MKM ja Elron peavad plaani ronge juurde muretseda. Või vähemalt vaguneid. Senise ämbrikolina taustal on selge, et tuleb valmistuda taas valedeks otsusteks. Kuidas neid vältida?
1. Tuleks arutlusele kaasata kõik selle valdkonna tõelised asjatundjad.
2. 99,9% kindlusega võib väita, et seda ei juhtu. Aga hüva nõu kulub alati ära. Tõemoment. kui ei palgata asjatundjaid, siis ärgu ka kriitikast mööda vaadaku, nagu seni kombeks....
3. Eelkõige tuleb endale selgeks teha, mida on vaja, mitte seda, mida kellegi hing soovib. Hetkel pole meil piisavat kogust diiselronge kohalikele liinidel, ka on olemasolevad liiga lühikesed. Pean silmas muidugi 2-vagunilisi. Paar tk võiks neid olla, kuid mitte rohkem. Seda just Lõuna-Eesti kolmnurka silmas pidades (Kolmnurgaks nimetatakse Tartu- Koidula-Valga-Tartu raudteed). kui ka mõningast vajadust koosseisude liitmisel. Juhul kui otsustatakse juurde tellida ronge, mitte vaguneid, tuleb leppida olemasoleva olukorraga. V.a. juhul kui oleks vaja tellida 2 eriotstarbelist vagunit, mis siis lisada mõnele olemasolevale 2-vagunilisele koosseisule. See annab võimalus paindlikumaks planeerimiseks turismiperioodil ja mitte ainult jalgrattaid silmas pidades, vaid ka muud (festivalirongid jm).
Muidugi pandi juba nende tellimisel kõvasti puusse ja rohkem kui ühe asjaga. Asjatundmatus ruulib paraku tänaselgi päeval.
4. Selgeks tuleb teha (vähemalt endale) tulevik.
* Kas RB on vajalik, millisel trassil, millise kiirusega ja teelaiusega? Pean silmas tegelikku vajadust, mitte armuvalus kihku kiirraudtee ehituseks). Nüansse äärmiselt palju, ka see, kui palju oleks tegelikult reisijaid Tallinna ja Kaunase vahel ning edasi.
* Kas Lelle-Pärnu raudtee jääb alles. (Üks võimalus on teha sellele trassile hoopiski kitsarööpmeline raudtee - regionaalne kuid koos muuseumraudteega turismiriigi tulevikku silmas pidades).
* Kui RB peaks tulema olemasolevale trassile, siis ei tohi unustada, et väljaehitamist ei vaja ainult Lelle-Riia lõik, vaid ka Tallinn-Lelle vajab kapremonti. Valida siis euro- või vene laius, see on küsimus.
* Millised raudteed on mõttekas LÄHItulevikus elektrifitseerida. Kui Tallinn-Rapla ja Riisipere-Rohuküla, siis peaks tõsiselt kaaluma Tapa suuna tulevikku. Kas on võimalik ja mõttekas elekrifitseerida Aegviidu-Tapa lõik või renoveerida kontaktvõrk vaid lõigul Tallinn-Kehra (Lahinguvälja, Mustjõe ja Aegviidu sõitjate arv ei ole piisav kontaktvõrgu vajaduseks ilma Aegviidu-Tapa lõiguta).
* Kas ja mis saab maakondlikest jt bussiliinidest, tulevikus RAS käes või erakätes. Tasuta või mitte. (Sest see küsimus on ülioluline, nii kulude kui üldse busside kõige otstarbekama kasutamise koha pealt. Shotlane tuleb täna siia oma miljardit kasvatama, mitte Eesti elu paremaks muutma. Kuigi õnneks on tema ära taibanud, kus peavad olema bussipeatused! Vähemalt meedia järgi otsustades. Erinevalt meie spetsialistidest.
MKM pole siiani suutnud küsimust piletisüsteemide kulukuse kohta isegi kommenteerida).
* Peterburi ja Riia suuna tulevikuplaanid.
5. Kuna plaanitakse mugavamaid ronge tellida, siis seegi oleneb mitmest aspektist.
Tellida tuleks kaugrongi variandid, soovitavalt 1. (praegustest tunduvalt mugavamad, ehk lausa paari kupee olemasoluga) ja 2. klassi vagunitega. Parim variant võiks olla 4 vaguniliste Stadlerite tellimine, millest 2 vagunit on 1. klassi omad ja 2 vagunit 2. klassi omad (s.t praeguse 1. klassi tasemel).
Seega muutuks olemasolevate porgandite klasside määramine - 1. klass muutuks 2. klassiks ja 2. klass 3.-ndaks klassiks.
6. Kaugrongi variante tuleb tellida väikese varuga. Esiteks, et vältida juhtumeid, kus ühe koosseisu pikemaaegsel "väljalangemisel" oleks kogu süsteem halvatud ja teiseks, et tagada varu kaugrongide liikluse võimalikul tihendamisel. Äärmisel juhul peab säilima võimalus ajutiselt rongi kasutada (rentida) väljaspool Eestit, näiteks Lätis. Rongide arv peaks tagama vähemalt 4 rongi liinile Tallinn-Riia(-Vilnius) ja 2 rongi liinile (Haapsalu-)Tallinn-St.Peterburg + 1 tagavarakoosseis. Unustada ei tohi ka võimalust liini Tallinn-Pihkva avamiseks või koosseisude kasutamist liinil Tallinn-Võru. Tagavarakoosseis peab võimaldama vajadusel ka asendusrongi olemasolu kohalikel liinidel või erirongide teenindamist turismi vajadusi silmas pidades.
7. Rongide süsteem peab võimaldama kokkuhaakimist olemasolevate koosseisudega, näiteks sõitmiseks Tartu suunal, kus tavakoosseis võidakse lahti haakida Tartus või Valgas võ Peterburi suunal, lahtihaakimisega Narvas.
6. Omaette küsimus on diislisektsioon. Tõenäoliselt peaks see olema tavavaguni pikkusega, kas kokkuvõttes tähendab see 4 või 5-vagunilist koosseisu, on iseasi. Üksiti aitaks see lahendada kohvikuprobleemi ning võimaldaks avaramat lahendust suuremõõtmelise pagasi jaoks, sh ratastoolid, lapsevankrid ja jalgrattad. MKM-i ja Elroni erinevad nägemused tuleb lahendada.
7. Kaugrongide variandi tellimine aitaks leevendada kohalike koosseisude puudust, sama rolli mängib ka elektrifitseeritud Rohuküla raudtee ja Tallinn-Rapla lõik. Elektrironge on selleks piisavalt.
8. Oma osa on Tallinn-Tartu liinil.
Kuna Tallinn-Riia(-Vilnius) liini tulevik oleneb RB (regionaalotstarbeline, mitte kiirraudtee) ehitamisest, kuid on kaugrongide jaoks igal juhul vajalik, siis kaugrongid suuremal või vähemal määral asendaksid praeguseid Tartu kiirronge. Seega vabaneb sel liinil mõni kohalik rong, samas saab pakkuda mugavamaid liiklemisvõimalusi.
Äriklassi rong.
Foto: Mikhail Kostunov.
Kui me räägime rongidest, mis oleks mitme funktsiooniga ( seega sobiks mitte ainult Tartu-Valga ja Tallinn-Viljandi liinidele, mis on kõige ülekoormatumad ) vaid liiklema ka Venemaale ja Lätisse vajaduse korral, siis need Stadleri DMU-d ei sobi kohe kuidagi, sest vastav rongitüüp pole seal sertifitseeritud.
ReplyDeleteMa ei saa üldse aru sellest DMU vaimustusest meil Eestis , see on vägagi jäik ja paindumatu süsteem, kaugeltki mitte parim pikemate reiside ja mugavuse seisukohast.Ka kahe DMU kokkuhaakimine pole lahendus.DMU kõlbab hästi lühemateks reisideks, kus on stabiilne reisijate arv .
Minu arust oleks kõige õigem hankida paarkümmend kaasaegset klassivagunit ja paar-kolm vedurit neid tõmbama. Kuna meil on 1520 mm raudtee ja tahame ehk tulevikus sõita ka Venemaale ja Lätisse nende rongidega , peaksid olema ilmselt Tveri,Gomeli või Krjukovo tehase vagunid, mis on seal sertifitseeritud. ja võivad kasvõi kohe välismaale sõita . Üks uus Tveri kupeevagun maksab ca 1 miljoni euro ringis , sama ka nende üldvagun., mida on kahes mugavusastmes - tavaline 60 kohta ja superluks nahktugitoolidega ning isikliku telekaga istmete seljatugedes 40 kohta . Need on praegu üsna hea kvaliteediga juba, pole mingid vanad ajast ja arust Ammendorfid , mida meil nõukaajast veel järel mõned. Need on täiesti kaasaegsed ja mugavad.
Seega ühe neljavagunilise Stadleri asemel , mis maksab 10 miljonit eurot, saaks osta 4 Tveri kupeevagunit,( 144 magamiskohta ), 4 Tveri üldvagunit ( 240 mugavat istekohta ) ja TEP-70 BS veduri seda koosseisu tõmbama. Kõige parem, et sinna saab ühendada juurde ka restoranvaguni ja pagasivaguni jalgrataste ja suurte kohvrite jaoks. Kui reisijaid vähem, võetakse vaguneid vähemaks, kui rohkesti võib kasvõi 18 vagunit taha ühendada. Sellega saab sõita Riiga, Vilniusse, Peterburi, Moskvasse või Minski ilma mingi probleemita. Saab ka sõita Tallinna ja Valga vahet, saab sõita pealinnast Viljandi. Ja meil oligi aeg, kus klassivagunitega rongid sõitsid Eestisisestel liinidel,sõitsid isegi Viljandisse ja Haapsalusse.: Kuid need vanad vagunid amortiseerusid niivõrd, et mindi üle puht diiselrongidele.
Väga on vaja mõelda.
ReplyDeletehttp://tarbija24.postimees.ee/3193365/sinise-vaguni-aeg-saab-eestis-umber
Hetkel on asi nutune, sest mingit asjalikkust tavainimene ei märka. Tolles artiklis aga tekitab imestust, et mitte ühtki varianti ei paku Gorail Riia suunas sõitmiseks, ometi rongid olemas, vähemalt 4 koosseisu.
Siis pakutud variant vagunkoosseisust pole paha, aga paraku sellist varianti riik vist ei soovi. Just sellepärast, et ei viitsita jälle eraldi depooga tegelema hakata. Laiskus on põhjuseks.
Kas aga keegi teab, miks üldse diislid ei võiks seal koplis seista? Kohe peavad Tallinna ja Pääsküla vahel kütust kulutama?
Tänud! Vagunkoosseisul on omad kõvad plussid, miinustest torkab pähe aga just kolm asja.
1. TEP BS on vist küllaltki kulukas?
2. Tõepoolest, teistsuguse veeremi muretsemine on veidi ebamugavam.
3. Porgandite puhul saab rakendada ka lahtihaakimist Tartus - üksValga-Riia suunale, teine Põlvasse ja seega ka Võrru!? (rattavagun muidugi oluline).