Wednesday, July 1, 2015
Aura ja Haapsalu 2.
*************************************************************
Thursday, July 2, 2015
Küsimas inimestelt Haapsalu raudtee kohta.
Millest algab raudtee ja kuidas leida seoseid? Inimesi? Kuidas näha?
Raudteetamm on näha. Esimene järeldus, raudtee ehitamine siin on väga
lihtne. Ei mingeid segavaid faktoreid, maa on riigi oma, võõrandamist
praktiliselt pole vaja, trass on lauge ja....anna aga minna!
Jäneseid nähes on selge, et on ka piletiostjaid.
Teoreetiline variant - Palivere ja Taebla vahel on vajalik üks peatus.
Nigula (Leediküla) on hea koha peal, kuna lähedal kool (veel on, aga
praegu teadmata, kas uus kool sama koha peal), otsesuund matkajatele ja
ka kohalikele Dirhami ning Noarootsi peale. Seega on selge, et peatust
on vaja. Teisest küljest, ehk teha peatus hoopis Võntküla ülesõidu
juurde? Lähemal on Turvalepa ja ka Võntkülast on ehk rohkem sõitjaid?
Matkajate jaoks pole ka Dirhami teeots väga kaugel. Pealegi, Võntkülas
on seltsimaja, ehk seega rohkem üritusi? Ehk ka keegi tahab turismi
arendada? Siin on mõtteainet. Ühes nendest kohtadest peab aga peatus
olema. Ja kummast peatusest on lähemal kalmistule minna omaste
haudadele? Kummast lihtsam ja õigem teha jalgtee kalmistuni? Kas kuidagi
seostub üks neist või mõlemat ka mõne kohaliku (tulevikus)
bussiliiniga?
Nii on nüansse ääretult palju!
Läänbemaal on nüüd peatustes ka sõiduplaanid, on ka kohalikku infot ja ürituste reklaami.
Muide, vahel võib seoseid otsida ja leida ka hoopis ootamatutest
kohtadest. Selline ootekoda on väga tore asi. Kas ka 100% praktiline?
Peaaegu. Kuid, oletagem, et teedel liigub matkajaid. Ikka ja jälle on
momente, kus matkaja tuleb vihma-või päikesevarju. Peab kerge eine. Ja
palju muud. Alati pole vaja igas kohas laudu-pinke, mõnikord piisab ka
vähemast. Aga üheks asjaks on meie bussipeatused ebamugavad.
Puhkamiseks! Kui koja pink oleks laiem, saaks selle pausi muuta
mugavamaks. Kui selja taga mitukümmend kilomeetrit, siis pole ju paha,
kui saad võtta oma madratsi, laotada istmele ja natuke selga sirutada?
Hädajuhul ehk isegi mõnes kohas ööbida, kui oled jäänud "plaanist maha"
ha majutusse ei jõua!. Vihmaga aga ei taha ka telki üles panna!
Selliseid erinevaid olukordi on väga palju, kõige peale ei tulegi. Ja
mõelda vaid, et kui välismaine matkaja läheb koju ja ütleb: Küll seal on
hea matkata, Isegi bussipeatustes saad.... (mida iganes)!? Isegi SEE on
reklaam!
Haapsalus jaama olevas raudteemuuseumis saab ka jäätist ja
janukustutust! Selle kohta peaks muidugi olema viide ka vaksali uksel,
sest tegemist ikkagi jaamaga! Viide tähendab käivet ja inimeste paremat
olemist.
Ööviiul.
Haapsalu raudtee teemaga tegelemine ei sega ka loodust nautimast ja
haruldusi otsimast, see aga ei sega ka teemaga tegelemast. Iga hetk
selle teemaga tegeledes on tegelikult mõtlemine ja analüüs. Olgu siis
tegu ratudtee trassiga või hoopiski sellega, kes tahaks sõita. Haapsalu,
Läänemaa ja saared on kõik selle koha pealt olulised - ilus loodus
meelitab kõikvõimalikke loodushuvilisi, ka välismaalt, need omakorda
tähendavat majutust, söömist, muude objektide külastamist. Kui tuleb
loodushuviline, siis vaevalt eta ju läheb mööda jaamast või
Piiskopilinnusest või käsitööst! Mida rohkem selliseid seoseid mõista,
seda selgem on pilt ja seda parema tulemuse toob iga asi, mida teha.
(Koolitusest poliitikutele ja ametnikele).
Mis on siin pildil õigesti? Üks asi on need postid. Ka SEE on ajalugu.
Ja üldse mitte väheoluline! Kui sellised postid tõmbavad kindlasti
kellegi tähelepanu ja tulevad asjale kasuks, siis näiteks vanalinnas
jurakate valgustuspostide paigaldamine on selge karuteene! Aga proovi sa
seda selgeks teha, eurorahad olid ju vaja huugama panna! Ja neid juba
kulutada eraomanikele valgustuse rajamise kompenseerimiseks ei ole
lubatud,. Nii tehaksegi midagi, mis miljöösse ei sobi, vähe sellest, on
lausa ohtlikud!
Kes siia jäljed jätnud? Kiri näitab, et vedurijuht Revers, kellel tol
hetkel oli 2. klassi kvalifikatsioon. Tegemist tegelikult legendaarse
vedurijuhiga ja omaette legendiga üldse!
Taas, millest saaks nende piltide järgi mõelda?
Oluline ja hea kergliiklustee on mugav, turvaline, rahulik - igati
kasuks! Needsamad pingid, mida ma soovin infostendide juured, on aga
taas täitnud ühe otstarbe! Võimaluse pihata, einestada, plaane pidada!
Katusealune nende kohal vaid puudu!
Ja lapsed ehk pered on lahutamatult rongiliiklusega seotud!
Taas suhtlesin veidike nii kohalikega, kui mujalt Eestist tulnutega, ka
välismaalt! Praktiliselt kõik saavad aru rongiliikluse olulisusest.
Peaaegu kõik omavad mingit sidet, samas ka mõtet ja ideed, kuidas asjad
peaks toimima. Näevad mitmeid seoseid, miks seda kõike ei näe ega taipa
aga rongiliikluse vastased? Ometi on ju võimalust ennast arendada?
Küsida, kutsuda esinema, jälgida ja ÕPPIDA jälgima, mis mujal Eestis
toimub rongidega ja turismiga, tööga ja kooliga ja paljude muude
asjadega! ja ikkagi, miks ei nähta? Puudub võimekus areneda? Ei tea!
Mis viga tulla Haapsallu puhkama, kui oleks rongiühendus
Pihkva-Haapsalu? Kui Pihkva inimene niigi õpib Tartu ülikoolis? Ja
jutustab teistelegi, kui hea siin on? Kus on meie Pihkva rong? Kus on
kõige elementaarsem, buss Petserist Koidulasse rongile? Kas te arvate,
et nii ei liiguta seal? Siis olete järjekordne inimene, kes ei näe!
Liigutakse küll ja mitte vähe ning rongi olemasolul liigutaks veel
rohkem!
Iga uus asi on harjumatu. Ka kuursaalis. Nii mõnegi jaoks on maja ilus,
aga lett jm sisemuses enam mitte nii väga. Mina ei oska kommenteerida!
Kui tooraine aga praest moodustab suht väikse osa, siis praad võiks küll
kobedam olla. Sest maitselt oli ikka imehea koha!
Mida ütleb siil? serviti? Õige. Aga mulle ütleb ka seda, et siin oli
mingi sümpoosion, kahjuks ei jõudnud uurida, kelle täpsemalt! Aga taas
läheb kohe mõte seminariturismile, sellega seonduvale Haapsalu
tutvustamisele, majutusele, Peetrikesele (mis kahjuks ikka ei peatu
Jahtas, kuigi vähemalt "välumiseks" võiks ametlik peatus olla, olgu siis
või täispiletiga. Ja info selle kohta jaamas ning vanalinnas. Taas, iga
detail mängib rolli!
Kui müüa jäätist varikatuse all, siis möödujad seda ei märka ja
kaugemalt pole aimugi. seega on silt oluline ja see, et see kahepoolne
ja nähtav ja seegi, et see tuulega alla ei kuku! Pisiasjad on vahel nii
olulised, et nendest ei saa üle ega ümber!
Tuulise ilmaga sõitjaid ei olnud. Polnud ka laenutajaid, nii et
....sõitjad ei saanudki sõitma, kui tahtnuks!? Järelikult, et laenutajal
oleks põhjust aega kulutada ja igaks juhuks oodata, tuleks teha mida?
Siia, tee veerde, näiteks kiosk! Kuhu üksiti saaks soovi korral tulla ka
Vasikaholmi rannalt. Joogid, snäkk, (mõni palgatud näkk ka), ja Viigi
põhi siin katta osaliselt liivaga. Et ka ujumiseks sobiks ka see kallas,
mitte ainult teine! ja küllap leiaks veel mida teha, midagi, mis polegi
nii väga kallis, kuid ometi TAASKORD teeb üldise olemise mõnusamaks.
Sestr vaid siis tullakse ikka ja jälle! Ja räägitakse teistelegi!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar