Värskelt arutletakse omaaegse kodanikuühiskonna julgustüki, "40 kirja" üle.
Vaade rongiaknast (mitte Haapsalu rongi)!
Üksiti lisan siia illustratsioonideks mingi osa viimastest Haapsalu
raudteega seonduvatest ja ka natuke "kaugematest" piltidest. Kui palju
seonduvast, seda mõistab iga vaataja ise....
Kas inimesed tulevad sinna, kus on raudtee või lahkuvad sealt, kus pole
raudteed? Igatahes pole enam kahtlustki, et raudtee oli oluline ammustel
aegadel ja on ka nüüd. Elu paranemise mõttes.
Riisipereni sõidavad sageli vaid ratturid, kelle edasine tee on vändata
Haapsalu poole. Või siis ..... oodata tuttavat autoga vastu. Või siis
oodata bussi, mida ei ole, sest me ei suuda isegi nii pisikest asja nagu
bussipeatus, ära teha ühe suvega! Tugev riik? Hooliv riik? Sellisel
puhul on minu või meie lootus saada tagasi SUURT asja eriliselt naiivne?
Aga läheme väikese ülevaatega edasi.
Nüüd võiks tänase päeva ühte küsimust nimetada "40 000" kirjaks. Ja
teemaks on Haapsalu reisirongiliiklus, mille sulgemisest möödub tänavu
22. septembril 20 aastat. Kes olid siis tollal, aastal 1995, valitsuses?
Kes olid need, kes eeldasid, et "riik on halb peremees", ehk siis kes
sellega ennast halvaks peremeheks tituleerisidki!?
Ning miks just "40 000 kiri"? See lihtsalt on neljakümne korrutis. Umbes
selline võiks olla inimeste arv Riisipere metsade vahelt kuni Hiiumaani
ja osaliselt Saaremaani + Keila-Vasalemma piirkond, keda siis see rong
(mida ei ole) kõige otsesemalt puudutab.
Armastab (valitsus oma rahvast?) ei armasta? Kummaga alustame?
Mille järgi me näeme, et elu on ja see ikka on kestlik?
Ristil uus rist! Töö tehti, vähimatki rongipeatusega arvestamata! Õige
või vale tegu? Kas tulevikus ümbertegemine on mõistlik ja rahaliselt
mõttekas? Või tulevikku ei olegi?
Risti bussipeatuses on nüüd uued sõiduplaanid. Vana ei ole suutnud keegi maha võtta. Näitab see.... mida?
Aga inimesed ootavad, öösel ja päeval.....
On siis elu või ei ole? Mööda sõitis auto, Eesti lipud üleval. Sest on
taasiseseisvumise aastapäev. Üks lipp kadus ära. Jõudsin märku anda ja
auto pööras ringi, lipp tõsteti taas üles! Nii otseselt kui piltlikult.
Kas Eesti on seda väärt? Oma rahvast väärt? On!
Ja mitte ainult isesõitmiseks, vaid ikka ka külaliste toomiseks. Kelle
me jätame siia "arvestamata", sest muiduv võiks ju piltlikult ühe nulli
kindlasti lisada. Muidugi võib öelda, et null pole number, aga õnneks on
ka teisi siin kirjas, olgu siis 4 või 2 vm...
.
Vikipeedia annab meile sellise tulemuse:
https://et.wikipedia.org/wiki/Tiit_V%C3%A4hi_teine_valitsus
Kas reisirongiliikluse lõpetasid nemad või on kellelgi veel "teeneid rahva ees"?
Värske "hoolija" hr Rõivas soovitas luksekspresse. Sõitsin. Tore sõita
küll, ega polegi midagi öelda. Aga rattaga mind või rattagruppi vaevalt
peale võetakse, kindlasti mitte ka kümneid lapsevankreid. Nii et jätame
selle asjatundmatu arvamuse kõrvale. Nagu ka Kalev Kallemetsa soovituse
üle Eesti reisirongid ära koristada...
Lähtume ikka mõistusest ja mõistlikkusest!
Must lagi on meie toal (perroonil)?
Aga inimesed IKKA ootavad, käivad lastelegi näitamas. Ja-jaa, Haapsalus
on päris palju lapsi, sest see on hea linn lastega
elamiseks-kasvamiseks!
https://et.wikipedia.org/wiki/Andres_Tarandi_valitsus
Pange tähele, kuidas tituleeriti seda valitsust. Kellel polnudki plaanis
"suurt midagi ära teha"! Ehk peab siis veelgi tagasi vaatama?
No vaatame!
https://et.wikipedia.org/wiki/Mart_Laari_esimene_valitsus
- Peaminister Mart Laar, Isamaa
- Siseminister Lagle Parek, ERSP (21. oktoober 1992 – 27. november 1993)
- Heiki Arike, ERSP (14. detsember 1993 – 8. november 1994)
- Välisminister Trivimi Velliste, Isamaa (21. oktoober 1992 – 7. jaanuar 1994)
- Jüri Luik, Isamaa (7. jaanuar 1994 – 8. november 1994)
- Kaitseminister Hain Rebas, ERSP (21. oktoober 1992 – 5. august 1993)
- Jüri Luik, Isamaa (23. august 1993 – 8. november 1994)
- Indrek Kannik, Isamaa (7. jaanuar 1994 – 23. mai 1994)
- Enn Tupp, Isamaa (28. juuni 1994 – 8. november 1994)
- Teede- ja sideminister Andi Meister, ERSP
- Sotsiaalminister Marju Lauristin, Eesti Sotsiaaldemokraatlik Partei (21. oktoober 1992 – 20. september 1994)
- Toomas Vilosius, Eesti Liberaal-Demokraatlik Partei (20. september 1994 – 8. november 1994)
- Reformiminister Liia Hänni, Eesti Maa-Keskerakond
- Kultuuri- ja haridusminister Paul-Eerik Rummo, Isamaa (21. oktoober 1992 – 21. juuni 1994)
- Energeetikaminister Arvo Niitenberg, Isamaa
- Rahandusminister Madis Üürike, Isamaa (21. oktoober 1992 – 7. jaanuar 1994)
- Majandusminister Ain Saarmann, Isamaa (21. oktoober 1992 – 5. veebruar 1993)
Keskkonnaminister
Andres Tarand, Eesti Maa-Keskerakond
- Justiitsminister Kaido Kama, Isamaa (21. oktoober 1992 – 23. mai 1994)
- Põllumajandusminister Jaan Leetsar (21. oktoober 1992 – 8. november 1994)
Nii et rongiliikluse lõpetamisele eelnes paljude tublide meeste tegevus
või tegevusetus. Tegevusetus oli ehk ka see, kui ei püütud "peremeest
õpetada" ehk ise paremaks ja targemaks muutuda. Mis sest, et tegelikult
oldigi ju teatud määral targad, kes võtsid vahel vastu rumalaid
otsuseid. Heakene küll, oletame, et "ajad olid sellised" ja püüaks
mõelda hoopiski, kas 20 aasta jooksul on keegi neist tunnistanud oma
viga?
Igati oodatakse ja igatsetakse.
Mida aga ütles Markii M-Klubis? "Selline on meie valitsus"! Kas valitsus tahabki selline olla?
Võtame lihtsalt otsesemad "tegijad" ja googeldame nime koos sõnapaariga "Haapsalu raudtee".
Haapsalu raudtee Tiit Vähi
http://www.postimees.ee/2467543/vedurijuhid-on-valmis-takistama-raudtee-havitamist-rongiliinide-sulgemine-halvendab-olukorda-kagu-eestis-oluliselt-riik-andku-raha-aleksander-einseln-johannes-kert-on-taiesti-sobimatu-kaitsevae-juhataja-ametikohale-voru-linn-soovitas-voru-vallal-aj
Väga huvitav artikkel! Ja aina huvitavamaks läheb!
http://www.postimees.ee/2484201/tiit-vahi-avas-7-miljonit-maksva-haapsalu-staadioni-karl-august-hermanni-pole-veel-unustatud-vaba-uhiskonna-probleemid-mulgi-instituut-andis-vilet-parnus-moodustati-valimisliit-brackmann-nahtamatu-oht-elektrilises-muruniitjas-elekter-tappis-muru-n
Peaministrina käis Tiit Vähi viimati Haapsalus 1992. aastal, kui ta
arutas tollase maavanema Andres Lipstokiga puhastusseadmete ning
raudteeprobleeme. «Haapsalu on oma arengus Eesti keskmisest üle,»
kinnitas valitsusjuht. «Selle nelja aastaga toimunud muutused
linnapildis on väga suured. Piiskopilossi ilme on samuti palju
paranenud.»
Küsimusele, millest võiks tuleneda kiire areng traditsiooniliselt vaesel
Läänemaal, vastas Tiit Vähi, et nii maavalitsus kui ka kohalikud
omavalitsused teevad oma tööd hästi. «Eesti valitsuse ülesanne on
kindlustada edasiminekut, tagada riigi julgeolek ja vältida
tagasilangust sotsialismi, kõik muu on kohalike omavalitsuste
pädevuses,» arvas peaminister.
Peaminister käib kohal ja näeb huvitavaid asju! Kas ka seda, et raudtee
sulgemine halvendab piirkonna elu? Pigem hoopis tundub ajalehe järgi, et
raudtee sulgemine tõstab piirkonna ARENGUS TEISTEST ETTEPOOLE?
Haapsalu raudtee Kalev Kallo
Esimese asjana tuleb hoopis värskem uudis, esimesel lehel midagi Haapsalu raudteega seoses Kalev Kalloga ei leiagi!?
http://online.le.ee/2015/04/10/haapsalu-volikogu-eismees-jaanus-karilaid-laheb-riigikokku/
Haapsalu raudtee Andres Tarand
Teise leiuna toob Google välja (peale minu blogi lingi) järgmise artikli
http://www.ohtuleht.ee/690437/presidendilt-kivituki-vastu-votnud-andres-tarand-valijad-peaks-oma-mottemaailma-muutma
40 kiri!!!
Ja sisuliselt ei midagi rohkemat!
Haapsalu raudtee Andi Meister
Sisuliselt ei midagi muud kui aukliku Estonia!
Haapsalu raudtee Mart Laar
Sisuliselt taas ei midagi.
Kas vajame sellist transporti? Suure Rail Baltica kõrvale Rail Estonia asemel?
Maailma muutma hakates tuleb aga alustada iseendast ja kodust. Aidates
ennast, aitame teisi, aidates teisi, aitame iseennast.....
Haapsalu raudtee Toivo Jürgenson
Siit tuleb juba midagi huvitavamat!!!
http://stenogrammid.riigikogu.ee/ru/199511131101
Esimees
Järgmisena palun Riigikogu
kõnepulti regionaalminister Tiit Kubri, selleks et vastata Riigikogu
liikmete Mart Laari ja Toivo Jürgensoni arupärimisele reisirongiliikluse
kohta Riisipere ja Haapsalu vahel. Palun, härra minister!
T. Kubri
Austatud Riigikogu esimees!
Austatud Riigikogu liikmed! Vastan härra Mart Laari ja Toivo Jürgensoni
arupärimisele, mis on seotud reisirongiliikluse lõpetamisega
Riisipere--Haapsalu liinil. Esimene küsimus. Millisele seadusele tugines
Eesti Raudtee haldusnõukogu oma otsuses lõpetada liiklus
Riisipere--Haapsalu liinil? Teatavasti võttis 15. septembril
1995. aastal riigiettevõtte Eesti Raudtee haldusnõukogu vastu otsuse
sulgeda Riisipere--Haapsalu raudteelõik reisiliikluseks hiljemalt
22. septembrist 1995. aastal. Vastavalt 14. detsembril 1994. aastal
vastuvõetud raudteeseaduse §-le 15 sätestatakse raudtee omaniku
(valdaja) õigus ajutiselt piirata või sulgeda liiklust raudteel avarii,
liiklus- või loodusõnnetuse, ilmastikuolude, tee halva tehnilise
seisundi või kasutamiskõlbmatuks muutumise korral ja teetööde tegemisel.
Kuna selles seaduses on otseselt kasutatud sõna "ajutiselt" ja
haldusnõukogu otsusest võis välja lugeda lõplikku sulgemist, siis
haldusnõukogu muutis 25. oktoobril 1995. aastal oma 15. septembri otsuse
ja sõnastas selle järgnevalt: peatada Riisipere--Haapsalu raudteelõigul
ajutiselt reisirongiliiklus hiljemalt 22. septembrist 1995. aastal kuni
nimetatud raudteelõigu tehnilise seisundi vastavusse viimiseni ohutu
liikluse ja tehnokasutuseeskirja nõuetega. Selle sõnastuse kohta võib
öelda, et selline otsus on seaduslik. Teine küsimus. Kas
Riisipere--Haapsalu liinil liikluse sulgemist arutati Vabariigi
Valitsuse istungil? Valitsuse istungil Riisipere--Haapsalu liinil
liikluse sulgemist arutatud ei ole. Kolmas küsimus. Teatavasti remonditi
käesoleva aasta suvel Riisipere ja Haapsalu vahel küllaltki väikeste
summade eest kümmekond kilomeetrit raudteed. Miks need tööd lõpetati ja
kes andis selleks korralduse? Kahjuks ei ole minu käsutuses Riisipere ja
Haapsalu vahelisel lõigul käesoleval aastal tehtud tööde kohta täpset
kirjalikku informatsiooni. Toetudes minu suulisele vestlusele härra
Juchnewitschiga, võin ma öelda, et remonttöid teostati Eesti Raudtee
finantseerimisel 700 000 krooni ulatuses ning remondi käigus
vahetati ligemale 1500 liiprit. Töö lõpetati rahapuudusel härra
Juchnewitschi korraldusel, kuna väikesemahuliste tööde jätkamine ei
olevat väljapääs kujunenud olukorrast. Neljas küsimus. Milline on
minimaalne summa, avamaks taas reisirongiliiklust Riisipere ja Haapsalu
vahel? Selle kohta võib öelda, et minimaalne summa sõltub sellest,
kuivõrd mahukat remonti selleks ette võtta. Tuginedes riigiettevõtte
Eesti Raudtee hinnangutele, on nn normaalse liikluse tagamiseks vaja
89,9 miljonit krooni. Normaalseks on seejuures peetud, et oleks võimalik
reisirongidele tagada liikumiskiirus 80 km/h ja kaubarongidele 60 km/h.
Ja nagu ma eelnevalt ütlesin, on sellise liikluse tagamiseks vajaminev
summa 89,9 miljonit krooni. Loomulikult ei ole see ilmselt minimaalne
summa, sest minimaalne summa selgub võib-olla nende tööde tegemise
käigus, kui kasutada vähempakkumist. Viies küsimus. Millised tagajärjed
võivad rongiliikluse lõpetamisel Riisipere ja Haapsalu vahel olla teie
kui regionaalpoliitika ministri arvates Haapsalu arengule? Mida tuleks
teie arvates teha võimalike negatiivsete tagajärgede vältimiseks? Ma
arvan, et põhjaliku analüüsita on mul keeruline hinnata saabuvat
olukorda nii Haapsalu kui ka kogu Läänemaa jaoks. Praeguseks hetkeks
taolist analüüsi tehtud ei ole. Võin öelda, et üks põhiprobleem, mis
võib tekkida, on seotud sellega, et omavalitsuste arengukavad ja ka
firmade tegevusplaanid on praegu kõik koostatud lähtuvalt sellest, et
see raudtee on olemas. Raudtee puudumisel vähenevad selle piirkonna
omavalitsuste omatulud ja suureneb sotsiaalabi vajajate arv. Praegustel
andmetel on teada, et ainuüksi arutlused selle raudtee sulgemise üle on
teinud kahju piirkonna mainele, kuna koostööpartnerid soovivad samuti
selgust raudtee tuleviku suhtes. Olen vestelnud härra Daniloviga,
Läänemaa maavanemaga nendel teemadel, olen saanud küllalt palju kirju
selle kohta, mis puudutab selle piirkonna inimeste ja nende valdade
omavalitsuste probleeme, kui see raudtee suletakse. Arvan, et see kõik
vajaks veel täiendavat läbitöötamist ja ilmselt tuleb see põhjalikult
ette valmistada ja valitsuse istungile viia. Tänan!
Esimees
Suur tänu, härra minister! Arupärijatel on küsimusi. Toivo Jürgenson, palun!
T. Jürgenson
Aitäh, härra esimees! Lugupeetud
härra minister! Meil on muidugi hea meel, et pärast meie arupärimise
esitamist viis juhatus nädala aja möödudes oma otsused seadusega
vastavusse. Niisiis, selle ajani rikuti seadust. Aga selle juhatuse
otsuse seadusega vastavusse viimisel sai ära märgitud see, et sulgemine
on ajutine. Vastavalt raudteeseaduse § 15 1. lõikele peab sel juhul
olema ära näidatud ka tähtaeg, mille jooksul liiklus seal raudteel taas
avatakse. Palun vastake küsimusele, millal siis on see plaanis. Kas seda
on arutatud ja kui ei ole arutatud, siis miks? Ma juhin tähelepanu
ühele asjale -- ma kardan, et te eksisite vist suurusjärkudega,
mainides, et selle raudteelõigu remont läheb maksma 89 miljonit krooni.
Aga kui see vastab tõele, siis kinnitage seda. Aitäh!
T. Kubri
Alustan küsimuse teisest poolest.
Mul on olemas õiend Eesti Raudteelt, milles on öeldud, et
Haapsalu--Riisipere raudtee üldpikkus on 52,8 kilomeetrit, sellest 44
kilomeetrit vajab remonti. Normaalse liikluse tagamiseks kogu lõigul on
vaja 89,9 miljonit krooni ja mul on siin täpselt ära toodud, kui palju
oleks tarvis teeremondiks, sõltuvalt sellest, kas me soovime tagada
reisirongidele kiiruse 50 km tunnis või 120 km tunnis, ja samuti kõik,
mis puudutab kulusid sidele, signalisatsioonile, jaamahoonete ja
tootmisruumide remondile. Kui vastata sellele, milline on tähtaeg,
milliseks tähtajaks on suletud reisirongiliiklus, siis võib öelda, et
haldusnõukogu on oma otsuses määratlenud tähtaja järgmise tingimusega --
kuni raudteelõigu tehnilise seisundi vastavusse viimiseni ohutu
liikluse ja tehnokasutuseeskirjade nõuetega. Täpset kuupäeva ei ole
seejuures märgitud, on toodud tinglik tähtaeg.
Esimees
Tänan! Kolleeg Mart Laar, palun!
M. Laar
Austatud härra esimees! Austatud
härra minister! Me omalt poolt vabandame, sest ma arvan, et teie kui
värskelt regionaalministri kohale asunu ei ole ilmselt süüdi selles
olukorras, mis on tekkinud, ja ma usun, et te jagate ka seda muret, mis
meil kui arupärijatel on seoses selle lõiguga. Ma tahaksin küsida,
milline oleks see minimaalne tähtaeg, et liiklus võimalikult kiiresti
avada, sest mulle siiski tundub, et jättes kuupäeva mainimata, on
seaduserikkumine endiselt jõus. Kas te ei leia, et ka valitsus peab
siiski seda küsimust kiiremas korras arutama, leidmaks mingeid
konkreetseid lahendusi, rahasummasid? Võib-olla tõesti ei ole vajadust
korrastada kõiki jaamahooneid, ehitada lisahooneid, sest siis võib see
summa veelgi suureneda. Aitäh!
T. Kubri
Võin vastuseks öelda, et nagu
selgus vestlusest härra Juchnewitschiga, on üks probleem praegu ka
selles, et talvisel ajal on remonttööde jätkamine praktiliselt võimatu.
Nii et see on asja üks pool. Leida praegu kiiresti mingeid väikseid
summasid selle tegemiseks ei ole praegusel hetkel lahendus. Teiselt
poolt, ma kardan, et seda probleemi on praegu natuke raske viia kiiresti
valitsuse istungile, sest peaks olema selge pilt, mida me soovime
ikkagi saada kogu selle piirkonna poolt. Olen samal teemal rääkinud ka
meie Teede- ja Sideministeeriumiga ja praegu arutatakse, kuidas seda
teha. Minimaalse summa kohta võin öelda niipalju. Ütleme nii, et suve
jooksul tehti seal siiski teatud remonti. Ma jään vastuse võlgu, kas see
remont tehti mingil ühel kindlal lõigul või remonditi kõige halvemaid
kohti. Kui remonditi kõige halvemaid kohti, siis võib öelda, et ega
tänasel päeval ei ole see raudtee põhimõtteliselt halvemas seisukorras,
kui ta oli enne kinnipanekut või, ütleme, enne remondi alustamist. Kuid
samal ajal olen saanud raudteelt ka sellist informatsiooni, et jätkub
raudtee lagunemine ja kasutamiskõlbmatute liiprite arv ühe kilomeetri
kohta ulatub kuni 60%-ni liiprite koguarvust. See näitab olukorra
tõsidust ja ilmselt väikest summat siin välja pakkuda on väga raske. Üks
summa, mida on teeremondi jaoks kõige väiksema lahendusena pakutud, on
22 miljonit krooni. Kui jätame kõrvale side, signalisatsiooni,
jaamahooned, tootmisruumid, siis minimaalne number, mida ma oskan praegu
välja pakkuda, on 22 miljonit krooni.
Esimees
Tänan! Mart Laar, palun!
M. Laar
Aitäh! Seda numbrit ma lootsingi
kuulda ja ma loodan, et seda kuulsid ka teised Riigikogu saadikud,
arvestades praegu käimasolevat eelarve arutelu. Ma tahaksin nüüd siiski
veel võib-olla paluda teilt konkreetset lubadust, millal see küsimus on
teie meelest valmis valitsuse istungile esitamiseks. Tahaksin kuulda
siiski konkreetset aega. Ja lisaküsimus -- ega härrad raudteeametnikud
ei rääkinud, et mõni teine liin võib ka nii ootamatult Eesti Vabariigis
kinni minna? Aitäh!
T. Kubri
Sellest, kuivõrd ootamatult ta
kinni läheb, juttu ei olnud, aga sellest, et plaanitsetakse kinni panna,
on räägitud. Mind on informeeritud, et see võib niimoodi juhtuda.
Ilmselt täpsemalt vastab härra Kukk.
Esimees
Suur tänu!
T. Kubri
Tunnistan, et ma valitsuse päevakorda viimise päeva ei söandaks praegu välja pakkuda.
Esimees
Suur tänu, härra minister!
Arupärijate küsimused on ammendatud. Järgmisena palun Riigikogu
kõnepulti teede- ja sideminister Kalev Kuke, selleks et vastata
Riigikogu liikme Vootele Hanseni arupärimisele raudtee, telefonside ja
kesklainesaatjate kohta. Palun, härra minister!
K. Kukk
Härra esimees, lugupeetud
Riigikogu liikmed! Härra Vootele Hansen on esitanud mulle arupärimise,
mis koosneb kolmest küsimusest, millest igaüks koosneb omakorda
mitmetest alaküsimustest. Alustan sellega, et loen ette härra Vootele
Hanseni esimese küsimuse: "Riigiettevõtte Eesti Raudtee haldusnõukogu
koosolekul 15. septembril k.a otsustati sulgeda reisiliiklus
Riisipere--Haapsalu raudteelõigul hiljemalt 22. septembril k.a. Kõneldud
on veel Pärnu--Mõisaküla ja Lelle--Viljandi raudteelõikudel
reisijateveo lõpetamisest. Säästva arengu seaduse § 12 nõuab transpordi
arendamiseks, keskkonnaseisundi ja majandustegevuse tasakaalustamiseks
riiklike programmide koostamist. Kas nimetatud programmide koostamist on
alustatud? Kas seal arvestatakse ka ühe reisija või kaubaühiku veoks
erinevates transpordiliikides kuluvat energiat ja keskkonda paisatavate
niinimetatud kasvuhoonegaaside ja osoonikihti lõhkuvate gaaside hulka?
Kas arvestatakse ka asjaolu, et raudtee maa on riigimaa, kus
laiendamisel ja rekonstrueerimisel ei tule kasutada maa
sundvõõrandamist? Kas arvestatakse ka vanade raudteeasulate tööhõive
küsimusi? Juhin teie tähelepanu sellele, et raudteeseaduse järgi on
riigiraudtee-ettevõte avalik-õiguslik juriidiline isik, kelle
põhiülesandeks on teenida avalikkust." Niisiis on Riigikogu liige
Vootele Hansen esitanud selles küsimuses paljudest osaküsimustest
koosneva arupärimise. Ma võin oletada, et Vootele Hansenit ajendas
teede- ja sideministrile arupärimist esitama eeskätt reisiliikluse
esialgu küll ajutine peatamine Riisipere--Haapsalu raudteelõigul.
Sellest oletusest tulenevalt ning teades nimetatud raudteelõigu ümber
lõõmavaid kirgi, nagu oli ka äsja näha, püüan ma oma järgnevas vastuses
peatähelepanu pöörata just Riisipere--Haapsalu raudteelõiguga
seonduvale. Tõepoolest, riigiettevõtte Eesti Raudtee haldusnõukogu
otsustas raudteelõigul Riisipere--Haapsalu kuni rööbaste tehnilise
seisundi vastavusse viimiseni raudtee tehnokasutuseeskirjade nõuetega
reisiliikluse seal ajutiselt peatada. Kas see peatamine jääb ajutiseks
või osutub lõplikuks, sellele ei saa ma täna veel vastata. Kuid selge on
see, et vastupidist otsust üksnes emotsioonidele toetudes teha oleks
lubamatu. Küll julgen ma juba täna tõdeda, et Riisipere--Haapsalu
raudteelõigu ajad hakkavad mööda saama. Ühelt poolt on see raudteelõik
lõplikult amortiseerumas, teiselt poolt pole aga tänane ja ka homne
Eesti riik õnneks või õnnetuseks nii rikas, et võiks endale lubada
läbimõtlematut ja kergemeelset raharaiskamist. Ma arvan, et ma ei eksi,
kui väidan eelnevalt öeldu taustaks, et peale Tsaari-Venemaa on kõik
teised riigivõimud Riisipere--Haapsalu raudteelõigult üksnes võtnud. Mis
puutub üldlevinud väitesse, et Riisipere--Haapsalu raudteelõigu
elushoidmine on sotsiaalne probleem, siis sellele ei vaidle keegi vastu.
Ainult et Eestimaal on, võrreldes kõnealuse sotsiaalse probleemiga,
veelgi sotsiaalseid probleeme lausa hulgi. Nagu ma juba ütlesin, on
rööbaste tehniline seisund lõigul Riisipere--Haapsalu muutunud
kriitiliseks. Kui mitte nüüd, siis lähiaastatel igal juhul tuleb vastu
võtta lõplik otsus Riisipere--Haapsalu raudteelõigu saatuse osas. Ülima
tõenäosusega on see sulgev otsus. Viie või enama või mõne vähema miljoni
krooniga ei tee midagi. Sellega võib üksnes liipreid vahetada ja sedagi
paremal juhul 1/3 vajaduste osas. Täna on seis selline, et 44%--72%
liipreist kõnealusel raudteelõigul on kõdunenud. Täielikult on
amortiseerunud rööbaste täiteballast, poolautomaatblokeeringu seadmed on
amortiseerunud 97% ulatuses jne. Viie miljoni krooniga pole midagi
teha. 22 miljoni krooniga taastaks juba liikluse, kuid seda üksnes
ajutiselt ja tehnilisel kiirusel 50 km tunnis, see tähendaks
marsruudikiirusel 30 km tunnis reisiliikluse korral. Sellist rongi
vajavad vähesed. Pea teist sama palju tuleks sellesse raudteesse panna
selleks, et seda ekspluateerida. Seda juurdemaksmisena. Tagamaks
kõnealuse raudtee n-ö tehnilise konkurentsivõime autotranspordiga, oleks
Riisipere--Haapsalu raudteelõiku vaja investeerida praegusel
hinnatasemel 90 miljonit krooni. Ainult et taoliste investeeringute
majanduslik, aga ka sotsiaalne efektiivsus oleks enam kui madal. See
raudteelõik on kahjumis ja Läänemaa hõreda asustuse juures ka kahjumisse
jääv. Seda mitte üksnes reisiliikluse, vaid ka kaubavedude osas.
1995. aasta kahjumiks näib kujunevat 6 miljonit krooni. Mis puutub
reisiliiklusesse, siis selle aasta esimesel 9 kuul olid tulud
Riisipere--Haapsalu lõigul 300 000 krooni ehk 1200 krooni päevas. Kulud
olid 3,1 miljonit krooni ehk teisiti öeldes, iga kulutatud kroon tõi
tagasi 10 senti. Niigi heast tulemusest saame rääkida üksnes seetõttu,
et kuludes sisalduv amortisatsioon on tugevalt allaväärtustatud. See
selleks. Need kulud võib ju ometi millegi muu või kellegi teise arvel
kompenseerida, kui Riisipere--Haapsalu raudtee oleks sotsiaalselt ja
majanduslikult tõesti hädavajalik. Kui see oleks ainuvõimalik sotsiaal-
ja regionaalpoliitiline otsus. Selle tõestamiseks puuduvad aga kahjuks
täna argumendid. Asjalood on nii, et Läänemaal kulgevad raudtee ja
maantee kõrvuti. Kuue reisi peale tuleb sellel raudteelõigul päevas
110--220 sõitjat talvel, 190--310 suvel. Käesoleva aasta esimesel
poolaastal liikus Riisipere--Haapsalu raudteelõigul keskmiselt 4,9
laaditud vagunit päevas. Ja seda mõlema suuna peale kokku ehk teisiti
öeldes, ühe tagasihoidliku kaubarongi koosseisu kokkusaamiseks kulub oma
nädal. Ühe töökoha säilitamine Riisipere--Haapsalu raudteelõigul läheb
maksma vähemalt 360 000 krooni. Ühe töötaja kohta arvestatuna on seda
enam kui kakskümmend korda rohkem, kui seda tagaksid põllumeeste
taotletud 600 miljonit krooni. Vootele Hansen, rääkides sinuga kui
geograaf geograafiga, olen ma ühe teise poliitiku sõnu parafraseerides
sunnitud tõdema, et ükskord suletakse see raudteelõik niikuinii. Muidugi
on võimalik mõne miljoni või ka mõnekümne miljoni krooniga
Riisipere--Haapsalu raudteelõiku edasi ekspluateerida, st sulgemist
ühe-kahe aasta võrra edasi lükata, kuid siin tuleks küsida seda, kas
Eesti riik on ikka nii rikas, et teha lõputult valeinvesteeringuid.
Võib-olla piisab juba sellest, mida on tehtud omandi- ja
põllumajandusreformi sildi all. Mis aga puutub võimalikku alternatiivi
raudteeliiklusele, eelkõige reisiliiklusele, siis praegu on rakendatud
sellel raudteelõigul n-ö paralleelliiklusena bussiliiklus, mis on ka
tõestanud oma otstarbekust. Kõigepealt on vähenenud sõiduaeg 15--20
minuti võrra ja teine, mida võiks öelda, on see, et kui üks rongipäev
läks Haapsalu--Riisipere lõigul maksma 12 000 krooni, siis praegu,
vastavalt Eesti Raudtee ja aktsiaseltsi Haapsalu Autobaas vahel sõlmitud
lepingule, on bussikulu 3000 krooni päevas. Seejuures laekub piletite
müügist 800 krooni päevas. Mis puudutab võimalikku teiste raudteelõikude
sulgemist, siis ei Eesti Raudtee haldusnõukogu koosolekutel ega ka
ministeeriumi tasandil ei ole arutatud ega ka aktsepteeritud
reisiliikluse sulgemist Pärnu--Mõisaküla ja Lelle--Viljandi
raudteelõikudel. Nüüd edasi sama küsimuse osas. Säästva arengu seadusega
ettenähtud keskkonnaseisundi ja majandustegevuse tasakaalustamise
spetsiaalseid riiklikke programme transpordi valdkonnas ministeerium
senini 10--20 aastaks koostanud ei ole, kuna Vabariigi Valitsus pole
kehtestanud korda, mis reglementeeriks nende programmide koostamise.
Küll on aga Teede- ja Sideministeeriumi egiidi all töötatud välja
avalike raudteede veovõime säilitamise programm aastaiks 1995--1998. See
programm esitati k.a juunis ka valitsusele ja ta on läbinud esimese
kooskõlastamisringi. Ilmselt saab see programm olema selleks esmaseks
dokumendiks, mille alusel võetakse vastu otsuseid ühe või teise
raudteelõigu saatuse osas. Mis puudutab maa sundvõõrandamist või
hoonestusõiguse seadmist, siis maa sundvõõrandamine või hoonestusõiguse
seadmine riigi ja munitsipaalraudtee ehitamiseks ning selleks vajalik
eeltöö toimub raudteeseaduse § 13 2. lõikes sätestatud korras. Juhul kui
see osutub asjaoludest lähtudes vajalikuks, toimitakse
asjaõigusseaduses, riigivaraseaduses, kinnisasja sundvõõrandamise
seaduses, planeerimis- ja ehitusseaduses ja nende seaduste
rakendusseadustes ning muudes õigusaktides sätestatud korras. Mis
puudutab nii-öelda vanade raudteeasulate saatust, siis
Riisipere--Haapsalu raudteelõigul taolisi vanu raudteeasulaid pole,
õigemini meil puudub legaalne definitsioon, mis asi on raudteeasula.
Praegu on asjalood nii, et 1. juuli seisuga töötas kõnealusel
raudteelõigul 61 inimest. Mida nende 61 inimese töökohtade säilitamine
raudteel maksma läheb, sellest ma juba rääkisin. Vootele Hanseni teine
küsimus puudutab müntidel töötavaid avalikke telefoniautomaate. Küsimus
kõlab selliselt: "Avalike müntidel töötavate telefoniautomaatide
väljavahetamine magnetkaardil töötavate telefonide vastu on arukas
tegevus. Küsimusi tekitab asjaolu, et samaaegselt on loobutud müntidel
töötavate telefonide hooldusest. Kas see on osa elanikkonna turvalisuse
tõstmise kavast, et tervetes linnaosades ei ole töötavat
telefoniautomaati? Miks ei ole magnetkaardiga töötava telefoniautomaadi
instruktsioonis viidet sellele, et hädaabinumbreid võib valida tasuta?"
Praegusel hetkel töötab Eestis kokku 2140 vana münditaksofoni. Ma arvan,
et mul ei ole mõtet põhjendada seda, millest oli tingitud vajadus minna
üle kaarttaksofonidele. Siiski üks olulisemaid momente oli siin see, et
münditaksofonid on äärmiselt lõhkumisaltid, kuivõrd seal sisaldub
midagi likviidset. Seis on selline, et Eestis rüüstatakse iga kuu
täielikult umbes 100 taksofoni. Praegu fikseeritakse Eestis kuus
keskmiselt 600 riket, kusjuures enamus neist on põhjustatud tahtlikust
lõhkumisest. Taksofonide remondiks kulutatakse aastas ligikaudu 2
miljonit krooni. Kavakohaselt paigaldatakse 1995. aastal 800
kaarttaksofoni ja täielikult vahetatakse vanad münditaksofonid välja
1997. aasta alguseks. Sellega peaks kaarttaksofonide üldarv tõusma umbes
3000-ni. Samas peaks seniste müntidel töötavate taksofonide
väljavahetamine kaarttaksofonide vastu andma ka täiendava võimaluse seni
veel järelolevate taksofonide paremas töökorras hoidmiseks, sest
demonteeritud aparaatidelt on võimalik varuosi võtta. Asi on ka selles,
et vanade müntidel töötavate taksofonide jaoks on praktiliselt võimatu
saada mis tahes tagavaraosi. Märkus, et taksofonide kasutamise juhistes
puudub viide hädaabinumbritele, on tõene. Uued juhised on tellitud ning
lähiajal vahetatakse need välja. Kolmas küsimus puudutab
kesklainesaatjate sulgemist ja kõlab selliselt: "Vabariigi Valitsuse
korraldusega nr 841 26. septembrist anti 600 000 krooni Kagu-Eesti
kesklainesaatjate rendikulude katteks 1995. aasta lõpuni. Millised kavad
on järgmisteks aastateks? Kas kesklainesaatjate sulgemisega koos
ehitatakse uued ultralühilaine (FM) saatjad? Kas soodustatakse elanikele
odavate FM ala vastuvõtjate müüki?" Ma vastan sellele küsimusele
lühidalt. Jah, esialgu on kavas n-ö doteerida seni töötavaid
kesklainesaatjaid või teisiti öeldes, Teede- ja Sideministeeriumil ei
ole midagi täna töötavate kesklainesaatjate vastu, seda muidugi oludes,
kui Eesti Raadio nende töötamist jätkuvalt tellib. Mis puudutab uute
ultralühilainel ehk täpsemalt nn lääne ultralühilainel töötavate
saatjate evitamist, siis see töö käib üpris intensiivselt. Ma võib-olla
ei hakkaks siinkohal konkreetselt ette lugema neid saatjaid, mis praegu
on ehitamisel ja mis ootavad ehitamist. Tulles aga tagasi härra Vootele
Hanseni esitatud küsimuse viimase lõigu juurde, kas soodustatakse
elanikele odavate FM ala vastuvõtjate müüki või mitte, siis siin
tahaksin ma öelda seda, et see on pigem sotsiaalne kui sidealane
probleem. Praegu on olukord selline, et umbes 60%-l kõigist Eesti
elanikest on kasutada nn lääne ultralühilaine ala vastuvõtjaid,
Lõuna-Eestis on see protsent 59. Nende arvude kasv jätkub eeldatavasti
ka tulevikus. Kui nüüd tulla selle probleemi juurde emotsioonidega, siis
võiks vahest küsida selliselt, et kumb oleks majanduslikult
põhjendatum, kas leida igavesti investeeringuid tänaste
kesklainesaatjate korrashoidmiseks ja vastavate kesklaineprogrammide
edastamiseks või leida vahendeid selleks, et muretseda nendele
inimestele vastavad vastuvõtjad või toetada neid inimesi vastavate
vastuvõtjate muretsemisel, kellel endal FM sagedusala vastuvõtjaid veel
ei ole. Ma tegin ka mõningaid arvutusi. Kui viia kogu probleem puhtalt
n-ö sotsiaalvaldkonda, tähendaks see seda, et kui riik otsustab
kõikidele nendele inimestele, kellel veel FM laineala vastuvõtjaid pole,
maksumaksja poolt osta vastavad vastuvõtjad, siis läheks see maksma 40
miljonit krooni. Asi loomulikult nii kaugele ei jõua. Mis puudutab aga
nn vene ultralühilaineala ja selle järk-järgulist likvideerimist, siis
see ei tohiks olla eriliseks probleemiks, sest taoliste vastuvõtjate
levik Eestimaal ja eelkõige just sotsiaalselt nõrgemates
ühiskonnakihtides on minimaalne. Tänan!
Esimees
Suur tänu, härra minister!
Sisuliselt ja ajaliselt olete te vastanud vähemalt kolmele
arupärimisele. Kuid Vootele Hansenil on veel küsimusi. Palun!
V. Hansen
Aitäh! Austatud minister, tänan
teid põhjaliku ülevaate eest. Ma ütleksin, et ülevaade oli tunduvalt
põhjalikum kui minu küsimus. Kui te panete tähele, siis sõnadel
"Riisipere--Haapsalu raudteelõik" ei ole kusagil küsimärki taga. See oli
lihtsalt fakti märkimine. Tõepoolest, küsima ajendas mind rohkem see,
et kuna ma ise kandideerisin Viljandimaal, siis Viljandimaa inimesed
tundsid veidi muret nii Mõisaküla kui Lelle--Viljandi lõigu pärast.
Küsimus oleks mul rohkem nende arengukavade kohta, konkreetsed
raudteelõigud on juba otsustamise küsimus. Nagu ma aru sain, ei ole
praegu veel hakatud koostama pikaajalist transpordi arengukava, juttu on
olnud sellest, kuidas raudteed käigus hoida. Kas ei või tekkida siin
selliseid probleeme, et kui näiteks Eesti võtab omaks Euroopas
kehtestatud normid sõiduautode heitgaaside ja muu taolise lubatud
piirnormide koostiste kohta, siis, kuna me teame, et näiteks
aurotransport oleks põhiline atmosfääri lämmastikoksiididega reostaja,
muutub suur hulk Eestis praegu liikuvaid autosid vanarauaks ja meie
transpordivõimalused muutuvad tõesti üsna kahtlaseks?
K. Kukk
Aitäh! Ma arvan, et suur osa
Eesti teedel täna liikuvatest autodest peabki vähemalt formaalselt või
legaalselt muutuma vanarauaks. Mis aga puutub probleemi tänaste
väheekspluateeritavate raudteelõikude taustal, siis peaks tõdema, et
tõstatatud probleem on eeskätt tiheda asustusega alade, eelkõige Eesti
mõistes suurlinnade küsimus. Eesti äärealadel ei muuda ühe või teise
raudteelõigu kinnipanemine olukorda ilmselt kardinaalselt.
Esimees
Tänan! Vootele Hansen, teine küsimus, palun!
V. Hansen
Ega ta tõenäoliselt kardinaalselt
ei muuda, aga see võib tekitada probleemi, et kui bussidel on keelatud
sõita ja rongi ka ei ole, siis tuleb ilmselt leida mingi muu vahend.
Viimane küsimus on raadiote kohta. Kui hakatakse ehitama saatjaid
ultralühilaine alal, kas need saatjad tagavad ka hea ja kvaliteetse
kuuldavuse mitte ainult kogu meie poolt kontrollitaval territooriumil,
vaid ka kontrolljoone taga, Petserimaal näiteks? Aitäh!
K. Kukk
Aitäh! Kui võtta 22. septembri
Postimees, siis seal on avaldatud kaart nn lääne ultralühilaine
vastuvõtualade kohta. Selle kaardi järgi otsustades võin ma tõdeda, et
vähemalt üks osa tänase kontrolljoone tagusest Petserimaast on kaetud ka
Valgjärve saatja poolt. Aitäh!
Esimees
Suur tänu, härra minister! Rohkem küsimusi arupärijalt ei tule. Austatud Riigikogu, sellega on meie tänane infotund lõppenud.
Nonii!
Mind täiesti huvitab nende võtmetegelaste arvamus täna, kuu aega enne
suurt "juubelit". Püüan neil saata küsimused ja vaatan, kas keegigi
neist vastab ning mida arvab Haapsalu raudtee sulgemisest/taastamisest!
Ja milline on tulevikus Haapsalu akendes valgus?
Kalev Kallo
Andres Tarand
Mart Laar
Toivo Jürgenson
Tänavu, kuu aja pärast möödub 20 aastat Haapsalu rongiliikluse lõpetamisest!
Millisena näete täna tolleaegset otsust?
Kas see oli õige või vale otsus?
Kas Haapsalu (Rohuküla) rongiliiklus tuleks taastada?
Miks ei taastatud seda selle 20 aasta jooksul?
Kas rongiliikluse lõpetamine parandas/halvendas Läänemaa, Hiiumaa, Saaremaa olukorda?
Üksiti kutsun Teid 22. septembri õhtul Haapsalu raudteejaama rongi ootama!
******************
6. 09. 2015.
Esimene vastus ühelt tipp-poliitikult!
* Kindlasti oleks raudteeyhenduse taastamine vahva. Raha oleks selleks
suure osa saanud kui juba erastatud raudtee tagasi ostmata jaetuks.
Võite pakkuda, kes neist vastas......
Senini pole saanud ühtki vastust. Küllap tõenäoliselt ei saagi. Mis maksavad need madalad majad......
Reply