Blogiarhiiv

reede, 29. oktoober 2021

Haapsallu ja põige Saaremaale. Mai 2015.

 

laupäev, 9. mai 2015

Hing hõiskamas bussist väljudes, vaid rongi puudumine kurvastamas....















































































































*******************************************************

laupäev, 23. mai 2015

Põige Saaremaale.


Plaan oli Saaremaale põigata. Muidugi pildistasin rohkem loodust, aga osa pilte rohkem või vähem seotud rongiga ja (ühis)transpordiga üldse, muudest minu huvidest rääkimata. Seepärast tuli see teema ikkagi siia Päevikusse, kuid põhiliselt puudutan kõiki teemasid, mitte pelgalt loodust. Neid siis, millest tekkisid mul mõtted sellel reisil.
Tõsi, see pole mingigi analüüs Saaremaa teemal, vaid märgatut võrrelda ja siduda mujal toimuvaga.  Et natukenegi Saaremaa eripärasid neis seostes tabada, tuleks seal viibida palju pikemalt, suhelda inimestega ja otsida parimaid lahendusi, olgu tegu siis tee remondiga ja sellega koos võimalus midagi muuta, ühistranspordiga või mis iganes.




Kui ma Lux Ekspressiga Ristile jõudsin, oli rong veel saabumata. Mis saab aga bussidest siis kui rong tuleb? Eks see ole üks suur ja lai teema ja puudutab isegi praamiliiklust. Muidugi mitte Ristil, aga peale Hiiumaa ja Vormsi ka Virtsu-Kuivastu liini. Kui sinna just silda/tammi kohe-kohe ehitama ei hakata. Tõenäoliselt on mõttekas jätta alles mitmed otsebussid Tallinnast Kuressaarde, kuid osalt piisab otse loomulikult busside sõitmisest Ristini (suurim probleem vaid selles, et rongiga saab Balti jaama, bussid lähevad aga Ülemistele. Oleks siis bussijaam ka Balti jaamas.....). Ei ole otstarbekas ka nii tihe bussiliiklus Ristilt Tallinna suunas, osa busse on tühjavõitu ja rongi tulekul valib suurem osa Läänemaa ja saarte (Hiiumaa ja Vormsi) sõitjatest rongi. Muidugi võib see kõik kaasa tuua ka selle, et bussidel ei ole ALATI mõtet sõita ka praamile, sest võtavad nad ju suure osa autode kohti ära, kohati on aga autodel pikad järjekorrad. Küsimuseks jääb, kas jällegi kimpsude-kompsudega bussist praamile minek nii väga mugav on, eriti kui on teada, et praamil on vaja treppe mööda ronida? Teisest küljest tähendaks rongiliiklus ka seda, et bussid liinil võivad "kahaneda", suurel Lux Ekspressil kaob siis ehk tasuvus!? Mitte et mul mugavuse vastu midagi oleks...


Vaatasin siis ka esimest korda "multimeediat". Mis ma oskan kosta. Iseenesest on päris hea, kui sõites (eriti pimedal ajal jm) saab vaadata mõnda filmi. Vaatasin ka ühte ja pean ütlema, et oli päris hea koguperekomöödia. Vist sinna alla ta kvalifitseerus. Ja valikut natuke oli. Ma pole muidugi noor, kes istubki ainult ninapidi ekraanis (väga tihti) ja ei oska märgata ega tahagi vist näha, mis toimub ümberringi. Ometi, ilusaid kohti ja hetki on meeletult! Sel päeval oli vihmane, aga ka see ei seganud vaadata. Imeilusat rohelist vihmamärga maastikku ja elu mis ümberringi keeb. Keeb ikka veel, kuigi vähem ja võib karta, et veelgi vähemaks jääb. Kuid vähemalt see on oma, meie enda Eestimaa! Kus aga ongi üheks suurimaks mureks see, et inimesed enam ei oska näha, märgata ega mõista. Probleeme, muresid, edusamme, seoseid. Ja veelgi halvem, kui seda ei näe poliitikud ja ametnikud. Ometi on seoseid igal sammul. Teoreetiliselt jutustab ka iga pilt siin millestki! Ei usu? Vaadake ja mõelge kaasa! Püüan spetsiaalselt enam-vähem iga pildi kohta öelda midagi, mida mina näen ja mis mõtteid tekitab. Aga ekraani teemast jätan ühe väga olulise nüansi (kuigi see puuduatb otseselt ka busse, eraomanikke ja Eestimaad) edaspidiseks, sinna, kus jõuan praamile ja näen taas ekraane...



Osa pilte on tehtud minnes vihmaga ja tulles päiksega, kohad on samad. ja mõtted ka. Olgu väljas vihm, lumi, päike või äike, inimesed vajavad ikka samu asju. Ristil on imeliselt hea kohal bensiinijaam ja kiirtoidupunkt. Väga tore, paraku on puudu palju rohkem asju, mis siin võiks või lausa peaks olema! Ei ole taluturgu ega mitte väikest talukauba kioskitki. Ei ole tualette rohkem kui üks turismigruppide tarbeks. Vaja on erinevaid pakendikonteinereid Siinsamas võiks olla vaatetorn. Kas selline, nagu olnuks Läänemaa väravas, aga mingit kindlasti. Isegi väike matkarada rappa algusega just siit. Või siis vähemalt viit Marimetsa matkaraja kohta. Aga nojah, mis sa sest viidast paned, kui matkarada on lagunenud ja riik ehk RMK ei kiirusta imeilusat turismiatraktsiooni taastama!?
Ja ei ole kõik see ainuke, mis siin silma torkab. Värskelt sai mullu peatee värske katte. Kas sellega koos tehti mõnusamaks ka peatumine ja sissepööramine rekkadele? Ei! Kas siin ei võiks olla mõni km kolmerealist maanteed? Võiks. Nii neile aeglasematele, kes tahaks kiiremaid mööda lasta, koos aeglustus ja kiirendusradadega, kui ka selleks, et oleks mõnusam pöörata, keerata, suunda muuta.MITTE MIDAGI remondi käigus ei muudetud. ja sellist asja ei tohi olla. Kui juba üks kord teha, siis teha korralikult, mitte õigustada vaid enda sooja kohta!
Lisaks kõigele pidanuks arvestama ka sellega, et buss siitkaudu sõidaks rongijaama. Et oleks tal isegi peatus siin. Muidugi, seda ei osanud keegi ette näha, et Omniva tahab siia tuua Risti postipunkti. Kas sellise?


Siis tuleb see Saaremaalt ära tuua, kuigi silt, mis näitab, et müüakse postmarke, viitab sellele, et ka Saaremaal neid vaja....




Olgu siis või vihmane, ikka on hea ka aknast välja vaadata, mitte olla vaid ninapidi telefonis vms. Ja mõtiskleda, siis elu üle taludes, mis meile ju nii tüüpiline eluviis. Või sellele, et talud tphjenevad ja lagunevad kohati suure kiirusega. Või et bussid sõidavad enamasti ekspressidena, sest hõre liiklus ei kisu maainimest bussile ja siis jääb busse veel vähemaks, ja siis sõidab inimene veel vähem ja siis varsti polegi busse ja pole inimesi ja pole talusid ja pole maasööki ja on vaid keemia ja linnad ja....


Seni aga on kuskil Kullamaa Viburada ja kuskil on kirik ja kuskil on elu ja turistid ja sissetulek. Aga pole Ristil jm ikka kohta, kus maainimene saaks oma toodangut müüa, kartulist maasikateni, käsitööst rääkimata! Need ongi need seosed, mille puhul on olulised muudatused tee-ehituses jm. Needsamad seosed, millest rääkisin ja mida näha ei osata või ei taheta...




Näha on ka silopalle, aga näha lehmi põllul, see on juba haruldus!



Ei jõudnud ma näha, mis plats see on, mingid katusealused isegi olemas, aga nüüd tean, et kui siia satun, siis vaatan. 


Nurmenukud on sellised taimed, millest saab imehead teed! Kas müüakse kuivatatud nurmenukke kuskil? Kuskil kindlasti....



Teeveered on meil aga endiselt kitsad ja ei ole jalgrattamatkajatele turvalised. Perematkadest rääkimata.



Kasari jõgi, vana sild ja imehea koht toidukohaks. Sest kui väga peakski aega kuluma toidu ootamiseks, siis saab ju mõnusa jalutuskäigu sillale teha. Aga taas, kus on tualetid, katusealused, tasuta joogivesi, konteinerid, infostendid? Kas need stendid, mis olemas, on piisavad? Kindlasti mitte. Need PEAVAD olema võimalikult koos, et iga peatus annaks võimaluse teha erinevaid asju!
Muide, konteinerite esinemissagedus oluline veel ühe koha pealt. Kui  neid on tihedamalt, on ka kogumisringid harvemini ja samas lühemad, seega on tegemist otsese majandusliku kasuga.




Maal ikkagi on elu.


Kui õigesti mäletan, siis valiti see Läänemaa parimaks tpoitlustuskohaks. Võimalik, olen ka ise siin söönud, polnud viga. Kuid samas kõrval on lehmalaudad, kohapeal, kui taipad küsida (?), võid ka ehtsat piima saada. Aga miks seda piima siin ei müüda? Kus on siin, kus peatuvad ja einestavad ka turistid, talukauba ja käsitöö müügipunkt? 



Kas kuskil saab tee ääres osta selliseid maitsvaid võileibu?
Või pudelis piima, kus Prostokvashino asemel, oleks sildil näiteks Lottemaa pilt? (kuigi mulle see pakend muidugi väga meeldib!).



Kui Kubja veab oma toodangut üle Eestimaa laiali või Saaremaa tootjad siitkaudu oma kaupa Tallinna, miks peab vedaja sõitma kümneid kilomeetreid, ilma et oma kaupa ka teel müügile panna?






Lihula on ilus, aga vaikne ja hääbuv linnake. Mõni bussisõitja siin ikkagi oli.





Kuid ka Lihulas on kioskid ja teeäärsed müügikohad mitmes kohas. Ei ole möödasõitjale see mugav lahendus ja igale müüjale tähendab see väiksemat läbimüüki! Ja kui siin müüaksegi kala, kus on kala müük Birgiti trahteri juures? Või PEAB möödasõitja pilvede järgi aru saama, et tuleb Lihulasse sõita ja sealt saab? KUI saab muidugi. Ja lõppkokkuvõttes kannatab ikka ja alati tootja, sest ta ei ole piisavalt kättesaadav ostjale!!!




Palju on kohti, kus mets alles tekkimas või hoopis rohkem neid, kus mets maha raiutud. Minu arust rohkem kui võiks, sest paarikümne aasta pärast on arieküpset metsa vähem kui vaja. Vähemalt tundub nii. samas läheb suur osa metsast välja tooteks muutumata, väärtustamine on meil endiselt nadi.




Mõni pilt räägib eriti hästi ka ilma sõnadeta...



Õige vähe on siin reklaami ja veel vähem peatujaid.


Siin on puiti näha. Rohukülale mõeldes on ka selge, et ei saa alati öelda, nagu poleks saartelt üldse kaubavedu, iseasi, kui palju sellest rongidele võiks obida.




Virtsus pole saanudki käia nii, et saaks pikemalt ringi vaadata.





Paistab, et õpilasekursioon igatahes läheb praamile bussita! Seega peaks neil teine olema saarel vastas. Ehk õigem ka, kohalikud teavad oma maad ikka paremini.



Kas sama reklaam jääb ka siis kui "Muhumaa" sõidab Cuxhaven-Brunsbüttel liinil? Muide, seal polnud praame käigus 14 aastat, pea sama kaua kui meil pole Haapsalu rongi. Aga näed, mõistavad, mis oluline, meil aga arvatakse, et Rohuküla rong on nonsens! Siis pole ime, et Saksamaal elu edeneb, meil aga mitte. Mis teha, kui ei oska, no ei oska me näha seoseid. Õigemini, mõned meist oskavad, aga neid kuulda ei võeta, arrogants on nii suur!







Saaremaa püsiühendus - paras pähkel. Kui tundsin üle paari aastakümne, kui lühike oli see vahemaa, siis tundus küll, et tamm võiks olla. Aga ma tõesti ei tea! On ju ka neid, kes arvavad, et kaob ära saareelanike teatud privaatsus. Teisest küljest aga teeb tamm hulga lihtsamaks Saaremaale pääsu, ka neile, kes kiirkorras turistibussina läbi põikaks! Ma tõesti ei julge öelda, kas see ehituskulu tasuks (ka sotsiaalmajanduslikult) ennast ära! Ainuüksi loodusvarad, mis selle ehituseks kuluks on ju röögatud. Kuid jällegi, teisest küljest oleks see igavikuline....
Ja oli see sõit nii lühike kui oli, mingis mõttes ta ka kaugautojuhtidele väike pausikene, võimalus ju praamil einestadagi, kuigi hinnad just väga väikesed ei ole.




Regula on "auru all", sest 99% tõenäosusega lähevad uuemad laevad peagi minema ja siis võtab aega, enne kui tuleb riigilaevuke siia laineid kündma! Loodan küll, et riigifirma, mitte mõne eraomanikust susseri käe all! See kõik oleks muidugi paras pähkel meie "erinevate ühistranspordillikide ühildajatele), kes seni teevad suuga suure linna, käega ei..... Haapsalu raudteedki ega Otepää rongbussiliini!




Kormorani otsivad prisket kõhutäit, neid on siin küllaga näha.









Ja juba paistab Kuivastu.
Uurisin ka meremehe ehk kapteni arvamust tiiburite kohta. Tema arvates mere madalus kuskil üldiselt probleemiks ei oleks, iseasi on kulu, ellkõige siis kütusekulu. Aga siiski ei ole ma saanudki vastust, kas siis suvel erinevatel liinidel sõitvad tiiburid ei oleks mõttekad? Jah, tuulised ilmad võivad probleemseks osutuda, samas ehk ei pea alati tulema autoga laevale, võib sõita vahel ka ühistranspordiga?


Kohe-kohe saab jala Muhumaal maale, tõsi küll, õigemini bussirattad. Aga sõit läbi Muhumaa oli ikkagi ilus, midagi on siin selgelt teisit kui mandril. Aga selle tunnetamiseks peaks kõrvale põikama või siis rattaga minema. Rattaga oleks aga Ristilt lähem kui Riisiperest....





Ja olengi taas ekraani juures!
Sellega seondub nüüd ärimehe rahamaailm ja patriooditunne. Kas need on üldse ühildatavad?
Bussis sai valida näiteks filme. Miks ei ole valikus Eesti (äkki lausa ka Läti ja Leedu?) filmid? Esiteks pole väga paljud, meie nooremad inimesed eriti, näinud isegi suuremat osa meie endi filmidest! Teiseks, suur osa neist on sellised, mida vaataks veel ja veel. Rääkimata Läti-Leedu filmidest, millest me ju üldse suurt midagi ei tea!? Aga ometi me võiks üksteisest natuke rohkem teada. me oleme ju NAABRID! Tagades aga filmidele subtiitrivalikud, oleks igasuguste filmide-saadete näitamine sellistes kaugbussides välisturistile eksootika pakkumine ja samas ka meie oma filmimeeste tehtu tunnustamine!!!??? Filmidest meil puudust küll ei tohiks tulla, iseasi, kas muidugi saartele sõitvates bussides näidata filmi "Keskpäevane Praam"!? Muide, Risti poe ees ei ole ühtegi viidet, et see on 86-kopika pood! Aga võiks!
Lisaks mängufilmidele saaks bussides näidata meie tohutut pärandit ajaloosaadetest, loodusfilmidest (Maranist Västrikuni), loomulikult vähemalt ingliskeelse tõlkega! Rääkimata siis eestimaad tutvustavatest olustikusaadetest-filmidest. Taas on ju enamus noori meil sellised, kellel pole sellistest saadetest halli aimugi, ehk natukenegi vaadatakse ja hakatakse märkama ümbritsevat elu ja ilu! Igatahes saaks selliste valikutega lüüa mitu kärbest ühekorraga!
Ja sama lugu on praamidel (loomulikult ka mujal!)! Pagan küll, no mida me peame vahtima, õigemini näitama igal pool seda, kuidas vorst on Selveris sooduspakkumisega! Miks me ie taha viia inimesteni laia pilt ehk seda, mida Eestimaal näha on, milline on ajalugu, mida me toodame???

Meil on olemas riigiametnikud, kes peaks tegelema turismi arendamisega. Miks nemad seda ei mõista? Miks kulutatakse raha klippide tegemiseks? Vaid selleks, et need juutuubis koltuks?
Kuidas tuua Piusa Kuressaare bussis sõitjani või Pirita spaas vedeleva puhkajani? Ei tahaks, et sellistest elementaarsetest asjades arusaamine võtaks mitukümmend aastat, võiksim eikka targemad olla ja vähe sellest, targemini tegutseda!
Miks mitte panna saated kokku kolmepoolses koostöös? Et iga saade koosnekski kolmest osast, igale riigile võrdne aeg?





Või on meie tulevik punase tendiga autos? Tase lihtsalt ongi selline?




Muhumaa teed rataste all. Kohati näha natuke ka rattateid, küll võiks neid rohkem olla ja kohati ehk ka maanteest eemal ning otsemini.





Kindlasti ei ole ma selline, kes ütleks et rattateed pole vaja, sest kedagi sõitmas ei näinud. Ein saagi elu üle otsustada mingis asjas ühe hetke pildi järgi.







Õite kähku jõudsime Muhu ja Saare vahelisele tammile.



Imeline on jälgida merd, luiki ja kogu vaadet!







Orissaareski põhjust kauem ringi vaadata, aga seekord ei vaadanud.




Vähemalt Orissaare tamm oma silmaga ära nähtud.





 
 
Tagavere  pood, mahajäetud kioska ja vaikus. Plats olemas. Sihiks mul aga kuninguste talupood. Siingi on väike dilemma! Talupood arhailises majas on väga hea lahendus, teisest küljest on siin juba olemas parkimisplats ja mingigi põhjus möödasõitjal peatumiseks. Näen ikka asja nii, et mida rohkem põhjusi peatumiseks, seda rohkem on peatujaid. Mida rohkem peatujaid, seda rohkem kliente. Kulude kokkuhoiust uue koha (parkla jm) loomisest rääkimata.
Aga jällegi on asjal teine külg - äkki kujuneb hoopis talupoest koht, kuhu lähedale keegi teine tahab mõne "publikumagneti" tekitada!? Nii on gi asjadega lood, et ühest tõde ei ole, on hoopiski nüansside mäng, kuid suuremat pilti peab vaatama!
Halb üllatus on aga see, et väikeettevõtjal on näiteks igavene probleem viitasid jm üles panna. Miks võtab maanteeamet ka talupoodide jt sarnaste "pärimuslike" ettevõtjate käest roppu pappi? Miks riik ei suuda Maanteeameti kaudu hoopiski tasuta panna üles talukaubanduse märke? Koos nime, kilometraazhi, tel nr või kodulehe nimega? See peaks olema riigi otsene ülesanne - toetada oma ettevõtjaid, mitte neile piirangutega kaikaid kodaratesse loopida!!!









Kiviaiad ja rändrahnud on meil midagi erilist ja müstilist. Need muidugi püsiühenduse tammiehituseks kõik minna ei tohiks....








Nagu on olulised isegi võililled, see paljude jaoks nuhtlus, teise jaoks tooraine.








Pidage meeles, ainuüksi see õunamahl, mis mul juba otsas on, tasub peatumist. Jõudsin küll natuke vara, veel ei olnud riiulid kaupa täis, kuid täna tasub juba peatuda!


Aga see-eest oli mul võimalus lillekeste hingemaailma tungida, nende usaldust hinnates. Ilu leiab ju mitte ainult pealispinnalt, vaid ka sisemusest....











Päevapaabusilm oli küll natuke räsitud, nagu ka hiljem nähtud koiduliblikas, aga ilu on ju ikkagi!




Lillekestele-liblikatele lisaks ka rähni söögimaja.....











..ilusad vaated, linnulaulust rääkimata, mida pildile parakui ei saa...























































Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar