistusi bussijuhtidele vaid vastupidiselt asjale lähenedes).

3. Turism:
* Olulisim - alustada üleminekut siseturismi hüppelise arengu nimel - muutes töönädala 4-päevaseks ehk siis 36- (35-) tunniseks.
* Kehtestada maksuvabastus kindla ja kõigile töötajatele ühetaolise ning määratletud summa ulatuses ettevõtete poolt töötajatele antava puhkusekompensatsiooni puhul. Näiteks 400 eurot per töötaja, ning seda juhul kui see kulutatakse puhkamiseks Eestis. Erinevad võimalused, näiteks kehtib majutusega puhkamise puhul vms.
* Rongides kehtestada perepilet 50% soodustusega peredele.
* Eesti tutvustamiseks luua uus (või TTV, ETV2 vm baasil) telekanal, mis edastaks Puhka Eestis jt poolt tehtud Eestit tutvustavaid videoklippe, tõlkega inglise keeles või suurema keeltevalikuga, lisades ka muid turismi seisukohalt olulisi saateid ("Osoon" vm). Soodustada selle kanali levitamist hotellide, sadamate, parvlaevade, vaksalite, söögi- ja majutuskohtade jm ekraanidel.
* Toetades eestimaiseid autovedude ettevõtteid, leida võimalus kuni 300 poolhaagise tentide ja katete uuendamiseks, tingimusel, et nende kujundus reklaamiks Eestit ja/või portaali Puhka Eestis
Näide:


* Keskenduda maanteede ehitamisel ja remontimisel võimaluste loomiseks eraettevõtjatele, tekitades teeäärseid müügikohti parklates, soodustaks ettevõtjatepoolseid arendusi jm.
* Talu- ja väikeettevõtete toetuseks kujundada liiklusmärk, mis annab teelolijale aimu teeäärse müügikoha, talu- või käsitöökaupluse vm olemasolust..
* Peatuste ootekodade puhul kasutada kaasaegseid lahendusi, laadimisvõimalustest alates telefonidest kuni elektrirolleriteni, laiad istepingid, mis võimaldavad hädaolukorras matkajatel puhkamise jms.

Muu:
* Loobuda 4-realiste ehitamisest, tagades selle asemel rohkemate ja ka väiksemate teede kaasajastamine, eriliselt arvesse võttes loodusvarade säästmise vajadust.
* Toetada elektrirollerite, tõukerataste jm arendamist, soetamist (majutusasutustele jm) ning laadimisvõrgustiku arendamist.
* Tagada üle-eestiliselt tiheda avalike joogiveekraanide ja käsi-pumpkaevude (tagab ka võimaluse joogivee saamiseks kõigile pikkade elektrikatkestuste korral) võrgustiku rajamist nii turistidele puhta joogivee tagamiseks kui ka keskkonnahoiu eesmärkidel.

* Koostöös tootjatega tagada nende poolt tehtavate ootekodade, müügilettide ja -katusealuste jm paigaldamise, ühtlasi tagades neil tootjareklaami.
* Leida  koht ja toetada Lavassaare Muuseumraudtee üleviimist sinna, tagamaks selle abil muude turismiga seonduvate kohtade ühendamise ja "turismikompleksi" tekkimise.
Peatuskohtade, eriti ühispeatuste puhul võtta suund kohvikute, kioskite, külaturgude jm rajamiseks võimalikult paljudesse peatustesse, tagades sellega suurema kasutajaringi kui näiteks vaid rongides olevat puhvetite või automaatide puhul (v.a. kaugrongid, kus tasemel puhvet vajalik).
* Iga teelõigu remondi puhul tagada võimalusel väikese parkimisala rajamine lõigule jäävates bussipeatustes, millede puhul ei oleks oluline ainult P&S vaid ka andes võimaluse kaugsõidujuhtidele lisavõimalusteks peatumiseks.

***************************************************************

13. juuni.

* Alustatud rööbaste paigaldamise jm töödega Riisipere - Turba jaamavahel.(eelmise valitsuse otsuse järgi).
* Põhimõtteliselt tehtud otsus 4 hübriid- ja 2 elektrirongi ostuks. Haapsalu raudtee elektrifitseerimisest loobumise võimalust meedias ei kajastata.
* Taavi Aas lubanud teha kõik endast oleneva, et Rohuküla raudtee hakataks projekteerima.
* Miinuspoolele saab kanda otsuse jätkata 4-realise teega Mäoni. (Kuigi, see oleks ehk viimane lõik sel suunal, millel mõte. Väikestest lõikudest ei räägi)





Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar