Blogiarhiiv

laupäev, 30. oktoober 2021

Mai 2016 - Taevaskoja ja edasi Piusale.

 


pühapäev, 1. mai 2016

Taevaskoja.



Istusin porgandisse ja sõit läks lahti. Teemas siiski rõhk loodusele, aga ega loodust ja ühistransporti saa lahuta! Seepärast ka kõik ühte patta viskasin ja kommenteerin.
Sõita on mõnus. Kui just rong ei juhtu jälle puupüsti täis olema. No ma lihtsalt ei saa kirumata jätta. majandusminister äsja küll kirus rahvuslasi, et neis pole riigimehelikkust, sest kritiseerivad riiki. No aga ei peaks või? Ilm on ilus, loodus on ilus, sõidad ja naudid. ja ometi, nii kuradima palju tegemata või valesti tehtud! Seega on kriitika põhjendatud. Eriti kui põhjendad selle üksikasjadeni ära.






Tapal trahter ja selle hoovis vana veevarustus süsteem. Tore, et kuskil selliseid asju alles hoitakse. Tapa vaksal aga seisab ja igatseb. Igatseb inimesi. Iga maja igatseb. Riigil aga....ei ole raha. nagu hiljuti erinevate teemade puhul tõdeti MKM-i vastuses 30 küsimusele. Sellest, et meil raha rohkem kui arvata oskame ja et laristamine-varastamine seda veelgi vähendab, praegu rääkima ei hakka.









Pean vabandama EVR-i ees. Kritiseerisin, et vanade, oma aja äraelanud fooride asemel ostetakse säästufoore. Aga näe, paljudes jaamades ja jaamavahel nüüd ka LED-foorid! Tublid, ikkagi suudetakse vahel õppust võtta!






Tõsi küll, foorid endiselt nii, et teatud situatsioonides ei pääsegi rong perrooni äärde enne, ku vastassuunast rong kohal! Nii et õppimine kahjuks valikuline....
Ja Jõgevaga pole enam päästa midagi. Selles mõttes, et perroonid tehti bussijaamast liiga kaugele! Aga selline asi ju tavapärane, mis sest, et korduvalt sai hoiatatud, kuidas ei tohiks teha.




Vana mootorvagun nüüd suvilaks.




Bussiliiklus Tartuga muutub aina paremaks ja seda on tore näha. Tõsi, busse ei suudeta raudteejaama tuua, rääkimata bussijaama ületoomisest, aga seegi tavapärane siin riigis. Kuigi ajuvaba, midagi muud ei saa öelda.








Lp Elron! No kuidas te kujutate ette, et "mõnda rongi rattaga tulla ei soovitata"!? Või arvate, et vanemad sõitku hommikuse rongiga ja lapsed lõunasega järgi? Miks meil siis on kaunid kohad ja rattamatkamine? Miks see ajast maha jäänud valitsus küll ei suuda tegusteda nii, et elu läheks kõvasti paremaks? Ei, rahast ärge rääkige, see ei ole probleemiks. Kui juba mõttetu RB variandi projekteerimiseks kulub pea sama palju kui Haapsalu raudtee taastamiseks ja Võru raudtee remondiks, siis on selge, et asi on "kaldu". Arvata võib, et sellest rahast läheb suur osa sinna, "kuda nado"!









Ülenurme rongipeatus õnnestus vanast kohast ära tuua. Tõsi, ükskõiksusest ei "raatsitud" seda teha sinna, kus seda kõige rohkem vaja olnuks, aga vähemalt on see nüüd uuselamurajooni juures. Kus muud ühistransporti polegi Kaks rongi päevas on muidugi narrilt vähe, ei aita ka nüüd puhkepäeviti lisandunud kolmas rong. Aga midagigi. Vähemalt kaugemale, Tallinna sõiduks. seda muidugi juhul kui lastakse ka ümber istuda, mitte ei saadeta asnedusbussi ära paar minutit enne rongi saabumist....







Kassanäe, keda võib tee veeres näha? Ja paarsada meetrit hiljem oli ka ilves. Uhke!












Taevaskoja. Üks kahest kohast, kus tänu kohalikele õnnestus säilitada vana pisike ootekoda. Teistes peatustes pole riik muidugi suvatsenud midagi reisija heaks ära teha.
Muidugi on siingi paljut, mida saaks veel teha.
Kaev.
RMK poolt "infopunkti" kaardid jm vajalik.
Paar lauda-pinki.
Vähe laiemad pingid.
Ja muidugi, kogu info siia! No ei ole normaalne, et meil IGAL POOL suudetakse info võimalikult laiali paigutada. Isegi paneb imestama, et kaks stendi nii lähestikku! Kogu info, ka rongide ja busside sõiduplaan siia.



Sest sellises peatuses pole sõiduplaanil perroonil mitte mingisugust mõtet! Kahjuks ei õnnestu bussipeatust perrooni juurde tuua, aga see pole ka väga suur probleem.
Muide, sõiduplaani stendil korrektselt olemas remondiaegne sõiduplaan.Aga mida ei ole, on Tartu-Tallinna liini sõiduplaan! See on eriti vajalik seetõttu, et Tartus ei ole võimalik igakordselt üldse ümber istuda, seega võib selline ebameeldiv üllatus jõuda inimeseni alles Tartus, kui teise rongi (õigemini asendusbussi) sabatulesid näeb....Nii et areneda on Elronil veel kõvasti.














Ornitoloogiaühingu juubeliüritusele Taevaskojas tulid mitte ainult kohalikud, vaid ka loodushuvilisi välismaalt.








Äärmiselt meeldiv oli näha, et olemas nii väike einestamisvõimalus kui ka suveniirikiosk. Eriti hea muidugi tõukerataste rent! Praegu ei mäletagi, kas siin või kuskil mujal oli hinnakirjaks 4 eurot tund/10 eurot päev. Kuidas hind tundub? Selge, et rattad peavad ennast tasa teenima ja eks ka hooldus maksab. Kuid....see hind võiks taas kord olla tavahinnaks. Pere puhul peaks aga, nagu ka muudelgi puhkudel lähtuma soodustusest, soovitavalt 50%.
Muide, miks ma üldse pakun rongide puhul perepileti soodustuseks just 50%? Väga lihtsal põhjusel. Väiksem soodustus tähendaks seda, et ettevõte pigem kaotaks rahas. Sest praegugi sõitvad iniemsed saaksid soodsamalt, aga....sellega kedagi rongi ei meelita. 50% on aga JUST SELLINE soodustus, mis tooks inimesed autost rongi. Sest nagu öeldud, Tallinnast Taevaskotta/Piusale , s. t. edasi-tagasi, maksab sõit kahe õpilasega perele 100 euro ringis! Ja see on ikkagi meie elatustaseme juures kolossaalne summa!
Samamoodi meelitaks korralik soodustus tellima rattaid jm, selle asemel, et need seistes vananevad.....






Et meil oli isegi uss vastas, siis ei olnud sel hetkel aega kioskeid kaeda.




Ma ei teagi, kui palju lõpuks osalejaid oli, aga ega vist 100-st palju puudu jäänud. Mis sa hing veel oskad tahta. Ilm imeilus, kõik organiseeritud, lastel eriti põnev, sest orienteerumisradadele lisaks valmistati ka pesakaste (mis pärast ju endale said!), pakuti teed ja maitsvaid pirukaid.




































Sissevajunud Emaläte. Vesi rajab omale ikka tee, aga kahju, et ilusa vaate varing ära rikkunud. See ei takista muidugi allikavett joomast.










Esimest korda õnnestus mul kohata I kategooria kaitsealust limatünnikut. Tänavu kuuldavasti neil hea aasta.







Ahja jõgi on muidugi imeilus! Ja kel viitsimist rohkem otsida, siis küllap kohtab kindlasti ka jäälindu!



























Metalltrepp on hea, sest võimaldab ka talvel liikuda. Trepi all näha ka vana betoontrepp.








































Saesaare tamm plaanitakse lammutada, tagamaks kaladele pääsu kudealadele. Kahe otsaga asi. Muidugi on omaette võlu selline paisjärv nagu ka jõelaev Lonni. Aga siiski, loodust peab ju ka hoidma? Järvesid on meil ka rohkemgi! Korralik kärestik võib aga olla ju samamoodi imeline vaatepilt!? Muide, mainitud on, et setete kadumine võtaks aega. Ma millegipärast arvan, et setted tuleb igal juhul pigem põldudele viia, olgu see siis kulukas või mitte.
















Loomulikult sai ka annetada Ornitoloogiaühingule. Annetused lähevad ju hea asja heaks.








































Tagasiteel vaatasin siis ka kioskitesse. Loodan väga, et tegijatel jätkub jaksu suurendada nii näksivalikuid kui suveniiride ja talukauba valikut. Piltlikult öeldes peaks sellistes kohtades olema kioskid äärest ääreni kaupa täis. sest vaid siis saab loota käivet. Olgu või alguses raske!
Muidugi ostsin ka ise shokolaadi ja püree krõpsusid ja muud!
Natuke uurisin ka seda, mis meeldib turistidele rohkem jms.





































Majutuseks valisin Salamaa. Tee ööres, kuid ilusas metstukas. Isegi väike tiik olemas! Hinnatase rahuldav, tuba samuti. Mis ikka rohkemat vaja.








Et aga kohalik poeke kinni, siis otsustasin korraks ka Põlvasse põigata. Selliste sõitude puhul on selge, miks on hea tihedam sõiduplaan. Ja suvel mitte ainult nädalavahetusel.












Polegi muud kui kiita!





























Põlva jaamahoonegi maha jäetud. Kahju. Muidugi võiks Põlvaski olla bussijaam koos raudteejaamaga. Ega see ei välista ju kõikide busside sõitmist linna teise otsa.











Kauaigatsetud külaskäik Talupoodi jäi aga ära. Laupäeval oleks see nagunii sel kellajal olnud suletud, seekord oli aga "püha" ja puhkepäev. Natuke sain siiski rääkida telefoni teel, tore, et üldiselt toime tullakse. Eks pean siis uuesti tee ette võtma....














Põlva vaikne linnake, vähemalt siinkandis, aga ikka leidub ka mõni kihutav rullnokk.


















Siingi ei suudeta infot ühte kohta koondada. Milline kant Eestimaal oleks see, kes seda suudaks?












Noortel oli pidu. ja veidi juttu puhudes sai mekitud ka seda. Uhke pudel, aga sisu.......
Kuigi mine tea, turistile ehk oleks elamus!?












































Ja rongile! Sedakorda siis põikasin Piusale.




Posted by Neeme Sihv at 08:55



2 kommentaari:


Kodulehe tegemine2. mai 2016 10:45

Ilusad pildid :)VastaKustuta

Neeme Sihv2. mai 2016 11:51

Aitäh!

Püüan ka natuke selgitavat lisada.



*******************************************************************************





esmaspäev, 2. mai 2016

Edasi Piusale.



Ei ole hooaeg veel nii pikk. Rattaid rongis polnud palju ja needki, nagu näha, tõsiste sportlaste omad. Kas ka siin tahaks Elron soovitada maha jääda? Või sajad plärajad meedias pakkuda "et võiks rattaga sõita, mitte rongi ronida"? Ma ikka eeldan, et rongid on inimeste jaoks ja vaevalt keegi oma rattaid sõitma saadab. Ikka ise ka.... Mõtlesin päris palju sellele rattateemale. Ei taibanud uurida, kas näiteks Piusa Külastuskeskus pakub rattarenti? Võiks ja lausa peaks. Ning mitte ainult tavarattaid, vaid ka tõuke- ja elektrirattaid. Soodsalt. Riigi tugi on oluline! Näiteks elektrirataste soetamisel ja loomulikult mitte ainul riigiasutuste puhul.


Kõikides peatustes on sõiduplaanid perroonil, kuigi seal need ei peaks olema. Ja üheski peatuses ei tundu olevat Tartu-Tallinn sõiduplaani. Millal Elron hakkab tõsiselt reisijatele mõtlema?
MKM peaks olema asutus, kes võtab kätte ja juhib ning juhendab arengut. Paneb paika kriteeriumid, kus ja kuidas miski peaks olema. Koostöös KOV-i ja kodanikeühendustega. Aga ei midagi. Tühjus. Kõmisevad pead?




Ruusa peatuses puudub siiani bussipeatus ja normaalsed ümberistumisvõimalused. Puudub haljastus (mitte kõrg- vaid selline tavahaljastus. Miks ei võiks siia olla tehtud parkla koos puhkamisvõimalustega matkajatele? Kus on kaev? Miks pole istutatud puid, mis kasvaks nii 3-5 meetri kõrguseks? Miks mitte lausa õunapuid? Oleks ju omamoodi Eesti Nokkija, kui sellistele asjadele mõeldaks!?




Tartu-Piusa liinil on näha väga palju jõgesid ja jõekesi. Mõnus! Tahaks loota, et ka RMK teeks rohkem puhkekohti selles kandis, mitte ainult Ilumetsas ja veel mõnes kohas. Sobivusel ka selliselt, et peatuskoht oleks sobiv ka möödasõitjatele, k. a. rekkajuhid ja autokaravanid. Tagtud peaks olema isegi elekter. Nii karavanidele, kui ratta jm laadimiste pärast. Iseenesest oleks see odav lahendus, sest sageli nagunii tagatakse mõneski kohas valgustus, seega on elekter nagunii olemas.




Plaanin kindlasti veel minna ja kindlasti ka proovida taas ööbida Ilumetsa metsaonnis.







Või on Elron hoopis ajast ees?














Koidula tühi ja Tartus endiselt kaubarongid seisavad kaubapargis? No ei suuda mina mõista, miks püütakse kõike valepidi teha?






Võru poole punased! Hea, et Piusalegi sõidetakse ja natuke kiiduväärt seegi, et kolmas rong käigus Koidula liinil. Aga ometi, miks mitte suvel igapäevaselt? Kaks rongi ei ole isegi mitte minimaalne vajadus, vaid tühipaljas hädavajaduse rahuldamine. Leidku tõepoolest või võimalus muretseda mõned rööbasbussid!? Kuigi need kahevagunilised on peaaegu samad, teisest küljest oleks aga spetsiaalselt konstrueeritud rööbasbuss kordi säästlikum, võrreldes kahevagunilise porgandiga. Ja siis saaks tõepoolest raudtee potentsiaali ära kasutada, Valga-Koidula kaasa arvatud.


Ka Piudsal loomulikult on sõiduplaan perroonil, muu info mujal. Ja tegelikult mõneaastatagusega võrreldes ei ole taristu koha pealt suurt midagi muutunud. Ilmunud mingi kiosk, mis kinni. Poodki kinni. Külastuskeskuse kohvik veel ei toiminud, kuigi kohvi muidugi sai ja ka limonaadi.


See kõik pole virisemine. Ei tahaks ka pidevalt peatuste ja muu kallal nokkida, aga selgituseks - ma lihtsalt ei saa aru, kuidas kõige lihtsamaid asju ei mõisteta ega rakendata?







Savikoda aga toimib. Ning ostmata ma ei jätnud. Hinnad võivad tunduda üpris kallid, aga..... ehk aitaks neid langetada veelgi suurem puhkajate hulk!? Või see, kui pere hoiaks kohalesõidu pealt perepileti abil mitukümmend eurot kokku?
Kuigi, seda vist naiivne loota, sest Rõivas & Co "analüüs-uuringud" ju alati viivad selleni, et kulud hoopis kasvavad. Nagu ka maujutusasutuste käibemaksu kasv. Mis kindlasti ei tule turismile kasuks. RE "kasum" vist siiki aina kasvab. Või kilekotidividendid. Jube mõelda, et RB projekteerimise peale kulutatakse samapalju kui Haapsalu raudtee ehitus- ja Võru raudtee remondikulud kokku! Joonistamine on vist tõesti kellelegi tulusam, kordi tulusam kui töötegemine?


















Pood aga vist ei toimi, et mitte kuidagi seda avada ei taheta? Kioski muidugi kiiduväärt, kuigi teadmata, mida siin müüma hakatakse. samasse kõrvale aga vaja mõned müügiletid, et välitingimustes müüjad ei peaks halva ilmaga koju jääma. Eeskujuks võiks olla täiesti vabalt Balti jaama "rohelise turu" rajatis. Üksiti võimaldaks üks osa sellest ehk olla ka kui katusealune puhkekoht matkajatele.














Jalutamiseks on see koht muidugi imeline! Rahulik ja rahustav. Nauditava valgusega nõmmemännik. Teatud mõttes jäi aeg justkui seisma!













Pole siiani saanud Piusal olla nii pikalt, et saaks põhjalikumalt ringi vaadata. Selle karjääri taimestiku jm tutvumiseks ongi parem veidi hilisem aeg. Nii et tuleb plaani võtta.






Alpi ja harilik põdrasamblik.








Siin tundub siis tegu olevat sissevarisenud koopaga. Päris vinge!












Hoolimata puhtast liivast leidub ka siin rändrahne ja -kive, mis vaikselt sambla alt välja piiluvad.




Rohetiib on väike ja isegi lennul pole teda kerge märgata. Ning edasi, jälitades, ei saa isegi jalge ette vaadata, sest pilk peab olema vaid liblikal. Muidu on teda maandumisel pea lootusetu leida.








Raudtee maa alla?















Eemalt ei oska arvatagi, et see hoopis WC!




















Kuidas on minna rongilt bussile või vastupidi? Või kus (jälle kord!) parkla ja kõik muu? Huvitav, kui palju on Eestis üldse karavanide peatuskohti? Või peab see olema vaid eraettevõtja huvi? Ehk ikka peaks riik hoolima? (Poliitikute) sõnades ju hoolitaksegi. Ka siiatulijatest. Kuigi, tundub, et vaid teatud tulijatest.
Kristen Michal hiljutises intervjuus arvas, et "rahvuslased pole riigimehelikud, sest kritiseerivad riiki"! Äkki ikka normaalse mõistusega ja mõtlevad inimesed kritiseerivad? Sest on põhjust?




Siingi sai perroon ju valesse kohta, aga mis nüüd enam. Peab ootama järgmist hanget, 30-40 aasta pärast....




Täna õnnestus küll ühelt rongilt teisele ümber istuda. Iga päev seda võimalust pole. Süüdi pole remont vaid ikkagi mõtlemine. Või mõtlemisvõime puudumine.....





Posted by Neeme Sihv at 11:14



2 kommentaari:


pirtsu3. mai 2016 10:11

Juhtusin taas siia ja sain jällegi pildiseeria abil Piusa kandis käidud! Loodus seal ikka imeline, seda ilu peab kindlasti iga eestlane vaatamas käima kui suvel aega saab. See näitabki rongi vajalikkust, matkale minejatele, niisama ekskursioonilised jne!!
Päikest Teile!!VastaKustuta

Neeme Sihv3. mai 2016 10:56

Tänud, Pirtsu!

Sul on õigus. Seal peaks tõesti iga inimene vähemalt korra ära käima.

    1. Päikest Sullegi!

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar