laupäev, 9. mai 2015
Hing hõiskamas bussist väljudes, vaid rongi puudumine kurvastamas....
laupäev, 23. mai 2015
Põige Saaremaale.
Plaan oli Saaremaale põigata. Muidugi pildistasin rohkem loodust, aga
osa pilte rohkem või vähem seotud rongiga ja (ühis)transpordiga üldse,
muudest minu huvidest rääkimata. Seepärast tuli see teema ikkagi siia
Päevikusse, kuid põhiliselt puudutan kõiki teemasid, mitte pelgalt
loodust. Neid siis, millest tekkisid mul mõtted sellel reisil.
Tõsi, see pole mingigi analüüs Saaremaa teemal, vaid märgatut võrrelda
ja siduda mujal toimuvaga. Et natukenegi Saaremaa eripärasid neis
seostes tabada, tuleks seal viibida palju pikemalt, suhelda inimestega
ja otsida parimaid lahendusi, olgu tegu siis tee remondiga ja sellega
koos võimalus midagi muuta, ühistranspordiga või mis iganes.
Kui ma Lux Ekspressiga Ristile jõudsin, oli rong veel saabumata. Mis
saab aga bussidest siis kui rong tuleb? Eks see ole üks suur ja lai
teema ja puudutab isegi praamiliiklust. Muidugi mitte Ristil, aga peale
Hiiumaa ja Vormsi ka Virtsu-Kuivastu liini. Kui sinna just silda/tammi
kohe-kohe ehitama ei hakata. Tõenäoliselt on mõttekas jätta alles mitmed
otsebussid Tallinnast Kuressaarde, kuid osalt piisab otse loomulikult
busside sõitmisest Ristini (suurim probleem vaid selles, et rongiga saab
Balti jaama, bussid lähevad aga Ülemistele. Oleks siis bussijaam ka
Balti jaamas.....). Ei ole otstarbekas ka nii tihe bussiliiklus Ristilt
Tallinna suunas, osa busse on tühjavõitu ja rongi tulekul valib suurem
osa Läänemaa ja saarte (Hiiumaa ja Vormsi) sõitjatest rongi. Muidugi
võib see kõik kaasa tuua ka selle, et bussidel ei ole ALATI mõtet sõita
ka praamile, sest võtavad nad ju suure osa autode kohti ära, kohati on
aga autodel pikad järjekorrad. Küsimuseks jääb, kas jällegi
kimpsude-kompsudega bussist praamile minek nii väga mugav on, eriti kui
on teada, et praamil on vaja treppe mööda ronida? Teisest küljest
tähendaks rongiliiklus ka seda, et bussid liinil võivad "kahaneda",
suurel Lux Ekspressil kaob siis ehk tasuvus!? Mitte et mul mugavuse
vastu midagi oleks...
Vaatasin siis ka esimest korda "multimeediat". Mis ma oskan kosta.
Iseenesest on päris hea, kui sõites (eriti pimedal ajal jm) saab vaadata
mõnda filmi. Vaatasin ka ühte ja pean ütlema, et oli päris hea
koguperekomöödia. Vist sinna alla ta kvalifitseerus. Ja valikut natuke
oli. Ma pole muidugi noor, kes istubki ainult ninapidi ekraanis (väga
tihti) ja ei oska märgata ega tahagi vist näha, mis toimub ümberringi.
Ometi, ilusaid kohti ja hetki on meeletult! Sel päeval oli vihmane, aga
ka see ei seganud vaadata. Imeilusat rohelist vihmamärga maastikku ja
elu mis ümberringi keeb. Keeb ikka veel, kuigi vähem ja võib karta, et
veelgi vähemaks jääb. Kuid vähemalt see on oma, meie enda Eestimaa! Kus
aga ongi üheks suurimaks mureks see, et inimesed enam ei oska näha,
märgata ega mõista. Probleeme, muresid, edusamme, seoseid. Ja veelgi
halvem, kui seda ei näe poliitikud ja ametnikud. Ometi on seoseid igal
sammul. Teoreetiliselt jutustab ka iga pilt siin millestki! Ei usu?
Vaadake ja mõelge kaasa! Püüan spetsiaalselt enam-vähem iga pildi kohta
öelda midagi, mida mina näen ja mis mõtteid tekitab. Aga ekraani teemast
jätan ühe väga olulise nüansi (kuigi see puuduatb otseselt ka busse,
eraomanikke ja Eestimaad) edaspidiseks, sinna, kus jõuan praamile ja
näen taas ekraane...
Osa pilte on tehtud minnes vihmaga ja tulles päiksega, kohad on samad.
ja mõtted ka. Olgu väljas vihm, lumi, päike või äike, inimesed vajavad
ikka samu asju. Ristil on imeliselt hea kohal bensiinijaam ja
kiirtoidupunkt. Väga tore, paraku on puudu palju rohkem asju, mis siin
võiks või lausa peaks olema! Ei ole taluturgu ega mitte väikest
talukauba kioskitki. Ei ole tualette rohkem kui üks turismigruppide
tarbeks. Vaja on erinevaid pakendikonteinereid Siinsamas võiks olla
vaatetorn. Kas selline, nagu olnuks Läänemaa väravas, aga mingit
kindlasti. Isegi väike matkarada rappa algusega just siit. Või siis
vähemalt viit Marimetsa matkaraja kohta. Aga nojah, mis sa sest viidast
paned, kui matkarada on lagunenud ja riik ehk RMK ei kiirusta imeilusat
turismiatraktsiooni taastama!?
Ja ei ole kõik see ainuke, mis siin silma torkab. Värskelt sai mullu
peatee värske katte. Kas sellega koos tehti mõnusamaks ka peatumine ja
sissepööramine rekkadele? Ei! Kas siin ei võiks olla mõni km
kolmerealist maanteed? Võiks. Nii neile aeglasematele, kes tahaks
kiiremaid mööda lasta, koos aeglustus ja kiirendusradadega, kui ka
selleks, et oleks mõnusam pöörata, keerata, suunda muuta.MITTE MIDAGI
remondi käigus ei muudetud. ja sellist asja ei tohi olla. Kui juba üks
kord teha, siis teha korralikult, mitte õigustada vaid enda sooja kohta!
Lisaks kõigele pidanuks arvestama ka sellega, et buss siitkaudu sõidaks
rongijaama. Et oleks tal isegi peatus siin. Muidugi, seda ei osanud
keegi ette näha, et Omniva tahab siia tuua Risti postipunkti. Kas
sellise?
Siis tuleb see Saaremaalt ära tuua, kuigi silt, mis näitab, et müüakse postmarke, viitab sellele, et ka Saaremaal neid vaja....
Olgu siis või vihmane, ikka on hea ka aknast välja vaadata, mitte olla
vaid ninapidi telefonis vms. Ja mõtiskleda, siis elu üle taludes, mis
meile ju nii tüüpiline eluviis. Või sellele, et talud tphjenevad ja
lagunevad kohati suure kiirusega. Või et bussid sõidavad enamasti
ekspressidena, sest hõre liiklus ei kisu maainimest bussile ja siis jääb
busse veel vähemaks, ja siis sõidab inimene veel vähem ja siis varsti
polegi busse ja pole inimesi ja pole talusid ja pole maasööki ja on vaid
keemia ja linnad ja....
Seni aga on kuskil Kullamaa Viburada ja kuskil on kirik ja kuskil on elu
ja turistid ja sissetulek. Aga pole Ristil jm ikka kohta, kus
maainimene saaks oma toodangut müüa, kartulist maasikateni, käsitööst
rääkimata! Need ongi need seosed, mille puhul on olulised muudatused
tee-ehituses jm. Needsamad seosed, millest rääkisin ja mida näha ei
osata või ei taheta...
Näha on ka silopalle, aga näha lehmi põllul, see on juba haruldus!
Ei jõudnud ma näha, mis plats see on, mingid katusealused isegi olemas, aga nüüd tean, et kui siia satun, siis vaatan.
Nurmenukud on sellised taimed, millest saab imehead teed! Kas müüakse kuivatatud nurmenukke kuskil? Kuskil kindlasti....
Teeveered on meil aga endiselt kitsad ja ei ole jalgrattamatkajatele turvalised. Perematkadest rääkimata.
Kasari jõgi, vana sild ja imehea koht toidukohaks. Sest kui väga peakski
aega kuluma toidu ootamiseks, siis saab ju mõnusa jalutuskäigu sillale
teha. Aga taas, kus on tualetid, katusealused, tasuta joogivesi,
konteinerid, infostendid? Kas need stendid, mis olemas, on piisavad?
Kindlasti mitte. Need PEAVAD olema võimalikult koos, et iga peatus
annaks võimaluse teha erinevaid asju!
Muide, konteinerite esinemissagedus oluline veel ühe koha pealt. Kui
neid on tihedamalt, on ka kogumisringid harvemini ja samas lühemad,
seega on tegemist otsese majandusliku kasuga.
Maal ikkagi on elu.
Kui õigesti mäletan, siis valiti see Läänemaa parimaks
tpoitlustuskohaks. Võimalik, olen ka ise siin söönud, polnud viga. Kuid
samas kõrval on lehmalaudad, kohapeal, kui taipad küsida (?), võid ka
ehtsat piima saada. Aga miks seda piima siin ei müüda? Kus on siin, kus
peatuvad ja einestavad ka turistid, talukauba ja käsitöö müügipunkt?
Kas kuskil saab tee ääres osta selliseid maitsvaid võileibu?
Või pudelis piima, kus Prostokvashino asemel, oleks sildil näiteks
Lottemaa pilt? (kuigi mulle see pakend muidugi väga meeldib!).
Kui Kubja veab oma toodangut üle Eestimaa laiali või Saaremaa tootjad
siitkaudu oma kaupa Tallinna, miks peab vedaja sõitma kümneid
kilomeetreid, ilma et oma kaupa ka teel müügile panna?
Lihula on ilus, aga vaikne ja hääbuv linnake. Mõni bussisõitja siin ikkagi oli.
Kuid ka Lihulas on kioskid ja teeäärsed müügikohad mitmes kohas. Ei ole
möödasõitjale see mugav lahendus ja igale müüjale tähendab see väiksemat
läbimüüki! Ja kui siin müüaksegi kala, kus on kala müük Birgiti
trahteri juures? Või PEAB möödasõitja pilvede järgi aru saama, et tuleb
Lihulasse sõita ja sealt saab? KUI saab muidugi. Ja lõppkokkuvõttes
kannatab ikka ja alati tootja, sest ta ei ole piisavalt kättesaadav
ostjale!!!
Palju on kohti, kus mets alles tekkimas või hoopis rohkem neid, kus mets
maha raiutud. Minu arust rohkem kui võiks, sest paarikümne aasta pärast
on arieküpset metsa vähem kui vaja. Vähemalt tundub nii. samas läheb
suur osa metsast välja tooteks muutumata, väärtustamine on meil endiselt
nadi.
Mõni pilt räägib eriti hästi ka ilma sõnadeta...
Õige vähe on siin reklaami ja veel vähem peatujaid.
Siin on puiti näha. Rohukülale mõeldes on ka selge, et ei saa alati
öelda, nagu poleks saartelt üldse kaubavedu, iseasi, kui palju sellest
rongidele võiks obida.
Virtsus pole saanudki käia nii, et saaks pikemalt ringi vaadata.
Paistab, et õpilasekursioon igatahes läheb praamile bussita! Seega peaks
neil teine olema saarel vastas. Ehk õigem ka, kohalikud teavad oma maad
ikka paremini.
Kas sama reklaam jääb ka siis kui "Muhumaa" sõidab Cuxhaven-Brunsbüttel
liinil? Muide, seal polnud praame käigus 14 aastat, pea sama kaua kui
meil pole Haapsalu rongi. Aga näed, mõistavad, mis oluline, meil aga
arvatakse, et Rohuküla rong on nonsens! Siis pole ime, et Saksamaal elu
edeneb, meil aga mitte. Mis teha, kui ei oska, no ei oska me näha
seoseid. Õigemini, mõned meist oskavad, aga neid kuulda ei võeta,
arrogants on nii suur!
Saaremaa püsiühendus - paras pähkel. Kui tundsin üle paari aastakümne,
kui lühike oli see vahemaa, siis tundus küll, et tamm võiks olla. Aga ma
tõesti ei tea! On ju ka neid, kes arvavad, et kaob ära saareelanike
teatud privaatsus. Teisest küljest aga teeb tamm hulga lihtsamaks
Saaremaale pääsu, ka neile, kes kiirkorras turistibussina läbi põikaks!
Ma tõesti ei julge öelda, kas see ehituskulu tasuks (ka
sotsiaalmajanduslikult) ennast ära! Ainuüksi loodusvarad, mis selle
ehituseks kuluks on ju röögatud. Kuid jällegi, teisest küljest oleks see
igavikuline....
Ja oli see sõit nii lühike kui oli, mingis mõttes ta ka
kaugautojuhtidele väike pausikene, võimalus ju praamil einestadagi,
kuigi hinnad just väga väikesed ei ole.
Regula on "auru all", sest 99% tõenäosusega lähevad uuemad laevad peagi
minema ja siis võtab aega, enne kui tuleb riigilaevuke siia laineid
kündma! Loodan küll, et riigifirma, mitte mõne eraomanikust susseri käe
all! See kõik oleks muidugi paras pähkel meie "erinevate
ühistranspordillikide ühildajatele), kes seni teevad suuga suure linna,
käega ei..... Haapsalu raudteedki ega Otepää rongbussiliini!
Kormorani otsivad prisket kõhutäit, neid on siin küllaga näha.
Ja juba paistab Kuivastu.
Uurisin ka meremehe ehk kapteni arvamust tiiburite kohta. Tema arvates
mere madalus kuskil üldiselt probleemiks ei oleks, iseasi on kulu,
ellkõige siis kütusekulu. Aga siiski ei ole ma saanudki vastust, kas
siis suvel erinevatel liinidel sõitvad tiiburid ei oleks mõttekad? Jah,
tuulised ilmad võivad probleemseks osutuda, samas ehk ei pea alati
tulema autoga laevale, võib sõita vahel ka ühistranspordiga?
Kohe-kohe saab jala Muhumaal maale, tõsi küll, õigemini bussirattad. Aga
sõit läbi Muhumaa oli ikkagi ilus, midagi on siin selgelt teisit kui
mandril. Aga selle tunnetamiseks peaks kõrvale põikama või siis rattaga
minema. Rattaga oleks aga Ristilt lähem kui Riisiperest....
Ja olengi taas ekraani juures!
Sellega seondub nüüd ärimehe rahamaailm ja patriooditunne. Kas need on üldse ühildatavad?
Bussis sai valida näiteks filme. Miks ei ole valikus Eesti (äkki lausa
ka Läti ja Leedu?) filmid? Esiteks pole väga paljud, meie nooremad
inimesed eriti, näinud isegi suuremat osa meie endi filmidest! Teiseks,
suur osa neist on sellised, mida vaataks veel ja veel. Rääkimata
Läti-Leedu filmidest, millest me ju üldse suurt midagi ei tea!? Aga
ometi me võiks üksteisest natuke rohkem teada. me oleme ju NAABRID!
Tagades aga filmidele subtiitrivalikud, oleks igasuguste filmide-saadete
näitamine sellistes kaugbussides välisturistile eksootika pakkumine ja
samas ka meie oma filmimeeste tehtu tunnustamine!!!??? Filmidest meil
puudust küll ei tohiks tulla, iseasi, kas muidugi saartele sõitvates
bussides näidata filmi "Keskpäevane Praam"!? Muide, Risti poe ees ei ole
ühtegi viidet, et see on 86-kopika pood! Aga võiks!
Lisaks mängufilmidele saaks bussides näidata meie tohutut pärandit
ajaloosaadetest, loodusfilmidest (Maranist Västrikuni), loomulikult
vähemalt ingliskeelse tõlkega! Rääkimata siis eestimaad tutvustavatest
olustikusaadetest-filmidest. Taas on ju enamus noori meil sellised,
kellel pole sellistest saadetest halli aimugi, ehk natukenegi vaadatakse
ja hakatakse märkama ümbritsevat elu ja ilu! Igatahes saaks selliste
valikutega lüüa mitu kärbest ühekorraga!
Ja sama lugu on praamidel (loomulikult ka mujal!)! Pagan küll, no mida
me peame vahtima, õigemini näitama igal pool seda, kuidas vorst on
Selveris sooduspakkumisega! Miks me ie taha viia inimesteni laia pilt
ehk seda, mida Eestimaal näha on, milline on ajalugu, mida me toodame???
Meil on olemas riigiametnikud, kes peaks tegelema turismi arendamisega.
Miks nemad seda ei mõista? Miks kulutatakse raha klippide tegemiseks?
Vaid selleks, et need juutuubis koltuks?
Kuidas tuua Piusa Kuressaare bussis sõitjani või Pirita spaas vedeleva
puhkajani? Ei tahaks, et sellistest elementaarsetest asjades arusaamine
võtaks mitukümmend aastat, võiksim eikka targemad olla ja vähe sellest,
targemini tegutseda!
Miks mitte panna saated kokku kolmepoolses koostöös? Et iga saade koosnekski kolmest osast, igale riigile võrdne aeg?
Või on meie tulevik punase tendiga autos? Tase lihtsalt ongi selline?
Muhumaa teed rataste all. Kohati näha natuke ka rattateid, küll võiks
neid rohkem olla ja kohati ehk ka maanteest eemal ning otsemini.
Kindlasti ei ole ma selline, kes ütleks et rattateed pole vaja, sest
kedagi sõitmas ei näinud. Ein saagi elu üle otsustada mingis asjas ühe
hetke pildi järgi.
Õite kähku jõudsime Muhu ja Saare vahelisele tammile.
Imeline on jälgida merd, luiki ja kogu vaadet!
Orissaareski põhjust kauem ringi vaadata, aga seekord ei vaadanud.
Vähemalt Orissaare tamm oma silmaga ära nähtud.
Tagavere
pood, mahajäetud kioska ja vaikus. Plats olemas. Sihiks mul aga
kuninguste talupood. Siingi on väike dilemma! Talupood arhailises majas
on väga hea lahendus, teisest küljest on siin juba olemas parkimisplats
ja mingigi põhjus möödasõitjal peatumiseks. Näen ikka asja nii, et mida
rohkem põhjusi peatumiseks, seda rohkem on peatujaid. Mida rohkem
peatujaid, seda rohkem kliente. Kulude kokkuhoiust uue koha (parkla jm)
loomisest rääkimata.
Aga jällegi on asjal teine külg - äkki kujuneb hoopis talupoest koht,
kuhu lähedale keegi teine tahab mõne "publikumagneti" tekitada!? Nii on
gi asjadega lood, et ühest tõde ei ole, on hoopiski nüansside mäng, kuid
suuremat pilti peab vaatama!
Halb üllatus on aga see, et väikeettevõtjal on näiteks igavene probleem
viitasid jm üles panna. Miks võtab maanteeamet ka talupoodide jt
sarnaste "pärimuslike" ettevõtjate käest roppu pappi? Miks riik ei suuda
Maanteeameti kaudu hoopiski tasuta panna üles talukaubanduse märke?
Koos nime, kilometraazhi, tel nr või kodulehe nimega? See peaks olema
riigi otsene ülesanne - toetada oma ettevõtjaid, mitte neile
piirangutega kaikaid kodaratesse loopida!!!
Kiviaiad ja rändrahnud on meil midagi erilist ja müstilist. Need muidugi püsiühenduse tammiehituseks kõik minna ei tohiks....
Nagu on olulised isegi võililled, see paljude jaoks nuhtlus, teise jaoks tooraine.
Pidage meeles, ainuüksi see õunamahl, mis mul juba otsas on, tasub
peatumist. Jõudsin küll natuke vara, veel ei olnud riiulid kaupa täis,
kuid täna tasub juba peatuda!
Aga see-eest oli mul võimalus lillekeste hingemaailma tungida, nende
usaldust hinnates. Ilu leiab ju mitte ainult pealispinnalt, vaid ka
sisemusest....
Päevapaabusilm oli küll natuke räsitud, nagu ka hiljem nähtud koiduliblikas, aga ilu on ju ikkagi!
Lillekestele-liblikatele lisaks ka rähni söögimaja.....
..ilusad vaated, linnulaulust rääkimata, mida pildile parakui ei saa...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar