ESTONIAN BLOG

Soovi korral võite kirjutada ka meilile

loodusemees@gmail.com

Kui avaldate arvamust blogis, tuleb raport postkasti Teie külastusest, nii et saan esimesel võimalusel Teile siinsamas vastata.

Olen tänulik nii toetavate kui kriitiliste arvamuste eest. Ka sarnastest teemadest välismaal. Tähtsaim on see, et arvamused olulised mulle kui ka neile, kellest sõltuvad paljud otsused.
Kommenteerige julgelt, see oodatud!

Päikest!

Vaadake ka EESTIMAA BLOGI 2
http://eestimaablogi2.blogspot.com/
ja Looduse Blogi
http://llooduseblogi.blogspot.com/
FACEBOOK
https://www.facebook.com/groups/685489471517376/?fref=ts

esmaspäev, 20. juuni 2011

RAHAKUMMARDAJAD.

http://www.e24.ee/474414/reisirongiliiklus-voib-eesti-eelarvele-liiga-koormavaks-muutuda/

Ehk peaks tegema hoopis kardinaalse muudatuse? Näiteks kõik saastekvootide eest ostetavad bussid ja veel rohkemgi Eesti Riiklikule Transpordkompaniile? Koos rongidega?

Iga bussifirma saab kasumit. Omanikele. Dotatsioonist ja kommertsliinidest. Ehk hoopis rongiliiklus tihedamaks ja bussid lisaliiklusvahendina Tartusse, Pärnusse ja mujale? Praegu sõidavad (kohati pooltühjad) bussid omanike soovil enamasti vaid ekspressidena. Kui ometi nurisetakse, et väiksemates peatustes liiklus vilets, olgu siis Libatses või ka Käreveres Tartu maanteel ja mujal!?

Alati pole erafirmade konkurents asjadele kasuks. Kui kasum jookseb riigist mööda ja ühise firmana ka oleks kasulikum ning ökonoomsem liinid paika panna. Rääkimata eri ühitranspordiliikide ühildamisest, millest bussifirmad praegu üldse huvitatud pole!?

Ja kui üle-eestiline liiklus paigas, alles siis tulgu kommertsettevõtted sinna, kus nende arvates vaja sõita rohkem. Kui neid "auke" leidub...

Ehk oleks paljude asjade käivitaminegi lihtsam? Näit maakondadevaheline bussiliiklus. Olgu või mainitud Hageri-Nõmme või Pärnu-Tipu-Viljandi liinid.

**************************

Kas reisijate arvule mõjuks positiivselt Paala rongipeatus?

Rongiga veetakse praktiliselt olematuid reisijateveomahte. Näiteks Rapla rongides sõidab ööpäevas keskmiselt mõlema suuna terve liini ulatuse peale kokku 514 inimest. Samas Viljandi maanteed liikluskoormus on keskmiselt 11000 autot ööpäevas. Isegi kui need 514 inimest igaüks sukelduks liiklusesse oma sõiduautoga, ei kasvaks Viljandi mnt sõitvate autode hulk üle 5%.
Selline arvutus oli pläralas. Püüan ikka teiste teksti lugeda ja sellesse süveneda. Et mitte enne mõtlemist tohutult iga kord numbreid visata nagu paukherneid.

Miski kripeldab matemaatika teemal... Või on teadmised lü nkl  ik u d? Arusaamine?
Kui statistika ütleb, et Rapla rongides sõidab päeva jooksul 514 inimest, siis selline matemaatika ajab naerma. Sest osa "pähkleid" (matemaatikaülesannetes ju pähklid ja õunad ja...) kaovad ära. Kui Tallinn-Rapla lõigul sõidavad ka Pärnu, Viljandi, Lelle-ja Türi rongid, siis kas nendega Rapla-Tallinna vaheliste peatuste reisijad ei sõidagi? 514 on ju Tallinn-Rapla rongide sõitjate arv? Lisame siia ülejäänud reisijad ja maanteele lisandub mitu tuhat autot...

Sellised kahtlased matemaatilised tehingud näitavad, et igaühe arvutusi ei saa tõsiselt võtta! Ja kui pläralas selliseid matemaatilisi kommentaare kümneid, siis kas ülejäänuid võtta tõsiselt? Loomulikult mitte. See siis üks näide paljuräägitud "reaalsest elust irdunud ametnikest".

Kui aga siduda bussid normaalselt rongidega (taas kasvõi seesama Hageri-Nõmme liin), siis tähendab see seda, et kümned ja võimalik, et sajad autojuhid loobuvad autoga tööl käimisest. See aga tähendab, et ühistranspordivastaste väide pooltühjadest rongidest ja kerjustest võib vastu taevast lennata... Kui just mõne tuhande lisanduva auto asemel ei panda päevas Rapla-Tallinna vahele käima 50 lisabussi ringis.. Milledest enamus peaks sõitma pundis koos. Näiteks rongi 0042 asemel 6-10 bussi soovitavalt paarikümne minuti sees. Millele eelnesid Türi-Tallinna bussid, järgnevad bussid Pärnust ja muidugi ka Raplast...
Oh seda külakooli haridust. Mis vist isegi vennaga pooleks.

Muidugi võiks proovida statistika lihtsamalt lahti seletada. Kirjutamine läheks muidugi väga pikaks. Ja muidugi, kuidas propageerida jalgratastega sõitmist? Kui pole eraldi busse jalgratastele?

Uuringud uuringute pärast, nagu ütles keegi Trainsim foorumis. Kui aga meil kõik uuringud teeksid sellised uurijad ja vassiksid nii matemaatika kui statistikaga, siis oleks kogu elu meil p...s.

Muidugi on kogu eelnev tekst hüpoteetiline. Sest kui mõelda, kaua sõidaksid bussid läbi kõikide rongipeatuste (seda ka juhtunud!), siis ei tahaks nende bussidega keegi suurt sõita. Ja maanteedele lisanduks tuhanded autod. Kõikide suundade peale kokku tõenäoliselt kümned tuhanded autod. Ja neid juba dotatsiooni eest ei osta...

Mis veel halvem. Kõik need kümned bussid peaks ju pundis kihutama pooltühjalt algjaamadesse. Või seal ööbima. Peale Koidula piiripunkti parkla tuleks meil siis veel kümneid parklaid ehitada...


Statistika lõbus asi...

Täna muide tegin ühe põike Sauele. Enne paaritunnist vahet lõuna ajl. Millise pärast muide palju nurisetakse. Elektrirongid uhasid üksteise järgi ja ei olnud sugugi nii tühjad. Mõlemas suunas.

Absoluutselt selge, et kui TÕSISELT siduda bussidega ja rakendada "pargi ja sõida" süsteemi, oleks ühistransport mitte ainult "kerjuste" jaoks...
Need autod ei jää Eestisse. Tuhanded autod! Kui veel jätkuks vaguneid, siis ei seisaks ka tuhanded autod päevi piirijärjekorras. Vaid neidki autosid veaksid keskkonnasõbralikumad rongid. Ning raudteed ei hooldaks mõttetult sajad inimesed, nagu mõned uurijad väitnud...

Hea väitlus artikli pläralas säilib vaid kolm kuud.  Ja nüüd parve ehitama, seltsimehed...

OHOOOOOOOOOOO



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar