Pilti vaadates mõelge muuhulgas ka sellele, kas need tohutud
lisarajatised peavad olema vaid ühe asja jaoks? Või saab kõike kasutada
mitmel otstarbel?Kui palju me siis õieti laristame, raha,
ehitusmaterjali, loodusvaradega?
Matemaatika on äärmiselt oluline ala, kuid ainult matemaatilise printsiibiga elu ei korralda!
Alustab Tiit Riismaa Russalkast, Vabadussambast ja Tartu maantee
viaduktidest ning ökoduktist. Ning tõdeb, et inimesi võib ju ninapidi
vedada, küll aga mitte loomi. Aga püüda oma pika jutuga just nimelt
inimesi ninapidi vedada, see ei sobi, hr matemaatikadoktor!
Järgmine lõik on aga pärl!
Riik ei ole Lääne-Eesti praamiliikluse ülevõtmisega veel valmis saanud,
aga juba on järgmine seltskond stardipakkudele kummardunud, et tulevikus
Haapsalu raudtee riikliku doteerimise pealt laia elu elama hakata. Aga
see kõik kahvatub suurejoonelise Rail Balticu kõrval. Kindlasti saab
riik ka selle telefoniposti püksi toppimisega hakkama, aga mida ta
sellega peale hakkab?
Ah et matemaatikadoktori arvates on riigi arendamise ainus põhjus ja
eesmärk elada laia elu? Oleks väga huvitav, kuidas matemaatikadoktor
põhjendab Edelaraudtee, Väinamere Liinide vt firmade oskust elada väga
priskete dotatsioonide najal laia elu? Nii laia, et auditeerijad ei
jõua segaduse tõttu isegi arusaamale, kuhu läheb raha läbi kümnete
tütarfirmade? Või on tõesti elus nii, et mida rohkem vahendajaid ja laia
elu elajaid, seda odavam kliendile ehk riigile? Parveliiklus, nagu ka
rongiliiklus jpm on vajalikud ikkagi riigi EDUKAKS toimiseks. Edukas on
tõepoolest matemaatikaga kaudselt seotud termin, kuid matemaatik ei
pruugi aru saada, mis on edukalt toimiv riik! Väga sageli kiputakse
ütlema, et riik on halb peremees ja mind häirib see iga kord väga
tugevalt. Kui halb või hea on riik, sõltub tegudest, mitte jutumulinast,
rahalugemise oskusest, mitte selle sõrmede vahelt läbi voolata laskmise
oskuses! Kuidas küll doktoriks saavad inimesed, kes nii eluvõõrad?
Ninapidi numbrites, nende taha nägemata?
Artikli jätk aga annab justkui õhkõrna lootusekübeme. hetkeks. Kuid
põhjendab ehk ära vähemalt selle, miks Rooma Klubi jõuab valedele
järeldustele.
Megaprojektide ühekülgne uurimine annab tavaliselt ebausaldusväärse
tulemuse. Ülikalli projekti puhul peab kasutama kõikvõimalikke mudeleid.
Alustuseks tuleb käiku lasta mittenumbrilise ehk kvalitatiivse analüüsi
meetodid. Need näivad küll pealiskaudsed ja udused, kuid udukogud on
õige koha peal. Erinevalt numbrilistest, peenemalt öeldes
kvantitatiivsetest meetoditest, mis on küll teravad, kuid võivad olla
segipaisatud. Filosoofia on kvalitatiivse analüüsi klassikaline näide.
Kvalitatiivse analüüsi väärtus seisneb selles, et ta leiab üles
süsteemides olevad vastuolud. Aga selline kahevalentne mudel ei suuda
kehtestada õigeid proportsioone. Aastakümned tagasi asus Rooma Klubi
koostama maailma arengu numbrilisi mudeleid, kuid jättis kvalitatiivse
analüüsi tegemata. Selgus, et mudelid kirjeldavad minevikku, kuid on
tuleviku suhtes vägagi süüdimatud. Aga nad ei jätnud jonni. Tõsteti
võrrandite järku ja täpsustati kordajaid. Tulemus sai hullem. Uus mudel
kirjeldas minevikku veel täpsemini, kuid tuleviku suhtes eksis endisest
rohkem. Sest pressis mineviku mõjukad tegurid tulevikule veel
jõulisemalt peale. Neis polnud võimalik arvesse võtta tulevikus
tekkivaid uut tüüpi mõjusid. Aga peale selle ülehinnati tehnoloogia
positiivset rolli. Mõju valesti arvestamine on halvem kui
mittearvestamine. Tehnoloogia on ammuilma sealmaal, et kõik seitse
miljardit inimest oleksid terved, et neil oleks katus pea kohal ja kõhud
täis. Aga tegelikkus on teistsugune. Nälgivate, kodutute, tapetute ja
haigete arv kasvab. Rooma Klubi koostatud tulevikumudel on klassikaline
näide selle kohta, kuidas maailmast loodi terav kuid segipaisatud
skisofreeniline pilt, millel tegelikkusega polnud kuigi palju ühist.
Midagi sama arusaamatut hakkab juhtuma ka Rail Balticuga.
See lõik on aga juba päris õige ja siin matemaatik tabab kümnesse. Kuid
paraku teeb ta siit valed järeldused. Sest RB vastuolude otsimisel
unustab ta ära ühe väga olulise asja.
Läbi Pärnu ehitades lisanduvad neile Rail Balticu trassile jalgu jäävad inimesed.
Tegelikult oleks RB mudeli ülekandmisel Tartu raudteele samad tulemused.
Kusjuures normaalse mõõtmega ja asetusega Rail Balticu puhul läbi Pärnu
kannatavad palju VÄHEMAD inimesed. Muide, MATEMAATILISELT VÕIDAB PALJU
SUUREM PROTSENT! Kuidas nii? Väga lihtsalt. Kuna Pärnus pole raudteed
(olemasolev ei kannata kriitikat ja paljud ei teagi seda, et see
olemas). Ka ei suundu raudtee Põlvale sarnaselt Abja-Paluojale ega
Valgaga sarnaselt Iklasse, ammugi siis Riiga. Nii et kui mittemillegi
asemel tekib inim- ja loodussõbralik, piisavas mahus ühendustee, ongi
võitjaid rohkem! Tartus on ju kõiki olemas, kuid tõsi, puuduvad
normaalsed rongid Riiga (Valka midagi on).
Kui linnas on ainult üks ostukeskus, objekt, mida kõik inimesed
külastavad, siis seda ei ehitata mitte linna serva vaid keset linna. See
tagab linnakodanike võrdväärse kohtlemise. Nii on ka unikaalse Rail
Balticuga. See peaks asuma mitte riigi servas vaid keset riiki – kulgema
läbi Tartu. Aga Tallinna Sadamasse tulevatel „hiiglaslikel
kaubakogustel“ on täiesti ükskõik kas nad liiguvad või juba liikusid
läbi Tartu või läbi Pärnu. Siinkohal on oluline meelde tuletada, et Via
Baltica kulgeb läbi Pärnu ja teist tuiksoont sinna kanti ehitada pole
mõistlik.
Läbi Pärnu kulgeva trassi kaitsjad ütlevad, et kui Tartu
variandile üle minna, siis Rail Balticu valmimine lükkub kuni kümme
aastat edasi. See väide ei näi paika pidavat. Vastupidi - Tartu trassi
kasutamine annaks ajalist võitu, sest jääks ära paksu verd tekitav uue
trassi aluse maa kokkuostmine, põhjatute soode kruusaga täitmine,
raudteekoridori ümbruse koloniseerimine.
Vaat siin on tõehetk, millest väga paljud ei pruugi aru saada ja
seepärast jõutaksegi valedele järeldustele! Võrdväärne kohtlemine on
siinkohal suhteline mõiste, olulisem peaks olema hoopis MAJANDUSLIK
PÕHJENDATUS! Iga linn on erinev. Kui linn asub näiteks maantee ühel
poolel, siis ei tohi unustada, et sellesama ostukeskuse KASUMLIKKUS
eeldab ka maanteed pidi kulgevate KLIENTIDEGA arvestamist ning neile
teenuse pakkumist. Kui juhtub, et sellesama linna teises servas on
paneelmajade asemel väikemajad ehk piltlikult öeldes nendega võrreldes
"hajaasustus", on asupaik linna servas veelgi mõttekam! Täpselt
samamoodi ei ole Tartu riigi KESKKOHT! See on põhimõtteliselt riigi üks
serv. Ja kui teises servas on ka paneelmaju, siis tasub hoopis mõelda
teise ostukeskuse ehitamisele! Eriti kui seal on ka maantee ja palju
potentsiaalseid kliente. Ning unustada ei tohi ka seda, et kahe linna
vahel ei asetse inimtühi pampa, vaid sealgi on inimesed, kellel pole
mingit (majanduslikku) mõtet sõita ostude tegemiseks kesklinna, vaid
lähtuvalt ikka sellest MIS ON LÄHEM JA SOBIVAM. Jäme, aga lihtsalt asju
selgitav pilt! Seda enam, et kui ühes linnaservas on kaubanduskeskus,
siis VÕRDVÄÄRSEM oleks see ka teises tagada. VÕI ON VÕRDVÄÄRSUS MUUTUNUD
DEFINITSIOONIGA?
Paljud püüavad väita et justkui polegi kaupadele oluline, kas need
kulgevad siit või sealt. Ei olegi tegelikult. Aga inimestele ja riigile
on! Ja siin tulebki mängu tuiksoonte arv!
Eelpoolmainitud kvalitatiivne analüüs peab lähtuma algandmetest.
Väidetavalt on Tartu kaudu mõttekam, sest seal on rohkem inimesi. Mina
väidan, et KAHE tuiksoone olemasolu võimaldab ka Pärnul KASVADA! Ja see
on palju olulisem, kui mingi hüpoteetiline võrdväärne kohtlemine. Sest
tegelikult ongi võrdväärne kohtlemine võimaldada rohkem kui ühel
"linnaserval" areneda! Aga miks unustab siis matemaatikadoktor ära kõige
põhilisema algandme? Via Balticu? Tartu maantee 4-realiseks ehitamine
ei tohiks olla iseenesestmõistetav, sest see ei lähtu kvalitatiivsest
analüüsist. Miks? Sest ei püütagi arendada ühistransporti (kuigi
raudteed arendatakse, ei saa salata), täpsemalt, PIISAVALT arendada!
Kuigi selle arendamine oleks vähemkulukam ja ka hiljem odavam üleval
pidada, kui mõtlematult 2+1 asemel ehitada 2+2!
Muide, mis tähtsust omavad Tartule kaubarongid? Nende seisukoht pidavat
juba ammu olema Koidulas, Kärknas või mujal. Kasu ju linn sellest ei
saa, pigem on rohkem müra ja liiklustakistusi.
Sama tuiksoone-lugu on Pärnu suunaga. Millegipärast matemaatikadoktor
räägib RB-st kui hiigelprojektist, kuid UNUSTAB(?) ära teise, Via
Balticu planeeritava 4-realiseks ehitamise!? Ja see on mitte ainult
eluline, vaid ka matemaatiline VIGA! Sest esimese asjana peaks
analüüsima SAMAMOODI NAGU RB puhul Via Balticu ehituse mõttekust ja
mahtu.. Kas 4-realine on mõttekas, kas me suudame seda üleval pidada ja
kas miski võiks aidata selle ehitamist teha mõistlikumal, säästlikumal
moel!? Eriti kui Pärnusse kulgeb veel üks, kallis, remontinõudev trass,
Lelle-Pärnu raudtee, mis lõpeb, nagu Riisipere raudtee, tupikuga. Mõlema
juures seda aspekti matemaatikadoktor ka ei märka!!! See on see linna ja ostukeskuse variandi kvalitatiivne analüüs.
Ja kui nüüd on plaanis renoveerida üks trass (VB), teine on
majanduslikult ebaotstarbekas (Lelle-Pärnu, ilma Riiata, tahame või
mitte), kolmandat tahetakse samuti pimedate õhutusel ehitada lausaliselt
4-realiseks, neljas aga on äsja remonditud valdavas osas ja kiirust
tõstetakse veelgi. Kas siis võiks panna ka Via Baltica raha ainult Tartu
maantee parandamiseks? Matemaatikadoktor ei saa ka aru, et "keskel"
(nagu tema aru saab - suur matemaatiline eksitus!) s. t. Tartu kaudu
kulgedes asuv trass ei mõjuta praktiliselt mitte kuidagi ääremaad,
liiklust Pärnu maanteel, kuid sellestv jällegi aru ei saa!?
Siin tulebki mängu Rail Baltic, kui ÜHETEELINE,
ESIALGSELT MITTEELEKTRIFITSEERITUD (?) NORMAALKIIRUSEL
REGIONAALRAUDTEE! MIS ON CA POOLE ODAVAM PLANEERITAVAST NÜÜD JA KA
KAUGES TULEVIKUS NING VÕIMALDAB TEHA KAKS ASJA KORRAGA!
RB ehitamine, soovitavalt valdavas osas kõrvuti maanteega, lõhub
Eestimaad kardinaalselt vähem, tänu väiksematele kiirustele ja
kooseksisteerimisele. Sildade ehitamine, korraga paralleelsete trasside
jaoks, tuleb odavam, kui kahe eraldiseisva puhul. Vähe sellest, need
enamasti võimaldavad loobuda ökoduktidest, sest mõlema jaoks uue silla
ehitamine võimaldab tagada ka loomade liikumisrajad. Ja kus vaja,
võimaldab ehk ka inimestele lisaläbipääsu, , sest ka inimene saab ju
raudtee alt läbi minna, kasvõi mööda jõekallast! Rääkimata mõjust
loousele, sest 2+1+1 on hoolimata oma mõnevõrra suuremast laiusest
väiksema mõjuga kui 2x2+2. Halloo, matemaatik?
Peamine on asja juures, et ÜHEKORRAGA saame
korda ja toimima KOOS kaks tuiksoont! Oluliselt väiksema lõhkuva mõjuta!
Ja kolmas olulisim aspekt selle kvalitatiivanalüüsi juures on seoste
koostoime! Maanteel vajatakse parklaid, nagu ka rongipeatustes ja siin
on üks parem kui kaks! Tekkiv taristu tuiksoone juures võimaldab
"ampsata" kliente nii maanteelt, raudteelt kui matkateedelt.
Juurdetoodav elekter võimaldab mitte ainult ristmike, vaid ka jaamade jm
valgustuse + kõikvõimalikud laadimiskohad elektritranspordi jaoks, olgu
siis tegu auto või rattaga. "P&S" tähendab, et ka laadimispunktid
on elektritranspordi jaoks veelgi olulisemad.
Artikli jätkudes jõuab aga matemaatik taas tõele lähemale.
Ümberprojekteerimine nimetamisväärset lisaaega ei nõua, sest kasutatavad
lahendused, sõlmed, agregaadid on ka üksikasjades laias maailmas ammu
olemas. Praeguse variandi ehitamine kestvat kümme aastat. Kuidas see
tulemus on saadud? Kui võtta ehitajaid poole rohkem, saab valmis viie
aastaga.
Ei ole teada kus lõpevad ekspertide teadmised ja algavad
nende huvid. Teadmameeste kohus on oma ajast veidi ees olla. Aga kui
õpetatud mehed viidi projektipõhisele ülalpidamisele, siis kaotasid nad
ise selle austava eelise. Õppisid raha eest valetama. Reaalteadused on
selle eest kaitstud, kuid kõik muu üsnagi haavatav. Teadmised
parteistuvad. Tekib parteiline loogika – tõde kui valetamise
meistriklass. Sellises rägastikus A-proovist enam ei piisa. Tuleb teha
ka B-proov. Et oleks vähemalt kaks sõltumatut ja igakülgset uuringut.
Kui te kuulete kahest erinevast allikast ühte ja sedasama, siis võib
seda ehk kuidagi ka tõe pähe võtta. Kui aga kahe eksperdi hinnangud on
erinevad, siis ei saa kumbagi usaldada. Peale selle vajaksid Rail
Balticuga seotud uurimused ja eksperthinnangud põhjalikku
retsenseerimist. Isegi tudengite kursusetöödel on retsensendid.
Eelarvevaidlustes karjutakse parlamendis hääled kähedaks tühiste summade
üle vaieldes, aga projekti juures, kus on mängus miljardid, läheb kõik
vaikselt. Hämmastab, et Kõige Targemate Klubi pole Rail Balticu teemal
üldse sõna võtnud. Kui see teadmameeste elitaarne selts elatuks oma
liikmemaksudest, siis on igati mõistlik oma nina igale pole mitte
toppida. Aga kuna riik maksab neile targa mehe toetust, mis sest et üsna
tagasihoidlikku, siis see nii enam pole.
Euroopa seisukohast on ükskõik kas trass kulgeb läbi Tartu või läbi
Pärnu. Kui võrrelda läbi Tartu kulgevat trassi Pärnut läbiva, tühjale
kohale kavandatavaga, siis sõltumata raudtee tehnilistest näitajatest,
ehitus- ja hoolduskuludest, kõik riikliku tähtsusega argumendid on Tartu
kasuks: odavam, kasutatavam, valmib varem, häirib inimeste senist
elukorraldust vähem. Millistel asjaoludel Rail Baltic Pärnu trassile
üldse sattus vajab sõltumatut uurimist. Vabatahtlikult pole vist keegi
nõus nii kahtlase väärtusega otsuseid langetama. Seda saab teha ainult
raha eest. On vaja välja selgitada kuidas on muutunud trassi alla
jäävate maade omanike ring. Kas seal esineb anomaaliaid? Rail Balticu
Pärnut läbiva trassi kaitsjatega on diskuteeritud umbes viis aastat. Kui
neile kõnelda aiast, siis alati hakkavad nad rääkima aia august. Nende
visadus teeks au ka Simon Wiesenthali keskuse kõige ustavamatele
jüngritele. Juba George Orwell kirjutas, et ignorantsus, see on jõud.
Tänaseks katab neid püksata tegelasi veel ainult üks viigileht – midagi
muuta olevat liiga hilja. Mis mõttes hilja? Üks tuttav ostis kunagi
ilusasti üle värvitud kahtlase auto, mis hakkas palju raha neelama.
Mõistlik oli sellest vrakist loobuda. Mida varem, seda parem. Aga ta oli
juba raha kulutanud ja ainult seepärast hoidis autot elus. Kuni ühel
hetkel see auto ikkagi ei sõitnud ja teda polnud võimalik ka parandada.
Siis oli tõesti hilja.
Tõsi, samahästi võiks küsida, et miks püüavad väga paljud sedasama,
mille vastu nad oma sõnutsi võitlevad (laristav, lõhkuv) viia teise
kohta? Pea sama kiirusega, kaheteelisena, elektrifitseerituna? Vähe
sellest, äsja remonditud, sadu miljoneid eurosid saanud kohale ja hakata
uuesti sinna sadu miljoneid sisse pressima? 10 MILJONIT EUROT
ÜHEMINUTILISE AJAVÕIDU NIMEL!??? See on tõepoolest ääretu mõtlematus ja
rumalus! Millest siis see tuleneb? Nii ongi, et rumalusest? Või raha
pärast? Või lihtsalt oskamatusest mõista effektiivuse, kvaliteetanalüüsi
jm sõnade tähendust? Matemaatikuhärra tümitab siin ka Mäo sõlme, aga ei
saa ise aru, et pooldab samasuguseid hiigelkulutusi!?!? Viigilehe puhul
ei aita, kui sel keerata teine külg või kui ka selle teise käest ära
rabad, ei piisa sellst ka sulle. Ei taha vanamoodsa mõtlemise toel
saadud (näitena auto) peale kulutada rohke kui mõistlik, ära tee samu
vigu!
Ning peab lisama, et ka Euroopa jaoks on teatud vahe, kas meil üks või
kaks toimivat trassi. Kui tullakse ERM-i tahetakse tulla ikka Tartu
kaudu. Kui aga Lottemaale, siis Tartu jääb ikka päris ebamugavasse,
ühenduseta kanti. Kas mugavus mõjutab turistide sõitmist? Mõne arvates
pole raudtee isegi turismiga seotud, aga seegi on näide
majandusgeograafide tasemest!
Lisainfo:
* alternatiivne variant on Lelle-Pärnu raudtee, kuid ses piirkonnas
vähem elanikke ja jääb kaugemale Eesti lääneosast. Siis tuleb
eurolaiusele(?) ehitada ka Viljandi raudtee.
* järgmine alternatiiv - Via Balticuga koos saab RB kulgeda alates
Varbolast-Märjamaast, kui lähtuda Riisiperest. Eurolaiusele keeruline
ehitada, tuleb lähtuda vene laiusest.
* Riisipereni on raudtee olemas ja jääb ära uue ehitamine kõige "kriitilisemasse" piirkonda, Tallinna külje alla.
* Kaugrongide algjaam peaks olema D-terminalis, need ühilduvad kõikide teiste suundadega Balti jaamas..
* kolmas alternatiiv - lähtumine eurolaiusel Balti jaamast kõrvuti
olemasolevaga kuni Männikuni võimaldab sobitada ja ühildada liiklust
Ülemistelt läänesuunale ehk RB-le vm, ehitades vahelõigu, kasu on
mitmepoolne, k.a. kaob vajadus Kopli kaubajaama järele. Vahelõik võib
olla ka kahe laiusega, sest selle lühidus ei mõjuta ka 120 km/h juures
oluliselt sõiduaega.
* neljas alternatiiv - kui Riia reisijate arv arvutustest-loogikast
tulenevalt ei ole oluliselt suur, võiks RB viia isegi Ristilt läbi
Virtsu Pärnusse (kaubarongide jaoks saaks Lihula kandist teha otselõigu,
mida saavad vajadusel ka kaugrongid kasutada.
Nüüd peaks küll juba igaüks mõistma, mis on mõistlik!?
Või sooviksite raha poolitada ja teha üks rööbas Tartu, teine Pärnu kaudu?
*************************
28. 11. 16
Mida aeg edasi, seda rohkem peaks kogunema teadmisi, aga mis toimub? Jätkatakse samas vaimus!
Samamoodi räägivad paljud, et ENNE TULEB KORDA TEHA MAANTEED EHK SIIS
KÕIK OLEMASOLEVAD ÜHENDUSED! Mis tähendab korda tegema? Muidugi, nii
Tartu-Riia raudteed kui KÕIKI maanteid saab paremaks teha, saab teha ka
merelisi ühendusi. Aga sõnad "korda tegema" ei sobi sellistel puhkudel
muuks kui keerutamiseks ja just see on Tartu-võitlejate eesmärgiks. Kas
Tartu raudtee remonti pole toimunudki? Tartu-Valga? Kas Tartu maanteel
on mõni sild "üles võetud"? Kas Narva maantee lõpeb Padaorus?
Aga küsime teist moodi!?
Kas Riisipere raudtee on korras oleva taristuobjekt? Ei ole, see lõpeb suhteliselt inimtühjas paigas!
Kas Võru raudtee on korras? Ei, see ei võimalda isegi Riia-Peterburi
liini käivitada! Kas Pärnu raudtee on korras? Ei, viletsas seisus ja
lõpeb samuti võsa vahel.
Kas keegi, kes soovitab matta raha ainult teatud asjadesse, saab ikka
adekvaatselt probleemidest aru? Ei saa! Kõigepealt tuleb KORDA TEHA need
ühendused, mis PUUDUVAD, on puudulikud või viletsas seisus! Ja alles
siis hakata parandama juba korda tehtud asju!
Muide, ka Eesti Raudtee pidanuks perroonide renoveerimisel esimeses
etapis muuhulgas taastama vajalikud peatused - Sõmeru, Vorbuse, Kalevi,
Energia, Lilleküla (Rapla ja Aegviidu suunal). Aga ei teinud. ja pole
siiamaani teinud!
Kuskil aga kommenteerisin nii:
Samamoodi
(nagu roheliste esinumbri jt) on ka Olev-Andres Tinni väljendused
kahemõttelised. Kui RB tuleks planeeritavas variandis, siis on tema
väited loomade kohta igati õigustatud. Kui aga RB tuleks PÄRNU KAUDU
normaalsuuruses, olemasoleva(te)le trassidele, siis oleks mõju
kardinaalselt erinev! Olgu siis normaalkiirusel olemasolevale Pärnu
raudtee trassile või kõrvuti Via Balticuga. SEDA aga ei maini
mokaotsastki mitte keegi. Rihtides aga jutu sellele, et targem on "korda
teha olemasolev võrgustik", siis kindlasti selle peale aplodeerivad väga paljud inimesed. Sest korda tegemist vajab Pärnu
raudtee ehk üldse raudteeühendus Pärnuga. See aga on mõttekas ainult
siis, kui raudtee suundub edasi Riiga. Nii et kui valite rohelised,
saate lõhutud Eesti ida pool ning väljasureva (mitte ainult loomade
poolest) lääne pool! Nii, sõnadega mängides kasutavad eestlaste vähest
teadlikkust ära arvamusliidrid. Kusjuures alati hiilitakse kõrvale, kui
annad lugejale teada, et Tartu raudtee on valdavas enamuses korda
tehtud! Või mida siis tähendab "korda tehtud"? Sealhulgas ka Indrek
Tarand ei püüagi uuringusse lisada teisi variante, mis teeks uuringu
usaldusväärseks? Sest kui tema tegi uuringu selliste küsitluste alusel,
siis on ta teadlikult manipuleerinud vastajatega ehk eestlastega? Ja nii
manipuleerivad ühtemoodi valitsuse esindajad, teist moodi teatud
arvamusliidrid ning tulemus? Tuleb nagu planeeritud, siis võib selles
teatud määral süüdi jääda nii ARB kui paljud teised valikuliselt teemat
selgitajad. Peaks RB ära jääma, on rahadest ilma ka Tartu raudtee
promojad Ning siis olemegi saanud selle, mida tahame? Jäänud ilma
võimalusest ka Eesti TEIST POOLT arendada? Täpselt!
Aga kuulame siis, mida räägib uuringu korraldaja Indrek Tarand!?
Tarandil on igati õigus selles, et siin pole tegu ärisaladusega. Asi
puudutab Eesti maksumaksjaid, mitte mingit müstilist "konkurenti"!
Aga kui nüüd telliti uuring koos roheliste ja ARB-ga, siis peabki tulemus tulema Tartu kasuks? Et
siis tellija maksis ja sõnastaski küsitluse nii, et tulemus oleks
"kallutatud!?!? Ning et ARB püüab Tarandit enda poole kallutada ja
kaldubki?
Teda kuulates olen nüüd rahulik ja usun, et Tarand annab inimestele
teada alternatiivide olemasolust!? Ning ütleb, et soode kõrval on olemas
ka Pärnu raudtee ja/või Pärnu maantee? Kas olen naiivne?
Haapsalu raudtee taastamine tõstatus TAAS alles nüüd, valitsuse
vahetusel? Aga arvestades inimeste teadmatust polegi loota, et seda
üle-eestiliseks projektiks peetaks, sest see seda otseselt ju ka ei ole!
Kuid üle-eestiline mõju on sellel küll ja tugevalt!
Huvitav on aga Suklese - ja Ansipi- tiimi jutuke! Äkki ongi siin tõepõhi
all? Et ehk ääremaa poliitikud on rohkem nägijad, kui mäe otsas
istujad?